Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Hei skytevenner og kjennere av tysk ingeniørkunst!

Virkeligheten ville ha det til at jeg plutselig måtte overta «våpensamlingen» til min far. Blant mye rart var denne mauseren. Den er i våpenkortet oppført som Mauser 308w. Av børsa i seg selv blir man jo heller ikke så mye klokere. Det er noen stempler på løpet og noen på siden av kassa. Ellers er det jo veldig lite sammenlignet med «broderen», en HV-mauser fra 1940. Er det fjernet noe spennende under våpennummeret?
 

Jeg har kikkert til den og børsa går helt greit selv den ser ut som den gjør. Litt luggete i sluttstykke og laaaaaaangt avtrekk.

Stokken er ikke av de beste, den gaper litt her og der. Så jeg prøvde om en sporter stokk som går til HV Mauseren i 30-06 kunne passe, det gjorde det ikke.
 

Så hva i alle dager er dette for noe?

nummer og stempel.jpg

pipe stempel.jpg

stokk montert.jpg

stokk under.jpg

topp montert.jpg

underkassa.jpg

Edited by Birkis
Link to comment
Share on other sites

Stokken er en M67, men låskassen er ikke fra M67, den har ikke spor av ring for overskjefte og den mangler slipemerkene der opprinnelig nummer og finish ble slipt bort. Nummeret er også feil for en M67. Litt bedre bilder kan muligens avsløre hva det en gang har vært.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

M59 hadde også påkrympet ring for overtre og bortslipt opprinnelig serienummer og produsentkode. Kongsbergmerking var på toppen av låskasseringen.

Stempling på løpet og på låskasse må tas bilde av før det er mulig å identifisere denne.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

M59 hadde også påkrympet ring for overtre og bortslipt opprinnelig serienummer og produsentkode. Kongsbergmerking var på toppen av låskasseringen.

Stempling på løpet og på låskasse må tas bilde av før det er mulig å identifisere denne.

Takker alle for kommentarer. Da skal jeg prøve å ta noen bedre bilder.

Link to comment
Share on other sites

Dette har ikke opprinnelse på Kongsberg. Låskassen kan se ut som den er produsert i syd-øst europa. Ungarn og Romania er kandidater. Pipa er en erstatningspipe for K98, men den er ikke produsert samme sted som de som er satt inn i Norge.

Jeg er rimelig trygg på at våpenet ikke har tysk tilknytning, da skulle modellbetegnelse stått på venstre side bak låskasseringen

Det er tegn til prøvestempler på venstre side av låskasseringen, prøv å søk på prøvestempler fra Ungarn eller romania, det er litt vanskelig å tyde dem på bildet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er åpenbart at denne rifla går bra, dersom den som trekker av er konsentrert nok. 

Jeg hadde en fin dag på banen i går, det ble 40 skudd hjemmeladet med 154 grain Hornady #2830.

Jeg har ennå ikke fått testet alle mine kulealternativer. Så langt har jeg kun skutt 125 skudd siden jeg fikk den, Ikke mye erfaringsgrunnlag så langt. Avtrekk og sikter må tilvennes. Av alt jeg har testet så er treffpunktet varierende høyt, fra 10 - 20 cm. over siktepunktet. Jeg får ikke stilt lavere ned enn 300 meter på skuret. Ingen andre rifler jeg har med skur og korn har denne designen (spiss kile og kon) på jernsiktene. Skytelyset var under noen serier forstyrret av sollyset, skytestillingen var liggende med anlegg. dårligste serier var ca. 10 cm. på denne feltskiva. Den beste som vist her er ca.5 cm. Jeg hadde flere serier noenlunde tilsvarende. Jeg har ikke topp syn som før, men jeg må si at jeg er fornøyd med meg selv og rifla. En annen ting er å ha forsvarlig kontroll under jakt, lys avstand osv. Først og fremst er det mest for "koseskyting".

Konklusjon, det går an å ta noen utfordringer med gammelt utstyr. 

DSC06179.JPG

DSC06155.JPG

Avstand 100 meter.

 

DSC06168.JPG

DSC06160.JPG

DSC06167.JPG

DSC05830.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (1 time siden):

300m er vanlig på stridssikter. Disse er jo egentlig ikke tiltenkt å fin skyte på blink med. Står også i manualen til Mauser m98f1, att i strid skal sikte justeres til 300m. Fordelen er att en ser mer av målet over sikte stolpen.

Helt typisk som @Ei tohi varjata og @Ståle R beskriver:

Mosin-Naganten jeg har går fint på 300 meter sikte og treffer midt i på 100 meter, men det skyldes nok min hjemmelading og andre kuler enn de originale. Derimot MAS-36 som jeg også skyter en del med så må jeg stort sett skyte "rullende blink" det vil si rett under svarten. Da går det noenlunde rett inn på 100 meteren. 

 

Beklager å "bøsse" til tråden med noen bilder som ikke har med Mauser å gjøre, men har samme siktefilosofi som på infanteririfler fra same epoken, høyt treffpunkt på 100 meter. 

 

Mas-36 har nedre sikteinnstilling på 200 meter, jeg hadde noen bilder her i dok.mappen, treffresultater skutt på rullende blink. 

Mas-36 a.jpg

MAS 2.JPG

Mas baksikte.JPG

Mas 36 123gr..jpg

Mas 36 Partizan.jpg

MAS 9.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (9 timer siden):

Står også i manualen til Mauser m98f1, att i strid skal sikte justeres til 300m. Fordelen er att en ser mer av målet over sikte stolpen.

Stemmer det @Ståle R, jeg har boka:

Faktisk en ganske interessant bok på 104 sider som forklarer mye om militær bruk og stridsteknikk, men også en god del annet teknisk nyttig for en soldat for 70 år siden. Boken er utgitt i 1956, sikkert like aktuell lærdom for 120 siden. Det finnes en del tabeller i boken som er tilpasset patronen 7,62x63.

Karabin m 98kF1.JPG

Side 72.JPG

Side 73.JPG

 

Det er mange slike fine illustrasjoner i boken, vi ser også at tid og praksis har endret seg mye.

 

Side 40.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Fikk skattemelding i går, i dag fikk jeg tilslag på en KV59F1 med kikkertsikte. Alltid hatt lyst på en "retro-skarpskytter", ekstra artig med en norskprodusert en. Og jada, jeg vet det er skrammel, dårligere presisjon enn M67, dårligere kolbe, jalla kikkertsikte, osv. Men jeg har lyst på en.

image.png.ed973f40278b6963677f54a979712f59.png

Noen som har erfaring m typen og kan fortelle om justering på montasjen og på selve kikkertsiktet?

@høggern, @Chiefen.v-2, @Vaquero, et al?

 

Ole

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! Jeg kjenner en som har tjenestegjort med denne rifla som skarpskytter. Noen ganger fant en målet lettere med diopter sikte, deretter finsiktet inn med kikkerten. Jeg har skutt med kikkert med en slik, jeg har ikke kikkerten selv. Håpløst når en er links. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal bruke orginalkikkerten skyter du inn kikkerten, ved å stille i montasjen, på 300m ( eller x antall meter som passer deg for "langhold") under perfekte forhold. Det er bare de siste cm'erne du justerer inn med høyde/siderattene på kikkerten

 

Så setter du opp et blankt ark på 100m med en klistrelapp lavt på arket og skyter gruppe med klistrelappen som siktepunkt. Skuddene i arket bør være en gruppe på ca 2cm over og litt til venstre for klistrelappen. Så tas du og kopierer denne skiva i x eksemplarer så du har ei 100m innskytingsskive i påkommende tilfeller. Da får du sjekket innskyting med mindre påvirkning av vær og vind.

På orginalkikkerten er det lett at sidejusteringen "følger med" høydejusteringen pga 60 år gammelt fett mellom ringene. Høydejusteringen egner seg ikke til feltbruk.

 

Alt 2: Legg inn søk på finn på Zeiss eller S&B 4x36 med 26mm rør. På Zeiss bør du helst se etter en med 1 skrue(ikke 2) på innstillingsrattene. Denne utgaven kunne man ettermontere kulefallskompensator på og Zeiss har muligens noen slik liggende. På S&B kan man sende kikkerten til fabrikken og få montert kulefallskompensatoren til NM149 med klikk fra 100 - 800m med NATO-ammo. Disse kikkertene går i orginalkoveret til kikkerten til å feste på beltet.

 

Alt 3: Kjøp Kahles ZF69 eller S&B 6x42/NM149 med 26mm rør som av og til dukker opp på finn. Jeg brukte S&B'en på min i HV og det fungerte glimrende.

 

Alt 3: assortert utvalg av jaktkikkerter med 26mm rør.

 

Skru ut innsatsen i diopteret bak og bruk det store hullet (3-4mm, husker ikke) som ghost ring og bytt til stolpekorn foran hvis rifla har hullkorn. Jeg vant en skarpskytterkonkurranse i gamledager med dette oppsettet i forrykende uvær fordi ingen av de rene kikkertriflene greide å avfyre skudd pga vann og snø på linsene :-)

 

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Mauser M/59 kom først i kaliber 7,62x63. Produsert i 8188 eksemplarer til Forsvaret.

Den var primært utstyrt med dioptersikte. Den kunne også leveres med sidemontert Hertel & Reuss 4x36 kikkertsikte. Jeg tipper at denne kikkerten fulgte videre med på M/59F1. I følge bøkene til K.E.Hanevik så bestemte Forsvaret seg for at alle M/59 til Heimevernet skulle ombygges til kaliber 7,62x51, det var i 1968. Det skrives ca.8000 eks. Litt underlig å lese serienumrene som ble levert til div. forsvarsgrener og eksport, de avsluttes med Heimevernet nr.59562 - 63328. Mitt eksemplar har serienummer over 63500. jeg kjøpte min fra Forsvaret i 2005, det var siste året de solgte disse til private/tjenestegjørende befal. Jeg betalte kr.1.300,- for min fra uåpnet originaleske, det var på Kongsberg. Hardforkrommede piper er meg fortalt, jeg finner det ikke dokumentert noen steder. Det er meg fortalt at Kongsberg Våpen brukte hardforkrommede MG-piper fra Colt mitraljøser. I så fall må det ha vært i kaliber 7,62x63? Da må det vel ha vært M/59 modellen som fikk disse pipene? Er det noen her som vet mer om dette og som kan bekrefte eller avkrefte?

M59F1.JPG

Jeg har ved et par anledninger blitt tilbudt originalkikkert med montasje, jeg har valgt å stå over å bruke noen tusenlapper på det. Jeg har prøvd en gang å skyte med M/59F1 med kikkert, jeg er linksskytter og det blir håpløst. 

DSC06231.JPG

I bøkene til K.E. Hanevik stopper serienumrene på 63328, mitt serienummer over 63500 er ikke oppført. 

 

Sikter .JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ole, dette oppsettet fungerer veldig bra for høyreskyttere.

Bare vent til du får prøve rifla med klips og kikkert. Mirage fra pipa eksisterer ikke.

 

Vaquero, din rifle er ikke produsert i 30-06 serien. Den er produsert senere direkte til 7,62NATO da den ikke har klipssporet i framre låskassebru og ikke har kloss i magasinboksen for å redusere magasinlende til 7,62NATO.

 

Disse M59F1 som aldri har vært i 30-06, er de beste. De er som regel veldig lite brukt.

 

Det er ikke krommede piper i riflene jeg har sett. De ruster..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (41 minutter siden):

Og, bruk lette kuler som 9,7g/150gr eller lettere.

Det er mitt inntrykk også, på 100 meter har jeg fått best resultat med Lapua FMJ 123 grain. Sierra 150 grain HPBT MATCH #2190 er gode saker-(når de blir tilgjengelig igjen).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvfølgelig litt gøy med gamle effekter i samlingen, ikke minst den gamle Norma esken.

Selve reima ser riktig ut, men den er ikke noe annet enn en original skinnreim for svensk Mauser m/1896. Jeg er egentlig på utkikk etter noe mer passende reim, original brasiliansk reim blir nok vanskelig å komme over. Bajonetten er en brasiliansk modell 1908 for denne riflen. 

Mod.1908 .JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (21 timer siden):

Gleder meg veldig til rifla er her og jeg får prøvd den ut. Tipper den drar litt oppmerksomhet på banen også 😛

Det er lite omtalt og forklart om dette oppsettet. Egentlig litt norsk rifle/forsvarshistorie som fortjener litt omtale og oppdaterte erfaringer her inne. Når du får sakene i hendene har du skriveplikt her på Kammeret. Ikke glem bilder!

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M59F1 på 58-59tusen serien. Den er med avstandskloss i magasinet og har ikke utfresing i fremre låskassebro for 3006. Det rare er at i følge Haneviks bok skal det aktuelle våpenet ha vært 3006 først, noe jeg ikke får til å stemme. 
Børsa var nesten ubrukt eller ubrukt da jeg fikk kjøpt den fra forsvaret i 2003/4.  

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata Håper jeg ikke ødelegger spenningen til du får riflen din, her er det du får.

Litt spesielt hele konseptet, toppjusteringen på kikkerten hvor vi normalt justerer høyden har to ringer i samme "brønn", den ene er høyde og den andre er sidejustering. Justeringen på FOKUS sitter der vi normalt justerer side på vanlige kikkerter. På kikkertmontasjen sitter det to låseskruer, før du strammer til kan man justere høyden/vinkelen på kikkerten, det gjør du på den øverste skruen. 

 

Jeg fikk låne en fra en bekjent. Første gangen jeg kikker nærmere på denne.

 

A 59.JPG

Oppbevaringscoveret kan bæres i belte.

 

B 59.JPG

 

C 59.JPG

Med denne øverste skruen kan en vinkle kikkerten på montasjen opp eller ned. 

 

D 59.JPG

 

E 59.JPG

 

F 59.JPG

 

G 59.JPG

 

H 59.JPG

Håpløst for meg som skyter links, det går an å skyte reks også for min del. Kommer jeg over en slik kikkert for en billig penge kan jeg vurdere å kjøpe en for samlingsinteressen.

 

I 59.JPG

 

J 59.JPG

K 59.JPG

L 59.JPG

Denne justeringen sitter på toppen av kikkerten, den har to justeringsfunksjoner som vi ser.

 

Beklager litt dårlig bildefokus, men det burde duge.

M 59.JPG

Justeringen på siden er for å justere fokus. 

 

N 59.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sidejusteringen er skruene under bakre ring.

 

Pga gammelt fett mellom justeringsringene på kikkerten hender det at sidejusteringen følger litt med når man stiller høyde. Spesielt i kulde. 

På noen kikkerter har Forsvaret montert en settskrue som går igjennom både høyde og sidejusteringen på kikkerten og låser disse slik at finjustering ikke er mulig. Denne skruen er det bare å fjerne slik at siste finpussen på innskyting gjøres med disse.

 

Montasjen har veldig god repeterbarhet. Jeg så ingen forskjell på grupper som ble skutt på vanlig måte og grupper som ble skutt ved å ta av og sette på kikkerten mellom hvert skudd på 3 forskjellige rifler med matchet kikkert.

 

Det som er litt morsomt er at når kikkerten er innskutt på 300m går den, stort sett, også rett på på 600m pga spindrift.

 

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kammeret er virkelig flott. Her "oppdager" jeg en tråd for mausere med flotte bilder og veldig mye kunnskap. Takk til alle som bidrar!
Har egentlig ikke tenkt over det, men eier jo en mauser selv.
 

Gode gamle M67 i .308 som har gitt meg mye jaktglede og som jeg forhåpentligvis har med meg på jakt noen tiår til.

 

 

20230311_101623.jpg

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@psg-1Jeg hadde kikkerten med eier på et totimers besøk, eieren forklarte meg om bruk og justering. Så jeg håper at jeg har oppfattet og forstått riktig. Vedkommende eier har ikke brukt rifla på noen år, den står passivt i skapet hans. Han vurderer å starte opp igjen til våren. Det var denne jeg testet for noen år siden og husker litt vakt om, jeg ble "tvunget" til rex skyting, det gikk ganske greit.

Kommer jeg over en kikkert vil jeg vurdere kost nytte, hadde vært gøy å hatt en. Selv om det er en merkelig løsning så virker kvaliteten på topp. Jeg håper både du og @Ei tohi varjata kommer til denne tråden om praktisk bruk og innskyting, morsomt det her!

DSC06270.JPG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Ei tohi varjata skrev (På 18.4.2023 den 15.44):

 

IMG20230418150604.jpg

IMG20230418150608.jpg


Da var herligheten ankommet. Knallbra stand utenom en liten dunk helt fremst i forskjeftet, men det limer jeg.

Kikkerten var helt latterlig mye klarere enn jeg forventa. Syns den så ok ut da jeg først pakka den opp. Begynte å justere på fokusen, og halleluja..

 

 

Ole

 

Er på utkikk etter kikkerfeste der du slipper å modifisere på selve rifla, er dette en av disse? Og hvor får man tak i en sånn ? 

Link to comment
Share on other sites

JohnGalt skrev (4 timer siden):

 

Er på utkikk etter kikkerfeste der du slipper å modifisere på selve rifla, er dette en av disse? Og hvor får man tak i en sånn ? 

 

Dette festet (m/62) krever at du borrer fire hull i kassa, hvorav to er gjenga og to får en splint pressa inn. Kolben må også få en liten utsparing. Så det er nok ikke helt hva du er ute etter ;)

Rifle-Kongsberg-Mauser-M59-kikkert-63506

 

@amatør
Hadde noen forventninger, men ble veldig positivt overraska over hvor klare linsene var og hvor klart den lot seg stille. Vet ikke helt hva jeg så for meg, men den overgikk det med god margin.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JohnGalt skrev (1 minutt siden):

Er det forresten normalt at et tomt magasin hindrer sluttstykket i å gå fram ? Bunnen går opp

Ja, dette var for å vise soldater i stresset kampsituasjon at nå må du lade. Synd å kamre luft og klikke mot franskmannen/engelskmannen som stormet deg med bajonetten klar ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke noen spennende opplysninger her, men det går an å treffe med enkle skur og korn:

Jeg har noe aldrende syn så det er sagt. Sist gang jeg var på banen fikk jeg en grei samling på elektronisk skive. Stort sett sitter jeg å skyter på ammokassa, denne serien var liggende med anlegg hvor jeg stort sett treffer innenfor 9-ern. Sittende kan gi slenger i en 8-er. Jeg har skutt opp til storvilt så langt i år med to rifler. Den neste rifla blir denne når banen åpner igjen etter at skogbrannfaren er  over. Reinsdyrfiguren skulle bli grei skuring, en annen ting er forholdene under jakt, lys eller andre situasjoner hvor en moderne løsning med kikkert hadde gjort det hele enklere. Dersom anledningen byr seg vil jeg prøve meg på et rådyr, jeg har også en kvote på hjort på eiendommen. Det hadde vært gøy. Jeg har en eske med 140 grain Swift A-Frame, jeg har ennå ikke testet denne, jeg jakter elg med 7mm. Rem.Mag, ikke med en 140 grain kule, så noe annet må jeg bruke dem til.

 

Jeg liker å skyte med klassiske våpen med originale sikter, selv om verden har gått videre. Det hele er tross alt en hobby. 

49.jpg

A.JPG

B.JPG

C.JPG

D.JPG

Hornady.JPG

Rådyrbukk 2011.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får aldri nok Mausere:). Denne gangen en gammel kriger. Karabiner M71. Produsert i 1876 i dagens Østerrike.

IMG_1149.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dover_has_fallen skrev (49 minutter siden):

Jeg har en Mauser G98 og en Voere M98

Om G98 er som M98/K98 så står det stemplet årstall på låsekassa sånn ca der fremre montasje er festet om det er kikkert på den.

 

Voeren skal/bør ha på pipe eller låsekasse et stempel i en trekant eller lignende med to tall i. Som angir årstall den ble satt sammen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

Om G98 er som M98/K98 så står det stemplet årstall på låsekassa sånn ca der fremre montasje er festet om det er kikkert på den.

 

Voeren skal/bør ha på pipe eller låsekasse et stempel i en trekant eller lignende med to tall i. Som angir årstall den ble satt sammen.

 

Er ingen dato på Gevehr 98 desverre, has studert den nøye og lenge, står bare mauser på låsekassa og mange forskjellige stempler og nummer rundtom, serienummer

 

Voere M98 er ei modifisert og ombygger rifle, skal skru av noen deler se hva jeg finner

Link to comment
Share on other sites

@Dover_has_fallen

 

På Mauser G98 skal det stå noe slik

 

dscn1464b.jpg.2137f9871950645ef1f2fc326f27b3a1.jpg

 

På Voeren skal det stå slik som dette en plass. De to 66 etter serienret. Står ofte ved serienr, andre steder på kassen eller på pipa(om den da ikke er byttet) Kan være under ei krone, i en tre kant osv alt etter som hva produsenten gjorde den gangen. Mulig stålet må ut av stokken, da det kan være under en plass også.

 

SerilaNumber4222.66onM98Mauser.jpg.08f35f1c35dd379e6df5daff80859ae3.jpg

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...