Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Mauser er Mauser, her 71/84, den andre som kom ut med bolt.

DSCF0606.JPG.2f050faa3a1ea4ab5170795f24d3373b.JPG

 

Repro stokk, og låskassa skulle vært hvit, men har blitt blånert.  Ytterste 10-15cm av løpet er en katastrofe, men skyter likevel forholdsvis bra og har et supert avtrekk.

 

DSCF0877.JPG.c9179d4ff42229889e3480af20fffb2e.JPG

 

Hylser fra 45-70, gløda og helpressa, mulig de ble skyteforma førtste gangen, blir litt korte, uten at det ser ut til å ha noen betydning, rand dreid ned til riktig diameter.  Håndsmurte kuler er et klin, med kalibreingsdie er underveis.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 10/18/2020 at 7:00 PM, Vargen said:

Jeg har ikke M18, men dette er da godt kjent og hyppig beskrevet i omtaler av modellen. Må gi sluttstykket en skikkelig dytt for å få det i lås, sånn er det bare. M18 er simpelthen ikke konstruert for å ha glatte ladegrep med fingertuppene, det må litt fart og kraft til. Antakelig mer en vanesak som krever tilvenning enn et reelt problem.

Har lest alle tester av M 18 jeg kunne finne på nettet, INGEN nevnte dette problemet! 

Derimot viste alle testvideoer at man kunne lade M 18 med bare fingertuppene.

Forøvrig er jeg ening i konklusjonen

Link to comment
Share on other sites

On 10/17/2020 at 11:55 AM, mikyras said:

Hei! 

Noen her som har Mauser m18? Jeg mottok min i går, men det ble ganske kjapt funnet ut at sluttstykket har et "problem". Hvis man henter ammo fra magasinet, og fører sluttstykket helt vanlig rett inn så stopper den før den når den vanlige stoppen, og man må bruke makt og teknikk for å få låst den ned. Hvis man ikke gjør alt i en hard og fin bevegelse fra start. Akkurat som om hylsa er for lang, men det er ikke tilfellet.

 

Jeg ringte børsemaker og forklarte problemet, og han ble ganske overrasket da han gikk i hylla for å prøve på de andre M18'ene han hadde liggende. Samme problemet. Jeg dro til en annen børsemaker i området her for å se, og han hadde samme problemet i et annet kaliber.

Merkelig at dem sikkert har solgt 1000 av disse nå, men jeg har aldri funnet noe om dette på internett før jeg gjorde kjøpet, så det fikk meg jo til å tenke at problemet løser seg selv når man fyrer av en serie eller tre. (våpenet er ikke avfyrt enda)

 

Børsemaker som leverte våpenet trodde det var den lille tappen helt fremst i sluttstykket som skal låse hylsa, mens butikken her i området trodde det var p.g.a de to steinharde ejektorfjørene som måtte slites ut litt og han anbefalte å bare skyte med det og se om det blir bedre. 

Hvis man plasserer ammoen manuelt på skrå inn på sluttstykket i kammeret, og fører bolten inn så låser bolten fint og har ingen problemer. Men henter den fra magasinet så får den ikke plassert hylsa korrekt og man må dermed bruke makt og teknikk.

 

Andre med samme problem?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 10/17/2020 at 8:41 PM, mikyras said:

 

Det er vel ikke meninga hylsa skal sette seg fast i sluttstykket før du er i siste innspurt, altså på tur ned med armen?. Han henter opp fra magasinet fint, men hylsa er treg inn i sluttstykket akkurat i slutten vil jeg si. "Problemet" er ikke løst ved hurtig ladegrep, man bruker bare mere makt/energi på å få låst sluttstykket. Jeg er redd dette skal slite/skade noe over tid. Kaliber er 6,5x55, og har prøvd alt fra klikkpatron til 4 forskjellige jaktammoer. Butikken her med en .308 hadde akkurat samme problemet, da han prøvde en klikkpatron i butikken.

 

 

Du mener den lille flipflappen på tuppen av sluttstykket, som kan dras til side og skal holde hylsa på plass?

 

 

 

Ja, det virker sånn iom. at børsemakeren og butikken her oppe hadde rifler med samme problemet. Derfor jeg var interessert i å høre om det var flere eiere her inne som har opplevd samme greia, og eventuelt om det ble bedre etter noen runder på skytebanen.

 

Tanken er å gå på jakt straks, så jeg hadde lite lyst å sende sluttstykket sørover. Tar sikkert 14 dager før jeg får det i retur, men ordner det ikke seg ila. noen runder så blir jeg pent nødt. 

Syns det er meget underlig at dette ikke er kommet opp til flere m18 eiere, da virker som et ganske vanlig "problem". 

Jo da, vi er flere! Muligens samme problem, sluttstykket må presses ekstra hardt fram den siste millimeteren før hevearma kan føres ned i låst posisjon. Årsaken er nok skråflaten på låseklakkene som ikke er tilstrekkelig maskinert.

 Jeg har selv justert litt på dette med fil, og problemet løste seg for klikkpatron, men er fremdeles et problem for skarpe patroner. Det kan nok være noen tiendels millimeter i forskjell på hylsene.

Har diskutert med kompetent våpensmed (forhandleren hadde ikke peiling). Fikk råd om å la det være som det er, da slike problem er forventet på rimelige våpen. Dessuten kunne ytterligere justering med fil, redusere sikkerheten!!

Tross alt, det funker om jeg vet at jeg må bruke litt ekstra makt ved kamring. Og Mauser´n er fin å skyte med!

 

Edited by jægermaister
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 3/4/2021 at 4:31 PM, Ståle R said:

Noen som har formening om riktig pris på en m98f1 med tilhørende zf41 sikte?

Ordinær M98kF1: får man fra 500-2000. zf41: her er det mye replica ute og går. Montasjen for ca 1500->-> Og deretter er det spørsmål om hvilken kikkert som evt sitter på....... Det blir litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt uten å vite noe mer om tilstand etc. Foto er alltids moro å se 🤓

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2/11/2021 at 10:50 AM, jægermaister said:

Jo da, vi er flere! Muligens samme problem, sluttstykket må presses ekstra hardt fram den siste millimeteren før hevearma kan føres ned i låst posisjon. Årsaken er nok skråflaten på låseklakkene som ikke er tilstrekkelig maskinert.

 Jeg har selv justert litt på dette med fil, og problemet løste seg for klikkpatron, men er fremdeles et problem for skarpe patroner. Det kan nok være noen tiendels millimeter i forskjell på hylsene.

Har diskutert med kompetent våpensmed (forhandleren hadde ikke peiling). Fikk råd om å la det være som det er, da slike problem er forventet på rimelige våpen. Dessuten kunne ytterligere justering med fil, redusere sikkerheten!!

Tross alt, det funker om jeg vet at jeg må bruke litt ekstra makt ved kamring. Og Mauser´n er fin å skyte med!

 

Ble ikke fortrolig med at det kanskje var noe i veien med Mauser´n, så jeg kontakten den nye importøren. Han var vennligheten selv og ønsket å rette opp i problemene med kamringen.  Etter en og en halv uke kom rifla i retur, og problemene var borte.  Mauser´n og jeg har blitt perlevenner!!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/26/2021 at 5:17 PM, jægermaister said:

Ble ikke fortrolig med at det kanskje var noe i veien med Mauser´n, så jeg kontakten den nye importøren. Han var vennligheten selv og ønsket å rette opp i problemene med kamringen.  Etter en og en halv uke kom rifla i retur, og problemene var borte.  Mauser´n og jeg har blitt perlevenner!!

 

Hva var løsningen på problemet?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, jægermaister said:

Det ser ut for meg som han har laget en større skråflate på låseklakkene, slik som jeg prøvde med fila, men han har nok frest bort noe mer slik at låseklakkene går i inngrep tidligere.

Høres fornuftig ut, går ut i fra att dette er gjort i samarbeid med fabrikken. Hvem er importør av Mauser i dag?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert noen her som har falt for fristelsen til å sette en KKC Hunting stokk på et mauser 98 jern...😁🤠

 

👉Er det noen som vet om KKC stokken kommer med rekylklakk innfelt i stokken? Samt avstandshylse til bakre skjefteskrue?

Selges dette separat, eller må jeg plukke det ut av den gamle stokken før jeg bedder dette sammen? (prøvde å spørre på butikken, men de visste ikke...!?!)

 

Edited by TS
fix
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I dag fekk eg i gåve eit kubein som er smidd av ei mauserpipe! Att gamle børsepiper kan brukast til så mangt fins det vell mange eksempel på, i Nordfjordeid var det eingong ein børsemaker som satte opp gjære rundt huset sitt av utskutte børsepiper. Men noko so kreativt som å smi kubein av det har eg aldri sett. Det er smidd av ein smed i Hornindal.

20210818_155328.jpg

16292957930912607016714065366525.jpg

16292958197066071507869042720882.jpg

16292958331104155093552213183313.jpg

1629295912633244593553057194850.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei 

Har noen her inne ett forslag til synth stokk til en Mauser M03? den er jo ute av produksjon og stokker er visstnok ikke å oppdrive. Skulle gjerne hatt noe alla Extreme stokken som er den orginale med kolbeforhøyer, men kom gjerne med andre alternativ. Finnes det kanskje en stokk til andre modeller som ligner veldig slik at det er mindre endringer som skal til for å få den til å passe?

 

Takker for tips! 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 12/10/2020 at 6:27 PM, bimbo1 said:

Det var synlige merker i hylseskulderen når han repeterte ut patronen uten å skyte

Er ikke dette et tegn på sår/ skade i, fremmedlegeme på, eventuelt dårlig maskinering av, osv., anleggsflatene inne i løpet?

Edited by Hjortesson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
On 8/21/2020 at 2:49 PM, Ståle R said:

Nsb mauser med tilhørende kasse. Mangler bare mora kniv og ammunisjon 🙂

DSC_1344.JPG

 

 

Har også en NSB Mauser, denne ble ombygd til jaktrifle på starten av 80 tallet og er nå i 6,5x55.

Har stått i skapet ett par tiår men er faktisk nå på vei til børsemaker for litt modifikasjoner, så neste sesong får den nok plass i den aktive delen av garderoben igjen. 

Så vidt jeg husker var originalstokken veldig mørk. Klarer ikke å erindre hvilket kaliber den var i men den er i allefall Belgisk.

Og det kan virke som den produsert på bestilling fra NSB.

Hva er kaliber og produksjonsland på den du har der?

 

Link to comment
Share on other sites

RoarN skrev (1 time siden):

 

 

Har også en NSB Mauser, denne ble ombygd til jaktrifle på starten av 80 tallet og er nå i 6,5x55.

Har stått i skapet ett par tiår men er faktisk nå på vei til børsemaker for litt modifikasjoner, så neste sesong får den nok plass i den aktive delen av garderoben igjen. 

Så vidt jeg husker var originalstokken veldig mørk. Klarer ikke å erindre hvilket kaliber den var i men den er i allefall Belgisk.

Og det kan virke som den produsert på bestilling fra NSB.

Hva er kaliber og produksjonsland på den du har der?

 

Denne er i 30-06.Produsert på steyer fabrikken i 1941.Børsa er såvidt jeg kan se nummerlik,stokken også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Voere 2165 (Santa Barbara? M98 med tangsikring) Kjøpte den i dårlig stand. Fikk tak i en brukt rimelig GRS sporter stokk fra Antoni Zoli (smallring Mauser) og freste ut låskassedia til largering og spor til sikring. Beddet. Fikk påmontert et lite brukt Kongsbergløp som allerede var kappet. Gøy med prosjekter.😊

34EDCC4A-309C-4D59-B610-0C98CAF40534.jpeg

5FFAE41F-11DC-448E-86DD-342621642B55.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Chiefen.v-2 skrev (16 minutter siden):

Hva lurer du på?

 

Generellt, å tilpasse en mauserkasse til en patron/hylse med større diameter er et rimelig avansert hobbyprosjekt.

 

Åpning av sluttstykket og justering av utdrager, samt justering av mating er de 3 "hoved tingene" jeg har fått med meg?

Link to comment
Share on other sites

Generellt, å tilpasse en mauserkasse til en patron/hylse med større diameter er et rimelig avansert hobbyprosjekt.

 

Dette er ikke en jobb for en "glad amatør"

 

Krever innsikt og tålmodighet.

Jeg har fått modifisert M98 til  257 W.by mag, 264 Win mag 308 Norma mag  450Marlin og 458 Win mag.

Sistnevnte var den mest krevende og vanskelige.

Støtbunn må åpnes, ekstraktor tilpasses og vangene i kassa må åpnes.

Materampen må også modifiseres.

M98 Mauser har blitt  brukt til svært mange patroner.

375 H&H og 404 Jeffery  ble brukt i M98 i stort antall tidligere.

Disse patronene krever omfattende arbeid, og jeg vil ikke uten videre anbefale et slikt prosjekt

Hvis du velger patron med standard lengde, dvs. 84-85mm er modifisering av M998 en utmerket ting.

Du vil da ha en rifle baser på den absolutt beste låsekassen.

Lykke til!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her kommer et spørsmål, og litt fra eget mauser-prosjekt. 

 

Børsa er en ombygd mauser i 30-06 med kvartsikring, kikkertmontasje og jaktstokk. Fikk denne som konfirmant for nesten tjue år siden, men har stort sett bare blitt stående som reservebørse. 

Bestemte meg for å prøve å pusse opp den mørkebrune, kjedelige stokken etter å ha blitt inspirert av Raudnakke-tråden tidligere i vinter. Stokken ble såpass mye finere at jeg bestemte meg for å gjøre flere oppgraderinger på børsa.

Først ut var avtrekket. Orginalavtrekket var ikke bra. Det ble byttet ut med jaktavtrekk fra Timney. Her måtte det files vekk litt metall for at utløseren kunne bevege seg helt fritt. Dette avtrekket var mildt sagt en stor forbedring.  

 

Neste steg er å bytte ut kikkerten med noe litt mer moderne. Men her jeg usikker - hvilke ringer kan jeg bruke med basene som sitter på børsa i dag? Se bildet lenger ned. 

 

Bildet nedenfor er av stokken før gammel finish ble fjernet. 

291651313_2022-01-0312_17_07.jpeg.4ef7f3d6335dcf421d7da3539005665b.jpeg

 

I gang med sikling.  

1066512325_2022-01-0321_03_42.jpeg.8e7efc393d34d1ece290db0dbde726e9.jpeg

 

Etter omtrent 25 lag med rødolje, porefyller, herder, og tre-fire lag med finish. 

320162511_2022-02-0520_20_40.jpeg.bc0e34b0c103c7d22c8351f64608882a.jpeg

 

Timney-avtrekk på plass. 

255603207_2022-02-0610_46_09.jpeg.a9a27c9088f3142f4ce902b7791cb886.jpeg

 

Nærbilde av basene for kikkertmontasjen. 

423198053_2022-02-0610_44_25.jpeg.64e07d697572133c5daa832d49b99264.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ville også gått over til stål montasje.. kanskje til og med få børsemaker til å tilpasset montasjen til låskassen.

Er ikke alle M98 låskasser som er 100% innenfor produksjons spesifikasjoner etter et par ombygninger.
Foretrekker Talley selv.. 

 

Kanskje byttet kolbekappe om den som er på er nå blitt helt stiv?

 

Rifle for livet det der!!

Link to comment
Share on other sites

Holingen skrev (1 time siden):

 

Takker for svar! Skal vurdere bytte av baser - er dette relativt greit å montere på egenhånd?

 

Nja. Kan være det. Det må sjekkes nøye at baser liner opp, både i side og høyde. Noe høydekorreksjon kan evt gjøres med shim stock, men det beste er nok å justere selve basen. Ved behov for sidejustering ville jeg nok konsultert børsemaker. Bruk uansett lim på både skruer og base for sikrest resultat, iaf om siktet veier litt. Et annet alternativ om noe ikke er helt rett, er å bruke montasjer/ ringer som kan kompensere for det. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter ei ny all-round rifle. Krav er at den skal være solid, hendig, oppspenner og kunne bytte mellom 2 kikkerter. Tenker kaliber 308 og demper. Går mye med hund.

 

Har kikket på Mauser og tenker at det sikkert er noen som kan dele noen tanker i denne tråden :)

 

Den jeg har mest lyst på, uten å ha tatt i den enda, er Mauser M12 Black Impact. Det er lett, kort og kan fås med oppspenner.

 

Siden M03 er ute av produksjon er det mulig å få et godt kjøp på den. Var innom en lokal butikk. De hadde ikke M12 Black Impact eller noen M12 med oppspenner inne, men jeg fikk et

tilbud på M03. Rundt 25 000,- for en M03 med kort flutet stalker løp ( 47 cm ) og 2 stk montasjer. Ca. 19 000,- for børse og 6000,- for montasjer. Pris for M12 Black Impact blir ca. den samme.

 

Satt M03en på vekta med dette løpet og den veide 3,4kg, uten montasje. Jeg likte stokk og oppspenner på M03en. M12en skal altså i følge spesifikasjoner 400 gram lettere, som er betydelig. Kapper man løpet tilsvarende blir det jo enda mer.

 

Noen som har noen tanker rundt M12 vs. M03 til mitt bruk ? Noen som har erfaring med oppspenner på M03 vs. M12 ? Har en følelse av at jeg havner på M12en, hvis jeg liker oppspenneren.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (16 minutter siden):

" Går mye med hund" betyr for de fleste at vekt er viktig. 400 g er endel når en skal bære rundt på rifla hele dagen, på dagevis. Kanskje ikke riktig like viktig om en er over snittet ung/ og eller sprek.

Takk for svar! Må vel innse at de beste åra har passert og at vekt derfor er viktig...:) Det avhenger av følelsen når jeg får tatt i en M12 og testet oppspenneren på den. Er den grei, så blir det M12. Hvis ikke, må jeg vurdere vekt opp mot følelsen.. Butikken bestilte inn en M12 med oppspenner, så venter i spenning :) 

Edited by thoregil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...