Jump to content

Tre jaktvåpen jeg IKKE vil ha:


Malle

Recommended Posts

Sauer,Sauer,Sauer....

Etter å ha slitt bannet og grett over en rimelig guffen bane rifle av nevnte fabrikat.

Så er bestemmelsen tatt det skal ALLDRI en Sauer jaktrifle,hagle eller halvautomat inn i dette hus.......

Ellers intressert i allt av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Blaser

Blaser

Blaser

 

kjøpte blaser, solgte blaser, hater nå blaser, kjøpte SAUER, elsker SAUER :wink:

 

Fant ut at en rifle som bestod av plastikk-avtrekker, -magasin, -avtrekkerbøyle, -sikter, oppspenner`n og en del av "kassen", var så langt i fra verdt over 20 000 norske kroner som det går å komme, unner rett og slett ikke de som lager denne design-rifla pengene. Var heller ikke noe god å skyte med, kort pistolgrep osv... :lol: hadde heller kjøpt meg en tikka t3 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Det er mulig at jeg starter denne tråden i feil kategori, men jeg fant ikke noe som passet, så den må gjerne flyttes :D .

 

Jeg sitter på nok en nattevakt. Alt er rolig og jeg er i ferd med å kjede meg dønn ihjel. På slike vakter har jeg av og til lekt leken "hvis jeg bare kunne ha tre jaktvåpen, hvilke hadde jeg da valgt?". Forsåvidt greit nok, men jeg pleier stort sett å ende opp med det samme resultatet :roll: ...

 

I natt har jeg derfor valgt å spørre meg selv om hvilke tre jaktvåpen jeg ikke vil ha, og som derfor blir stående lengst nede på ønskelisten. I utgangspunktet virket dette enkelt, men det viste seg som en større utfordring enn først antatt...

 

Det er overhodet ikke min mening "å slenge dritt" om det andre synes er fantastiske våpen, men utelukkende min høyst personlige mening. Hvis noen skulle finne på å kaste noen av disse våpene etter meg, så hadde jeg selvfølgelig tatt imot med åpne armer :D . Og når det gjelder min integritet som diskriminerende våpenkjøper... så hadde jeg nok slått til hvis tilbudet var godt nok :oops: ...

 

Med fare for, men uten ønske om å tråkke enkelte på såre jegertær, her er min liste:

 

1: Blaser rifler. Sikkert fantastiske, men jeg liker dem ikke. Ser litt ubeskrivelige ut. Spesiellt de med sideplater i tre.

 

2: Remington 700 SPS VTR. Jeg er en stor fan av yankee mauseren, men trekantet løp og munningsbrems?

 

3: Benelli Argo. "In a galaxy far, far away...", "may the force be with you!"... Yup, litt i overkant Star Wars.

 

Det var min liste. Noen flere som tar utfordringen?

 

som du utrykkelig sier, dette er din personlige mening...men når jeg ser hva som troner 'versting-lista' håper jeg det er uvitenhet som har satt Blaser på 1. plass...jeg kjenner flere børsemakere, erfarne jegere og skyttere i norgestoppen som ville gitt høyrearmen for en Blaser (de er ikke akkurat billige). men som du sa, alt står og faller på hver enkelts personlige mening...

Link to comment
Share on other sites

3 våpen ( typer ) jeg nødig hadde kjøpt.

 

1. Pumpe / automathagle - uansett fabrikat og modell.

 

2. Rifle med mye plast og / i kombinasjon med " rustfritt stål ".

 

3. Rifle med ukurant kaliber som f.eks. har dyr fabrikkammo som er vanskelig tilgjengelig / eventuelt krever hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

Morsom tråd :) [tenk at noen kan være så frekke å mislike våpenet mitt :lol: ]

 

Er ikke så gammel i gamet at jeg har utviklet en masse antipatier ennå, men jeg håper at den dagen kommer.

Det betyr i såfall at jeg har fått såpass erfaring at jeg har begynt å utvikle egne preferanser.

 

Tendenser jeg allerede har:

 

-Funksjon foran form

-Alt skal kunne brukes

-Ikke-diskriminerende overfor materialer så lenge det oppfyller kravet om funksjon foran form.

Link to comment
Share on other sites

3 våpen ( typer ) jeg nødig hadde kjøpt.

 

1. Pumpe / automathagle - uansett fabrikat og modell.

 

2. Rifle med mye plast og / i kombinasjon med " rustfritt stål ".

 

3. Rifle med ukurant kaliber som f.eks. har dyr fabrikkammo som er vanskelig tilgjengelig / eventuelt krever hjemmelading.

 

og lyddemper er vel et skjellsord?

si meg, går du rundt i nikkers og six-pence lue på jakt også eller ? =)

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg bør svare i denne tråden.

Jeg er tilhenger av opprinnelige materialer, motstander av jaktradio og annen batteribruk på jakt, og syns man skal skyte med åpent sikte.

Men jeg har gått fra å skyte side-by-side til over/under for lenge siden.

Pumpehagle eller halv-auto liker jeg derimot ikke, og ville heller ikke jaktet sammen med en som har slike våpen.

 

Lyddemper har jeg ikke noen oppfatning om, annet enn at jeg syns det ser klumpete ut.

 

Jeg har en enkel "elgkikkert" og en med et større spenn, men foretrekker å skyte med åpent sikte og uten kikkert.

 

Plast i stokken eller laminat syns jeg det er gode jaktgrunner til å kunne vurdere, siden disse ikke slår seg i vått vær - dermed er man sikrere på treffpunktet. Når det er sagt kan man vel argumentere for at jeg også burde bruke kikkert, men jeg foretrekker å snike meg innpå.

 

Langholdsutstyr er fy-fy i min bok. Jegerkunsten er å komme seg innpå dyret, ikke å ta det et halvt tusen meter+ fra - det er skytekunst, noe man like gjerne kan praktisere på bane. For meg blir det som å stenge en elv med garn. Jeg liker at dyret har sjansen til å oppdage meg.

 

Liker ikke inflasjonen i haubitsere på jakt, men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert en del av dere som har sett drillingen min som Raudnakke har pusset opp http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=15802 En riktig skjønnhet. Men, jeg skulle gjerne hatt følgende våpen (som ikke eksisterer), selv om det er blasfemi:

Drilling med tolleranser som er så tighte at jeg kan ha flere løpssett uten tilpasning. Vil ha rifledrillingssett med 20-76 i hagleløpet (og det skal tåle stål), og dobbeltrifle sett i 8x57R, og hagledrillingssett med 20/76 og 5.6x50R (for eksempel). Pipene skal være rustfrie, eventuelt parkerisert, eventuelt duracoated. Riflepipene skal være justerbare i tuten, slik Krieghof sine er. Stokken skal være syntetisk, med enkelt justerbar kolbekam og shims for cast off. Standard hurtigmontasje for kikkertsikte.

 

Jeg synes drillingen min er maks funksjonell, men jeg skulle gjerne hatt en som tåler mer juling.

Link to comment
Share on other sites

elg elgesen

Skrev:

og lyddemper er vel et skjellsord?

si meg, går du rundt i nikkers og six-pence lue på jakt også eller ? =)

 

Neida, har Parker Hale lydemper på min BRNO 452 .22LR og den fungerer utmerket, bare jeg rengjør den med gjevne mellomrom etter bruk.

Men hvis salongen skulle hatt en lyddemper som så ut som sugeslangen til septikkgutta når de tømmer septikktanken så ville jeg ha tenkt meg om..

 

Har også Truglo sikter på luftgevær, inkl plastskjefte.

Truglo er ræva punktum!

Tåler lite før det går i stykker, plast er ikke så estetisk som pent treverk, selv om jeg ikke vil påstå at min gamle Baikal enkeltløper har pent skjefte.

Men den hadde ikke vært penere med ett plastskjefte, hadde dog ungått en sprekk i skjefte riktignok.

 

Som ei gammel kone sa til meg:

 

etthvert mannfolk ligger med sin kone på sin måte....

( Trenger vel kanskje ikke utdype dette nærmere )?

 

Jeg går rundt på jakt i helt vanlige klær, bruker ikke dyre jaktklær, og kjøpekamuflasje når naturen er full av gratis kamuflasje...

Bruker også "billig" kjøpeammo, f.eks. "billig" leirdueskudd og trap patroner funger utmerket til kråkejakt, kanskje det er hagla mi som gjør forskjellen?

Har ikke god erfaring med haglpatroner i Magnum størrelse super XXX, heller det motsatte.

Beste patroner er de som er moderat laddet til mine hagler, men jeg prøver heller ikke å strekke haglskudda ut til riflehold.

 

Var med en gjeng på fisketur for noen år siden.

Selv troppet jeg opp med 4 stenger både haspel og flue, fikk ikke en eneste fisk, mens en annen som brukte blikkboks med snøre fikk flere fisker.

 

Det er ikke alltid utstyret det kommer an på, men den effektive fiske / jakttid som blir brukt.

 

Ellers har jeg ingen fordommer når det gjelder bekledning til jakt.

 

Hvorfor kan man som jeger ikke bruke sixpence lue til jakt når rockevokalist Brian Johnson ( AC/DC ) bruker six pence lue når han synger TNT og Higway to Hell?

http://www.youtube.com/watch?v=yex1yyySpyM

 

Men preferanser det har jeg som alle andre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Morsom tråd :) [tenk at noen kan være så frekke å mislike våpenet mitt :lol: ]

 

Er ikke så gammel i gamet at jeg har utviklet en masse antipatier ennå, men jeg håper at den dagen kommer.

Det betyr i såfall at jeg har fått såpass erfaring at jeg har begynt å utvikle egne preferanser.

 

Tendenser jeg allerede har:

 

-Funksjon foran form

-Alt skal kunne brukes

-Ikke-diskriminerende overfor materialer så lenge det oppfyller kravet om funksjon foran form.

 

Støttes veldig! Funksjon foran form er også mitt motto. :)

 

Min eneste antipati er at jeg ikke skal eie noe som er så dyrt at jeg ikke vil bruke det. Selv om jeg ikke eier smelljern i plast så har jeg overhodet ingenting i mot det, bare blitt slik. Brukt O/U hagle i 8 år som eneste hagle til jeg fant ut at jeg skyter bedre med en lett halvauto og vil aldri ha med noe annet på jakt. Har lyddemper på alt av rifler fordi jeg vil høre elgen komme gåendes til den dagen jeg stryker med.

Link to comment
Share on other sites

de tre jaktvåpnene jeg ikke vil ha. Ooops, ble visst 4. Unnskyld.

 

Remington 597 - plastic fantastic (Not)

Brno eller lignende i kaliber 458 og oppover , med tysk "krumkjepp" stokk for maksimal rekyloverføring

Weatherby 30-378 med smellforsterker

Remington 7600 halvauto (alle forkilingers mor..?)

 

runner-up: Blæzer :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1. Rem 770. Huff og huff.

2. Mini 14, i 22lr med bananmagasin i hendene paa personer med daarlig munningskontroll. (Har en eks. jaktkompis som jeg ikke er jaktkompis med lenger, bare kompis. Poinnnggg...)

3. Rifler med for mye rekyl og for lite oeyavstand til kikkertsikte. (Selv om de har gitt meg flere medlemskap i en noksaa ueksklusiv klubb.)

Link to comment
Share on other sites

1. Kaliber jeg ikke har råd til å skyte med....

 

2. Våpen som er så dyre at jeg ikke tør drasse de med meg ut på jakt.

 

3. Våpen uten presisjon..

 

Ellers er det meste som smeller morsomt! :lol:

 

Ellers er jeg litt overrasket over hvor mange som nevner Tikka. Mye plast, ok men det finnes jaggu rifler som skulle

vært nevnt før Tikka mener jeg.. Har selv skutt utrolig fine samlinger på 100 meter med Tikka kal 308.

 

Enige er vi iallefall ikke, nok engang..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...