Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

De6t jeg mener er det viktigste spørsmålet nå er: Hva i alle dager er det dere mener vi skal stå samlet i mot???

Det å kokesammen masse mulig konsekvenser, for å så aggressivt gå ut å forsvare sine egne interesser, tror jeg ikke vil føre til noe positivt for skyttersaken.

 

Vent til det er kommet forslag på bordet, ikke hør på falske rykter og "sikre kilder" slik det spres om med nå på høygir.

 

Amen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bor i et distrikt hvor jeg trodde (akk så feil man kan ta) at jakt og våpen var like naturlig som sykling.

 

Slik er det ikke og også her deler befolkningen seg i de som jakter/skyter og de som ikke gjør det. De som ikke gjør det har ikke noe forhold til våpen og ser det gjerne forbudt. Noen kan til nød akseptere jaktvåpen, men våpen bare for å skyte på blink? Ikke snakk om! De skal dessuten være nedlåst hos lensmannen. Dette er holdninger jeg møtte før idioten flippa helt. Hvordan det er nå, tør jeg ikke tenke på en gang. Og dette er i et distrikt hvor jeg tør påstå at ALLE har en jeger/skytter i familien eller en nær bekjent som er det. Så farlig synes de altså at våpen er, tenk litt på det.

 

Helt enig og samme som jeg selv opplever.

En barndomsvenn av meg nå mann i tidlig 30årene kunne ikke forstå hva jeg skulle med håndvåpen! Slike holdninger opplever jeg som direkte skremmende.

 

Som jeg har skrevet her før, vår største trussel er den kaffelattedrikkende generasjonen som vokser opp uten noen forhold til våpen utover de løgner og media presenterer for dem.

 

Ta med en venn eller to ut i skogen eller på skytebanen og introduser dem for vår flotte og sunne hobby.

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvertfall en ting folk flest kan være enig i og det er at Norge er ett godt land å bo i, og vi har en enestående jakt og skytterkultur

som mange lands innbyggere kan misunne oss, og no gjelder det å ta vare på denne tradisjonen så godt vi kan.

Så jeg vil ønske "Hassel" & co lykke til med de kommende diskusjonene/forhandlingene i våpenlovutvalget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det du skriver er så rett.

Og vi alle får være litt audmjuk for den tillit som er gitt oss som har fått løyve til våpen til jakt og sport.

 

mvh

 

Det er i hvertfall en ting folk flest kan være enig i og det er at Norge er ett godt land å bo i, og vi har en enestående jakt og skytterkultur

som mange lands innbyggere kan misunne oss, og no gjelder det å ta vare på denne tradisjonen så godt vi kan.

Så jeg vil ønske "Hassel" & co lykke til med de kommende diskusjonene/forhandlingene i våpenlovutvalget. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så jeg vil ønske "Hassel" & co lykke til med de kommende diskusjonene/forhandlingene i våpenlovutvalget.

 

Er Hassel med i våpenlovutvalget? Det var nytt for meg, men så følger jeg ikke så godt med heller.

 

 

Våpenlovutvalget vil bli bestående av:

Sorenskriver Ingrid Røstad Fløtten (leder)

President i Det frivillige Skyttervesen Hans O. Kveli (medlem)

President i Våpenrådet Randulf W. Tønnesen (medlem)

Jaktkonsulent i Norges Jeger- og Fiskerforbund Vidar Nilsen (medlem)

Politiinspektør Astrid Elisabeth Nilsen (medlem)

Seksjonssjef Steinar Talgø (medlem)

Psykologspesialist Solveig Karin Bø Vatnar (medlem)

Førstekonsulent Øivind Fredlund (medlem)

 

I tillegg er advokat Morten Thomsen engasjert som sekretær for utvalget.

 

NOJS er desverre ikke med, men antar de hadde sendt Tron om så hadde vært!!!

Link to comment
Share on other sites

Er Hassel med i våpenlovutvalget?

 

Nei, Hassel er ikke med på lista til våpenlovutvalget:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dep/Styre-rad-og-utval/tidsbegrensede-styrer-rad-og-utvalg/vapenlovutvalget.html?id=609041

 

Sorenskriver Ingrid Røstad Fløtten, Vardø kommune (leder)

President i Det frivillige Skyttervesen Hans O. Kveli, Trondheim kommune (medlem)

President i Våpenrådet Randulf W. Tønnesen, Kristiansand kommune (medlem)

Jaktkonsulent i Norges Jeger- og Fiskerforbund Vidar Nilsen, Nedre Eiker kommune (medlem)

Politiinspektør i Troms politidistrikt Astrid Elisabeth Nilsen, Tromsø kommune (medlem)

Seksjonssjef i Politidirektoratet Steinar Talgø, Oslo kommune (medlem)

Psykologspesialist i Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) Solveig Karin Bø Vatnar, Tønsberg kommune (medlem)

Førstekonsulent i Justis- og politidepartementet Øivind Fredlund, Oslo kommune (medlem)

Link to comment
Share on other sites

"Hassel" er etter det jeg forstår en av 3 representanter i NOJS som skal arbeide opp imot våpenlovutvalget hvis jeg har forstått dette riktig. :?:

 

NOJS er IKKE representert i våpenlovutvalget.

 

Slike undergrupper som kommer med innspill har samme påvirkning som enhver annen privatperson som gidder å sende inn innspill.

Link to comment
Share on other sites

NOJS er IKKE representert i våpenlovutvalget.

 

Slike undergrupper som kommer med innspill har samme påvirkning som enhver annen privatperson som gidder å sende inn innspill.

 

Har vel tro på at uttalelser som kommer fra en organisasjon enten det NOJS eller andre som representerer en gruppe personer vil veie noe tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jo dette å gå på ville veier i denne tråden. Men det er vel både rimelig og egentlig greit i en den situasjonen vi er i nå.

 

Til dere som etterlyser en landsomfattende organisasjon så anbefaler jeg å google NOJS. (Eventuelt bruke søk på kammeret... ) Som er Norsk organisasjon for Jegere og skytter, og har 3 representanter i rådet til våpnelovutvalget. (jupp, jeg er en av dem )

 

 

 

Dette er hva "Hassel" skrev i et tidligere innlegg i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hassel?

 

Hvordan hadde det vært med et "fadderskap light" for å bli med i skytterklubb?

At en feks. må ha anbefalinger fra 2 allerede innmeldte medlemmer for å kunne bli medlem.

 

Da kunne jo ikke hvilket-som-helst "wild-card" bare meldt seg inn.

 

Som et preventivt tiltak?

Link to comment
Share on other sites

Hassel?

 

Hvordan hadde det vært med et "fadderskap light" for å bli med i skytterklubb?

At en feks. må ha anbefalinger fra 2 allerede innmeldte medlemmer for å kunne bli medlem.

 

Da kunne jo ikke hvilket-som-helst "wild-card" bare meldt seg inn.

 

Som et preventivt tiltak?

 

ABB var medlem i frimurerlosjen. Der trenger man 2 faddere for å komme inn samt prøvetid!!!!

Link to comment
Share on other sites

Albatross

Hvordan hadde det vært med et "fadderskap light" for å bli med i skytterklubb?

At en feks. må ha anbefalinger fra 2 allerede innmeldte medlemmer for å kunne bli medlem.

 

Da kunne jo ikke hvilket-som-helst "wild-card" bare meldt seg inn.

Hva med at kun medlemmer av Frimurerlosjen kunne få adgang til skyteklubber? Nei vent litt..... det hadde jo ikke hjulpet :forvirra:
Link to comment
Share on other sites

Hassel?

 

Hvordan hadde det vært med et "fadderskap light" for å bli med i skytterklubb?

At en feks. må ha anbefalinger fra 2 allerede innmeldte medlemmer for å kunne bli medlem.

 

Da kunne jo ikke hvilket-som-helst "wild-card" bare meldt seg inn.

 

Som et preventivt tiltak?

 

Tvilsomt forslag, med begrenset virkning. Mennesker som er så dedikerte som ABB har få problemer med å manipulere omverden for å skjule sine motiver. Som nevnt, han var losjebror, enten betyr det at losjen uoffisielt deler ABB sitt verdenssyn eller så var de ikke klar over det. Derimot vil det bare medføre problemer for de som ønsker å melde seg inn i klubber og dermed ødelegge for rekrutteringen. Pluss at å lukke skyttermiljøet vil bare skade vår sak ytterligere, vi må vise at vi rekrutterer fra det brede laget av befolkningen (noe vi faktisk gjør i dag) og at hobbyen er åpen for alle, det er den eneste måten å ufarliggjøre hobbyen på.

Link to comment
Share on other sites

Hassel?

 

Hvordan hadde det vært med et "fadderskap light" for å bli med i skytterklubb?

At en feks. må ha anbefalinger fra 2 allerede innmeldte medlemmer for å kunne bli medlem.

 

Da kunne jo ikke hvilket-som-helst "wild-card" bare meldt seg inn.

 

Som et preventivt tiltak?

 

Da vill nok medlemstalet synke.. Jeg kjente ikke noen (trudde jeg) som drev med pistolskyting i byen jeg bor i, så vem skulle da anbefale meg? Jeg ville jo ikke ha kommet i gang i det hele tatt i denne morsome og sosiale sporten "pistolskyting".. Nei, ikke noe bra forslag for og øke intressen for idretten vår.

 

Prøv heller og få det så trivelig og sosialt som mulig så flere kommer på treningene/oftere og/eller blir med på stevner med tilhørende biltur, kaffedrikking og ellers sosialt samvær. Da blir vi bedre kjendt og kan på den måten peile av hvis noen ikke er helt stabil for stunden eller begynner og proppagere for holdninger som ike er bra for klubben og idretten vår og som kansje er uegnet som våpeneier.

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Har til nå lest meg halveis gjennom tråden, men øynene begynte å gå i kryss i takt med de mer fargerike utspillene/synsingene. Så unnskyld hvis spørsmålet mitt har blitt avklart allerede.

 

Here goes:

 

Kan noen vise meg en eneste sikker kilde på at udåden på Utøya ble gjort med en Ruger Mini-14. Jeg har letet etter det, men finner ikke et eneste utsagn fra politiet som bekrefter det. De har bekreftet at det ble brukt en Glock og en halvautomatisk rifle. Media sitt våpenhysteri kom når en "ekspert" identifiserte våpenet Breivik poserte med på bildene fra manifestet. Bilder som også var sagt til å være tydelige photoshopet. Neste runde kom når journalister hadde lest i manifestet at Breivik hadde kallt denne riflen for den mest militære av lovlige halvautorifler i norge.

 

Nå er jeg egentlig ikke i tvil om at det var en Ruger Mini-14 som ble brukt. Jeg vil bare poengtere at vi har i de siste par ukene hatt massivt mediaoppslag og en del sterke meninger om denne typen rifle, basert på hva han har sagt og bilder hvor han ville vise seg frem. Det er som om vi har brukt manifestet som kilde på hva som faktisk hendte, og ikke ventet på politirapporten. Og det, det gir meg frysninger.....

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått så langt har det ikke blitt bekreftet at han brukte en mini-14, men mye tyder jo på det.

 

"Politiet har bekreftet at gjerningsmannen brukte en halvautomatisk rifle han eide lovlig. Trolig er riflen en halvautomatisk Ruger mini-14. I tillegg skal han ha brukt en Glock 17, en pistol han skaffet seg på lovlig vis."

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4191220.ece

Link to comment
Share on other sites

Hei hva gjør vi jeger/skytere I ett worst case scenario.

Med den nye våpenloven som er rett rundt hjørne?Har vi en slagplan eller?

Ikke for og svartmale det,men jeg ser før meg Engelske tilstander her til Lands

trur dette e på høy tid og våkne nå,og mobilisere oss jegere/skyttere. Samle oss for at fornuften/faktaen skal bli hørt, så vi har en mulghet for og vinner frem ivertfald på noen punkter. Sammen er vi sterk...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva gjør vi jeger/skytere I ett Worst case scenario!

 

displayimage.php?pos=-14582

 

Dette minner litt for mye om hysteriet rundt våpeneierskap når Obama lå an til å vinne presidentvalget i USA. Alskens ville rykter om at nå skulle ammunisjon forbys eller at nå kom FN(!) og tok alle amerikanske våpen osv. Alt var basert på rykter, ingenting var sant, det eneste det oppnådde var å presse prisene opp på et mye høyere nivå og å fremstille amerikanske våpeneiere som idioter.

 

Jeg setter pris på om vi ikke presser prisene oppover (halvauto blir forbudt! kjøp nå, siste sjanse!), og at vi ikke fremstiller oss selv som idioter (regjeringa vil ta fra oss alle våpna! snart er det verre enn england!).

Link to comment
Share on other sites

Med tenke på reaksjonene i Australia og Uk etter massakrene i 1996 i henholdsvis Port Arthur i Tasmania ( 35 drept) og Dunblane i Scotland (17 drept), er min tiltro til en saklig og nøktern behandling i henholdsvis Våpenlovutvalget og deretter i Stortingen ikke den aller beste.

Med saklig og nøktern mener jeg en behandling som forholder seg til fakta og ikke følelser basert på den uhyrlige og tragiske hendelsen.

 

På Tasmania ble det benyttet en AR15, og reaksjonen fra myndighete ble forbud mot halvautomatiske rifler og hagler. Myndighetene iverksatte en "buy back" aksjon og eiere av de aktuelle våpentypene måtte levere inn sine våpen.

 

I UK resulterte Dunblane-massakren forbud mot håndvåpen, da attentatmannen var medlem i pistolklubb og benyttet lovlig ervervet håndvåpen.

 

Her ser en tydelig at myndighetene "gjør noe".

Enten for å vise handlekraft overfor velgere og samfunnet forøvrig, eller fordi de kanskje tror at dette vil forhindre liknenede hendelser i fremtiden ?

Hvorvidt disse spesifike tiltakene har gitt et tryggere samfunn for innbyggerne, har ikke jeg funnet noe konkret svar på.

 

Jeg tror (inntil det motsatte er bevist), at vi også vil få en reaksjon her i Norge.

Fokuset på drapsvåpnet (halvauto rifle, pluss alskens tilleggsutstyr som fritt kan kjøpes) er såpass stort både fra politidirektøren, pressen, diverse "eksperter" osv, at jeg tviler på at politikere tar sjansen på omkamp hvis/når det blir fremlagt innskjerpinger i våpenloven i Stortingen.

 

Hvor langt myndighetene er villige til å gå, gjenstår å se.

Men husk at store demokratier som Australia og UK reagerte knallhardt på hendelser som tilsammen er mindre i antall ofre enn de vi nå har opplevd her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet var britiske myndigheter nokså edruelige de; de mente det var behov for bedre "bakgrunnskontroll" av våpenkjøpere, kontroll av aktivitet, oppbevaring, i tillegg til innstramninger i "Militære våpen" (UK hadde vel europas kanskje mest liberale våpenlov før Dunblane/Hungerford sakene).

Det som skjedde videre var at en aksjonsgruppe som kallte sge "gun control network" samlet noe over 700000 underskrifter (høres mye ut men er vel ikke mer enn 3-4% av befolkningen i UK(?)-tror dere det er vanskelig å samel 200000 slike underskrifter i Norge nå?) som krevde langt sterkere innstramniger. Godt hjulpet av div aviser fikk de gjennomslag og UK endte opp med dagnes regime (ikke helt sant da; håndvåpen i 22LR var tillatt en stund til men ble til slutt forbudt i 1997 av Blair-regjeringen).

Link to comment
Share on other sites

hva gjør vi jeger/skytere I ett Worst case scenario!

 

displayimage.php?pos=-14582

 

Jeg setter pris på om vi ikke presser prisene oppover (halvauto blir forbudt! kjøp nå, siste sjanse!), og at vi ikke fremstiller oss selv som idioter (regjeringa vil ta fra oss alle våpna! snart er det verre enn england!).

 

 

Ja du har helt rett :idea: la oss alle sitte på gjerdet og vente i spenning på hva våpenlovutvalget gjør. Jeg sier ikke at dommedag kommer ,men at det får store konsekvenser for oss lovlydige våpen eiere er jeg desverre sikker på. Men for all del la oss holde kjeft til den dagen kommer :shock:

Link to comment
Share on other sites

Worst case scenario?

Det er ikke måte på hvor mye konspirasjorer, tanker, meninger og feilinformasjon som er kommet i denne tråden. Det er skrevet så mye svada og tull og tøys som ikke gagner den norske skytter og jegerstanden at en kan gremmes av mindre. Jeg måtte sitte på hendene mine for ikke å skrive og poste noen usakelige tilsvar underveis når jeg satt å leste gjennom tråden.

 

Vi håpet nå på at de stakkars barna som ble skutt og drept på Utøya skulle får en verdig begravelse, og at Norge som nasjon skulle komme over det verste sjokket først, før våpenlovgivning og sivilt våpeneie skulle bli dagens tema.

Men debatten har nå altså startet. Og det er klart at det er tablioidpressen som har startet den. Det er ganske sikkert ikke politidirektøren som selv har oppsøkt pressen for å ytre sine meninger. Og når han først får et direkte spørsmål om han mener at det burde vært strengere våpenlovgivning, så sier vel svaret seg selv?

 

Å forandre våpenlovgivningen er en lang prosess som allerede er godt i gang. Det måtte uansett til. En ny våpenlov måtte komme siden makkverket av en våpenforskrift vi fikk tildelt i fellesferien for to år siden ikke samsvarer med dagens våpenlov.

Til gjengjeld får vi en flunkende ny våpenlov som ikke vil være noe gammelt som nok en gang blir justert litt her og der.

Så jeg vil ønske "Hassel" & co lykke til med de kommende diskusjonene/forhandlingene i våpenlovutvalget.
Er Hassel med i våpenlovutvalget? Det var nytt for meg, men så følger jeg ikke så godt med heller.

 

NOJS er desverre ikke med, men antar de hadde sendt Tron om så hadde vært!!!

Jeg ser at Hassel er blitt misforstått der han skriver at han er representert i rådet til våpenlovutvalget.

 

Det er som kjent ny våpenlov underveis og skytterorganisasjonene har to representanter i dette utvalget. Men de to representantene er ikke alene om å representere hele skytternorge. Norske skytterorganisasjoner, andre interesseorganisasjoner og bransjen har faktisk kanskje for første gang greid å samle seg for å tale samme sak og egne interesser. De har en arbeidsgruppe hvor hver organisasjon stiller med en representant.

Nojs er godt representert i arbeidsgruppen siden Hassel representerer Metallsilhuettskytterne (NMF) og tildels også Scandinavian Western Shooters (SWS) . Undertegnede er visepresident i Norges benkeskytterforbund (NBSF) og har deltatt et par ganger på disse møtene for å representere benkeskytterne. Og selvsagt har vi i tillegg Nojs' egen representant , Tron .

 

Medlemmene i våpenlovutvalget som det er linket til er forøvrig noe forandret. President i Det frivillige Skyttervesen Hans O. Kveli har trukket seg og vararepresentant Lucien Dedichen fra NSF som ble valgt av arbeidsgruppen er trukket inn som fast medlem.

 

Det er lite å finne på nett hva våpenlovutvalget og arbeidsgruppen til organisasjonene arbeider med og "gjør for noe", men det finnes selvsagt noe å lese på kammeret. Les hva Tron har skrevet i tråden "Våpenlovutvalget - arbeidet med ny lov"

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=31708&start=0

Link to comment
Share on other sites

@chiefen, seawolf

Det eneste positive jeg kan se er at det per i dag er mindre fokus på våpenkontroll internasjonalt enn det var på for 15-25 år siden. På 80 og 90 tallet var det også flere massakrer i USA som resulterte i innstramminger både lokalt og på føderalt nivå.

 

Såvidt jeg har fått med meg er det bare Tyskland som har strammet inn våpenlover etter slike episoder de siste årene, pluss at blant annet UK og Norge har fått veldig strikse lover vedrørende kniv og tilsvarende på offentlig sted.

 

Som et apropos var det et stort anskrik i media "for å gjøre noe" etter en gærning som ligner mye på onkel Fester fra Addams Family skjøt ned et titalls mennesker i et kjøpesenter i Arizona i fjor. Blant annet var forbud mot produksjon av magasiner over 10 skudd på plakaten. NRAs svar var å gå steinhardt i mot alle forsøk på innstramninger og svaret fra LaPierre til Obama i åpent brevs form kan knappest kalles noe annet enn en latterliggjøring av synspunktene til motstanderene.

 

Resultatet var at episoden endte med at ingen nye innstramninger ble foretatt og alle lovforslag som fremkom i kjølvannet av tragedien knapt kom til avstemning.

 

Etter Virginia Tech massakren for et par år siden, som godt kan sammenlignes med Utøya, var forslagene for å forhindre tilsvarende episoder langt mer edruelige. Resultatet var en lovendring som NRA støttet vedrørende å forenkle informasjonsflyten mellom psykisk helsevesen og databaser som sjekkes når man kjøper våpen.

 

Det bør vel legges til (i alle fall etter min tolkning) at Norge har mer liberale lover for anskaffelse av våpen for tidligere straffedømte og psykisk syke enn USA har i dag.

Link to comment
Share on other sites

@Edderkoppen

Dette kan visst gjentas : ALLE skytter og interesseorganisasjoner har en representant indirekte via nevnte arbeidsgruppe hvor det holdes en god dialog med "våre" medlemmer i våpenlovutvalget.

Hva som menes med "våre" i anførselstegn er folka som skytterorganisasjonene har valgt til å representere oss skyttere, jegere og samlere.

Vi skal være glad for at vi har folk med tyngde sittende i våpenlovutvalget. Lucien Dedichen fra Norges Skytterforbund, Vidar Nilsen fra Norges Jeger- og Fiskerforbund og Presidenten i Våpenrådet Randulf W.Tønnesen gjør en fremragende jobb for alle oss våpeneiere.

 

Igjen: Les referatene som Tron har skrevet.

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=8&t=31708&start=0

Link to comment
Share on other sites

Som skyttere og jegere så bør vi stå samlet. Som det framkommer i innlegg her så jobber de forskjellige forbundene sammen opp mot og med utvalget. Hvor vidt media og enkeltindivider klarer å få myndighetene til å stramme inn vår våpenlov/forskrifter vil vise seg. Så langt så er det kun politimesteren i Oslo som har snakket om begrensing av sivil bruk av halvauto rifler. Vedkommendes utspill kan vel i bunn og grunn ikke ansees som annet enn nødvendig ”i skrivende stund” ut fra situasjonen. Det er vel tvilsomt om noen av oss andre på forumet hadde sagt noe annet om vi var i vedkommendes sko.

 

Media spiller sin rolle ”godt” i det å lage problemstillinger og motsetninger. Først var det politiet som fikk gjennomgå vedrørende bemanning, helikopter og responstid, der etter var det våpeneiere sin tur, og nå også dataspill. Media vil slå ned, og det ganske så hardt, på den eller de som ikke klarer å stå sammen mot ”presset” de legger på. Aviser, blader, tv, samtlige er ute etter å tjene penger på det de leverer, uavhengig av om det forteller den reelle sannhet eller ei. De velkjente ”5 på gaten” individene i aviser, eller ”mannen i gata” på tv-nyhetene, vel, det er jo ikke akkurat så vanskelig å sile ut dem man ikke vil vise fram. Det er ”bedre” nyheter i ”NEI” folk enn i ”ja” folk, uansett hvor langt fra virkeligheten deres utsagn og tanker er. En del roper nå ut om at det må bli strengere regler for å erverve våpen, men når du spør dem om de vet hva som er gjeldende regler i dag så er svaret nei. Ingen liker skytevåpen, men alle liker skiskyting.

 

Om en skal våge seg å spekulere (noe tv-nyhetene elsker å gjøre), så vil jeg tro at når det gjelder halvauto rifler til jakt så vil vi få noe likt det svenskene har. Mulighet for maks 5 patroner i magasinet. Jaktrifler med mulighet for magasinkapasitet slik som Mini 14/30 blir ulovlig for salg til jakt men tillatt til konkurranse. Dem som eier dem pr i dag kan fortsatt bruke dem til jakt, men ikke selge dem videre til andre jegere. For rifler og håndvåpen som brukes til konkurranse, så vil jeg anta at der ikke blir noen endringer på dette. Våpenloven er, som det har blitt nevnt i media, i og for seg streng nok. Endringene som har vært foretatt de siste 10-15 årene vedrørende våpenlov/forskrift har i bunn og grunn ikke vært av den art som har tatt fra oss skytevåpen, eller redusert mulighetene våre til å utøve jakt og skyting (ser bort fra våpen som enkelt kan omgjøres til helauto og løpslengder som aldri har falt inn under regelverket slik som Sig 551, samt enkeltstående saker fra "vanskelige" våpenkontor).

 

Dessverre så er det kommet flere innlegg på denne tråden som er direkte unødvendige, usmaklige og upassende. Innspill som henspeiler på at dette (Utøya) kunne vært utført med et annet våpen etc, synsinger og meninger vedrørende bæring av våpen og hva utfallet da kunne blitt, burde man holde seg for god til å fable om. Det er heller tvilsomt at slike utspill virket i positiv retning på dem som pr i dag i samfunnet faller inn under ”litt usikker” kategorien hva gjelder våpen på private hender etc. Det viser også en mangel på respekt overfor dem som har mistet noen i tragedien, og for dem som måtte bøte med livet eller fortsatt ligger på sykehus. Selv så har jeg en ung mann i familien som er AUF-er. Han har pleid å være tilstede på Utøya hvert eneste år de siste årene, heldigvis var han der ikke denne gang.

Link to comment
Share on other sites

Tråden heter "Politidirektør vil ha strengere våpenregler"...

 

Og Politidirektøren/POD/JD trenger IKKE] en ny våpenlov for å komme med forbud (begrensninger) på halvautomatiske våpen .

 

Politidirektøren/POD kan " mandag" si stopp til alle halvautomatiske rifler/hagler /pistoler...dette ligger allerede i dagens våpenlov/forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Som skyttere og jegere så bør vi stå samlet.

 

Bare minner om at mange først og fremst er et tenkende medmenneske, deretter en jeger eller skytter. Det er altså ingen automatikk i at "jegere og skyttere skal stå samlet". Men selvsagt har du lov til å oppfordre til det.

 

Personlig synes jeg det er helt greit å forby halvatomatiske rifler som kan spekkes med magasiner som rommer 30 skudd.

 

Media spiller sin rolle ”godt” i det å lage problemstillinger og motsetninger. Først var det politiet som fikk gjennomgå vedrørende bemanning, helikopter og responstid, der etter var det våpeneiere sin tur, og nå også dataspill. Media vil slå ned, og det ganske så hardt, på den eller de som ikke klarer å stå sammen mot ”presset” de legger på.

 

Mediene spiller ingen "roller", annet enn den samfunnsoppgaven de er satt til å gjøre, nemlig å være samfunnets vaktbikkje. Det er faktisk medienes oppgave å stille kritiske spørsmål, enten du liker det eller ei. Uten denne funksjonen ville samfunnet vårt sannsynligvis ha vært noe du sikkert ikke ønsker.

Jeg sier ikke at du er sånn, men det er egentlig ganske skremmende at enkelte mennesker går rundt med en oppfatning om at mediene og politikere og folk i forvaltningsapparatene liksom rotter seg sammen for å lage kødd for dem. Folk med slik virkelighetsoppfatning bør kanskje komme seg ut og snakke med folk for å korrigere sin egen verden.

Link to comment
Share on other sites

Mediene spiller ingen "roller"

 

Hvor har du holdt til de siste årene siden du mener at media spiller helt nøytralt og ikke flagger under visse farger.

 

Det er nok du som trenger å se litt ut i ikke bare norge men resten av verden så burde det være nok til å åpne naive øyne for hvordan media jobber. Hvor mange negative artikler ang. våpen skrives pr. positive??

Hadde media vært interessert å gi et nyansert bilde ang. jakt og skyting finnes det mengder av muligheter til å publisere positive artikler, dette skjer ikke. Er det derimot en mulighet til å skrive noe negativt, uansett hvor liten saken er, strides de på det sterkeste om å skrive de mest sensasjonelt negative artiklene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg garanterer deg at jeg vet minst like mye om mediene som du.

Det er medier i Norge som er meningsbærende, Klassekampen og Nationen er to slike, med hvert sitt syn. Stort sett er mediene ute etter nyheter, og da er det sjelden saker av typen "det er gøy å skyte" som det er mest futt i, selv om det produseres slike også. Det er drøssevis av positive artikler og sendinger, men den gjengse oppfatningen blant mange mediebrukere er at "alt er fælt". Medienes definerte oppgave er nettopp å påpeke det som er galt i samfunnet, dermed blir det ofte slik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg garanterer deg at jeg vet minst like mye om mediene som du.

 

Og jeg vet mer om media enn deg så da vinner jeg diskusjonen da, eller?

 

At media har en rolle som vaktbikkje er jeg i utgangspunktet ikke uenig i, men samtidig så er det tydelig at at mange av slutningene som media gjør seg, og spørsmålene de stiller har utgangspunkt i sviktende fakta.

Link to comment
Share on other sites

Det er altså ingen automatikk i at "jegere og skyttere skal stå samlet". Men selvsagt har du lov til å oppfordre til det.

 

Personlig synes jeg det er helt greit å forby halvatomatiske rifler som kan spekkes med magasiner som rommer 30 skudd.

 

Mediene spiller ingen "roller", annet enn den samfunnsoppgaven de er satt til å gjøre, nemlig å være samfunnets vaktbikkje ......... Jeg sier ikke at du er sånn, men det er egentlig ganske skremmende at enkelte mennesker går rundt med en oppfatning om at mediene og politikere og folk i forvaltningsapparatene liksom rotter seg sammen for å lage kødd for dem.

 

Hver og en er såklart i sin fulle rett til selv å bestemme om man vil stå samlet eller alene. Ulempen med at skyttere ikke står samlet om interessen for skyting som jakt og konkurranse/rekreasjon, er at hver og en blir sittende på sin lille tue uten at noen andre enn en selv er villig til å tale ens sak også. For dem som driver innenfor rifle i NFPS er magasinkapasitet avgjørende. Hvis ikke en jeger vil også tale en NFPS skytters sak, hvorfor skal da en NFPS skytter ha noe motforestillinger til om jaktvåpen blir forbudt?

 

Hva gjelder media, så ligger mitt innlegg i hvordan media kan vinkle en sak. Der finnes flere måter å vinkle saker på, men man legger seg konsekvent på en linje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg garanterer deg at jeg vet minst like mye om mediene som du.

Det er medier i Norge som er meningsbærende, Klassekampen og Nationen er to slike, med hvert sitt syn. Stort sett er mediene ute etter nyheter, og da er det sjelden saker av typen "det er gøy å skyte" som det er mest futt i, selv om det produseres slike også. Det er drøssevis av positive artikler og sendinger, men den gjengse oppfatningen blant mange mediebrukere er at "alt er fælt". Medienes definerte oppgave er nettopp å påpeke det som er galt i samfunnet, dermed blir det ofte slik.

 

Du kan garantere alt du vil, det betyr ikke at det stemmer.

 

Drøssevis med positive artikler og sendinger, da må jeg ha oversett mange for utover LS er det fint lite jeg har fått med meg.

 

Er faktisk ikke rart at den gjengse oppfatning blant mediebrukere at alt er fælt når media hauser opp enhver liten sak. Så mediene påpeker alt som er galt i samfunnet? Det er altså medias mening om hva som er galt som er korrekt, derfor det blir så mye negativt ang. våpen, våpen er galt og burde ikke finnes i privat eie, i medias øyne?

Det er altså din mening at media har rett? Da har vi totalt forskjellige meninger.

Link to comment
Share on other sites

aldhissla:

Rolig nå, jeg skrev at jeg vet minst like mye. Du påstår at du vet mer.

Så da vant nok du.

 

Tvilsomt at jeg gjør, det var mer en kommentar til måten du diskuterte på. Du la forøvrig til mer tekst etter at jeg hadde svart. Ellers er jeg enig karakteristikken din til både Nationen og Klassekampen, ihvertfall Klassekampen som for meg fremstår som en relativt god og undersøkende avis, Nationen leser jeg dog med mindre hyppighet.

 

Du har fortsatt ikke svart på spørsmålet om hvordan media kan bedrive kritisk og undersøkende journalistikk hvis de ikke kjenner alle fakta.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...