Jump to content

Igjen et alvorlig ulykke med Blaser R93 i Portugal


Guest

Recommended Posts

Har sett at folk poengterer at ladningene må holdes på rett side av rødstreken eller at nå skal jeg bruke Kragladning etc, men disse havariene er ikke de i samenheng med låsingen av bolthodet? En Blazer i lås er vel sikker om den heter 93 eller 8.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R8 som jeg er strålende fornøyd med. Det første skuddet jeg skjøt med den rifla var et klikk. Årsaken var at jeg ikke hadde slått sluttstykket skikkelig igjen. Så lærte jeg det og har kunnet det siden. Aldri mer klikk. Poenget med denne rifla for meg er at i tillegg til at den er sabla god å skyte med kan jeg skyte et oppfølgingsskudd med en hastighet som jeg ikke kan med annet enn en halvautomat. Jeg hadde en gang en konkurranse mot en jaktleder med konvensjonelt sluttstykke og selv om han var mye mer trent enn meg hadde han ikke sjans på hastigheten på oppfølgingskuddene til Blaseren. Jeg har i tillegg en liten demper som gjør at jeg kan holde siktepunktet lettere etter skudd. Min er en black edition som har et rødpunkt som tennes når jeg spenner hanen. Kult. Hele systemet er spesielt. Noen liker den, ganske mange med meg, andre synes dette er noe fjas og tull. Dem om det. Er det ikke bra vi er forskjellige dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R8 som jeg er strålende fornøyd med. - - Poenget med denne rifla for meg er at i tillegg til at den er sabla god å skyte med kan jeg skyte et oppfølgingsskudd med en hastighet som jeg ikke kan med annet enn en halvautomat. Jeg hadde en gang en konkurranse mot en jaktleder med konvensjonelt sluttstykke og selv om han var mye mer trent enn meg hadde han ikke sjans på hastigheten på oppfølgingskuddene til Blaseren.
Rett-trekkere er jo ikke noe nytt - de var jo "på markedet" omtrent samtidig med Krag-Jørgensen og Mauser M/96-M/98. Da burde vel vanlige boltrifler vært utkonkurrert for lengst?

 

Før dere sender boltriflene til spikerverket, - - se på

Link to comment
Share on other sites

Blaser er ikke raskere enn en velsmurt boltmekanisme. De som driver med internasjonal skyting på løpende hjort dobbelskudd valgte bort blaser pga at handa er på vei bort fra avtrekkeren når lade bevegelsen er ferdig og dermed gikk det tregere med blaser.Browning maral derimot er raskere

Link to comment
Share on other sites

Joda Jegermeister, John Olav er god. Og jeg kan ikke begripe at Springer skal kunne skyte fortere med Blasteren sin enn selv jeg, en ytterst tvilsom Stangskytter, klarer med Saueren - men det har med trening å gjøre.

Med tilsvarende treningsmengder skyter de fleste fortere med rettrekkere, og ikke minst, de flytter rifla mindre. Flytter hodet mindre, osv. Legger du inn et tonn med trening, så er plutselig ikke forskjellen så stor, om den er der i det hele tatt - men for vanlige jegere. Klart det er raskere og enklere å dra hendelen rett bak, og rett fram.

Se også på skiskytterene, 99.9% bruker Fortner-mekanismen, og "vanlige" mekanismer som f.eks. 54-modellen ser du aldri i skiskyting. Der fart teller, fart med kalde fingre våte fingre, fart med knot, fart med knot og stress.

R8-Blaseren feiler imidlertid når det skal skytes for å skyte, pga. magasinløsningen, men så er den laget for jakt, ikke mengdeskyting - det tilsier jo også prisen på piper.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skiskyttemerkanismen har en ultrakort bevegelse pga. patronen, og kamringen gjøres vha. tommelen.

Da kan handa fortsatt ha kontakt med grepet under repetisjonen og avtrekkerfingeren være i posisjon når mekanismen går i lås.

Blir litt forskjell til grovkalibret i så måte, så sammenligningen er ikke rett frem.

Link to comment
Share on other sites

Tar litt tid og komme tilbake på målet og.. Hjelper lite med raskt opfølgingsskudd om du ikke er på;) Tror en dreven skytter taper lite med bolt! Og mindre bevegelse, nja.. Vet ikke helt jeg! Blaser er utvilsomt gode greier og jeg har drømt om en selv i mange mange år! Nå har det gått over men det har ikke noe med temat i denne tråden og gjøre!

 

Men er man prosjektmaker som suller med litt villkatter og maskinerer piper selv blir det dårlig match;)

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

En annen viktig detalj er at 95% av alle jegere har ikke lært seg hurtigskytingteknikk, ei heller ØMM.

Da kan de like gjerne har ei tverr mauserpurke.

 

Ett annet forhold: (topic)

Når man leser alle innlegg her på Kammeret og andre sosiale medium hvor folk spør om problemer de har med de forskjellige våpen/lading/bruk av systemvåpen,

Velger å tro at det ikke er noen forskjeller på folk hverken her eller i utlandet.

 

Velger også å tro at hovedårsaken til at noe går til helvete er brukeren som ikke vet hva denne driver med hverken til lading av ammo eller våpenbruken.

 

Tror at en enorm gevinst er å hente, er å gjøre som man skal gjøre.

 

Jeg er ikke Blasereier, for meg er det kun en ting, nemlig Sauer, og jeg behøver ikke skyte inn hver gang jeg bytter pipe, dette fordi jeg gjør det som produsenten har forutsatt at jeg gjør ved pipebytte, og har en bevisthet ved klikkendring på kikkerten ved de forskjellige kaliberne.

Link to comment
Share on other sites

jeg gjør det som produsenten har forutsatt at jeg gjør ved pipebytte, og har en bevisthet ved klikkendring på kikkerten ved de forskjellige kaliberne.

Nja, nå forutsetter vel DU at produsenten forutsetter noen den ikke gjør?

 

For det første så vil nok ikke en våpenprodusent forutsette så veldig mye uten å risikere å bli saksøkt og slått konkurs første driftsår pga alle "tullinger" som finnes her ut. Det er derfor nevnte Sauer (siden du kjenner de så godt) blant annet har skrevet følgende i sitt instruksjonshefte for riflene sine:

 

Never place your hand in front of the muzzle, above the barrel chamber or behind the slide.
Never aim at yourself
Never check the safety lock of the rifle by pulling the trigger

 

Etc, etc.

 

En våpenprodusent som trykker slike selvfølgeligheter forutsetter lite av sine brukere.

 

Og når det gjelder din måte å bytte løp på hvor du bare noterer klikk (da FORUTSETTER JEG :D ) at skruene alltid strammes nøyaktig 7 Nm med nøyaktig momentnøkkel?

 

Og selv da vil det ikke være nøyaktig. Som Sauer selv skriver. Derfor står det også:

A test firing is required each time the barrel was changed

 

Spøk til Halvor: misforstå meg rett. Jeg har også en Sauer 202, og det er en helt konge rifle. Men jeg bruker ikke systembiten nettopp fordi det ikke er 100% nøyaktighet i løpsskifte. Og det betyr en tur ekstra til skytebanen hver gang man bytter løp. Siden jeg bor i Kristiansand så er ikke det bare bare :D Farvannet skytebane er stort sett kun tilgjengelig for DFS skyttere. Så vidt meg bekjent har det vært åpent for jegerskyting to ganger til nå i år. Altså i løpet av 89 dager av dette året.

Så skulle jeg foretatt særlig løpsbytter så hadde jeg fått brukt rifla fint lite.

 

Derfor er hvertfall jeg sykt misunnelig på Blaser eieres muligheter for å bytte løp og optikk i ett. Men som jeg nevnte ovenfor så stoler jeg ikke på deres mekanikk.

Link to comment
Share on other sites

For ikke lang tid siden kom det nyheter fra Australia hvor en R93 Tactical 2 havarerte.

Kal .338 Lapua Mag, grunnen til havariet var etter sigende at en overivrig kar smurte patron og mekanisme med Hornady-hylsefett (One Shot case lube) mellom hvert skudd.

Skade på låseknastene/låsearmene/låsefingrene/hva-de-nå-enn-heter ble observert mellom de siste skuddene før den takket for seg.

 

Så én av disse 12+ ulykkene kan i alle fall skyldes på ren idioti eller ignoranse.

Link to comment
Share on other sites

Satt å fikklet med det ene sluttstykket mitt for en tid siden. Når jeg trykte på undersiden på en "tapp" så fikk jeg tatt frem låsearmen å da kom det to fliker ned. Desse to tappene tror jeg holder imot låskassen. Prøvde senere på en r93, den hadde bare en tapp. Flere som har sett dette?

Link to comment
Share on other sites

Har sett at folk poengterer at ladningene må holdes på rett side av rødstreken eller at nå skal jeg bruke Kragladning etc, men disse havariene er ikke de i samenheng med låsingen av bolthodet? En Blazer i lås er vel sikker om den heter 93 eller 8.

 

Jeg hadde vel en komentar om kragladning, og det var ironisk ment. Blasermekanismen(begge) tåler meget høyt trykk, og det er ikke problemer med å lade maxladninger.

Man vet ikke helt hvorfor det skjer ulykker med R93, enkelte internettingeniører har sine teorier, ekspertene(deva) har konkludert med at det er massivt overtrykk med hylsehavari mot utløsermekanismen som kan sende sluttstykket bakover. I siste Vaapentidningen er det en artikkel der de utsetter M98 og M96 mekanismen for overladning, og der forsvinner både låseklakker og hevarmer om jeg husker riktig. Massiv overladning fungerer dårlig i alle mekanismer.

 

Jeg har min R93, lader selv, og er fornøyd med det, så får andre være bekymret (for meg) om de vil det :wink:

Link to comment
Share on other sites

I siste Vaapentidningen er det en artikkel der de utsetter M98 og M96 mekanismen for overladning, og der forsvinner både låseklakker og hevarmer om jeg husker riktig. Massiv overladning fungerer dårlig i alle mekanismer. :

 

Bolten kom dog ikke bakover i noen av de omtalte havarier, selv om det så stygt ut ellers.

Link to comment
Share on other sites

Var vel en 4-5 magasinbytter på den snutten.
På skytingen om "Oberst Stangs minnemedalje" starter man med skudd i kammeret, og 5 skudd i magasinet. De som er raske, lader om to ganger - man bruker altså 3 magasiner. På snutten fra Setnesmoen lader John Olav et ekstra skudd til slutt. 17 skudd, 2 magasinbytter og 17 treff på 25 sek.

 

For en del år siden var skytetida bare 20 sekunder. Jan Erik Oldbergsveen skjøt 16 skudd med Kragen - der lader man det faste magasinet med hurtigladere ("Andersen & Braaten, Kongsberg, patentert").

Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren :)

Jeg skapte meg litt enfoldig med tanke på stangskytingen.

Mine første stangserier var med M67 i 308 og vanlige metallklipps og det funka jo fint og billig.

Så en liten runde innom en lånt STR.

Mest har jeg vel skutt med AG og 416 som jo er kjempebillig da forsvaret betaler 8)

 

Det jeg prøvde å få fram var denne i mine øyne dårlige patenten på R8 og magasin. Avtrekkeren sitter jo for svarte @#$&¥£@#$ svingende fast i magasinet.

Og prisen!! Jo fra 4.500,- til 8.000,- per stk!!!!!

 

Skal man skyte litt felt i jegerklassen eller enda værre "litt alt muligrart jeg lager til borti myra" i LH- Gruppa her oppe, ja så trenger man fort et par magasin som helst tar 5-6 skudd minimum 4+1...

 

4.500,- x 3= 13.500,- eller hva med 8.000 x 3= 24.000,- bare i magasin. :overrasket: Selv om man piiiiip penger, så blir du sår i baken av disse prisene.

Har taffset på en R8 og husker ikke om magasinene er tett. Hva skjer når du dropoer dette i sanden på et dobbelhold på felten i jegerklassen? Har du da 8.000,- spenn av et knasende avtrekk?

 

Men la oss si at du har brukt 24.000,- på magasin og skyter en tja 4siffret antall skudd i året og har en fint tunet høyrefinger (tørr ikke tenke på links en gang) vil 3 forskjellige avtrekkere gi 100% identisk avtrekk? Tror ikke det er mange om noen som sitter på den kunnskapen.

 

Og da har jeg ikke vært innom sikkerheten. Om det finnes en teoretisk og praktisk mulighet for at et system som er delvis eller wtf..i lås eller hva det er som gjør disse fatale episodene skjer, så er det jo med Murphys lov alltid bare et spørsmål om tid.

 

Andre børser havarerer jo også, men ikke med normalpatroner grunnet dårlig laddegrep etc.

 

Det er jo grunnløst og diskutere!!

 

Eksempel...denne bilen er noe av det bedre, men om fingrene dine skulle glippe på nøkkelen under start så kan den eksplodere og ta med seg halve ansiktet ditt + pluss at 4 nye dekk koster det samme som 4 nye biler....løp å kjøp

Link to comment
Share on other sites

Viser igjen til artikkelen i Vapentidningen nr 4, 2015, hvor det illustreres hvordan kruttgass teoretisk kan passere rundt sluttstykkehodet selv om det er i lås.

Jeg har dessverre ikke mulighet til å scanne bildene i artikkelen, men teksten til bildene er som følger:

 

- " Notera at det saknas stød på undersidan av låsklackarna och at ytorna lutar ca 50 grader inåt"

 

- " Om gas slepps løs i låsleget kan gasen passera rundt sluttstykkehovudet och teoretisk pressa låsklackarne inåt/nedåt ettersom dessa saknar annat mothåll enn friktion och den fjæderkraften bladet bakom klacken ger".

 

Hva som kan avstedkomme en slik gasslekkasje er det vel flere teorier om...

Link to comment
Share on other sites

jeg gjør det som produsenten har forutsatt at jeg gjør ved pipebytte, og har en bevisthet ved klikkendring på kikkerten ved de forskjellige kaliberne.

Nja, nå forutsetter vel DU at produsenten forutsetter noen den ikke gjør?

 

For det første så vil nok ikke en våpenprodusent forutsette så veldig mye uten å risikere å bli saksøkt og slått konkurs første driftsår pga alle "tullinger" som finnes her ut. Det er derfor nevnte Sauer (siden du kjenner de så godt) blant annet har skrevet følgende i sitt instruksjonshefte for riflene sine:

 

Never place your hand in front of the muzzle, above the barrel chamber or behind the slide.
Never aim at yourself
Never check the safety lock of the rifle by pulling the trigger

 

Etc, etc.

 

En våpenprodusent som trykker slike selvfølgeligheter forutsetter lite av sine brukere.

 

Og når det gjelder din måte å bytte løp på hvor du bare noterer klikk (da FORUTSETTER JEG :D ) at skruene alltid strammes nøyaktig 7 Nm med nøyaktig momentnøkkel?

 

Og selv da vil det ikke være nøyaktig. Som Sauer selv skriver. Derfor står det også:

A test firing is required each time the barrel was changed

 

Spøk til Halvor: misforstå meg rett. Jeg har også en Sauer 202, og det er en helt konge rifle. Men jeg bruker ikke systembiten nettopp fordi det ikke er 100% nøyaktighet i løpsskifte. Og det betyr en tur ekstra til skytebanen hver gang man bytter løp. Siden jeg bor i Kristiansand så er ikke det bare bare :D Farvannet skytebane er stort sett kun tilgjengelig for DFS skyttere. Så vidt meg bekjent har det vært åpent for jegerskyting to ganger til nå i år. Altså i løpet av 89 dager av dette året.

Så skulle jeg foretatt særlig løpsbytter så hadde jeg fått brukt rifla fint lite.

 

Derfor er hvertfall jeg sykt misunnelig på Blaser eieres muligheter for å bytte løp og optikk i ett. Men som jeg nevnte ovenfor så stoler jeg ikke på deres mekanikk.

Vest4658, jeg tror du har misforstått hele Sauer systemet totalt, det villregnjegeren mener med forutsetter er at han har forstått bruken av systemet, noe som Sauer på ingen måte forutsetter men kanskje ønsker, det er derfor de skriver at prøveskudd er å anbefale.

Systemet handler ikke om 7nm på skruene men likt moment på alle tre å det han være alt fra 4 til 7nm.

hemligheten med systemet er å få senterert pipa i nøyaktig samme posisjon som den sto før den ble tatt ut og at kassa og løpet er skikkelig rent å tørt ved montering.

Grunnen til at Sauer anbefaler prøve skudd er ene og alene at pipene til 202 mangler styrespor og det samme gjelder kassa, dette forventer ikke Sauer at den gjengse skytter skal forstå å der kommer ordet brukerfeil inn i bildet, brukerfeil gir treffpunkt forandring å brukerfeil er det nok av ifølge kommentarene her inne, skjønn systemet før man kritiserer, det er lurt.

Tenk litt etter hva er egentlig forskjell på en 202 og en 404 som har styrespor og som Sauer garanterer 100 prosent repeterbart? 303 for ikke å snakke om 202 take down, det gjelder også andre våpen merker som har liknende system men som har i tillegg styrespor på pipe og kasse.

Folk får lære seg å sette pipa riktig i kassa å holde det like rent som når det var nytt å samtidig gå over momentet 3 ganger med nøkkelen så er nok 202n like repeterbar som alt annet, det er mine 202r å alle de jeg har foretatt service på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vest4658, jeg tror du har misforstått hele Sauer systemet totalt
Nei, jeg har ikke misforstått.

Forstår systemet utmerket. Min erfaring med andre som også har Sauer eller tilsvarende system er at ingen sier de foretar bytte uten kontrollskyting. Slik Sauer også sier du skal. Og da er for min del store deler av poenget borte.

Siden Blaser er uaktuelt for meg, så driver jeg å sjekker litt på et par andre systemer som har optikk på løpet, og god gammeldags bolt http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=120014

 

PS! Sauer skriver nå 7Nm som jeg skrev, ikke 4-7Nm som du sier her. Hvertfall i siste versjon av sine instruksjonsbøker, men kan være de skrev noe annet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

PS! Sauer skriver nå 7Nm som jeg skrev, ikke 4-7Nm som du sier her. Hvertfall i siste versjon av sine instruksjonsbøker, men kan være de skrev noe annet tidligere.

Alle 202 kassene skal ikke ha likt moment. (Stål og aluminium kassene)

Link to comment
Share on other sites

 

ut fra hva jeg har lest så vil ikke tennstempelet kunne slå av patronen om ikke sluttstykket er skikkelig i lås.

 

Problemet er at det de skriver ikke stemmer med det som skjer i den virkelige verden. Skudd avfyres selv om sluttstykket ikke er i lås.

Les henvisningen seawolf har lagt ut når det gjelder sluttstykket i låst stilling. Helt åpenbart at R93 er et utrygt våpen. Man må være medlem av en slags blasersekt for å kunne hevde noe annet :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

ut fra hva jeg har lest så vil ikke tennstempelet kunne slå av patronen om ikke sluttstykket er skikkelig i lås.

 

Problemet er at det de skriver ikke stemmer med det som skjer i den virkelige verden. Skudd avfyres selv om sluttstykket ikke er i lås.

Les henvisningen seawolf har lagt ut når det gjelder sluttstykket i låst stilling. Helt åpenbart at R93 er et utrygt våpen. Man må være medlem av en slags blasersekt for å kunne hevde noe annet :roll:

 

Ser både du og mange andre her har fortsatt misforstått. Les hva Seawolf henviser til en gang til. Det er ingen dokumentasjon eller påstander (utenfor kammeret.no) som sier at noen skudd har gått av når sluttstykket ikke har vært i lås. Derimot er det "noe" som av ukjent årsak åpner/sprenger låsen. En av teoriene er vel at en gasslekkasje fra en hylseseparsjon kan gjøre dette.

 

Mener en av de siste rapportene fra DEVA etter en av ulykkene helt klart konkluderte med at sluttstykket var i lås.

Link to comment
Share on other sites

Tennålen kan ikke nå hetten uten at sluttstykket er låst på Blaser, både 93 og R8-

 

Mulig jeg ikke ser hele bildet her, og at dette ikke er årsaken til sprengningene, men hva med Ruger#1 og pedersen sine uhøytidelige tester i forrige diskusjonsrunde av våpenet?

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=102900&hilit=R93+sprengt&start=160

Link to comment
Share on other sites

Vest4658, jeg tror du har misforstått hele Sauer systemet totalt
Nei, jeg har ikke misforstått.

Forstår systemet utmerket. Min erfaring med andre som også har Sauer eller tilsvarende system er at ingen sier de foretar bytte uten kontrollskyting. Slik Sauer også sier du skal. Og da er for min del store deler av poenget borte.

Siden Blaser er uaktuelt for meg, så driver jeg å sjekker litt på et par andre systemer som har optikk på løpet, og god gammeldags bolt http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=120014

 

PS! Sauer skriver nå 7Nm som jeg skrev, ikke 4-7Nm som du sier her. Hvertfall i siste versjon av sine instruksjonsbøker, men kan være de skrev noe annet tidligere.

7nm er maks anbefalt moment, alu kasser skal ha maks 4-4,5nm å stål kassa klarer seg utmerket med 5 og 6nm men det er viktig at momentet du bruker er likt på alle skruene.

Hvorfor vurderer du ikke 404? Garantert samme treffpunkt ved pipe bytte å kikkert på kassa, noe som er mye bedre enn montert på pipe hvis du sikter til å ha mange piper til noe færre kikkerter.

Når kikkerten står på kassa som har lik innfestning vær gang å pipe bytte er likt vær gang så er da det mye bedre enn at kikkert blir montert på pipe, du flytter usikkerhets momentet som du syntes du har på 202 med å ha samme montasje på forskjellige piper som ikke er identiske på innfestingen.

Link to comment
Share on other sites

To spørsmål til folk her på kammeret.

 

1: er dere overrasket at det har skjedd en ulykke?

2: og tror dere dette skjer igjen?

 

Grunnen til spørsmålene er at det blir en heftig diskusjon når ulykker med r93 forekommer.

Som om folk er overrasket.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp. R93 har feilet mye og vil forsette med det.

Igrunn useriøst og selge ei rifle med en slik historikk av ulykker.

Selv om de fleste riflene ikke kommer til og forulykke.

Så må jeg si at jeg mister respekten for Blaser som velger og holde denne modellen på markedet

Kun for og tjene penger.

Link to comment
Share on other sites

Det måtte vel skje; DSB har kommet med omsetningsforbud for alle varianter av Blaser R93 med øyeblikkelig virkning og anbefaler DFS og NJFF å nekte bruk av disse på sine baner. En får være glad en ikke er importør av Blaser, dette blir det sikkert mye advokatmat av :!:

 

 

http://www.dsb.no/en/Ansvarsomrader/Produkter-og-tjenester/Farlige-produkter1/Meldeplikt-farlige-produkter/

Link to comment
Share on other sites

Kun for og tjene penger.

 

Neppe derfor den fortsatt er på markedet. Men å fjerne den fra markedet vil vel bli tolket som om det er feil på konstruksjonen, det vil bli en uhorvelig utbedringskostnad i forhold til opprinnelig salgspris. Selges R93 i USA ?, der har de erstatningsregler som svir, unntaket for våpen og fly industri gjelder vel bare produkter som er produsert i USA.

Link to comment
Share on other sites

1:nei

2: ja

I tillegg

3: Er jeg overrasket over omfang og type skade på skytter?

Nei fordi de er rimelig like skader som de andre uheldige skytterne har fått. Og det er 100% sikkert at du får sluttstykket I ansiktet hvis du sprenger låskassa på en R93.

4: Er jeg bekymret for å skyte med min R93?

Nei.

5: Er jeg en hjernevaska idiot?

Det er det sikkert delte meninger om :D

Link to comment
Share on other sites

1:nei

2: ja

I tillegg

3: Er jeg overrasket over omfang og type skade på skytter?

Nei fordi de er rimelig like skader som de andre uheldige skytterne har fått. Og det er 100% sikkert at du får sluttstykket I ansiktet hvis du sprenger låskassa på en R93.

Jeg hadde satt pris på om den neste som fikk sluttstykket i ansiktet ville være like lite overrasket som du.

 

 

Ikke det at jeg håper du, eller noen som helst, må oppleve dette.

Link to comment
Share on other sites

Når man er på banen og skyter. Hvor stor sjangs har sidemannen på og bli skadet om ulykken forekommer under en trening eller oppskyting?

Oddsene vet jeg ikke, men i 1991 sprang AG3'en til han ved siden av meg på Heistadmoen og fingrene ble godt spredd på meg og andre rundt meg.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk en del biler som ikke er lovlige å kjøre på veien her i landet. Moderne Biler konstrueres for å redusere skadene på fører og passasjerer ved ulykker, det samme kan ikke sies om alle våpen....

 

Men er alle moderne biler like sikre? Nei! Finnes det ulykker som har skjedd med en ny moderne bil type X med fatal følge for folk som satt i bilen som sannsynlig ville levd i dag hvis de hadde gått for den enda mere sikrere moderne ny bil type Z? Garantert!

 

Folk får gjøre de valgene de vil sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Folk får gjøre de valgene de vil sjøl.

Joda, men gjør de dette valget basert på fakta?

 

Folk har argumentert med at bilturen til banen er mer risikabel, og den er kanskje det. Men poenget er at få kommer seg på banen uten den. Når du først er på banen kan du gjøre et nytt og selvstendig valg mtp sikkerheten til våpenet du bruker, dette er ikke en risiko som kommer isteden for noe men i tillegg til alt annet farlig i livene våre. Kanskje den er helt ubetydelig, men den er HELT UNØDVENDIG! Så føkkings unik er vel ikke R93 at ingen andre våpen kan erstatte den?

Link to comment
Share on other sites

Men folk må vel fortsatt få lov til å ta valgene sine sjøl! Jeg vil anta at de fleste som kjøper en R93 vet hva som kan skje. Så la de velge. Bare fordi en ting ikke oppfører seg slik som du mener, er vel ikke ensbetydende med forbud?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...