Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Den børsa blir nu aldri noe annet en en gammel mauser uansett hva du jåler på den. Nei bruk den så lenge den varer uten å koste på den en masse de pengene får du aldri igjen. Når dens dager er talte kan du hive den uten å angre og kjøpe en ny og mye bedre børse.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Den børsa blir nu aldri noe annet en en gammel mauser uansett hva du jåler på den. Nei bruk den så lenge den varer uten å koste på den en masse de pengene får du aldri igjen. Når dens dager er talte kan du hive den uten å angre og kjøpe en ny og mye bedre børse.

Har vel ingenting med mitt spørsmål å gjøre?

Jeg påkostet gjerne denne en picatinny skinne, fremfor å kjøpe en Blaser til 50 k.

Denne er "gøy å ha". Med Timney avtrekk på 750g og GRS stokk, er den helt topp.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, petterbratt said:

Jeg påkostet gjerne denne en picatinny skinne, fremfor å kjøpe en Blaser til 50 k.

Denne er "gøy å ha". Med Timney avtrekk på 750g og GRS stokk, er den helt topp.

Godt det fortsatt er noen som liker Mauser av '98 slekta, sikre og solide mekanismer(-noen fra seint i krigen).  Jeg bruker like gjerne en sånn, enn noe nyer om kalibret passer oppgaven.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

350RM skrev (På 9.11.2022 den 16.42):

Godt det fortsatt er noen som liker Mauser av '98 slekta, sikre og solide mekanismer(-noen fra seint i krigen).  Jeg bruker like gjerne en sånn, enn noe nyer om kalibret passer oppgaven.

Helt enig! Jeg har en M96 i 6.5x55, som fortsatt svært presis. En M67 i .308, med kappet og gjenget pipe, picatinny skinne og en Zeiss 3-9x50, og så "nybørsa", en Brno ZG47 fra 50-tallet i 30-06.

Bortsett fra vekt ser jeg faktisk ingen reelle fordeler med nyere jaktrifler, snarere tvert imot.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei og god kveld, jeg vet ikke om dette er riktig plass, men jeg prøver alikevel...

Jeg hjalp en kar ut av økonomisk knipe (fare for å miste hus) og for det skulle jeg få en plombert mauser som takk, den kan jeg se langt etter. Det er skikkelig surt, spesielt etter at jeg har gitt flere tusen kr, men for ingen nytte.

Noen her som har en plombert mauser, eller noe lignende som bare samler støv som du kunne gitt bort eller solgt for en fornuftig sum?

Gjerne si ifra

Link to comment
Share on other sites

Hej!  En Mauser M03 fråga - Jag funderar på att köpa ett Sluttstykkhode  till min Mauser M03 i Norge -  Handlaren sa att han kunde skicka den till en vän till mig i Norge under tiden jag väntar på importtillstånd till Sverige.... Hur är det i Norge - är ett Mauser M03 Sluttstykkhode   inte licenspliktig ? ?  Jag vet att det finns olika regler i olika länder - slutstyckshuvuden var inte licenspliktig i tex Nederländerna och Tyskland innan EU laganpassning 2017...  Vad gäller i Norge? Vill inte att min vän och jag får trouble...   Tack för alla tips!! 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Selv om jeg har en KV Mauser M/59F1 fra før så er ikke den så mye å skrive om, men jeg håper å dele noen erfaringer med en Brasiliansk Mauser Modell 1908 i kaliber 7x57 Mauser. Dette skulle vel holde til å bli godtatt i denne tråden, ellers er det mye vakkert i denne  Mauser tråden:

Jeg har endelig fått kloa i denne nyanskaffelsen, 8 våpen i jaktgarderoben har for min del åpnet for en ny "skrotbørse", jeg liker å skyte og jakte med nostalgiske ting. Denne brasilianeren, riktignok tysk produsert akter jeg å ikke skyte med nå med det første, stokken og overtreet er knusktørt. Jeg frykter for at overtreet kan sprekke, noe som ikke er uvanlig på slike børser som er 100 år/pluss.

Jeg trenger litt tips om stokkoljebehandling?

Jeg fikk tidligere en flaske med en "privat" blanding av linolje og mulig blandet med terpentin? Denne flasken er tom og jeg får ikke tak i resepten. Den har fungert bra på andre våpen jeg har i denne kategorien. Noen sier at jeg kan kjøre på med Ballistol?

Jeg håper å treffe en "Gourmetgnager" 😎 her inne som kan mer enn meg om trestokkbehandling? 

Litt enkle data på rifla:

Lengde: 125 cm. (blir som en langkrag M/1894)

Løpslengde: 74 cm. og riflestigning  1-8,2"

Vekt: 3,9 kg.

Rifla fremstår som strøken, speilblankt løp innvendig. Den kan umulig være brukt i felten eller skutt mye med. 

Det er et par ting som skiller seg ut sammenlignet med andre Mausere jeg har klådd på, magasinbunnen sperrer ikke sluttstykket på tomt magasin. Ladeklips som brukes på andre nyere Mausere Mod.98 passer ikke, denne her har et bredere spor for klips.

 

Har en plass i garderoben så er det mye gøy i denne kategorien å få kjøpt i prisklassen Kr.3.000,- til Kr.5.000,-

2 M08.JPG

3 M08.JPG

4 M08.JPG

5 M08.JPG

6 M08.JPG

7 M08.JPG

8 M08.JPG

9 M08.JPG

1 M08.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero, takk for flotte bilder av et nydelig våpen!

Jeg er ikke ekspert på stokkolje. Men min blanding har nå fungert godt  for meg, iallefall.

Jeg blander like deler linolje, kinesisk treolje og terpentin. Kinesisk treolje er en småmolekylær olje med meget god inntrengning. Dette smører jeg på stokken i mange, tynne lag.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Vaquero

 

Rifla kommer sikkert fra et parti Aaserud tok inn på 80-tallet.

Mange hadde nummerlike bajonetter.

Dette er er vel rifla som stod til salgs på Toten? 

Jeg vill spurt forhandleren om han kunne kontakte selger om bajonett.

 

Dette er en av de fineste M98'ene som er laget. Jeg har en kompis som plager meg med en slik når jeg er på besøk.

Jeg holdt på å kjøpe Totenbørsa jeg også. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Jeg holdt på å kjøpe Totenbørsa jeg også.

Den vanligste dødsårsaken på Toten er:

Hærm ælj - gulvkaldt - dårlig hjemmebrent - gått glipp av et godt børsekjøp.

 

Fra spøk til alvor, dette er et stykke "Custom" infanteribørse:

Ser vi bort fra forsvarets Mauser M/98kF1 (HV-Mauseren) hærpa til 30-06 så finnes det ganske mye annet snadder der ute av Mausere, jeg har sett noen. Det finnes en del om en tar seg tid til å kikke litt rundt, eller en ringerunde. Det er laget mye bra i flere modeller Mausere fra flere land, ikke minst fra Brno. Ofte er prisene overkommelige. 

Når det gjelder denne modell 1908 så er jeg mektig imponert over tilpasningene stål - treverk, høy presisjon hele veien.

Når vi tenker på at brasilianerne bestilte 100.000 av disse for over hundre år siden så er standarden fra Mauser en klasse for seg. Alt på denne rifla er uten slark eller slurv. Det som gjenstår er å fikse stokken med riktig oljebehandling som igjen vil gi børsa et oppløftende inntrykk, og bedre rustet til rekyl. Overtreet må styrkes mot varmeskyting. 

Jeg har nå flere rifler i denne kategorien, håper jeg ikke er for påtrengende med bilder....

10 M08.JPG

Ja, det er en ting jeg må fikse litt på, det er en polering som hindrer oppskrapning av hylsene et sted på vei inn i kammeret.

 

11 M08.JPG

12 M08.JPG

13 M08.JPG

14 M.JPG

15 M08.JPG

16 M08.JPG

 

Jeg kjeder meg ikke på banen med disse!

17 M08.JPG

18 M08.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (3 timer siden):

håper jeg ikke er for påtrengende med bilder....

Du er såpass påtrengene at misunnelsen våkner.😇 Jeg skulle gjerne hatt den mauseren selv. DWM fra den tiden er regnet som noe av det bedre håndverket en får på mausere.

Stokken kan du bruke vanlig kokt linolje på, det herder sent, men blir pent. Får du tak i tung olje (kinesisk treolje) så herder den bedre og gir en mer vanntett overflate. Ellers har Liberon flere gode trepleieprodukter og muligens også tung olje.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Per-STakk for det, kokt linolje. Biltema hadde kokt linolje så jeg, var der i dag. Obs! Bygg fortalte meg at det var forbudt å selge kokt eller rå linolje, det var fjernet fra sortimentet. Derimot lenger bort i gata fikk jeg kjøpt 40 stk. 7x57 Mauser patroner (Uff uff vi snakker om skarpe skudd, helt lovlig.) Det er litt igjen som fortsatt er lovlig, i et land hvor stortingspresidenten fikk et juletre i hodet under felling, deretter båret inn på tinget i gul refleksjakke og hjelm, pyntet deretter i verneantrekk med en stor plakat/advarsel på gulvet om at arbeid pågår (så det på nyhetene). Det er disse som bestemmer hva vi får lov til å kjøpe å eie. Linolje er visst i faresonen som lovlig produkt. Jeg får kjøpe mens det finnes.  

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (34 minutter siden):

Obs! Bygg fortalte meg at det var forbudt å selge kokt eller rå linolje, det var fjernet fra sortimentet.  -

Linolje er visst i faresonen som lovlig produkt. Jeg får kjøpe mens det finnes.  

 

Når @Mailman og undertegnede er i "Niederlandet" for å slite asfalt og brustein, benytter jeg ofte anledningen til å besøke "Nederlandske Openluchtmuseum", utenfor nabobyen Arnhem. Der kan vi se hvordan man presser linfrø til olje, med digre kvernsteiner, drevet av en (ekte!) vindmølle. Etterpå kan vi kjøpe nypresset linolje.

 

Det var visst ingen der som hadde kommet på tanken om at dette produktet ikke kunne omsettes.

 

Har Nederland en forholdsvis mindre andel av befolkningen sysselsatt i byråkrati, tro?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vil tro diskenspringgeren på Obs bygg prater tøv, å forby linolje gir like mye mening som å forby olivenolje.

Evt har de lest overskrifter, det har vært noe skriving om oppussingen av Eidsvollbygningen, der er det gitt disp for å bruke linolje blandet med blyhvitt.

 

(Billige "Omega" kosttilskudd er stort sett linolje. Linolje er universale greier, fra matlaging til rustbehandlin og malingsbase)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei og riktig god jul, til alle dere kunnskapsrike Mauserentusiaster.

Har endelig fått arvet Mauseren, etter min far. Er en 1917 modell fra Oberndorf. Nummerlik over hele linja. Er i original 8x57 

Men siden jeg personlig ikke har skutt med den, siden jeg var 16 år på 80 tallet (vet en i slekten har skutt noen runder rundt 2000 tallet),  vil jeg ha den innom en børsmaker for tilstandsvurdering, før jeg skyter med den.

Har hørt at Landrø er ekspert på eldre Mausere her til lands. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette? Eller er det like greit å levere til Holstad Våpen (Jaktia Sarpsborg) eller Rygge Våpen. Kortere vei til de to sistnevnte. Eller vil noen anbefale andre børsemakere for en 1.verdenskrig Mauser? Skal få satt inn noen bilder etterhvert. 

Link to comment
Share on other sites

petrolhead skrev (2 timer siden):

Ja, husker disse katalogene.Sto G3 og FN Fal på et par av de sidene og.MG og flere maskinpistoler fra 2 verdenskrig akkurat som om hvem som helst kunne kjøpe dem.

Nesten

Innvilget søknad for rifle, 7.62x51, øvelseskyting og i posten kom en FAL.

Det var fine tider!

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...