Jump to content

Mauser-Tråden (For alle Mauser-folk)


9,3x62 SL

Recommended Posts

Da har jeg fått låne litt av gode venner på bygda:

Dette verktøyet er fint, jeg har savnet den til KV59, og nå har jeg en Mauser 1908 som skal strippes, da er denne kjekk. Brownells hadde denne, nå kan den ikke restnoteres. Brownells kaller den Cross Bolt Wrench. Finnes det andre leverandører?

Ellers fikk jeg lånt en interessant bok på 448 sider. 

DSC05880.JPG

 

DSC05883.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Min G33/40 trenger åpenbart ei ny pipe.  Noen tips om hvor/hvem som kan skaffe ei brukelig jakt-pipe i 8x57, uten at prisen gjør at man blir helt kvalm? Jeg kan bytte pipa sjøl, men setter jobben gjerne også bort for å få 200% riktig headspace. Det beste er jo at pipa er brunert fra fabrikk, for ei blank pipe koster vel litt å få brunert skikkelig, dersom man da ikke skal gå for en kald-brunering...

   Hele børsa bygget jeg om for noen år siden til ei brukelig jaktrifle, og den brukes aktivt. Det kappa originalløpet i 8x57 har nå gått endel tusen skudd til trening og jakt. Den gangen jeg overtok den for mer enn 30 år siden var løpet heller ikke så pent, og nå har det åpenbart gjort sitt. Mistenker at det en gang i tiden var benyttet patroner med korrosive hetter, og at den bare var satt bort uten vask og stell. Nå har den begynt å spre for mye (Den lå godt inne i 10'eren, men nå kaster den uhemmet rundt i ni'eren på 100m. Andre årsaker er eliminert bort). Har lyst til å bruke den i mange tiår til, og det er fullt mulig bare man kan få satt på ei brukelig jaktpipe. Er veldig glad i 8x57 patronene til storviltjakt!

20200730_140745.jpg

20200803_192840.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 12/25/2022 at 2:41 PM, Jegermeistern said:

"Russisk Mossin Nagant 1891. - "Ypperlig dekorasjonsvåpen".

 

Prøv å søk om våpentillatelse på skarpt våpen, med dette som grunn, i dag!

 

Dvs., ikke gjør det, hvis du har våpen fra før!

Mye man kan gjøre med Mosin, men dekorasjon er ikke det jeg ville valgt.

 

Bruksjern til billig. Da jeg bodde i Det Forente Kongedømme var Mosin og 7.62x54r fortsatt billig, så det var det beste valget for billig plinking i sentertent. Noe klenodie er det ikke, og ikke spesielt treffsikkert, men mye billig moro.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Si vis pacem, para bellum said:

Min G33/40 trenger åpenbart ei ny pipe.  Noen tips om hvor/hvem som kan skaffe ei brukelig jakt-pipe i 8x57, uten at prisen gjør at man blir helt kvalm?

 

Har lyst til å bruke den i mange tiår til, og det er fullt mulig bare man kan få satt på ei brukelig jaktpipe.

 

En sort Lothar Walter fra en anerkjent børsemaker koster 7 lapper elns. Om noen tiår kommer du ikke til å savne de penga. Du har i mellomtida tjent 15 millioner, om vi sier 500k pr. år i tre tiår. Og det er uten lønnsøkning. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer jeg meg skyting, første skudd med MOD.1908:

Jeg har forsøkt å olje stokken så godt jeg kan, men sliter med å få løsnet to skruer så jeg kan komme til innvendig. Disse to skruene sitter som fy! Jeg har tilpasset skruebits til skruene, jeg har forsøkt å løse opp gjengene med W40 og Ballistol uten å lykkes. Jeg våger ikke mer makt enn det jeg har prøvd. Utvendig har stokken fått flere omganger 10x/+ med en cocktail som består av Kinesisk treolje - Rå Linolje - Terpentin 1/3 dose av hver. Jeg har lest flere tråder her inne om å olje stokker. Jeg landet på denne oppskriften, dette er en infanteribørse ikke en eksklusiv drilling. 

 

Stokken begynner å se riktig fin ut, rifla fremstå nærmest som fabrikkny, går det etter planene blir det skyting om en ukes tid, håper jeg. Det blir i første omgang med kjøpeammo, da får jeg frigjort noen hylser for hjemmelading til neste gang. 

a.JPG

RWS.JPG

b.JPG

Kolbe .JPG

c.JPG

d.JPG

Låsk.JPG

i.JPG

g.JPG

e.JPG

h.JPG

Oljer.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

.22-Krag skrev (16 minutter siden):

nokre gode kakk fyrst. Altså aksialt på skruen.

Det har jeg prøvd flere ganger, ser utfordringen med å slå av halve skruehode. Rifla er nok ikke demontert siden den ble satt sammen på fabrikken i Tyskland for godt over 100 år siden. Tror neppe den er utlevert i Brasil for tjenestebruk. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips til flere av dere, jeg er ingen børsemaker som er vant med metallarbeider, men dette gikk fint med en slagtrekker fra JULA. Det holdt med et lett slag på hver av de stridige skruene, deretter var det bare å skru ut med bestemt håndkraft. Skruene klarte seg fint uten merker, jeg tok meg tid til å file til skruebitset slik at de passet nøyaktig og nådde bunnen av skruesporet. Mens jeg rengjør deler så ser jeg tydelig at denne rifla kan ikke være mer enn testskutt og deretter lagret. Stokken blir oljet i flere omganger etter @spindriftsin oppskrift på "oljecocktail", den trekker fint inn og gir en nydelig finnish. 

 

Det skal være produsert 100.000 stk. av disse fra året 1908 til 1914 av Mauser i Tyskland, produksjonsordren til Brasil:

Jeg er imponert over denne standarden i en slik masseproduksjon. Kritikken fra dette partiet er omtalt og godt kjent for en godt utført standard og kvalitet, med tanke på at det er et masseprodusert infanterivåpen så er det det. De kunne sine ting for over 100 år siden, det kunne Kongsberg også. Brasil produserte sine egne mausere i flere varianter etter hvert, noen modeller kom også fra Brno/VZ.

DSC05966.JPG

DSC05967.JPG

DSC05968.JPG

DSC05979.JPG

DSC05978.JPG

DSC05977.JPG

DSC05985.JPG

DSC05983.JPG

DSC05975.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 15
Link to comment
Share on other sites

Det ble en del Mauser på banen i dag:

For å starte med mitt prosjekt med den brasilianske MOD.1908 så ble det en erfaring rikere. Jeg fikk skutt fire femskuddsserier med kjøpeammo fra RWS. Første serie var skuffende, jeg lurte på om jeg hadde kjøpt katta i sekken, eller var det "fabrikasjonsfeil på skiva", det var så dårlig at jeg kjente meg ikke igjen. Jeg skjerpet meg og hver serie gikk bedre og bedre til jeg ble vant med avtrekket. Jeg avsluttet med en serie på 44,12 mm. samling. Liggende med anlegg på 100 meters avstand. Jeg kronograferte RWS til v/0 = 813 m/s. Hastighet litt over det som står på esken. På laveste skala 300 meter går denne patronen ca. 15 cm. for høyt. Jeg hadde to ledige tomhylser som jeg hadde ladet selv hjemme hvor jeg skjøt med Hornady 154 grain N-150 = 43,0 grain. v/0 = 831 m/s. Denne gikk lavere, for tidlig å si noe om hjemmeladninger før jeg har et seriøst antall for test. 

 

Det var en gøyal samling med Mausere:

Ser vi på denne Gewehr 98 fra år 1917 så har den noen interessante stempler og historie. I følge kilder så er denne en overgangsmodell, endret av Mauser i Oberndorf i 1935, den fikk nye sikter som gav den betegnelsen Transitianal. Løpet på denne 7,92x57IS har sett sine beste dager, men eieren trives med den som den er. Derimot må jeg si at denne Mauserern M/98kF1 fra Kongsberg er den peneste jeg har sett, eieren skjøt en treskuddserie som krever sitt, se bilde nedenfor. Stokken på denne rifla er ikke den laminattypen vi som oftest ser, pent som et møbel. Kaliber er selvfølgelig 7,62x63. Vi hadde også en Svensk Mauser på besøk, Gevär m/96 fra Carl Gustafs Stad. Selvfølgelig hadde jeg med meg min KV M59F1 i kaliber 7,62x51.  

#1 Mauser.JPG

#17 Mauser.JPG

#4 Mauser .JPG

#2 Mauser.JPG

#3 Mauser.JPG

#5 Mauser .JPG

#9 Mauser.JPG

#10 Mauser.JPG

 

Kode S/42G er Mauserwerke 1935:

#13 Mauser .JPG

#8 Mauser .JPG

#14 Mauser .JPG

#6 Mauser.JPG

#7 Mauser.JPG

#12 Mauser.JPG

#15 Mauser .JPG

#16 Mauser.JPG

#17 Mauser.JPG

#18 Mauser.JPG

 

Den første serien med brasilianeren i 7x57 Mauser var nedslående, men denne siste satt godt og det passet å reise hjem med en god selvtillit. 

#19 Mauser .JPG

Edited by Vaquero
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Helt klart @spindriftden trenger å få kjørt seg inn. Nå blir det en stund til neste gang jeg får testet den litt grundigere. Da blir det egne ladninger med det jeg har av kuler på "nøttelageret" mitt. De tyngste kulene vil jeg mulig teste med Norrma 15, ellers blir det N-150 som har best fleksibilitet på de fleste kulevektene, Jeg har følgende krutt som Norma 15, N-150 og N-140. Det blir spennende, jeg trenger en ladning som senker treffpunktet ca. 10 - 15 cm. på 100 meter. Baksiktet kommer ikke lenger ned. Jeg kom inn i siste serien med "rullende" blink/lavt siktepunkt. 7mm.Mauser er en ekte fullblods Mauserpatron, konstruert av selveste Paul Mauser selv i 1892, introdusert i 1893, tidlig i røksvake kruttets inntog. Rett før i 1889 fikk vi 7,65x53 Mauser, ofte omtalt som belgisk eller argentinsk. Jeg skulle likt å sett en Argentinsk Mauser i sving, fint om noen her inne har en som kan vise noen bilder og gjerne litt om skyting og ladning av patroner. Skikkelig gøy med slike veteraner i original stand. 7x57 Mauser duger fint til elg, for meg er det ikke aktuelt, men fra rådyr og ned til rev og grevling kan bli interessant. 

 

Dette er det jeg har for hånden fremover:

 

DSC06000.JPG

Jeg testet 2 patroner over kronografen med denne 154 grain. Hornady, 43,0 grain N-150 v/0 831 m/s.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det får meg til å tenke over at 7mm. Mauser er ganske uvanlig mens jeg nå lærer mer om praktisk bruk og ladning:

Nye boltrifler i dette kaliberet har jeg ikke sett markedsført, en må vel be om det. At folk velger dette kaliberet må vel helst komme av at en jeger kommer over en interessant rifle til en interessant pris. Kaliberet er jo først og fremst en militærpatron brukt i div. Mausere i Sør Afrika og flere latintalende land. De vanligste 7mm. Patroner i Norge vil jeg tippe er 7x57R og 7mm. Rem.Mag. Ellers vil jeg tippe at .284 Winchester og 7x64 Brenneke har sine tilhengere, for ikke å glemme 7mm.08. 7x64 Brenneke ble utviklet av Wilhelm Brenneke i 1917 og brukt i mange Mausere. .280 Remington er nesten identisk hipp-som-happ. Fine patroner begge disse, men på ingen måte 10 på topp listen. Jeg har kommet over noen esker med Norma patroner av eldre årgang, disse 150 grainskulene i blyspiss og FMJ er oppgitt i ca.840 m/s. Spennende å se hvordan de går og hva min kronograf sier. Målet er å legge hjemmeladninger på samme nivå. 

7mm. Div..JPG

7x57R.JPG

7x57R og 7x57 Mauser er helt like og bruker samme die-sett, men ikke samme hylseholder. En kan trygt bruke ladetabeller utviklet for 7x57R. Det som er mulig er å øke ladninger fra 7x57R med 1 - 2 grain i 7x57 Mauser. Patronene passer selvfølgelig ikke om hverandre i de to ulike våpnene. 7x57R er en patron for kombi/brekkvåpen.

 

7mm. esker.JPG

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Vaquero skrev (1 time siden):

Det får meg til å tenke over at 7mm. Mauser er ganske uvanlig mens jeg nå lærer mer om praktisk bruk og ladning:

Nye boltrifler i dette kaliberet har jeg ikke sett markedsført, en må vel be om det.

 

Mauser leverer sin nye M98 i 7x57 og Rigby leverer Highland Stalker i .275 Rigby (som jo er samme patronen). 

 

Jeg som er innbitt forkjemper av at alt var bedre før kunne godt tenkt meg en av disse riflene i nettopp denne patronen. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

7x57 Mauser, en lite omtalt patron her på Kammeret:

Når en jeger skulle velge denne patronen er det mest sannsynlig for at vedkommende fant en interessant rifle som tilfeldigvis skulle være en 7x57 Mauser. Studerer man ladetabeller og data fra patronprodusenter så finner en fort ut at en får de samme ytelsene i mer kurante patroner, eks. så får vi stort sett det samme med 6,5x55 og .308 Winchester. Fordelen med .308 Win. er at den leverer tyngre kuler i en tilsvarende hastighet som 6,5 og 7x57. Likevel leverer 7x57 noen tyngre kuler i samme fart som 6,5. Poenget mitt er at den som jakter storvilt innenfor 100 - 150 meter har tilstrekkelig energi og kulebane med alle disse tre. Interessant er det å se Vihtavuori-tabellen hvor 7mm-08 leverer 160 grain kuler i samme v/0 hastigheter som 7x57 Mauser. 

 

Det finnes et hav av 7mm. patroner:

Interessant er det at den som vil gå for nettopp 7mm. til storvilt så er det mer å hente i en 7x64 Brenneke eller den mer vanlige og populære 7mm. Remington Magnum, den siste her har jeg selv skutt mange elg og rådyr med. 

 

Jeg har litt liten praktisk erfaring med min Mauser mod.1908 pr. dato:

Jeg har ingen ambisjoner om å jakte elg med denne, til det har jeg flere og bedre alternativer. Jaktavstand med åpne sikter i mitt tilfelle er begrenset til 100 meter. Mye blir smått og borte bak et korn på denne avstanden. Det kommer til å bli noen skogsturer på småvilt, kanskje rådyr. Jeg har konkludert med at jeg vil holde hjemmeladningene mine på samme nivå som 7x57R, jeg har ingenting å hente på å lade til maks. Jeg skjøt en 60 skudd i helgen, ikke under optimale skytestillinger og lys. Ikke så merkelig med denne konstruksjonen så ble den følsom på varmeskyting, ikke frittliggende pipe på en over hundreåring til infanteriformål. Gøy var det, gøy vil det bli videre. 

DSC06097.JPG

 

Skutt i 74 cm. pipe:

Fabrikkpatronene fra Norma i mine tester er ikke i produksjon lenger, Norma leverer i dag kun et alternativ med Oryx i 156 grain v/0= 805m/s. 

DSC06100.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom 7x57 Mauser og 7x57R i ladning er ca. 1,5 - 2 grain høyere ladning i 7x57 Mauser. Tabellene til Norma og Vihtavuori viser dette med samme kule og krutt. Dersom en velger å lade en 7x57 Mauser patron som om det var en 7x57R så er en ikke på eksperimentell grunn. Jeg er ikke bekymret for å kjøre maks mauserladning, men jeg har ikke behov for det fra rådyr og ned til mindre vilt under 100 meters jaktavstand. Når det gjelder ladeutstyr så brukes RCBS Shell Holder #3, men RWS-hylser passer ikke i #3, her må jeg bruke Shell Holder #2. Det går greit...bare å skifte holder mellom Norma-hylser og RWS-hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte mere på den lille forskjellen i dimensioner mellom de to...

At man ikke lader krageversjen like "hårdt" som 7x57 Mauser er vel forsåvidt fornuftig. 

Jeg har (desverre) ingen egen erfaring med denne ypperlige patronen, som med sine tyngste (175grs) kuler godt burde rekke til for allt av nordisk vilt.

7mm kuler har jo også ett godt rykte for sine ballistiske egenskaper. 

 

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (1 time siden):

med sine tyngste (175grs) kuler godt burde rekke til for allt av nordisk vilt.

7mm kuler har jo også ett godt rykte for sine ballistiske egenskaper. 

Ja, absolutt. Jeg tenkte jeg skulle teste noen tyngre kuler som 168 - 175 grain lenger ut på året. Foreløpig har vi "kuletørke", jeg har sett litt på Norma som har noen data for MRP-krutt. Det kunne vært interessant å sett hva som kunne vise seg med Norma-15 krutt. Jeg har noen NCC (Nosler match kuler) i 168 grain som kunne passe for en Norma-15 test. 

 

https://www.norma-ammunition.com/sv-se/laddata/7x57-mauser

Jeg får plass til 48 grain N-15 i en RWS hylse, med Hornady 162 grain BTSP eller en 168 grain NCC uten særlig komprimering. Det er full hylse med 50 grain N-15 med 154 grain Hornady SP. Jeg starter nok ikke der med noen av dem, men det er plass. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 7x57 data i ei Valmet 412 kombi i 7x57r. (Valmeten fikser 308win/30-06/9,3x74R i øvre pipe så rifledata i denne er ikke noe problem)

Ladet med 140gr Sierra SBT foran 45gr VV N150 var denne et av de mest presise jaktvåpnene jeg noensinne har eid. 3 skudd i "samme hull" var ikke uvanlig.

Løpssettet ble solgt til en kompis siden jeg aldri brukte det.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei!
Etter å ha skyggelest på kammeret i flere år har jeg nå tatt steget inn :P
Jeg har en Mauser... 1939 isj  (starten på mye morro) 
Det er en liten gavepakke synes jeg, kjøpte den hos jakt og friluft i Gjøvik.. 1990kr for en 6.5x55 Mauser med 21mm skinne og Bell & Carlson stokk, m70 sikring og pent omordna hevarm.
Liker mausere av ukjent grunn så jeg hoppa på det...
Kom opp dit og butikken sier det er japanske tegn på den...derfor var den tungsolgt...
Jeg synes jo sånt er gøy... men jeg så med en gang at her var det ikke japansk... det er persisk... eller nærmere bestemt farsi! Dette syntes jeg var kjempespennende!
Smooth og fin å lade med og føltes bra ut... lett avtrekk så jeg håpet det var bytta avtrekk også...
Jaktprofil på 560mm løpet... ingen kroning å snakke om, 14x1.5 gjenger og skikkelig dirty... redd det var utskutt men jaktpresisjon er det sikkert i det...tenkte jeg... smeller det så er det jo gøy lell :)

Kom hjem og begynte å skru... løpet var ikke frilagt men no biggie... avtrekket var jaggu meg "oppgradert" det og... Jard 800gr avtrekk.. ikke premium men fungerer fint for meg... som tidligere skarpskytter i hæren er jeg godt kjent med NM149 og avtrekket var så om så på de og.. ;)

Nå etter tre måneder så har jeg funnet ut at mausern er produsert av Brno på kontrakt for Iran på 30 tallet og er en såkalt VZ24, smelt 250 skudd (jeg er jeger men trives best med bane/blink på så lange hold som mulig... 200m med Brno Model 2 salong for det meste før mauser kom inn i heimen.
Rifla har fått en Granaas tommelhull stokk med justerbar kolbekam og er rett og slett pen! Jeg bedda den selv (aldri bedda før) men fant kun snabb epoxy så det ble en nervepirrende affære... dog er samlingene krympa med noen centimeter så jeg tror det funka... så får vi se om det holder..Twist er ett sted imellom 1:8 og 1:9. Virker som den liker Norma Trainer bedre enn Golden Target.
Handla en a tec mini std break og en a lock. Bremsen sitter altfor godt fast så da jeg skulle løsne den så løsna jaggu meg løpet og!
Fikk angst.. dette var kvelden før jeg skulle teste rifla på 200m... men til hell og lykke så viser det seg at tidligere eier har i tillegg til alt annet investert i muffesystem ala Heen eller Rafdal osv.
Så mauseren har blitt en systemrifle!

Det betyr jo litt når jeg får tenkt litt.. for jeg har lyst på matchpipe... og da ramler tanken inn... en sauer dfs pipe kan fort vekk koste 800kr og oppover... dreiing av løp etc kanskje 2-3000?
Kan dette gjennomføres til en fin pris? 
Har planer om å strekke ut handa til en børsemaker men Kammeret kan fort være ett greit sted å begynne :)

Drømmen er:
Match pipe i 6.5x55
Ny tennål ala Tubbs speedlock eller lignende
Eksternt magasin (langt fra ett must men snakker vi drømmer så snakker vi drømmer.

Drøm nr to er en ekstra pipe i .308 eller lignende for kanskje kanskje kanskje skyte rimeligere ammo?

JA jeg vet at Våpensmia har en fantastisk pen VS94 i .308 men hadde jeg hatt sånne penger til rådighet hadde jeg bare reist til børsemakeren og kjøpt nytt løp :P

Bill. merk "fattig langholdsskytter"

 

Legger ved noen bilder. Litt før og etter samlinger etc :) 



 

E17AA712-E400-4077-80BD-E3A00F058DE7.jpeg

12629A85-0E60-4383-A02D-A07A3C5FE411.jpeg

A111F096-F9AD-4592-95CD-81DCC17EC9E6.jpeg

0A5D83FA-3E4E-4FE7-9121-A3F9564EE298.jpeg

6FB336AC-571E-4EBE-88D6-EFB41F29FAAD.jpeg

A3139963-7F57-44B5-8815-E7D824C53883.jpeg

FF3617D2-9ED2-4ED9-858F-9EDB644D2EF4.jpeg

FC81CA7C-569E-47A3-AD7C-FD1821534B51.jpeg

421F3668-69E3-43D5-89AA-301AE77D2F09.jpeg

8D1A1F7B-9400-4DFF-811D-F2A13A31A805.jpeg

88CA14E0-8316-4A70-A7D4-4BDA5BD7C578.jpeg

4C8A5B70-73E6-4F2E-BCAE-D2E1515083DF.png

EB7F95D9-EB01-4DB3-BFED-9E9F93615645.jpeg

DA9316F2-C6A8-4FB1-9994-21CD0F2D7C3A.jpeg

A41F1263-E1E7-4310-B527-3FDBF7EF8A90.jpeg

0E801F66-06E0-4C0D-B70C-45F8E7794080.jpeg

35608AA2-58B4-49B1-8F0D-A468A8EA49C0.jpeg

9B764F33-F0A4-4E5D-9F12-A156F8102E71.jpeg

Edited by VZ24PER
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

 

VZ24PER skrev (4 minutter siden):

Bill. merk "fattig langholdsskytter"

Du er jo meg, bare litt senere ;) 

 

VZ24PER skrev (5 minutter siden):

Drømmen er:
Match pipe i 6.5x55
Ny tennål ala Tubbs speedlock eller lignende
Eksternt magasin (langt fra ett must men snakker vi drømmer så snakker vi drømmer.

Matchpipe og matchpipe... Ei 200SSTR-pipe, som kunne være utgangspunkt for mye rart er blitt 6000, og det er før arbeidet som må gjøres her. Et match-emne er fort 7000, før arbeid, osv. Kanskje finner du en rimelig børsemaker, emnene koster det de koster. Klarer du å få en stakkar til å jobbe nesten gratis, så er pipa 7-9000,-

 

Jeg bestilte nettopp to piper fra et av de store børsemakerverkstedene, med muffe, gjenget for demper, og flutet - 6.5x55 - ulik lengde, så ikke like, men summen... To piper. 26 000,- Rafdal skal lage to piper til meg, her er prislista hans: Prisinfo | Rafdal Våpen (rafdal-vapen.no)

Det er blitt dyrt. Men det var dyrt før og, det er en grunn til at jeg skjøt over 6000 skudd med den pipa jeg hadde i Mauseren da jeg var student, og sjelden passerer 4 nå i dag...

 

Speedlock har lite for seg, aner ikke hva det koster, men det er ikke der (presisjons)problemet ligger. Ei GOD bedding betyr mye f.eks.

 

Magasin koster også noe, og for what? Med det du snakker om av kostnader her så er du fort på prisen av ei mye bedre rifle... 

 

Om den "sniperen" på Våpensmia er "ny" så er det jo nesten et bedre kjøp enn å rock opp mauseren din - spesielt fordi den kanskje kan ha noe slags annenhåndsverdi, og fordi den nok er topp presis - selv om de som romantiserer en NM149 til å bli fantastisk, eller "pen" nok er få og blir færre ;)

 

Men det er ikke vesentlig her - liker du den, så har vel Smia hatt den til salgs til den (over)prisen i mange år - og må vel snart være modne for noe seriøs pruting. Jeg kom til poenget til slutt - før du bruker penger på perseren - se hvor billig du kan få den VS94en.

Neste spørsmål er hvor du finner billige, svart/ kjeller-børsemakere i ditt distrikt. 

 

Du har uansett støtt på et av problemene med billige rifler. Når pipa er utslitt, så er de verdt null, og ei pipe koster like mye som ei ny rifle. Og "oppgradering" er waste, siden, igjen, det er dyrere enn ei ny rifle...

 

 

K

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 minutter siden):

 

Du er jo meg, bare litt senere ;) 

 

Matchpipe og matchpipe... Ei 200SSTR-pipe, som kunne være utgangspunkt for mye rart er blitt 6000, og det er før arbeidet som må gjøres her. Et match-emne er fort 7000, før arbeid, osv. Kanskje finner du en rimelig børsemaker, emnene koster det de koster. Klarer du å få en stakkar til å jobbe nesten gratis, så er pipa 7-9000,-

 

Jeg bestilte nettopp to piper fra et av de store børsemakerverkstedene, med muffe, gjenget for demper, og flutet - 6.5x55 - ulik lengde, så ikke like, men summen... To piper. 26 000,- Rafdal skal lage to piper til meg, her er prislista hans: Prisinfo | Rafdal Våpen (rafdal-vapen.no)

Det er blitt dyrt. Men det var dyrt før og, det er en grunn til at jeg skjøt over 6000 skudd med den pipa jeg hadde i Mauseren da jeg var student, og sjelden passerer 4 nå i dag...

 

Speedlock har lite for seg, aner ikke hva det koster, men det er ikke der (presisjons)problemet ligger. Ei GOD bedding betyr mye f.eks.

 

Magasin koster også noe, og for what? Med det du snakker om av kostnader her så er du fort på prisen av ei mye bedre rifle... 

 

Om den "sniperen" på Våpensmia er "ny" så er det jo nesten et bedre kjøp enn å rock opp mauseren din - spesielt fordi den kanskje kan ha noe slags annenhåndsverdi, og fordi den nok er topp presis - selv om de som romantiserer en NM149 til å bli fantastisk, eller "pen" nok er få og blir færre ;)

 

Men det er ikke vesentlig her - liker du den, så har vel Smia hatt den til salgs til den (over)prisen i mange år - og må vel snart være modne for noe seriøs pruting. Jeg kom til poenget til slutt - før du bruker penger på perseren - se hvor billig du kan få den VS94en.

Neste spørsmål er hvor du finner billige, svart/ kjeller-børsemakere i ditt distrikt. 

 

Du har uansett støtt på et av problemene med billige rifler. Når pipa er utslitt, så er de verdt null, og ei pipe koster like mye som ei ny rifle. Og "oppgradering" er waste, siden, igjen, det er dyrere enn ei ny rifle...

 

 

K

 

 

Absolutt noe av samme jeg vet fra før av det du sier der og litt av grunnen til at jeg har unngått å diskutere Mauseren min åpent...... det ligger litt skam i det gitt :P
Jeg har en bekjent som har brukt mye mer på Mauseren sin enn han tør si... men jeg vet det hadde holdt til 2 komplette MDT Tikka T3X'er med grei optikk :P
Jeg derimot prøver å se hva jeg kan få til for kanskje toppen 10k.
Uten optikk, da salongen min og Mauseren deler kikkert :)


Men jeg snakker om brukt pipe... kan få en 200STR pipe gått 1500 skudd for 2500... eller en "utskutt en" til 800kr... resten er da opp til børsemaker og det burde vel være totalt mindre enn 7000 totalt?


Jeg tror, at dersom jeg legger 7000kr i flett ny pipe så er det fortsatt en god børse som er verdt å ta vare på enn en weatherby/Howa i ditto kaliber der jeg uansett vil bytte stokk etc for å få det slik jeg vil ha det :P Ser nå selv at jeg ordla meg litt rart her? :|
Altså 6-7000kr for ny pipe til mauseren, så er mauseren fortsatt ett billigere banevåpen enn de riflene jeg kikker på "nye"... For selv en billig Howa med GRS eller Chassi er fort noen tusenlapper lell..

Jeg har 1700kr i børsa per idag... eller 3800 da hvis en legger til tofot og a lock+brems...
Jeg har ikke brukt penger på å oppgradere en hær mauser.. jeg har kjøpt en ferdig en billig :) Solgte B&C stokken for samme jeg ga for rifla og kjøpte Granaas stokken for 1700..

Anyways... JEG liker NM149 og jeg elsker rifler som funker bra og som har litt historikk bak seg...  derav Brno model 2en min fra 1957 som fungerer knallbra fra 25 til 200m til det jeg driver med og dermed også den her Mauseren fra 1939 :)  Annenhåndsverdi har lite å si...historie har endel mer å si for min del, pluss jeg har sansen for ting som funker uten mye dill.
Og ja... våpensmia sin er dyr og i feil kaliber for meg.. men en har sjangsen til å ha en rifle en ikke møter maken til så ofte i det minste...

Og rifla er billig nok til at jeg kan ha den i fryktelig mange år før det er verdt å selge... og det synes jeg er kjekt i disse tider :P

Bekjent av meg har en 100000+- rifle bygd på Remington 700 som er eh.. bra nok :P... men han har også budsjett på 60k i ammo i en annen gren han konkurrerer i så han ville ikke finne på å besudle fingrene med billig mauserdritt.. avtrekk over 300gr er *æsj... merkelig nok synes jeg det er like gøy å smelle med min på 200 som jeg liker å smelle med hans på 200.. 
Jeg har IKKE tilgang på banene han drar full nytte av rifla si på... så jeg har ikke det behovet foreløpig. 


 

Link to comment
Share on other sites

VZ24PER skrev (1 minutt siden):

Men jeg snakker om brukt pipe... kan få en 200STR pipe gått 1500 skudd for 2500... eller en "utskutt en" til 800kr... resten er da opp til børsemaker og det burde vel være totalt mindre enn 7000 totalt?

 

Bare tull å legge penger i en brukt pipe, dette er noe en roter med om en har dreibenk i garasjen eller kamerat som gjør jobben for noen øl.

Link to comment
Share on other sites

VZ24PER skrev (7 minutter siden):

Men jeg snakker om brukt pipe... kan få en 200STR pipe gått 1500 skudd for 2500

Tja? ei ny pipe er altså fra 9 til 13k. Gir vi dem 4500 skudd, så er det mellom 2 og 3 kroner per skudd. Har den gått 1500 så var de de beste 1500 også.

Sier vi 4000,- (Rafdal) for å montere ei pipe, så er du da på 6500,- for ei brukt. og har i beste fall 3000 skudd igjen, så 2 kroner. OK. Det er faktisk ca samme pris per skudd - og altså "Go ahead" for å sette ei brukt STR-pipe, om du får den for 2500,- Og om den er gått 1500 skudd... 

 

Og det du sier om verdien til rifla, og det den faktisk gjør er jo riktig, jeg er iallefall enig, og ikke minst det at den allerede har muffe, avtrekk, og en fornuftig stokk gjør det jo til en mye bedre deal. Trolig er kassa "bedre" enn de fleste tyske med HV/Hær" opphav. Det har jo potensial til å bli en skikkelig "sleeper " dette, og det er jo gøy i seg selv. 

 

VZ24PER skrev (17 minutter siden):

"utskutt en" til 800kr.

Hva i all verden skal du med ei utskutt pipe? Det kan du forresten få av meg for en melkerull eller noe... Og kanskje rapportere hvordan den går etter xxx skudd. De har 3500-skudd-ish, med logg... Men jeg tror ikke jeg kan anbefale det, sånn egentlig - det er en grunn til at vi kaller dem utskutt.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er starten for ei "bombesikker" M98 langholdsrifle i 308 basert på sivil FN M98:

(Vil man ha det enda billigere i 6,5x55 kjøper man ei "ny" M67 for 2000.- og bruker de delene man trenger derfra, feks pipe og matchavtrekk)

Dette er for dyrt for denne FN låskassa. De selges på finn for 2 - 4k som komplett rifle.

Avtrekket kan brukes orginalt hvis man vil spare penger i starten.

image.png.3fea408a2158fd54448770956ccbec1c.png

 

Ny Heym matchpipe i 308 fra Våpensmia til 2500.-:

image.png.ea50bcfb8cb56cb3ce0b43239520a01e.png

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sminke en gris og alt det der. Her er nå "gassen" min. En Kongsberg M59 som nå har ei ny og sabla lang 6,5x55 pipe som er rustfri. Speedlock og hengslet underbeslag. Satt sammen av div brukte deler opp gjennom årene. VS. Match avtrekk har den også. Har brukt tid og penger på denne, men nå liker jeg gammel Mauser og denne skal ikke selges så tapet av penger får jeg i gleden av å ha ei rifle slik jeg liker den med den låsekassa jeg liker ;) 

 

004(6).JPG.095c053c753731514c75fd73183c45f3.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg i bunn og grunn lurer på, er det rimeligere/mindre jobb for børsemaker å forvandle en knapt brukt 200str pipe til å passe i muffa mi enn det er å smelle til med flett nytt emne til en mauser uten muffe.. :) 

 

koster det 10000 så kommer det til å skje men ikke før dagens løp samler verre enn 30mm (beste hittils med dagens løp er ett hull med tre skudd som bilder viser) 

 

koster det 6000 så skjer det nok litt før dagens løp rekker å bli dårlig 😂

 

Hadde ikke rifla allerede hatt mesteparten unntatt løpet gjort så hadde jeg ikke giddet. Heller en kul original mauser som skyter så som så enn en altfor dyr mauser som skyter i verdensklasse, der er jeg helt på G med verden ellers. 
 

Link to comment
Share on other sites

Du sparer jo kronene for å lage muffe, og smeden sparer helvete mausergjenger faenskap-helvete. Tipper det er et par tusen. Men jobben tilpasse pipe til kasse/ muffe er der uansett, og om du starter med et emne eller ei Sauerpipe tror jeg ikke er det store, det fins dyre og billige av begge.

 

Pipa du har i kan jo være nesten y, og da skyter den jo slik i 3-5000 skudd til. 

 

VZ24PER skrev (7 timer siden):

twist er ett sted imellom 1:8 og 1:9. Virker som den liker Norma Trainer bedre enn Golden Target.

Lukter vel 220mm Sauerpipe lang vei? Prøv Norma Rekrutt om du skal skyte på 100m. GT/DL om lenger og om du lader selv, se på den nye 143gr GTX, tror ikke den er blitt patron ennå.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 timer siden):

Tja? ei ny pipe er altså fra 9 til 13k. Gir vi dem 4500 skudd, så er det mellom 2 og 3 kroner per skudd. Har den gått 1500 så var de de beste 1500 også.

Sier vi 4000,- (Rafdal) for å montere ei pipe, så er du da på 6500,- for ei brukt. og har i beste fall 3000 skudd igjen, så 2 kroner. OK. Det er faktisk ca samme pris per skudd - og altså "Go ahead" for å sette ei brukt STR-pipe, om du får den for 2500,- Og om den er gått 1500 skudd... 

 

Og det du sier om verdien til rifla, og det den faktisk gjør er jo riktig, jeg er iallefall enig, og ikke minst det at den allerede har muffe, avtrekk, og en fornuftig stokk gjør det jo til en mye bedre deal. Trolig er kassa "bedre" enn de fleste tyske med HV/Hær" opphav. Det har jo potensial til å bli en skikkelig "sleeper " dette, og det er jo gøy i seg selv. 

 

Hva i all verden skal du med ei utskutt pipe? Det kan du forresten få av meg for en melkerull eller noe... Og kanskje rapportere hvordan den går etter xxx skudd. De har 3500-skudd-ish, med logg... Men jeg tror ikke jeg kan anbefale det, sånn egentlig - det er en grunn til at vi kaller dem utskutt.

 

K

Synes det er veldig gøy at folk med custom custom custom blir overraska over hvor smooth og velskytende en 2000krs mauser er 😂 jeg låner lett bort rifla når jeg er på banen, til alle som har lyst, uten å telle antall skudd den går.. og digger selvfølgelig hver eneste avtrekk jeg får fra riflene dems også… :) 

 

men det er morro å spre litt lavterskel glede i en gjeng som har lagt en halv årslønn i børsa si og som teller hylsene etter endt dag og ser halvtomt glass etter en dag med varierende resultater.

 

Jeg har brukt fire år på en liten gjeng uten krutterfaring som skyter med pcp rifler, og DET er en artig verden. 
 

Folk som har 5stk 38 skudds magasiner med seg hele tiden, som forventer at rifla til 25k skyter hull i hull på 100m slik han på YouTube gjør med samme rifla etc. Siste rifla mi var en FX Crown Mk2 med GRS Sporter stokk.. en guddommelig rifle som skøyt sinnsykt godt med 4.5mm slugs helt ut til 100… mye av gleden var selvfølgelig der fordi jeg kontinuerlig var fascinert av hva ett luftgevær faktisk er istand til men rifla var rett og slett skrullete bra.  Men det er sykt mye problemstillinger i den verden der som ikke er relevante (for meg) med foreksempel en potent salongrifle.
 

Problemene begynte da det mangler egna steder å skyte med det og jeg ønsket ordna forhold hvor en kunne behandle rifla som det den faktisk er.. ett våpen. Kom meg inn i en klubb som brydde seg lite om hva jeg skyter med sålenge jeg er aktiv og betalende medlem.. fikk så en 45-70 i handa, så en 6.5, så en 308 osv og påvei hjem fra den dagen så kjente jeg noe jeg har savnet i mange år.. t skjorta og fingrene lukta krutt…. solgte så rifla og finansierte to rifler, jegerprøva og nye dekk til Avensisen min som også forøvrig slik som Mauseren har fått unødvendig påkost men for meg helt nødvendig da det er MIN bil og jeg bygger heller enn å kjøpe. 

 

Jeg vokste opp som DFS skytter,  med krag, feltjakke og HV jakke samt klubbens eldste medlem som «trener» og mentor. Og vant mot sauere, proff skytebekledning og.. ja … med foreldre som støttespillere… 


Vant jeg ikke i poeng så vant jeg i skyteglede :) 

Helt til gamlingen i laget kvelda og jeg fikk smaken på andre ting enn krutt og smell… ;)

 

Nå er det middag. 
 

klemmers til alle 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser børsemakerne til XXL tar 2990 for å tilpasse piper til HEEN sin løpsbyttemuffe ser ut som det er den du har. Så da ser du hva ei pipe koster. Ser de har piper ferdig i børe med den profil du vil til 5990kr da bruker de Lothar Walther emne. Så da blir prisen for ny pipe i din VZ fra 5990 og oppover ;) 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...