Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

Våpen derimot, idag kan en hvilken som helt hillbilly løpe rundt med atuomat rifler, som elitesoldater bruker, uten annet enn en skarve jegerprøve som far til naboen har godkjent (selv om den egentlig ikke skulle vært det). Klarer dere virkelig ikke å åpne øynene å se at noe her skurrer?

 

Å, det skurrar i huset, all right, men eg er ikkje heilt sikker på kvar det kjem frå.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Midt oppi sorgen er det viktig å huske at NÅ er politikere og embedsverk i ferd med å posisjonere seg for fremtiden.

Jada, jeg vet at valgkampen er utsatt, men det går på samme konto som alt jeg har hørt av valgløfter gjennom årene...

 

Både politikere og embedsverk sitter nå med en situasjon som de ikke har oversikt over, og de vet ikke hva de skal gjøre.

Men de MÅ gjøre noe, helst noe som er stort og bastant, som de kan slå i bordet med og si: "Se her, vi har gjort noe!"

 

Siden "Hysj-sjefen" gikk ut og forklarte at det var lite og ingenting PST kunne gjort for å stoppe den ubeskrivelige hendelsen i forkant, vel og merke uten å benytte midler som overgår både STASI og KGB, så er det ikke mye politikere og embedsverk kan gjøre utenom å komme opp med forbud og lovendringer som kan ha en teoretisk preventiv effekt.

Deriblant å avvæpne folk som ellers kan gå amokk og massakrere uskyldige.

At dette også vil påvirke de som slett ikke kommer til å gå amokk spiller mindre rolle så lenge det ikke utgjør et flertall som kan ha en innvirkning på fremtidige valgresultater...

 

Og at innstramminger i våpenloven ikke utgjør noen trussel mot valgresultatene, det ser vi på hvor oppsplittet de ulike forbund og organisasjoner er i virkeligheten.

En grim virkelighet som også kommer til syne her på forumet.

NJFF har ingen skrupler med å ofre de få som driver aktivt med praktisk skyting, det er jo en helt annen organisasjon.

DFS har ingen skrupler med å ofre jegerne, det er jo en annen organisasjon.

Svartkruttskytterne gir vel blanke i automatvåpen, og sånn går saken videre.

At man til slutt sitter igjen med svarteper alle sammen, se DET har de vanskelig for å innse.

 

Og det er rimelig naivt å tro at slike tragedier som Utøya kan forhindres med forbud.

Det eksisterer jo allerede et lovforbud mot å drepe mennesker her i kongeriket...

Som et eksempel kan det jo nevnes at i fjor ble det slutt på at man fikk kjøpe sprengstoff på C-sertifikat, såkalt "bondelisens" til bruk på egen eiendom.

Selv om det altså ikke var mulig å kjøpe sprengstoff uten å utdanne seg til skytebas så smalt det grundig i regjeringskvartalet.

 

EN av følgene blir antagelig mer papirarbeid for bønder som skal handle kunstgjødsel, og hvor lang tid tar det før de får krav om å anskaffe innbruddssikker bunker for oppbevaring av kunstgjødsel?

 

Her i tråden florerer egeninteressen i fri dressur, og det er ganske trist å se på, selv om jeg ikke har noen overdrevet kjærlige forhold til halvautomater generellt.

 

Hva om vi setter alternativene ytterligere på spissen?

1. Totalforbud mot selvladevåpen, skal du skyte grovpistol så blir det med revolver i .38 og praktisk skyting avvikles som skytegren.

2. Sportsskytevåpen kun til medlemmer av godkjent skytterorganisasjon som kan vise til aktivitet minst hver uke og en viss samlet poengsum i året.

3. Jaktvåpen kun til de som innehar jaktrett på egen grunn eller kan vise til lengre åremålskontrakt.

 

Kan noen vennligst mane sine respektive forbund og organisasjoner til samarbeid og kommunikasjon før det er forsent :?:

Link to comment
Share on other sites

 

Våpen derimot, idag kan en hvilken som helt hillbilly løpe rundt med atuomat rifler, som elitesoldater bruker, uten annet enn en skarve jegerprøve som far til naboen har godkjent (selv om den egentlig ikke skulle vært det). Klarer dere virkelig ikke å åpne øynene å se at noe her skurrer?

 

 

Feilinformasjon verdig våre værste våpenmotstandere.... :roll:

 

Javel, si meg så, hva mer skal til får å få bæretilatelse på en halvautomat alla Ruger?

 

Det nærmeste du kommer elitesoldater og Ruger Mini er vel "The A-team"...

 

Det er faktisk ikke så stor forskjell på en spekket Ruger og en spekket Heckler & Koch HK416.

 

 

Når du påstår at det er lettere og få en halvautomatisk rifle i Norge enn et bilsertifikta mista du både troverdigheten og min interesse for og diskuterer mere med deg..

 

Har ingen som helst behov for å diskutere med deg heller, vill bare poengtere at for de aller fleste, så er det å bestå en jegerprøve, lettere en førerkortet. Er du virkelig uenig i det?

 

Angående drivstoff som ble brukt i den aktuelle bomben, så kommer det nok ikke til å skje så mye angående diesel, men når det gjelder denne flybensinen som ble brukt, skal du ikke se bort ifra at det skjer innskrenkninger på mengdene det er lov å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen som helst behov for å diskutere med deg heller, vill bare poengtere at for de aller fleste, så er det å bestå en jegerprøve, lettere en førerkortet. Er du virkelig uenig i det?

 

Vet ikke hvor mye du er vant med at Politiet er inne i bildet vedrørende vandel/rulleblad osv når du tok sertifikatet..?

:wink:

 

 

PS: La oss prøve og holde oss litt i tømmene slik at denne tråden går en stund!

:D

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere har ønsker om å diskutere denne eller hvilken som helst annen sak så forhold dere til regelverket her i forumet. Hvis dere ikke klarer å tilpasse hverken språkbruk eller seriøsitet til sak og medmennesker så vil tråden legges i fryseren !

 

Diskuter, ikke heng ut andre brukere for deres meninger. Slik fungerer forumet på en ryddig og innholdsrik måte, og det er slik vi alle vil ha det. Jeg har full forståelse for at denne saken er ekstra interessant og følelsesladet enn de fleste andre saker, men vis respekt.

 

Mvh Trapperman.

Link to comment
Share on other sites

Javel, si meg så, hva mer skal til får å få bæretilatelse på en halvautomat alla Ruger?

 

Halve verda og ein juni utan regn, all den tid du ikkje får bæreløyve i Norge, du får kjøpsløyve.

 

Det nærmeste du kommer elitesoldater og Ruger Mini er vel "The A-team"...

 

Det er faktisk ikke så stor forskjell på en spekket Ruger og en spekket Heckler & Koch HK416.

 

 

Smak på denne setninga. Nyt den til fulle. La den rulla rundt i munnen som ein fin, vellagra portvin.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvor mye du er vant med at Politiet er inne i bildet vedrørende vandel/rulleblad osv når du tok sertifikatet..?

:wink:

 

 

PS: La oss prøve og holde oss litt i tømmene slik at denne tråden går en stund!

:D

 

Skal nokså mye til å bli nektet våpen i forhold til vandel/rulleblad, enda mer skal til for å miste våpen du allerede har ervervet. Det har vi masser av beviser på i dagens samfunn, dessverre. Som det tidligere har blitt nevnt, så er det idag lettere å skaffe seg ett automat våpen lovlig, sett at du har ett greit rulleblad (de siste 2 år før søknad), en det er å skaffe seg dette våpenet illegalt.

 

Siden du var så godt i gang, har du flere forskjeller som blir sjekket ut?

 

Det jeg gjennom flere innlegg har prøvt å argumentere for, er at det kanskje for enkelte våpentyper burde stilles strengere krav en jegerprøven.

Link to comment
Share on other sites

Javel, si meg så, hva mer skal til får å få bæretilatelse på en halvautomat alla Ruger?

 

Det er faktisk ikke så stor forskjell på en spekket Ruger og en spekket Heckler & Koch HK416.

 

Som nevntdu får IKKE bæretillatelse på en Rugger eller noe annet våpen.

Elitesoldater bruker IKKE Ruger Mini14, det gjør faktisk ikke vanlige soldater en gang. (skulle du mene noe annet må du gjerne innformere om hvilke styrker som bruker den)

 

Og jo det stor forskjell på mini14 og det SOF bruker!

 

 

 

Det jeg gjennom flere innlegg har prøvt å argumentere for, er at det kanskje for enkelte våpentyper burde stilles strengere krav en jegerprøven.

 

hvorfor det?

Er man ikke skikket til å ha ei Mini14 er man heller ikke skikket til å ha ei Sauer/Blaser/Remington/hagle osv...

Link to comment
Share on other sites

Politidirektøren er nok ikke det store problemet...tenk Storting:

 

Fra sikre kilder kommer det informasjon om et såkalt dok 8 forslag. Med umiddelbart forbudt mot sivile halvautomatiske rifler( både jakt og konkurranse)...noen vil også ha med pistoler/hagler der mulig mag kapasitet større enn 5 skudd.

 

Dok 8 forslaget er ment fremmet når Stortinget åpner til høsten og skal være undertegnet av samtlige partier på Stortinget.

 

Dok 8 forslaget vil være en lovendring av "våpenloven" og hvis det jeg har hørt er riktig vil det bli tilbakekalling av alle halvautomatiske rifler.

 

Det virker som om du har gode kontakter eller jobber tett opp til styresmaktene. Hva med losjen som udyret hadde deler av idelogien sin fra ifølge mediene. Bør ikke de settes under sterkt søkelys om de kan ha medvirket til at tragedien skjedde, på noen måte? Vi risikerer vel at det er folk fra samme losje som skal dømme ham etter være etterforskere/aktorer?

Det burde jo bli et helt klart forbud for offentlig ansatte og aktive politikere å være med i slike losjer, men vi liker vel å tro at det bare er i Afrika og enkelte bananstater at det er et problem.

 

Det enkleste for politikerne er vel denne gang som alltid å la det gå utover ei mindre gruppe som lovlydige jegere og skyttere for "da har de gjordt noe med det"

Link to comment
Share on other sites

Javel, si meg så, hva mer skal til får å få bæretilatelse på en halvautomat alla Ruger?

 

Det er faktisk ikke så stor forskjell på en spekket Ruger og en spekket Heckler & Koch HK416.

 

Som nevntdu får IKKE bæretillatelse på en Rugger eller noe annet våpen.

Elitesoldater bruker IKKE Ruger Mini14, det gjør faktisk ikke vanlige soldater en gang. (skulle du mene noe annet må du gjerne innformere om hvilke styrker som bruker den)

 

Eg veit! Eg veit!

 

The Bermuda Regiment, eit deltidsregiment (Territorial) i den britiske hæren basert på Warvick på Bermuda, brukar Mini-14 i ein automatisk utgåve (HEADS UP Finskstøver: automat = bangbangbang, halvauto = bang, bang, bang). Her ein representant til høgre, saman med ein soldat frå den jamaicanske hæren til venstre.

 

srjYn.png

 

ya mon we fi shoot dem smugglin' colly weed

Link to comment
Share on other sites

dette er vel det innlegget som er det mest fornuftige som har vært her inne,hvis vi ikke står sammen så tar de oss forbund for forbund.

det gir styrke i å stå samlet.

 

Midt oppi sorgen er det viktig å huske at NÅ er politikere og embedsverk i ferd med å posisjonere seg for fremtiden.

Jada, jeg vet at valgkampen er utsatt, men det går på samme konto som alt jeg har hørt av valgløfter gjennom årene...

 

Både politikere og embedsverk sitter nå med en situasjon som de ikke har oversikt over, og de vet ikke hva de skal gjøre.

Men de MÅ gjøre noe, helst noe som er stort og bastant, som de kan slå i bordet med og si: "Se her, vi har gjort noe!"

 

Siden "Hysj-sjefen" gikk ut og forklarte at det var lite og ingenting PST kunne gjort for å stoppe den ubeskrivelige hendelsen i forkant, vel og merke uten å benytte midler som overgår både STASI og KGB, så er det ikke mye politikere og embedsverk kan gjøre utenom å komme opp med forbud og lovendringer som kan ha en teoretisk preventiv effekt.

Deriblant å avvæpne folk som ellers kan gå amokk og massakrere uskyldige.

At dette også vil påvirke de som slett ikke kommer til å gå amokk spiller mindre rolle så lenge det ikke utgjør et flertall som kan ha en innvirkning på fremtidige valgresultater...

 

Og at innstramminger i våpenloven ikke utgjør noen trussel mot valgresultatene, det ser vi på hvor oppsplittet de ulike forbund og organisasjoner er i virkeligheten.

En grim virkelighet som også kommer til syne her på forumet.

NJFF har ingen skrupler med å ofre de få som driver aktivt med praktisk skyting, det er jo en helt annen organisasjon.

DFS har ingen skrupler med å ofre jegerne, det er jo en annen organisasjon.

Svartkruttskytterne gir vel blanke i automatvåpen, og sånn går saken videre.

At man til slutt sitter igjen med svarteper alle sammen, se DET har de vanskelig for å innse.

 

Og det er rimelig naivt å tro at slike tragedier som Utøya kan forhindres med forbud.

Det eksisterer jo allerede et lovforbud mot å drepe mennesker her i kongeriket...

Som et eksempel kan det jo nevnes at i fjor ble det slutt på at man fikk kjøpe sprengstoff på C-sertifikat, såkalt "bondelisens" til bruk på egen eiendom.

Selv om det altså ikke var mulig å kjøpe sprengstoff uten å utdanne seg til skytebas så smalt det grundig i regjeringskvartalet.

 

EN av følgene blir antagelig mer papirarbeid for bønder som skal handle kunstgjødsel, og hvor lang tid tar det før de får krav om å anskaffe innbruddssikker bunker for oppbevaring av kunstgjødsel?

 

Her i tråden florerer egeninteressen i fri dressur, og det er ganske trist å se på, selv om jeg ikke har noen overdrevet kjærlige forhold til halvautomater generellt.

 

Hva om vi setter alternativene ytterligere på spissen?

1. Totalforbud mot selvladevåpen, skal du skyte grovpistol så blir det med revolver i .38 og praktisk skyting avvikles som skytegren.

2. Sportsskytevåpen kun til medlemmer av godkjent skytterorganisasjon som kan vise til aktivitet minst hver uke og en viss samlet poengsum i året.

3. Jaktvåpen kun til de som innehar jaktrett på egen grunn eller kan vise til lengre åremålskontrakt.

 

Kan noen vennligst mane sine respektive forbund og organisasjoner til samarbeid og kommunikasjon før det er forsent :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som er avgjørende er att alle skytterorganisasjoner står på en felles plattform når den varslede revidering av våpenloven skal takast.

Vi er ikke tjent med for eksempel DFS bare tar en skuldertrekning når NFPS blir rammet med innskrenkninger hos deres medlemmer, mens

DFS tilsynelatende går fri, for før eller senere vil ringen bli sluttet og DFS vil måtte møte hverdagen de også.

Alle må være samlet og møte byråkratiet med fakta og saklighet.

Link to comment
Share on other sites

brukar Mini-14 i ein automatisk utgåve (HEADS UP Finskstøver: automat = bangbangbang, halvauto = bang, bang, bang). Her ein representant til høgre, saman med ein soldat frå den jamaicanske hæren til venstre.

 

 

versjonen med full auto heter AC556 og er ikke en mini14

 

men hadde ikke tenkt på dem. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Se der fant du jaggu noen som brukte den! :wink: Beklager om jeg skrev "som elite soldater bruker", brude vært pressisert til "alla elite soldater bruker".

Hehe det jeg vill frem til, er at en spekket Ruger, alla den som ble brukt på Utøya, ikke er veldig ulik en spekket HK 416. Skaden den kan gjøre mer riktig(feil ammo) er hvertfall tilsvarende (om ikke værre, en det som blir brukt i lovlige oppdrag).

 

Jeg fremmer mine personlige meninger her på kammeret og står for det! At dere velger å latterliggjøre dem, med å trekke frem bilder av militær fra Bermuda, sier meg bare at denne diskusjonen er på ett nivå jeg ikke gidder og kaste bort tiden på.

 

Til dere som skal føre denne diskusjonen videre, om dere ønsker at halvatuomatiske våpen, i fremtiden skal være lovlig å erverve på kun jegerprøve og jaktlisens. Dere bør komme med bedre argumenter en dere har kommet med til nå i denne tråden!

 

Vet ikke noen eksakt antall jegere som har automatiske våpen til jakt idag, men jeg tror ikke det er over 5%. At denne minoriteten eventuelt ofres fra NJFF har jeg full forståelse for, om det fører til jegerens ansikt utad bedres! Kunne dog vært unnatk, eks ettersøksevipasjer.

 

Ps.

Tror vi må få frem hakkespette tråden igjen også!

Link to comment
Share on other sites

Se der fant du jaggu noen som brukte den! :wink: Beklager om jeg skrev "som elite soldater bruker", brude vært pressisert til "alla elite soldater bruker".

Hehe det jeg vill frem til, er at en spekket Ruger, alla den som ble brukt på Utøya, ikke er veldig ulik en spekket HK 416. Skaden den kan gjøre mer riktig(feil ammo) er hvertfall tilsvarende (om ikke værre, en det som blir brukt i lovlige oppdrag).

 

Jeg fremmer mine personlige meninger her på kammeret og står for det! At dere velger å latterliggjøre dem, med å trekke frem bilder av militær fra Bermuda, sier meg bare at denne diskusjonen er på ett nivå jeg ikke gidder og kaste bort tiden på.

 

Til dere som skal føre denne diskusjonen videre, om dere ønsker at halvatuomatiske våpen, i fremtiden skal være lovlig å erverve på kun jegerprøve og jaktlisens. Dere bør komme med bedre argumenter en dere har kommet med til nå i denne tråden!

 

Vet ikke noen eksakt antall jegere som har automatiske våpen til jakt idag, men jeg tror ikke det er over 5%. At denne minoriteten eventuelt ofres fra NJFF har jeg full forståelse for, om det fører til jegerens ansikt utad bedres! Kunne dog vært unnatk, eks ettersøksevipasjer.

 

Ps.

Tror vi må få frem hakkespette tråden igjen også!

 

Med andre ord samtykker du i at noen få (5%) godt kan ofres så lenge det ikke rammer deg selv...

Det var jo et godt grunnlag for samarbeid må jeg si, men så er ikke alle skapt for lagidrett heller.

 

Hvis NJFF ikke ser noen nytte i flere medlemmer, eller å favne om alle medlemmene de har, hvorfor driver de da rekruttering?

 

All animals are equal, but some animals are more equal than others

Link to comment
Share on other sites

Det må ha skjedd noe i Norge som jeg ikke riktig har skjønt. For ikke mange årene siden ble det forbudt å bære kniv. Enda norsk knivstikking før i tiden helst var noe som foregikk innomhus i lukkede miljøer.

Som HV løyntnant hadde jeg delansvar for en gjeng karer, folk fra 18 og til 44, noen få småkjeltringer, noen halvalkiser, men de fleste aldeles helt vanlige nordmenn. Alle hadde utlevert den halv og helautomatiske AG3, med beredskapsammunisjon tilgjengelig i skapet. Vel, noen var oppsatt med Schmeisser kulsprute også.

Var det henimot 100.000 nordmenn som hadde så stor tillit før i tiden ? Hvis Stortinget nå vil fjerne halvauutomatiske våpen fra privat eie, så må det ha skjedd ett eller annet i vårt kjære fedreland. Noe som har gjort landet utrygt og mindre trivelig å leve i.

Link to comment
Share on other sites

@Stykkjunkeren, rett og slett fordi offeret NJFF her må gi, er så lite at ikke er verdt å spikke fliser og bruke tid og ressurser på! Dette burde brukes på mer vesentlige ting i forhold til jakt, fiske, opplæring og rekrutering.

 

Personer som driver skyting med halvautomatiske våpen, skal få lov til det utenom jakt, men må vise at de har ett behov for det, alla håndvåpen idag.

 

Ingen ofrer jakta, det er vel den som er det viktigste for NJFF i denne sammenheng, ikke hva slags våpen som blir brukt!

Vis meg gjerne den personen som kutter ut jakt, om halvautomatiske våpen blir gjort utilgjengelige for bruk i jaktsammenheng!

 

Skytter organisasjoner burde vel også være glade for at ikke hvermannsen kan gå til anskaffelse av disse. Må de bli aktiv medlem i en organisasjon/skytterklubb ect, så vill også disse stå sterkere, få bedre økonomi og mer innflytelse!

Link to comment
Share on other sites

Forbud er fryktens våpen skrev Kongen i en nyttårstale for ikke mange år siden.......

Men dessverre så husker ikke politikere/pod at det faktisk var politiet selv som godkjente denne gale massemorderen som en person som kunne inneha en halvautomatisk rifle......Og nå skal alle lovlydige jegere/skyttere kanskje bli nektet å eie en halvautomatisk rifle.....Nå MÅ skytter og jegerorganisasjonene våkne, hvis ikke blir det nok enda strammere våpenpolitikk........

Link to comment
Share on other sites

Tja, Browning BAr , med hengsla underbeslag som låser magasinet fast er mye brukt i flere land, og en av de beste riflene noen gang konstruert for sivile. Med tanke på magasin noiaen som herjer så er den et bra våpen for mye slags jakt .

Link to comment
Share on other sites

@E-TEC

 

 

Det mest usmakelige i denne tråden er antydningen om at en viss herre - skulle glede seg over tragedie som en mulighet til å begrense våpen blant private. Riktig nok er jeg ikke enig i ham om hva som bør være tilatt av skytevåpen og kalibre hel tiden. Men det å tror at noen finner glede eller gunstig mulighet ...

 

 

Beklager dersom du har mistet noen i tragedien som skjedde. Innlegget var ikke ment som at denne personen sitter og godter seg over det som har skjedd.

Det var kun en opplysning av at det i skrivende stund jobbes med og forby ALLE halvauto rifler innen praktisk skyting isåfall. (Vet ikke om halvauto til jakt var med i denne forskriften som blir utarbeidet)

Dette ble jeg klar over for en tid tilbake.

 

Det jeg skulle fram til er at dette har nå gjennomslagskraft ved neste runde rundt bordet når våpen loven skal innstrammes, å det kommer til og være på angendaen.

Link to comment
Share on other sites

Det var kun en opplysning av at det i skrivende stund jobbes med og forby ALLE halvauto rifler innen praktisk skyting isåfall. (Vet ikke om halvauto til jakt var med i denne forskriften som blir utarbeidet)

Dette ble jeg klar over for en tid tilbake.

 

Lurer litt på hvor du har det fra, restriksjoner på halvauto av militær karakter er nevnt i høringen til ny våpenlov, men halvauto til konkurranseskyting er det ikke.

Hva skulle være poenget med hele høringen og utvalget om de jobbet med noe annet på si?

Link to comment
Share on other sites

Bedre argument...

 

Jakt og skyting er som alle andre fritids-syssler noe man gjør forde man liker det, synnes er interesant og fordi det gir en glede og avkobling i en hektisk verdag.

 

Og frata jegere og skytter et bestemt type våpen kan sammenlignes med å bare tillate rallybiler(eller annen motor sport) som har maks-fart under 100 km/t.

 

Teknisk sett så burde det ikke trenges et argument i det hele tatt da utsagn om at og forby enkelte våpen for og minske sjansen for et nytt utøya ikke henger på greip.

 

Jeg oppfordrer alle her til og ta kontakt med de organisationer de er medlem av og etterlyse et sammarbeide mellom disse slik at når dok 8 forslaget kommer opp til høring om noen måneder så har de allerede etablert et felles standpunkt og enighet om og stå sammen om og bekjempe nokke en rasering av en interesse som allerede er rasert nok.

 

Vi blir ikke tryggere av strengere lover da de ikke vill ha noen effekt på de individer i samfunnet som allerede gir blaffen i lover og regler.

En hver lov som skaper flere restriksjoner vil bare påvire de meneskene som er interisert i og følge lover og regler.

 

Det er naivt og tro at brevik ville ha blitt stoppet av strengere lover og et forbud mot halv-auto våpen.

 

Hvis han ikke hadde hatt adgang til en rifle som han følte var egnet til ugjerningen så er det høyst sansynlig at en person som brevik(som brukte år på planlegging) ville brukt mange flere bomber i stedet.

 

Min mening er at en stor grunn til at så mange mistet livet på utøya er forde vi i Norge har et samfunn som er fiksert på at alt skal være behagelig, trygt og åpent.

 

Politi som bærer våpen og ditto vakter tilstede på politiske tilstellninger vill ha en reel avskrekkend effekt og vil være istand til og begrense skadeomfanget av gale menneskers handlinger i mye større grad en strengere lover og flere forbud.

 

Man straffer ikke mennesker som ikke har gjort noe galt på grunn av andres ugjerninger.

Det er stikk i strid med det åpne og inkluderene samfunnet politikerne streber etter og å utstøte en hel gruppe med skyttere og jegere basert på en mans ugjerninger er galt.

 

Terrorisme betyr å skape frykt, brevik vill ha lykkes i å skape terror hvis vi lar politikerne skape enda flere restriksjoner i vårt samfunn.

 

Den samme frykten lammer oss som skyttere og jegere da vi er så redde for hvordan ting vil bli oppfattet at vi ikke gjør noe.

 

Vår frykt baserte mangel på handling vil bare gjøre oss til ofre for politikernes frykt baserte handlinger(restriksjoner).

 

Mangel på handling er ikke en løsning.

Link to comment
Share on other sites

Det var kun en opplysning av at det i skrivende stund jobbes med og forby ALLE halvauto rifler innen praktisk skyting isåfall. (Vet ikke om halvauto til jakt var med i denne forskriften som blir utarbeidet)

Dette ble jeg klar over for en tid tilbake.

 

Lurer litt på hvor du har det fra, restriksjoner på halvauto av militær karakter er nevnt i høringen til ny våpenlov, men halvauto til konkurranseskyting er det ikke.

Hva skulle være poenget med hele høringen og utvalget om de jobbet med noe annet på si?

 

 

Har ikke lyst og si mer om hvem det er jeg fikk denne infoen fra annet at personen er importør av våpen i norge.

 

Hvilke praktiske rifler brukes i Norge som ikke har militær karakter kan du spørre deg selv?

Link to comment
Share on other sites

grevlingen1 skrev:Politidirektøren er nok ikke det store problemet...tenk Storting:Fra sikre kilder kommer det informasjon om et såkalt dok 8 forslag. Med umiddelbart forbudt mot sivile halvautomatiske rifler( både jakt og konkurranse)...noen vil også ha med pistoler/hagler der mulig mag kapasitet større enn 5 skudd.Dok 8 forslaget er ment fremmet når Stortinget åpner til høsten og skal være undertegnet av samtlige partier på Stortinget. Dok 8 forslaget vil være en lovendring av "våpenloven" og hvis det jeg har hørt er riktig vil det bli tilbakekalling av alle halvautomatiske rifler.

Du bør verifisere sannhetsgehalten av dine sikkre kilder før du videreformidler info som kun pisker opp stemningen.

Det er eksisterer etter hva mine sikkre kilder i administrasjonen på stortinget, ikke no slikt forslag som er undertegnet av alle partier.

Hvilke forslag som enkeltindivider i de forskjellige partiene jobber med vet man ikke før de markedsfører de til sine eventuelle forbundsfeller, i vær enkel sak.

Fra dette og til og påstå at alle partier stiller seg bak et slik forslag er eventyrbøkene verdig.

En realitetsbehandling av et slik forslag vil tidligst være mulig etter at ferien er over og regjeringen samlet, det er slik demokratiet virker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilke praktiske rifler brukes i Norge som ikke har militær karakter kan du spørre deg selv?

 

Jeg sa jaktrifler av militær karakter, ikke praktiskrifler.

En eller annen importør ja, da tolker jeg det som bare sånn passelig troverdig inntill videre.

Link to comment
Share on other sites

Er nevt tidligere i tråden men en tanke er det nå..:

 

How long would the Norway gunman have lasted in Texas or any state where concealed-carry laws are on the books? I ran a survey while on a cruise: in Texas, 3 minutes; in Montana, 7 to 8 minutes; in Arizona, 2 minutes; and in Nevada, 3 to 5 minutes.

 

Had Norway not surrendered to the anti-self-defense nuts, and allowed Norwegians to protect themselves by legally carrying guns, the massacre might well have been prevented. There’s a lot of truth in the old adage that if guns are outlawed only outlaws will carry guns.

 

http://www.reagan.com/news/?legal-guns-would-make-norway-safer-620.html

Link to comment
Share on other sites

Er nevt tidligere i tråden men en tanke er det nå..:

 

How long would the Norway gunman have lasted in Texas or any state where concealed-carry laws are on the books? I ran a survey while on a cruise: in Texas, 3 minutes; in Montana, 7 to 8 minutes; in Arizona, 2 minutes; and in Nevada, 3 to 5 minutes.

 

Had Norway not surrendered to the anti-self-defense nuts, and allowed Norwegians to protect themselves by legally carrying guns, the massacre might well have been prevented. There’s a lot of truth in the old adage that if guns are outlawed only outlaws will carry guns.

 

http://www.reagan.com/news/?legal-guns-would-make-norway-safer-620.html

 

Denne argumentasjone vil kun virke negativt inn på oss som skyttere og jegere.

Antallet uønskede episoder med våpen i USA kontra Norge er fenomenalt mye høyere.

Kan ikke se at noen seriøs skytter eller jeger ønsker og ferfekte at alle skal kunne bære våpen til

selvforsvar ol. i Norge.

Det er iallefall ikke en utvikling jeg ønsker i mitt hjemland.

La oss holde argumentasjonen på et saklig nivå som er ansvarsfulle jegere og skyttere værdig.

Link to comment
Share on other sites

Antallet uønskede episoder med våpen i USA kontra Norge er fenomenalt mye høyere.

I de stater som har strenge våpenlover ala Norge ja.

Det gjelder også episodene som fåregår der borte.

Unntak finnes men..

 

Hvorfor skal vi akeptere og få mindre enn hva vi har i dag?

Link to comment
Share on other sites

Det er bra om jakt og skyttarmiljøet egnasjerer seg,men i innspel til myndigheiter eller innlegg i aviser så bør ein bruka ein anna tone enn internt i jakt og skytemiljøet. Viss ikkje så risikerer ein berre å ikkje bli tatt seriøs. Å bruke ord som latterleg, idioti, tull osv bør ein spare seg for spesiellt i dagens situasjon med tanke på terroraksjonen så vil slike "argument" etter mitt syn kunne ha motsatt effekt.

 

Bruk heller UK som eit godt eksempel på at veldig streng våpenkontroll har liten effekt. Og argumeter heller for kraftigare bekjempelse av ulovlige våpen. Og bedre kontroll med dei som får våpen.

 

Eg var forresten på skytebana i dag der var det ein ung mann som for 1-2 år sidan knuste ei flaske i hovudet på ein mann, einanna mann som stod bakom vart blind på eit auge av glassplintrar som traff han. Personen er sidan også tatt for promillekøyring. Dette burde etter mitt syn vera nok for å inndra våpenløyvet hans for fleire år. Så politiet kan skjerpe kontrollen innafor dagens lovverk om dei vil.

Link to comment
Share on other sites

Er nevt tidligere i tråden men en tanke er det nå..:

 

How long would the Norway gunman have lasted in Texas or any state where concealed-carry laws are on the books? I ran a survey while on a cruise: in Texas, 3 minutes; in Montana, 7 to 8 minutes; in Arizona, 2 minutes; and in Nevada, 3 to 5 minutes.

 

Had Norway not surrendered to the anti-self-defense nuts, and allowed Norwegians to protect themselves by legally carrying guns, the massacre might well have been prevented. There’s a lot of truth in the old adage that if guns are outlawed only outlaws will carry guns.

 

http://www.reagan.com/news/?legal-guns-would-make-norway-safer-620.html

 

Hadde du sendt unga dine (vis du har) på en ungdomsleir for 700 personer, der 400 av dem løper rundt med en pistol på innerlomma?

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver: Tusenvis av Norske foreldre sender hvert år sine barn på en ett år lang ungdomsleir bestående av ikke hundrevis, men tusenvis av ungdommer, med langt mer enn bare pistoler...

 

Google: Forsvaret. Evt Hæren.

 

Sånn, da var sleivsparket unnagjort. Kan vi ikke holde denne tråden ryddig og for god for prat om selvforsvar og bæretillatelser folkens?

Link to comment
Share on other sites

Vidar Nilsen, jaktkonsulent i Norges Jeger- og Fiskerforbund, sit i våpenlovutvalet til regjeringa som skal revidere den eksisterande våpenlova.

 

— Skyttarmiljøa har kome med innspel om psykiske lidingar og kor lenge ein kan vere inaktiv før ein misser våpenlisensen. Dette er noko vi skal diskutere og forhåpentleg leggje fram forslag på før jul, seier Nilsen.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...