Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er strenge retningslinjer for både oppveraring og bruk av alle våpen i norge og det er også derfor så og si ingen drap skjer med registrerte våpen!!!

Hvorfor skal media begynne å få det til og høres ut som regelverket rundt våpen er medvirkende årsakt til tragedien?

(En gal man som planlegger dette i 9 år vill få tak i akkuratt det hann vill om det er m60 maskingever eller granater...)

 

Dette regelverket fungerer bra i praksis og er overhodet på ingen måte medvirkende til det som skjedde 22juli!!! :!:

Link to comment
Share on other sites

Det triste med eventuelle ekstreme nye forbud og strengere regler, er at man da desverre mest sansynlig er på vei mot ett nytt UK (der slike forbud har bakfyrt og påført samfunnet stor skade).

 

I ett slikt scenario sitter vi fort med flere hundre (1000?) vis av våpenieere som i dag er lovlydige og følger regler og påbud, som har fått rykket bort sin hobby og gleder på ett grunnlag de ikke selv vill akseptere (selv ikke vill se logikken i).

 

Erfaringsvis vill det igjen resultere i at en del tidligere lovlydige borgere, vill velge å bytte side for å få fortsette med det de selv vill oppfatte (med rette) som meningsløst overformynderi.

 

Dette vill igjen kunne skape ett marked for illegale våpen som ikke er i nærheten av de lille vi allerede har (prisen på en illegal MP5 i Norge var forøvrig 15000kr i 1992), og siden langt de fleste ønsker våpna for en eller annen form for rekreasjon (i hvertfall i begynnelsen) er det liten grunn til at selgerne skulle få moralske anfektelser (som paralell kan man se på forbudstiden i USA, og de mekanismene som virket der).

 

Selv er jeg av den oppfattning at ekstreme justeringer av dagens våpenlov (utover de tweaks som er nødvendig for å få den til å virke som den opprinnelig var tiltenkt), kan få stygge konskvenser for bruk og oppbevaring av illegale våpen i Norge.

 

Det første man må søke å sikkre seg mot, er besluttningsvillige politikere og embedsmenn. Som er villige til å ta besluttninger for å ha tatt en besluttning (selv om de er eller i det minste burde være klar over at det de beslutter, knapt nok har annett enn en tvilsom symbolverdi).

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Om man ikke vill ha ett nytt nedbombet stortingskvartall / Utøya eller lignende hendelser, er det viktige ikke siviles våpen eller adgang til disse (eller Diesel og kunstgjødsel for den del). Men hva man gjør med situasjonen der mange mennesker føler seg overkjørt og påført meningsforbud i Norge. Kort sagt, tillater man ikke folk å mene det de gjør offentlig. Skaper man bare flere voldlige ekstremister.

 

Med tanke på alt blodet som har blitt spilt, er det etter mitt syn respektløst over offrene å henge seg opp i redskapene som blir brukt, når det er politikk og meningstyrrani i Norge som er det underliggende problemet. Løsningen på Terror er å gå til roten av problemene, og løse disse. Ikke å skape nye problemer.

Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkeren, rett og slett fordi offeret NJFF her må gi, er så lite at ikke er verdt å spikke fliser og bruke tid og ressurser på! Dette burde brukes på mer vesentlige ting i forhold til jakt, fiske, opplæring og rekrutering.

 

Personer som driver skyting med halvautomatiske våpen, skal få lov til det utenom jakt, men må vise at de har ett behov for det, alla håndvåpen idag.

 

Ingen ofrer jakta, det er vel den som er det viktigste for NJFF i denne sammenheng, ikke hva slags våpen som blir brukt!

Vis meg gjerne den personen som kutter ut jakt, om halvautomatiske våpen blir gjort utilgjengelige for bruk i jaktsammenheng!

 

Skytter organisasjoner burde vel også være glade for at ikke hvermannsen kan gå til anskaffelse av disse. Må de bli aktiv medlem i en organisasjon/skytterklubb ect, så vill også disse stå sterkere, få bedre økonomi og mer innflytelse!

 

Så solidaritetstanken kan man altså oppgi hvis helhetsbildet ser nogelunde spiselig ut etterpå?

Joda, det er velkjent musikk fra NJFF, det var jo ikke såååå mange som jaktet med blyhaggel... :roll:

 

Handicappede....nja, de har jo handicapforbundet.

Og de andre 5% med særinger kan vi klare oss uten.

Det må være godt å vite at man har et forbund som støtter opp om din sak...

 

....some animals are more equal than others...

Link to comment
Share on other sites

Personar som ikkje har vore aktive skyttarar eller jegerar på ein stund, bør følgjast opp og eventuelt bli fråtekne lisensen, meiner ho.
Jeg ser at aktivitetskravet nå kommer opp som et tema for jegere og rifleskyttere (slik det allerede er for pistolskytterne). Dette skremmer meg litt, da jeg er redd folk ikke forstår hvilken frihetsbegrensning dette vil gi dagens våpeneiere, dersom noe så skulle få gjennomslag. Hva er egentlig aktivitet?

Jeg har noen forbilder, mennesker som jeg har sansen for og liker å høste kunnskaper av. En av dem er en våpenskribent i bladet "Jakt", han heter Jørund Lien, og er nok kjent for de fleste her inne på forumet. Jørund er en dyktig konkuranseskytter og en meget erfaren jeger, og utvilsomt en meget aktiv skytter. Men for meg er det Jørunds kunnskaper om hjemmelading og testing av våpen og ammunisjon som er det virkelige interessante. Men hvordan passer denne delen inn i aktivitetsspørsmålet?

Tenk om Jørund la både konkuranseskytingen og jakten på hylla, og heller valgte å satse alt på jobben som skribent, våpen og amunisjonstester og ladeguru. Tenk om han utførte all prøveskytingen av våpen og ammunisjon på en privat skytebane. Vil han da fremdeles være en aktiv skytter? Han avfyrer fremdeles tusenvis av skudd i året, men ingen i konkuranser eller på jakt. Ville han risikert å miste våpenlisensen sin, til tross for at han var en av landets mest kompetente på nettopp skyevåpen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis de "rette" personene leser denne tråden vil kanskje mange av spådommene, paranoiaen og konspirasjonsteoriene bli til reelle forslag.

 

Hvorfor skal man på død og liv stappe byråkrater fulle av ideer og tanker de kanskje ikke hadde i utgangspunktet?

:oops:

 

 

Kanskje fordi at hvis "de" fikk ideen å knytte jaktvåpen til faktisk jaktrett, så ville det være en av de få tingene som kunne få NJFF på banen.

Like it or not, NJFF er et av de tyngre forbundene som (teoretisk) jobber for jegernes sak, og i møte med et sånt forslag ville de være nødt til å alliere seg med de andre forbundee for i det hele tatt å overleve.

Uten jegere blir det Norges Fisker og Fisker Forbund.

 

Hva angår bevæpnet politi, det ville neppe gjort noe forskjell til eller fra på Utøya.

Den eneste politimannen på stedet var hyret inn som sivil ordensvakt, og han falt på sin post.

Fred med hans minne.

Link to comment
Share on other sites

PROBLEMET med et aktivitetskrav er at det må følges opp. Det krever med andre ord resurser.

Jeg vil tro at eventuelle resurser politiet har / får kan brukes MYE bedre på andre måter enn å

sjekke hvor mange ganger jeg og ola dunk har vært på bana.

 

Forøvrig er jeg meget enig i følgende innlegg:

Jeg har større tro på å bevæpne politiet enn å avvæpne jegere og sportsskyttere, det er mulig jeg er politisk ukorrekt nå men det bryr jeg meg absolutt ikke noe om.

La politiet bli en reell trussel mot sånne terrorister!

Link to comment
Share on other sites

Det er strenge retningslinjer for både oppveraring og bruk av alle våpen i norge og det er også derfor så og si ingen drap skjer med registrerte våpen!!!

Dette er et kjent argument jeg har slåss lenge i mot... Det har vel også på det mest horrible vis blitt grundig motbevist.

 

Hvorfor skal media begynne å få det til og høres ut som regelverket rundt våpen er medvirkende årsakt til tragedien?

Gjør de egenltig det? eller er det blant annet viu her inne som tolker det dir hen?, alt i værste mening osv?

 

(En gal man som planlegger dette i 9 år vill få tak i akkuratt det hann vill om det er m60 maskingever eller granater...)

Ne, det gjorde han faktisk ikke. Han fikk tak i glock 17 og en ruger mini 14, Lovlig. Fordi han ikke fikk takk i uregistrerte ting.

 

Dette regelverket fungerer bra i praksis og er overhodet på ingen måte medvirkende til det som skjedde 22juli!!! :!:
I Bunn og grunn enig med deg, men argumentasjon av denne yer ofte som å skyte seg selv i foten. Det er så himla lett å motbevise. Et våpen er et redskap. Det kan brukes til nyttige, unyttige og ikke minst grusome ting. Være seg det en kniv, ei øks, ei halge eller et halvauto våpen av militær karakter. MEN... noen redskaper egner seg bedre til enkelte oppgaver en andre. Det var på ingen måte våpenlovgivning eller mangel på regulering av nitrater som ligger bak. Men det var redskaper egnet til illgjerningsdåd. Og de beste ut i fra forutsetningene ble valgt.

 

forøvirg, angående totalforbud av det ene eller det andre. Jeg gjobber faktisk med den gruppa som ser på ny våpenlov - og jeg har ikke hørt et pip om at det skal forbys noe som helst. Bange anelser fra en importør, er neppe noe å legge særlig sannhetsgehalt i.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@stykkjunkeren

Nå er det vel litt drøyt å sammenlikne antall jegere som benyttet blyhaggel og jegere som benytter halv automatiske våpen.

Det finns ikke regler uten untak, handicapede har masse særregler, det burde dem kunne få på jakt også.

 

NJFF skal ivareta jegerenes rettigheter, ikke diverse sportskytter organisasjoner, om de mener det er hensiktsmessig med sammarbeid for å stå sterkere, javel så er det opp til organisasjonene å få til dette samarbeidet!

 

Tror du virkelig disse 5% ville sluttet å jakte? (5% er forresten ett skudd i blinde, antageligvis er det lavere en dette også).

I de fleste tilfeller brukes ikke slike våpen på jakt, at da folk skal registrere seg i en skytterklubb og ha skriflig dokumentasjon på at disse våpnene blir brukt, for å ha rett til disse våpnene, ser ikke jeg på som noe problem.

 

Er du missfornøyd så er den eneste måten å gå gjennom sin egen JFF lokal/fylkes lag og ta saken videre!

Eller så får du melde deg ut og rett og slett holde kjeft! :idea: Eventuelt kan du jo starte din egen organisasjon og prøve å få over medlemmer fra NJFF? :winke1:

 

@32-40 Win.

 

Tror du ikke vår kjære Jørund hadde fått både medlemskap og en dag på stevne dekket av sin arbeidsgiver om så måtte være? :idea:

Link to comment
Share on other sites

Synes dette går over stokk og stein,selvfølgelig er det en fryktelig tragedie det som har skjedd. Forstår godt at folk blir engstelige for framtiden for oss jegere og våpeninteresserte. Kan ikke i min villeste fantasi tro at våre folkevalgte politikere ikke skal bruke sunn fornuft. Norge har alltid hatt en sunn jeger kultur og en våpen respekt som kan misunnes av hele verden! Hvorfor skal de rasere et system som allerede fungerer utmerket og dette på grunn av en gal manns verk. Er sikker på at dette var noe som dessvere ville ha skjedd uansett lovverk. Kan ikke stoppe gale mennesker, det har desverre historien vist gang på gang i hele verden.

Er meget enig i hva El Gringo sier

"Jeg tror forøvrig det beste vi som jegere og skyttere kan gjøre nå er å uttrykke hva vi mener overfor organisasjonene vi er medlemmer av "

 

Til og med vår godeste Jens er ivrig jeger samt flere av våre folkevalgte.

http://www.kjendis.no/2008/09/01/545398.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver

Tror du ikke vår kjære Jørund hadde fått både medlemskap og en dag på stevne dekket av sin arbeidsgiver om så måtte være?
Det tror jeg helt sikkert. Men spørsmålet mitt er fremdeles: Er det så det måtte være? Det føles ikke riktig.
Link to comment
Share on other sites

HVIS nevnte påstander stemmer, at Storting ønsker å komme med noen ville symbolske lovendringer bare for å vise at de gjør "noe", mister eg ALL tro på våre politikere og "ledere". "Vi skal styrke demokratiet", "frihet vil alltid overvinne frykt", etc.. Det er da tydeligvis bare tomme klisjèer og BS de vil fylle oss med for å framheve seg selv/sine parti. Man kan hvis det stemmer lure på om enkelte vil bruke 22.7 politisk, slå politisk mynt på det, sjøl om bare tanken er kvalmende. Bare tanken på å straffe lovlydige skyttere og jegere for noko 1 sinnsyk person har gjort.. Det er like logisk som å straffe ungene i huset for noe en drittunge i nabolaget har gjort. Men får tro at storting, Mæland, media og andre tenker litt over ting, eksempelvis husker slike enkle ting som at definisjonen av en kriminell faktisk er en person bl.a uten nevneverdig respekt for lover og foreskrifter, at innstramminger i lover faktisk bare vil ramme lovlydige skyttere og jegere. For illegale våpen er faktisk ikkje noe stort problem å skaffe. For å understreke det litt, et lokalt lensmannskontor fikk i fjor inn en søt liten 40mm i antipanserkategorien da eier døde, de som gikk gjennom huset hans oppdaget den.. Og sjøl om man ikkje skulle få tak i det man ønsker; tok meg under et minutt å finne arbeidstegningene for en Sten-gun på nett (der man også kan lære å lage andre våpen, eksplosiver, vanlige miner/claymore, etc.etc.) som alle med grunnkkurs mekaniske fag og tilgang til en dreiebenk kan lage.

 

Men vårt største problem er nok våre egne organisasjoner.. De store organisasjonene, som DFS, NSF og NJFF, de som er såpass store at man må høre på dem, har tydeligvis aldri hørt uttrykket "vi må henge sammen eller bli hengt hver for oss". DFS tror jo at de pga. sine bånd til forsvaret ikkje kan røres, nærmest er hellige kyr for samfunnet. Men hellige kyr kan faktisk også ende på en Burger King-meny.. NJFF gir tydeligvis faen i alle som ikkje går i nikkers eller tweed, bruker andre våpen enn italienske O/U og tyske rifler med blånert løp, trestokk, graveringer og pris på samme nivå som en ok bil. NSF klarer ikkje å bestemme seg for hvilken dyr de er..; hellige kyr, en sjenert liten grå mus eller en struts med hodet trygt plassert i sanden.

Ser også at vi har medlemmer og jegere her som mener at vi kan få "folket" på vår side gjennom et lite offer eller tolv. Bare en liten ting.. Jaktmotstandere gir blanke f... i våpentype, de er bare forbanna fordi noen kan finne på å skyte stakkars søte lille bambi eller nusselige kalle kanin. Menmen, hvis man er komfortabel med å leve under "man er seg sjøl nok"-filosofien og ofre andres interesser, hobbyer og våpen bare fordi man ikkje liker deres interesser, hobbyer og våpen.. Sier vel litt om personen..

Link to comment
Share on other sites

Menmen, hvis man er komfortabel med å leve under "man er seg sjøl nok"-filosofien og ofre andres interesser, hobbyer og våpen bare fordi man ikkje liker deres interesser, hobbyer og våpen.. Sier vel litt om personen..

 

Tja, vi kan jo snu det andre veien og si at det sier litt om de 5%'ene som hardnakket kjemper imot og eventuelt ikke er villig til å strekke seg til ett medlemskap i en skytterklubb eller hva som eventuelt mått bli ett krav, for å la de resterende 95% slippe å bli stilt i lyset som sytende hillbillies! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Han fikk tak i glock 17 og en ruger mini 14, Lovlig. Fordi han ikke fikk takk i uregistrerte ting.

 

Svar meg på én ting: Tror du virkelig denne tragedien kunne vært avverget eller vesentlig begrenset med feks et forbud mot håndvåpen eller halvauto rifle? Folk har tydeligvis allerede glemt at han detonerte ETT TONN med sprengstoff midt i Oslo, at ikke dødstallet der ble det mangedoble er vel mer flaks enn noe annet.

 

Tror noen virkelig at han hadde begynt med fluefiske om han ikke fikk kjøpt et par børser på lovlig vis? Seriøst, tenk litt på dette. Tenk på hvor forj*vlig forskrudd denne fyren er, og målet hans. Dette skjedde ikke fordi han hadde tilgang på våpen men fordi han ville drepe så mange mennesker som mulig. Det kunne han klart på 1000 andre måter om han måtte.

 

Når alt støvet har lagt seg og alle lover og regler er på plass, hvor mange tror det vil bli umulig å gjennomføre noe liknende med like lang planleggingstid?

Link to comment
Share on other sites

Har i dag snakket med både Romerike Politikammer, og POD, og jeg er vel ganske beroliget.

Jeg har en mini 14, kjøpt sent 2010, og da var jakta mere eller mindre over for min del.

Tok fram rifla på vårparten og fikk satt på kikkert, og skutt inn rifla. (har nå skutt 50 skudd med denne)

Frykten min, er vel egentlig ikke om halvauto blir forbudt, men hva som skjer da?

(kunne jo ha prøvd å selge denne i dag, men dersom et forbud skulle ha lurt bak neste sving, hadde jeg vel følt at jeg evt. hadde svindlet en godtroende kjøper)

På samme måte er jeg jo redd staten "svindler" meg, hvor noe jeg har ervervet lovlig, plutselig skulle ha blitt forbudt å bruke til jakt.

(hvilken nytteverdi skulle jaktrifla ha, dersom den ikke kan brukes på jakt?)

 

Pr i dag, er det ikke kommet noe informasjon/notat ang. nekt/brems på søknader på mini14.(eller andre halvautomater for den del)

Det er to stk "hovedpersoner" i pod, som har hovedansvar ang våpen, og de er på ferie i 14 dager til. så ikke noe nytt der heller.

 

Ellers, vil jeg si at frykten for det ukjente, er vår største fiende.

Jeg har et forslag til ALLE sammen som driver med skyting/jakt. -noe jeg selv gjorde i dag.

Jeg tok med meg en i "uvitende/skeptiker" på pistolbanen i dag.

Vis hva vi/dere driver med, vis at vi har det morro, i kontrolerte former, og at våpen ikke brukes, som media framstiller det. (les film og aviser)

Link to comment
Share on other sites

Når alt støvet har lagt seg og alle lover og regler er på plass, hvor mange tror det vil bli umulig å gjennomføre noe liknende med like lang planleggingstid?

Desverre like lett. :(

 

Om man er fanatisk nok og passer på å medinisere seg selv med steroider for å holde agrasivitet og mot oppe til å gå hele løpet ut.

Link to comment
Share on other sites

Alt ein treng å gjera, er å la seg sjølv synka ned i den mørke, kalde myra lenge nok til at ein når det kritiske vendepunktet der ein byrjar å sjå etter unnskuldingar til å synka enno lenger ned i staden for å grava seg ut att. Resten er plankekøyring. Skriv meg ein lov som kan hindra dét, så skal eg bli djupt imponert.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men likevel. Jeg ble fortalt noe rart fra det jeg vil betrakte som en sikker kilde. Regjeringen har angivelig gått ut med oppfordring til diverse etater, politi, toll, biltilsyn, osv, osv, og oppfordret dem til å vise mer medgjørlighet i sin kontakt med publikum i en tid fremover, med utgangspunkt i det som har hendt.

Link to comment
Share on other sites

Det er strenge retningslinjer for både oppveraring og bruk av alle våpen i norge og det er også derfor så og si ingen drap skjer med registrerte våpen!!!

Hvorfor skal media begynne å få det til og høres ut som regelverket rundt våpen er medvirkende årsakt til tragedien?

(En gal man som planlegger dette i 9 år vill få tak i akkuratt det hann vill om det er m60 maskingever eller granater...)

 

Dette regelverket fungerer bra i praksis og er overhodet på ingen måte medvirkende til det som skjedde 22juli!!! :!:

 

 

Meget kloke ord.

 

Hvis folk kunne skrevet dette i brevs form, og sendt dette til aviser, politikere, politi, direktorat(er) og venner og kjente rundt omkring så kunne vi kanskje hørt fornuftens stemme i dette landet.

 

Jeg har "kontakt" (sporadisk og overfladisk) med to journalister i to av norges største aviser,

og jeg skriver til dem i morgen den dag og spør om de kan intervjue en gjennomsnittlig, vanlig, ordinær jeger og skytter fra bygda.

Kanskje det vil føre til noe bra. Hvis jeg oppfører meg som folk, hvilket jeg gjør,

og ikke sier ting som "folk flest" vil oppfatte som gunfreak/USA-"gjøk"/selvforsvarsideolog/, hvilket jeg ikke gjør,

så vil det uansett ikke skade.

Hvis ingen av dem vil ha et intervju, hvilket jeg selv forsåvidt ser som usannsynlig,

vil jeg iallefall skrive et åpent og saklig brev til politi, politikere og hele norges befolkning,

og så sende det til alle de store avisene i håp om at de kanskje vil trykke det.

 

Jeg eier ikke håndvåpen, svartkruttvåpen eller praktisk-våpen.

Og nei, jeg skal ikke ofre en eneste en av de som har det hvis muligheten for å ytre mine meninger mot alle odds skulle dukke opp.

 

Hvis du vil gjøre en forskjell, gjør det samme.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Første posten min her. Mykje bra og gode argument. Eg skal adressere ei problemstilling i tråden.

 

Eg ser at det er snakk om at ein må vise til aktiv bruk av skytevåpen ein har i besittelse for at ein skal få behalde lisensen. Korleis skal dette på nokon måte forhindre lovbråt? I dette ligg det ein implisitt påstand som går ut på at ein person som ikkje deltek aktivt er meir trugande til å begå lovbråt enn ein som er aktiv. Denne logiske sluttninga er på grensa til å vere infantil og luktar symbolpolitikk lang veg. Kva om ein er inaktiv fordi ein er student og velgjer å leggje børsa på hylla eit par år? Skal ein då risikere å få den inndratt? Skal det verkeleg vere naudsynt at ein deltek på ei enkel trening berre for å få eit symbolsk stempel og ei underskrift så ein ikkje får børsa inndratt? For eit møl av proformasvada! Eg ser berre ein gyldig grunn for at ein må vere medlem av ein skyttarklubb for å få ervervstillatelse: Ein viser slik sett at ein har kunnskap til å handtere eit skytevåpen med respekt for folk og kulturen rundt skyting. Om ein er aktiv eller ikkje er uviktig. Innaktive er ikkje kriminelle i større grad enn aktive! Det er ei heilt meiningslaus lov. Det verkar som ei desperat handling ein skytevåpenmotstandar har dikta opp som prevantivt tiltak så starten på slutten for skyting kjem igang. Ein kan ikkje forby vekk at nokre forstyrra individ handlar slik ABB gjorde. Ikkje ein gong med totalforbud mot skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det du skriver her, EirikRF.

Jeg skjønner ikke hvorfor aktivitet blir trukket frem hos enkelte forståsegpåere når det er snakk om å forebygge kriminalitet, men det skyldes muligens et ønske om å redusere antall våpen i landet generelt.

Link to comment
Share on other sites

Våpen kan jo helt klart være farlige og det hender faktisk at uskyldige blir drept en sjelden gang. Og mange vil kanskje til og med argumentere at det ikke er nødvendig å ha sivile våpen i samfunnet for at det skal fungere, iallefall disse fæle halvautomatiske riflene.. Men det finnes andre ting i samfunnet som vi ikke halshugger selv om de koster mange liv, som feks motorsykler! Det ble det drept ca 30 førere og passasjerer bare i fjor. Hvor mange som eventuelt er drept av å bli truffet av mc vet jeg ikke men regner med det må være noen der også. Er motorsykkel i privat eie mer nødvendig enn våpen? Og for å sammenligne mer, "halvauto rifler har større skadepotensiale enn vanlige jaktrifler." -Racing sykler har ekstremt mye krefter og en toppfart på 300km/t, enda til det ikke er lovlig å kjøre så fort her til lands! Hvorfor skal mc førere tillegges mer tillit enn våpeneiere? Skadepotensialet er kanskje mindre enn på rifler men så selges mc fritt og oddsene for at det skal ryke liv må da være mye større siden det skjer ulykker så ofte. Modellflyging er en annen hobby jeg driver med selv og drivstoffet her er visst egnet til å bruke i prosessen for å lage bomber. I tillegg så blir jo folk skadet av disse modellene innimellom. Alkohol dreper veldig mange både direkte og indirekte hvert år! I tillegg blir veldig mange liv ødelagte, som feks barn av foreldre som drikker ofte/mye. Man skulle tro at et forbud her hadde kommet lenge før forbud på halvauto rifler. (Men det gjør det ikke, staten tjener masse på avgifter både på mc, drivstoff og alkohol!)

 

Det finnes nok mange flere eksempler men poenget er at frihet koster! Om vi skal regulere samfunnet så hinsides at alt som er farlig forsvinner så er det ikke mye igjen! -Og det er definitivt ikke et samfunn jeg ønsker!

 

Og jeg ser med skrekk på hvor lett noen her inne er villige til å ofre andres frihet for å få holde på med sin del av hobbyen litt lenger. Forstår ikke tankegangen her, som andre har sagt før; tror dere at det vil stoppe med halvauto rifler og håndvåpen?! Vi gir og gir for hver gjennomgang av lovverket, til slutt er det vel ikke noe igjen om vi fortsetter slik. Hva med å snu det og kreve mer? Vi begynte jo såvidt med å kreve tilbake blyet etter njff's store brøler og det ser ikke umulig ut. Buejegerforbundet har kjempet i årevis for å få frigitt bue som jaktvåpen og det ser ut til å fungere! Hva om vi istedet for å være så livredde og alltid være fornøyde med at det bare ble en liten innstramming denne gangen heller krever mer? Greit med utsiling av psykisk ustabile selvsagt men vi kan kreve utvidelse/oppheving av jaktvåpengarderoben, oppheving av max antall håndvåpen, frigjøring av flere halvauto rifler både til jakt og bane og oppheving av max kaliber til både jakt og bane. Hvorfor gi mer helt uten å kjempe for det vi har? (Og har hatt)

Link to comment
Share on other sites

vi kan kreve utvidelse/oppheving av jaktvåpengarderoben, oppheving av max antall håndvåpen,

 

Minner om at jaktvåpengarderoben ikke setter begrensning på hvor mange jaktvåpen en jeger kan inneha, men at der stilles krav til godtgjørelse fra 7nde jaktvåpen. Dette skal også ha vært kommentert tidligere fra politets side da jaktgarderoben kom.

 

Hva gjelder håndvåpen så kan man erverve våpen til hver grein man har behov for, ut fra aktivitet. Det samme gjelder reservevåpen. Der finnes ingen øvre grense hva gjelder antall.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd å søke om flere enn 6 jaktvåpen så jeg vet ikke om det er lett eller vanskelig men synes det er feil med en begrensning i det hele tatt. Man er da ikke en større trussel uansett. Når det gjelder håndvåpen så vet jeg at man kan kjøpe mange dersom man er veldig aktiv, men det er jo en viss risiko med dette da! Hva om du har ti håndvåpen og helsa svikter, da går aktiviteten ned. Hvor lite aktivitet kan man ha i hvor lang periode før man plutselig må selge en haug våpen med stort økonomisk tap? Og så må man kjøpe nye om helsa blir bedre..

Link to comment
Share on other sites

Poenget med garderoben er at ein vil ha ein så jamn handsaming som mogleg av søknader om kjøpsløyve for det ein tenkjer seg ein ordinær jeger treng av våpen. Kvifor seks? Tja. Kanskje har ein sett på statistikken, og lagt merke til at dei aller fleste har færre enn seks eller sju jaktvåpen. All den tid ein har desentraliserte våpenkontor er det slett ikkje ei dum løysing kombinert med mogleiken for fleire om ein skulle trenga det og kan forklara kvifor på sakleg vis.

 

Om du blir langtids sjukemeldt, og våpenkontoret spør om aktivitetsnivået, ville eg ha forklart ståa. Sjansene er gode for at du finn eit menneske med vurderingsevne, og som kjenner grunnprinsippa for sakshandsaming i det offentlege, i andre enden av telefonlinja.

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg ser den men hvorfor et visst antall uansett? Er man stabil nok til å ha våpen så er man vel det uansett antall. Men det var egentlig veldig langt borte fra poenget mitt, nemlig at vi bør snu trenden med at lovene strammes inn mer og mer. Og om man sammenligner det med å selge en vare så begynner man vel ikke forhandlingene med å kreve mindre enn det man vil ha?

Link to comment
Share on other sites

Menmen, hvis man er komfortabel med å leve under "man er seg sjøl nok"-filosofien og ofre andres interesser, hobbyer og våpen bare fordi man ikkje liker deres interesser, hobbyer og våpen.. Sier vel litt om personen..

 

Tja, vi kan jo snu det andre veien og si at det sier litt om de 5%'ene som hardnakket kjemper imot og eventuelt ikke er villig til å strekke seg til ett medlemskap i en skytterklubb eller hva som eventuelt mått bli ett krav, for å la de resterende 95% slippe å bli stilt i lyset som sytende hillbillies! :shock:

 

 

 

tenkte bare å si at det er ikke så all verdens lett å melde seg inn i klubber utover lokale jeger og fiske foreninger når en bor usentralt.

Å kan vel ike si at jeg føler meg som en redneck/hilbillies fordi om jeg nyter å skyte med min Mini-14 (faktisk må være topp 5 på lista over artige våpen å skyte med, som jeg har prøvd). Det som skjer på lokale banen er at folk humrer i skjegget å kaller det en us-carabin. Men så går det 10min.. så vil en tafse på våpnet og prøve. Å det er jo bra, det skal jo være morro å skyte!

Link to comment
Share on other sites

Men det finnes andre ting i samfunnet som vi ikke halshugger selv om de koster mange liv, som feks motorsykler! Det ble det drept ca 30 førere og passasjerer bare i fjor. Hvor mange som eventuelt er drept av å bli truffet av mc vet jeg ikke men regner med det må være noen der også. Er motorsykkel i privat eie mer nødvendig enn våpen?

 

Eg forstår at dette berre er eit eksempel, men akkurat det med motorsykkel er ganske interessant. Det er interessant å sjå korleis Norsk Motorsykkel Union jobbar for motorsyklistane. Dei framstår som svært seriøse og målretta, og har gjennom sitt arbeid medvirka til at det no stort sett er enklare og sikrare å vere motorsykkeleigar enn før.

 

Inntrykket av jeger- og skytterorganisasjonane er derimot ikkje så bra... Skal ein tru det som kjem fram i media og i forum som dette snakkar vi her om eit virvar av snevre interesseorganisasjonar som regelrett motarbeider kvarandre. Enkeltpersonar kjem med soloutspel som tilsynelatande går på tvers av interessene til medlemmane, og det kan sjå ut som om det ikkje finns eit snev av forståelse for kva ordet "omdømmebygging" betyr.

 

Den siste setninga di seier det meste. Motorsykkel er akkurat like (u)nødvendig som skytevåpen. Forskjellen er at når ein utanforståande ser ein feriepakka motorsykkel passere ein finværsdag så kjenner dei eit snev av misunnelse. Ser dei eit bilete av ein pistolskytter i aksjon kjenner dei litt bekymring. Kvifor er det blitt slik, og kva kan ein gjere med det?

Link to comment
Share on other sites

Poenget med garderoben er at ein vil ha ein så jamn handsaming som mogleg av søknader om kjøpsløyve for det ein tenkjer seg ein ordinær jeger treng av våpen. Kvifor seks? Tja. Kanskje har ein sett på statistikken, og lagt merke til at dei aller fleste har færre enn seks eller sju jaktvåpen. All den tid ein har desentraliserte våpenkontor er det slett ikkje ei dum løysing kombinert med mogleiken for fleire om ein skulle trenga det og kan forklara kvifor på sakleg vis.
Til dere som roser "jaktknaggen" opp i himmelen har jeg ett spørsmål: Hvis denne ordningen med inntil 6 (med mulighet for fler) er så forbanna flott, hvorfor ble da NJFF og flertallet i forrige våpenutvalg skuffet over at det ikke ble 8 (med mulighet for fler)?
Link to comment
Share on other sites

I rundskrivet står det følgende:

 

"Tillatelse til å erverve og inneha mer enn 6 jaktvåpen kan bare gis til søker som kan dokumentere et meget kvalifisert behov."

 

Det er opp til politikontoret/pod å avgjøre om din dokumentasjon er meget kvalifisert behov. Praktisk talt uansett hva du legger fram som dokumentasjon, er det ikke meget kvalifisert behov. Altså vi har en øvre grense.

 

Hørte også løst rykte at våpenutvalget var enig med pod at våpengarderoben skulle være på 8 jaktvåpen. Men når partene trekte seg tilbake så endre pod til 6.

Link to comment
Share on other sites

"Olav Aas er en aktiv jeger og utdannet børsemaker. Han mener kriteriene for hvem som skal få kjøpe halvautomatiske rifler som Ruger Mini 14 bør gjennomgås."

- http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10089155

 

Ser ikke helt hvordan dette ville påvirket våpenkjøpet til stuslingen.

Jevnfør Janne Kristiansens utsagn til NTB

 

"Jeg tror ikke engang Stasi i Øst-Tyskland kunne ha avslørt denne personen. Han ville ha gått utenom nettet selv der."

- Janne Kristiansen, PST-sjef

- http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2189178.ece

Link to comment
Share on other sites

@stykkjunkeren

Nå er det vel litt drøyt å sammenlikne antall jegere som benyttet blyhaggel og jegere som benytter halv automatiske våpen.

Det finns ikke regler uten untak, handicapede har masse særregler, det burde dem kunne få på jakt også.

 

NJFF skal ivareta jegerenes rettigheter, ikke diverse sportskytter organisasjoner, om de mener det er hensiktsmessig med sammarbeid for å stå sterkere, javel så er det opp til organisasjonene å få til dette samarbeidet!

 

Tror du virkelig disse 5% ville sluttet å jakte? (5% er forresten ett skudd i blinde, antageligvis er det lavere en dette også).

I de fleste tilfeller brukes ikke slike våpen på jakt, at da folk skal registrere seg i en skytterklubb og ha skriflig dokumentasjon på at disse våpnene blir brukt, for å ha rett til disse våpnene, ser ikke jeg på som noe problem.

 

Er du missfornøyd så er den eneste måten å gå gjennom sin egen JFF lokal/fylkes lag og ta saken videre!

Eller så får du melde deg ut og rett og slett holde kjeft! :idea: Eventuelt kan du jo starte din egen organisasjon og prøve å få over medlemmer fra NJFF? :winke1:

 

Syns du det er noe verre enn å sammenligne jegere med halvautomatisk våpen med andrerangs jegere som kan ofres i den store sammenhengen, eller verre, potensielle terrorister...

Nå kan det jo se ut som NJFF muligens kan stå opp for dem også, mens du ikke har samme synet på saken.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi komme noen vei må vi slutte og syte, da det er tvilsomt at noen tar seg bryderiet med og gjøre jobben for oss. Vi må samles til tross for forskjellige behov. Vi må organisere oss som våpeneiere, og kreve mer, mer og mer. Noen andre som er stemt for en slik samling ? Hva driver NOJS med ? er dette agenda for den gjengen ? her kan medlemsmassen multipliseres så man får litt krefter ?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som roser "jaktknaggen" opp i himmelen

 

Tror ikke der er så mange av oss som roser denne opp i himmelen. Men i likhet med andre skyttere så medførte dette at dem som hadde mindre ettergivende våpenkontor fikk noe å forholde seg til. For både skytter og våpenkontor ble det slutt på synsing etc, i hvert fall for dem som var ferske eller hadde få våpen. For oss andre så ble jo ting litt annerledes.....

 

Selv så driver jeg ikke med jakt, men jeg vil tro (korriger meg gjerne) at en ordinær jeger er godt bestykket med f.eks

 

2 hagler

1 salong

1 rifle til storfugl/rådyr

1 storviltrifle

1 afrikarifle til safarien det aldri ble noe av.....

 

Jeg forstår godt at der finnes behov som gjør at man trenger våpen ut over dette, jakt på spesielle dyr, ønske om å bruke tung/lett børse utfra terreng etc. Dette er slikt som etter rett skal havne inn under behov utover de 6 våpnene man i utgangspunktet kan ha.

 

For dem som har rifle eller hagle man kan skifte løp/kaliber på, så har man litt fler muligheter siden ekstra løpssett/kaliber ikke regnes inn under våpen antall.

 

1 kombi + ekstra løpsett med kun hagle + ekstra løpsett kun rifle (eventuelt flere løpsett med div kaliber og lengde)

1 salong

1 rifle storfugl/rådyr (med utskiftbart kaliber)

1 rifle storvilt (med utskiftbart kaliber)

1 rifle til afrikaturen.....

1 rifle lettvekt (med utskiftbart kaliber)

 

Det som er skitt er jo som kjent for alle dem som allrede har mer enn 6 våpen.......

Link to comment
Share on other sites

Og da har man sluttet å handle hos Midway.

 

Det var ikke akkurat raust med slik straffereaksjon, på yttringer en ikke liker.

Vi har vel yttringsfrihet? Forsvaret av den går foran uansett hvor fornærmet en kan bli...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke utenkelig at noen av representantene i våpenutvalget leser seg gjennom denne tråden, ettersom de representerer ulike hold.

 

I såmåte vil jeg bare understreke at Ruger Mini 14 på ingen måte er uegnet til jakt. Utsagn som går på hvorvidt den er egnet må komme fra de som har erfaring med å bruke denne på jakt, ikke synsing ut fra rykter, forutinntatte holdninger eller basert på det tragiske som har skjedd.

Min bruker jeg som en hendig rifle til rådyr, i en jaktform med mye gåing der vekt er avgjørende. Presisjonen på mitt våpen er helt på høyde med det man kan forvente av en bolt operert rifle i samme kaliber. Jeg har valgt å bedde riflen, justere avtrekk og montere "accustut", mens selv uten dette er presisjonen slik jeg ser det ikke ett argument som tilsier at den er uegnet.

 

Riflen leveres med er 5 skudds magasin, noe som også understreker at riflen ikke er ett militært våpen. I motsetning til det som fremstår feilaktig over, har Ruger "Ranch Rifle" Mini 14 aldri vært tiltenkt å være ett militærvåpen, ei heller brukt av militære avdelinger.

I likhet med alle andre våpen kan missbruk at dette våpenet desverre forekomme, bøtemiddelet mot dette er ikke "lettvinte" løsninger som restriksjoner og nye forbud, men i mine øyne å gripe tak i selve roten av problemet. Dersom noen i utvalget leser dette, og ønsker å ta dette spesifikke våpenet mer i ettersyn, kan jeg være behjelpelig med utlån på skytebane nær Oslo etter avtale via PM.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke akkurat raust med slik straffereaksjon, på yttringer en ikke liker.

Vi har vel yttringsfrihet? Forsvaret av den går foran uansett hvor fornærmet en kan bli...

 

Og det er mitt valg som forbruker å ikke bruke en butikk hvis eier kommer med meninger offentlig som jeg ikke liker.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

det er mye snakk om skadepotensialet til minien både her og i media, og det er forsåvidt riktig, men jeg lurer litt på skadepotensialet til amoen som vistnok skal være litt utenom det vanlige, hvis det media skriver er riktig, (les. legeuttalelser) tror jeg fokuset på minien er litt mer uinteressant.

 

Forøvrig tror jeg vi kan ta det litt roligere, dommedagsprofetier slår sjelden til etter det jeg har erfart, tror det vil gjelde her også, uansett, når vi lever i et samfunn må vi respektere at ikke alle er like glade for våpen.

 

våpen er tross alt våpen enten man bruker det som det eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Svar meg på én ting: Tror du virkelig denne tragedien kunne vært avverget eller vesentlig begrenset med feks et forbud mot håndvåpen eller halvauto rifle? Folk har tydeligvis allerede glemt at han detonerte ETT TONN med sprengstoff midt i Oslo, at ikke dødstallet der ble det mangedoble er vel mer flaks enn noe annet.

Nei jeg tror overhode ikke at det ville ha endret på planene hans. SÅ det er agt, og jeg har overhode ikke glemt bomben.

Poenget mitt er at det er mot sin hensikt å prøve å "ufarligjøre" mini 14 - Uavhengig av om den er tiltenkt miltært bruk eller ikke (det er uvesentlig). En mini 14 ble bevist valgt fordi den var det beste verktøyet til det som skulle gjøres. Å prøve å argumentere mot dette, eller overse det i en eventuell fremtidig debatt, er i min mening er å slå bein under seg selv.

 

Knake vi bør akseptere at Halvuto rifler med høy magasin kapasitet faktisk utgjør et risikomoment når det ikke krever mer en jegerprøven for å få dem? I det minste bør det komme en saklig debatt rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...