Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

  • 1 month later...

Her er min M67! Fantastisk rifle i 308😊

Den har 45cm løp med hausken wd60 dempar, nytt underbeslag for ai magasin og ein 6-24 x 72 Zeiss på toppen. Hatt den i over 10 år no og den har skutt eindel vilt etterkvert😀🦌🦊

Tung som fy, 6,5kg med dempar. Men dermed veldig god og skyte med😊

20220929_185421.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Fikk nettopp denne skjønnheten av en orginalkalibret K98k i hus.

Den er veldig flott men har et par feil, skruene i underbeslaget er ikke til K98k og stikker ut, samt pussestaven som går inn i bajonettfestet er skeiv, har noen dette til overs?

Litt info om den.

Den er en BNZ 43 dvs Steyr Daimler Puch 1943

Kaliber 7,92x57

Den er i mine øyne ganske fin, løpet er greit og stokken med kolbekappe modellen som går rundt treet er god å ha i skuldra.

Håper gjerne noen har skruer og pussestav til denne gamle børsa

 

God Jul til alle dere på Kammeret :) 

Mauser.jpg

Serienr.jpg

stempel.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
petterbratt skrev (3 timer siden):

Noen som har erfaring med fabrikksløp fra Lothar walther? Og eventuelt hvem som kan importere dem?

Hansen sier det er for mye greier, kort fortalt.. 

Spør Våpensmia på Dokka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Regner med folk i denne tråden har peiling på gammel ammunisjon. Fikk denne pakken med jaktpatroner i lag med ein haug med gamle Raufoss treningspatroner fra 1950 talet. Ja, de har nok mest sannsynlig korrosive tennhetter og våpenet blir behandlet skikkelig etter skyting. Vil tippe pakken med jaktpatroner er fra ca samme periode. Lurer på om disse burde kun brukes på banen med tanke på etterbrennere eller om det kan bruker på jakt? Eller om eg burde vakumpakke det og ta vare på det? Har ristet på hver enkelt patron og kruttet høres tørt og fint ut. Har blitt lagret inne i ett våpenskap fram til nå vil eg tippe. 

IMG_7799.jpeg

IMG_7800.jpeg

IMG_7801.jpeg

IMG_7802.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Disse er ikke så gamle at det er klorathetter. De vil nok fungere som treningsammunisjon og til oppskyting. Jeg vil fraråde å bruke dem på jakt da kulene ikke er av de beste. De har et rykte for å splintre og gi store kjøttødeleggelser. Det er bedre å spandere gode kuler på det du planlegger å spise. Det kan også forekomme etterbrennere, det betyr lite - om du holder i ro og tar gode avtrekk.😀

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Per-S said:

Disse er ikke så gamle at det er klorathetter. De vil nok fungere som treningsammunisjon og til oppskyting. Jeg vil fraråde å bruke dem på jakt da kulene ikke er av de beste. De har et rykte for å splintre og gi store kjøttødeleggelser. Det er bedre å spandere gode kuler på det du planlegger å spise. Det kan også forekomme etterbrennere, det betyr lite - om du holder i ro og tar gode avtrekk.😀

For vel bruke de til oppskyting da, og spandere nye bedre blyfritt på hjorten 👌

Link to comment
Share on other sites

Med det originale skjeftet, og alle metalldelene, blir våpenet nesten et halvkilo tyngre.

 

Med løpsbåndene festet endres/elimineres løpssvingningene, så da vil kanskje de åpne siktene stemme med avstandsinnstillingen (man må gjerne slå opp på 3 - 400 meter, for å treffe på 100 meter med de åpne siktene, hvis man frilegger pipa).

 

Jeg har kanskje et skjefte til overs, vi kan ta det på PM.

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Jegermeistern said:

Med det originale skjeftet, og alle metalldelene, blir våpenet nesten et halvkilo tyngre.

 

Med løpsbåndene festet endres/elimineres løpssvingningene, så da vil kanskje de åpne siktene stemme med avstandsinnstillingen (man må gjerne slå opp på 3 - 400 meter, for å treffe på 100 meter med de åpne siktene, hvis man frilegger pipa).

 

Jeg har kanskje et skjefte til overs, vi kan ta det på PM.

Har sendt deg en pm. Vet ikke om du har sett den eller ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...