Jump to content

Tre jaktvåpen jeg IKKE vil ha:


Malle

Recommended Posts

Det er ikke noe som heter IKKE vil ha, sånn om en får det gratis og det ikke går på bekostning av noe annet. men sånn fritt etter hukommelsen:

 

-Blaser R93, da særlig denne: http://www.blaser.de/R-93-Duo-Hamed.750.0.html?&L=1.

-Remington 7400, siden vi disser den litt ekstra i disse dager.

-Over/Under våpen, fordi jeg syns de er stygge.

 

Jeg er jo Sauer 202-eier, men den Blaseren der kunne jeg jammen tenkt meg! Regner med du kødder når du sier du ikke vil ha den?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som heter IKKE vil ha, sånn om en får det gratis og det ikke går på bekostning av noe annet. men sånn fritt etter hukommelsen:

 

-Blaser R93, da særlig denne: http://www.blaser.de/R-93-Duo-Hamed.750.0.html?&L=1.

-Remington 7400, siden vi disser den litt ekstra i disse dager.

-Over/Under våpen, fordi jeg syns de er stygge.

 

Jeg er jo Sauer 202-eier, men den Blaseren der kunne jeg jammen tenkt meg! Regner med du kødder når du sier du ikke vil ha den?

 

Jeg står ved det jeg sa og har sagt før, den har samme type "girkule" en finner på en opphora ford sierra og og annen pynt som hører hjemme i gamle kirker og sånn. SÅ så sant jeg ikke hadde fått den gratis eller grusomt billig sånn at jeg kunne solgt den til deg og finansiert nye prosjekter med den...så nej, da kødder jeg ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skumma igjennom tråden, for første gang, sitter jeg her og rister lett overbærende på hodet...

Legger merke til at det er flere her som gir uttrykk for at et hvilket som helst (trygt...) våpen som fungerer, har sin egen bruksverdi.

Denne filosofien vil jeg gi min støtte til!

Jada, jeg vet vel om noen smelljern som jeg synes er "mindre pene/attraktive/funksjonelle", men hvis jeg hadde fått et av nevnte mellom henda så hadde vel den generelle interessen tatt overhånd...

 

Da vil jeg vel bare oppsumere med et sleivspark, og komme med bare ett punkt på "Ikke Like Lista";...

Jeg synes mindre om folk som er forutinntatte og fordømmende ovenfor andres smak...

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden er kommet opp i 9 sider med synsing uten substans. D.V.S

den gir ingen gode pekepinner på hva som ikke er bra, og hva som er bra,

men det er kanskje det som er meningen med tråden.

 

Jeg tror alle rifler kan gjøre jobben, og at det blir mere en personleg

vektlegging av bruksfrekvens, våpenfølelse og entusiansme.

 

Jeg ser at folk blir anbefalt at dem bare ha en sauer 202, selv om

dem skyter mindre en 50 skudd i året og går på jakt i jaktsesongen.

Det er en rifle som snart bikker 20.000,- med kikkert. En Remington

eller Howa til 10.000,- med kikkert gjør samme jobben.

 

Ligger man og skyter mye hele året, så blir det også mere fokus på det

man skyter med, og derav kravet til funksjon og bruksfølelse. Det diffrensieres

ikke i tråden mellom personlig smak og bruksområde.

 

Kunne ønske man en egen side eller tråd klarte å sile ut dem børsene som trender

i retning av spesielle funksjons eller sikkerhets problemer. Det er ikke dermed sagt at

dette heller er dårlige børser, men da kan man i det minste vere oppmerksom på

det og eventuelt kan slike ting forbedres eller få målrettet diskusjoner om hvordan det

kan forbedres. Slik som det er nå må man lete i dagevis gjennom hele forumet.

 

Synes at den tråden med plastik bak på Tikka bolten er et typisk eksempel på noe

der man kan løfte øyenbrynene noe, uten at det dermed er sagt at det er et problem. Ryker en tennhette og man får den plasten i trynet, så er det noe man bør vere oppmerksom på. Statistisk sett er det vel ingen som har fått den i trynet enda. Ikke vet jeg, så det er jo ikke et problem og en uhyre sjelden hendelse, men kanskje man entusiastisk ønsker og gjøre noen personlige forbedringer på det. Kanskje andre rifler har lignede eller andre ting som man kan fundere over forbedringer.

 

Har PM dem som har ideer til forbedringer og spurt om å kjøpe en slik kappe i stål

og se på design, men har ikke fått noe svar noen gang, så nå gir jeg fa'n og

konstruerer en selv og får laget.

 

Nåh...........dette ble litt avsporing, men det bare falt seg slik.

Link to comment
Share on other sites

tre våpen eg ikkje vil ha:

 

-Star enkeltløpa hagle. Eg har ei, relativt ubrukeleg til anna enn leiketøy. Eg bruka den so godt som aldri og har derfor på ingen måte bruk for ei til...

-Blaser R93. Eg er fullt klar over at dette er meget gode våpen. Men skal eg først opp i denne prisklassen, står det Sauer eller Mauser på den. Likar nok betre vanleg bolt enn retrekker...

-Steyr tenker på desse stygge riflene med den "rullesikringa" i plast på kolbehalsen, med ein fjærbelasta knast på.

 

PS: vil ikkje diskutere det her, det er 100% smak og behag frå mi side.

Link to comment
Share on other sites

Nå kunne jeg ikke og dy meg :P

 

Her er di 3 våpen jeg aldri kommer til og kjøpe:

 

Mauser 03 ( Tåler ikke og jakte med i - grader. hevearmen låser seg ikke når den er nedspent. Det opplevde en i jaktlaget i år under jakt, det var da sne og minus 15 grader. Også tung og drasse med.)

Sauer 202 ( også denne hadde en i jaktlaget kjøpt seg til årest jakt. Han var heller ikke fornøyd med den :lol: . Vet ikke hva han gjorde men han klarte og få sluttstykke i mange deler så fjærer og smådeler dro ut i alle rettninger. Men han fant alle delene slik han kunne gå på jakt den morgen.)

Nr 3. hmmm kommer ikke på den.

Jo nå kom jeg på den: Jeg hadde bestilt en sako 85 i rustfritt i 338wm men jeg venta og venta på den skulle komme :(

Når jeg var i butikken som jeg hadde bestilt den sa dem at den ikke kom med denne forsendelse men vil komme neste måned. Slik gikk det i 1/2 år til jeg ble lei og dro til en annen forhandler og kjøpte noe som var enda bedre :D

Sako er ikke en dårlig rifle men jeg boikotter dem siden dem ikke kan informere kunden om hvorfor det tar tid :( Fikk vite når jeg avbestilte den at det var dårlig kvalitet på rustfri løpene dem hadde fått som gjorde det tok tid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tre våpen eg ikkje vil ha:

-Star enkeltløpa hagle. Eg har ei, relativt ubrukeleg til anna enn leiketøy. Eg bruka den so godt som aldri og har derfor på ingen måte bruk for ei til...

 

Faktisk hagla jeg begynte å jakte med. Mitt første våpen. Skutt mange ryper med den både på bakken og i flukt, selv om det ble mange bom i starten. Traff på en gamling for noen år siden som påstod at han hadde en kamerat som skjøt 27 ryper på en dag med en lang enkeltløper. Selv hadde han en S/S og han skjøt derfor noen flere. 35 ryper! Alt var ikke bedre før, men rypebestanden var i alle fall det :)

Link to comment
Share on other sites

tre våpen eg ikkje vil ha:

-Star enkeltløpa hagle. Eg har ei, relativt ubrukeleg til anna enn leiketøy. Eg bruka den so godt som aldri og har derfor på ingen måte bruk for ei til...

 

Faktisk hagla jeg begynte å jakte med. Mitt første våpen. Skutt mange ryper med den både på bakken og i flukt, selv om det ble mange bom i starten. Traff på en gamling for noen år siden som påstod at han hadde en kamerat som skjøt 27 ryper på en dag med en lang enkeltløper. Selv hadde han en S/S og han skjøt derfor noen flere. 35 ryper! Alt var ikke bedre før, men rypebestanden var i alle fall det :)

 

litt ot

men oldefaren min skaut 98 ryper på en dag :shock: detta var tilig på 1900 tallet! han hadde gode hunder og BRA terreng!og jeg tror det var halautomat eller pumpehagle med 8 skudd i! det rare var at det var bra med rype i årene etter på og. når jeg ser på rypebestandene som er i dag så blir jeg flau over og fortelle det men

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vanskelig å finne noe man ikke vil ha men:

 

Etter å ha tatt ladegrep og litt "kosing" med R93èn kan jeg si at dette var en gediken skuffelse i mine øyne..

Ellers var oppspenningen kjipt og låste seg til slutt(Utstillingsmodellen).

 

 

Men er harde ord å påstå at jeg ikke hadde tatt i mot hvis jeg fikk den ""kastet etter meg".

Link to comment
Share on other sites

kan ikke tenke meg verre våpen enn en disse;

 

mauser M98

tikka t3 lite trestokk

benelli argo comfortech.

 

3 stk våpen jeg vil anbefale er følgende.

 

Remington 700 SPS Varmint 308 W med Harris bipod, Seizz conquest 2,5-12*50

SSG 3000

.50 cal barret M82a1

 

dersom dere har mulighet til å¨teste disse to siste, som brukes av forsvaret idag, anbefales dette.

Link to comment
Share on other sites

-Blaser R93

-Blaser D99 , generelt drillinger med 2 haner.

-Børser med plast der det bør være metall. eksempelvis Tikka T3

 

Dette er ikke for å rakke ned på Blaser men får ikke feelingen med R93, D99 har jeg begrunnet teknisk pluss at jeg ikke greier utseende.

 

Jeg har håndtert R93 såpass mye i div utgaver, (kolbe i fint treverk, offroad, offroad proffesional, forskjellige kaliber, normalpipe, matchpipe og ultrakort pipe). Så jeg kan med stor sikkerhet si at den ikke gir meg feelingen.

 

Altså smak og behag som ligger bak min avgjørelse her.

Link to comment
Share on other sites

*Toz 22lr

*Blaser 93 (ingen mekanisme som fanger opp hvis sluttstykkelåsing svikter av noen grunn).

*Molot Vepr (maskinpistol-look på jaktrifle - øhh).

*Riflestokk: med veeeldig bayersk stokk (fiskesjell-"nettskjæring" i fleur deLise, stor dropp til hæl og svinerygg med overdreven schnabel avslutning på forstokk og blomster-finn scroll-gravyre ad-lib på alt av stål og med sååå mye bevegelse i veden på "marmorkake" valnøtta at den drar i alle retninger ved endring av luftfuktighet (endringer i treffpunkt kan brukes til å spå værforandringer)).

Link to comment
Share on other sites

Denne har kommet i sivil jakt-utgave og lakt ut i egen tråd her på kammeret, løp å søk ;)

Vedkommende snakket om den som er i bruk av forsvaret. Altså.... Ikke et jaktvåpen. K?

 

Han mente nok at denne tråden ikke er noe å rope hurra over..

Nei. Snakket om Barreten...

Link to comment
Share on other sites

 

 

- Remington 788

 

hva er galt med 788? :P har nemlig vurdert å kjøpe en 788, vil høre hva du ikke liker med den :wink:

 

Først av alt: Alle innlegg i denne tråden er subjektive. Jeg har aldri klart å bli fortrolig med 788-en.

 

Hva jeg har imot 788 er at jeg opplever den som altfor simpelt bygget. Den var lansert som et billigprodukt der det var firt på alt.

Noen spesifikke punkter:

- Slark i absolutt alle bevegelige deler

- Et magasin som virker spinkelt og ser ut som det skal falle fra hverandre

- En stokk som (for meg) er helt ubrukelig

- Dårlig avtrekk

- Dårlig presisjon (på de jeg har prøveskutt)

 

Jeg jobbet endel år for en av de mer anerkjente våpenhandlerne her til lands, og slikt har en tendens til å påvirke smaken :wink:

 

Men for all del, se på riflen, prøveskyt den gjerne, og hvis du liker den, så kjøp den ! Det er du som skal trives med den, ikke jeg.

Personlig ville jeg kanskje heller sett etter en 78 Sportsman hvis det var en rimelig Remington jeg ville ha. Lykke til med riflekjøp !

Link to comment
Share on other sites

Ha-ha :lol: Sant nok!

Et annet våpen som har falt ned "the ugly tree" og truffet hver eneste grein er den svarte Savage-kombien med rifleløpet øverst. Stygt klumpete beist! .223-hylsene strakk seg over max. lengde etter første gangs avfyring! (Men presisjonen var ikke så gale...)

 

Pistolgrepet på jakt-utgaven av AG'en! Grøss!!! Får frysninger!

 

Zastava-rifler med super-lux graverte stokker, litt for mye av det gode! Fytti! :)

Link to comment
Share on other sites

hva er galt med 788?

 

Innbiller meg at den har låseklakkene bak på sluttstykket. (Korriger meg hvis jeg tar feil) Skal jo ikke være helt gull å ha det akkurat.

 

Det stemmer nok at den har det, ja. Og det behøver ikke være noe minus, men det må bygges skikkelig. Se f. eks. på Steyr-Mannlicher eller Sauer 90.

Link to comment
Share on other sites

 

Blir kvalm når jeg ser på dem.

 

Hva faen skal det nederste skabberakklet forestille???

Man blåser i løpet, og det kommer ut hårreisende lyd/musikk i den andre enden?? :shock:

 

Men de 3 rifler jeg ikke vil ha må være følgende:

 

Blaser R93. (Alt for moderne for meg)

Argo, halvauto. (Kansje dersom jeg skulle spille i en Science Fiction-film)

Tikka T3. (Plastikk der det ikke burde være plastikk. Sannsynligvis for sparing av penger)

 

Min gamle 7.92 Mauser, er nok for meg. Duger til all jakt jeg bedriver! :wink:

Mauser har alltid funket, og kommer alltid til å gjøre det! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en viss anelse om at alle som har så fryktelig imot Blaseren rett å slett ikke har penger til et slikt våpen selv.

Det har blitt mote å mislike børsa :evil::evil:

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, MEN DE FLESTE!!

 

Jeg har lyst på en R93 ATTACHE, men har ikke 50`spenn å kjøpe børse for desverre. :cry:

 

 

Nåda, det er en innrømmelse som sitter langt inne her, men jeg HAR faktisk både klådd og spekulert på en "sånn" R93 ting... :oops:

Da jeg for omtrent 10 år siden hadde bestemt meg for en ny 9,3mm. så lokket gutta på Jaktpartner med kjempetilbud på en kølsvart R93 sak i ditto koffert.

Mitt første ankepunkt var mangel på åpne sikter, dernest skepsisen til et løp som ikke satt fast.

Men riggen lå godt i skuldra, det skal innrømmes!

Alt i alt var det hele sånn passe uavgjort helt til jeg skulle ta ladegrep...

Et blikk ned i mekanismen og magasinet, og saken var grei, det var NJET!

 

Men kofferten var ganske stilig da. :)

 

Altså har R93 (Die Selbstschussgerät aus Blaser) førsteplass på "Nei-takk-lista" her.

 

En god nummer to må være "Crossfire" da, det er sånn sak som får en til å tenke at hvis man slår på en skvett bensin så starter den på første ladegrepet...

 

Nummer tre på lista blir mer generellt, der kommer alle fabrikknye jaktvåpen med en utsalgspris under 5000,- og de er utfra tanken at "noe" har de spart penger på...dette "noe" kan være presisjon eller sikkerhet og begge deler er i mine øyne verdt å legge mer penger i enn som så.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er faktisk uendelig mange våpen jeg ikke vil ha, men for moro skyld lekesvingte jeg litt med 3 ulike Lanbere i den lokale sjappa i dag.. Makan til dårlig balanse, kompakthet og "feeling" i et våpen til rundt 8000 :( Prøvesvingte og noen Berettaer som var "greie", men prisen på ca 19.000 er hinsides "finishen" på disse når jeg tenker på hva jeg kan kunne legge pengene på i brukt hvis jeg hadde mulighet til å kjøpe flere børser (skapet er langt over fullt i følge kommende regler)

Link to comment
Share on other sites

LOL, howa er noe av det beste du kan få tak!

 

Tror du må utvide horisonten din litt dalla!

Howa er sikkert mye børse for pengene, billig og bra. Men noe av det beste en kan få tak i :?::!::shock: Den må du lengre ut på bygda med.. :wink:

 

d kommer alt an på bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...