Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Kjøper man en av disse ombygde mausere for noen fjottpenger så har en da en god og funksjonsdyktig jaktrifle for -ja fjottpris-, mye billigere enn om en skulle startet med Remington, Winchester eller annen låskasse for å få samme ytelse på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har dere oppfattet poenget mitt. Her får en nybegynner et helt greit våpen for 900. 

På norsk elg og hjortejakt yter den nøyaktig det samme som en Remchester & Larsen til ti ganger prisen.

De fleste jegere i Norge er ikke så interessert i våpen at de bryr seg om forskjellen, og om de får våpendilla senere så blir de like misfornøyd med en hvilken som helst standard jaktrifle, de vil stasje opp verktøyet med allverdens ekstrautstyr likevel.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Virker som de fleste nybegynnere ikke ser på slike våpen som gode nok til å starte med engang ☹️ ser ut de ska "allt" fra børjan av. Må ha dyrt våpen, dyr kikkert med lys og gjerne avstandsmåler. Og selvfølgelig en mega lyddemper på ei børse som allerede er i enorme. 308 eller helst seksogenhalv.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

En skal være nokså enfoldig om en ser på det som negativt at folk tar til seg de sjanser som utviklingen tilbyr. Er det virkelig "bedre" at alle har en slarkete ombygd Mauser med dassrullkikkert?

 

Ole

Finnes en gylden middelvei...

Ingen tvil om at utstyrsjaget er stort, kanskje fordi div forhandlere driver med kurs?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Er det virkelig "bedre" at alle har en slarkete ombygd Mauser med dassrullkikkert?

Det er verken bedre eller dårligere enn hvilken som helst annen jaktrifle med dassrullkikkert. Om våpenet er en ombygd Mauser eller en Blaser spiller ingen rolle, om skytteren gjør jobben med å sikte og trekke av så dør dyret, det kjenner ingen forskjell på Mauser eller Blaser.

Det er et utstyrshysteri blant mange nybegynnere på jakt. De tror det er nødvendig å kjøpe det dyreste av alt mulig utstyr for å få utbytte av jakten. Det er en tro på at man kan kjøpe seg til suksess på jakt. 

For de fleste ville alt bli mye mer vellykket om det ble brukt mindre penger på utstyr og mer på trening.

Hvert år ser jeg mange på skytebanen som ikke forstår hvorfor de ikke klarer oppskyting, de har jo Blaser med Zeiss kikkert og da skulle det gå av seg selv.

For øvrig ser en mye av samme tendensen innen mange idretter, det er en tro på at man kan kjøpe seg resultater. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Ei tohi varjata said:

Hvorfor "må" pipen ut?

 

Ole

Godt spørsmål. Opprinnelig var planen å gjenge opp til lyddemper, men den slags motepåfunn har jeg gått vekk fra. Jeg vil beholde signatursemellen fra  Kongsberg-HV-mauser'en. Men det er kanskje ikke nødvendig å skru ut løpet for å bore opp til kikkertmontasjer ? Litt usikker på det nå, plutselig. Men det finnes nok en fasit her ute på forumet ? Jeg er ikke så bortreist som det kan virke, men andres meninger trives best i et fritt rom, der jeg ikke gir for mange føringer i forkant. Og at det er kompetente folk her på forumet som har mer greie på mekking av mausere enn meg, det er utvilsomt. Så alle gode råd mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Har da montert mange kikkertbaser på mauserkasser uten å ta ut løpet. Men på enkelte kasser er settherdingen fryktelig har og da må en slipe litt der en skal bore for å komme gjennom. Ikke begynn å varme for å anløpe kassen bare slip vekk settherdingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med å sette "Boyds stock" på en Mauser G33/40?

 

Jeg demontere min Mauser G33/40 (VZ33, Small Rings) for å sjekke opp de målene som er anført på Boyds sin hjemmeside for Mauser Small Rings Stock, Military barrel. 
 
Dessverre ser det ut for at ikke alle målene passer, spesielt uheldig er dette avstanden mellom "action screws, center to center". 
De andre målene antar jeg kan tilpasses med sliping og beddemasse. Men "action screws with pilars" ser jeg ikke for meg å endre posisjonen på. Da vil vel heller ikke underbeslaget med magasinkassa passe i stokken er jeg redd...?
 
Her er målene: BOYDS MAUSER SMALL RINGS STOCK   -vs-   MAUSER G33/40 SMALL RINGS:
 
Barrel dimension point A: 1" = 25,4 mm               [G33/40: 25,4 mm. OK]
Barrel dimension point B: 13/16" = 20,63 mm      [G33/40: 20,0 mm. OK]
Center to center Action screws: 7  5/8" = 193,67 mm [G33/40: 198 mm. Not good!]
Front receiver ring: 1  1/4" = 31,75 mm                 [G33/40: 33 mm. Not good, but migth be grinded]
Over all lenth of floor plate: 8  3/8" = 212,72 mm  [G33/40: 210 mm. Probably okey with bedding compound]
 
Kom gjerne med tips til andre stokker som kan passe til G-treogtredve-førti'n!! Eller om du har erfaringer med, eller tilpasset en Boyds.
 
Hadde vært skikkelig moro å laga ei lett jaktrifle av 33/førti'n. (PS: Jeg har bygd om en M98k F1 og kjenner alle pro and cons. Den var i 6,5x55 og ble ganske tung, men er ei ok medium langholdsbørse. 33/førti'n er i 8x57 is, noe jeg har lyst å prøve på elgjakta til høsten. Håper på litt bedre kronekurs innen da... 🤑)
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, kjella skrev:

Målet center to center: 198mm er standar lengde M98 

Det var i grunnen en interessant observasjon!

Setter meg på ideen om at jeg kan bruke stokken til ordinær m98, og fylle ut tomrommet med beddemasse. 

Skal foreta noen flere mål her ja, og teste den i en 98 stokk.

Takk for tipset 👍🏼

Link to comment
Share on other sites

På 8.4.2020 den 19.22, TS skrev:

ordinær m98, og fylle ut tomrommet med beddemasse. 

Pass bare på å fylle utfresningene i låskassen med modellkitt eller noe lignende, og slippmiddel over. Ellers så kan det bli vanskelig å få tingene fra hverandre igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 12.1.2020 den 13.39, kjella skrev:

 

@FKE ser att du har lagt ut denne rifla tidligere i tråden. 

Hvordan opplever du "slark " i denne?

Med sluttstykke i bakre stilling opplever jeg at det er en del (tror jeg)  bevegelse i selve sluttstykke både opp, ned, venstre og høyre. Ser ut til å være nokså mye rom i låskassen for sluttstykket å bevege seg i. Først når sluttstykket føres frem i låskassen "lukker" låskassen seg rundt sluttstykket. 

 

Mitt problem er at jeg ikke vet hvordan dette oppleves i en nyprodusert M98, eldre sivil M98 (som min) og eldre K98 eller lignende. Grunnen til at jeg lurer på dette er at det ikke lønner seg for meg å kjøpe/få bygget helt ny M98 dersom forskjellen fra min eldre sivile M98 er ubetydelig. Kort sagt - hvor mye bedre glir sluttstykket i låskassen i en nyprodusert M98 eller eldre M98 Modelo Argentino (foretrukket til custom M98 ).

Link to comment
Share on other sites

På 7.1.2020 den 17.59, kjella skrev:

Det er ikke mer "slark" enn det som må til for att ladingen skal fungere!

 

@FKE jeg har nå testet ladingen fra magasin på min nye Mauser med klikkpatroner. Jeg greier ikke å fremprovosere noe knip uansett om jeg fører sluttstykke rolig eller hurtig fram. 

Dette er kanskje grunnen til att M98 låskasser fra Reimer Johannsen i Tyskland regnes som noe av det beste som lages i verden. 

20200511_140115.jpg

Edited by kjella
Nytt bilde
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, 350RM skrev:

Er vel litt urettferdig å sammenligne forsvarskvalitet gamle 98'er bygd for å funke sommer som vinter, gjerne med endel fremmedlegemer i mekanismen, med ny produserte glatte greier? 

 

Jeg sammenligner ikke, jeg har kun svart på spørsmål angående en nyprodusert Mauser!

Link to comment
Share on other sites

De fleste holder feil i sluttstykket under repetering. Da kan selv den glatteste mekanisme henge seg opp. 

Under ladegrepet skal tommelen ligge bak på sluttstykket, ikke på hevarmen. Da får man et "vrimoment" som gjør at det blir lettere å åpne sluttstykket. Fremskyvingen blir også glattere når tommelen skyver bak på sluttstykket.

Finn en gammel film av en stangskytter med mauser så ser en teknikken. Jeg har aldri blitt en god stangskytter, men har hatt ut 11 skudd på ett hold med mauser, dessverre traff ikke alle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen av K-98 produsentene lagde meget gode låskasser, Tsjekkiske er vel muligens de beste, men også noen tyske produsenter lagde meget glatte kasser. Etterkrigsproduserte fra FN er ofte gode også.

Settherdingen på mausere gjør ofte at de blir glattere i ladegrepet enn med legerte ståltyper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for all info og hjelp. Er det noen som har kjent på en vaskekte custom M98 Argentino produsert av børsemaker i feks Tyskland eller Østerrike? I så fall vil jeg gjerne høre om hvordan sluttstykkeføringen er sammenlignet med gode M98 som sirkulerer i Norge? Har sett noen Rigby-børser i Norge. Noen som kan si hvor glatt disse er? Sett video på nett. Ser ut som sluttstykket glir som en varm kniv gjennom smør. Rigby sammenlignes med en Sako i videoen. For morro skyld: "Sammenlignet med en Rigby føles Sako som en Savage Axis" :-)

Edited by FKE
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mener å ha lest at når Tyskland rustet opp igjen på 30 tallet når de ikke hadde lovt til å lage så mange våpen, så trente de opp nye børsemakere ( som de ville trenge senere) til å gå over samme riflen som 2-3-4 andre børsemakere hadde gjort.

 

Så, maskiner en M98 låskasse til spesifikasjoner, monter alt, se til at alt fungerer 100%. Strip den ned igjen og la en ny børsemaker gjøre samme jobben...

 

Slik at de som ble produsert i denne perioden var av mye høyere kvalitet. 

 

 

Mauser skrøne?

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Sør-jeger skrev:

så trente de opp nye børsemakere

Kom de i god form?

 

La oss forsøke å ikke bli så påvirket av engelsk at vi glemmer vårt eget morsmål. Det engelske ordet "training" bør oftest oversettes med opplæring. 

 

(Jeg jobber i en bransje hvor slikt er så ille at jeg blir flau. Nå under pandemien var det kommet opp en plakat, der jeg jobber.  Der sto teksten på både engelsk, og en slags norsk:

 

"før du entrer våre fasiliteter....")

 

 

 

Edited by amatør
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 18.5.2020 den 10.39, FKE skrev:

Takk for all info og hjelp. Er det noen som har kjent på en vaskekte custom M98 Argentino produsert av børsemaker i feks Tyskland eller Østerrike? I så fall vil jeg gjerne høre om hvordan sluttstykkeføringen er sammenlignet med gode M98 som sirkulerer i Norge? Har sett noen Rigby-børser i Norge. Noen som kan si hvor glatt disse er? Sett video på nett. Ser ut som sluttstykket glir som en varm kniv gjennom smør. Rigby sammenlignes med en Sako i videoen. For morro skyld: "Sammenlignet med en Rigby føles Sako som en Savage Axis" :-)

 

Svar på eget innlegg. Har undersøkt på egenhånd. Info fra renommert tysk børsemaker og tysk fagpresse. Forutsatt nummerlikt system er det i praksis ingen merkbar forskjell på låskasser av typen Argentino 1909, Oberndorf, Steyr og lignendende. En god børsemaker vil kunne optimalisere et slikt system til en viss grad men moderne låskasser produsert vha cnc-teknologi er uovertruffen sammenlignet med eldre låskasser. Eldre låskasser av overnevnte typer er likevel av uovertruffen kvalitet sammenlignet med eldre låskasser av andre typer, for ikke å nevne systemer som ikke er nummerlike.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...