Jump to content

Destruksjonspant gis på halv auto jaktvåpen, annonse fra Oslo Politidistrikt Forvaltningskontroll


Guest

Recommended Posts

tg1 skrev (1 time siden):

Uttalelsene har bl.a. kommet i situasjoner der halvauto i kikkertklassen har vært diskutert, og når HK416 i hurtigskyting (stang/felthurtig) har vært diskutert.

HK416 er godt integrert i DFS. Jeg har til og med fått stille med AR15 i HK-klassen i et vanlig åpent stevne.

Halvauto i Kikkertklassen sitter nok langt inne. Etter min mening vil det kreve egen klasse, da tid er en faktor -særlig i grovfelt, og like konkurransevilkår alltid er ønsket.

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (5 timer siden):

Er det ikke allerede ulike skytetider i noen klasser?

 

På 15-meter har DFS laget ens skytetider, unntatt på omgangen. Du får litt lenger tid på hver serie, hvis du stiller med en gammel M67/Krag-miniatyr.

 

Med dagens deltakelse i kikkertklassen ser jeg ikke akkurat behovet for tiltak for å få halvauto med. Siden de fleste halvauto vil slite med å måle seg med en STR 200 med passe velbrukt pipe, ser jeg heller ikke hva hensikten skulle være.

Link to comment
Share on other sites

Fokus på diskusjoner, nyheter og tanker ang destruksjonspant/(POD's)forbudtliste her eller?

 

Skjønner at ting sklir ut, jeg er uformell Norgesmester i å skli ut!

 

Men, lite interessant å lese om skytegrener, klasser osv når man følger en tråd nøye av andre grunner....

Sorry...

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det slo meg etter å ha sett et bilde på facebook at hvis man først blir tvunget til å levere inn kan man jo være litt trassig samtidig. Male de rosa med Hello Kitty klistremerker og sveise fast et 30 kilos lodd eller en bildør for den saks skyld... Gjøre disse seiersbildene de skal dele med media litt mer interessante...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Groppe skrev (3 minutter siden):

Det slo meg etter å ha sett et bilde på facebook at hvis man først blir tvunget til å levere inn kan man jo være litt trassig samtidig. Male de rosa med Hello Kitty klistremerker og sveise fast et 30 kilos lodd eller en bildør for den saks skyld... Gjøre disse seiersbildene de skal dele med media litt mer interessante...

Det blir vel heller mer symbolsk ved innlevering, jeg tror ikke de har store problemer med å vise frem den mest opphora, "styggeste", slemmeste 10/22’en folk har sett. Uansett hvor mange barbie rifler de får inn. Men som en stum demonstrasjon, for all del, kjør på. 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har tenkt å ikke levere inn?

Har mini 14 og kan ikke se noe i loven som sier at jeg må levere den. Jeg har allerede fått tillatelse til å inneha våpenet. og innen jeg får opplyst i et brev om at tillatelsen er inndratt så ser jeg på finn annonser osv. som bare tull. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (Akkurat nå):

Hva er egentlig årsaken til at folk leverer før siste dag, og før de vet med 100% sikkerhet at de er nødt til å gjøre det?

 

Slippe å tenke mer på saken? Har man en standard 10/22 får man kanskje mer i pant enn den er verdt, også. Min kostet 2500,- ny.

 

Jeg kvittet meg med min for en stund siden, fordi jeg regnet med at noe slikt ville komme. Uten at jeg trodde det ville skje så fort, og på denne måten. 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, selv har jeg en «Churchill by Kassnar», 10/22 klone. Forbanna rakleverk. Har prøvd å gi den vekk uten hell ;) har lekt med tanken på å levere den inn, men foreløpig står den ikke på lista. Har lurt på 

 

1) vil jeg få pant for den, når den tross alt ikke står på lista

 

2) risikerer jeg å være «han» som får den på lista, og dermed potensielt ødelegge for de som har en likedan og faktisk er glad den ikke står på lista

Link to comment
Share on other sites

Jeg "skjønner" at folk som eier gammalt ufungerende rakkelverk de aldri hadde fått i nærheten av 4000kr for ved evnt salg løper hals over hode for å levere den nå....."woho, ledig plass i garderoben og 4K på konto"...

 

Jeg synes uansett prinsipper er viktigere, det lukter møkkakjeller av hele prosessen til POD!

Det er ikke de som skal ha siste ord i tolkning(endring) av lover her i landet!

 

Problemet med at folk har mye skrot de løper og leverer for 4K nå frykter jeg blir brukt videre i kampanjen dems ved at de kan si noe sånt som at folk er enige i tolkningen dems, for det røsser inn livsfarlige rifler hver dag før folk i det hele tatt har fått beskjed om å levere dem!....

 

Og folk ønsker å levere rifler som ikke er på "forbudtlista" ennå en gang!??

 

Nesten så man bør ta på foliehatten og lure på om det er en del av agendaen også "hehe".....

 

Min .22 halvauto fungerer perfekt og jeg gir den ikke ifra meg før tvang.

Og prinsipper er verdt så mye mere enn 4000kr!..

Edited by K.Olsen
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (1 time siden):

Og folk ønsker å levere rifler som ikke er på "forbudtlista" ennå en gang!??

Det gjør jeg, jeg har som sagt prøvd å bli kvitt den «gratis», og tilogmed vært inne på tanken om å levere den inn FØR forbudspøkelse og destruksjonspant. Jeg anser meg selv som en prinsipiell person, men tror ikke at jeg leverer inn ferdig skrot har stort å si. Om jeg kan tjene 4000 på å levere inn - og da før budsjettet er oppbrukt, så gjør jeg gjerne det. Jeg kan godt male skrothaugen rosa. Pengene vil jeg bruke på å kjøpe en ekte 10/22, som funker, tillatelsen har jeg allerede. DEN blir ikke levert inn før jeg må.

Link to comment
Share on other sites

Jørgen Krag skrev (2 minutter siden):

Det gjør jeg, jeg har som sagt prøvd å bli kvitt den «gratis», og tilogmed vært inne på tanken om å levere den inn FØR forbudspøkelse og destruksjonspant. Jeg anser meg selv som en prinsipiell person, men tror ikke at jeg leverer inn ferdig skrot har stort å si. Om jeg kan tjene 4000 på å levere inn - og da før budsjettet er oppbrukt, så gjør jeg gjerne det. Jeg kan godt male skrothaugen rosa. Pengene vil jeg bruke på å kjøpe en ekte 10/22, som funker, tillatelsen har jeg allerede. DEN blir ikke levert inn før jeg må.

10/22 godkjent ervervet til jakt?? 

Hvis ja, så setter jeg stor pris på tapperheten din slik ting ser ut nå.....

 

Jeg håper så inderlig at JD/NJFF får ryddet opp i dette meningsløse tullet!...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Godkjent før nyttår da? Før POD kom med forbudslista si? 

 

Jeg har fortsatt en godkjent søknad på Ruger PC Carbine, men den kan ikke brukes. Mulig jeg får kjøpt en rifle med den, men den må fortsatt leveres innen 1. juni 2024. Det samme med din potensielle Ruger 10/22.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, tg1 said:

Hva er egentlig årsaken til at folk leverer før siste dag, og før de vet med 100% sikkerhet at de er nødt til å gjøre det?

 

Valmet Petra her... denne blir ALDRI godkjent/lovlig igjen. Leverte inn 2 stk. i dag - en 30.06 og en 308. Smerter meg langt inn i sjela, men får ihvertfall noe igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er makta som rår:

Tiden etter 9. april 1940 måtte folk levere inn sine lovlige våpen som plutselig ble ulovlig. Det stoppet ikke der, etter hvert måtte de også levere inn radioene sine. Det fikk store konsekvenser for en stakkar når makta kom på besøk og oppdaget ulydigheten. En ting fikk folk beholde, knivene sine uansett utseende på kniven. En ting skal dagens makthavere ha skryt for, hvis de vil ha en razzia hos deg får du 48 timers varsel. Makta i 40-årene kom helst uanmeldt. Det ble forbudt å gå med binders på jakkelommen og gå med røde toppluer osv.

Det vi ser at dagens byråkrater er i ferd med å gyve løs på lovlydige borgeres løsøre på denne måten undergraver tilliten til autoritetene. Noe er fundamentalt galt her, ikke minst de som skriker etter flere forordninger og oppmuntrer politikere og byråkrater til tullete og absurde forordninger. Jeg kjenner meg ikke igjen i det samfunnet jeg har vokst opp i. Særlig når våre makthavere vender seg i mistillit mot folk som liker kniver og skytevåpen på en aktverdig måte, og ser på oss andre her inne som en potensiell samfunnstrussel, hvilket moralsk og etisk kompass følger makta, hvor fører de oss hen? De er fullstendig på ville veier. Dette har ikke denne sport frilufts andelen av befolkningen gjort seg fortjent til. Skulle jeg få en 48 timers varsel vil jeg vurdere å rydde kjøkkenbenken og skuffer for skumle skarpe saker, en vet aldri hvem som kommer og skal synse noe og tolke i verste mening. 

Kjære stortinget, finnes det oppegående hoder hos dere som kan dra i nødbremsen?

Edited by Vaquero
  • Like 8
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk i går anledningen til å stille justisministeren spørsmål om hva hun og regjeringen mener om om den nye forbudslisten, og om de mener den er iht forarbeider, lov og forskrift. Svaret var at hun nylig var blitt kjent med den, og at de driver å ser på og undersøker om dette er hjemlet i loven eller om POD har gått utover sitt mandat. Hva det ender med er vanskelig å spå, men jeg ville hatt is i magen mtp innlevering, og ikke minst tatt kontakt med min lokale stortingsrepresentant eller andre stortingspolitikere for å presse på. Her er det regjering eller storting som kan gripe inn, og dess flere vi er som tar opp saken og presser på, dess større sjanse har vi for å få slutt på galskapen.

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Eg er både enig men også totalt uenig med deg @Vaquero Makta rår, det er det ingen tvil om!

Hendelser er sammenlignbare men årsaken er til dei grader ulik, det gjelder kva måte makta er oppnådd på. i 1940 var det okkupasjpn av ei fremmed makt, vi lever for f... i eit demokrati (sjølv om det også diskuteres). Den makta som i dag rår har vi sjølve stemt fram! 

  Møter mange som seier at dei ikkje er interresert i politikk og ikkje gidder å stemme. Etter ein liten prat så forstår man kjapt at dei absolutt ikkje er meiningslause. Dei har mange refleksjoner rundt tema som engasjerer dei. Når eg så spør om kvifor dei ikkje bruker sin stemmerett så er standardsvaret at det ikkje nytter. Brukar då å nemne til personen at du har då både tanker og meininger om fleire saker,  kva om alle andre som deler dine mininger tenker som deg? Mnja, jo tja blir ofte då svaret. Og så starter ofte ballen å rulle.

 

Vi er i eit valgår, er du i tvil om kven du skal stemme på så skal du lese litt møtereferat frå din kommune og fylke. Dette er offentlige dokument som skal ligge tilgjengelig på nett, terskelen er meget lav. Følg litt med på kva dei faktisk gjer ikkje kva dei under valgkampen seier dei skal gjere. Under valgkampen (eigentleg heile tida) så skal du legge mest merke til det politikerene ikkje snakker om.  Sjølve er dei oftest j... kåte på fortelle om populistiske tema, trur du dei kun er opptatt av dette...?

 

Liker ikkje å dra politikk inn her men det er kanskje noko vi må.

 

Vit at vi får dei politikerene vi fortjener og at ei ubrukt eller blank stemme er ei indirekte støtte til dei du overhode ikkje støtter....!

 

Engasjer deg!

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (9 timer siden):

Jeg har fortsatt en godkjent søknad på Ruger PC Carbine, men den kan ikke brukes. Mulig jeg får kjøpt en rifle med den, men den må fortsatt leveres innen 1. juni 2024. Det samme med din potensielle Ruger 10/22

Selvfølgelig, men det er over ett år til. Man rekker mange skudd på den tid, spesielt med halvautomat ;) dessuten  har jeg jo selvfølgelig et lite håp om at ting skal snu, selv om det er syltynt for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (48 minutter siden):

i 1940 var det okkupasjpn av ei fremmed makt,

Jo, uten sammenligning forøvrig mellom disse to maktene så opplever jeg dette fra JD/POD som et umusikalsk gufs fra en svunnen fortid, nå går de over streken. Samfunnet jeg ikke helt kjenner meg igjen i har fått en del nye utfordringer vi må ta på alvor. At mine jaktkamerater og folk jeg deler standplass med på skytebanen må gå å levere inn tingene sine til staten, da blir jeg alvorlig skremt. Fordi det er ikke disse som skaper utfordringene som må utløser kollektive tiltak. Jeg mener nå (det er lov å ha sine meninger), at dette viser at myndighetene ikke har kontroll på de konkrete utfordringene. Inkompetanse, som fører til symbolpolitiske lover og tiltak. Skuffende. Skulle man eks. ha en tollkniv liggende i hanskerommet i bilen så kan en stakkar bli kriminalisert og straffedømt. I dag reiser jeg på landstedet for å inspisere eiendommen, det blir en time på ski en vei. Jeg skal ha med meg en stor kniv, jeg har alltid med meg en stor og hendig kniv langt inn i utmarka. I skrivende stund pakker jeg sekken min, kniven blir tullet inn i andre plagg i sekken som blir plassert i bagasjerommet. Hadde den vært synlig under en trafikkontroll vet en ikke hva som kunne skjedd. En må passe seg for ikke å bli sett på som en urban kjeltring, en føler seg nesten utsatt for mistolkning. En må gjemme det det en har med seg. Under krigen passerte folk tyske vaktposter med tollkniven i belte uten konsekvenser, hvor har vi havnet hen i fredelige Norge? Hvem og hva har dratt oss inn i dette uføret, ingen jeg omgås?

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Lovverket har sin intensjon, problemet er når forvaltninga fullstendig mangler evne til skjønn eller misbruker sin posisjon til fordel for sin agenda. Rettsapparatet si oppgåve er å korrigere handlinger som går ut over det som var intensjonen. Domstolene skal ikkje bare del ut straff, dei skal også vurdere om utøvinga av tildelt makt basert på tolkning av lovverket er korrekt utført.  

 

Størst makt har lovgiver. Det er vi stemmeberettige som velger fram våre tillitsmenn til å gjere denne jobben....

Edited by tussehaugen
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Vaquero said:

Det er makta som rår:

Tiden etter 9. april 1940 måtte folk levere inn sine lovlige våpen som plutselig ble ulovlig. Det stoppet ikke der, etter hvert måtte de også levere inn radioene sine. Det fikk store konsekvenser for en stakkar når makta kom på besøk og oppdaget ulydigheten. En ting fikk folk beholde, knivene sine uansett utseende på kniven. En ting skal dagens makthavere ha skryt for, hvis de vil ha en razzia hos deg får du 48 timers varsel. Makta i 40-årene kom helst uanmeldt. Det ble forbudt å gå med binders på jakkelommen og gå med røde toppluer osv.

Det vi ser at dagens byråkrater er i ferd med å gyve løs på lovlydige borgeres løsøre på denne måten undergraver tilliten til autoritetene. Noe er fundamentalt galt her, ikke minst de som skriker etter flere forordninger og oppmuntrer politikere og byråkrater til tullete og absurde forordninger. Jeg kjenner meg ikke igjen i det samfunnet jeg har vokst opp i. Særlig når våre makthavere vender seg i mistillit mot folk som liker kniver og skytevåpen på en aktverdig måte, og ser på oss andre her inne som en potensiell samfunnstrussel, hvilket moralsk og etisk kompass følger makta, hvor fører de oss hen? De er fullstendig på ville veier. Dette har ikke denne sport frilufts andelen av befolkningen gjort seg fortjent til. Skulle jeg få en 48 timers varsel vil jeg vurdere å rydde kjøkkenbenken og skuffer for skumle skarpe saker, en vet aldri hvem som kommer og skal synse noe og tolke i verste mening. 

Kjære stortinget, finnes det oppegående hoder hos dere som kan dra i nødbremsen?

 

Vet du hva?

Å sammenligne regjering og storting med okkupasjonsmakten under 2. verdenskrig er kun med på å undergrave den saken du forsøker å fremme.

Sånt useriøst, usaklig fjas hjelper null og niks.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (29 minutter siden):

Vet du hva?

Å sammenligne regjering og storting med okkupasjonsmakten under 2. verdenskrig er kun med på å undergrave den saken du forsøker å fremme.

Sånt useriøst, usaklig fjas hjelper null og niks.

 

Da foreslår jeg at du hjelper ham med å finne frem en annen periode i norsk historie, med tilsvarende press på vanlige innbyggere, som det er mer naturlig å sammenligne med. 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vaquero said:

Hvem og hva har dratt oss inn i dette uføret, ingen jeg omgås?

 

Kva: Utallige kommersielle media skal tene pengar på å fôre oss med katastrofer, meiningsmålingar og kjendisar 24/7. Verda framstår som mykje skumlare enn då nyheitsbildet vart servert ein gong for dagen mellom kl 1930 og 2000, samt i den eine riksavisa ein tok seg råd til å kjøpe.

 

Kven: Den som har gjort det største enkeltbidraget til denne spesifikke situasjonen sit per no fengsla på Tyristrand.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skrueråmuttere said:

 

Da foreslår jeg at du hjelper ham med å finne frem en annen periode i norsk historie, med tilsvarende press på vanlige innbyggere, som det er mer naturlig å sammenligne med. 

 

Det ser jeg ingen grunn til da det uansett ikke vil ha noen som helst verdi.

Jeg vil heller henstille til at man argumenterer saklig for sine synspunkter, på den måten er det lettere å bli hørt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Var i dag på Sandnes politikammer og skulle levere inn min Marlin 7000. Fikk bekreftet at den var på listen og jeg kunne gått levere den inn, men de kunne ikke si noe om når jeg kunne forvente penger på konto for det var ikke på plass enda. Så fikk mer eller mindre beskjed om at jeg trenger jo ikke levere den inn før om 1,5 år enda så behold den litt til du. Han jeg snakket med hadde heller ikke fått med seg at det skulle gis pant på noen våpen og var litt oppgitt over at de bare får trødd noe lover regler ned til dem uten at det blir skikkelig informert til dem virket det som. 

Andre som har prøvd å levere inn og fått samme beskjed?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Altså... det er tonnevis med lovlig (ikke til samling)  registrerte våpen i Norge som man ikke lenger har lov til å erverve,  eks Us karabin, ag3, fn fal, diverse 17,7x99, 500 smith osv osv. 

Ingen av disse våpnene er ulovlige å eie og å bruke for de som eier de idag.  Derimot er de ulovlig å omsette. Det samme gjelder her,  så inntil man får ett brev i posten som tilbakekaller våpenet så er det bare å sitte helt rolig :)

Link to comment
Share on other sites

gissmo79 skrev (1 time siden):

Var i dag på Sandnes politikammer og skulle levere inn min Marlin 7000. Fikk bekreftet at den var på listen og jeg kunne gått levere den inn, men de kunne ikke si noe om når jeg kunne forvente penger på konto for det var ikke på plass enda. Så fikk mer eller mindre beskjed om at jeg trenger jo ikke levere den inn før om 1,5 år enda så behold den litt til du. Han jeg snakket med hadde heller ikke fått med seg at det skulle gis pant på noen våpen og var litt oppgitt over at de bare får trødd noe lover regler ned til dem uten at det blir skikkelig informert til dem virket det som. 

Andre som har prøvd å levere inn og fått samme beskjed?

 

Leverte inn en Remington 597 i Narvik, gikk ca 1 uke så var penger på konto.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apelars! said:

Altså... det er tonnevis med lovlig (ikke til samling)  registrerte våpen i Norge som man ikke lenger har lov til å erverve,  eks Us karabin, ag3, fn fal, diverse 17,7x99, 500 smith osv osv. 

Ingen av disse våpnene er ulovlige å eie og å bruke for de som eier de idag.  Derimot er de ulovlig å omsette. Det samme gjelder her,  så inntil man får ett brev i posten som tilbakekaller våpenet så er det bare å sitte helt rolig :)

 

smith 500, da antar jeg du mener Smith&Wesson .500 Magnum

Det er et kaliber som er helt lovlig i Norge fra 1. juni 2021, de kan omsettes på samme måte som en hvilken som helst annen revolver.

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (3 timer siden):

 

smith 500, da antar jeg du mener Smith&Wesson .500 Magnum

Det er et kaliber som er helt lovlig i Norge fra 1. juni 2021, de kan omsettes på samme måte som en hvilken som helst annen revolver.

Men var det noen som fikk pålegg om å levere inn våpnene sine når det var ulovlig? 

Nei, nettopp. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apelars! said:

Men var det noen som fikk pålegg om å levere inn våpnene sine når det var ulovlig? 

Nei, nettopp. 

 

Så hadde vi heller ingen lov som la opp til det.

De AG3ene derimot som ble nevnt i innlegget jeg siterte, de vil jo være ulovlige som jaktvåpen fra 1. juni 2024 elns. 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (11 timer siden):

 

Så hadde vi heller ingen lov som la opp til det.

De AG3ene derimot som ble nevnt i innlegget jeg siterte, de vil jo være ulovlige som jaktvåpen fra 1. juni 2024 elns. 

Hvordan mener du att den nye loven legger opp til det? 

 

Om de er ervervet til jakt så er de ulovlige til sitt formål ja,  men det er ikke det samme som at de er ulovlige å eie og må innleveres.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Apelars! said:

Hvordan mener du att den nye loven legger opp til det? 

 

Om de er ervervet til jakt så er de ulovlige til sitt formål ja,  men det er ikke det samme som at de er ulovlige å eie og må innleveres.

 

Dette er ganske enkelt, AG3 er definitivt konstruert for militæret eller politiet.

 

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§43

§ 43.Overgangsreglar

Forbodet mot å ha halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova.

 

Kongen kan gje nærare overgangsreglar.

0 Endra med lov 7 mai 2021 nr. 33 (ikr. 1 juni 2021 iflg. res. 7 mai 2021 nr. 1415).

 

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§5

§ 5.Løyve med vidare for skytevåpen

Den som vil erverve eller ha skytevåpen, må ha løyve frå politiet. Den som vil avhende skytevåpen, må trygge at den som ervervar skytevåpenet, har løyve frå politiet til å kunne erverve gjenstanden.

 

Utanom dei tilfella som er nemnde i §§ 10, 12 eller 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha, tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:

1. heilautomatiske skytevåpen,
2. skytevåpen som er kamuflerte som annan gjenstand,
3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet,
4. skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen,
5. andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

 

Kongen gjev forskrift om kva skytevåpen som ikkje er tillatne etter andre ledd nr. 5, unnatak frå løyveplikta etter første ledd samt registreringsplikt for skytevåpen som er unnateke frå løyveplikta.

 

 

Edited by Kennethj
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

gissmo79 skrev (På 25.1.2023 den 12.23):

 

Andre som har prøvd å levere inn og fått samme beskjed?

Var å leverte inn ei knall rosa 10/22 i dag. Fullmektig bak skranken vart sur når fingertuppene vart rosa. Våpenolje sørger visstnok for at lakk ikkje herder skikkelig :D 

Fikk spørsmål om kva eg ville med rifla, som om det var alternativ… La fram våpenkort og sa eg ville ha penger for den.  Fullmektig spurde ”er den registrert…?!!“  Deretter så flirte fullmektig av mitt spørsmål om 4000 riksdaler i pant…
Ja… du kunne nok ha tenkt deg  det var kommentaren….

Måtte så forklare om destruksjonspant, fullmektig fikk tilfeldigvis eit ærende på bakrommet - med mobil. Kom så tilbake med eit skjema… :D 

Dermed er min 10/22 borte og plass for ei Sako Quad  oppstod…

Så god er tydeligvis informasjonsflyten.

Dette var i Sør Øst.

  • Like 1
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

On 1/26/2023 at 10:41 AM, Kennethj said:

 

Dette er ganske enkelt, AG3 er definitivt konstruert for militæret eller politiet.

 

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§43

§ 43.Overgangsreglar

Forbodet mot å ha halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova.

 

Kongen kan gje nærare overgangsreglar.

0 Endra med lov 7 mai 2021 nr. 33 (ikr. 1 juni 2021 iflg. res. 7 mai 2021 nr. 1415).

 

https://lovdata.no/lov/2018-04-20-7/§5

§ 5.Løyve med vidare for skytevåpen

Den som vil erverve eller ha skytevåpen, må ha løyve frå politiet. Den som vil avhende skytevåpen, må trygge at den som ervervar skytevåpenet, har løyve frå politiet til å kunne erverve gjenstanden.

 

Utanom dei tilfella som er nemnde i §§ 10, 12 eller 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha, tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:

1. heilautomatiske skytevåpen,
2. skytevåpen som er kamuflerte som annan gjenstand,
3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet,
4. skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen,
5. andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

 

Kongen gjev forskrift om kva skytevåpen som ikkje er tillatne etter andre ledd nr. 5, unnatak frå løyveplikta etter første ledd samt registreringsplikt for skytevåpen som er unnateke frå løyveplikta.

 

 

Men vi har jo allerede fått løyve til å ha våpenet. Det har jo vært "ulovlig" tidligere også med halvauto feks, men det fantes en unntaksliste som ga muligheten for å få løyve.

Nå har jeg allerede den løyven (Mini14) og jeg kan ikke se at det nye forbudet inndrar tidligere løyver. 

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (På 24.1.2023 den 12.53):

Hva er egentlig årsaken til at folk leverer før siste dag, og før de vet med 100% sikkerhet at de er nødt til å gjøre det?

 


Riflen jeg leverte inn kostet 3000 kroner i 2020.
Jeg mistet interessen for kaliberet / egenskapene den hadde og kan selge stokken og deler av den til utlandet.

Dessuten er det faktisk viktig å få staten til å gå på en smell ved å gi ut 4000 kroner for de billigste mest ufarlige våpenene først -- det er estimert at det vil koste over 100 millioner bare for salongriflene og riflene verdt under 5000 kroner stykket -- slik at oppegående folk i samfunnet, rettsvesenet, media og politikken stiller spørsmål ved kompetansen, evnene og edrueligheten til dem som er ansvarlig for lovtolkningene.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (På 26.1.2023 den 15.44):

Var å leverte inn ei knall rosa 10/22 i dag. Fullmektig bak skranken vart sur når fingertuppene vart rosa. Våpenolje sørger visstnok for at lakk ikkje herder skikkelig :D 

Fikk spørsmål om kva eg ville med rifla, som om det var alternativ… La fram våpenkort og sa eg ville ha penger for den.  Fullmektig spurde ”er den registrert…?!!“  Deretter så flirte fullmektig av mitt spørsmål om 4000 riksdaler i pant…
Ja… du kunne nok ha tenkt deg  det var kommentaren….

Måtte så forklare om destruksjonspant, fullmektig fikk tilfeldigvis eit ærende på bakrommet - med mobil. Kom så tilbake med eit skjema… :D 

Dermed er min 10/22 borte og plass for ei Sako Quad  oppstod…

Så god er tydeligvis informasjonsflyten.

Dette var i Sør Øst.

Litt overraskende at fullmektigen ikke sporenstreks så at dette var et våpen med særdeles stor ildkraft og stort skadepotensiale…

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2023 at 12:22 AM, SVD said:

Men vi har jo allerede fått løyve til å ha våpenet. Det har jo vært "ulovlig" tidligere også med halvauto feks, men det fantes en unntaksliste som ga muligheten for å få løyve.

Nå har jeg allerede den løyven (Mini14) og jeg kan ikke se at det nye forbudet inndrar tidligere løyver. 

Nå er altså regelverket endret på en slik måte at det å ha våpenet blir ulovlig tre år etter lovens ikrafttreden. 

Det må du nesten forholde deg til revyen ved å kvitte deg med våpenet innen fristen eller ved å gå til sak mot staten for å få beholde våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (6 timer siden):

Det dere gjør er å gi "godkjenning" for PODs feiltolkning...

 

Er forsåvidt enig og burde ikkje levert inn. Når bruktmarkedet er drept og plass for ny Quad skulle lages så….

 

Må imidlertid innrømme at det kryper på ein følelse som seier at man har solgt ein god slump prinsipp for usle 4000.-

Kunne det blitt oppretta ein spleis for ei prinsipiell rettsak så kan eg med fleire stappe statens penger tilbake inn der…

Eventuelt Restbeløp brukes på ein organsiasjon som fremmer våre rettigheter. Ny eller eksisterande, samma det bare det blir gjort litt meire enn hos feks. NJFF…

 

Edited by tussehaugen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Kennethj said:

Nå er altså regelverket endret på en slik måte at det å ha våpenet blir ulovlig tre år etter lovens ikrafttreden. 

Det må du nesten forholde deg til revyen ved å kvitte deg med våpenet innen fristen eller ved å gå til sak mot staten for å få beholde våpenet.

Du svarer jo ikke på det jeg skriver. Det er mye som er ulovlig som man kan ha løyve for å inneha. Jeg og alle andre med våpenkort har løyve. Jeg ser ikke at løyven blir indratt i den loven.

Link to comment
Share on other sites

SVD skrev (1 minutt siden):

Du svarer jo ikke på det jeg skriver. Det er mye som er ulovlig som man kan ha løyve for å inneha. Jeg og alle andre med våpenkort har løyve. Jeg ser ikke at løyven blir indratt i den loven.

 

Det har vært en slags tradisjon hvor Stortinget har strammet inn ved å gjøre de uønskede våpnene umulig å omsette, men lovlige å beholde. Det går man nå bort ifra i den nye våpenforskriften som @Kennethj har linket; 

 

§ 43.Overgangsreglar

Forbodet mot å ha halvautomatiske rifler etter § 5 andre ledd nr. 3 trer i kraft tre år etter ikraftsetjinga av denne lova.

 

... der "forbodet" innebærer at enten leverer du inn (eller selger til utlandet eller til noen med løyve til å eie for sportsskyting (lykke til)) innen fristen, eller så bryter du våpenlovgivningen med de følger det innebærer.

 

Problemet her, både for lovgivere og eiere, er selvfølgelig at inkompetansen har vært ennå sterkere enn signalpolitikken slik at forskriftens bokstav muligens ikke har klart å forby akkurat det våpenet de vil aller hardest til livs, nemlig Mini-14. 

Link to comment
Share on other sites

@SVD

 

Hva "ulovlig" betyr kan leses fra Våpenforskriftens § 14-1:

 

3. Løyve til å ha halvautomatisk rifle som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3 er berre gyldige i tre år etter ikraftsetjing av denne forskrifta, med mindre det er gjeve særskilt løyve etter våpenlova § 10, § 12 eller § 13, jf. våpenlova § 43.

 

Det betyr altså at alle løyver til å ha halvautomatiske rifler opprinnelig konstruert for helautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet, blir ugyldige. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...