Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

Statsministeren har tydelig sagt at vi skal møte ondskapen med mere demokrati.

Jeg tror Jensemann forsnakket seg litt der han mente nok: Mere byråkrati... :lol:

 

 

Men jeg lurer på hva som egentlig feil med Norsk lov slik den er i dag.

1. Det er forbudt og begå drap (stopper denne loven de som begår drap)??

2. Det er ikke tillatt og selge/kjøpe uregistrerte våpen (stopper dette de som kjøper og selger)??

O.S.V.

 

Vi har lover og regler for så og si alt men likevel skjer ting, vil en ny lov stoppe nestemann?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette innlegget i VG er vel ett klassisk eksempel på å overopphete våpendiskusjon.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslo ... d=10089155

Feks : * Ved hjelp av ett riflegrep kjøpt på eBay, ble jaktvåpenet omgjort til ett avansert drapsvåpen.

* at norske leverandører lovlig selger våpenutstyr som kan være livsfarlig hvis de kommer i feil hender.

* Hvis utstyret vi selger blir brukt til annet enn det er tiltenkt, kan det være farlig. (akkurat den setningen kan vel gjelde alt...?)

* Våpenloven sier at det er forbudt å gjøre en halvautomatisk rifle, som Breivik brukte, kortere enn 84 cm. Ved salg av korte riflestokker kan kjøperen selv kutte løpet på riflen og gjøre det om til å ligne et militært våpen. (denne setningen må jeg medgi at jeg ikke helt forsto meningen av... Ved lange riflestokker kan man ikke kutte løpet? Er det plutselig stokken som er svarteper??)

* osv, osv.

Er ikke lett, om helt umulig å argumentere på sånna utsagn...

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ting, saker og grupper kan man ikke argumentere mot.

 

Det man eventuellt kan gjøre er å legge seg slike ting på minnet til neste gang noen av de samme grupperingene ringer midt i beste sendetid/kveldskosen/middagsluren/whatever og spør om du har lyst til å støtte dem med donasjoner, medlemskap, kjøp av lodd etc.

 

Idealisme har sitt svake punkt, i lommeboken.

 

Og hvem kan forvente at jeg skal støtte en sak eller gruppering som har uttrykt ønske om å henge meg ut som kriminell eller potensiell terrorist/massedrapsmann :?:

Link to comment
Share on other sites

Man burde gi PST v/ Janne Kristiansen langt mer spalteplass, hun virker særdeles sindig og realistisk:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7740390:

Vi må være rasjonelle oppi dette. Vi lever i et fritt og godt land, og da må vi være klar over at disse tingene kan skje sånn som verden er i dag

 

AT PST ærlig innrømmer at de ikke kan forhindre all terror er det mest betryggende jeg har hørt til nå.

Link to comment
Share on other sites

Man burde gi PST v/ Janne Kristiansen langt mer spalteplass, hun virker særdeles sindig og realistisk:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7740390:

Vi må være rasjonelle oppi dette. Vi lever i et fritt og godt land, og da må vi være klar over at disse tingene kan skje sånn som verden er i dag

 

AT PST ærlig innrømmer at de ikke kan forhindre all terror er det mest betryggende jeg har hørt til nå.

 

Jeg liker ikke den vendingen dette tar, like lite som jeg likte hva som skjedde på Utøya og i regjeringskvartalet.

 

På nåværende tidpunkt er det politisk selvmord å åpne munnen, men vi kan ikke garantere at ikke en eller annen tulling stikker hodet frem og påpeker at i ytterste konsekvens er det hele en følge av vårt multikulturelle samfunn...

 

Og hvor står vi da, hvem er i så fall ekstremistene og folkefiendene?

 

Det finnes ingen enkle løsninger som kan beskytte samfunnet mot folk som fokuserer 9 år av sitt liv ene og alene på å øve udåder mot sine omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive så mye mere på denne tråden, da jeg ikke ønsker å pådra meg noens vrede. Forstår at "enkelte" nær utvalget og "makten" ikke ønsker at saken skal diskuteres. Hvis folk ikke ønsker å høre så er det greit for min del. For egen del har jeg trykket på de politikere jeg kjenner og som kan tenkes å si noe positivt i forhold til vår sak. Det er bare å håpe at det har virkning.

 

Når det gjelder hjemmeinspeksjoner så ville ikke slike ha stoppet ABB uansett hvor mange ganger de hadde besøkt ham. På samme måte som restriksjoner på kunstgjødel ikke ville ha stoppet ham, han var/er bonde med nær ubegrenset tilgang uansett restriksjoner. Det vi bare må ta inn over oss alle sammen er at regler og lover ikke kan gjøre verden trygg. Det er ikke mulig å lovregulere livet til å bli 100% trygt! Selv ikke om man for å oppnå det regulerte bort 100% av personlig frihet.

 

Når det gjelder aktiviteteskrav for å ta våpen fra "samlere" er det bare en ting jeg vil at folket skal tenke over. ABB ville hvis det var nødvendig for å få lov til å beholde sine våpen om nødvendig møtt opp på skytebanen hver bidige dag fra 17:00 til 20:00 i flere år. Hva hadde vi da oppnådd? Kun at han hadde truffet mye bedre og drept/skadet flere! De som så foraktelig omtales som "samlere" er vel sett fra samfunnets side de tryggeste av oss, de mangler trening og vil bomme!

 

Det er ikke enkelt dette.................!! Hvilket også på en glitrende måte ble forklart av en annen for noen innlegg siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke at vi bare skal være stille, vi blir overøst hver dag i media av våpenforkjempere. Hvorfor skal vi tie når det bare er enveiskjøring fra media sin side.

 

Det intervjuet på P2 Søndag inneholder flere feil, b.l.a. sier programlederen at det ble brukt en Glock 18 på Utøya, det er en helautomatisk pistol som aldri har vært lov å selge Norge. Det var ikke våpenet som ble brukt, hvis det var en lovlig ervervet pistol som ble brukt på Utøya.

 

John Peder Egeneæs og resten av Amnesty får heller konsentrere seg om regimer som ihvertfall ikke bryr seg om liv og mennesrettigheter. Ikke som i dette intervjuet prate en masse om ting de ikke har greie på.

Link to comment
Share on other sites

Istedenfor å forby flere våpentyper burde det bli strengere kontroll rutiner og på h

 

Foreksempel så kan man ta AD-HD som er ganske vanlig, dette er også en diagnose innen psykiatrien.

Sånn som det er nå, så er det overhodet ikke noe gøy å ha en diagnose.Vis man foreksempel da har ADD,ADHD ovs.. Så holder man iallefall kjeften godt igjen om det, nettopp av frykt for å bli stemplet som en tikkende bombe! Jeg innehar en diagnose i autismespekteret ( høyt-fungerende autist, jeg er fullstendig ufarlig vis noen skulle lure! ) og blir rett og slett lamslått og en smule provosert av sånne utkallelser som du Mbolst kommer med! Nettopp pga fenomenet stigmatisering!

 

Pluss at det ikke vil hindre slike massakre som ABB sto bak, all den tid han ikke var kjent for helsevesenet eller politiet. Etter hva jeg har skjønt så er de fleste drap, utenom de som skjer i de kriminelle miljøene, begått i affekt, altså helt normale personer som for eksempel kommer hjem fra jobb og ser kona i sengen med naboen. Det vil være helt umulig å hindre slikt med det regime som Mbolst fremlegger.

 

Synes også at folk kan tenke over at mange med psykiske lidelser tilhører en svak gruppe med små muligheter for å forsvare seg, og det blir da ganske så kvalmende at fordi man innehar en diagnose så skal man ses på som en potensiell massemorder. De færreste av skytterne liker å bli assosiert med ABB, det gjør nok ikke de med psykiske lidelser heller. Forøvrig skal det sies at jeg kjenner opptil flere psykologer og psykiatere som anbefaler skyting til sine pasienter, dette fordi skyting er en utmerket måte å lære konsentrasjon på og å koble ut, og det hele foregår i trygge og sikre omgivelser.

 

Fantastisk bra svar!

 

Jeg husker sjøl jeg var deppa etter en skilsmisse, og det som hjalp best mot angsten, var en tur på banen...utrolig hvor godt det hjalp å få et klapp på skuldra av skyttervenner og konse på blinken i et par timer.. da slapp den vonde knyttneven i magen taket en stund.

Jeg er hellig overbevist om at skyting er godt for sinnet. :)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke tråkke noen på tærne, men må bare få sagt det.. Vi kan ikke begynne å gjøre endringer i den allerede innskrenka våpenloven vi har. Hvorfor skal et helt samfunn lide enda mer pga en syk person? Jakt/skyting er sundt for kropp og sjel. Skal vi forby biler med automatgir hvis noen krasjer? Hvis noen absolut vil ha tak i våpen, så er ikke det noe problem uansett lov. Vil også si at jeg føler med de pårørende og jeg mener ikke med dette å være en egoistisk idiot.

Link to comment
Share on other sites

det er nesten litt groteskt og sitte og lese det enkelte av dere sitter her og sier

så klart skal våpen som ruger mini 14 forbys

det som gjør dette så groteskt er at dere skal karve til dere ei rifle som drepte over 70 unger og ungdomer

faktumet at det sitter igjen mangen foreldre,familie og venner uten sine kjære venner eller barn og det

ser ut til og ha 0 effekt på dere her inne

dere vil heller kompromere folks sikkerhet frem for og inn se at dere har nok rifler på markedet som det allerede er men neida dere skal ha mer og spesielt våpen som har bidratt til en massaker på barn og unge

jeg og min familie var selv en del av terroren i oslo og finner det dere driver med her helt usmakelig

ruger mini 14 har aldri vært kjent for og være spesielt treffsikkert eller nyttig til noe spesielt

og sitte videre og begrunne at man ikke kan hindre drap forde de skjer i affekt...er ikke særlig relevant

da man faktisk er ute etter og begrense skaden så slikt som utøya ikke skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Litago, den eneste logiske konklusjonen på dine betraktininger er at sivil våpenbesittelse og jegere/skyttere er en trussel for den almenne sikkerhet i Norge og dermed må forbys (eller reguleres til omtrent forbudt).

Tror du det hindrer noe som helst? Har du selv tatt konsekvens av dintt standpunkt og levert dine våpen til destruksjon?

 

Du og alle andre berørte har alles dypeste medfølelse; like fullt har vi faktisk lov å diskutere følgene denne gale mannens handlinger får eller bør få på samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

@Litago

Du var rask til å slette/endre det du skrev Litago, men så bra at du vil bidra til et tryggere samfunn. Dine våpen er like farlige ved feil bruk som et hvilke som helts annet våpen, å tro noe annet er å vri seg unna. I morgen møter du opp på ditt lokale våpenkontor og leverer fra deg det du måtte ha av våpen og går foran som et godt eksempel!

 

Du kan poste kopi av kvittering for innleverte våpen, på forumet etterpå for å vise hva du er laget av.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

@Litago

Du var rask til å slette/endre det du skrev Litago, men så bra at du vil bidra til et tryggere samfunn. Dine våpen er like farlige ved feil bruk som et hvilke som helts annet våpen, å tro noe annet er å vri seg unna. I morgen møter du opp på ditt lokale våpenkontor og leverer fra deg det du måtte ha av våpen og går foran som et godt eksempel!

 

Du kan poste kopi av kvittering for innleverte våpen, på forumet etterpå for å vise hva du er laget av.

nå er det jo slik at min mauser er allerede solgt til jakt og friluft arendal for mangen måneder siden jeg eier ikke et eneste rifle eller pistol 8) heller sier jeg ikke at jegere er farlige men at ruger mini 14 ikke har noe i samfunnet vårt og gjøre

det er nok det siste jeg sier her for dere har en tedens til og angripe alt som ikke klør dere i øra

Link to comment
Share on other sites

Ifølge argumentasjonen til de fleste her inne, burde jo lovverket endres til å åpne opp for helautomatiske våpen også. Det er jo så lett å få tak i ulovlige våpen i Norge at de som vill, får det til om de bare prøver.

Dessuten er jo skadepotensialet i en Mauser eller en hvilken som helst bolt rifle, like stort som i halvautomatiske våpen, så da regner jeg med det gjelder hel automatiske våpen også?

Link to comment
Share on other sites

Siterte innlegg er fjernet. G.Larson

 

Som mange andre har nevnt i denne tråden tidligere så er det folk som er ukjente med våpen som kun hører på det media sier. Mange her inne har et poeng med å ta med uvitende folk på skytebanen for å vise hvordan et våpen fungerer.

Men skjønner ikke du og andre her at et forbud/lover/regler IKKE stopper kriminelle.

 

Du forteller at du og familien ble rammet i angrepet. Så sier du folk her inne ikke er mennesklige. Klipp,klipp. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

det er nok det siste jeg sier her for dere har en tedens til og angripe alt som ikke klør dere i øra

 

Når du kommer med slike til de grader usmakelige uttalelser som den om Oslo PK så kan du ikke regne med å bli behandlet som noe annet enn en unge.

 

Med så sterke antipatier som du viser her så er jeg forundret over at du ikke heller begynner med golf, eller å samle på cola korker.

Link to comment
Share on other sites

Siterte innlegg er fjernet. G.Larson

 

For en totalt usmakelig kommentar. Skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med kommentarene dine, ikke noen av forslagene dine ville hindret en massakre. Det eneste logiske slutningen man kan trekke ut av det du skriver er at man må totalforby alle våpen i sivilt eie (noe som ikke heller har vært med på å hindre massakre, Russland, som har en drakonisk våpenlov er jo et godt eksempel på det)

 

Jeg er fullt åpen for en debatt om en fremtidig våpenlov, og om det kreves noen innstramminger. Men da burde det presenteres noen bedre argumenter enn det usammenhengende røret du lirer av deg.

 

2troll.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hmm.. har lyst til å dra en paralell langt ut på sidelinjen.... og ja..jeg gjør det.

 

Tenk deg følgende senario, en gal mann bak rattet på en stor lastebil, parkert strategiskt ved 17 mai toget.

Skal vi forby ALLE lastebiler i landet, fordi det kan være en trussel mot almenn sikkerhet?

(vi har et ganske stort skadepotensiale der)

 

Hva med den biltypen som ungdom oftest kjører seg, og andre i hel med?

Skal vi for eks, forby Audi S2 fordi den har vore innvolvert i mange stygge ulykker?

(hvem trenger egentlig en bil med stor motor?)

 

Hvor skal vi sette grensen?

 

Det er mange sider av denne saken,

men skal vi se alt i lyset av hva en GAL mann gjorde?

Skal vi fundere på hva neste Galning KAN Finne på? og forby alle ting ved et evt scenario?

Kan vi se på hva x hundre tusen jegere og skyttere driver med?

(det er vel få "hobbyer" som har flere medlemmer enn jakt skyting?)

 

Ta paralellen til bil igjen. Hvor mange har motorsport som gren/hobby? hvor mange dør/blir drept på veien/banen i forhold til antall utøvere?

Hvordan blir dette i forhold til skyttergrenen?

Jeg kan ikke, og vil ikke stå ansvarlig, eller ta ansvar for en gal manns skadeværk!!!! uansett om jeg er botaniker, og har en pose gjødsel på tomta, eller om jeg har en mini 14 i våpenskapet.

 

 

*edit* Litago. det "tenkte senario" med lastebilen, har like mye med motorsport/motorintresse, som ABB har med jakt/skyter intresse,.

(men jeg regner med at du er såpass fastlåst på ditt syn, at du ikke ser paralellen)

 

 

*edit* mange skrivefeil.... og det er flere igjen....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nå er det jo slik at min mauser er allerede solgt til jakt og friluft arendal for mangen måneder siden jeg eier ikke et eneste rifle eller pistol 8) heller sier jeg ikke at jegere er farlige men at ruger mini 14 ikke har noe i samfunnet vårt og gjøre

det er nok det siste jeg sier her for dere har en tedens til og angripe alt som ikke klør dere i øra

 

Skjønner egentlig ikke hva du gjør på Kammeret siden du tydeligvis er våpenmotstander. Selv om du har solgt dine våpen, av hvilken grunn?, trenger du ikke jobbe for å ødelegge for alle andre som fortsatt finner glede i skyting og jakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva jeg føler for de som er rammet har ikke du filla peiling på LITAGO.

Er forresten jeg også grotesk fordi jeg erhverva mini14 årevis før gjerningsmannen? Den

er kun brukt på bane og til rådyrjakt, men hvis den gjør meg ond så.....

Kan opplyse om at jeg var på besøk hos søstern idag og jentungen hennes på 2 år kom løpende mot meg og klemte meg da hun fikk se meg. Det gjør hun hver gang jeg er på besøk og hun får alltid en god klem tilbake. Rart at hun skulle gjøre noe slikt mot en grotesk mann uten medfølelse.

Fryktet lenge at noen skulle plassere sinnet og hatet de bar på etter denne tragedien på jegere og skyttere, og det er vel av sine egne en skal ha det, eller deg da. Men det gir vel en god følelse å finne noen du kan lange ut mot. Å få ut det du bærer på

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle ønske jeg kunne få formidlet følgende til landets lovgivende forsamling:

 

En lov er intet mer enn en nedskriving av samfunnets vilje. Det er ikke noe magisk som sender alle kriminelle automatisk i fengsel, men en tekst som sier hva majoriteten mener om f.eks. drap, og hvordan samfunnet vil respondere på en slik handling. I ytterste konsekvens er det fysisk ("vold") konsekvens som utgjør det avskrekkende elementet, på samme måte som i dyreverdenen; den sterke flabber til og/eller spiser den svake om den svake gjør noe som den sterke misliker.

 

Med det i bakhodet: Om to uvenner står på en øde øy og blir enige om å dele den mellom seg, kan man se for seg at de tegner en strek i sanden tvers over øya. Så bestemmer Per seg for å gjøre det utenkelige; han krysser streken og står på delen til Pål. Hva så? Om ikke Pål får kona si til å sette seg på Per og hive ham over på den andre siden, vil ikke streken i sanden ha noen mening lengre.

 

Slik er det også med lover; man kan vedta nye lover og forskrifter til hele Amazonas har blitt trykt om til røde bøker, og det hjelper ikke det fnugg om ikke politiet har mulighet til å gjøre noe med det.

 

For de tungnemme: Per er tjuvpakket, Pål er statsstyrelsen og kona til Pål er politiet.

 

At det ikke er minst to politihelikoptre med døgnberedskap er katastrofalt. At det bare er politihelikoptre i Oslo er katastrofalt. At det bare er ninjapoliti i Oslo er direkte skummelt. Hva skulle man gjort om Utøya lå i Trondhjemsfjorden? Ventet på Norwegian? Og hvorfor er Delta ikke i Trondheim, det er jo allerede hvasse kapasiteter på Rena (østlandet) og i Bergen (vestlandet), samt i Ramsund (nordnorge). At disse ikke kan gå inn i slike situasjoner er tragisk. Og det er virkelig bare ord i røde bøker som hindrer det.

 

Jeg prøver ikke med dette å frata Andrea Behå Breiflabb noe som helst ansvar. Men når man nå i ettertid går rundt og prøver å dra lærdom av dette, er det litt lite gjennomtenkt å hive seg på den vanlige syndebukken i slike saker (dataspill og skytevåpen). Det er ikke handlekraft å lage nye streker i sanden. Det er handlekraft å la kona få en god kjevle og kanskje en hushjelp, så hun kan bruke mer tid til å passe på strekene som allerede er der.

 

Edit: Presisering av uklarheter

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...