Jump to content

Storviltprøven


Arn i brakken

Recommended Posts

Jeg tok storviltprøven i dag, eller "skaut opp" som vi sier her. Jeg sitter alltid når jeg skyter prøva, dels på grunn av skavanker i rygg og skuldre, dels fordi jeg mener at det ikke er riktig å ligge på skytinga til storviltprøva. Er det flere der ute som mener at storviltprøva bør taes sittende eller stående? De aller fleste skytesituasjoener på rådyr, hjort eller elg gir ikke muligheten til å ligge og skyte?

Hva sier folket?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Storviltprøven har da ingen ting med en "realistisk situasjon" å gjøre. Det er en test på at jeger, siktemidler og gevær holder minimumskravet. omtrent som en PK (eu-kontroll) på bilen, har da aldri hørt noen si "jeg tar avgassmåling på kald motor, for det er mer realistisk i forhold til en vanlig kjøretur til jobben" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel vært et hett omdiskutert tema før. Jakter man kun rein eller råbukk kan liggende være foretrukken stilling, men de andre av oss er nok mer tjent å skyte fra ei "realistisk" stilling. Selv skyter jeg ofte bedre sittende enn jeg gjør liggende uten anlegg...

 

Selv skyer jeg prøva sittende, men varierer alle slags stillinger, med og uten støtte på treninga.

Link to comment
Share on other sites

Sjøl skyter jeg bedre fra sittende, men siden jeg er villreinjeger må jeg også beherske liggende.. Sporer en viss nedlatende holdning fra Æljmafiaen på banen, men de holder som regel kjeft når skjermen blir snudd.. 8)

 

Skyt i den stillingen som er realistisk for din jakt du :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er bare et bevis på at du har giddet å skru inn kikkerten din med jakt ammo. skal vi snakke om skyte stillinger bør vi vel også snakke om skyte prøve på løpende elg. eller å halvere treff ringen. jeg skyter likt sittende og liggende . men mener prøva burde vært et hakk strengere

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter best sittende uten anlegg. Synes jeg får et bedre rekylopptak sittende. Når jeg er i skauen på jakt klarer jeg uansett aldri å finne en plass jeg kan ligge med fri sikt kjapt nok. Da er det enklere å trene på stående og sittende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en mening om at liggende stilling på skyteprøven ikke burde hvert tillat (de med legeattest kan ligge) dette pga at jeg annser dette som en lite relevant skytestilling

under jakt !

 

samtidig så burde antallet treningsskudd økes til 100 hvor av 10 skudd burd hvert obligatorisk på løpende elg/hjort eller villsvin. ikke noe krav til treff på de skuddene men mest for at folk skal få en oppfatning av det å skyte på bevegelig mål. ikke for å oppfordre til det men bli mere bevist før det eventuelt løsnes skudd på bevegelig vilt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er ok aa skyte liggende, da de fleste hjortene jeg skyter, skytes liggende paa innmark med to fot. Har sett en lei tendens av at de som trener staaende, og som skyter opp sittende og staaende, har en tendens til aa faa litt flere ettersok enn onskelig under jakta, pga nettop staaende skyting. Sittende er jo seff bedre, da man har litt stotte. Men aa si at det burde vaere obligatorisk for alle aa skyte paa lopende elg, blir feil i mine oyne, da jeg aldri kommer til aa skyte paa noe som loper, det synes jeg er like ille som aa skyte paa 500 meter, med 10 skudd som treningsgrunnlag. Man faar bare bekreftet at man ikke har peiling paa hva man driver med.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Sjøl skyter jeg bedre fra sittende, men siden jeg er villreinjeger må jeg også beherske liggende.. Sporer en viss nedlatende holdning fra Æljmafiaen på banen, men de holder som regel kjeft når skjermen blir snudd.. 8)

 

Skyt i den stillingen som er realistisk for din jakt du :wink:

 

Jeg tilhører vel æljmafian sjøl, men ser aldri nedlatende på de som skyter liggende. Det må bli opp til envær og avgjøre. Men, man bør og beherske sittende da den stillingen også kan bli aktuell på reinsjakt. Har selv en 10-15 år på reinsjakt og har skutt rein fra de fleste stillinger. Alt kommer ann på situasjonen. Men mottoet bør være, vær aldri nedlatende ovenfor andre som benytter en skytterstilling som er annerledes enn den du syns best om sjøl :D

Link to comment
Share on other sites

Men aa si at det burde vaere obligatorisk for alle aa skyte paa lopende elg, blir feil i mine oyne, da jeg aldri kommer til aa skyte paa noe som loper. Man faar bare bekreftet at man ikke har peiling paa hva man driver med.

 

Jeg synes ikke det skal være obligatorisk med prøveskudd på løpende elg, men når jeg er standplassleder på elgbanen så oppfordrer jeg folk til å skyte på løpende, for det er faktisk veldig mange som bør få, som du sier, bekreftet at dem ikke har peiling på hvor krevende det er å treffe på elg i bevegelse. Jeg skal ikke bestemme at "du og du får ikke lov å skyte på elg i bevegelse", det er noe skytteren selv må avgjøre, men jeg kan nok trygt si at 90% av de som aldri har prøvd løpende elgbane før ikke treffer "dødelig" førsteskudd. Men da kan det jo også være at 89 av de 90 aldri kommer til å skyte på elg i bevegelse uansett, men det er absolutt en tankevekker for veldig mange.

 

Ang liggende oppskyting så ser jeg ikke helt hva som er galt med det, selv skyter jeg sittende, men de fleste gammelkara skyter liggende og når de, stive og støle som de er, må opp å se på skjermen etter hvert skudd, bruker jeg å si til dem at kanskje sittende er ei bedre og lettere stilling for deg. Ofte har jeg fått til svar at "sittende? det er jo ikke den stillingen jeg skyter opp i" :roll: Det trenes altså til oppskyting og ikke til at elgen står der... Det blir litt feil i mine ører

Link to comment
Share on other sites

Graahund, det var ikke meningen å generalisere folk inn i stereotypier :wink:

Og "Elgmafiaen" er bare et lokalt humoristisk uttrykk om en liten gruppe jegere som bare konsentrerer seg om Elgjakta, mener at all anna jakt er mindreverdig og helst ser at all anna aktivitet, i skauen og samfunnet forøvrig, bør stoppes opp under elgjakta :mrgreen: .

Det skal heldigvis sies at denne gruppa utgjør et mindretall da..

 

På de banene jeg skyter mest, kjenner folk meg og vet stort sett hva jeg driver med.. Men det hender jeg også slenger innom andre baner hvis det passer best sånn med åpningstider, og det er da en ofte får slike slengkommentarer når en gjør ting anderledes..

 

Jeg synes forøvrig at en bør trene skyting i alle relevante stillinger,, mest faktisk i de en behersker dårligst, og skyte opp i den stillinga som er mest relevant for den jakta det våpenet en skyter opp med skal brukes til.. Jeg kunne f.eks. aldri tenke meg å skyte opp liggende med drillingen, mens med reinsrifla blir sitt/ligg hipp som happ..

 

Hva mine synspunkter ang. storviltprøva er, redegjorde jeg vel for ved fjorårets Agurkdebatt om temaet, eller den tilsvarende året før der...

 

Jøss...har jeg virkelig skrevet et så langt innlegg mot generalisering? Bare fordi jeg var litt redd for at jeg sjøl hadde generalisert?

:roll:

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Tøft at så mange engasjerer seg i dette! Jeg er enig med dem som synes at det burde være flere obilgatoriske treningsskudd, gjerne på løpende elg. Jeg er av de som trenger denne treninga, det fikk jeg smertelig erfare under hjortjakta i fjor! :oops: Mange av "gammelkara" ville antakelig finne ut at de skyter bedre sittende enn liggende.

Link to comment
Share on other sites

Er vel egentlig hipp som happ hvorden en skyter de fem skuddene på oppskytinga. Det er av mye mer betydning hvordan en skyter, de forhåpentligvis mange fler enn 30, treningsskudda.

 

Nå har det seg slik at storviltprøva er det som avgjør om du er skikket til å løsne skudd mot LEVENDE vilt! Og jeg misstenker at flertallet av norske storviltjegere skyter 30+5 skudd før de drar på jakt. Jeg ønsker innskjerping av krava til storviltjegere sin skytetrening velkommen! Storviltprøva er latterlig enkel i forhold til de situasjoner som en kan møte på jakt!

Link to comment
Share on other sites

 

Ang liggende oppskyting så ser jeg ikke helt hva som er galt med det, selv skyter jeg sittende, men de fleste gammelkara skyter liggende og når de, stive og støle som de er, må opp å se på skjermen etter hvert skudd,

Alle 5 skudd skal avfyres før anvisning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener en burde sette opp en blink men det minste dyrest som krever skyteprøve.. rådyr eller en gaupe blink. Bedre med en sånn

løsning en og kreve at folk skal stå og skyte.. ikke alle som får det til. sittende er heller ikke alles favoritt.

 

:lol: Jeg skyter liggende,men da med åpene sikter og etter speil :roll:

Link to comment
Share on other sites

RKR:

Storviltprøva består av at det skal skytast 5 skot, med godkjend ammunisjon for storviltjakt, mot reinsfigur.

Alle 5 skota skal stå innanfor ein fastsatt ring i hjarte-/lungeregionen på reinsfiguren, som måler 30 cm i diameter.

Skytestilling er fri, men det er ikkje lov å bruke anlegg eller tofot.

 

 

Topic:

Denne diskusjonen igjen ja :wink: Dukkar vel opp kvart år på desse tider :)

 

Ein finn aldri ei prøve som alle føler er realistisk. Det er ikkje mogeleg.

Reint personleg so syns eg dagens opplegg er heilt ok som eit minimumskrav. Eg ser ikkje heilt behovet for eit strengare regime, og trur ikkje det vil ha nokon hensikt.

Sjølvsagt bør alle trene meir enn 30+5 før dei går i skogen for å skyte på levande vilt, men eg trur ikkje krav til ytterlegare dokumentasjon er vegen å gå.

Link to comment
Share on other sites

Kaster inn en brannfakkel: Helt enig med "Arn i brakken", storviltprøven er nærmest en vits.

Da jeg for 3år siden skøyt opp igjen påny, var det bortimot 10år siden sist. Skøyt inn rifla, tok de 2x15 "øvelses-skuddene" og plasserte 5 godkjente. (Nå skal det sies videre at jeg fortsatte treningen etter dette før jakta) Og NEI, jeg vil absolutt ikke regne meg som noen habil skytter. Generelt bør en ha såpass respekt for liv at ved avliving bør en være tilnærmet 95% sikker før skuddet går (joda, 100% er målet, men hvem med hånden på hjertet tør påberope seg det ?!). Det burde vært minst 10 ettermiddager x10 skudd før oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det burde vært minst 10 ettermiddager x10 skudd før oppskyting.

 

Hvorfor?

 

Gratulerer med prøven. Da er våpenet og siktene dine iorden. Da er det opp til deg selv videre når du skal skyte på vilt hva du selv føler du er kapabel til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tid og mulighet til å dra enda oftere til bane for å få noen til å godkjenne enda flere skudd over enda flere kvelder i løpet av den tiden banen er åpen før jakta. Det er jo bare tull å i det hele foreslå det!

Resten av året skyter jeg alikavel 1500-2000 skudd på privat eiendom. Hvordan jeg skulle få tid til mer baneskyting godskrevet av andre vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett og blitt kjent med flere skyttere/jegere.

 

Har to konkrete eksempler

1. Den mest selvsikre fjortis med Tikka T3 Lite Plastisk fantastisk i 6,5x55 som knaller storviltprøven på første forsøk, og går brautende ut av standplass.

 

2. Den trauste gamle gubben som har heimevernsmauser med optikk fra forrige generasjon, han klarer som regel prøven på tredje eller fjerde forsøk.

 

 

 

Eksempel nr 2 er ikke verdens beste skytter, men han vet det og skyter kun på innmark og aldri før han er 100% sikker.

 

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Så er den tia av året her igjen, hva er det med folk som gjør at de ikke skjønner hva en storvilt prøve egentlig er. Og hvorfor vi har den?

For ikke å nevne alle disse fantasifulle påfunnene for å gjøre prøva til noe annet enn den skal være.

 

Nei, jeg får gjenta meg selv i år også.

 

Storviltprøven, er ikke på noen måte en skytekonkuranse. Den er heller ikke ment å teste en skytters evner, utover det som er satt som minimumskrav, for å kunne få bekreftet at skytter, våpen, og siktemiddler. Sammen kan prestere ett minimum av presisjon.

 

Altså: Skyteprøven er der for at ola dunk, ikke skal gjøre som før. Nemlig å gå på elgjakt med sikter som knappest dugde til å skyte på en lovevegg med.

 

Kort sagt, storviltprøven er en test av våpenets siktemiddler og funksjon. ikke av skytteren.

Dette kan jeg belegge ved at det for den som har godkjente skavanker, kan man få dispensasjoner fra DN. Som gjør at en kan skyte prøva sittende fra benk med støtte.

 

Nå kan dere fortsette med fantasiene deres, bare husk at det er fantasier over storviltprøvens innvirkning på en jegers skyteferdigheter. :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik at de fleste baner åpner rundt mai og jakta starter medio september, hm, ikke tid? "Jeg skal ta sertifikant men har ikke tid til kjøretimene, det er vel i orden at jeg trener hjemme....." Nei, dette er ikke ironisk ment. Mange er naturtalent, eller tar ansvar og trener mye, men så har vi de som kun løsner de obligatoriske skuddene i løpet av året. Det er disse som skaper omtale for de av oss som tar ansvar. Her må vi skjære alle over en kam og ja, noen må bevitne det.

Link to comment
Share on other sites

 

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

 

Æhh aner ikke :roll: Han tar seg kanskje en tur på jakt siden han har brukt tid og penger på å ta skyteprøven :shock:

 

Så det dere sier er at PETA, NOHA har rett? Vi er en gjeng ubrukelige suppegjøker som ikke burde gå med våpen?

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg møter opp på banen 10 ganger en sommer og fyrer av et passe antall skudd for så å avslutte med 5 skudd innenfor 30cm så gjør det meg klar for å gå på jakt og skyte på levende vilt? Nei! det er bare et minimum for å sjekke at utstyret fungerer sånn passe spør du meg. Jeg stiller mye høyere krav til meg selv.

Og jeg har ikke tid nei. Jeg jobber mye og i perioder har jeg hatt 5 uker jobb og en uke fri i slengen. Jeg trener når jeg har litt tid til overs og det klaffer ikke alltid me de timene de to dagen i uka noen kan sitte å følge med på mine treningsskudd.

Link to comment
Share on other sites

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

 

Nå har også jeg notert meg "slike" fra tid til annen. Faktum er, at de egentlig er litt småspent, småskjelven, og ydmyk, idet de kommer ut i skauen på egen hånd, og plutselig har dyr foran seg. Da er mye av bajass-faktene vekke.

 

Har ellers lite til overs for generalisering. Hvem skulle ellers, og ikke minst hvordan, plukke ut de "naturlige talentene" som var skikket her da?

Link to comment
Share on other sites

Baytheway, hvis treninga skal begynne ETTER oppskytingen, hva er problemet med å ta treninga først ?

 

Hva hjelper det å plaffe ut ammo over to kvelder hvis man vet at børsene går perfekt?

Disse treningskuddene har intet med jakt å gjøre, det er som flere har nevnt tidligere, bare en bekreftelse på at børsa går slik man ønsker det, eller om den er helt ute av kurs.

 

Det å smelle ut 30 skudd over to kvelder og deretter 5 skudd på simla er lite eller intet verdt dersom man ikke holder det vedlike fram mot jakta. Mye kan skje, både med jeger og gevær før jakta starter.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at vi MÅ stole på at jegere er seriøs nokk til å trene og vedlikeholde sine skyteferdigheter eller kjenne sine egne begrensninger. Jeg tror ikke mange ville ha mulighet til å gjennomføre den ultimate storviltprøve med løpende elg, mindre blinker, flere treningsskudd over flere kvelder osv for å garantere at jegere er forberedt på alle situasjoner.

 

En annen ting er at jeg kan skyte prøven lett som bare det og takler en jaktsituasjon ganske bra, men når 10-15 stk sitter å ser på og venter på tur så skyter jeg ikke halvparten så godt.

Link to comment
Share on other sites

 

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

 

Æhh aner ikke :roll: Han tar seg kanskje en tur på jakt siden han har brukt tid og penger på å ta skyteprøven :shock:

 

Så det dere sier er at PETA, NOHA har rett? Vi er en gjeng ubrukelige suppegjøker som ikke burde gå med våpen?

 

 

Det jeg prøve å få fram var at en god skytter ikke nødvendigvis er en god jeger, og at en eldre mann som føler seg ille til mote og har problemer med å prestere under press på skytebanen kan være den beste skytteren i en jaktsituasjon.

 

Det nytter ikke å kjenne sin styrke dersom man ikke ser sine svakheter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk mere tro på "ferske" jægere enn som så. De jeg kjenner, forsøker å perfeksjonere det det allerede har lært. I samme ondedrag kan jeg ikke si det samme om mine "voksne" "jægervenner". Glemmer aldri en episode fra min "barndom": Var kommet inn i et lag på vestlandet. I laget var det en godt voksen person som nærmest brukte kolben i hauet på meg mens han forklarte hvor viktig det var å være sikker før en skøyt. Joda, fra rypejakta har (og hadde!) jeg et snitt på 2 skudd pr.3 fugler, mange har fått og vil få flyge videre før jeg løsner skudd. Nok om det, vi hadde gått en hel dag og ikke reist noen dyr. I siste jaget gikk vi i bredd 6 personer langs en ås/fjellside. Etter ca 1/2-3/4t hørte jeg plutselig et skudd på øversiden min etterfulgt av braking i skauen. Jeg siger ned på kne og legger ann mot en åpning i skauen. Og jo, her kommer kolla rasende nedover. Jeg følger henne og brenner av. Kolla detter. Hvem tror dere kommer springende heseblesende etter med følgende spørsmå:"Så du henne ? Jeg så kviten, så jeg brente av et skudd!" (og det viste seg at han hadde truffet i baklåret(!) Voksen og erfaren jeger ?! Når det gjelder Ola Dunk: Du kan ta tannbørsten hans, stjele gebisset hans og voldta kjærringa, men for guds skyld, aldri påstå at han ikke kan kjøre bil....

Link to comment
Share on other sites

Det at noen ikke takler presset under oppskyting (andre ser på ?), er nettopp mangel på øvelse/trening...... F.eks hvor mange klarer å tale til større forsamlinger uten trening (uansett hvor talefør de er ellers) ? Bare prøv selv....

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng schatten!! Da bør det bli et krav om at for å jakte må en ha deltatt i minst 10 bryllup og 5 gravferder som hovedtaler. Noen bedre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellig. Mange klarer seg utmerket godt på jakt men når dem skal skyte med tilskuere så går det til h*****te.

Jeg kommer ikke til å begynne å trene mer på bane for å bli bekvem med å skyte sammen med andre. Jeg trener best alene, møter opp to kvelder, skyter 30+5 og trener videre hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Det at noen ikke takler presset under oppskyting (andre ser på ?), er nettopp mangel på øvelse/trening...... F.eks hvor mange klarer å tale til større forsamlinger uten trening (uansett hvor talefør de er ellers) ? Bare prøv selv....

 

Hvor mange har tilskuere med på jakt? Hvor mange har fire-fem andre ildgivende skyttere liggende på post i skuddøyeblikket.

Jeg har talt til ganske store forsamlinger og hatt foredrag på konferanser og lignende. Har ihvertfall ikke hatt noen opplæring.

 

 

Vi er alle forskjellige, og det at noen ikke takler press og støy på skytebanen skal ikke brukes mot dem!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også for at alle som beveger seg på jakt om høsten skal ha en brukbar kontroll på egne skyteferdigheter, helt klart. Men samtidig skal en ikke avfeie at en del jegere av den eldre garde sitter på masse erfaring fra skauen, men mindre erfaring fra skytebanen. Dette kan ofte medføre dårlig skyting på banen. Samtidig, det finnes mange eksempler på jegere av den eldre garde som hverken er gode jegere eller gode skyttere. Hadde en interessant opplevelse på hjortejakt i fjor. En av de eldre i laget ble observer der han byttet kikkert, midt under jakta.... :shock: kikket litt opp i lia, og dro av gårde på neste drev. Jeg så ikke dette selv, men fikk den fortalt av andre jaktkamerater samme dag. Vedkomne eldre jeger var også kjent som en notorisk skadeskytter.....unders hvorfor :?:

 

Tror ikke det er så mye mer for meg og tilføye her egentlig, min konklusjon er at jegerstanden her hjemme ikke er noe bedre enn et tverrsnitt av befolkningen. Vi har mange fantastisk gode skyttere og jegere, men samtidig en haug med uansvarlige egosentriske folk som ikke tenker lengre enn egen nese. Langt mindre på villtes lidelser ved eventuell skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

En av de eldre i laget ble observer der han byttet kikkert, midt under jakta.... :shock: kikket litt opp i lia, og dro av gårde på neste drev. Jeg så ikke dette selv, men fikk den fortalt av andre jaktkamerater samme dag. Vedkomne eldre jeger var også kjent som en notorisk skadeskytter.....unders hvorfor :?:

 

 

Akurat dette trenger strengt tatt ikke være noe problem! Det finnes idag QR montarser som takler dette utmerket :wink:

Har selv skiftet mellom to forskellige kikkerter og opensikte i løpet av en dag. Dette er sef testet grundig på bane i forveien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...