Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

1 hour ago, Holingen said:

@350RM; hvilke stålskinne kan anbefales? 

Har ikke sjekket hva som er tilgjengelig per nå, men stål med weaver eller picatinny spor over hele lengden. Montert av børsemaker, så det blir rett, i vinkel, vater og lodd. Da har du noe solid å montere på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@thoregilEg har en M12 Classic i 6,5×55. Utstyrt med trijocon 3-9×40 og hausken dempar. absolutt ei kurant børse. Eg anar ikkje kva vekta er på den men synes den er heilt ok til snikjakt og rypejakt. Einaste eg ikkje er heilt fornøygd med er avtrekket. Vanskeligt og justere det godt ettersom det er enormt ketigt på stilleskruen. Mitt var usansynligt, nesten farligt lett når eg kjøpte den brukt. Det hadde vist alltid vært sånn. Ellers har eg høyrt att det er vanskeligt og bytte løp på desse børsene når det blir utskutt. Ryktet seier att dei må sendast til Tyskland for det uten att eg anar kvifor.  Har forsåvidt høyrt att dei må sendast til børsemaker for og justere avtrekk ogso og det stemmer jo egentligt ikkje, sjølv om det er vanskeligt og få bra sjølv. Så kor mykkje hald det er i desse rykta begynder eg å tvile på.

 

Ellers er det vell ikkje stort og sei, kan legge til att det er ikkje allværda stort utvalg i alternative skjefter å få kjøpt til desse dersom du er intresert i slikt. GRS har laminatskjefte til den men ikkje syntetisk. Eg har leita etter synt. Til min uten hell. 

 

 

Edited by Kvernhuselva
Link to comment
Share on other sites

Kvernhuselva skrev (17 timer siden):

@thoregilEg har en M12 Classic i 6,5×55. Utstyrt med trijocon 3-9×40 og hausken dempar. absolutt ei kurant børse. Eg anar ikkje kva vekta er på den men synes den er heilt ok til snikjakt og rypejakt. Einaste eg ikkje er heilt fornøygd med er avtrekket. Vanskeligt og justere det godt ettersom det er enormt ketigt på stilleskruen. Mitt var usansynligt, nesten farligt lett når eg kjøpte den brukt. Det hadde vist alltid vært sånn. Ellers har eg høyrt att det er vanskeligt og bytte løp på desse børsene når det blir utskutt. Ryktet seier att dei må sendast til Tyskland for det uten att eg anar kvifor.  Har forsåvidt høyrt att dei må sendast til børsemaker for og justere avtrekk ogso og det stemmer jo egentligt ikkje, sjølv om det er vanskeligt og få bra sjølv. Så kor mykkje hald det er i desse rykta begynder eg å tvile på.

 

Ellers er det vell ikkje stort og sei, kan legge til att det er ikkje allværda stort utvalg i alternative skjefter å få kjøpt til desse dersom du er intresert i slikt. GRS har laminatskjefte til den men ikkje syntetisk. Eg har leita etter synt. Til min uten hell. 

 

 

Takk for svar og gode erfaringer/betraktninger, @Kvernhuselva!

 

M12 Impact skal i følge spesifikasjonene veie 3 kg blank. Det er veldig kurant. M03en hadde jeg på vekta i butikken. Med det kortet løpet veide den 3,4kg. Det er i overkant, men skal nok gå.

 

Avtrekket skal jeg få sjekket. Jeg handler nytt fra butikk med børsemaker, så det er nok ikke noe problem. Den M03en jeg kikket på i butikk hadde et veldig godt avtrekk.

 

Bytte løp har jeg også hørt at ikke er rett frem. Ser ikke på det som noe problem, siden jeg kjøper nytt og skyter sjelden mer enn 100 skudd i året. Løpet holder vel sikkert 10 000 skudd...:)

 

Har du oppspenner på din ? Hvordan opplever du i tilfelle den ?

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Kvernhuselva said:

Vell etter att eg fekk googla med rett uttrykkså kom eg fram til att oppspenner eratt man kan tabaksluttstykket med sikringa på. Den funksjonen har eg @thoregil og det fungerer bra det

Hold ann litt nå. Oppspenner er at man kan spenner opp tennstempel og fjør, først når man er klar til å skyte, ammo ligger klar i kammeret, mens mekanismen ikke er spent. Det du beskriver er vel midtre funksjon på en 3 punkts sikring, eller en sikring som ikke låser sluttstykke i sikker posisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
thoregil skrev (På 8.2.2022 den 10.02):

Takk for svar og gode erfaringer/betraktninger, @Kvernhuselva!

 

M12 Impact skal i følge spesifikasjonene veie 3 kg blank. Det er veldig kurant. M03en hadde jeg på vekta i butikken. Med det kortet løpet veide den 3,4kg. Det er i overkant, men skal nok gå.

 

Avtrekket skal jeg få sjekket. Jeg handler nytt fra butikk med børsemaker, så det er nok ikke noe problem. Den M03en jeg kikket på i butikk hadde et veldig godt avtrekk.

 

Bytte løp har jeg også hørt at ikke er rett frem. Ser ikke på det som noe problem, siden jeg kjøper nytt og skyter sjelden mer enn 100 skudd i året. Løpet holder vel sikkert 10 000 skudd...:)

 

Har du oppspenner på din ? Hvordan opplever du i tilfelle den ?

Da ble det omsider en mauser m12 extreme på meg. Hadde egentlig bestemt meg for cal 308Win, men så fikk jeg et godt tilbud på en overligger I cal 8x57is, så da ble det den :)

 

Hentet den forrige uke, men demperen måtte ettersendes og kom i dag. Så til helga blir det skyting :)

 

Kappet pipe på 47cm og satt på en svemko hunter std. Veier 4,2kg med zeiss ht 3-12x56, som på bilde.

 

Gleder meg til å teste både ny børse og nytt kaliber! Kjøpt inn noen geco plus og s&b fmj, begge 196grs. Så får vi se hvordan de går i børsa.

20220302_192720.jpg

Edited by thoregil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
bardp skrev (2 timer siden):

Vel en nyprodusert Volvo PV ville sikker kostet 5 mil men noen bra bil sammenlignet med dagens biler blir den nå allikevel ikke.

 

PV?? Nei, men 100% kopi av førkrigs Alfa er verd 3-4mill sammenliknet med dagen plastikkbiler..

(Enzo Ferrari var teamsjef for disse før han startet for seg selv)

I 1933 vant den Le Mans 24 timers løp med gjennomsnittshastighet på 137km/t.

 

image.jpeg.3b2a5c3352869d796a7a9f83cfc24692.jpeg

 

Pur Sang 8C 2300 Monza engine - Sports Car Digest - The Sports, Racing and  Vintage Car Journal

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Løp til M98. Vet at temaet har vært tatt opp mange ganger før - har gjort noen søk. Har en mauser m98 i 30-06 som i sin tid ble gjort om til jaktrifle. 
Løpet som sitter på er ikke utskutt, men har nok vært et rimelig løp i sin tid. Kvitter meg ikke med selve rifla da den har høy affeksjonsverdi, så jeg lurer derfor på hva jeg kan gjøre for å øke presisjonen (les: skytegleden) i børsa. Den fikk timney-avtrekk i vinter, noe som gjorde det til et mye mer ålreit våpen etter min mening. 
 

Synes fortsatt den samler en del dårligere enn min foretrukne jaktbørse, en Sako L579 i 308. Det er demper på sakoen. Mulig dette hjelper til.

Andre tips jeg har fått er å stive av låskassa ved å få montert hel picatinny-skinne i stål og vurdere en nyere kikkert.
 

Legger ut posten her mest fordi jeg er nysgjerrig på hva som finnes av løp til mauseren, og fordi jeg er nysgjerrig på hvor mye man må regne med å betale for et nytt løp som kan bidra til økt presisjon. Er det noen rimelige alternativer (pent brukt løp fra børsemaker?), eller må man opp i 5-6000 kr for dette?

Edited by Holingen
Link to comment
Share on other sites

Min ble presis etter at løpet ble kappet rett bak forsiktet og kronet, hadde blitt krympet på så heftig at det virket som en choke. Ellers er alu weaver baser ofte slitt etter mange år, sikter med årringer på linsene og slitte alu ringer, mangelfullt beddet/avstivet kasse, skikkelig slak hanefjør, løp fult av mantel også med på å ødelegge presisjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nytt løp, ny kroning på gammelt løp, sørge for frittliggende løp, lyddemper, søylebedde stokk, rens inni sluttstykket, bytte slagfjør, stål picatinny skinne, stålringer, sørge for at kikkertsiktet fungerer...


Er alt jeg kommer på som kan redde/øke presisjonen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Finnes det løse 5 skudds magasiner til M98.

Min er ombygd som jaktvåpen i 308 Win, men det originale magasinet er beholdt.

Jeg skulle gjerne hatt løse magasiner som tar minst 5 patroner

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (På 5.5.2022 den 18.03):

Finnes det løse 5 skudds magasiner til M98.

Min er ombygd som jaktvåpen i 308 Win, men det originale magasinet er beholdt.

Jeg skulle gjerne hatt løse magasiner som tar minst 5 patroner

Med "Archangel" stokk, kan du ihvertfall benytte løse magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (På 27.4.2022 den 17.16):

Nytt løp, ny kroning på gammelt løp, sørge for frittliggende løp, lyddemper, søylebedde stokk, rens inni sluttstykket, bytte slagfjør, stål picatinny skinne, stålringer, sørge for at kikkertsiktet fungerer...


Er alt jeg kommer på som kan redde/øke presisjonen.

Det er ihvertfall ingenting grunnleggende feil med Mausere som begrenser praktisk presisjon. Jeg har en "Svenskmauser" (M96) i 6.5x55 , produsert i 1904. Kjøpte denne fra Aaserud i Drammen i 1984, ombygget til jaktrifle. Den hadde original løp, kappet til 60 cm, originalt avtrekk, og en billig monte carlo stokk. I dag har den en laminert Boyds sporter stokk, Meopta Optika 5 3-15x44, og fortsatt det originale løpet, som har blitt kappet et par cm til, og kronet på nytt. Denne rifla holder fortsatt greit innertieren. Og den ene av sønnene mine hadde en M98 med et Lothar Walther løp i 6.5x55, den satte gjerne 5 skudd innenfor 20-25 mm .  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Dette er ikke en "Mauser", men en "polsk mauser", en "Radom-mauser", eller mer formelt, en G 29/40.

 

Du får høre noe av histoeien om den fra Ian på "Forgotten Weapons":

 

 

Din fars våpen er en "tysk/Steyr"-produsert Radom, ser det ut til. Dvs., den var ikke ferdiglaget nok til å få merking, da Adolf angrep Polen. De som var merket til den polske armeen, ble "om-merket", man ser det blant annet med at "G", "29", og "40" er med forskjellig skrift. Disse er (sannsynligvis?) de mest ettertraktede blant samlere. Men det kunne vært interessant å sett hele høyre-siden av låskassebrua.

 

Vi var innom "Radom-mausere" i denne, eller en annen tråd, for ikke så lenge siden.

 

Jeg mener å ha lest at i tillegg til Luftwaffe og Marinen, og litt til Hæren, fikk også "Organitiaton Todt" (de som laget den utmerkede armerte betongen i "Festung Norwegen" og f.eks. Dora I og II i Trondheim) noen polsk-mausere. I Norge fikk deler av Organitiaton Todt også norske Krag-Jørgensen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (13 timer siden):

Dette er ikke en "Mauser", men en "polsk mauser", en "Radom-mauser", eller mer formelt, en G 29/40.

Jo dette er en Mauser.

Denne riflen ble utviklet av Mauser brødrene med Paul i spissen. Utviklingen ble ferdig i 189x og konstruksjonen ble tatt i bruk i Tyskland i 1898 som gewehr m98.

Mauserfabrikken hadde selvfølgelig ikke produksjonskapasitet for å produsere alle våpnene som Tyskland hadde behov for og flere fabrikker fikk kontrakt på produksjonen. Mauser, Ludvig Loewe, DWM og flere andre. Våpnene er mauser m 98 alle sammen uansett hvem som produserte dem, mauser m98 er konstruksjonen.

Etter første verdenskrig var det mange land som oppdaget at m98 var en god konstruksjon og fikk produksjonsrettigheter for å produsere Mauser m98 våpen. Deriblant Polen og Tsjekkia. De ble produsert av Radom i Polen og i det som ble BRNO fabrikken i Tsjekkia. Disse ble ikke merket med Tysk betegnelse, men med polsk og Tsjekkisk betegnelse. Mange av disse var av bedre utførelse enn de tyskproduserte, og er etterspurt for ombygging. Kortere modeller ble utviklet, og sener kopiert i Tyskland.

Alle disse våpnene er Mausere. 

Samme har vi med mange andre militære rifler, Lee Enfield er produsert ved svært mange fabrikker og i mange land, Mosin Nagant og flere andre er også masseprodusert ved flere fabrikker.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):
Jegermeistern skrev (17 timer siden):

Dette er ikke en "Mauser", - -

Jo dette er en Mauser.

 

Jeg burde selvfølgelig skrevet "en vanlig Mauser" - .

 

Når jeg ikke gjorde det, var det fordi @ssg04 (som ikke har bidratt med noe mer om våpenet, forløpig) og hans far, som er selgeren, kanskje ikke var klar over at dette er et våpen med noe mer "historie" enn gjengse "HV-mævvvsere".

 

Dette var vi jo innom i den andre tråden jeg linket til.

 

Jeg har en "Brno 1908/34", i kaliber 308 NM, og det står "BRNO" som produsent på våpenkortet. Min 9,3x62-mauser, fra "Erfurter Maskinfabrik", har også fått produsentnavnet "Erma" på våpenkortet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...