Jump to content

Tre jaktvåpen jeg IKKE vil ha:


Malle

Recommended Posts

Jeg vil nok ha det meste - hadde bare ikke kontoen (og etterhvert "våpengarderoben") satt sine begrensninger. Og "mye vil ha mer" - men jeg kan da avstå fra noe:

 

1: Valmet (da de var eget merke) kom med et våpen som het "Petra". Det så ut som et mislykket militær-prosjekt, som de prøvde å dytte på jegerne for å få noe igjen for utviklingskostnadene. I samme kategori går andre militær-lignende våpen, og Tikka'er med 5-skudds enkeltradsmagasiner, stikkende ut som på en AG-3

 

2: Alt med "bayersk svinerygg". Jeg gjorde en gang en presisjonstest av en slank og lett Voere-mauser i 10,75 x 68 med et slikt torturinstrument til skjefte, aldri mer! Jeg synes det knaser i kinnbenet hver gang jeg ser bilder av slike misfostre!

 

3: Alle slags "ingeniør-børser" (ah, der fikk jeg med Blaser R93!). Det er greit med nyttige forbedringer, som f. eks. låsing direkte i løpet, og muligheter for å skifte pipe/kaliber. Men å satse masse årsverk på å utvikle fantasifulle "forbedringer" (som også gjør våpna minst 10.000 dyrere), som en må ha velutviklet "kjekt-å-ha"-sans for å skjønne hensikten med, tiltaler ikke meg. Mauser M66 var vel først ute på den "galeien".

Link to comment
Share on other sites

1: Pumperifle spesiellt, og pumpevåpen generellt

2: Baikal kombi. Umulig å få ett bra nok rifleavtrekk. Alle andre kulevåpen med hakkete/harde/lange avtrekk også.

3: Automathagle. Eier en, og synes det er no herk. Ikke kan den brekkes, plunder å lade lydløst, håpløs plassering av sikringen, bråkete sikring, bare en trangborringsgrad, og kun lov med to skudd på jakt alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Før var jeg slik at det var mange slags våpen jeg syntes var helt på trynet, men med alderen tror jeg forståelsen for ethvert våpens grunnide stort sett har noe for seg.

Før syntes jeg Blasere var noe dilletullball, men etter å ha klådd på en kan jeg ikke si annet at det er finfine saker.

Sauere syntes jeg var noe dill for DFS'ere men etter å ha klådd på en 202 outback har jeg totalt endret mening for å ikke snakke om den geniale sikringen som er helt lydløs.

Pumpehagler syntes jeg før var noe dritt, men min camo Rem supermagnum er faktisk god å treffe med og tøff er den og så den selger jeg absolutt ikke.

Gamle Adolfen (Mauser M98) går langt bedre en jeg skyter og i tillegg er den fin om jeg mot formodning skulle gå på jakt i terreng hvor fare for lemlestelse er overhengende.

Amerikanerne lager mye "billig" men mange våpen er faktisk mer enn dugende.

 

Nei jeg har store problemer med å finne kandidater til våpen jeg ikke vil ha. Om det på død og liv skal være noe så liker jeg ikke svineryggstokker og Weatherby låskasser (de skrangler fælt)...

Link to comment
Share on other sites

Tja... vanskelig å henge "villikkehalappen" på tre børser men...

1: Våpen med elektronisk avfyring(finnes de i bruk enda?)

2: Våpen av rustfri og plast( har plastskjefte på hagla og hater det)

3: Våpen med Jalla-sikter og montasjer.

 

Litt OT :

Nå har ikke jeg jakta særlig lenge. Men hva i allverdens rike er et "Jalla sikte" :wink:

 

Jalla-sikte er et lokalt samlebegrep på kikkertsikter som er av en heller laber kvalitet, har hatt en del sånne;o)

Link to comment
Share on other sites

Litt sent med 'ikke ville hatt', ettersom jeg har de to øverste.. men det må bli noe slikt;

 

1. Remington 870 SM (den ofte omtalte driftsikkerheten har vært fraværende på mitt eksemplar)

2. Star Baikal O/U (sikrings problem 'utbedret' 3 ganger, kolbe knekkt to ganger.. ok, det siste er nok kanskje min feil ;-) )

3. Glock av ymse slag (skjønner godt at de har en militær verdi, sier pang stort sett uansett.. og kan gjøre det temmelig mange ganger etter hverandre også.. men lite 'sjel' i denne typen plast våpen.

 

*Edit: overså 'jaktvåpen'. Tja, nummer 3 må da bli Mauser K98 omgjort til hagle av D.R.P.G eller GECO etter WW1. Med kun èn låseklakk har de hatt en lei tendens for å sende bolten ett godt stykke inn i skallen på skytteren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her finnes det mange gode kandidater.

 

1 -Krieghoff Semipro, hva er dette for noe, en omvent pumperifle,

ny tysk ingetingørkunst som er faktisk verre

Blæser R93.

 

2 - Blæser R93 Tysk ingetigjørnyttig kreasjon som er skapt

for de med spesiell intresserte for ladegrep,

og løpsbytte.

 

3. DELUX våpen med utskjæringer, nøttetrestokker, gull, glitter som har ingenting med funksjon og presisjon. Å bruke så mye penger på spjokete børser er TULL, skal man på kunstutstilling eller JAKT ?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om å være "for kul", det er snakk om smak og finfølelse. Gravering kan være utrolig pent, det. Men det må gjøres med en smule diskresjon. Omfattende treskurd i over hele børsa kan vanskelig bli smakfullt.

 

Dette er pen gravering:

hires_powell_20080824_action.JPG

 

Essex_popup2.jpg

 

Dette er lovlig nær grensa, men fremdeles på rette sida:

37_b_deluxe.jpg

 

Dette har i mine øyne bikket akkurat over, kanskje spesielt pga. treskurden:

37B_upgraded_engraving.jpg

 

Dette er blodharry, "way over the top" og gir meg assosiasjoner til blodstyla kebabtralle eller ditto Volvo Amazon:

head_sondergravuren_02.jpg

 

pic_c_vierling_02_big.jpg

 

 

Slikt som sistnevnte nekter jeg plent å svi av titusenvis av kroner på. Hadde jeg hatt råd (noe jeg aldri vil få! :oops: ), kunne jeg derimot gjerne kjøpt en engelsk "best gun" med utvalgt valnøtt i koblen og intrikat, diskret engelsk scroll.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med kommentarene til bildene over.

 

All form for 'Dremmel gavyre' utført i kjellerbua eller av overivrig fagman blir feil for meg.. Gull synes jeg ser teit ut..

Noe diskret og kreativt er tingen.

 

Snodig at noen ikke har sansen for enkelte pent sammenskrudde våpen generellt.. Ganske vanlig å kjøpe en bil til 4-500 000 som varer 10-15 år, når en til det halve også ville gjort jobben. Samme greie, bare at dyre våpen vil vare ut livet. (ikke at jeg har tatt meg råd til det enda)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer bare på to sånn på stående fot, så jeg får komme tilbake til saken

Og derrr kom det til meg: Remington. Remington 700. Jeg har ikke peiling på hvorfor, men ingen, ingen Rem700, uansett hvor opphora de er og uansett om de er modda og fixa til å sette femten skudd på rad i samma hølet i pappen, har noensinne klart å gi meg et snev av "vil ha"-følelse. Komplett urasjonelt, men sånn er det bare.

 

Ingen dissing av Rem700-eiere her, jeg veit om flere som har en sånn som skyter lysår bedre enn hva jeg ville kunne utnytte, men den gir meg bare absolutt null "vil ha"-følelse.

Link to comment
Share on other sites

1: norconia salonggevær, bra at det er billig, men de må betale meg for at jeg skal ville ha noe så ødeleggende for jaktfølelsen. Ja, har et selv og kan være et mandagseksemplar, men makan :shock:

2: Remington 700.. finner ikke sjela i dem!

3: Lamber, gir meg ikke godfølelsen.

 

Som dere ser, så er følelse og hvordan våpenet er i hånden mye viktigere enn pris og gravyr. Men enkelte rifler har jo så mye gravyr at de nesten ikke burde gå under denne tråden siden den heter JAKTvåpen. Enkelte har nok litt for mye penger og litt lite anelse om hva som betyr noe i verden. (Alt selvfølgelig meget subjektivt, og føl dere fri til å være uenige :D )

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer bare på to sånn på stående fot, så jeg får komme tilbake til saken

Og derrr kom det til meg: Remington. Remington 700. Jeg har ikke peiling på hvorfor, men ingen, ingen Rem700, uansett hvor opphora de er og uansett om de er modda og fixa til å sette femten skudd på rad i samma hølet i pappen, har noensinne klart å gi meg et snev av "vil ha"-følelse. Komplett urasjonelt, men sånn er det bare.

 

Ingen dissing av Rem700-eiere her, jeg veit om flere som har en sånn som skyter lysår bedre enn hva jeg ville kunne utnytte, men den gir meg bare absolutt null "vil ha"-følelse.

 

Prøv deg som hundefører på rådyrjakt, i tette, sterkt kuperte granplantefelt med innslag av hegg, or og bjørk. Da elsker du en Rem Seven etterhvert.... selv om det er en utrolig "kjedelig" våpenmodell.

 

Jeg vil ikke ha...

 

- Våpen som er så avanserte teknisk at man må ha en doktorgrad for å åpne dem.

- Våpen som har plast eller komposittmaterialer i kritiske deler, inklusive aluminium.

- Våpen som krever mengder av vedlikehold og stell for å funkere knirkefritt.

 

Våpen må altså

- Være forholdsvis infanterisikre

- Være solide over tid.

- Tåle å brukes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke ha...

 

- Våpen som er så avanserte teknisk at man må ha en doktorgrad for å åpne dem.

- Våpen som har plast eller komposittmaterialer i kritiske deler, inklusive aluminium.

- Våpen som krever mengder av vedlikehold og stell for å funkere knirkefritt.

 

Våpen må altså

- Være forholdsvis infanterisikre

- Være solide over tid.

- Tåle å brukes.

Det høres ut som om du ville blitt rimelig fornøyd med en klassisk pre-'92 Sako. Da får du sjel og sjarm på kjøpet ;)

Link to comment
Share on other sites

Får vel hyle litt med i koret:

 

1: Retttrekkerrifler(for mye leamikk)

2: Pumpe og halvautomathagler(for mye leamikk)

3: Halvautomatiske rifler(for mye leamikk)

 

Men så er jeg vel også kjent som en halvgretten halvgammel gubbe med en velutviklet sans for klassiske og velutprøvde løsninger og da.....

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1. Tikka T 3

2. Tikka T 3

och...

3.Tikka T 3 :!::mrgreen:

Orsak :?:

Det måste vara världens styggaste och tråkigaste bössa :!: Jag skulle inte ta emot en,om jag så fick den gratis... :mrgreen:

Dette synes jeg er en helt idiotisk og intetsigende tråd :evil:

Men siden jeg har ei T3 ss lam må jeg si meg enig med "358 NM her, du kan jo få kjøpe mi siden du ikke vil ha ei gratis :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1. Tikka T 3

2. Tikka T 3

och...

3.Tikka T 3 :!::mrgreen:

Orsak :?:

Det måste vara världens styggaste och tråkigaste bössa :!: Jag skulle inte ta emot en,om jag så fick den gratis... :mrgreen:

Dette synes jeg er en helt idiotisk og intetsigende tråd :evil:

Men siden jeg har ei T3 ss lam må jeg si meg enig med "358 NM her, du kan jo få kjøpe mi siden du ikke vil ha ei gratis :mrgreen::mrgreen:

 

Missförstå mig rätt;smaken är som baken-delad :!: Så är det med allt här i livet :!: En del tycker om att grilla sommerkoteletter och köra Skoda,medan andra grillar entrecote och kör Touareg. Jag väljer det sistnämda :!::wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er noen sterke kandidater til min liste over våpen jeg ikke vil ha.

 

Selv om MP-5 ikke er et jaktvåpen i Norge, får de være med på min Wall of shame:

 

engravedmp5k.jpg

 

Med nydelig jaktgravyre. :lol:

 

normal_102897635xaSvBP_ph.jpg

 

Ingen gravyre, men denne er gullbelagt! :shock: Skal visst nok ha tilhørt Saddam eller noen av hans nærmeste.

 

 

Ellers må jeg innrømme at også jeg er en av dem som vurderer en overgang til The dark side of The Force, altså Blaser. Men det er sannelig én modell jeg ALDRI kommer til å ønske meg:

 

R_3e63f34173.jpg R_4704787d9c.jpg

Blaser R 93 Duo Model Hamed

Link to comment
Share on other sites

Missförstå mig rätt;smaken är som baken-delad :!: Så är det med allt här i livet :!: En del tycker om att grilla sommerkoteletter och köra Skoda,medan andra grillar entrecote och kör Touareg. Jag väljer det sistnämda :!::wink:

 

Når du sammenligner våpenet ditt med en stygg og attpåtil helt unødvendig bil så viser det vel til hva bruksområde du har på bøssene dine? Jeg har sjelden sett mennesker ugyldiggjøre sine egne argumenter så raskt med noe de selv trodde skulle slå veldig godt an.

 

Forøvrig slår BMW Volkswagen =)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er ikke bare bare å kjøre bakhjulstrekk på norsk føre, folk må lære seg å spinne på tomme parkeringsplasser litt mer så de lærer å håndtere hva de har mellom hendene. Det trenger ikke å være barnslig moro bare fordi hjula løper raskere enn underlaget ;)

Link to comment
Share on other sites

og påstår glatt at min nye BMW ikke står tilbake for feilhjulstrekkere på vinterføre. Nok OT.

 

Så din bil trekker bedre på ett hjul (det er det bilen din gjør om du ikke har diff-sperre) enn en god firehjulstrekker med sperre foran og bak(som da vil trekke på fire)?

 

 

det er vel strengt tatt våpen og ikke bil vi skal diskutere? :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...