Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som er ytterst viktig nå er at alle skytterorganisasjoner står samlet,og ikke kjører sololøp. Det NJFF presterer no i media er svært skadelig

for hele skytter Norge. Vi kan se på England,Australia,Canada m`flere på den katastrofale utviklingen som har vært i disse landene med hensyn på våpenlovene. Skyttere i desse landene ga en klar advarsel til skyttere i andre land ,fir ikke en tomme på kravene,gir du dem lillefingeren så ryker hele armen ved neste korsvei, dette har dei smertelig fått erfare.

Link to comment
Share on other sites

Debatten har startet fra Politiets side om årsakene til at katastrofen på Utøya fikk så stort omfang. Mange har vært tilbakeholdne med å gå ut med utsagn og spørsmål i denne tiden med sorg og savn.

Presset på politiet til å kommunisere noen analyser øker selvsagt fra dag til dag, og et poeng idag er visstnok stor skudd kapasitet på de våpen som ble benyttet, og det faktum at de er lovlige i salg til landets jegere og skyttere.

Tiden med tilbakeholdenhet i debatten om katastrofen er derfor forbi, for en tror vel ikke at enkelte har monopol på yttringer?

Kunne noe vært gjort bedre preventivt?

Kunne noe vært gjort bedre reaktivt?

Vi bør også diskutere politiets analysekapasitet, deres strategi for innsats i skarpe situasjoner, deres transport kapasitet, deres samarbeid med andre etater (Forsvaret feks.)

Politiet ble visstnok møtt av en kapitulert drapsmann. "Det er nærliggende å tenke at skadeomfanget ble så stort nettopp fordi han benyttet et halvautomatisk våpen". Det at en person med dette formålet har hatt tilgang til denne typen våpen, gjør at man må vurdere det regelverket som gjelder sier Mæland.

Jeg synes dette minner mye om en avsporing i streben etter å forhindre terrorisme i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein avsporing. Det er heller ikkje det folk stort sett er opptekne av i etterkant av udåden. Ein del snakkar om straffenivå, ein del snakkar om debattklima. Men når Janne Kristiansen, sjef i PST, fortel folk at ikkje eingong det aust-tyske STASI hadde klart å plukka opp førebuingane til jævelen, trur eg dei fleste trekk den slutninga at skal ein verkeleg gjera noko med slagordet "Aldri mer 22. juli" så må ein jobba på eit mykje meir fundamentalt nivå enn på det juridiske eller tekniske.

Link to comment
Share on other sites

Tror utover en hver tvil at det viktigste vi skyttere kan gjøre i denne situasjonen er å få forbundene på banen med en felles strategi overfor myndigheter og i sær media. Ut fra diverse artikler som det henvises til på nett så kan man jo bare lure på om reportere og dem som forer dem med info i det hele tatt vet hva de snakker om. Forstår det slik nå at der er kommet nye våpenlover rett over natta hva vedrører magasinkapasitet og oppbevaring, for å nevnte to......

Link to comment
Share on other sites

Når dét er sagt, her er eit anna legalt/teknisk innspel i debatten - og dei som har skrive dette, manglar ikkje faktabasis eller spisskompetanse innan sitt fagfelt:

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/02/kultur/debatt/kronikk/anabole_steroider/breivik/17524820/

 

 

I tenåra gjennomgår hjernen betydelige endringer som blant annet er styrt av kjønnshormoner, og det er påvist irreversible endringer i aggresjonsnivå hos unge dyr etter høye AAS-doser. Breivik skal ha misbrukt AAS siden ungdomsskolen, uten at dette med sikkerhet kan knyttes til hans ugjerninger.

 

AAS-misbruk er i studier særlig knyttet til vold, våpenbruk og drap, samt kriminell atferd uten kriminell bakgrunn. Ofte avviker atferden fra deres vanlige væremåte. Noe «utenfor dem selv» synes altså å drive dem til å reagere med grov vold, ofte utløst av minimal provokasjon. Stureplan-saken (drap av fire personer på grunn av adgangsnekt til Sturecompagniet) og saken mot Mattias Flink (drap av syv kvinner på grunn av brudd med kjæresten) i Sverige, samt flere norske drapssaker, er illustrerende.

 

Merk at kronikkforfattarane ikkje impliserar medvitslause eller at AAS-bruk skal kunne medføra senka straffeansvar. Spørsmålet er heller i kor stor grad det kan ha medvirka til at ein person legg heile sitt samvit og sosiologiske kondisjonering på hylla for ein stund. Merk og at desse stoffene er lovlege å eige og bruke i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det at "politidirektøren vil ha strengere våpenregler" er ikke det at de vil vri fokuset bort fra myndighetenes belvilgninger

og politiets arbeide.

Ser jo at det er mye som kunne vært gjort bedre fra deres side vedrørende Utøya.

Nevner noen stikkord:

bevilgninger til politihelikopter.

bevilgninger til nødnett som ikke virket.

bedre samarbeide mellom politi og forsvar.

mm

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Dette dreier seg om en verdi gjenstand i privat eie som er ervervet lovlig, ikke en hurra-plante som oppføres på en narkotika liste.

Du er klar over at forbudspolitikken er viktigste grunn til samfunnets enorme problemer med narkotika? Foreslår en titt på

.

 

Dette ble kanskje litt OT, men det er det samme ønsket om å vise handlekraft som ligger bak norges irrasjonelle rusmiddelpolitikk som kommer til å ødelegge norsk jaktkultur og skytesport om vi ikke står sammen nå. Dessverre ser det ikke ut til å mangle på ønsket om å kvitte seg med "useriøse" jegere og cowboyer, altså de som skyter med noe annet enn s/s hagle med engelsk grep i valnøtt.

 

Hva skal vi med aktivitetskrav? At lovlige våpen brukes til kriminelle handlinger er vel nærmest uhørt, og gærninger som ABB har jo motivasjonen på plass uansett hvor idiotisk regelverket måtte være..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forstår det slik nå at der er kommet nye våpenlover rett over natta hva vedrører magasinkapasitet og oppbevaring, for å nevnte to......

 

Kva då? Kvar står dette? Eg har ikkje lese om dette nokon stad.

 

Henviser til medias manglende kunskaper, og hva de skriver på f.eks http://www.aftenbladet.no/terror/Halvau ... 44032.html

 

Der kan man lese som følger :

 

Under skytingen på Utøya brukte drapsmannen ulovlige magasin som kan ta opptil 30 skudd.

 

De norske våpenreglene tillater også magasin med bare ti skudd.

 

Hvert våpen skal i hjemmene være demontert og delene lagt hver for seg i egne våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Før man legger seg flat for nye innstramninger og synes at det er flott at man teoretisk kan spare noen liv med å gi opp en liten del av de våpnene man kan lovlig erverve, bør man ta en titt på hvordan den tilsvarende prosessen har foregått i UK.

 

I grove trekk:

1987: Hungerford-massakren, 16 drepte, halvautomatiske rifler blir forbudt.

1996: Dunblane-massakren, 17 drepte, håndvåpen blir forbudt.

2010: Cumbria-massakren, 12 drepte.

 

Man får trekke sine egne konklusjoner.

Link to comment
Share on other sites

Ro ned og våkn opp!

77 mennesker ligger døde, knapt har vel alle rukket å bli begravd, deriblant en av mine tidligere elever.

Her på forumet velter det ut semi paranoid vås, angst for at våpen blir borte og dystopiske påstander....

Det kommer ikke nye lover over natten, det vil ta litt tid. (uansett hva nå en det er som blir resultatet)

Det jobbes med en ny våpenlov allerede, forventet avklaring før jul dette år.

Tilbakevirkende kraft vil si at man ikke kan straffes for å ha gjort noe som blir forbudt, før det ble forbudt. Det å forby enkelte våpentyper, eventuelt alle våpen er ikke noe som beskyttes av den saken.

Det er ingen grunn til at det skulle komme endringer i innvilgingen av søknader fremover.

Det er ikke "lett" å skaffe seg illegale våpen i Norge - spesielt ikke om man ikke har riktige kontakter.

Jeg merker meg forløvrig et stort fravær i tråden av det slitne argumentet om at lovlige våpne ikke brukes til ulovlige handlinger...

 

Den paranoide redselen for "konspirisasjonene" som er ute etter å "ta oss" er det som matet utøya morderens virkelighet, som rettferdigjorde den sanseløse gjerningen. Når enkelt formaner til ro i denn debatten, er det ikke for å sitte stille å håpe at det går over, eller å ofre sin frihet på et eller annet alter. Men for å respektere det som har skjedd, å la folket få avreagert sitt sjokk, sitt sinne og sitt raseri. Så kan vi fortsette den dialog vi har med myndigheten, for at at ekstremvold og politisk terror ikke skal tillates å affektere våre liv.

 

Ikke anta at de mennesekne som er blant våre ledere er stokk dumme, de ser også det som blant annet Sauer 150 poengtere i sitt anlegg. En strengere våpenlov ville neppe hindret "tempelridderern" eller affektert det på annen måte. VI kan ikke forby oss inn i trygghet, men vi kan være litt mere kritiske i hva vi sier, når vi sier det - og ei heller latterliggjøre eller fornedre andre meninger en våre egne. Men gå i dialog, når man er uenig og la debatten være arenaen. Jeg har lest nok det jeg innstendig mener ar er vås, paranoia og direkte skummle innlegg her på dette forumet, som passer rett inn i manifestet til morderen. Ingen tror jeg, her mener at det som har skjedd burde ha skjedd. Men tenk for pokker på hva man skriver!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke klart å henge med på alle regelendringer i løpet av åra, men det er ikke noe i regelverket om magasinkapasitet, er det vel? Jeg er klar over begrensninger på jakt, men det hindrer meg ikke i å fylle opp magasinet på trening eller konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg at INGEN ser ut til å ville tro det jeg skrev i mitt forrige innlegg. Greit nok, det høres brutalt ut, men hvis ingen gjør noe, dvs press på organisasjoner og politikere så blir dette resultatet. INGEN HÅNDVÅPEN og maks 3 jaktvåpen. 1 hagle, ei elgbørs og en 22!

 

Hvorfor tillater NJFF løse kanoner på dekk? Det er ikke tilfeldig at de gjør det! De tror slike utspill er smart, at det viser ansvarsfullhet hos jegere! Dessuten liker ikke nikkersadelen i styret av NJFF halvautoer for de er vulgære!

 

Kan ikke si hvor jeg har det fra men jeg sitter ganske sentralt plassert politisk med god informasjon! Ser det er en til (Godfisken) som har motatt de samme signaler.

Link to comment
Share on other sites

....men vi kan være litt mere kritiske i hva vi sier, når vi sier det - og ei heller latterliggjøre eller fornedre andre meninger en våre egne. Men gå i dialog, når man er uenig og la debatten være arenaen. Jeg har lest nok det jeg innstendig mener ar er vås, paranoia og direkte skummle innlegg her på dette forumet, som passer rett inn i manifestet til morderen. Ingen tror jeg, her mener at det som har skjedd burde ha skjedd. Men tenk for pokker på hva man skriver!

Som f.eks. å karakterisere andres meninger og innlegg som vås, paranoia og skumle når man i setningene før kritiserer de som latterliggjør og fornedrer andres meninger ?

Link to comment
Share on other sites

At et utspill om oppfølging av mindre aktive våpeneiere og våpeneiere som viser seg uskikket kan starte slike konspirasjonsteorier forbauser meg desverre ikke. Slapp av folkens, vi får nok fortsatt erverve og oppbevare jaktvåpen i fremtiden også.

Husk at våre fremste politikere er jegere selv.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste nå er å beholde verdighet i kommunikasjonen. Det betyr ikke at jegere og skyttere skal holde kjeft, eller bare levere inn våpnene sine. Men, jeg mener at det blir ekstremt viktig at vi kommuniserer på en verdig måte. Det er altså nylig 77 unge som ble skutt, det må vi ikke glemme. Dette forumet er åpent, og kan/vil bli lest av journalister, vi skriver IKKE bare til andre jegere og skyttere her. Og, det er fort gjort at et innlegg skrevet av en av forumets brukere blir blåst opp som: "Jegere på det største Norske internettforumet skriver at...". Altså at synspunktene til en hissig debattant blir tatt til inntekt for oss alle. Vær så snill å tenk på det før innlegg postes.

Link to comment
Share on other sites

Ole brum...

tror du ikke at de fleste helelr vel vinte en stund før man tar en gjennomgang av lov i forhold til udåden. Å presse frem slik du gjør nå syns jeg er smakløst og lite gjennomtenkt. En videre fremstår det som lite troverdig å hinte til "kontakter" uten å si hva det er. Slik uverdig fremgang kna og vil ikke gavne noen annet en det å vise for de som allerede tror det, at vi våpeneiere er en gjeng med nedsnødde usympatiske egoister som bare bryr oss om oss selv.

Selvsagt må det tas en dialog - men faen heller. Kan vi i det minste vnete til alle er begravd. og man ikke lenger braser ut av seg (fra alle sider) rent følelsesmessige inlegg.

 

Les Sauer150s innlegg en gang til, pust igjennom nesen og tell til 10.

Så venter vi en uke eller to - før vi ser hva som skjer - h a som er tull - Hva som er senasjons journalistik - og hva som eventuelt kommer på plakaten.

 

EL gringo -

Jeg referer kun til en debatt hvor noen instendig hevde3t at FN og 90% av forskingsmiljøet på klima i verdne hadde gått i hardtkorn med FN for å spre sosialisme. Videre har jeg ikke latterligjort noe i denne tråden, men tar det i allerhøyeste grad som en oppfordring til meg selv.

 

Hva var det du leste ut av mitt inlegg El Gringo?

Link to comment
Share on other sites

Det som slår meg i denne og andre, tilsvarende diskusjoner om våpenregler her inne, er at det er en utpreget tendens til å tenke "dem" og "oss" og da i forståelsen "oss mot røkla".

Jeg vil ha meg frabedt å bli tatt med i tellinga når det argumenteres på den måten.

For meg er det helt greit og svært forståelig at Mæland (som virker som en svært forstandig mann) tar til orde for å redusere tilgjengeligheten til halvautomatiske rifler.

For meg er det uansett helt meningsløst med en halvautomatisk rifle i kaliber .223, fordi det i dette kaliberet er mer fornuftig å satse på boltmekanisme, fordi dette er et småkalibret våpen beregnet på presisjon. En halvauto er for meg bare nyttig hvis jeg skulle gå ettersøk på farlig vilt. Men egentlig ikke da heller, på grunn av risikoen for forkiling.

For meg er det uproblematisk å forstå at majoriteten av Norges befolkning ikke eier våpen, og således åpenbart aksepterer at en minoritet av befolkningen likevel skal få eie våpen mot at de etterlever de krav storsamfunnet setter til privilegiet.

Utfordringen blir da å argumentere på en måte som gjør at resten av befolkningen synes det er fornuftig.

Det er ikke sikkert at alle argumentene som kommer frem her inne, bidrar til akkurat det. På den annen side, bidrar det ganske sikkert ikke til forståelse hvis folk på et åpent forum går ut med oppfordringer til sine meningsfeller om å holde kjeft og ikke si noe heller, underforstått fordi folk (meningsmotstandere) vil få vann på mølla.

Åpenhet og saklighet uten ufine personangrep, er trolig best. Hvis det er mulig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dessverre det ikke er lenge før privat våpeneie er historie i Norge.

 

Jeg er på ingen måter ekstrem eller voldelig, men jeg er så uenig i den retningen regjeringen fører landet at jeg ser veldig mørkt på framtiden i Norge.

 

Jeg for min del kommer jeg til å søke permanent opphold i USA http://travel.state.gov/visa/immigrants/types/types_1318.html

selge leiligheten og flytte til Las Vegas hvis jeg får opphold. Det er fortsatt mye man kan jobbe med der selv om det er nedgangstider

pga mye turister fra hele værden.

Også er våpenlovene en del mere foruftige enn Norge;)

 

Las vegas sleit med mye tung kriminalitet fram til 1995 når private våpeneiere fikk muligheten til å ta et kurs og få gå med skjult håndvåpen på seg.

Siden da har kriminaliteten synket jevlig hvert år. Samme i Alaska og andre stater hvor de får gå med skulte våpen på seg.

 

I New York og California som har våpenforbud florerer det av illegale våpen og kriminaliteten er større en noen gang.

 

Dette kommer dessverre aldri Norske politikere til å forstå, jeg tror omfanget av tragedien kunne vært mye mindre hadde han som var politivakt på utøya hatt håndvåpen og det var flere våpen blandt lovlydige borgere.

 

Vi kommer til å ende opp med et samfunn hvor alle de lovlydige ikke har våpen og alle de kriminelle har masse illegale våpen og kan rane voldta og drepe omtrent så mye de vil, for penger til ett skikkelig Politi har jo ikke oljestaten Norge.

Link to comment
Share on other sites

@ Hassel:

Ikke noe annet enn det jeg skrev, samt at jeg også mener at å utbasunere at brukere her inne er paranoide og har skumle meninger ikke er så heldig i et åpent forum i disse dager.

Formannen i Bergen PK klarte å bæsje oss alle på leggen ved å fortelle folk at det finnes folk i klubbene som ikke burde hatt våpen, så vi behøver ikke mer i samme retning fra oss selv.

Link to comment
Share on other sites

Las vegas sleit med mye tung kriminalitet fram til 1995 når private våpeneiere fikk muligheten til å ta et kurs og få gå med skjult håndvåpen på seg.

Siden da har kriminaliteten synket jevlig hvert år. Samme i Alaska og andre stater hvor de får gå med skulte våpen på seg.

 

I New York og California som har våpenforbud florerer det av illegale våpen og kriminaliteten er større en noen gang.

 

Dette kommer dessverre aldri Norske politikere til å forstå, jeg tror omfanget av tragedien kunne vært mye mindre hadde han som var politivakt på utøya hatt håndvåpen og det var flere våpen blandt lovlydige borgere.

 

I rest my case.

Link to comment
Share on other sites

At "Hassel" avfeier enkelte innlegg som vås og paranoia tyder på lite respekt over for folks meninger,og at han i tillegg samenligner enkelte

utspill som tatt rett ut av morderens manifest da blir dette meget usmakelig.

Skytterorganisasjonene skal/bør ha et seriøs og konstruktivt sammarbeid med myndighetene,dette er det beste for alle parter.Da bør dei også

starte prosessen i nær fremtid slik at det ikke blir enveiskjøring,men en konstruktiv dialog med alle berørte parter.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Trekk pusten dypt og pust sakte ut..

Av og til så lønner det seg å lese det man har skrevet to og tre ganger før man poster.

Vis respekt for det som har hendt.

 

Det vi som er aktive jegere og konkuranseskyttere må gjøre er å støtte organisjonene våre så godt som mulig.

Det vil komme en endring i våpenloven, og den hadde kommet uansett.

og det vil bli gjennomgått i Våpenlovutvalget der pod er representert.

 

mvh

 

 

 

Her er eit klipp fra politiet,

 

Vil stramme inn siviles adgang til å erverve halvautomatiske rifler

 

Politidirektør Øystein Mæland ønsker en innstramming av siviles adgang til å erverve halvautomatiske rifler.

 

 

 

- I etterkant av det som skjedde på Utøya er det naturlig at Politidirektoratet vurderer tiltak som kan forebygge lignende hendelser, sier Mæland.

 

Det er politiets oppgave å behandle ervervstillatelser på skytevåpen, og Politidirektoratet er ansvarlig for de nasjonale retningslinjene som gjelder for behandling av våpenerverv.

 

Gjerningsmannen ble pågrepet på Utøya med en halvautomatisk rifle. Et våpen som kjennetegnes med at det er raskt å avfyre, har stor skuddkapasitet og god presisjon. I hendene på feil person har et slikt våpen et stort skadepotensiale.

 

Derfor ønsker politidirektøren innstramming av dagens regelverk. - I dag benyttes denne type rifler lovlig til jakt og konkurranseskyting. Til jakt finnes det våpen som er bedre egnet, og det er mulig å drive mange former for konkurranseskyting med andre typer rifler. Her må hensynet til den enkeltes rett til å velge våpen til jakt og konkurranse veies opp mot samfunnets behov for å beskytte seg mot misbruk, sier Mæland.

 

Politidirektoratet vil ta opp sine synspunkter i Våpenlovutvalget, hvor direktoratet er representert.

Link to comment
Share on other sites

Leser veldig mye her på kammeret, men noe mer usmakelig enn det Hassel kommer med her har jeg ikke sett. Mener du Hassel virkelig at enkelte skriver her på lik linje med manifestet til korsfareren? Hva er det egentlig som foregår internt i styret i NOJS, ikke den eneste tåpelige kommentaren i det siste fra noen av styremedlemmene. Takk skal dere faen meg, ha og håper du og en til blir kastet ut ved neste valg grunnet uttalelser som ikke passer seg!!!

Link to comment
Share on other sites

Leser veldig mye her på kammeret, men noe mer usmakelig enn det Hassel kommer med her har jeg ikke sett. Mener du Hassel virkelig at enkelte skriver her på lik linje med manifestet til korsfareren? Hva er det egentlig som foregår internt i styret i NOJS, ikke den eneste tåpelige kommentaren i det siste fra noen av styremedlemmene. Takk skal dere faen meg, ha og håper du og en til blir kastet ut ved neste valg grunnet uttalelser som ikke passer seg!!!

 

Da har du tydeligvis ikke lest nok, fordi det er nok av innlegg om venstresidens konspirasjoner her på kammeret. Ta en liten titt i tråden ”Ny våpenlov på trappene”, så står det en del som i dagens lys ikke fremstår særlig spislig.

Link to comment
Share on other sites

Desverre så dukker det opp diverse "teorier" her på forumet nå. Det beste hadde kanskje vært om denne tråden ble fjernet, før den er deltakende i at våre muligheter til å drive med skyting/jakt blir fjernet eller innsnevret.

 

Politidirektøren har sagt hva han mener ut fra situasjonen, men det er ikke politidirektøren som vedtar lover etc her i landet.

 

Med unntak av restriksjonene som kom på håndvåpenkaliber og problemene med å få handle rifler i .50BMG så har våpenloven/forskriftene som har kommet de siste årene gått mer i skytterens/jegerens favør. Jeg tenker da på at det endelig kom en standard for hva en "aktiv" skytter var, og hva og hvor mye vedkommende kunne erverve. Der er kommet en jaktgarderobe på 6 våpen, som betyr at det er først etter kjøp av sjette jaktvåpen at man må oppi grunn til hvorfor man skal ha enda et våpen. Nei takk, trenger ikke kommentarer om hjemmebesøk og grunnlov om husinkvisasjoner..... Ser i hovedsak ikke et dilemma i om "onkel" ønsker å påse at mine våpen oppbevares i våpenskap. Hvis de ønsker å se hvordan våpen skal oppbevares korrekt, så er de velkommen på kaffe og kake og omvisning.

 

Hvis det er en ting media ønsker nå, så er det å piske opp stemningen for skyttermiljøet. Når de er ferdige med oss, så går de på neste bolk. Derfor, få forbundene på banen!

Link to comment
Share on other sites

Saken, som jeg velger å se den her, er om forbud mot mini-14 og lignende våpen ville utgjort noen forskjell for at katastrofen hendte, eller forhindre at lignende terror kan skje i fremtiden.

Politi representanten mener ja uten å forklare hvorfor, men påpeker at generelt ser han ikke noe legitimt behov hos jegere og skyttere for halvautomater. Jaja, men saken handler om terror virksomhet.

 

Kunstgjødsel utgjør en annen faktor i terroren. FellesKjøpet ønsker å gjøre tiltak, se klippet fra nrk.no nedenfor:

 

Ville ikke stoppet Behring Breivik

De gjør det dermed mer komplisert for vanlige forbrukere å kjøpe gjødsel av disse typene. Gjerningsmannen derimot hadde registrert et eget foretak med navnet Breivik Geofarm, og var dermed ikke noen vanlig forbruker.

 

Disse reglene ville vel ikke stoppet gjerningsmannen?

 

– Nei, dessverre hadde det nok ikke gjort det. I dette tilfellet var det registrert en jordbruksvirksomhet som legitimerte kjøpet av kunstgjødsel, og vi hadde ingen mulighet til å forhindre et slikt kjøp.

Felleskjøpet opplyser at EU-reglene er til behandling hos norske myndigheter, og at kravet knyttet til forbrukerkjøp av gjødsel egentlig først kan bli et krav her i landet tidligst en gang i løpet av høsten.

Selv om reglene ikke ville stoppet Anders Behring Breivik velger Felleskjøpet å innføre restriksjonene allerede nå.

--------------------- sitat slutt

 

Så har vi da idag sett ett forslag (våpenlov) og en aksjon (gjødsel salg) som begge retter seg mot å motvirke terror.

 

Jeg håper for vår alles skyld at landets kloke hoder med tiden kan lage mer troverdige tiltak og forbedringer mot terror, enn det som er nevnt over.

Vi på Kammeret bør selv legge hodet i bløt og fremme forslag (!)

Link to comment
Share on other sites

Men om en er på tankene om å kjøpe ny rifle av typen halvauto, så er det sikkert smart å levere en søknad før det kommer nytt vedtak.

Men blir spennende å se utfallet av forhandlingene, og intresant å se hva njff foretar seg.

 

Kan jo bli en dyr fornøyelse om det skulle gå så gale at vi må levere fra oss halvauto rifler. Tror heller jeg hadde avventet til over nyttår, men det er nå meg.

Link to comment
Share on other sites

@E-TEC

Kjenner du til den tråden og de spesifike inlegene jeg referer til? Eller bare antr du at du vet hva jeg sikter til?

(For ordens skyld, jeg finner denne tråden til tider uspiselig, mest på grunn av timingen - og noen av inleggene som ubehagelige. Men det er ingen av de jeg henviser til. http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=79&t=31219&p=352065&hilit=sosialisme#p352065

 

Det mest usmakelige i denne tråden er antydningen om at en viss herre - skulle glede seg over tragedie som en mulighet til å begrense våpen blant private. Riktig nok er jeg ikke enig i ham om hva som bør være tilatt av skytevåpen og kalibre hel tiden. Men det å tror at noen finner glede eller gunstig mulighet ...

 

Mener du Hassel virkelig at enkelte skriver her på lik linje med manifestet til korsfareren?

Ja, desverre. Det mener jeg. Var dette ubehagelig? se forøvrig link over

Hva er det egentlig som foregår internt i styret i NOJS, ikke den eneste tåpelige kommentaren i det siste fra noen av styremedlemmene. Takk skal dere faen meg, ha og håper du og en til blir kastet ut ved neste valg grunnet uttalelser som ikke passer seg!!!

Kan det hende at vi leser mer på forumet en det du gjør? Eventuelt at vi faktisk også av og til må bistå og diskutere rundt moderering av tråder og dermed for lese en del ting som også blir moderert?

 

På hvilken måte mener du at det jeg har sagt er galt?

Link to comment
Share on other sites

Alle som ein av oss er enige om at tragedien som har skjedd, er ubegripelig og det er vanskeligt å beskrive med ord kva me meiner om det, og medfølelsen me har for dei pårørende.

 

Samtidigt trur eg at det er viktigt at me ikkje blir stille av hensyn, pga at det gjør det mye letter å gje våpenloven skylden for det som skjedde og regelrett kjøre over hundretusen vis av mennesker som aldri kunne gjort noko lignende pga det som ein sinnsyk person gjorde.

 

Alle av oss bør stå samlet, uansett om ein driver med jakt eller konkurranse skyting, så vil mulige forandringer i lovverket angå begge parter.

 

Det betyr ikkje at me bør gå "all out" i media, men heller at me tenker både ein og to ganger før man seier noko. Ikkje minst burde organisasjonene hatt ein skikkelig plan for handtering av media, og har dei det ikkje så bør dei lage ein.

 

Handteringen til nå har vært direkte flau, med mye syntsing. Problemet i nokre av sakene her kan veldigt godt være måten journalisten formulerer spørsmålene på, og at personene som har blitt intervjuet ikkje er vant til dette. Og ikkje minst om journalisten kan har tatt seg eit par friheter når han har skrevet artikkelen etterpå, det er muligt at visse spørsmål er fjernet fordi dei passet ikkje i den store sammenhengen, som for journalisten og redaktøren er å selge aviser.

 

Dette er dog noko som man skulle vært klarover vist man gjer eit intervju, og ikkje minst være forberedet på spørsmål av denne typen.

 

I sammenheng med den tragedien som har skjedd, så bør alle som blir spurt om eit intevju angående våpenlover osv. vite at utgangspunktet til journalisten ikkje er å hjelpe oss som driver med jakt/konkurranse. Fra nokre av postene i denne topicen, så ser det ut som om nokre her har ein meir naiv forholdning til dette.

 

 

Det som bør skje er at organisasjonene, eller nokon som har kunnskap om dette, lager dokument maler som me andre som ikkje er så gode til å formulere oss, kan bruke for å få svar kor dei forskjellige partiene står i desse sakene. Vist mange nok av oss sender inn desse spørsmålene så vil også pipen få ein annen lyd, pga at me er ein stor del av befolkningen som har stemmerett.

 

Historisk sett så har me vært ein rolig og stille gruppe, eg er redd om at vist me fortsetter med dette, så vil me ikkje ha ein lovlig hobby å gå til om eit par år.

 

tror du ikke at de fleste helelr vel vinte en stund før man tar en gjennomgang av lov i forhold til udåden. Å presse frem slik du gjør nå syns jeg er smakløst og lite gjennomtenkt.

Mesteparten av oss er nok heilt enige med deg angående at det hadde vært greit å kunne vente med dette.

 

Problemet er vel heller det at me har alltid vært for passive, og vist det er nokon gang som har vært ein tid for å være meir synlige, så er det nå. Ellers kan resultatet tilslutt bli noko heilt annet enn forventet.

 

Ikke anta at de mennesekne som er blant våre ledere er stokk dumme

Det er fleire veldigt oppegående folk i regjeringen, men uheldigvis så er det vel ein del av dei du kaller "stokk dumme" og. Ta bare ein titt på fleire av lover og regler som er blitt innført dei siste 10-20 årene, og ikkje minst korleis dei forskjellige sektorene som sykehus, nav, vegvesenet osv. fungerer i dag iforhold til før.

 

Faren er vel som nevt tidligere at det som er meint med god hensikt, viser seg etter ein stund å være det stikk motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Politikere og andre trenger slett ikke være dumme for å klusse det til for oss.

Taburetter, hestehandel, handlekraft og politisk mynt kan være stikkord som fort kan gjøre oss til en gruppe som kan ofres på det politiske alter, spesielt om forbund og organisasjoner spriker i alle retninger og er seg selv nermest.

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Ser du bruker sosialisme som søkeord. Nå har altså kammeret bevegd seg ut på samme grense som medianorge. Om man er kritisk til Sosialisme eller den sittende regjering er man en potensiell massemorder eller terrorist.

Hva med gærningene som sitter på ytterste venstreflanke og kritiserer høyresiden i norsk politikk?

Aner hva du egentlig sikter til, men å sammenligne de personene med terroristen er å dra strikken så langt at det nærmer seg (vet ikke hvilket ord jeg skal bruke)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt forundret over og bli beskrevet som en cowboy.

1. Jeg har aldri sittet på en hest

2. Jeg er ikke spesielt konfertabel med krøtter

3. Men jeg har en halvauto som hundeførerrifle, og jeg er så harry at jeg har kikkertsikte på den, og har bygd opp kolben for bedre passform, men for å toppe alt så har jeg bærereim på den :shock:

Så konklusjonen er vel at jeg må kjøpe meg ett skudds brytevåpen og kun bruke jærnsikter sånn at jeg ikke er en cowboy

Link to comment
Share on other sites

Takk E-tec

Som jeg også skrev, jeg prøver også bevist gå mer for fakta i debatt en bare det å drite ut de som jeg syns er teite.

 

510 Whisperer...

Hva i alle dager er det du menr nå? Jeg forstår det ikke. Jeg er for kritikk - For mindre sensurering av ekstrem utaleser osv. Jeg har vel ikke skrevet noe annet? Jeg har dessuten ikke sammenlignet noen med teroristen (Som er en Violent True Beliver - Innen sin egen sekt gruppering, altså en gærning selv i i sine "egnes øyne". Slikk om de fleste jihadister og de venstre radikale teroristgruppen som Rote Arme Faction / Bader Meinhoff gruppene osv. http://www.nrk.no/nyheter/1.7730085) Jeg har derimot henvist til ting som er skrevet her som er av tilsvarende art som det som manifestet er preget av.

 

Om du Whisper510 ønker å bidra denne debatten, så er du velkommen til det. Men jeg opplever det som om du baserer deg mer på antagleser og forventninger om hva jeg mener eller tror. Og ikke prøver å forstå det jeg skriver i beste mening. Er det noe du lurer på så er det bare å spørre.

 

(det er forøvrig ikke å krittsitere sosilaisme å påstå at det er de som har funnet opp sammen med FN og verdens lednede forskere klima problematikken. Det er å påstå noe som jeg mener er veldig, veldig usannsynlig.)

Link to comment
Share on other sites

Så visst vi skal forby halvauto rifler for de ble brukt må vi også forby:

-Biler.

-Kunstgjøtsel.

-Disel.

-RC Modeller/drivstoff.

osv...

Dette fordi at dette ble brukt under attentatet.

Hmmm...

Når skal folk skjønne at det er folk som betjener våpen... ikke våpen som betjener våpen..?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når skal folk skjønne at det er folk som betjener våpen... ikke våpen som betjener våpen..?

 

Helt enig med deg.

 

Hva om vi hadde sperret inne absolutt alle gale her i verden, og det KUN var oppegående normale personer som eide våpen. Ville det da vært noe problem? Nei. Så å forby våpen vil vel ikke hjelpe for mye..

Link to comment
Share on other sites

Så visst vi skal forby halvauto rifler for de ble brukt må vi også forby:

-Biler.

-Kunstgjøtsel.

-Disel.

-RC Modeller.

osv...

 

Hmmm...

Når skal folk skjønne at det er folk som betjener våpen... ikke våpen som betjener våpen..?

 

Folk tenker som sagt ikke lengre en sin egen nesetipp, det er ikke snakk om å forby noe som helst, men å stille strengere krav. For å ta noen av punktene dine:

 

- Biler, en må ha førerkort for lovlig å håndere en bil, det er også flere kategorier biler, som også må forskjellige kurs for å håndtere.

- Kunstgjødsel, ja her kommer det faktisk strenger krav.

- Diesel, ser ikke helt hva det har med saken og gjøre?

- RC modeller, avhenig av hva du sikter til, er flere av disse ikke tillat til bruk i offentligheten.

 

Våpen derimot, idag kan en hvilken som helt hillbilly løpe rundt med atuomat rifler, som elitesoldater bruker, uten annet enn en skarve jegerprøve som far til naboen har godkjent (selv om den egentlig ikke skulle vært det). Klarer dere virkelig ikke å åpne øynene å se at noe her skurrer?

 

 

Dette innlegget er ikke mytet på bakgrunn av de tragiske hendelsene i Oslo og Utøya, men disse hendelsene gjør at lyset igjen kommer til å bli satt på denne saken.

Link to comment
Share on other sites

 

Våpen derimot, idag kan en hvilken som helt hillbilly løpe rundt med atuomat rifler, som elitesoldater bruker, uten annet enn en skarve jegerprøve som far til naboen har godkjent (selv om den egentlig ikke skulle vært det). Klarer dere virkelig ikke å åpne øynene å se at noe her skurrer?

 

 

Feilinformasjon verdig våre værste våpenmotstandere.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Finskstøver

De stoffene du ikke kjennte til er omtalt som ingrdienser til og produsere eksplosiver.

 

Våpen derimot, idag kan en hvilken som helt hillbilly løpe rundt med atuomat rifler, som elitesoldater bruker, uten annet enn en skarve jegerprøve som far til naboen har godkjent (selv om den egentlig ikke skulle vært det). Klarer dere virkelig ikke å åpne øynene å se at noe her skurrer?

 

Når du påstår at det er lettere og få en halvautomatisk rifle i Norge enn et bilsertifikta mista du både troverdigheten og min interesse for og diskuterer mere med deg.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...