Jump to content

Tre jaktvåpen jeg IKKE vil ha:


Malle

Recommended Posts

quote="50calibershooter"]
og påstår glatt at min nye BMW ikke står tilbake for feilhjulstrekkere på vinterføre. Nok OT.

 

Så din bil trekker bedre på ett hjul (det er det bilen din gjør om du ikke har diff-sperre) enn en god firehjulstrekker med sperre foran og bak(som da vil trekke på fire)?

 

 

det er vel strengt tatt våpen og ikke bil vi skal diskutere? :!:

 

Åhh... Beklager så meget min gode mann.

 

ska gå smekk fint det ja:D tenkte bare jeg skulle minne dere på det

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer bare på to sånn på stående fot, så jeg får komme tilbake til saken

Og derrr kom det til meg: Remington. Remington 700. Jeg har ikke peiling på hvorfor, men ingen, ingen Rem700, uansett hvor opphora de er og uansett om de er modda og fixa til å sette femten skudd på rad i samma hølet i pappen, har noensinne klart å gi meg et snev av "vil ha"-følelse. Komplett urasjonelt, men sånn er det bare.

 

Ingen dissing av Rem700-eiere her, jeg veit om flere som har en sånn som skyter lysår bedre enn hva jeg ville kunne utnytte, men den gir meg bare absolutt null "vil ha"-følelse.

 

Kan forstå denne følelsen, har de samme følelsene for Tikka T3.

Tikka T3 er en meget god skytemaskin, uten noe særlig estetisk opplevelse.

 

Remington 700 ADL er den verste R-700 modellen som finnes.

Har ellers posetive følelser for Remington 700 modellene, som eg syner er gode og greie børser. ADL modellen er noe av det kjipeste som fins med sin grove låsekasse, der sluttstykket skraper seg inn og ut når man tar ladegrep. Stokken føles som et dårlig kjøkkenredskap i hedet plast. ADL børsene er faktisk verre en en T3.

Tro faktisk eg heller ville hatt en Blæser R93 enn en ADL.

Problemet med ADL og T3 børsene er at de ofte har meget god presisjon, som gjør de bedre enn de faktisk er.

 

Ellers vil eg si at en klassisk Remington 700 BDL (i f.eks 30-06) er en godbit å ha i våpenskapet, på samme måte som en Tikka 595/695.

Har sans for remington 700 modellene (spesielt BDL og CDL) som er klassisk flotte rifler. En R-700 er hvertfall noe av det tryggeste en kan kjøpe seg.

Kan være delvis enig i at mange R 700 modeller ikke gir den store

"må ha" lysten, (selv om det står en R-700 SPS tactical 223rem på min liste). Kan selvfølgelig ikke sammenlignes rifler som SAKO :wink: , Sauer, Steyr, Heym e.t.c.

 

Men smaken er som baken,

delt. :wink:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

3. Tikka (Plastbørse for nybegynnere!)

 

tikka t3 er kanskje ei grei børse for nybegynnerne. men jeg ser ikke på at det finnes ei bra børse for nybegynner som negativ. så hvis grunnen er at det er ei nybegynnebørse synes jeg du kanskje skal finne en annen børse å sette på 3 plass. for vi er jo interisert i å få litt rekrutering?

Link to comment
Share on other sites

1. Shultz & Larsen (Våpen av varierende kvalitet laget av et lite dansk "bakgårdsfirma")

 

2. Sauer 202 (Hvem vil ha ei børse med løpsbyttesystem hvor man ikke kan stole på treffpunkt etter pipebytte?)

 

3. Tikka (Plastbørse for nybegynnere!)

Jeg skyter Blaser R93. Vil heller ha den enn S&L, men jeg er ikke fanatisk. Skulle gjerne hatt en S&L jeg! Det er slutt på at Mr. S&L og andre bruker enhver anledning til å gå til krig mot Blaser, og da får vi som liker Blaser spare oss for å gå i samme fella. Ikke for det, du har all rett til å ikke like S&L, jeg håper bare at ikke de ultratåpelige hate-blaser trådene dukker opp igjen.

 

 

Etter å ha tenkt litt tror jeg fremdeles at om jeg ikke har tilgang på andre våpen skal jeg klare å jakte med alle slags børser. Men, jeg tror nok at om jeg kan velge, er det våpen uten subjektiv "feeling" for meg jeg vil styre unna. Jeg hadde en Valmet (nå Finnclassic) 412 en gang, og for meg var det bare en tung padleåre. Totalt uten våpenkjensle.

Link to comment
Share on other sites

3 våpen jeg ikke vil ha, tja,

 

våpen som er så fine og dyre at jeg ikke kan dra de med i skogen.

våpen som har så mye rekyl at jeg ikke kan treneskyte med de.

våpen som bruker kuler hvor enn må vinne i lotto for å kunne bruke.

våpen som er så tunge at ryggen er ødelagt etter en liten tur i skogen.

 

så lenge våpenet virker, har presisjon, passer til min kropp, og har kuler som jeg kan treneskyte med uten å bli lamm i skulderen eller smelte visakortet så er de jo fult brukbare til jakt.

 

 

ellers er det mye smak og behag ang hvilke merker enn vil ha.

Link to comment
Share on other sites

..................... Det er slutt på at Mr. S&L og andre bruker enhver anledning til å gå til krig mot Blaser, og da får vi som liker Blaser spare oss for å gå i samme fella..................

Og nå gikk du vel i samme fella?? :( ...."Mr.S&L" har etter det jeg har sett her på forumet svart på konkerete spørsmål/henvendelser angående dette og andre våpene. Og det blir han sterkt kritisert for. Når det i tillegg stort sett er fasittsvaret han kommer med, bør dere akseptere dette og heller prøve å lære litt. (Sannheten er desverre mange ganger den vanskeligste å akseptere).Vi har en av Europas fremste våpeneksperter som medlem på forumet, i tillegg har han humor :shock: . Slike må vi ta meget godt vare på. :!: " Det virker som det pågår en større "kampanje" mot skjefen S&L her inne :roll:

Slik behandler man bare ikke et våpenOrakel på et våpenforum. :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

..................... Det er slutt på at Mr. S&L og andre bruker enhver anledning til å gå til krig mot Blaser, og da får vi som liker Blaser spare oss for å gå i samme fella..................

Og nå gikk du vel i samme fella?? :( ...."Mr.S&L" har etter det jeg har sett her på forumet svart på konkerete spørsmål/henvendelser angående dette og andre våpene. Og det blir han sterkt kritisert for. Når det i tillegg stort sett er fasittsvaret han kommer med, bør dere akseptere dette og heller prøve å lære litt. (Sannheten er desverre mange ganger den vanskeligste å akseptere).Vi har en av Europas fremste våpeneksperter som medlem på forumet, i tillegg har han humor :shock: . Slike må vi ta meget godt vare på. :!: " Det virker som det pågår en større "kampanje" mot skjefen S&L her inne :roll:

Slik behandler man bare ikke et våpenOrakel på et våpenforum. :(

 

Ehh, du Asterix,er det MULIG at du IKKE oppdaget at dette var et forsøk på å unngå de der kjipe stridighetene? :shock: Du får tro på Orakler, fasiter og sannheter om du vil. Jeg for min del er glad for at alle former for kampanjer nå stoppes raskt. Dette var ment som en oppfordring til moderasjon fra min side, og ikke som noen svertekampanje eller noe annet negativt.

 

 

Tilbake til topic,og beklager om jeg på noen måte har bidratt til avsporing. Jeg har tenkt på en våpengruppe til jeg ikke vil ha, i tillegg til de uten våpenkjensle, og det er upresise rifler. Det er utrolig iriterende når man gjør det man kan, forsøker alle triksene i ladeboken, og allikevel blir det sånn 6 -10 cm spredning på 100 meter. Jeg hadde en Remington i 22-250 som var sånn. Forsøkte alt! Da jeg ikke fikk den til sendte jeg den tilbake til J&F, som testskjøt den, heller ikke fikk presisjon på den, og sendte meg en spell ny en :D Forresten 4-5-6 cm presisjon er nesten verre. For kan man klage på det da? Nei, er vel innenfor det man kan forvente, kanskje? Men kan man bli fornøyd med det? Nei, ikke jeg i alle fall!

Link to comment
Share on other sites

1. Blaser magasinrifle, ei heller Blaser brekkvåpen (= alt av Blaser)

2. Brekkvåpen med frittliggende pipe nr. 2 (3)

3. Rifle kategori høyhastighetskaliber, som Weatherby

 

Dessuten bannlyser jeg alle former for halvauto-rifler og våpen med militær-look i skauen (tenker selvsagt ikke på gode gamle militærmauseren)...

Link to comment
Share on other sites

En yankee sa en gang; "Never trust women and semiautomatics" etter bitre erfaringer. Jeg stoler på begge :lol:

 

1.Våpen som ikke er sikre

2. Våpen med dårlig presisjon

3. Våpen som trenger daglig pleie for ikke å bli som de to første

 

Ellers er alle mine våpen nevnt i denne tråden, som egentlig likegodt kunne hett; 3 våpen jeg VIL ha. Svarene hadde blitt de samme, men av ulike bidragsytere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette med Blaser, er det en massesuggesjon ute og går :roll: Hvor mange av dere har i det hele tatt i et slikt våpen? Kanskje dere burde teste før så bastante meninger :idea:

http://no.wikipedia.org/wiki/Suggesjon

 

Følg mengden og gjør som alle andre.

- Har ikke tatt i en Blaser og kommer ikke til å gjøre det..

For en svoren fan av klassiske jaktvåpen generelt og Mauser M98 spesielt blir det Blaser driver med helt feil.. (Noen nevnte begrepet "gjøkur-teknologi" - kanskje noe i det). Når det gjelder brekkvåpen er det bare de med engelsk opprinnelse (nesten) som finner nåde hos meg - Slik er det bare!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

1.Blaser

2.Sauer(202)

3.eventuellt andre fancy løpsbytte/kompliserte systemer jeg ikke har tro på.

Mauser 03 kunne jeg vurdert som eneste alternativ.

 

Jeg grunngir dette med at det våpen for meg er noe som skal kunne fungere under dårlige forhold. Våpenet skal tåle en posjon med kulde, varme støv, is og dritt uten at det slutter å fungere av den grunn.

 

Blaser: Liker ikke at det er så mye finmekanikk i den børsa. Det er her anbefalt å helpresse hylser har jeg hørt for å unngå klikk.(kan ikke fordra å inføre mer komplexitet i noe jeg prøver å holde enkelt (Jaktvåpen/lading o.s.v. ) dyre løp er det også.

Sauer: samme som over - men noe mer stabilt. Liker ikke forskjefte løsningen. Samt løpsbyttesystemet har jeg en dårlig magefølelse på. (olje og slikt på flate mellom løp og låskasse gir dårligere (om en marginalt) presisjon.

 

Keep it simple, stupid. er mitt motto.

Link to comment
Share on other sites

Kombi,drilling,dobbelrifle med frittliggende løp.

Halvauto jaktrifle

Rifle uten mulighet til å skifte løp rem. 710 howa

 

710 howa tror eg ikke finnes.

 

Du tenker sikkert på Remington 710.

En skikkelig møkkabørse fra Remington, men som etter ryktet skal ha god presisjon (spesielt versjonen i 270win).

Link to comment
Share on other sites

Samt løpsbyttesystemet har jeg en dårlig magefølelse på. (olje og slikt på flate mellom løp og låskasse gir dårligere (om en marginalt) presisjon.

 

Keep it simple, stupid. er mitt motto.

 

*flisespikkemodus på*

 

Alle rifler (foruten noen få) har da et system for løpsbytte :) På noen er det bare litt mer omstendlig en på andre...

 

*flisespikkemodus av*

 

Og jeg har knapt snakket med en DFS skytter som ikke hevder å skyte samlinger på 200metern med saueren sin som jeg knapt kan drømme om med rifla mi, enda den har fått utstyr påmontert av annerkjente børsemakere fra både Border og HS...

Jeg har egentlig vurdert å selge bort alt av skrapjærn jeg har fra shilen, border og andre til fordel for en slik Sauer!

Link to comment
Share on other sites

Dette med Blaser, er det en massesuggesjon ute og går :roll: Hvor mange av dere har i det hele tatt i et slikt våpen? Kanskje dere burde teste før så bastante meninger :idea:

http://no.wikipedia.org/wiki/Suggesjon

 

Følg mengden og gjør som alle andre.

 

Er en av de som ikke liker denne ellers flotter riflen.

Har tafset og prøvd en slik, og må inrømme at det er en nytelse og skyte med den.

Riflen R-93 stander sitter som støpt til meg, helt frem til eg skal ta ladegrep :evil::evil: .

 

Derfor er den på nr.2 over rifler eg ikke vil ha.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Og jeg har knapt snakket med en DFS skytter som ikke hevder å skyte samlinger på 200metern med saueren sin som jeg knapt kan drømme om med rifla mi
Er det nå man skal påpeke det ofte forekommende misforholdet mellom påståtte samlinger og samlinger dokumentert på f.eks. stevner? ;) Ikke for det, jeg har også inntrykk av at 200STR er vanvittig mye presisjon pr. krone.

 

utstyr påmontert av annerkjente børsemakere fra både Border og HS...

*flisespikkemodus på*

 

Jøss. Kommer det mange anerkjente børsemakere fra Border og HS?

 

*flisespikkemodus av*

:mrgreen:

 

 

Beklager, av og til kan man ikke dy seg... :oops:

Link to comment
Share on other sites

utstyr påmontert av annerkjente børsemakere fra både Border og HS...

*flisespikkemodus på*

 

Jøss. Kommer det mange anerkjente børsemakere fra Border og HS?

 

*flisespikkemodus av*

:mrgreen:

 

 

Beklager, av og til kan man ikke dy seg... :oops:

 

Te ær ikke kreit å være lit'en same som har mis'tet skolegang! :mrgreen:

 

Og ikke er det lett å spikke fliser om man har det travelt og ikke leser igjennom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva i H...... er det som er så galt med Blaser?? Har det ikke selv, men lurer på å kjøpe det bare på trass!! De gangene jeg har prøvd det, har jeg fått nydelige samlinger.. Greit nok at det ikke er det peneste våpenet!! :shock:

 

Hei!

Jeg føler meg litt skyldig siden jeg startet denne tråden og var den første til å plassere rettrekkeren på listen. Blaser riflene er antagelig fantastiske våpen med ypperlige egenskaper. Jeg har kun hatt en anledning til å teste en slik, og da kun noen få skudd. Absolutt en børse som var behagelig å skyte med. Min aversjon mot Blaser er derfor like logisk som min frykt for bløtkokte egg :oops: ...

 

Jeg klarer bare ikke å like dem. De ser ikke ut som jaktvåpen i mine øyne. Og hvis man skulle hisse seg opp over denne uttalelsen, så husk at den kommer fra en som synes at Glock lager vidunderlige våpen... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette med Blaser, er det en massesuggesjon ute og går :roll: Hvor mange av dere har i det hele tatt i et slikt våpen? Kanskje dere burde teste før så bastante meninger :idea:

http://no.wikipedia.org/wiki/Suggesjon

 

Følg mengden og gjør som alle andre.

 

Helt offtopic, men uansett hvor mange ganger jeg leser dette korte innlegget, sitter jeg igjen med inntrykk av at Solheimen motsier seg sjøl...? Altså, kritikken av Blaser skyldes massesuggesjon, og så oppfordrer du til å "følge mengden og gjøre som alle andre" ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en viss anelse om at alle som har så fryktelig imot Blaseren rett å slett ikke har penger til et slikt våpen selv.

Det har blitt mote å mislike børsa :evil::evil:

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, MEN DE FLESTE!!

 

Jeg har lyst på en R93 ATTACHE, men har ikke 50`spenn å kjøpe børse for desverre. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Dette med Blaser, er det en massesuggesjon ute og går :roll: Hvor mange av dere har i det hele tatt i et slikt våpen? Kanskje dere burde teste før så bastante meninger :idea:

http://no.wikipedia.org/wiki/Suggesjon

 

Følg mengden og gjør som alle andre.

 

Helt offtopic, men uansett hvor mange ganger jeg leser dette korte innlegget, sitter jeg igjen med inntrykk av at Solheimen motsier seg sjøl...? Altså, kritikken av Blaser skyldes massesuggesjon, og så oppfordrer du til å "følge mengden og gjøre som alle andre" ?

 

:roll::roll::roll: Det var vel for å enkelt illustrere hva massesuggesjon er :idea:

Link to comment
Share on other sites

1. Dobbeltrifle til 20 k (eller mer) der det er tilfeldig om løpene samskyter eller ikke og/eller der man må være professor i hjemmelading for å kunne samle sånn noen lunde.

2. Drilling til 20 k (eller mer) som går varm etter ett skudd og som det vil koste en formue med løpsbytte på.

3. Et hvilket som helst ornamentert våpen det vil koste en formue å reparere skader i ornamenteringen på.

Link to comment
Share on other sites

2. Drilling til 20 k (eller mer) som går varm etter ett skudd og som det vil koste en formue med løpsbytte på

Dyre drillinger går ikke fortere varme enn billige. :wink:

Vet jeg vel, men i denne prisklassen bør man jo forvente noe bedre. :)

 

Vil forresten ikke ha denne våpenverdenens svar på dassrullholder med radio og koppholder*, samme hva.

 

 

 

_________________

*) sitat: Morten Vinje

Link to comment
Share on other sites

Stoler ikke på sikringen på halvautoer. Alt for mye leamikk og låser ikke tennstempel. Ofte plassert som en liten knapp i avtrekkerbøylen og låser bare avtrekkeren.

Du må bare kjøpe rett halvauto :wink: Sikringen på min SLB 2000 låser; Tennstempel, hanen, avtrekker.

Den må ha en distinkt bevegelse for å få den av= Etter min mening den sikreste som finnes. Og i mine øyne like sikre/ sikrere enn oppspennermekanisnmer.

Lydløst ladegrep? No problem. Bruk 5 sekunder mer

Link to comment
Share on other sites

Tre våpen jeg ikke vil ha:

 

Tikka T3. (plast, plast, plast + at "alle" mener Tikka er verdens beste våpen)

Remington 700 (Sikrer ikke hevearmen med orginalsikringen!)

Hagle som koster over 20.000 kr. (Ser ikke det store poenget med å kjøpe ei så dyr hagle for mitt bruk... Men hadde ikke satt nei takk hvis jeg hadde fått ei :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

1.benelli m3:bortkastet med både pump å halvauto i samme våpen..

 

2.benelli nova:ser ikke ut i mørke og etter min erfaring mye styr med ladingen.

 

3.benelli argo:må være no av det styggeste i rifle verdenen og litt rar.

 

men det er min mening da,vet at det sikkert er mange som ikke kunne tenkt seg noe annet våpen.

men men alle har sin smak :)

Link to comment
Share on other sites

For lyst til å droppe hele min bruk av dette forumet :shock::shock::( pågrunn av all den usaklige hets'en Blaser får. Velger rett og slett tro at dere hverken har holdt, prøvd eller har råd til en Blaser. Har selv vært knyttet til bransjen i snart 25 år, har eid og prøvd det meste som er på markedet i prisklassen 0-50 000,- så ja,! jeg har erfaring med både våpen og jakt, og ikke minst hva kunder vil ha. Det er jo pussig at 8-10 kunder gjerne ville hatt en R93 men ikke har budsjett til den. Her på forumet derimot, må det jo vanke en spesiel gruppe. Eier selv både Steyr, Sako og Kimber i tilegg til et par R93 ++ i dag, men er ikke i tvil om hva jeg drar med meg på jakt. Balanse, kammret uten å være spent, hurtig løps bytte og hurtig samt sikker sikte bytte, er bare noen av argumentene for å dra en av disse som førstevalg med på jakt/jaktturer.

 

Må gjerne bare sitere meg i hytt og pine, men har inntrykk av mange her mangler nødvendig kompetanse og erfaringer til å utale seg om enkelte ting, dette er ikke myntet på dere "gamle" ringrevene som også har lang fartstid på SL og som gjerne også er bransje tilknyttet.

 

Forvent ikke svar og reaksjoner på useriøse siteringer, jeg er for gammel til å la meg fyre opp av slikt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel følelser knyttet til dette også. Du bør ikke ta det så tungt at folk flåser om Balser, det flåses om mye annet også. Er det en ting du KAN være sikker på, så er det at det er lett å være kjekkas på nett. :D

Blaser er sikkert kjempebra, men for meg er det bare et våpen, akkurat slik alle andre rifler/hagler er. Føler egentlig svært lite for noen av dem.

Link to comment
Share on other sites

For lyst til å droppe hele min bruk av dette forumet :shock::shock::( pågrunn av all den usaklige hets'en Blaser får. Velger rett og slett tro at dere hverken har holdt, prøvd eller har råd til en Blaser. Har selv vært knyttet til bransjen i snart 25 år, har eid og prøvd det meste som er på markedet i prisklassen 0-50 000,- så ja,! jeg har erfaring med både våpen og jakt, og ikke minst hva kunder vil ha. Det er jo pussig at 8-10 kunder gjerne ville hatt en R93 men ikke har budsjett til den. Her på forumet derimot, må det jo vanke en spesiel gruppe. Eier selv både Steyr, Sako og Kimber i tilegg til et par R93 ++ i dag, men er ikke i tvil om hva jeg drar med meg på jakt. Balanse, kammret uten å være spent, hurtig løps bytte og hurtig samt sikker sikte bytte, er bare noen av argumentene for å dra en av disse som førstevalg med på jakt/jaktturer.

 

Må gjerne bare sitere meg i hytt og pine, men har inntrykk av mange her mangler nødvendig kompetanse og erfaringer til å utale seg om enkelte ting, dette er ikke myntet på dere "gamle" ringrevene som også har lang fartstid på SL og som gjerne også er bransje tilknyttet.

 

Forvent ikke svar og reaksjoner på useriøse siteringer, jeg er for gammel til å la meg fyre opp av slikt.

 

Dette er jo en rein useriøs "tulletråd" så såpass må vi jo tåle, vi som endelig har funnet det optimale jaktvåpenet. Benytt heller anledningen til å sparke litt tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe som heter IKKE vil ha, sånn om en får det gratis og det ikke går på bekostning av noe annet. men sånn fritt etter hukommelsen:

 

-Blaser R93, da særlig denne: http://www.blaser.de/R-93-Duo-Hamed.750.0.html?&L=1.

-Remington 7400, siden vi disser den litt ekstra i disse dager.

-Over/Under våpen, fordi jeg syns de er stygge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...