Jump to content

Storviltprøven


Arn i brakken

Recommended Posts

Personlig er jeg mot fler krav om treningskudd. De som skyter 30 + 5 i året har jo null kontroll spør du meg, selv 100 synes jeg er alt for lite. Alikevel synes jeg dette ansvaret skal ligge hos den enkelte, jeg vil ikke ha mer byrokrati rundt jakta nå!!! For meg er de 30 treningskuddene kun en formalitet + oppskyting med x antall rifler.

Treningen for meg den foregår gjennom hele sommeren alene på skytebanen. Skal jeg tvinges til for å stille på organisert skyting på den lokale banen 8 kvelder.... Dette blir helt feil! Jeg skyter minst 1000 skudd med riflene, mange hundre på løpende og tusenvis med hagla... Dette er et personlig ansvar, som den enkelte må være bevisst! Begrensningene blir jo hvilke skudd mann kan skyte og hvilke mann ikke kan skyte, utifra treningen. Det er jo faktisk her det største ansvaret ligger!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg vil heller ikkje ha fleire skot som.treningsskot. Eg er ikkje glad i å skyte på banen pga eg ofte skvett til av at ein eller annan har eit elefantkaliber. Desto meir du konsentrerar deg om ikkje å skvette di meir skvett du.. Sjølv trenar eg heime på garden gjennom heile sommaren og skyt leirduver frå plenen. ( Fint å bu i skogen ) for andre som ikkje har moglegheit til å trene for seg sjølv så meiner eg at dei burde klare å vurdere å trene på banen og ikkje angre på detta når hausten kjem og dei strekk ut holda.

Link to comment
Share on other sites

kan godt øke til en 50-100 treningskudd for min del da det er unnagjort på 2-3 turer på banen, selv med "ukurant" kaliber ;)

min mening er at de som ikke har råd til å skyte noe mer en 30+5 skudd har et for ukurant kaliber hvis dem ikke har noe annet dem trener mye mere med da :)

ser folk med 338 winmag og den klassa der oppover skyter rundt 300 skudd i året med børsene sine på banen og da er vi til og med standplassledere!

 

er ganske så enig i det Ole Brum skriver at det er mange slike som mener man må gjøre mer og at det må koste mindre og at det er for lite skyting..... hos oss har vi det slik at skal vi har 3 treningskvelder i uka 2 for bare trening og dfs skyttere og 1 for at man også kan ta storviltprøva. ellers kan du skyte der hele tida men da må du ha med egneblinker somdu må sette opp selv noe som ikke er no problem selv for den late :lol: da vi har bilvei helt opp til blinkene :)

samt merker ikke noe til sure gamle grettne dfs gubber heller, vi jobber heller med og rose folk og heller gi dem noen tips om skyting og stillinger dem kan bruke i skyting da vi er flere som skyter mye og skyter blant annet langhold og jaktfelt samt andre konkurranser. så hos oss er det satsing på nye folk og få andre med og skyte bare for morroskyld også :) det er en del konkurranser inna laget som ikke er offisielle og ganske artig for da får man en del trening der også :)

ellers ha lykke til med prøva og skitt jakt for alle som skal jakte frammover :)

Link to comment
Share on other sites

Sur gammel grinebiter jeg? NEI!! Men jeg blir bare så eitrende forbannet på idioter som sutrer over den jobben andre gjør frivillig og ubetalt slik at de (idiotene) kan få utført det de ønsker. Og ingenting gjør meg mere forbannet enn idioter som på sitt "besswisser" vis prøver å regulere bort med lover og regler slike som ikke er som dem selv!

Selvfølgelig er du sur gammel grinebiter som kan skrive slikt.

 

Har du grunn til å være det? Ja

 

Men du glemmer en ting, laget tjener mye penger på dette.

I tillegg har vi det forhold at mange lag flår jegerne med ublu priser for både trening og oppskyting i tillegg til dårlig behandling. De ser på jegere som en melkeku. At noen blir sur på DFS for at enkelte lag oppfører seg skammelig er jo urettferdig, men det er slik verden er.

Ublu priser og dårlig behandling av jegerne er ikke noe DFS lag har monopol på, det finnes jeger og fiskerforeninger som oppfører seg på samme måten.

 

Det som hjelper er å få et godt rykte blant jegere, fair behandling, dyktige folk som kan hjelpe jegerne og fornuftige priser. Da vil alle kunne bli fornøyd, og forhåpentligvis vil tilbud og etterspørsel sørge for at de dårligste faller ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer litt på hvor mye de ivrigste etter å lovpålegge jakter? Det å skulle lovregulere absolutt alt i den tro at det medfører bedre jaktutøvelse er i beste fall kverulering. Folk flest kjenner sin begrensing, og tar ansvar deretter som selvstendige tenkende individer. Uten DFS hadde vi vært betydelig fattigere som skytternasjon.

Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg mot fler krav om treningskudd. De som skyter 30 + 5 i året har jo null kontroll spør du meg,

 

Treningen for meg den foregår gjennom hele sommeren alene på skytebanen!

 

Jeg vet om flere garva hjortejegere som gjør akkurat det, 30 treningskudd og oppskyting.

Flere av de skyter + 10 hjort hver eneste høst....null kontroll ?? :roll:

 

 

Og så heldig du er da som kan disponere en bane for deg selv hele sommeren...

Tenk litt på at dette så langt fra er regelen for de titusenvis av oss andre jegerne, vi må pent forholde oss til åpne baner og vanligvis en treningskveld i uka.

Det funker bra det og.

Link to comment
Share on other sites

 

Men du glemmer en ting, laget tjener mye penger på dette.

 

Ja, kjempeinntekter.... "Mitt" lag tar inn 12-15000/år på oppskyting og treningsavgift (fra ikke-medlemer); når skivemateriell (inkl noen ifillerskutte elektronikk framskiver), lapper, materieler til skivestativ, wire for skivetrekk (hvordan i hel.. er det mulig å treffe 1 meter under skiva???) og annet er betalt er vi omtrent i null.

 

Jegerskytingen hos oss er igrunnen en trivelig seanse, masse kjekke folk, fin bane osv; men inntektskilde? Nei-i beste fall selvfinasierende.

 

 

EDIIT-OleBrum skal få en øl av meg om/når vi møtes!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig i en del du skriver her Ole Brum, for all del. Men...

 

De fleste av oss er familiefolk og kunne helt sikkert hatt bedre ting å ta oss til enn å bruke fritiden vår til å legge tilrette for jegere som fanden ikke gidder å betale medlemskontigent engang!!

Enig, men nå betaler både undertegnede og senior medlemskontigent (Om det er kun til skytterlaget eller DFS, har jeg ingen aning om). Uansett så kan de se om de finner noen andre standplassledere enn spøkelser fra DFS på en 80-90 som burde heller oppholdt seg på gamlehjemmet. Det er noe som heter folkeskikk og jeg finner meg rett og slett ikke i oldinger som kjefter en ut når man for eksempel skal hjelpe senior i å få elgbørsa til å gå riktig. Man blir møtt med "sånn her gjør man ikke på landskytterstevnet".

Og til deg som ikke forstår hvorfor skytterlagene oppfordrer folk til å kun bruke helmantlede skudd på elektronikkskiver er det bare å ønske god bedring! Sett deg inn i hvordan disse skivene er konstruert og hvordan de fungerer! Gummiduken i skiva ødelegges av jaktammo!! Elekronikkskiver er IKKE det samme som papp!!

Samme DFS-spøkelse ville vi skulle bruke jaktammo på elektroniske skiver, både de 30 skuddene og de 5 skuddene. Dette er dyrt og kommer fort på en 5-600,- for enkelte.

Der jeg gikk i fjor å tok prøven, der ble det kun skutt med Helmantel/NATO både 30 skudd og 5 skudd. Istedenfor å måtte kjøpe skamdyr jaktammo, er det bedre å ta med seg noe NATO fra skapet og bruke det.

 

Nå er vel riktignok ikke DFS kun en gjeng med gamle surrebukker, men de som vandrer rundt på banen der jeg går å skyter... De drar hele DFS ned i søla for min del.

Link to comment
Share on other sites

Ingen har rett til å kreve at man bruker jaktammo til trenings skudd. Mangel på oppførsel som standplassleder bør vel tas opp i styret. I laget mitt hadde ikke denslags blitt godtatt, og leder fått noe annet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf

Joda greit nok det, har du dyr som står stille på 100 meter i åpent lende er det jo ikke noe problem. Jeg kjenner også til disse du prater om! Skal mann skyte på mer krevende mål og varierende stillinger kreves mer trening. Jeg personlig er ikke komfortabel med ei rifle jeg skyter 30 skudd med.... dette handler også om interesse.

Link to comment
Share on other sites

Seawolf

Joda greit nok det, har du dyr som står stille på 100 meter i åpent lende er det jo ikke noe problem. Jeg kjenner også til disse du prater om! Skal mann skyte på mer krevende mål og varierende stillinger kreves mer trening. Jeg personlig er ikke komfortabel med ei rifle jeg skyter 30 skudd med.... dette handler også om interesse.

 

Hvilke jaktterreng og hvilken jaktform hver enkelt bedriver har heldigvis ikke storviltprøven noe med.

Disse utfører sin jakt like bra med tanke på høsting og korrekt jakt som mange av de som klatrer bratte lier, trasker milevis i fjell, eller sitter på "stubben" sin og venter på at elglosen kommer på post.

Din påstand om at de som skyter 30 + 5 har null kontroll blir dermed en smule kategorisk for å si det veldig diplomatisk.

 

At det finns en del jegere som nok hadde godt av mer enn 30 treningsskudd er jeg helt enig i.

Men nå er ikke storviltprøven tenkt å være en myndighetspålagt trening, kun en test/dokumentasjon for hver enkelt jeger at rifla går der en peker.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Skulle gjerne vært 100 skudd på 5 kvelder for min del.

Mange jegere som trenger dette.

Å de som trenger det mest er som regel de som har store problemer med at de må på banen å bruke ca 200 kr + skudd for å få gå på jakt.

De flest bruker flere tusen på jakta så jeg skjønner ikke problemet. :twisted::twisted::twisted:

 

Kunne gjerne vært krav om deltagelse i ett jaktfeltstevne å synes jeg.

 

Hvorfor skal jeg skyte hundre skudd over fem kvelder bare fordi at mange jegere trenger det :?:

Og fordi du har en bil til mange hundre tusen, betaler dyr veiavgift og forsikring, så er det greit at du skal betale kr 30,- pr liter for drivstoff :?:

 

Ole Brum

 

Det antall manskaper som dere trenger for å gjenomføre en oppskytingskveld tilsier jo det er en bra mengde med folk som skyter opp hos dere

så det blir jo noen inntekter av det også. Og hvis det er problemer med folk, så trenger men ikke kaffe og vafler for å skyte opp. I allefall ikke hvis laget ikke tjener penger på det.

 

Chiefen.v-2

 

Nå vet ikke jeg hva dere tar for storviltprøven, men det er noe som ikke stemmer i regnestykket ditt. Hvor mange jegere er det som klarer å "ødelegge" for 12-15000 ?? Hvor mye koster en slik framskive, som skytes i filler??

 

Det at skytterlagene ikke tjener penger på storviltprøven er tull.

Vet at enkelte lag vokter denne aktiviteten med nebb og klør slik at ikke JFF skal "stikke av" med inntektene.

At dette også er den aktiviteten som mange lag har den største enkelt inntekten på er det ikke tvil om.

 

Jeg betaler 300,- i medl. avgift, som medlem 200,- for å skyte opp med så mange våpen jeg vil.

For dette belaster jeg banen med 30 treningsskudd og 13-18 skudd etter hvor mange våpen jeg skyter opp med.

Dette er en grei pris, men bør ikke bli mere, det er ca 10,- skuddet.

Ellers i året bruker jeg ikke banen, skuddene jeg skyter ellers i året skyter jeg i skogen for meg selv, av forskjellige årsaker.

Dette mønsteret gjelder for i allefall 80% av de som er reine jegere, som skyter opp på banen. At den siste 10-20 % belaster banen ekstra for så være.

At 150 personer som skyter opp betaler 500,- kun for å få skyte opp tror jeg ikke er langt fra sannheten. Dette er 75.000 kroner, hvis ikke dette er ett pent tilskudd til drifta av laget, selv når utgiftene er trekt ifra. Så vet ikke jeg.

 

Når det er sagt setter jeg pris på å få være under tak når jeg skyter opp, elektronikk gjør at det går unna greit og effektivt. Dette koster penger, og det er klart at jegerne skal være med på å betale.

At de som er aktive selv eller har barn som skyter innefor DFS, stiller opp og arrangerer storviltprøven, setter jeg pris på.

Ikke noe unikt i dette, hvis en ser bort fra A-lagsfotball, må de fleste som har barn eller selv er med på en aktivitet. Stille på å arrangere ett eller annet.

 

Som sagt: Veldig bra at noe arrangerer storviltprøve, men at de ikke tjener penger på det er tull.

 

Men...

At ett skytterlag skal nødt til å arrangere dette flere ganger i uka det går ikke.

 

Roar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man strammer inn på reglene for kravet om storviltprøven til å gjelde kun 1 forsøk på oppskytingen..

Da må jegerene skyte mer enn dem fleste gjør i dag,å når dem sjøl føler for at nå har treningen gjitt stabile resultater,kan dem ta oppskytingen..å forhåpenligvis bestå.

Dumper kandidaten blir dette innrapportert til Brønnøysundregistret av skyteleder samme kveld,samt man stempler jegeravgiftskortet til kandidaten med et stort rødt stempel/X.

Slik vil man også elliminere di jegeren som kjører mellom forskjellige skytebaner for å skyte opp til storviltprøven mange plasser..helt til dem klarer det.

Dette var bare en tanke jeg fikk mens jeg satt å leste gammle innlegg på forumet..

 

Beklager Mr.Polar, men du ber om det.

 

Jeg synes at man burde brennmerke mennesker med stort rødt stempel dersom ikke kan enkel rettskriving når de legger ut en post med feil i på internet, slik at de ikke kan skrive på internet før neste år. Da må de også trene på skrive norsk enda mer. Slik får man bukt idiotproblemet på internet.

 

Fra spøk til revovler; 1 forsøk? Man vil ikke eliminere bare de som reiser fra bane til bane, man vil også eliminere topp jegere som har en dårlig dag, for ikke å nevne alle som vil stryke på grunn av det ekstra presset om å klare det på det ene forsøket.

Link to comment
Share on other sites

 

Chiefen.v-2

 

Nå vet ikke jeg hva dere tar for storviltprøven, men det er noe som ikke stemmer i regnestykket ditt. Hvor mange jegere er det som klarer å "ødelegge" for 12-15000 ?? Hvor mye koster en slik framskive, som skytes i filler??

 

 

Har ikke prisen her nå, men en komplett skive (fram, bak+mikronfonstav) koster 18000kr; mener framskiven koster ca 3000, bakskive noe mindre. Går med 1 elektronisk rein framskive i året om ingen skyter sund ramme eller stav.

En papprein koster koster 40kr (15-20stk/år), ringskiver 20-25kr, endel tusen klistrelapper koster penger, et par skivestativ til skivetrekket ca 600kr i materialer, 250 meter trekkwire eller en bærewire til skivetrekk koster (en uheldig kar = ny wire og en halv dag dugnadsarbeide). De årene ingen skyter sund mikrofonstav eller treffer wire er det kanskje et tilsynelatende pluss (det går endel kroner til vanlig vedlikehold av el-skiver også (gummibånd, glassfiberduk, skuminnlegg, lim, maling).

 

Nå er ikke dette noe tema hos oss, vi driver med dette og går noenlunde i balanse. Poenget er at dette ikke er noen stor inntektskilde for et normalt stort skytterlag. Tar en med medlemskontingent fra "jegermedlemer" blir det litt anerledes (men om fortjeneste var målet var det bedre å ikke ha medlemer og heller kreve inn treningsavgift pr gang fra de som skyter).

 

Oppskyting hos oss koster 150kr (3 forsøk eller 3 våpen) og prisen er fastsatt av samlaget. Treningsavgift for ikke-medlemmer 50kr/kveld, +/-100 oppskytinger pr år og +/-50 treningsavgifter fra ikke medlemer pr år. Dette gir en svimlende brutto på 17-18000kr og har pr idag liten betydning for lagets økonomi.

 

 

Ellers har jeg lagt merke til at de som klager høyest om dyrt, lite tilgang, for dårlig, fæle DFS, alt er mye bedre hos det andre laget osv forsvinner fort som f.. om det blir snakk om å bidra litt. Egentlig like greit så slipper en å høre på de....

Link to comment
Share on other sites

Til ole brum.

Sitert. Det er en normal uke i et skytterlag.

Med et slikt aktivitetsnivå må eg bare ta av meg hatten. For hadde vert så stor aktivitet, å tilgang på min lokal bane. Så hadde ikke flertalet av jegerne måte reise til nabo kommunen for tilgang på bane. Men slik er det ikke, så ikke kom her å sei att jegerne ikke stiller opp. Men det er pokker meg ingen meg inkludert, som vil betale kontigent og drive med dugnad. Uten å få noe igjen, og lokal takk for massiv dugnadsinnsats er nesten total utestengsel av jegere. (Untatt dei lokale heltene som driver med jakt og konurannse, som stort sett gjør som dei vil). Unntatt 6-8 kvelder i løpet av mai til august.

Ps. I løpet av dei 24årene, eg har drevet med storviltjakt/jegertrening. Har eg pokker meg ikke sett et vaffelhjerte eller en kopp kaffi. Bare så det er sagt

Så slik derre har, må vera unikt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere som mener gummien i elektronikkskivene ødelegges av jakt ammo, hvordan skjer dette?

 

Her hvor jeg er skyteleder og skyter en del skudd i året, har vi ikke det problemet med skivene. Det som faktisk ødelegger skivene, er kraftige kalibre (les stor diameter) med stor åpning (hulspiss etc) i front, eller andre former som "skjærer" eller fjerner gummi. Med vanlig kalibre og vanlig ammunisjon (normal hulspiss, plastspiss, blyspiss etc) så holder skivene minst like lenge som ved dfs skyting.

 

EDIT: Det skal legges til at jegere er mer "flink" til å treffe de deler av skiven som helst ikke skal ha kuler eller hull... :)

Link to comment
Share on other sites

Når begynner denne ødeleggelsen å bli fremtredende da?

Ved 8,2 mm- .338 - .358- 9,3 mm - .375 - .458- eller?

 

Jeg skyter litt sånt "smågrovt", egentlig bare så vidt medium bore og noe litt under, men har opplevd å få bekymringsmelding fra standplassleder som er redd for skivene sine.

Men når elektronikk er det eneste de tilbyr, og de akspterer kronasjen min har jeg så langt fått skyte.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er treff utenfor det svarte (i isporen istedet for skumgummien i senter) og treff i rammer.

 

Jaktammo ødelegger ikke mer enn annen ammo, verstingen er faktisk Lapua Scenar, den river godt. Har testet med 95grs Vmax på ny skive; ødelegger ikke noe mer enn en vanlig helmantel.

Samme grove greier, rundnesede 458Lott ødelgger ikke noe mer enn annet (om en treffer i "svarten").

 

Ett og annet treffet i isoporen er ikke noen big deal, men blir de mange nok er skiva kassabel. Vi prøver å følge med å be om at folk sjekker innskyting og gjør "testing" på papp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter endel med .375 H&H på elektronikk og kan selvfølglig se forskjell på dette kalibererets hull sammenlignet med .30 kaliber. Men og påstå at jaktammo river i stykker blinkene er et forbanna typisk utsagn fra de som driver med dfs skyting og hører jevnt over at det er likt over hele fjøla. Nå synes jeg også at den prisen som du oppgir Chiefen.v-2 er meget stiv men har ikke grunnlag for og ikke stole på det. Men til sammenligning tror jeg vi gav 14000 for en helt komplett blink uten monitor og dette er kongsberg. Skyt og vær glad. Ingen lag kan nekte deg og skyte med " kanon" så lenge de er godkjente for og drive med storviltprøven om det er papp eller papir det blir skutt på betyr ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Tok en telefonrunde for å sjekke priser; og jeg hukser nok litt feil

 

Fram og bakskiver 1000kr-1500/stk, uten at det utgjør den hel store forskjellen. Mikrofonstaven fikk jeg ikke pris på sånn med engang, men skal oppdatere når jeg har den.

 

 

 

Jeg må innrømme at jeg lurer litt på om folk har samme innstilling til svømmehaller, isbaner, pistolbaner, lerdubaner osv, eller er det det bare DFS-baner det er så fælt å ikke få, satt på spissen, fri og ene tilgang til, helst gratis??

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg må innrømme at jeg lurer litt på om folk har samme innstilling til svømmehaller, isbaner, pistolbaner, lerdubaner osv, eller er det det bare DFS-baner det er så fælt å ikke få, satt på spissen, fri og ene tilgang til, helst gratis??

 

Hei.

Har faktisk tilgode å bli forskjellsbehandlet på overnevnte plasser selv om det finst brølaper der og. Men dfs derimot (lokalt). Og det er vel ingen som har sagt skal vere gratis heller etter det jeg kan erindre....

Link to comment
Share on other sites

Oi her fikk man respons!

 

Til Rausheim, jeg forstår at du og far er medlemmer i skytterlaget. Da betaler jo dere for dere gjennom kontigenten og du er da ikke en av de "gratispassasjerene" jeg tenker på. Jeg synes du skal ta det opp med styret at dere blir behandlet på en uforskammet måte. Det finnes jo tullinger overalt, men de bør jo settes på plass. Å snakke om landskyttersetvnet er jo bare tåpelig når man driver å justerer og trener for jakta. Greit nok med krav til forsvarlig våpenbehandling, men folkeskikk bør man kunne forlange! Spør denne standplasslederen om hvor/når man skal få mulighet til å fikse problemer med våpen/sikte om det ikke nettopp er på disse treningsdagene. For mange år siden "måtte" jeg ta med rifla på en jobbtur til Trondheim da jobben hadde gjort de umulig å få gjennomført oppskytingen på hjemmebane. Jeg fant en NJFF ( tror jeg?? ) bane noen kilometer borenfor skytebanen på Jonsvannet. Hadde snakket med noen på telefonen på forhånd så det var avklart at jeg kunne komme. Når jeg så rusler fra bilen til standplass med geværet i reim på skuldra kommer en kar og sier hyggelig "Kunne du være så snill å la sluttstykket være åpent. Ikke at vi mistenker at du har skudd i våpenet men sånn for sikkerhets skyld slik at alle vet." Måtte bare inrømme at det hadde jeg ikke tenkt på og at det var en god ide. Og som sagt så gjort. Etter den dagen har jeg ALLTID enten sluttstykket i bakre stilling eller ute av våpenet når jeg bærer det med meg. Mannen i Trondheim kunne selvsagt ha kjeftet og smelt, men han valgte å være hyggelig, og med det lærte han en ung skytter noe nytt som denne skytteren ( jeg ) har tatt med meg videre i livet. Hadde han glefset er det ikke sikkert jeg hadde sett det smarte i det han sa. Moralen må derfor være at hvis man behandler hverandre med respekt vil det bli hyggeligere for alle, tryggere for alle og alle vil ha større mulighet til å lære noe av hverandre.

 

For øvrig er det å si at hos oss er den store majoriteten av jegerne også medlemmer i skytterlaget, så folket er "hjemme" når de skyter hos oss. Hva gjelder at man ikke får tilbud om eller at laget ikke trenger å lage kaffe og vafler så er det å si at vi ønsker at folk skal ha det hyggelig og trives når de er på skytebanen, derfor prøver vi å lage en hyggelig ramme rundt det hele og de fleste setter seg ned for en kaffe og prat etter at skytingen er unnagjort. Det er jo hele meningen med et skytterlag, at vi driver med noe vi er interesserte i og har en hyggelig sosial ramme rundt det hele. Vi prøver også å involvere mødre/koner slik at også disse blir med på skytebanen. Veldig gunstig for miljøet men ingen lett oppgave.

 

Men som sagt vil nok et krav om ti dager med obligatorisk treningsskyting strekke ressursene lenger enn det små lag makter å levere.

Link to comment
Share on other sites

Man lærer best når man blir fortalt det på en god måte og at det er en faktisk grunn til noe, som det ikke var i denne situasjonen når han her standplasslederen begynte med landskytterstevnet. Det er den glefsinga jeg ikke tolerer.

 

Jeg har enda til gode å kjefte ut noen, både som skyteleder og instruktør. Om noen gjør noe galt, så skal de ikke henges med en gang, men få beskjed på en høflig og korrekt måte. Noe annet om feilen gjentar seg :winke1:

 

Slik du forteller om at folk skal føle seg hjemme på skytebanen, sånn holder vi det i pistolklubben vår. Alt fra kaffe til kaker etc, til og med en gryterett eller pølser i ny og ne. Det er noe alle skytebaner/klubber burde strebe etter, nemlig det som skjer etter skytingen. Personlig liker jeg "det etter" skytinga like godt som mens det smeller :-)

 

Nei å drive en klubb, med å engasjere andre personer er ikke lett. Men veldig givende når man først finner ut "formelen" til det hele.

Link to comment
Share on other sites

Mange fordømmer DFS nord og ned, og slenger fra seg både sterke og mere tilslørte karakteristikker av hvordan DFS-folk er. Oftest bunner det i at enkelte lokale "helter" er drittsekker. Imidlertid finnes drittsekker overalt. Både i DFS, NJFF, svømmehallen etc. Ingen liker å bli kjeftet på, og det er unødig å gjøre det. Allikevel vet vi jo at slike finnes overalt.

 

Så hvorfor i herrens navn later folk til å tro at det bare er i DFS slike finnes?

Om det lokale DFS-laget, eller helst enkelt-personer i laget, har dårlig oppførsel. Så hvorfor ikke ta dette opp med dem? Istedet for å stemple landets største skytter organisasjon med samme karakteristikker over hele fjøla...

 

Norges land er langstrakt, og det er naturlig at det er forskjeller. Noen skytterlag har stort tilbud, med vafler og kaffe. Noen gidder knapt å ha noen dager åpent. Andre tjener grovt på storviltprøven, andre går i null eller endog i minus noen år. Personlige opplevelser med det lokale laget er ikke mer enn akkurat - personlige opplevelser. Man kan ikke dømme en hel organisasjon på grunn av opplevelser med lokale lag. OM man synes det er for dårlig, så ta det opp. Tilby å hjelpe til å få en bedre situasjon.

 

@RoarN:

Å si at skytterlaget ditt tar 500 kroner for storviltprøven er feil. Du sier selv at det er 300 kroner i medlemsavgift, og 200 for storviltprøven. Selv om det er tvungent medlemsskap, så blir det allikevel feil. De 300 kronene gir det tilgang til mer enn storviltprøven. At du velger å trene for deg selv i skogen er jo ditt valg, og neppe noe skytterlaget kan noe for? 200 kroner for storviltprøven minus utgifter er nok ett overskudd, men ikke svimlende.

Og siden du er medlem, er nok skytterlaget glad for om du stiller på årsmøtet og tar på deg verv for å bedre situasjonen.

 

Jeg synes det er leit at folk dømmer DFS etter at en idiot i nærmiljøet har oppført seg dårlig, eller ett lokalt (sannsynligvis lite..) skytterlag har dårlig oppførsel. At DFS som organisasjon har gjort og gjør mye som kommer jegerne tilgode på nasjonalt plan kan man vel ikke være uenig i?

Og en annen ting; kanskje "idiotene" på standplass, eller skytterlag med horrible regler har opplevd "idioter" fra jegerstanden? Kanskje oppførselen eller reglene er ett resultat av noen "røtegg" blandt jegerne ?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

@RoarN:

Å si at skytterlaget ditt tar 500 kroner for storviltprøven er feil. Du sier selv at det er 300 kroner i medlemsavgift, og 200 for storviltprøven. Selv om det er tvungent medlemsskap, så blir det allikevel feil. De 300 kronene gir det tilgang til mer enn storviltprøven. At du velger å trene for deg selv i skogen er jo ditt valg, og neppe noe skytterlaget kan noe for? 200 kroner for storviltprøven minus utgifter er nok ett overskudd, men ikke svimlende.

Og siden du er medlem, er nok skytterlaget glad for om du stiller på årsmøtet og tar på deg verv for å bedre situasjonen.

 

Jeg synes det er leit at folk dømmer DFS etter at en idiot i nærmiljøet har oppført seg dårlig, eller ett lokalt (sannsynligvis lite..) skytterlag har dårlig oppførsel. At DFS som organisasjon har gjort og gjør mye som kommer jegerne tilgode på nasjonalt plan kan man vel ikke være uenig i?

Og en annen ting; kanskje "idiotene" på standplass, eller skytterlag med horrible regler har opplevd "idioter" fra jegerstanden? Kanskje oppførselen eller reglene er ett resultat av noen "røtegg" blandt jegerne ?

 

Mvh Dagl

 

Dag, er du sikker på at det blir så feil å rekne slik? Til mitt forholdsvis vesle skyttarlag soknar det fleire hundre jegerar. Ein har ikkje noko konkurrande tilbod, f.eks frå lokal NJFF-forening. Prisregimet som blei innført i fjor, tilseier medlemsskap på 300,- samt 200 kroner PR. OPPSKYTING! (Visstnok etter anbefaling frå Samlaget). Det betyr at kvar jeger legg att MINIMUM 500 kroner. Bommar du ein gong - eller skyt opp med fleire våpen (noko stadig fleire gjer), kan du raskt hamne på tusenlappen. Jegertrening/prøvetaking frå 1. juni, laber aktivitet i fellesferien - og du sit att med kanskje åtte treningskveldar på standplass før reinsjaktstart. Dei kveldane sit du garantert i kø, og berre kapasiteten og køen tilseier at du ikkje bør ligge der "lenger enn nødvendig". Eg har heller aldri sett/høyrt noko marknadsføring på at jegerane er velkomne til ordinære treningskveldar utover jegertreningane, som blir avslutta så snart jakta er i gang.

 

I mine auge er dette eit eksempel på det eg mistenker skjer fleire stader, sjølv om fleire her legg fram heilt andre verkelegheitsbeskrivelsar: Jegerane er langt på veg med å finansiere drifta av HEILE skyttarlaget...

Link to comment
Share on other sites

Dere får hive dere rundt å bygge bane da siden det er sånne summer å tjene på jegerskyting; en vanlig DFS-bane med 20 standplasser og 100 og 200metershold kommer seg vel på rundt 10milioner når alt er på plass med grunnavtaler, vei, skiveanlegg, overbygde standplasser, anleggsarbeide osv (+dugnad til folk spyr).

 

Det er ikke noe krav, eller anledning til å kreve at en må være medlem i laget for å skyte prøven. Møter en slike krav synes jeg en skal ta kontakt med samlaget eller DFS sentralt så ordnes det opp i det. Det er derimot anledning til å kreve treningsavgift; om du får 8 kvelder for 200kr betaler du svimlende 25kr/kveld.

 

Om det er flere hundre jegere i bygda burde det være overkomelig å stable på beina nok medlemer til å endre laget i rett retning (med jegerutvalg osv).

Link to comment
Share on other sites

En del skytterlag har krav om medlemsskap.

For mange kan det synes som en ren avgift for å kunne avlegge storviltprøven. Men ett medlemsskap gir flere rettigheter enn det. Og derfor kan det ikke sees på som en ren avgift for storviltprøven. At man velger å ikke være med på årsmøte (medlemsskap gir rett til det) å endre de tingen man synes er feil, eller at man velger å ikke trene mer enn de pålagte skuddene, eller at man velger å trene i skogen framfor på banen.... Dette er nå engang hver enkelt sitt valg, men velger man å ikke utnytte de ekstra fordelene medlemsskap gir, så er det ikke skytterlaget sin skyld.

Og på hvilken måte skal man "markedsføre" treningskvelder ovenfor "jeger-medlemmer" som ikke møter på årsmøter etc? Skal man annonsere i lokalavisen, eller ringe rundt....? At skytterlag yter noen ekstra-service i form av informasjon utover det som blir gitt til andre medlemmer er vel å forlange litt for mye... Det føyer seg isåfall inn i rekken av ting man finner på for å svartmale det forhatte DFS-laget.

 

At noen skytterlag tar seg ublu priser for oppskyting skjer. Det nevnte jeg også i forrige innlegg, at det er forskjeller i vårt langstrakte land, og at det finnes "røtegg" i alle leire. Det kan ingen fornekte, og hverken DFS-lag eller jeger-standen er noe unntak.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Vi har fått medlemmer fordi at nabolaget har krevd at de måtte være medlemmer for og kunne skyte på banen deres. De har av rent prinsipp kommet til oss og betalt medlemskap fordi vi ikke krever det. Det er ikke lovlig i forhold til regelverket som det blir nevnt og avkreve medlemskap. Det stemmer vel mere visst du skal handle skudd på banen og ta dette med deg hjem.

Link to comment
Share on other sites

Slapp av folkens. Dagens storviltprøve fungerer bra. Alt er klart når jeg kommer, og jeg kan bare pakke sammen utstyret og overlate alt til de andre etter at jeg er ferdig og gå hjem. Om de tar en hundrelapp for det, er det selvsagt helt fint. Om de tar to, er det helt fint det også. Det er ikke den utgiften som tar rotta på dagens jegere.

Link to comment
Share on other sites

En del skytterlag har krav om medlemsskap.

Mvh Dagl

Dette er totalt imot regelverket til DFS. Og har de denne praksisen, er det kort veg til en alvorlig telefon til skytterkontoret.

 

Dette var for å informere om at jeg også er klar over at noen skytterlag har denne praksisen. Altså at jeg vet at det selvsagt finnes "røtegg" også blandt DFS-lag. Jeg forsvarer ikke det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du bruker Krag på storviltjakt fordi det er tillatt???

Du kan bruke kaliber 6,5x55 men det er lite fornuftig å bruke et skudd som har godkjent anslagsenergi for storviltjakt i en Krag Jørgensen.

Låskassa er kort og godt for svak til at det er forsvarlig å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Du bruker Krag på storviltjakt fordi det er tillatt???

Du kan bruke kaliber 6,5x55 men det er lite fornuftig å bruke et skudd som har godkjent anslagsenergi for storviltjakt i en Krag Jørgensen.

Låskassa er kort og godt for svak til at det er forsvarlig å skyte med.

 

Det er fult mulig å lade kragen opp til storviltkravet uten å gå over 2800 bar som er max..

Link to comment
Share on other sites

@RoarN:

Å si at skytterlaget ditt tar 500 kroner for storviltprøven er feil. Du sier selv at det er 300 kroner i medlemsavgift, og 200 for storviltprøven. Selv om det er tvungent medlemsskap, så blir det allikevel feil. De 300 kronene gir det tilgang til mer enn storviltprøven. At du velger å trene for deg selv i skogen er jo ditt valg, og neppe noe skytterlaget kan noe for? 200 kroner for storviltprøven minus utgifter er nok ett overskudd, men ikke svimlende.

Og siden du er medlem, er nok skytterlaget glad for om du stiller på årsmøtet og tar på deg verv for å bedre situasjonen.

 

Mvh Dagl

 

Hei.

 

Har jeg sagt at jeg betaler 500 for storviltprøven :?:

Det som er poenget, er at det er et betydelig antall personer som er medlem kun for å ta storvilt prøven.

Så hvis ikke skytterlaget hadde avholdt storvilt prøve, hadde de ikke hatt de medlemene som kun tar storvilt prøven. Det vil i praksis si at de betaler 500,- for å skyte opp, enten du vil det eller ikke.

Og ja, oppskytingen koster 500,- for de som ikke er medlemmer, så vidt jeg har forstått.

 

Når det gjelder årsmøte og verv, vil jeg synes det blir feil at jeg som ikke skyter DFS skal sitte i styret. Og jeg har vært på årsmøte.

Jeg har heller ikke nevnt noe i mitt innlegg om at jeg ønsker å bedre situasjonen.

Jeg har derimot valgt å engasjere meg i de to andre lagene som også har tilhørighet på skyteanlegget, NSF og NJFF.

Og har der, i mange perioder, sittet i styret i pistolklubben under oppbyggingen av skyteanlegget, og om denne prosessen kunne jeg ha sagt mangt...

 

Så altså: Jeg har ikke klaget på pris eller opplegg, er fornøyd med å ligge under tak, og oppskytingen går raskt og greit unna på elektronikk. Synes treningskuddene er en pest og en plage, men det kan jo ikke DFS klandres for.

 

Når det gjelder at jeg ikke bruker anlegget ellers i året har det flere grunner. For det første har jeg muligheten til å skyte i "skogen", der kan jeg skyte på papp, liker det best. Runde elektronikkskiver er ikke greie å skyte på med kikkert sikte. Jeg kan skyte når det passer meg.

Jeg kan skyte på de hold og de figurer i de stillingene jeg måtte ønske.

 

Det virker for at du Dagl, føler deg truffet av den "kritikken" som blir lagt ut her.

Tror ikke jeg har kommet med så mye kritikk, men prøver å si at; De fleste DFS skytterlag tjener gode penger på storvilt prøven, å si noe annet er tull.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Man strammer inn på reglene for kravet om storviltprøven til å gjelde kun 1 forsøk på oppskytingen..

Da må jegerene skyte mer enn dem fleste gjør i dag,å når dem sjøl føler for at nå har treningen gjitt stabile resultater,kan dem ta oppskytingen..å forhåpenligvis bestå.

Dumper kandidaten blir dette innrapportert til Brønnøysundregistret av skyteleder samme kveld,samt man stempler jegeravgiftskortet til kandidaten med et stort rødt stempel/X.

Slik vil man også elliminere di jegeren som kjører mellom forskjellige skytebaner for å skyte opp til storviltprøven mange plasser..helt til dem klarer det.

Dette var bare en tanke jeg fikk mens jeg satt å leste gammle innlegg på forumet..

 

Beklager Mr.Polar, men du ber om det.

 

Jeg synes at man burde brennmerke mennesker med stort rødt stempel dersom ikke kan enkel rettskriving når de legger ut en post med feil i på internet, slik at de ikke kan skrive på internet før neste år. Da må de også trene på skrive norsk enda mer. Slik får man bukt idiotproblemet på internet.

 

Fra spøk til revovler; 1 forsøk? Man vil ikke eliminere bare de som reiser fra bane til bane, man vil også eliminere topp jegere som har en dårlig dag, for ikke å nevne alle som vil stryke på grunn av det ekstra presset om å klare det på det ene forsøket.

 

Jeg tror det vil være enda mer press å skal skyte 1 dødelig skudd på en elg som har 2 ganger større treffområdet en pappfiguren har,enn å kna inn 5 enkle skudd liggende med all værden av tid..kaller ikke storviltprøven for press. Det er kos..kos å skyte. Kos enten det er på 10 eller 120 m. Kos om det er 1 skudd som skal drepe eller bare 15 skudd som skal sitte i skiva. Alt med skyting skal være kos :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber turnus, 1:1. Til nå i år har jeg vært på banen en gang. Mulig det var åpent forrige mandag men da måtte jeg passe ungene(ei på 2 og en på 2 mnd). Det er den ene sjansen jeg har hatt til nå.

Nå har banen stengt fram til jeg drar ut på havet igjen og når jeg kommer hjem har jeg 8 kvelder på en mnd å skyte opp på, der halvparten går med til barnepass.

De fire resterende kveldene skal jeg skyte opp med minimum 2 rifler. Desverre er det alt for mange kvelder som går med til andre plikter.

 

Jeg er faen så glad for at det bare er to kvelder jeg må kjøre de 40 minuttene hver vei for å skyte opp!

I løpet av et år skyter jeg kanskje 60 skudd på bane og mellom 1500 og 2500 skudd hjemme på morgen og formidddag når jeg faktisk har tid...

 

@mr polar: Hva gjør du egentlig om dagene, du som har så god tid til å være på banen? Har du vunnet i lotto?

1 forsøk på oppskytinga? E du rusk?

Link to comment
Share on other sites

En del skytterlag har krav om medlemsskap.

Mvh Dagl

Dette er totalt imot regelverket til DFS. Og har de denne praksisen, er det kort veg til en alvorlig telefon til skytterkontoret.

Er det? (dette ønsker jeg å vite, slik at jeg kan be mitt lokale styre skrive på en alternativ 1000 lapp som alternativ om så er tilfelle).

 

Om jeg ikke tar helt feil, betyr medlemsskap at alle som skyter på banen er dekket av forsikkringene til skytterlaget?

 

Enn om man sier det slik:

 

300kr for medlemsskap, og 200kr for oppskyting for medlemmer (sponsing av egne medlemmer er vel ikke forbudt i følge regelverket?)

 

Eller:

 

1000kr for oppskyting og trenningsskudd for ikke medlemmer.

 

Dette er vel fullstendig lovlig jmonsen? :wink:

 

Obs! Sitter ikke i styret på lokalt DFS lag (er medlem) da jeg har styreverv i annet skytterlag (NFS), men jeg mener det var slik "kravet" om medlemsskap ble til i sin tid (at man har glemt å legge til alternativet som ingen bruker får nå så være).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på en bane i Østfold tidlig i år og skøyt de 15 første obligatoriske ternings skuddene. Hadde skutt 10 sittende og reiste meg for å ta de siste 5 stående. Da kommer det en gammel gubbe bort i godt driv å sier at her kan du sitte å skyte eller dra et annent sted. For stående skyting hadde dem ikke råd til pga fare for å treffe elektronikken. Det samme skjedde med en jeg kjenner nå nylig. Er det ikke meningen at de få prøveskuddene vi må avlegge skal brukes til å gjøre oss bedre til jakta? Er det lov å nekte jegere å skyte stående?? Har prøvd å finne ut i reglementet uten å lykkes med det... Sikkert noen her ikke som hvet det :)

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren

Der er mye som er lov. Og der er mye som gjøres som ikke er lov.

Problemet med enkelte DFS lag er at de lager lover og regler som ligger langt utenfor det som står i skytterhåndboken.

Og at de har A og B medlemer som behandles forskjeligt.

 

DFS kunne vært et fantastisk tilbud til jegre lannet rundt. Men mange steder er de Det Frivilige Snyltelaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...