Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

Om en dok-8 dokument finnes for våpenloven, så har det allerede blitt bestemt hva som skal skje. Hvorfor eksistere våpenutvalget? Er det bare en fasade får at dette skal virke demokratisk?

 

Praktisk skyting i NFPS er og halvauto til jakt er nok historie innen par år. Våpeneiere blir stemplet en trussel mot samfunnet. Vi har streng nok våpenlov i Norge. Om endringer skal gjøres så burde fokusere på andre sider av våpenloven. Da tenker jeg på hvordan kan vi fange opp om person er uegnet til å våpen eller som ikke har grunn.

 

Mulig jeg kaster bensin på bålet med denne kommentaren:

 

Eiere som har lisens til konkurranse må dokumentere sine aktiviteter. Er man jeger så trenger du ikke dokumentere noe som helst. Per dags dato kan du kjøpe 6 halvauto til jakt, og du trenger ikke dokumentere behovet annet en jakt. Om det skal strammes inn, så er vel kanskje på dette området som bør fornyes med at jegere også må dokumentere sin aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi lever ikke i en sort/hvit verden.

Jeg tror det vill vise at vi er villige til å strekke ut en hånd.

 

80-90% av de jeg har jaktet med som har halvauto våpen, blir i jaktlagene sett på som cowboyer. Dette er altså blant egne, så har forståelse for at det kan se spesielt ut for personer kritisk til jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det synes allere som om skytterorganisasjonene kjører samme strategi som vanlig når det stormer rundt det å være våpeneier i landet, som er å ikke ha noen strategi overhodet annet enn å stotre frem noen impulssvar på alle fremstøt fra media, man kan jo undres om ikke også de føler samme bekymring for situasjonen som mange andre, eller om de bare tenker at "det går sikkert greit denne gangen også"

 

En strategi kunne jo faktisk være å få publisert noe som gir en positiv vinkling til skyttersporten ift til all negativitet som har vært i det siste, noen andre stikkord her som har vært mye brukt er jo faktisk frihet og demokrati, det synes jeg burde gjelde oss også.

Link to comment
Share on other sites

Kaster kanksje inne en brannfakkel her, men for min del (understreker for min del), så har jeg ingen problem med å gi opp halv automatiske våpen i jaktsammenheng, vis det kan gi resten av samfunnet et bedre syn på jegerstanden.

 

Men det gjør det ikke, den delen av samfunnet som er skeptiske til at sivile har skytevåpen vil fortsatt være motstander av det. Antageligvis får de blod på tann når de ser hvor lett det er å regulere hobbyen (og livsstilen for mange), for skyttermiljøene yter jo ihvertfall ingen motstand.

Link to comment
Share on other sites

Kaster kanksje inne en brannfakkel her, men for min del (understreker for min del), så har jeg ingen problem med å gi opp halv automatiske våpen i jaktsammenheng, vis det kan gi resten av samfunnet et bedre syn på jegerstanden.

 

Det er ikke nødvendigvis en brannfakkel, jeg tror de fleste ofrer naboen for å redde seg selv. Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvorfor forventer at et forbud gir dette resultatet?

Link to comment
Share on other sites

I NRK artikkelen står det "En ekspert NRK har snakket med mener det ikke er tvil om at flere kunne ha kommet seg unna, dersom Anders Behring Berstad ikke hadde brukt en halvautomatisk rifle på Utøya."

 

Hvem er dette, og hvorfor fremstår ikke denne personen med navn?

Link to comment
Share on other sites

Kaster kanksje inne en brannfakkel her, men for min del (understreker for min del), så har jeg ingen problem med å gi opp halv automatiske våpen i jaktsammenheng, vis det kan gi resten av samfunnet et bedre syn på jegerstanden.

 

Det er ikke nødvendigvis en brannfakkel, jeg tror de fleste ofrer naboen for å redde seg selv. Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvorfor forventer at et forbud gir dette resultatet?

 

Som jeg skrev i ett annet innlegg, det er ett faktum at jegere som dukker opp i jaktlag med halvauto og fulle rigger, blir sett på som Cowboyer tilogmed av sine egne. At disse da blir setter jegerstanden i ett negativt lys ovenfor folk som har andre holdninger til jakt, en det vi har-ser jeg som en selvfølge.

 

Igjen vi lever ikke i en sort/hvit verden, men at dette vill hjelpe i synet på jegerstandaren er jeg ikke i tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Tror dessverre at dette er starten på slutten for oss alle. Flesteparten av befolkningen er dessverre så lite opplyste å kommer til og stille seg bak etthvert forslag om innstrammninger fra myndighetenes side.

 

De ferreste greier å se flere sider av en sak og reflektere hva et faktisk forbud vil si!

I dette landet er narkotika forbudt, likevell syns jeg det florerer bare ved og ta en tur til byen.

 

Dersom det blir et forbud mot våpen i dette landet, vil jo også det illegale markedet stige. Ergo vil kriminelle ha det faktisk lettere og få tak i våpen en dagens situasjon.

 

Se til England etter total forbudet mot håndvåpen og automat rifler.

 

" target="_blank

 

Statestikk viser jo også at kriminalitet steg nærmest over natten når våpen ble "banned".

 

Jaja... Jeg fryktet denne dagen skulle komme her, og for min del ser jeg ikke noe lys i enden av denne tunnelen.

Link to comment
Share on other sites

Fra sikre kilder kommer det informasjon om et såkalt dok 8 forslag. Med umiddelbart forbudt mot sivile halvautomatiske rifler( både jakt og konkurranse)...noen vil også ha med pistoler/hagler der mulig mag kapasitet større enn 5 skudd.

 

Dok 8 forslaget er ment fremmet når Stortinget åpner til høsten og skal være undertegnet av samtlige partier på Stortinget.

 

Dok 8 forslaget vil være en lovendring av "våpenloven" og hvis det jeg har hørt er riktig vil det bli tilbakekalling av alle halvautomatiske rifler.

 

Dette kan jeg ikke forstå kan være noe annet en løse rykter fra en eller annen PR kåt politiker.

Det er ikke denne måten et dok 8 forslag gjennomføres.

Et slikt forslag starter hos en eller flere representanter som bringer forslaget frem for stortinget.

Hvordan dette skulle vært gjennomførbart når stortinget har ferie med unntak av minnestunder

ol. er for meg en gåte.

 

Min henstilling til alle debutanter her inne er og fremdeles holde hodet kallt og ikke skrive ting i affekt, som kan ramme oss som skyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

Vi har følgende grunnsetning i vår lovgivning;

§ 97 «Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft».

 

For meg vil en tilbakekalling (fordrer forøvrig en "utlevering") av halvauto være i strid med grunnloven.

 

-Hadde man førekort for bil før 1.10.92, kan man kjøre lett lastebil i dag (forutsett fornyet førerkort).

-Dersom man kjøpte uregistrert hagle før 1990, er denne fortsatt lovlig å eie.

osv..

 

 

Finskstøver;

jegerstanden, som du ønsker samfundet skal få ett bedre syn på.. Er på ingen måte separat del fra samfundet. Ca 20% av menn og 2% av kvinner utgjør denne jegerstanden, føler på ingen måte disse har noe å bevise ovenfor resten.

Våre våpen er nå innelåst i våpenskap og begrenset til 6 stykk. Ytteligere restriksjoner ut over dette synes jeg bare virker kriminaliserende og nærmest kommunistisk styrende.

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne ser ikke problemet med et forbud mot halvauto våpen..

 

Skal det også legges ned et forbud mot pistoler siden det også skal ha blitt brukt som drapsvåpen?

 

Da tror jeg mange her ville sett annderledes på saken med tanke på at mange her er medlem i pistolklubb.

Link to comment
Share on other sites

Med et felles forbund eller komite som arbeidet for sporten tror jeg vi hadde kommet langt.

Det er en god del 100 000'er som driver med jakt og skyttersport her i landet,og hadde vi stått sammen kunne vi hatt en god forhandlings posisjon.

Det store antallet representerer også en stor velgermasse.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg nevner som et mulig forslag, er at en ikke på bakgrunn av å være jeger skal få erverve halvautomatiske våpen. Da jeg mener jegere som flyr rundt med fullspekkede halvautomatiske våpen, setter jegerstanden i ett dårligere lys!

Av referanser til dette, bruker jeg egne jaktlag, hvor disse som oftest blir sett på som Cowboyer!

Kall gjerne folkene som ser disse som Cowboyer uvitende, men det er faktisk realiteten i jeger kretser! Tenk da hvordan dette blir sett på utenfra!

 

Understreker igjen, Våpen brukt til konkuranse faller selvsagt utenfor det jeg nevner ovenfor.

 

Ser at en skriver om de illegale våpnene i UK, var nytt for meg at det var jegerstanden som står for disse...

Link to comment
Share on other sites

Kaster kanksje inne en brannfakkel her, men for min del (understreker for min del), så har jeg ingen problem med å gi opp halv automatiske våpen i jaktsammenheng, vis det kan gi resten av samfunnet et bedre syn på jegerstanden.

 

Det er ikke nødvendigvis en brannfakkel, jeg tror de fleste ofrer naboen for å redde seg selv. Jeg synes det hadde vært interessant å høre hvorfor forventer at et forbud gir dette resultatet?

 

Som jeg skrev i ett annet innlegg, det er ett faktum at jegere som dukker opp i jaktlag med halvauto og fulle rigger, blir sett på som Cowboyer tilogmed av sine egne. At disse da blir setter jegerstanden i ett negativt lys ovenfor folk som har andre holdninger til jakt, en det vi har-ser jeg som en selvfølge.

 

Igjen vi lever ikke i en sort/hvit verden, men at dette vill hjelpe i synet på jegerstandaren er jeg ikke i tvil om.

 

Jeg tenkte å la det gå den første gangen du skrev det, men hvor er det du jakter hen siden alle med halvautoer blir sett på som cowboyer? Det kan føles veldig ekte i ditt verdensbilde, men ikke prøv å få det til å fremstå som at alle de 143 100 jegerne i dette landet samt resten av befolkningen ser på de med halvautoer som løse kanoner.

 

Forbyr man våpen, så forsvinner dem fra de lovlydige borgerne, men ikke fra de kriminelle. Tenk hvor fint samfunnet kunne ha blitt om man kunne fjerne all kriminalitet ved å forby det.

Link to comment
Share on other sites

Vi har følgende grunnsetning i vår lovgivning;

§ 97 «Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft».

 

For meg vil en tilbakekalling (fordrer forøvrig en "utlevering") av halvauto være i strid med grunnloven.

 

-Hadde man førekort for bil før 1.10.92, kan man kjøre lett lastebil i dag (forutsett fornyet førerkort).

-Dersom man kjøpte uregistrert hagle før 1990, er denne fortsatt lovlig å eie.

osv..

 

Du misforstår hva tilbakevirkende kraft betyr. Analogen blir at biler blir forbudt i Norge. Da hjelper det lite om du sitter på et førerkort når bilen i seg selv er forbudt?

 

En innføring av et forbud kommer ikke i strid med tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet vil dette bare si at du har hatt dine våpen lovling inntil forbudet trådte ikraft.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om å forby våpen, men å stille strengere krav til å erverve halvautomatiske våpen en det å være jeger.

 

Jeg jakter og har jaktet storvilt, elg/hjort/rein på øst, sør og vestlandet! Jeg sier ikke alle, de mest opplyste og mest aktive jegere og skyttere, ser på dette som helt normalt, men dette er ikke flertallet av jegerstanden! Jegeren i gata, ser på dette som Cowboy-aktig!

 

Ser også at du trekker "cowboy" metaforen min, til å bli løse kanoner, det er absolutt ikke det jeg henviser til, så vær vennlig å hold deg for god til det!

 

Istede for å kaste seg i skyttergravene å hyle om hvor galt det ville være å forby slike våpen til jakt, så burde kanskje noen vise til alle fordelene med disse, eller forklare eventuelle behov.

Link to comment
Share on other sites

Istede for å kaste seg i skyttergravene å hyle om hvor galt det ville være å forby slike våpen til jakt, så burde kanskje noen vise til alle fordelene med disse, eller forklare eventuelle behov.

Det er vel ikke helt lett å forklare at det skal være klare fordeler med pil og bue til jakt, kontra kruttvåpen. Det er vel heller ikke helt lett å forklare at det skal eksistere et behov for pil og bue innen jaktutøvelse, som ikke dekkes tilstrekkelig av kruttvåpen.

Det betyr vel ikke at pil og bue ikke skal kunne være lovlig til jakt i Norge, så lenge våpenet fungerer tilfredstillende for formålet?

 

Utgangspunktet ditt blir feil. Skal noe forbys må det være fordi at det finnes tilstrekkelig gode grunner for å forby det, ikke fordi det ikke finnes tilstrekkelig gode grunner til at det skal være lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Hva gjelder halvautomat til jakt så er vel dette et syn som varierer, så vel som inntrykket av dem som kjøper seg skamdyre jaktrifler i 20-30.000 kroners klassen og skryter hemningsløst av hva de har.

 

Slik som jeg har blitt fortalt av jegere jeg kjenner (driver kun med konkurranse selv) så har halvautomat en fordel over bolt, og det er hvis man skulle oppleve skadeskyting, noe som vitterligen hender, kan man raskere få et andreskudd uten å miste siktebildet eller at dyret "stikker av".

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår hva tilbakevirkende kraft betyr. Analogen blir at biler blir forbudt i Norge. Da hjelper det lite om du sitter på et førerkort når bilen i seg selv er forbudt?

 

En innføring av et forbud kommer ikke i strid med tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet vil dette bare si at du har hatt dine våpen lovling inntil forbudet trådte ikraft.

 

Nei, her har vi visst en ulik tolkning.

Ut fra din analogi, mener du altså at dersom biler blir forbudt, må man pent finne seg i at alle biler må leveres staten? Dette dreier seg om en verdi gjenstand i privat eie som er ervervet lovlig, ikke en hurra-plante som oppføres på en narkotika liste.

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår hva tilbakevirkende kraft betyr. Analogen blir at biler blir forbudt i Norge. Da hjelper det lite om du sitter på et førerkort når bilen i seg selv er forbudt?

 

En innføring av et forbud kommer ikke i strid med tilbakevirkende kraft, i dette tilfellet vil dette bare si at du har hatt dine våpen lovling inntil forbudet trådte ikraft.

 

Japp. Det einaste Grunnloven seier, er at du ikkje kan bli straffa for å ha eigd ein bil før dei blei forbode. Regjeringa kan forby Bamsemums og grønnmalte kosteskaft om dei vil.

 

 

Og ellers i avisene:

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10089095

 

Hun mener dagens våpenlov er streng nok når det gjelder anskaffelser, men vil ha på plass to andre tiltak:

 

- Det trengs bedre rutiner for å gjøre politiet oppmerksomme på personer med så alvorlige psykiske lidelser at de kan komme til å skade seg selv eller andre. Personer som ikke har vært aktive skyttere eller jegere på en stund, bør følges opp og eventuelt fratas lisensen, mener hun.

 

Diskutér.

 

Eg har fått Bjørnebekk litt opp i halsen etter at ho har gått tungt inn for forbod mot dataspel med valdsinnslag, noko det er kraftig splid om i forskarmiljø (sjå http://en.wikipedia.org/wiki/Violence_in_video_games#Crime_and_violence for referanse). Når dét er sagt, er dette vegen å gå? Så langt eg kan hugsa var Blekkfisk aktiv i pistolklubben, og aktivitet som jeger er så langt eg veit eit spørsmål om å rapportera kva ein har skote kvart år i april når lappen frå Brønnøysund tumlar ned i postkassa. Den einaste jakta eg veit om, anna enn lisensjakt på rovdyr, som har nokon slags sentralisert føring av skotne dyr er sel- og villreinjakta. Eg kan sikkert stikka ned på lensmannskontoret med eit blodig rådyrhovud i handa på veg heim frå bukkejakta, men eg stillar meg spørsmål ved om ikkje den snille dama i skranken hadde gått ganske blodig lei av det etter kort tid.

Link to comment
Share on other sites

I Cowboy beskrivelsen, legger jeg de som har sett litt for mye film og kommer med utstyr som strengt tatt er direkte overkill i forhold til jaktutøvlsen de bedriver. JEG og mange med meg (sikker færre på ett skytterforum som dette, en i real life) mener disse setter jegerstanden i dårlig lys.

 

Ser du referer til bue jakt Grimm. Det har ifølge meg ingenting med denne saken å gjøre, men jeg ser ingen grunn til at det skal være ulovlig, buejakt er vel ifølge det jeg har lest, en av jaktformene som har minst form for skadeskyting.

 

Jeg har heller ingen problemer med å se at det i enkelte tilfeller kan være fordelaktig med halvautomatiske våpen på jakt, men jeg har min tvil til om disse fordelene veier opp for det negative bilde disse våpnene i flere tilfeller skapet utad.

Nå er det jo også en kjennskgjerning at slike våpen er mer effektive til kriminell bruk en mer tradisjonelle bolt rifler. At det da skal være "så enkelt" som være registrert i jegerregisteret, å kunne erverve slike våpen, ja det setter ikke jegerstanden i bedre lys.

Link to comment
Share on other sites

I Cowboy beskrivelsen, legger jeg de som har sett litt for mye film og kommer med utstyr som strengt tatt er direkte overkill i forhold til jaktutøvlsen de bedriver. JEG og mange med meg (sikker færre på ett skytterforum som dette, en i real life) mener disse setter jegerstanden i dårlig lys.

 

 

Kva legger du i begrepet overkill i denne samanhengen?

 

Er det sjølve halv-auto'en, eller er det tilleggsutstyr som t.d lyddemper, tofot o.l.?

 

Kom gjerne med eksempler på utstyr du (og mange med deg) mener setter jegerstanden i dårleg lys.

Link to comment
Share on other sites

Våkn opp folkens, dere som sitter slik til at de som styrer organisasjonene våre gidder å høre på dere MÅ ta kontakt og pålegge dem å ta kontakt med ALLE andre organisasjoner for så å komme fram til en felles strategi. NJFF må hoppe ned fra sin høye hest og innse at det de driver med ikke er mer "høyverdig" en det som drives innen metallsiluett eller praktisk skyting.

 

Dernest bør medlemmene begynne å se på HVEM det er som sitter i styrene for våre sentrale skytterorganisasjoner, hva slags politisk bakgrunn har disse og hvor ligger deres lojalitet, - hos oss eller hos Administrasjonspartiet??

 

Vi risikerer seriøst et forbud mot pistolskyting, det skjedde i England, og det er ingen hemmelighet at krefter spesiellt innen AP har ønsket et slikt forbud lenge. I England eksploderte våpenrelatert kriminalitet etter forbudet! En daverende statsråd ble spurt om de ikek hadde tenkt på dette på forhånd, han svarte at de visste noe slikt ville skje, at det ikke ville ha noe positivt å si for kriminaliteten, DET VAR JO KUN MENT SOM SYMBOLPOLITIKK!!!! England har jo forøvrig selv insett at de har et kjempeproblem i forhold til OL, når det kommer deltakere til pistoløvelsene. Den nøtten har de ikke løst ennå.

 

Men for norske jegere er situasjonen den at de kan forvente en inskjerping av jaktgarderoben til 3 våpen, ei hagle, ett stk grovkaliber og en kal 22LR. Ingen halvauto og maks magasinkapasitet 2+1 i kammer. DFS vil "overleve" og pistol/revolverskyting går mot totalforbud! Du må ned på politikammeret og hente ut våpen de dagene du skal trene! Og ja det glemte jeg nesten, det vil koste noen kroner (50-100) i administrasinsgebyr hver gang du skal hente ut våpen!! Politiet kan jo ikke ta en slik kostnad på sitt budsjett!! Dette er hovedtrekkene i det vi vil møte, og når organisasjonene har "forhandlet" bort sentral oppbevaring er vi alle SÅ LETTET og ser på det som en seier ! "Jo takk!!!"

 

Hvis ikke vi nå står sammen ALLE som driver med skyting, er dette den hverdagen "sentrale aktører" i det politiske liv har sett seg ut for oss! "Men husk at da vil jo samfunnet se på oss som mye mer seriøse og tjener oss alle!" Ikke glem at jeg skrev det og legg merke til hvem som kommer til å si det når restiksjonene kommer. Men jeg spør dere; "Er ikke vi skyttere og jegere" endel av samfunnet? Vi er over 3/4 million registrete velgere, hvis vi våkner FØR det er forsent kan vi stoppe dette! Noen som ikke forstår hvorfor Dok 8 forslaget skal støttes av ALLE partier? Det er fordi de som står bak det er livredde for at vi skal bruke stemmeretten vår mot dem ! Og initiativtakerne til dette forslaget kommer fra? AP, SV og Høyre !! Krf følger selvsagt etter. Og OVERASKELSE !! Alle ønsker plutselig å snakke med FrP for å få med seg dem slik at ingen skal tape stemmer på dette !

 

Som sagt ta kontakt med de strotingspolitikere du kjenner og fortell dem saklig hvordan reglene er i dag og hvor totalt uten vett og forstand dette vil være. Og igjen tving våre topptillitsvalgte til å sette seg ned og sankke sammen slik at vi møter politikerne samlet med EN mening fra skytterhold !

Link to comment
Share on other sites

Herkseteknikken din biter ikke på meg El Gringo.

Er fullstendig klar over at jeg har stukket hendene inn i ett vepsebol her. Jeg har kommet med noen påstander og forslag som omhandler en liten del av jaktvåpen. Dere kommer med "pisse ned alle motsander" argumentene deres og ser på verden som sort hvitt. Det er ikke snakk om at at alle skal bruke 6,5 eller alle skal bruke det samme,, har gjentatt meg til det kjedsommelige, men når dere ikke ser lengre en nesetippen, er ikke dette noe jeg gidder å bruke tiden på!

 

Vær bare klar over en ting, når dere ikke prøver/klarer å overbevise og komme med argumenter til egne jegerfeller, så kommer dere til å slite mot resten av befolkningen og særs motstanderne, som kommer til å komme med steiharde argumenter.

Da mener jeg det er bedre å strekke ut en hand, men vi er alle forskjellige.

 

Det ble siste innlegg fra meg i denne tråden, så får dere hakke i vei så mye dere vill!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo også en kjennskgjerning at slike våpen er mer effektive til kriminell bruk en mer tradisjonelle bolt rifler. At det da skal være "så enkelt" som være registrert i jegerregisteret, å kunne erverve slike våpen, ja det setter ikke jegerstanden i bedre lys.

 

Så dersom noen legger seg på taket av en høy bygning og skyter folk på 3 - 400 meters hold så er du enig at man bør forby "kraftige magnum" jaktrifler med flattskytende kaliber og forstørrende kikkertsikter? Det er jo en "kjensgjerning" at dette er mer effektivt til kriminelt bruk enn hagle. At det da skal være så enkelt å skaffe seg en "sniperrifle" som å være registrert i jegerregisteret, setter heller ikke jegerstanden i bedre lys.

 

Du ser at dette ikke stanser her?

 

Du ser at denne løkken vi alle har rundt halsen ikke blir noe slakkere av at du aksepterer at den strammes på andre siden av halsen, langt vekk fra dine interesser?

Link to comment
Share on other sites

Våpenmotstandere flest aner nok ikke om det er en gammel mauser fra krigen i originalstand, en flintlåsrifle fra Fredrikstens Festnings glansdager i 1719 eller om det er en superny halvauto med 30 skudds magasin når han eller hun ser en jeger med dette.

Dem tenker ikke, dem går på sine fölelser og har som regel null peiling på våpen.

 

Så att forby halvauto for jakt og konkurranse kommer ikke og hjelpe i det hele tatt for vad dem mener om våpen. Ikke gi dem ett finger, dem tar hele handa.

Link to comment
Share on other sites

....pust ut, og senk skuldrene.

 

Foreløpig er det en Politidirektør som har sagt at man skal gå gjennom våpenloven, så får folket sette seg ned å produkere saklig argumentasjon.

 

Hva annet skulle Politidirektøren sagt foresten? Etter at 77 mennesker er drept :?::!:

Link to comment
Share on other sites

Tid har vanligvis en god og kjølende effekt på glohete emosjoner/følelser.

Jeg gjentar derfor at vi bør ligge lavt akkurat nå og henvise til Våpenlovutvalget. I utvalget vil diskusjonene bli langt mer saklige enn i media.

Link to comment
Share on other sites

....pust ut, og senk skuldrene.

 

Foreløpig er det en Politidirektør som har sagt at man skal gå gjennom våpenloven, så får folket sette seg ned å produkere saklig argumentasjon.

 

Hva annet skulle Politidirektøren sagt foresten? Etter at 77 mennesker er drept :?::!:

 

Han skulle satt seg ned selv og tatt en pust. Dersom vi ikke skal lete etter feil i politiets håndtering av denne saken så skal vel heller ikke de sette i gang med å spille svarteper med alle som har et våpen i huset.

Link to comment
Share on other sites

....pust ut, og senk skuldrene.

 

Foreløpig er det en Politidirektør som har sagt at man skal gå gjennom våpenloven, så får folket sette seg ned å produkere saklig argumentasjon.

 

Hva annet skulle Politidirektøren sagt foresten? Etter at 77 mennesker er drept :?::!:

 

 

Beklager, jeg kommer ikke til og senke skuldrene.

 

Jeg vet at "Den vi ikke nevner navnet på" har sittet og jobbet med en lovenring angående halv auto rifler i nærmere 5-6 månder nå. Når så denne saken kommer servert på et sølvfat til ham vil det ikke være et problem for ham og få dette gjennom.

 

Hvor/hvem/når jeg fikk vite dette kommer jeg ikke til og gå mer inn på.

Link to comment
Share on other sites

Kva legger du i begrepet overkill i denne samanhengen?

 

Er det sjølve halv-auto'en, eller er det tilleggsutstyr som t.d lyddemper, tofot o.l.?

 

Kom gjerne med eksempler på utstyr du (og mange med deg) mener setter jegerstanden i dårleg lys.

 

Bayonett, rails med lasersikter osv kombinert med miltærbekledning og dårlig oppførsel..

 

Selv bruker jeg Mini 14 på jakt og ser ikke noe problem med dette, et ypperlig våpen til sitt bruk. Jeg tror oppførsel og våpenbehandling ovenfor de en møter på sin vei er langt viktigere enn hva slags våpen en benytter.

 

Mange vil sikker se anderledes på dette, det som skremmer meg mest er den kaffelattedrikkende generasjonen som vokser opp nå UTEN noe spesielt forhold til våpen annet en det de får via medier.

Få med dere flest mulig ut i skog eller på bane og introduser dem for våpen, hobby og sport på en positiv måte.

Link to comment
Share on other sites

Det er truleg fleire jegarar og skyttarar i Norge no enn nokon gong før.

 

At ei halvauto jaktrifle skal vera til Irritation og Genanse for Borgerskab og Almue er vås. Ein Benelli Argo eller ein Remington 7400 er på fem skritts avstand til forveksling like ei boltrifle. Rifler med "militært preg", altså i praksis halvautorifler med lange magasin og pistolgrep, er alt forbode på jakt. Sjølvladande rifler har ikkje-marginale fordeler for ikkje-eksotiske bruksområde på jakt for ein god del jegarar. Sjølv har eg lite bruk for dei. Trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Vel og bra å telle til 10 Bukke (noe denne tråden forøvrig ser ut til å trenge), men man bør heller ikke bli sittende på stubben å telle i all evighet.

 

Vi lever i ett stadig mer urbant samfunn, der mange får sine inntrykk av våpen via TV og internett.

Det er ironisk at nyhetsbildet våpenbruk skal sammenlignes med jegerstandens våpenbruk. Kontrastene kunne knappt vært større! Fra det mest destruktive og tragisk - til det produktive og rekreasjonsfremmende.

 

 

 

Det vil være en alt for enkel "løsning" med forbud og restriksjoner, fremfor å gripe tak i der problemet virkelig kommer fra.

 

An old Cherokee told his grandson, "My son, there's a battle between two wolves inside us all. One is Evil. It's anger, jealousy, greed, resentment, inferiority, lies, and ego. The other is Good. It's joy, peace, love, hope, humility, kindness, empathy, and truth." The grandson thought about it and asked his grandfather, "Which wolf wins?" The old Cherokee simply replied, "The one you feed."

Link to comment
Share on other sites

Det var da en imponerende mengde svada fra nestlederen i NJFF! :shock:

 

 

"Personlig har han aldri sett noen bruke en Ruger Mini 14"

Personlig driver han vel muligens med storviltjakt?

Hans personlige synsing er uansett svært så irrelevant.

 

 

"Magasinene kan i teoretiske tilfeller lades med flere skudd, For å hindre at så skjer skal de i følge reglene plomberes med en bolt utover tre skudd, påpeker nestlederen i rogalandsavdelingen av Norsk Jeger - og Fiskerforbund."

Her mener nestlederen at rifler skal plomberes i magasinet??

 

 

"Han understreker også at forbundet og medlemmene er underlagt strenge regler for hvordan våpen skal oppbevares. Hvert våpen skal i hjemmene være demontert og delene lagt hver for seg i egne våpenskap."

Eget våpenskap for sluttstykket?

 

Videre kan jeg lese i artikkelen at Mini 14 er egnet for elg, hjort og rådyr..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikkje magasinavgrensinga til halvautorifler til jakt 2+1?

 

Sjølvsagt har eg to våpenskap i heimen, og så eitt ekstra for å forvirra tjuvane og for at dei to andre ikkje skal krangla så mykje.

 

Mini-14 på elg, ja. Den .223-ladninga skulle eg likt å sjå. Takk skal du faen meg ha, NJFF.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10089095

 

 

Det trengs bedre rutiner for å gjøre politiet oppmerksomme på personer med så alvorlige psykiske lidelser at de kan komme til å skade seg selv eller andre. Personer som ikke har vært aktive skyttere eller jegere på en stund, bør følges opp og eventuelt fratas lisensen

 

-voldsforsker Ragnhild Bjørnebekk ved Politihøgskolen

Link to comment
Share on other sites

Herkseteknikken din biter ikke på meg El Gringo.

Det var ikke forsøk på hersketeknikk, men spissformulering, og noe beit ihvertfall på deg.

For å forklare uten å spissformulere:

Hvorfor skal jeg eller du bestemme hva han eller hun skal kunne få bruke av utstyr på jakt så lenge han eller hun er lovlydig og funnet skikket på alle mulige måter ?

Hvem skal bestemme hva som er "nødvendig" og hva som er "overkill" ?

Hva er galt eller betenkelig med utstyr som er godt over minimum ?

Hva er galt eller betenkelig med f.eks. kamuflasje, halvauto, lyddemper, rødpunktsikte, tofot, osv. osv...?

Så lenge jegeren mener å ha nytte av det, må det vel være greit.

Om jegeren finner ut at det ikke har noen nytteverdi, kutter vedkommende det ut ganske kjapt siden de ikke gidder å dra på alskens stæsj.

Link to comment
Share on other sites

Herkseteknikken din biter ikke på meg El Gringo.

Det var ikke forsøk på hersketeknikk, men spissformulering, og noe beit ihvertfall på deg.

For å forklare uten å spissformulere:

Hvorfor skal jeg eller du bestemme hva han eller hun skal kunne få bruke av utstyr på jakt så lenge han eller hun er lovlydig og funnet skikket på alle mulige måter ?

Hvem skal bestemme hva som er "nødvendig" og hva som er "overkill" ?

Hva er galt eller betenkelig med utstyr som er godt over minimum ?

Hva er galt eller betenkelig med f.eks. kamuflasje, halvauto, lyddemper, rødpunktsikte, tofot, osv. osv...?

Så lenge jegeren mener å ha nytte av det, må det vel være greit.

Om jegeren finner ut at det ikke har noen nytteverdi, kutter vedkommende det ut ganske kjapt siden de ikke gidder å dra på alskens stæsj.

 

Har du ikkje lært noko om postmoderne etikk?

 

Det viktege er ikkje kva du gjer, men koss du ser ut medan du gjer det.

Link to comment
Share on other sites

Du stor kineser... Kan noen få den mannen kastet ut av styre og stell?

 

Leste jeg forresten at ABB hadde fått innvilget mini'en på grunnlag av hjortejakt? Har ikke en eller annen på et våpenkontor da begått en aldri så liten tjenesteforsømmelse?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...