Jump to content

Politidirektør vil ha strengere våpenregler


John H

Recommended Posts

Det er mye som ikke er riktig i denne tråden ja... :? (Men for all del, det gjelder i media og ellers ute i den virkelige verden)

Videre mener jeg at man fortsatt skel vente en uke eller to før man mailer kreti og pleti om "våpen rettigheter."

 

Hva om han ikke hadde hatt tilgang til det, og måtte skaffet seg ett eller flere ulovlige våpen som er på avveie, eks. vis en AG3 ? Da kan det hende det hadde vært langt færre skadde og flere drepte.

En slik person som har brukt så mange ressurser for å utføre en så grusom gjerning hadde aldri latt seg stoppe av en strengere våpenlov eller kontroll. Sett utifra de grusomme handlingene kan man kanskje være lettet(på den måten slikt kan gå ann) at han har fått tak i en lovlig mini 14 fremfor mye annet av ulovlige våpen som eksisterer ute i de kriminelle miljøene.

IGjen er dette et "skyte seg i foten argument" - En kan selvsagt dissikere det med rent tekniske detaljer, hvorfor halvauto er bedre en helauto hvorfor .223 er bedre 308 osv. Men hele poenget er at når man velger å bruke argumentet "men han kunne ha skaffet det seg lovlig" så ødelgger man for seg selv. For det første klarte han ikke å skaffe det seg illegalt, til tross for intens søken og jakt. Videre er det lite som tyder på at det er mange, eller lett å få tak i illegale våpen av , for syns skyld la oss kalle det "militær" karakter, illegalt. (Husk Hells Angels beslaget med Wlather GSP, O/U hagle og 25 acp Babybrowning samt noen gamle 1911 colter....).

Vår utfordring er å finne saklig argumentasjon på hvorfor man f.eks ikke skal begrense eller stramme inn muligheten til å eie våpen legalt. Da kan vi ikke ty til floskler og halvsannheter. Det vil aldri, aldri lønne seg å lyve for å fremme sin egen gode sak.

Selv om vi sjeldent er enige om noe Hassel, skal du vite at jeg er glad for at nettopp du sitter der. Du kjenner iallefall alle problemstillingene. Og du vet hvor stor glede og livskvalitet skyting kan gi både som hobby og på konkuranseplan.

 

Takk

Hvorfor trenger vi halvautomat til jakt? få noen saklige tanker som alle de andre faktisk kan akseptere.
Som politidirektøren sier har vi en rimelig streng våpenlovgiving idag, og jeg tror de aller fleste har den oppfatningen..

Alikevel er det spørsmålet om to "onder" for våpenutvalget, jeg personlig har ikke mini 14 eller annen halvautomat til jakt (bare praktisk), men jeg har inntrykk av at faktisk ganske mange bruker minien, er det noen her som evt har et tall?

Jeg tror spørsmålet som vi trenger å tenke på for å komme en meter videre er,

 

Hvorfor trenger vi halvautomat til jakt? få noen saklige tanker som alle de andre faktisk kan akseptere.

Det er et godt spørsmål. Jeg har en muskel skade i høyre hånd, og sliter litt med hurtig boltaction skyting, men skyter jo raskere med leveraction en med halvauto... håper på fler innspill om halvauto til jakt. Videre er det nok rimelig å forvente et skille mellom halvautoer som er laget for jakt, med begrenset magasin kapasitet (dvs runft 5 skudd) og de som enkelt kan ta 15,20 og 30 skudds magasiner.

 

Jeg mener å ha hørt (hadde vært fint om noen kunne bekrefte det) at halvautomater til jakt har vært et tema for våpenutvalget ganske lenge, nå har det naturlig nok blitt et helt annet fokus på det...

Kan ikke huske at dette har vært nevnt i referansegruppen til våpenlovutvalget på noensomhelst måte...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og hva slags drap er det snakk om, er A. Breiflabbs massemord nå kategorisert som en galnings massedrap eller en terrorhandling?. IRA har vel stått for en del terrorhandlinger i Storbrittania som ikke kan være regnet med på dette kartet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full tiltro til Hassel og de andre som sitter i styre og utvalg, og regner med at "vårt" syn i perspektivet til være seg NSF,DFS,NJFF,NFPS osv. blir lagt frem på en nyansert, positiv og korrekt måte slik at en eventuell lovendring ikke blir til ulempe.

 

Vi som driver aktivt med skyting som rekreasjon, hobby, idrett etc. er eller bør være veldig bevisst på hva vi stemmer på, dessverre er det jo slik at hver enkelt av oss har så mange andre interesser som trolig er mer avgjørende for stemmegivningen.

Dette er kjent materie som det spekuleres i hver gang upopulære avgjørelser tas, man VET at velgermassen har kort hukommelse...

Uansett burde det her på Kammeret presenteres en liste (når en oppdatert sådan lar seg fremskaffe) over de partier som konsekvent går inn for å beholde eksisterende lovverk/ går mot ekstreme innstramninger slik av vi vet hva vi har å forholde oss til.

 

Når det gjelder de tragiske omstendigheter som råder er det ikke den minste tvil om at vedkommende på en eller annen måte ville fått tak i nødvendig utstyr uansett hvilket regelverk/forbud som hadde vært gjeldende, eller eventuelt funnet andre måter å gjennomføre aksjonen på.

Det er INGENTING annet enn bevæpnet personell og etterretning som kan forhindre ekstremister/gærninger i alle utførelser fra å gjennomføre terroraksjoner, de som innbiller seg noe annet (dessverre ganske mange) lever i sin lykkelige uvitenhet i et rosenrødt Donald Duck-samfunn.

Hvordan man tolker statistikker og tegner kart sier ingenting annet enn noe om i hvilken retning man ønsker å presentere en sak, tallenes tale er i beste fall ullen.

Jeg håper og tror at våre ledere finner seg for gode til å slå kjapp politisk mynt på "etterspillet" her i ved å prøve å utvise allverdens "handlekraft" i form av hodeløs forbuds/påbudsjakt, når man selv kommer fra gård og leser type "5 på gaten-journalistikk" om folk som vil ha forbud mot kunstgjødsel og diesel setter man fort morrakaffen på tvers...

Link to comment
Share on other sites

Denne du tenker på...

sv2lnl.jpg

 

Det der er et godt eksempel på hvordan "statistikk" kan misbrukes i media til vri på virkeligheten. Jeg skal ikke utale meg om massedrap i andre land, men vi vet tross alt at tallene i bildet kan fort tolkes helt feil nå det gjelder Norge. Tross alt er det verket til en gal mann som har dyttet oss opp på toppen av denne statistikken med en handling. Dermed er det i grunn ingen sammenheng mellom antall våpen/våpeneiere og det at vi er på toppen av denne massedrap listen.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen faktsjekke den der? Hva er det som er registrert og ikke minst når?

28 drap i england skottland? er det før eller etter totalforbudet.

 

Siste 15 år inkluderer Dunblane (1996). Dvs etter halvautoforbudet, men før håndvåpenforbudet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen hemlighet at jeg har nettop en mini14.

Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har skutt mere enn 50 skudd med min, så den er vel å betrakte som relativt ny.

For min egen del,er jeg mest redd for å miste "pengene" jeg har innvistert i et våpen.

Jeg kan gladelig bytte denne i en boltrifle i samme prisleie, dersom mini'n blir ulovlig å bruke på jakt eller å ha.

 

Man trenger heller ikke være rakettforsker for å skjønne at en halvautomat med 30skudds magasin, har et stort skadepotensiale I GALE HENDER.

Men det kan vel så og si hvilket som helst våpen i hele verden...

Charles Whitman brukte vel en Remington 700, på lange hold...

 

Jeg mener vel at utvalget, bør heller se på hvem som får innvilget søknad, istedet for hva de får innvilget.

Det skal da være en mulighet for jegeren/skytteren å velge hvilket våpen som passer han/henne best, og ikke hva som passer staten best?

Eller er det ønsket at alle jegere blir oppsatt med M98* og så kaller vi den bare broderskapsbørsa i sovjetisk ånd?

 

For alle våpen er farlige, men så og si ingen, skyttere/jegere er det.

Problemet er vel å luke ut de få som er farlige, og som tidligere skrevet, visse ting får man ikke forsikret seg 100% mot.

Det kan jo godt være en ide, å finne begrensninger på magasinkapasitet/forby større magasin, evt sette en karantene tid, før evt erverv.

Men når folk planlegger galskap i 10 år, vil vel ikke en karantenetid på 8 år hjelpe mye.

(og jeg synes 8år hadde vore lenge å vente for erverv av et våpen jeg har lyst på)

(synes jo 6 mnd er lenge nok for pistol erverv)

Jeg kjenner en del jenter som jakter, og en del av disse har halvautomatiske halgler, og rifler, siden det skal være positivt i forhold til rekyl.

 

Selv om skytternorge, og jegerstanden, har slitt med rekrutering, og opplever en forgubbing av sneversynte bedrevitere, som skal tre sin mening over, de yngre jegerene,

som kanskje har en anen oppfattning av hvordan et våpen kan se ut, tilpasses, og forbedres, så bruker alikevel så og si alle disse våpnene på en korrekt og forsvarlig måte, uansett hvordan det ser ut med tofot, aimpoint, osv osv......

(leses med en god porsjon humor og ironi)

 

*(som jeg enda ikke har fått svar på om bærer militært preg, etter nye definisjonen, da den ER et militært våpen) (se * ved M98)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg mener vel at utvalget, bør heller se på hvem som får innvilget søknad, istedet for hva de får innvilget.

 

Igjen, et argument som ikke holder mål. Det er ingenting som kunne ha hindret morderen fra Utøya å kjøpe de få våpna han hadde, med mindre man hadde en chip i hodet på alle Nordmenn. (I følge politiets sikkerhetstjeneste.)

Det eneste argumentet og posten din understreker, er at om man ønsker å hindre all potensiell negativ bruk av lovlig ervervede våpen - så er det et totalforbud på alt som smeller som er løsningen. Da vil nemlig ingen kunne bruke et legalt våpen til en illegal handling.

Det er vel neppe det du eller jeg ønsker. Og derfor må eventuelt argumentasjon endres.

 

@woff

Nei - Det er ikke plass til slik humor i denne tråden. Det er respektløst og stusslig.

 

@Edderkoppen

Før man begynner å krangle på mulige scenarioer så er det her snakk om våpen som innvilges med bestått jegerprøve. Ikke Våpen til konkurransebruk. Tror det er viktig å holde tunga rett i munne her.

En mulig endring er f.eks at man ikke lenger får kjøpt mini 14 til jakt, men at den kan erverves til NFPS / NROF konkuransebruk.

Link to comment
Share on other sites

Nei - Det er ikke plass til slik humor i denne tråden. Det er respektløst og stusslig.

 

Da er den fjernet!

 

For det første klarte han ikke å skaffe det seg illegalt, til tross for intens søken og jakt.

 

Ser forøvrig at du ikke akkurat har sjekket fakta før du uttaler deg.. Han brukte et par dager i Sjekkia, i hovedstaden på å prøve å få tak i en AK47.. I følge hans egen beskrivning var det ovehode ikke noe 'intens søken og jakt'...

Forøvrig ikke rart at han ikke fikk kjøpt våpen i et land som bare har halve våpentettheten (i sivilt eie) i forhold til Sverige..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hassel:

 

Er du sikker på det? eg tolket også at det gjelder både konkurranse og jakt ut i fra Mæland si utsagn:

 

"Mæland mener at det må hele tiden gjørs en avveining mellom sikkerheten i samfunnet, veid opp mot enkeltmenneskets mulighet til å benytte halvautomatiske rifler til konkurranseskyting og jakt"

Link to comment
Share on other sites

@Woff

ha er det du ønsker å oppnå med den kommentaren? Forsvare deg selv i forhold til tidligere uenigheter om hvor "lett" det er å få tak i våpen illegalt. Er målet ditt å underbygge argumentasjonen om at vi bør få beholde legale våpen fordi udåden på Utøya uansett ville ha skjedd om det ikke hadde blitt brukt lovlig ervervede skytevåpen? Er det noe annet du ønsker å bringe på banen i denne tråden, eller liker du bare å motsi meg?

 

Videre er ikke akkurat Tsjekkia dårlig bevæpnet... jeg var i Tsjekkia skjøt den dagen bomba smalt. Så jeg klarer ikke helt å se et poeng.

 

@Edderkoppen

Du har også et poeng der, men til konkurransebruk er det allerede strenger krav for erverv, og det jobbes allerede opp mot myndigheten i forhold til regelverket rundt praktisk rifle. Så jeg anser det som sannsynlig at det vil komme et skille mellom jakt og konkurranse. Selv om man også der må foreta en vurdering av sikkerheten i samfunnet.

Jeg skal ta frem et annet poeng jeg har brukt før, med dagens lovverk kan en hvilken som helst 16 åring med rent rulleblad og jegerprøven kjøpe seg 6 stk ruger mini 14 uten adgang til avslag innen lovverket. Men du skal være ganske aktiv konkuranse skytter for å få særlig mer en 2 halvautoe rifler til praktisk skyting.

 

Hva vi syns, føler og mener er ikke så relevant i denne saken. Ei heller hva vi ønsker at ting skal bli og hvordan det skulle være. Men det er en del stygge, heslige og brutale realiter vi må ta utgangspunkt i.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange som ABB har vi blant lovlige våpeneiere?

 

Her er en ordførerkandidat i Demokratene som på lydbånd truer med å drepe en statsråd og utslette regjeringen med en glock og AG3...

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ordfoererkandidat-i-hemmelig-lydopptak-ville-henrette-regjeringsmedlem-3552020.html

 

Sitat; «Det hadde faktisk vært en glede å knele ham, bøyd hodet fremover, lagt Glocken i nakkegropen og trukket av». sitat slutt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det kan jo godt være en ide, å finne begrensninger på magasinkapasitet/forby større magasin, evt sette en karantene tid, før evt erverv.

 

Ja, det ville jo være spikeren i kista for praktisk rifle. :(

 

 

Nå vil jeg skille mellom Praktisk rifle og jaktrifle.....

Det er et større BEHOV for mere enn 3 skudd i en rifle, for praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange som ABB har vi blant lovlige våpeneiere?

 

 

Kjære vene, hvor mange som ABB har vi blant lovlige bønder og folk med interesse for kjemi?

 

– Har du hatt våpen før?

 

– Ja, men det var kun i sammenheng med Heimevernet.

 

Hadde jeg hørt jubel den dagen (...) Jeg var så ute av kontroll, at da hadde jeg garantert kommet til å bruke det våpenet. Jeg hadde en AG med skudd liggende i skapet».

Link to comment
Share on other sites

Det er en som påstår her at ordførerkandidaten til Demokratene skal være sivil skytter.

 

Hvis dere følger med litt så kommer det frem i intervjuet at han ikke har våpen, da er det litt vanskelig å være skytter.

 

Tro og synsing er det alt for mye av her.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer veldig på. Dere som mener tilgangen på ulovlige våpen er så liten og vanskelig, hvor har dere det fra?

Et rimelig spørsmål, selv om det lett kan svares med motspørsmålet om hvor har man det fra at det er så lett å skaffe våpen.

For min del er det faktisk intett annet en en ren antagelse basert på en del observasjoner, samt at dette temaet har blitt diskutert op og ned flere ganger her på forumet.

Fakta:

Noe av det som Felte Nokas Ranerene og Arne Sigve Klunglands morder,var at våpna som var brukt ble funnet under ranet ble funnet . siden raneren ikke hadde kvittet dem med seg. David toska forklarte dette med at det ikke var så lett å få tak i våpen.

 

I det siste beslaget hos MC klubben HA i Oslo var det i tilegg til en MP5 satt sammen av skrota deler av en utro tjener i forsvaret også 2 stk krigs colter 1911, en Babybrowning i 25 acp. En over/Under hagle uten fortre og en walther GSP.

I taxi drapsaken for mange år siden (i grorudalen mener jeg å huske) var det en PPSH som var drapsvåpent.

 

Det eneste illegale våpnet jeg fikk se på fysisk å tilbudt kjøpt for mange penger når jeg jobbet i Oslo sentrum var en spansk kopi av en smith & wesson model 3 breaktop i muligens 44-40.

 

Når jeg jobbet i Våpenbutikk i Oslo, kom det faktisk folk og spurte oss om vi var villige til å selge våpen uten papirer.

 

Observasjoner

Jeg har ofte hørt om folk som kan sier de kan skaffe ting, men som i realiteten aldri leverer. En desperat person prøver kanskje å selge samme våpen til fler potensiell kjøpere noe som gjør at "en fjær blir til fem høns"

 

En fyr jeg kjenner ble også tilbudt en glock for 400 spenn for en del år tilbake. Men når pengen kom på bordet viste det seg at de forsvant og pistolen aldri eksisterte. Kanskje det er slik som i historien referert til i denne tråden, at man prøver å lure godtroende streightinger med å skulle selge våpen som ikke finnes?

Det finnes vitterlig en del uregistrerte våpen i kongeriket, men de fleste mennesker har en motvillighet til å selge til folk de ikke stoler på, eller forventer at at vil bruke våpna til noe kriminelt. Eksempelvis har brukeren Woff fortalt at han har blitt kontaktet av noen som har ønsket å segle noe uregistrert til ham. Kanskje nettopp fordi man da forventer at våpenet kommer i trygge hender, og den som selger det slipper å bekymre seg om konsekvensen av et slikt salg?

 

For noen år siden så ble de innimellom avertert med hagler til folk "Med våpenkort" og i noen tilfeller tror jeg det var greit å ha våpenkort på tilsvarende våpen så fikk man kjøpt hagla uten videre papirer. Fordi selger da viste at vedkommende allerede var skikket til å ha våpen.

 

Min Konklusjon

Dette er mange forskjellige indisier som jeg legger til grunn for at jeg menre det slettes ikke er så "lett" å skaffe våpen for kriminelle i Norge. Motbevis det gjerne, men da med noe mer håndfast en at en fyr som kjenner en fyr ble tilbudt en M60 med 40mm granatkaster nederst i Karl Johans gate...

 

Jeg benekter altså på ingen måte at det finnes uregistrerte og illegal våpen i Norge. Men jeg tror denne, gjerne sensasjons journalistiske myten om at det er så lett å skaffe våpen ikke er mer en en myte. Tøft å skryte om og med osv.

 

 

Jeg begynner å tenke litt på om denne frykten for det bevæpna undergrunnsmiljøet en skade for oss selv? At argumentet om at det å ikke gjenomgå våpnelogivningen ikke er noe vits siden de "fæle" uansett får tak i alt det de vil ha, rett og slett er noe som igjen vil skade oss å bruke. Fordi det faktisk er et lovlig og ryddig ervervet våpen som brukt til å drepe 69 mennesker, barn og ungdommer av en politiskoppfatning på Utøya. HVor er argumenten om hvorfor et slikt våpen bør være i salg?

 

(for all del, jeg er liker min mini 14 jeg, og selger den meget ugjerne)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror denne, gjerne sensasjons journalistiske myten om at det er så lett å skaffe våpen ikke er mer en en myte. Tøft å skryte om og med osv.

 

HVor er argumenten om hvorfor et slikt våpen bør være i salg?

 

Det kommer nok helt annpå hvilket miljø man er i også. Finnes vel enkelte mennesker som har et våpen de gjerne selger til hvem som helst og da kan en lovlydig borger bli tilbudt å kjøpe.

 

Ellers, er man litt på kanten så kan man nok fort få tak i et illegalt våpen.

 

Som mange her har nevnt så er det jo også et spørsmål om hvorfor det våpenet skal tas vekk pga en sinnsyk persons gjerning? Så kan man veie det opp mot hverandre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad jeg ikke ser ut som en som blir tilbudt ulovlige våpen tilfeldig på gata :mrgreen:

Jeg aner ikke hvem jeg skal tro på her. Politiet eller Hassel.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/arti ... astComment" target="_blank" target="_blank

 

http://www.dagbladet.no/2009/01/17/nyhe ... s/4406150/" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte å forholde meg taus i denne debatten ,men husker med stor glede 70 og tidlig 80 årene da man ennå kunne finne en pakke nitedals spesial i samme hylle som bollene . Haglegeværene vår det fritt salg på , jeg skulle gjerne ha sett at det har vært sånn fremdeles (bonderomatikk og virkelighet er uforenelig).Derfor skjønner jeg at revideringer av våpenlover o,l faktisk må ses på . Gale mennesker vil det ikke bli noe mindre av i fremtiden .( kanskje på tide mede retta formering)

Link to comment
Share on other sites

510 Whisper

Spørsmålet er ikke om du skal tro på politiet eller meg, men om du skal ta det som står i avisen som god fisk eller ei.

Videre er det ingenting i noen av artikkelene som tilsier at "det er lett å skaffe". Viderer bruker man ordet våpen i den forstand at det dreier seg om alt fra avsagde enkeltløpa haglegevær til gjenglemte MG42. Ikke alt er like godt egnet til alt... (og DB artikkelen illustrerer nettopp poenget jeg nevnte ovenfor om alt det sies man kan skaffe, uten at det finnes beviser for hva som faktisk finnes...)

 

Men, det jeg lurer på er hvorfor du insistere på at det er lett å skaffe våpen illegalt, og videre hvordan du mener dette skal ha en betydning for hvordan vi skal forholde seg til eventuell konsekvenser for oss, etter drapene på Utøya.

Link to comment
Share on other sites

Ikke det at Hassel behøver noe "forsvar", men han har helt rett!

 

Lovverket er en avveining mellom hva som er praktisk mulig, hva som er praktisk/til minst ulempe for oss i form av sivilbefolkningen (som "rammes" av lovverket) og hva som er nødvendige med hensyn til allmennhetens beste.

Det er her vi ikke alltid er enige med lovgivende myndighet, men det er enn så lenge lov, og det Hassel gjør er å "roll with the punches" og komme med konstruktive fakta som ikke lar seg slå ihjel med enkel retorikk.

Åpenhet og ærlighet omkring sports/jakt-utstyret vårt og hva det eventuelt er i stand til er helt på sin plass så lenge det blir balansert med fokus på hvem "vi" er og hva "vi" står for, vi er jo tross alt en hel gjeng om vi slutter å kjekle innbyrdes...

Jeg tror et tettere samarbeid mellom Politi, helse/sosialvesen og styrene i de enkelte våpenforeninger er et sted å begynne, reglementet til NIF utelukker "siling" av medlemmer men tatt i betraktning at det vi bedriver er på et litt annet potensialnivå enn dart burde det kanskje vært mer muligheter for sjekk før eventuelt erverv.

Dette ville være mye mer effektivt enn regulering av våpenteknikk, og mye mer konstruktivt og holdningsskapende og positivt for seriøsiteten i det vi bedriver.

Ulempen er selvfølgelig trynefaktor-aspektet og det faktum at må man fra det offentliges side bruke mer energi og budsjett på slikt så blir det en avveining om det er enklere å legge det ned...

 

Når man ser på hvordan statistikk brukes og misbrukes, og i tillegg tar med det fakta at allmennheten som regel ikke aner mer om en gitt sak og eventuelle tekniske detaljer enn det de blir foret med via media, Hollywood og snaut nok det, så er jeg glad det sitter oppegående personer som Hassel som på en konstruktiv og førstehånds-kunnskapsrik måte kan argumentere for vår sak.

 

Når det gjelder tilgangen på ulovlige våpen så har ikke dette noen praktisk betydning for lovverkets del overhodet, og er ikke noe argument annet enn i en sammenheng der personer som ABB som i lang tid planlegger en handling vil ha tid til å evt skaffe seg ulovlige gjenstander og at det i så henseende ikke ville utgjort store forskjellen for utfallet av katastrofen.

Når det gjelder lovlighet så var allerede ABBs våpen ulovlig idet han foretok en "vesentlig endring", forutsatt at man tolker lovverket dithen at stokken (som avbildet) var ulovlig på jaktvåpen, evt skulle vært omsøkt som endring av våpenets karakter.

Det å dra til et fremmed land for å kjøpe smelljern uten å ha noe kontaktnett eller andre forhåndsbestemte metoder synes i beste fall spektakulært, så at det ikke ble noe av synes jeg ikke er det minste rart, men det er vel ikke bare å dra ned på Plata og kjøpe seg MG3 heller da...

Det kan diskuteres hvor relevant det er å dra inn tragedien i forbindelse med ny våpenlov i det hele tatt da han uansett VILLE ha gjennomført et angrep, å kjøre en semitrailer på langs gjennom 17.-mai-toget i Oslo ville uten tvil hatt en viss effekt det også, for å ta et eksempel, så en slik vilje og besluttsomhet kan man ikke lovregulere seg bort fra, man ville i beste fall endret litt på metoden selv om jeg tror selv min mor skulle klart å skaffe seg et brukbart ulovlig våpen på den tiden som ble brukt i planleggingen.

Loven skal slik jeg ser det være til "hverdagsbruk" for å forhindre utilsiktet bruk og for å opprettholde et oversiktlig og lovlydig samfunn og ikke for å ta høyde for ekstremtilfellene, da må man sette alle i tvangstrøye av allmenpreventive årsaker.

Disse ekstremistene vil man som nevnt over ikke greie å demme opp for uansett hva man gjør, så da blir det en avveining til slutt ut fra en "normalsituasjon", og forhåpentligvis ikke en hodeløs poengsanking på politisk nivå...

Link to comment
Share on other sites

I den første artikkelen det er linket til går det ikke fram hvor mange våpen som er illegale. Det kan tenkes at endel av beslagsøkningen skyldes at man har beslaglagt lovlig ervervede våpen. Den andre artikkelen er fra 2009, og opplyser i liten grad hvor lett det er for menigmann å skaffe våpen "på gata".

 

Jeg jobber i politiet, i et av de større distriktene på østlandet. Jeg jobber operativt, og gjennom årene har jeg hatt mye med "organiserte kriminelle" å gjøre. Mitt inntrykk, basert på erfaring, er det samme som Hassel; Det flommer ikke over av illegale våpen på gatene. Noen kriminelle har tilgang på skytevåpen,- selvsagt har de det, men det er IKKE slik at enhver knarker får tak i skytevåpen i løpet av noen timer. Heldigvis. De aller fleste tilfeller av alvorlig voldskriminalitet utført med skytevåpen er utført av personer som har lovlig tilgang til våpenet. Drapet på Bislett er unntaket,- ikke regelen. (Det er ikke slik med ran, som ofte utføres med våpenkopier som man bruker til å true med. Mange rene trusselsaker utføres også med kopier).

 

Jeg har skrevet dette mer utførlig i tidligere innlegg, og kan finne igjen linken om noen er spesielt interessert.

 

Forøvrig syns jeg Hassel m.fl fortjener ros for å holde denne tråden på et fornuftig nivå. Takk for at dere gidder...

Link to comment
Share on other sites

Hassel: Jeg insisterer ikke på noen ting jeg. Jeg forholder meg til hva politiet sier, at media vrenger på ting er ingen nyhet og håper for all del du har rett!!!!!

 

http://www.abcnyheter.no/node/32484

 

Nederst på rangstigen kommer jakt- og sivile våpen som rifler og hagler, som det finnes svært mange av i Norge. Men disse er lite populære blant etablerte kriminelle nettverk.

 

Link to comment
Share on other sites

Midt opp i alt dette lurer jeg svært mye på når våpeneiere gikk fra å være vanlig folk til "public enemies #1", hvem er "disse" som ikke ønsker at ett lands borgere skal ha våpen og hvorfor.

 

Utøya er tragisk, det er opplagt. Men denne diskusjonen kommer opp nå, godt oppildnet av politidirektør, media, politikkere etc som alle har sitt agenda, resultatet blir helt sikkert enda flere lover tredd ned huet på oss. Å kneble denne diskusjonen er fåfengt, vi vet hva resultatet av ABB's handlinger blir.

 

Om vi skal bli "sinte" på noen pågrunn av pd's utsagn, så er det ABB som fortjener det. Nå fikk POD endelig en god solid god grunn til å forby enda en våpentype.

 

Dere DFS'sere og eikenøttstokk skyttere tror dere er safe nå..? Ingen problem med å ofre plastikkvåpen på alteret? Selvfølgelig skal vi ikke være overilte og paranoide, men ei heller naive. Jeg avslutter med denne kjente remsa fra Niemöller:

 

First they came for the Socialists, and I did not speak out --

Because I was not a Socialist.

 

Then they came for the Trade Unionists, and I did not speak out --

Because I was not a Trade Unionist.

 

Then they came for the Jews, and I did not speak out --

Because I was not a Jew.

 

Then they came for me -- and there was no one left to speak for me.

Link to comment
Share on other sites

Midt opp i alt dette lurer jeg svært mye på når våpeneiere gikk fra å være vanlig folk til "public enemies #1", hvem er "disse" som ikke ønsker at ett lands borgere skal ha våpen og hvorfor.

Dette er et viktig poeng...

Jeg tror nemmelig ikke disse "de" finnes. Men at det er uklar oppkonstruert bassert på amerikansk NRA retorik, på tolkninger av mediavinklinger, og at det meste som gjøres politisk er basert på hva politikerne tror folket ønsker at de skal gjøre. Det er ikke en konspirisasjon der ute for å ta våpna våre. Det er derimot en masse manglende kunnskap og myter der ute.

 

Det beste du kan gjøre for skytesporten og jakt i Norge, er rett å slett å rekruttere en ny skytter.

Link to comment
Share on other sites

Midt opp i alt dette lurer jeg svært mye på når våpeneiere gikk fra å være vanlig folk til "public enemies #1", hvem er "disse" som ikke ønsker at ett lands borgere skal ha våpen og hvorfor.

Dette er et viktig poeng...

Jeg tror nemmelig ikke disse "de" finnes. Men at det er uklar oppkonstruert bassert på amerikansk NRA retorik, på tolkninger av mediavinklinger, og at det meste som gjøres politisk er basert på hva politikerne tror folket ønsker at de skal gjøre. Det er ikke en konspirisasjon der ute for å ta våpna våre. Det er derimot en masse manglende kunnskap og myter der ute.

 

Det beste du kan gjøre for skytesporten og jakt i Norge, er rett å slett å rekruttere en ny skytter.

 

Jeg vet du har rett der Hassel.

 

Men når man vet hvilken påvirkingskraft media har og hvor verbal mange politikkere er, så er det ikke rart at folkeopinionen er lett å manipulere?

 

Problemet er at i motsettning til koloniene som har NRA så har vi, de 500000 våpeneiere i dette landet, en stemme som skulle tilsi vi var 50! For meg virker det som om folk skammer seg over å kunne si "jeg eier våpen"..

 

Og bare så det er klart, det er mange der ute som har fått en innføring i våpensikkerhet og fått skutt litt med mine våpen. Mange som før turen ut var svært skeptiske, og denne skepsisen er det noen som skaper.. Jeg bare sier det:)

Link to comment
Share on other sites

"DE" er potensielt alle som ikke er skyttere, og som får all sin våpenkunnskap via et diffust media og Hollywood.

Dersom skyting var like naturlig som sykling (og tatt i betraktning Norges beliggenhet og historie ville egentlig ikke det være unaturlig) ville det ikke vært noe tema, så istedetfor å gjemme oss vekk burde vi invitere de "lykkelig uvitende" med på banen for noen timer med konstruktiv kos.

Jeg gjør det med jevne mellomrom, det er alltid verdt ammoen og gir dem noe å prate om i noen dager.

Ingen som har blitt skremt så langt, men behandlingen bør gjentas med jevne mellomrom for vedvarende effekt ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette er et viktig poeng...

Jeg tror nemmelig ikke disse "de" finnes. Men at det er uklar oppkonstruert bassert på amerikansk NRA retorik, på tolkninger av mediavinklinger, og at det meste som gjøres politisk er basert på hva politikerne tror folket ønsker at de skal gjøre. Det er ikke en konspirisasjon der ute for å ta våpna våre. Det er derimot en masse manglende kunnskap og myter der ute.

 

Det beste du kan gjøre for skytesporten og jakt i Norge, er rett å slett å rekruttere en ny skytter.

 

Der mener jeg du har et særdeles godt poeng. Men det er derfor jeg tenker at det er viktig at skytterorganisasjonene kommer på banen å avliver mange av mytene, som da spesielt media skaper.

 

Jeg tror heller ikke politidirektøren er ute etter å ta "oss", eller har en skjult agenda som er Illuminati verdig, derimot tror media er særdeles flinke til å blåse det meste ut av proporsjoner og således villede deler av befolkningen.

 

Forøvrig enig med en del av poengene til MagnusM. Jeg tror det kan være en fordel i større grad å synliggjøre skyttermiljøet. Denne diskusjonen viser jo at folk som driver med skyting ikke er noen homogen gruppe, men derimot en hobby som tiltrekker seg det brede laget av befolkningen. Hvis vi hadde i større grad klart å vise den delen av befolkningen som ikke driver med skyting hvem vi er så tror jeg mye hadde blitt avmystifisert og også vist at mye av den eventuelle frykten enkelte har er grunnløse.

Link to comment
Share on other sites

frykter mest at en skal bli påtvunget å skyte som i militæret. (4 skudd mot skivene, i eget tempo.. ILD)

Ikke mange som skjønner gleden ved å skyte for morro/hygge/kos!

Personlig har jeg ingen ambisjon om å bli verdensmester eller mester i noe som helst, men å lade å skyte er gildt å intresant.. men det er jo å mange "banediktatorer" som heller ikek skjønner,, så skal vel ikke forvente den moderne metrosexuelle heller skjønner noe av det

Link to comment
Share on other sites

Kan skyte forholdsvis raskt og presist med en rettrekker som f.eks blaser..

Bør kanskje også forbys, eller i det minste gjøres vanskligere å erværve dersom de først skulle gå etter halvautoene... :roll:

 

Han valgte jo tross alt beste TILGJENGLIGE våpen. Sett i dette lys bør POD straks åpne for salg av tunge skarpskytterrifler i 50bmg samt igjen innvilge tillatelser til .460steyr og slik da idioten neppe hadde klart og drepe en eneste en med et slikt våpen!

Link to comment
Share on other sites

Med fare for avsporing... men når det gjelder tilgjengelighet og hvor lett det er å "skaffe" seg våpen, så er min oppfatning at om kriminelle absolutt vil ha et våpen, så får de tak i det. Er man i et slikt miljø at man har behov for et våpen til andre ting enn det de lovlig kan erverves til, så har man vel ingen skrupler med å begå et innbrudd heller. Vil man ha håndvåpen så er det vel strengt tatt ikke værre enn å ta en titt på den lokale klubbens hjemmeside, se på resultatlisten, en tur innom gule sider.no, også ta med seg ordentlig verktøy og sette seg i bilen utenfor og vente på at vedkommende drar på jobb..

 

Men at man blir tilbudt våpen på gata oftere enn man støter på en parkeringsvakt er nok veldig overdrevet.

Link to comment
Share on other sites

Kan skyte forholdsvis raskt og presist med en rettrekker som f.eks blaser..

Bør kanskje også forbys

 

Man kan skyte ganske raskt med de fleste våpen etter litt øvelse, men jeg har aldri sett et jaktvåpen med mulighet for magasin som rommer 30 (tretti !!) eller flere patroner.

Det er vel der den største potensielle faren ligger, uansett mekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det mulig å lade om og bytte magasin, men tviler sterkt på at noen kjøper 30 stk magasin til sin R8.

 

Hvis du planlegger noe slikt over årevis, og det er det beste alternativet, så jo. Dette var ikke en person som bare tok det første og raskeste. Han har nøye overveid sine valg og handlet deretter.

Link to comment
Share on other sites

Man kan skyte ganske raskt med de fleste våpen etter litt øvelse, men jeg har aldri sett et jaktvåpen med mulighet for magasin som rommer 30 (tretti !!) eller flere patroner

De finnes. De er kanskje ikke vanlige, men for en som planlegger slikt over tid er det helt uproblematisk å skaffe slike våpen eller ombyggingsett. Kan vi prøve å huske at dette ble planlagt over en tiårsperiode? Dette var ikke en mann som klikket, gikk i skapet og tok det han hadde, dette var en som hadde dette som livsoppgave. Vi kan i praksis ikke stoppe en slik person. For hver ting vi forbyr vil en slik skrudd sjel bare finne noe annet å pervertere til sitt formål. McVeigh drepte 130 personer med samme type bombe som ABB, om han ikke hadde gått etter Utøya ville han hatt bedre tid til å lage bomber og detonere de på en dag hvor hele Regjeringen var samlet. Han kunne tatt ut hele Norges Regjering om han ville. OK så ville det vært en mindre tragedie enn det vi fikk, men en tragedie like fullt.

 

Å tro at vi kan forutse så skrudde mennesker som ABB er naivt, vi vanlige mennesker tenker ikke på samme måte. Vi bruker ikke hverdagen vår til å pønske ut måter å drepe mennesker på.

Link to comment
Share on other sites

Det må være noe av det største tullet jeg har lest,konspirasjonsteorier,nazi og jihader????????

Jeg er medlem på et par "lukkede" forum,seriøse sådan (som dette) og der finnes det ingenting av det som du nevner.

og når det gjelder "lukking" betyr det ikke noe annet enn at folk som vil inn her må opprette en profil,så alle kan få tilgang,også media hvis de vil.

Tanken var ikke ment for å stenge noen ute,men for at vi som er intresserte kan prate og utveksle synspunkter uten å prate til hele verden.

Det er vel slik at når et forum ikke er lukket så er det søkbart også ved å google det og dermed få opp tråder herfra.

Men for all del,det var bare et forslag.

 

 

Kruttlappen 2

 

Er det noen som har tenkt tanken på å lukke dette forumet,slik at en må logge inn for å lese i det minste"

 

Det hadde ikke skadet det, men på en annen side så er det jo ikke så vanskelig å registrere seg på kammeret for f.eks. Medie folk Osv. Men det er en fin tanke :D

 

Å lukke dette forumet kan bare medføre skade

For det første så mister det fullstendig sin betydning dersom det blir en kloakk for konspirasjonsteorier for de "innvidde" ala Jihad og Nazi siter rundt om.

For det andre kan du teknisk ikke lukke noen ting på internet, det har vi vel fått demonstrert fra News of the World skandalen.

I tillegg må jeg minne om at det i disse tider bred enighet om at mer åpenhet (demokrati/yttringsfrihet) er en viktig faktor i arbeidet for å motvirke til at terror skjer igjen.

Har dere så aparte synspunkter at ikke Hvermansen kan tåle dem, bør de tenkes igjennom på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem på et par "lukkede" forum,seriøse sådan (som dette) og der finnes det ingenting av det som du nevner.

og når det gjelder "lukking" betyr det ikke noe annet enn at folk som vil inn her må opprette en profil,så alle kan få tilgang,også media hvis de vil.

Tanken var ikke ment for å stenge noen ute,men for at vi som er intresserte kan prate og utveksle synspunkter uten å prate til hele verden.

 

Nettopp derfor synes jeg det er viktig å ha et åpent forum, for det første gir det inntrykk av at det ikke skjer noe her som ikke tåler offentlighetens lys, og brukerene besinner seg i større grad når de vet at hvem som helst kan lese alt som skrives.

Link to comment
Share on other sites

Helt og fullstendig enig med deg,ett nytt forbund var kun noe jeg"slang "ut og er uansett ikke gjennomførbart og vil kun føre til splittelse og tull.

 

Det som kunne vært en ide er å ha en komite som reprensenterer ALLE forbundene slik at vi kunne ha felles påvirkningskrat og felles mål.

 

Dette mener jeg ville kunne hjelpe oss,men da må noen innse at det er bedre å stå samlet enn det er å stå alene.

 

Enda en organisasjon er de styringskåtes våte drøm.

Splitt og hersk er velkjent, og når vi selv velger å splitte oss enda mer opp er vi et lett bytte.

Færre organisasjoner hadde vært veien å gå, men det er neppe så sannsynlig med det første.

Jeg tror det beste vi kan håpe på i øyeblikket er at de organisasjonene vi allerede har klarer å innse at vi sitter i den samme, skrøpelige båten, og at de kan stikke hodene sammen, glemme forskjeller og heller fokusere på likheter og felles interesse.

Det beste vi her inne kan gjøre er å skrive til de organisasjonene vi er medlemmer av og mane til samarbeid og en god strategi overfor media og politikere.

Jeg er nokså sikker på at den meldinga NJFF kom ut med på sin hjemmeside for en stor del skyldes press fra medlemmene, bl.a. endel folk her inne.

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Dette mener jeg ville kunne hjelpe oss,men da må noen innse at det er bedre å stå samlet enn det er å stå alene.

 

Er straks på vei til en siste rundreise i kongeriket for å se på slike vakre fjell og daler, så det kan bli litt vanskelig å følge opp. Håper derfor det ikke er så lett å missforstå hva jeg prøver å formidle.

 

De6t jeg mener er det viktigste spørsmålet nå er: Hva i alle dager er det dere mener vi skal stå samlet i mot???

Det å kokesammen masse mulig konsekvenser, for å så aggressivt gå ut å forsvare sine egne interesser, tror jeg ikke vil føre til noe positivt for skyttersaken.

 

Vent til det er kommet forslag på bordet, ikke hør på falske rykter og "sikre kilder" slik det spres om med nå på høygir.

 

Skytternorge HAR samlet seg - Det finnes et våpenlovutvalg, og en referansegruppe til dette utvalget som har snakket sammen i over et år. At det ikke kommer massiv informasjon fra organisasjonen skyldes mer at man har innsikt og skamvett nok til å skjønne at det finnes en tid og et sted for alt.

 

Men samtidig er det viktig at også medlemene i de enkelte klubber og lag, også husker å samarbeide på tvers av interesser og og behov.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i et distrikt hvor jeg trodde (akk så feil man kan ta) at jakt og våpen var like naturlig som sykling.

 

Slik er det ikke og også her deler befolkningen seg i de som jakter/skyter og de som ikke gjør det. De som ikke gjør det har ikke noe forhold til våpen og ser det gjerne forbudt. Noen kan til nød akseptere jaktvåpen, men våpen bare for å skyte på blink? Ikke snakk om! De skal dessuten være nedlåst hos lensmannen. Dette er holdninger jeg møtte før idioten flippa helt. Hvordan det er nå, tør jeg ikke tenke på en gang. Og dette er i et distrikt hvor jeg tør påstå at ALLE har en jeger/skytter i familien eller en nær bekjent som er det. Så farlig synes de altså at våpen er, tenk litt på det.

 

Det er dette vi må stå i mot, Hassel (og andre)! Media har en syk ensidig vinkling på våpen og omtrent alle artikler jeg leser hinter om at "dette burde forbys" eller "dette problemet kan vi regulere oss bort fra". "Vanlige" borgere leser ikke Jakt&Fiske o.l og de eneste "nyhetene" de får om våpen er av negativ karakter.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...