Jump to content

Storviltprøven


Arn i brakken

Recommended Posts

Eg kan faktisk godt forstå at mange jegerar aldri kjem stort over dei obligatoriske 30 +5 - skota kvart år. Grunnen er at den servicen og hjelpa ein får på skytebanene rundtom er mildt sagt varierande, og stundom føler ein seg meir som ei byrde, der stressa standplassleiarar sukkar og bær seg over dei håplause amatørane som knapt kan noko som helst.

 

Javisst, mange stader tek lokale skytterlag jegertreninga på alvor, med eigne kveldar for "jaktfelt light", varierte skytetilbod o.l., men eg har også opplevd det rake motsette, nærmast militær struktur med "fem skudd mot skivene - ILD!!", og lite rom for å skyte annleis eller kome i dialog med "ekspertane" om ein lurer på noko eller treng hjelp.

 

Eg meiner at jegerar som betaler medlemsskap i skytterlag for å få trene nokre kveldar, faktisk har krav på noko tilbake. Dei bidreg faktisk betydeleg økonomisk til mange skyttarlag rundt i landet. I mitt område tek skytterlaga no mellom 100 og 300 kroner for eit medlemsskap, samt 200 kroner per oppskyting til jegerprøva. I det eine skyttarlaget blei prisen i år skrudd opp frå 50 til 200 kroner per oppskyting! Er du litt over middels interessert og skyt opp med f. eks. tre våpen, slik som meg, så blir det nokre kroner av det. Og spar meg for kommentaren "dette er ein liten utgiftspost i det store jegerreknestykket". Det handlar faktisk om å få ei vare eller ein service igjen for det ein betaler...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes ordningen med prøven er grei jeg. Mange har faktisk for dårlig tid til å skulle komme seg på banen noe særlig mer enn to kvelder. Greit, prøven er ikke vanskelig, men stort sett kjenner folk sine egne begrensninger, og innser at de ikke skyter om det er langt hold eller stor fart.

 

Hadde vært dumt om det ble innført noe maks antall forsøk. Si at en nybegynner er oppe på skytebanen og prøver på prøven x antall ganger, før han bestemmer seg for å begynne å trene mer med rifla, før han forsøker seg senere. Skal han da bli nektet å ta prøven, siden han ikke skjøt bra nok før i sesongen, men nå kan ha forbedret seg veldig?

Link to comment
Share on other sites

Hos oss ble det fram til ca 2000/2001 operert med maksimalt 3 antall forsøk pr våpen - og ikke obligatoriske treningsskudd.

 

Dvs at dersom man ikke klarte prøva på 3 forsøk med egen børse så fikk man evt låne seg noe annet. Med den ordningen så fikk folk mer ansvar for å trene selv, og vite at våpenet gikk bra nok før man begynte å skyte selve prøven.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss ble det fram til ca 2000/2001 operert med maksimalt 3 antall forsøk pr våpen - og ikke obligatoriske treningsskudd.

 

Dvs at dersom man ikke klarte prøva på 3 forsøk med egen børse så fikk man evt låne seg noe annet. Med den ordningen så fikk folk mer ansvar for å trene selv, og vite at våpenet gikk bra nok før man begynte å skyte selve prøven.

 

Denne praksisen er vel direkte lovstridig.

Sjølv om tiltaket er godt meint so er det neppe veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, mange stader tek lokale skytterlag jegertreninga på alvor, med eigne kveldar for "jaktfelt light", varierte skytetilbod o.l.,

 

Det er bare for jegermedlemene å engasjere seg det; å betale kontingent og så sette seg ned å vent på at "noen" skal legge til rette har aldri vært noen suksessoppskrift. I "mitt" skytterlag ha vi en topp moderne bane midt i komunen med masse muligheter; mange etterlyser jegerfelt, lengere hold, kortere hold, skytekurs osv, men det er de samme 4-5 som må gjøre jobben hver gang-hvert år. De mettes rimelig opp av hele jegerskytingen etter 2x ukentlig fra april til september, og det blir da 100meteren som brukes.

I tillegg kommer hovedtyngden av av jegerene i august og skal skyte 30 treningskudd + oppskyting; da strekker ikke tiden til noe særlig instruksjon og kreativve opplegg.

 

De aller aller fleste skytterlag vil ønske engasjement velkommen; det er utrolig hvor mye en kan få igejn bare ved å stille noen kvelder på dugnad.

Link to comment
Share on other sites

ivara: :shock: WHAT, kjørte dere eget system?

 

Jepp. Muligens fordi dette er på Svalbard så har det ikke vært alle forskrifter som har vært gjeldende.

Kjenner ikke historikken bak hvorfor det var slik, nå følges iallefall samme standard som ellers i landet

Link to comment
Share on other sites

Ja mange meninger om prøven... Det står klart i forskriften ang. hvordan og hvem som kan avholde selve oppskytingen. Men hva er egentlig kravet for dokumentasjon av treningsskuddene? Er det bare NJFF og DFS som har lov til å dokumentere treningsskuddene?

Link to comment
Share on other sites

ivara: :shock: WHAT, kjørte dere eget system?

 

Jepp. Muligens fordi dette er på Svalbard så har det ikke vært alle forskrifter som har vært gjeldende.

Kjenner ikke historikken bak hvorfor det var slik, nå følges iallefall samme standard som ellers i landet

har ikke hørt at forskrift om skyteprøven ikke gjelder svalbard.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Synes ordningen med prøven er grei jeg. Mange har faktisk for dårlig tid til å skulle komme seg på banen noe særlig mer enn to kvelder. Greit, prøven er ikke vanskelig, men stort sett kjenner folk sine egne begrensninger, og innser at de ikke skyter om det er langt hold eller stor fart.

 

Hadde vært dumt om det ble innført noe maks antall forsøk. Si at en nybegynner er oppe på skytebanen og prøver på prøven x antall ganger, før han bestemmer seg for å begynne å trene mer med rifla, før han forsøker seg senere. Skal han da bli nektet å ta prøven, siden han ikke skjøt bra nok før i sesongen, men nå kan ha forbedret seg veldig?

Litt gøy å lese gammle tråder,for så å bumpe dem opp igjenn :)

Men det som brukeren her skriver blir litt sånn dumt synest jeg. Har di fleste jegere så dårlig tid at dem ikke kan komme seg på banen mere enn 2 kvelder iløpet av 2-3 mnd? Men 2-3 uker på jakt det har dem tid til?? Er ikke det litt sånn å snakke med kløvet tunge?

Å innføring av et max antall forsøk på storviltprøven er en god idet. Hvordan dette skal håndteres er vell opp til andre å finne ut av. Men la meg bare kom med et eksempel på et forslag: Man strammer inn på reglene for kravet om storviltprøven til å gjelde kun 1 forsøk på oppskytingen..

Da må jegerene skyte mer enn dem fleste gjør i dag,å når dem sjøl føler for at nå har treningen gjitt stabile resultater,kan dem ta oppskytingen..å forhåpenligvis bestå.

Dumper kandidaten blir dette innrapportert til Brønnøysundregistret av skyteleder samme kveld,samt man stempler jegeravgiftskortet til kandidaten med et stort rødt stempel/X.

Slik vil man også elliminere di jegeren som kjører mellom forskjellige skytebaner for å skyte opp til storviltprøven mange plasser..helt til dem klarer det.

Dette var bare en tanke jeg fikk mens jeg satt å leste gammle innlegg på forumet..

Link to comment
Share on other sites

Ja hurra for ytringsfriheten mr polar, kjekt og ha så en kan kaste ut tanketomme forslag som kan gjøre at det blir færre jegere i skogen, og det uten og få bedre kvalitet på de.

Må si jeg er glad for at du med all sansynlihet ikke sitter i noen bestemende organer som har med jakt og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Mr. Polar, dette er et forslag som er så virkelighetsfjernt at jeg egentlig ikke burde brukt 2 minutter på å svare. Det faller fullstendig på sin egen urimelighet. Teknisk svikt er nevnt, hikke er nevnt, hva er løsningen om noe slikt skjer? Hvordan skulle noe slikt følges opp i et samfunn der tillit er alfaomega? Se for deg konflikten i lokale bygder når standplassleder må sette seg ned for å svarteliste naboen fra årets jakt for noe så urimelig.... Nei, dagens oppskyting er en test av våpen, ikke ferdighet. Skjønn det.

Link to comment
Share on other sites

Er litt enig i det du skriver om at folk ikke har tid til å reise å skyte, mer en 2 kvelder i løpe av 4 månder er tull. Resten er jeg ikke enig i. Alle har tid til å skyte mere 2 ganger hele sommeren, det det handler om er at mange (de fleste) elgjegere hater skyting, de ser på det som et ork å skyte prøven. Jeg mener også at antall prøveskudd sku vært økt til 100, ALLE har tid til det. Kan noe forklare meg åssen folk har tid å jakte hele høsten, men ikke har tid til å skyte 3-4 kvelder om sommeren????

Prøven mener jeg burde vært tatt sitende, grunnen til det er at det ikke er mange som ligger på post enten det gjelder elg el hjorte jakt. Hvis en ikke klarer å treffe en papp figur sittende, klar man da å treffe et levende dyr uten å skadde skyte det.

Link to comment
Share on other sites

Javisst, mange stader tek lokale skytterlag jegertreninga på alvor, med eigne kveldar for "jaktfelt light", varierte skytetilbod o.l.,

 

Det er bare for jegermedlemene å engasjere seg det; å betale kontingent og så sette seg ned å vent på at "noen" skal legge til rette har aldri vært noen suksessoppskrift. I "mitt" skytterlag ha vi en topp moderne bane midt i komunen med masse muligheter; mange etterlyser jegerfelt, lengere hold, kortere hold, skytekurs osv, men det er de samme 4-5 som må gjøre jobben hver gang-hvert år. De mettes rimelig opp av hele jegerskytingen etter 2x ukentlig fra april til september, og det blir da 100meteren som brukes.

I tillegg kommer hovedtyngden av av jegerene i august og skal skyte 30 treningskudd + oppskyting; da strekker ikke tiden til noe særlig instruksjon og kreativve opplegg.

 

De aller aller fleste skytterlag vil ønske engasjement velkommen; det er utrolig hvor mye en kan få igejn bare ved å stille noen kvelder på dugnad.

 

 

 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde meg ferdig med oppskytinga igår, men det skjedde en ting der som fikk meg til å stusse litt. En kar som lå på siden av meg skulle vise frem ammoen han skulle bruke til selve oppskytinga, hvorpå instruktøren lurte på hva slags kuler dette var? Vedkommede svarte at det var 110 grs V-max, da fikk han til svar fra instruktør at denne var ikke godkjent til storviltjakt. Skytteren svarte at det visste han, men han skulle uansett ikke jakte storvilt. Instruktøren sto på sitt og sa at enten fikk han finne godkjent storvilt ammo, eller komme tilbake senere når han hadde skaffet seg det. Da brøt jeg inn og sa at nå tror jeg du tar feil, jeg skyter med .243 og der finnes det ikke noe godkjent ammo for storvilt? Det mente han var noe helt annet, og at den andre kunne jakte storvilt og følgelig måtte skyte med godkjent ammo. Vedkommede var såpass påståelig at jeg ga bare opp, og den stakkars skytteren endte opp med å returnere ved en senere anledning. (For øvrig skjøt vi på papp)

Men vedkommede tok selvfølgelig feil?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en "god gammel" DFSèr.... :lol: tragisk

 

 

Gjorde meg ferdig med oppskytinga igår, men det skjedde en ting der som fikk meg til å stusse litt. En kar som lå på siden av meg skulle vise frem ammoen han skulle bruke til selve oppskytinga, hvorpå instruktøren lurte på hva slags kuler dette var? Vedkommede svarte at det var 110 grs V-max, da fikk han til svar fra instruktør at denne var ikke godkjent til storviltjakt. Skytteren svarte at det visste han, men han skulle uansett ikke jakte storvilt. Instruktøren sto på sitt og sa at enten fikk han finne godkjent storvilt ammo, eller komme tilbake senere når han hadde skaffet seg det. Da brøt jeg inn og sa at nå tror jeg du tar feil, jeg skyter med .243 og der finnes det ikke noe godkjent ammo for storvilt? Det mente han var noe helt annet, og at den andre kunne jakte storvilt og følgelig måtte skyte med godkjent ammo. Vedkommede var såpass påståelig at jeg ga bare opp, og den stakkars skytteren endte opp med å returnere ved en senere anledning. (For øvrig skjøt vi på papp)

Men vedkommede tok selvfølgelig feil?

Link to comment
Share on other sites

Vedkommede var såpass påståelig at jeg ga bare opp, og den stakkars skytteren endte opp med å returnere ved en senere anledning. (For øvrig skjøt vi på papp)

Men vedkommede tok selvfølgelig feil?

Enig med X10an her , er det godkjent til rådyr så kan det skytes opp med. V-max må da i høyeste grad sies å være ekspanderende. (om ikke akkurat førstevalget mitt på rådyr... :mrgreen: )

 

Måtte drive litt voksenopplæring her ifjor , en like påståelig skyteleder sendte hjem en som ville skyte 15 treningsskudd med 223. Jeg mente at siden den er godkjent til rådyr, som er definert som en av storviltartene , så er den også tillatt for trening / oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Personlig tar jeg prøven sittende fordi jeg synes det er best. også Mtp at jeg som oftest sitter når jeg er på rådyrjakt og elgjakt osv..Jeg skyter foreløpig ikke på dyr i høy fart fordi jeg selv føler at jeg ikke har kontroll nok på dette enda..Vet ikke om andre tenker sånn eller om de gir faen siden de klarte storviltprøva sittende på en stillestående blink??

Link to comment
Share on other sites

Synes jeg fikk et ganske bra svar på dette med å skyte på dyr i fart. Jeg sa til en som har skutt endel på løpende elg; "hadde vært artig å øvet litt på det, for det er vel lærerikt?" "Ja", svarte han; "...du lærer at du ikke skal skyte på dyr i fart"! Men elg på 20 meter i "fart" kan selvsagt være ok. Og at folk våger litt mere hvis dyret har en losende hund hakk i hæl , vil jeg også tro... Men igjen, bedre å angre et skudd som ikke er avfyrt, enn et som er avfyrt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei. Har ett lite spørsmål angående storviltprøven. Har skutt opp i alle år på 2 ganger 15 pluss 5 bly. Er det noen plass det står att det ikke er muligt å skyte alt på samme kvelden, eller er det kun økonomi som setter regler på 2 treninger pluss oppskyting. Hadde vert greit å kunne tatt alt på samme dag.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne vært 100 skudd på 5 kvelder for min del.

Mange jegere som trenger dette.

Å de som trenger det mest er som regel de som har store problemer med at de må på banen å bruke ca 200 kr + skudd for å få gå på jakt.

De flest bruker flere tusen på jakta så jeg skjønner ikke problemet. :twisted::twisted::twisted:

 

Kunne gjerne vært krav om deltagelse i ett jaktfeltstevne å synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tror ikke du trenger å uroe deg for meg. Tror eg bruker godt over gjennomsnitt kroner på jakt og våpen og antall skudd på banen. Grunnen til att eg lurte var att dei kveldene det er jegertrening ikke passer og dermed blir det stress av heile greia.

Link to comment
Share on other sites

Ta ein tur på jaktfelt så har du bare oppskytinga igjen.

Hvis noen kan dokumentere skuddene dine med rifle (jeger og fisk eller dfs) så trenger du bare oppskytinga utenom.

Resultatliste fra stevner med ditt navn burde holde.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tror ikke du trenger å uroe deg for meg. Tror eg bruker godt over gjennomsnitt kroner på jakt og våpen og antall skudd på banen. Grunnen til att eg lurte var att dei kveldene det er jegertrening ikke passer og dermed blir det stress av heile greia.

 

 

Vanlig DFS-skyting (bane og felt), jaktfelt er også godkjent som treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Uff, i alle år på storviltprøven så opplever jeg disse gamle DFS-spøkelsene som tror de er på landskytterstevnet eller noe sånt. Kjeft om man har med seg noe som ser mer militært ut enn en Mauser/Krag og gud forby svart plastikkstokk.

 

Men så fant jeg meg en gjeng som ikke vil ha noe med DFS å gjøre i det hele tatt, kun elgjegere fra ei lita bygd med ekstremt uformelle holdninger til hvordan være på en skytebane. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Takk for svar. Men eg ser ikke noe grunn til å dele opp prøven i to kvelder. Blir ikke en bedre skytter av den grunn.

Må ikke bare ha fokus på det å bli en bedre skytter. Ingen blir en bedre skytter av å pange 30 skudd, enten det skytes på en eller fordeles på to kvelder, som nevnt i innlegget over.

 

Skyteleder må også ha ett øye på sikker våpenhåndtering/våpenbehandlig på standplass. Mye rart og noen ganger skremmende hvordan - heldigvis et fåtall av de oppmøtte håndterer riflene sine.

 

Kan nevne en del eksempler, men gjør det ikke.

 

Flere besøk på skytebanen er med på å forbedre våpenhåndteringen, både på standplass og bak standplass.

I så måte har selvsagt den enkelte jeger/skytter og som nevnt over....skyteldeder og ikke minst de andre oppmøtte et ansvar ved å ta vare på hverandre og evt støtte hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Mange interessante holdninger ute og går i denne tråden, huttetu!!

 

Greit, jeg har forstått at det finnes endel her på dette forumet som har et horn i siden til DFS, det er vel lite kontruktivt å legge en hel organisasjon for hat på den måten. Meld dere inn, delta og jobb for endringer!

 

De som mener alle må ha minst 10 treningsdager dokumentert før skyteprøve må da ha røkt sokkene sine? Mindre skytterlag har ikke ærend til å arrangere noe slikt. Vi klarer ikke mer enn en dag i uka på jegertrening og oppskyting. Det betyr minst ti uker før jaktstart og da MÅ det skytes hver forbannede uke. Vel kontorrotter, det er noen av oss som jobber skift slik at minimum hver andre "skytedag" har vi arbeid på kveldstid, da må skytterlaget holde jegertrening i minimum 20 uker!! Si meg helt ærlig: "Hvor realistisk tror dere dette kan bli??"

 

Jeg vet at dere tenker at det der hælvetes forbannede DFS skytterlaget kan arrangere skyting for "ælj-jegere" hver eneste dag fra mai til jaktstart. Det er selvsagt bare det at de ønsker å jævles med dere jegere som gjør at dere ikke får skyte trening og storviltprøve mer enn en dag i uka. Har noen av dere tenkt over hvilken belastning det vil bli på skytebanenes naboer om en bråta jegere skal skyte hver eneste dag i tre fire måneder før jakta? Noen som tror naboene kommer til å klage til Kommune / Fylkesmann? Hvor mange skytebaner vil overleve etter noe slikt?

 

Ja at alle DFS stevner i denne perioden må vike for "ælj-veltere" kan man jo se på som en selvfølge, men nå er ikke verden slik. Det er stort sett DFS medlemmer som deltar på dugnad, betaler kontigent etc. Jegere som ikke er medlemmer, kommer til dekket bord betaler en symbolsk avgift, skyter sine 15+15+5 drikker en kopp kaffe, spiser en vaffelplate, prater sjit med gamle kompiser og drar hjem. Skytterlaget må stille med en eller to som lager kaffe, steker vafler, varmer pølser og har bakt kaker og som har ansvar for å "plyndre" stakkars jegere som kommer innom. 10 kroner for en kopp kaffe og en tier eller femten kroner for en plate vaffel med brunost, syltetøy og rømme! Ja det er jo uhørt!! Det kan jo faktisk hende at skytterlaget kan tjene en krone eller to på dette! Tvi vøre!! Så kommer en som må ta i mot avgiften, fylle inn nødvendige papirer og stemple. Fjerdemann er gjerne standplassleder, og så trengs det en tre fire mann i grava for å anvise. Det behøves altså tett på åtte mann/damer for å arrangere dette. Og dere har da den gudgitte frekkhet at dere som ikke engang er medlemmer forlanger at dette skal vi gjøre mer enn en gang i uka!!???

 

Hos oss går vi nå inn i en periode der hver mandag ettermiddag går med på storvilttrening, tirsdag er det trening for våre DFS medlemmer, men er det ledige standplasser nektes ingen jegere å skyte på banen, de behøver faktisk ikke holde seg med klistrelapper engang! Og var det noen som sa ordet "betaling"? Nei ikke noen av oss i allefall. Onsdag er det organisert trening for ungdommer og andre som skyter aktivt. Fortsatt er det ingen som nektes å skyte hvis det er ledige standplasser. Torsdag og fredag er 100 meter tilgjengelig for alle som ønsker å skyte litt. Det står tre selvanvisere, flere gonger og to skivestativ tilgjengelige. Det eneste vi ber om er at folk rydder etter seg og at de ikke "koser seg" med å peppre taket over standplass med 7'er haggel eller skyte fra skivevollen mot standplassen med rifle. Elektronikken som står der inne har ikke veldig godt av det!! Ja jeg vet det er slemt av oss sure gamle grettne DFS gubber å ikke la elektronikkbanen stå åpen og tilgjngelig 24-7-365 slik at enhver tosk som ikke har greie på hvordan den skal brukes kan få anledning til å ødelegge den! Lørdag og søndag foregår det ofte stevneaktivitet på DFS baner. Det er en "normal uke i et skyterlag. Så kom for pokker ikke her og klag når vi legger til rette for dere som godt vi kan. De fleste av oss er familiefolk og kunne helt sikkert hatt bedre ting å ta oss til enn å bruke fritiden vår til å legge tilrette for jegere som fanden ikke gidder å betale medlemskontigent engang!!

 

Og til deg som ikke forstår hvorfor skytterlagene oppfordrer folk til å kun bruke helmantlede skudd på elektronikkskiver er det bare å ønske god bedring! Sett deg inn i hvordan disse skivene er konstruert og hvordan de fungerer! Gummiduken i skiva ødelegges av jaktammo!! Elekronikkskiver er IKKE det samme som papp!!

 

Sur gammel grinebiter jeg? NEI!! Men jeg blir bare så eitrende forbannet på idioter som sutrer over den jobben andre gjør frivillig og ubetalt slik at de (idiotene) kan få utført det de ønsker. Og ingenting gjør meg mere forbannet enn idioter som på sitt "besswisser" vis prøver å regulere bort med lover og regler slike som ikke er som dem selv! Minimum 10 registrerte treningsdager? Kun en mulighet til oppskyting? Er du dum eller? Nei du trenger ikke svare, svaret er JA!!

Link to comment
Share on other sites

Uff, i alle år på storviltprøven så opplever jeg disse gamle DFS-spøkelsene som tror de er på landskytterstevnet eller noe sånt. Kjeft om man har med seg noe som ser mer militært ut enn en Mauser/Krag og gud forby svart plastikkstokk.:

 

Da må ihvertfall "DFS-spøkelsene" der jeg bor være ganske så atypiske :)

Tror samtlige er ivrige hjortejegere og har aldri opplevd noe negativt på standplass i forhold til meg som jeger.

 

Det som er litt spesiellt å registrere for meg som våpeninteressert hjemmelader, er kassene med "blyspiss og mantel" som er til salgs, gjerne nye merker hvert år.

Og kaliber er naturligvis 6,5x55, 308 Win og 30-06 Sprg.

Men de gjør uten tvil nytta :wink:

 

Forøvrig til Ole Brumm og alle andre som legger ned utallige timer og dager i dugnad på banene; jeg tar av meg hatten for dere og innsatsen dere gjør :!:

( og for meg er det en selvfølge å være medlem i laget slik at jeg i det minste støtter de symbolsk)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...