Jump to content

Storviltprøven


Arn i brakken

Recommended Posts

Mange er naturtalent, eller tar ansvar og trener mye, men så har vi de som kun løsner de obligatoriske skuddene i løpet av året. Det er disse som skaper omtale for de av oss som tar ansvar. Her må vi skjære alle over en kam og ja, noen må bevitne det.

 

Smått arrogant og selvhøytidelig, må jeg si. At det er "de som kun løsner de obligatoriske skuddene (...) som skaper omtale for de av oss som tar ansvar".

 

Jeg tør sette en tier på at du neppe kan være sikker på at du er mye tryggere eller bedre på jakt enn et par av kompisene mine, som du omtaler over her.

Unnskyld meg hvis jeg misforstår deg. Jeg forstår at du kanskje bare er engasjert, men slike påstander blir for dumt.

 

Jeg er mer skeptisk til en annen type jegere jeg har møtt av og til. Dem som åpenbart har et selvbilde som er i største laget og som opptrer med belærende selvsikkerhet overfor folk som er mer ydmyke enn dem selv. Jeg har møtt noen av den typen, særlig under reinsjakt, og hittil har ingen av dem imponert i samme grad som selvsikkerheten deres skulle tilsi.

 

Det er nok noe i det som sies, at med erfaring kommer tvilen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Ang liggende oppskyting så ser jeg ikke helt hva som er galt med det, selv skyter jeg sittende, men de fleste gammelkara skyter liggende og når de, stive og støle som de er, må opp å se på skjermen etter hvert skudd,

Alle 5 skudd skal avfyres før anvisning :wink:

 

Jaja, det vet jeg godt, men dette gjelder da under trening. Og som jeg sa så bruker enkelte et halvt minutt på å reise seg opp og et halvt minutt på å komme i stilling igjen etter hvert eneste skudd så når jeg da har foreslått sittende stilling har noen sagt "det er ikke sånn jeg skyter opp" :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Ang liggende oppskyting så ser jeg ikke helt hva som er galt med det, selv skyter jeg sittende, men de fleste gammelkara skyter liggende og når de, stive og støle som de er, må opp å se på skjermen etter hvert skudd,

Alle 5 skudd skal avfyres før anvisning :wink:

 

Jaja, det vet jeg godt, men dette gjelder da under trening. Og som jeg sa så bruker enkelte et halvt minutt på å reise seg opp og et halvt minutt på å komme i stilling igjen etter hvert eneste skudd så når jeg da har foreslått sittende stilling har noen sagt "det er ikke sånn jeg skyter opp" :wink:

 

Dette, sitat:Ang liggende oppskyting -sitat slutt, tolker jeg ikke som trening.

Derfor mitt forrige innlegg :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør sette en tier på at du neppe kan være sikker på at du er mye tryggere eller bedre på jakt enn et par av kompisene mine, som du omtaler over her.

 

Poenget mitt her Truls, er at ved flere obligatoriske (les:oftere på bana) skudd, vil du kanskje se dine egne kvalifikasjoner i et annet perspektiv. Kanskje vil også du (og dine kompiser), som jeg selv, se at her er et forbedringspotensiale. Jeg har ikke med et ord nevt, eller forsøkt å heve meg over noen som helst. Bare konstanterer at etter et opphold på 10 år (!) kan jeg avlegge prøven etter 30+5 skudd, ergo: i mitt lille hode resonerer jeg meg da fram til at prøven kun en formalitet......

Link to comment
Share on other sites

Prøven er jo nettopp det, en formalitet. Men det var kanskje ikke det du mente å si? Hvis jeg forstår deg rett, mente du kanskje å si at de du snakker om - de som bare skyter 30 treningsskudd før prøven - skyter bare fordi de er tvunget til det.

Vel, det er mulig. Men dermed tvinges de jo samtidig til å innse sin egen begrensning. Det er jo ikke et alternativ å kutte ut prøven.

Mine kompiser, som jeg nevnte, er forskjellige. En av dem skyter veldig godt, svært godt faktisk, mens den andre sliter litt mer (og han skyter noen flere treningsskudd enn de 30). Men det som er så fint, er at ingen av dem avfyrer skudd de ikke er trygge på. Jeg vet det, fordi jeg selv er jaktleder for det jaktlaget de er med i. Faktisk er det slik, og dette er sant, at han som er en dyktig skytter, skadeskjøt sist høst fordi han feilberegnet avstanden. Kula gikk inn høyt i forbeinet, 5-10 centimeter under. Jeg tror ikke han hadde feilberegnet avstanden noe mindre av å ligge på skytebanen og banke treningsskudd inn i en pappskive på 100-meteren.

Link to comment
Share on other sites

For oss som bur 10 min frå skytebana og som er der ein gang i veka uansett, ville det ikkje vere noko stress med høgare krav til treningsskot etc. Men for andre er det ikkje so enkelt.

 

For eksempel bur det folk uti øyane som må ta båt eller ferje og køyre langt for å komme seg til godkjent skytebane for å få registrert treningsskot. Det som tar to timar for oss som bur nærmare, tar kanskje ein halv dag for andre.

Det betyr ikkje nødvendigvis at dei som bur mindre sentralt ikkje trenar. Ein må ikkje til ei godkjent skytebane for å få fullverdig trening.

 

I andre samanhengar er vi opptatt av å lege til rette for rekruttering av jegerar, og jobbe for å holde den jaktande andelen av befolkinga oppe. Då trur eg ikkje meir restriksjonar og høgare krav er vegen og gå...

Link to comment
Share on other sites

(Beklager fullstending off-topic)

 

Skulle ønske at vi bare kunne ha "Den store forslag til ny storviltprøve-tråden" og "Den store 6,5x55 til elg-tråden" og den store "Hvilket kaliber er bestest-tråden" og "Den store obligatoriske treningsskudd med hagle-tråden" og "Den store ja eller nei til store rovdyr (og kaffe latte)-tråden" og så kunne de av dere som er interessert i dette bare stå på og gjenta AKKURAT de samme argumentene år ut og år inn.. :)

 

Eller bare "Ting vi aldri blir enige om, hvor alt er sagt, men vi gjentar gjerne"-kammeret..

Link to comment
Share on other sites

Det er en ting jeg lurer på når jeg leser igjennom denne tråden om storviltprøven.

Synes dere virkelig ikke vi lever i et land med nok overformynderi, med nok regler og påbudt tredd nedover huet på oss.

Siden dere noen av dere skriker så høyt om at storviltprøven kun er en formalitet og alt for enkelt. Og at man burde bli pålagt å skyte enda flere treningsskudd og blinken burde bli mindre enn 30 cm i diameter.

Og tror dere virkelig det ville senket skadeskytings statistikken?

Vi har av myndighetene blitt vurdert skikket til å eie inntil 6 skytevåpen som jegere, noen som er en stor tillit når man ser på skadene et skytevåpen kan volde hvis man bruker det feil. Dvs at staten regner med at jegere er fornuftige folk som greier å tenke selvstendig og vurdere når man skal presse inn avtrekkeren og ikke. Og heldigvis for det.

Så når dere sier at storviltprøven er alt for lett og det gjør at mange uegnede jeger går rundt i skogen og skyter på vilt i situasjoner man ikke skal skyte. Så sier dere også i samme åndedrag at staten har vurdert oss feil som jeger og at vi ikke er den tilliten verdig. Og at kravet til å inneha et skytevåpen skal være enda strengere. Fordi vi ikke greier å tenke selvstendig, og ta egne avgjørelser.

 

Storvilt prøven viser at man kan felle ei reins simle som står stille med brei sia til på 100 meter. Og mange av oss skyter ikke i andre situasjoner enn det. Så hvorfor skal jeg trene på å skyte på en elg som løper over myra så myrspruten står? Eller en elg som står med fronten til, hvor størrelsen på treff i de vitale delene er redusert til 10 cm?

 

Har to konkrete eksempler

1. Den mest selvsikre fjortis med Tikka T3 Lite Plastisk fantastisk i 6,5x55 som knaller storviltprøven på første forsøk, og går brautende ut av standplass.

 

2. Den trauste gamle gubben som har heimevernsmauser med optikk fra forrige generasjon, han klarer som regel prøven på tredje eller fjerde forsøk.

 

Eksempel nr 2 er ikke verdens beste skytter, men han vet det og skyter kun på innmark og aldri før han er 100% sikker.

 

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

 

Dette synes jeg rett og slett er helt meningsløs generalisering.

Skal jeg fortelle deg hva nr 1 gjør den første gangen han får en elg på post? Han fryser til, får skjelven og mest sannsynlig får han ikke løsnet et eneste skudd. Fordi elgen kommer fortere enn han trodde og ting ikke var helt som han hadde sett for seg.

Og hva i all verden er galt med en tikka t-3 lite med synth skjefet i 6.5*55. Det er vel kanskje et av de mest fornuftige våpnene som er å få kjøpt her på berget.

Link to comment
Share on other sites

Dette synes jeg rett og slett er helt meningsløs generalisering.

Skal jeg fortelle deg hva nr 1 gjør den første gangen han får en elg på post? Han fryser til, får skjelven og mest sannsynlig får han ikke løsnet et eneste skudd. Fordi elgen kommer fortere enn han trodde og ting ikke var helt som han hadde sett for seg.

Og hva i all verden er galt med en tikka t-3 lite med synth skjefet i 6.5*55. Det er vel kanskje et av de mest fornuftige våpnene som er å få kjøpt her på berget.

 

Hva mener du med generalisering?

Jeg snakker her om to konkrete eksempler. Du kan umulig vite hva skytter nr1 gjorde, dersom han ikke er en felles bekjent.

 

Grunnen til at jeg nevnte Tikka T3 Lite 6,5x55, er fordi at vedkommende i mitt eksempel har ei slik børse, ikke fordi at jeg eller andre syns at det er ei stygg og ufyselig fjortisbørse, så slapp av, børsa er helt uskyldig i denne sammenligningen. 8)

Hadde jeg nevnt at han bruker A-TEC-demper så hadde det vel blitt rabalder om det også. .

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven burde vært avskaffet. Det er ingen underbygget grunn for at vi har den, og intet målbart resultat med tanke på mindre skadeskyting. Jeg er overbevist om at skyteprøven, slik den gjennomføres i dag, fører til mere skadeskyting.

 

I stedet burde skytelederne utdannes til å være kontrollanter for riktig innskyting, og de obligatoriske treningsskuddene avsluttet med en innskytingskontroll.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havner mitt i mellom fjortisen og den gamle staute jegeren på 60..

Men jeg knuller simla, går bruatent ut far banen - ja, med Tikka, mauser, remington. men ikke T3

Men i de fleste jaktsitvasjonene holder jeg igjen. jeg drar ikke på, selv om jeg er 100% sikker på og treffe.

Rart men sant..

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven burde vært avskaffet. Det er ingen underbygget grunn for at vi har den, og intet målbart resultat med tanke på mindre skadeskyting. Jeg er overbevist om at skyteprøven, slik den gjennomføres i dag, fører til mere skadeskyting.

 

I stedet burde skytelederne utdannes til å være kontrollanter for riktig innskyting, og de obligatoriske treningsskuddene avsluttet med en innskytingskontroll.

Tja, utifra historiene de "gamle" har fortalt om gamle dager. Har vi hatt en formidabel forbedring på våpenfunksjon fra den tiden. Jeg grøsser etter ryggen når man hører om 6-8 skudd etter ei hjorte kolle, og avstanden var knappe 75m. Før kolla sprang til fjells.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hvor mange har tilskuere med på jakt? Hvor mange har fire-fem andre ildgivende skyttere liggende på post i skuddøyeblikket.

Jeg har talt til ganske store forsamlinger og hatt foredrag på konferanser og lignende. Har ihvertfall ikke hatt noen opplæring.

 

 

Vi er alle forskjellige, og det at noen ikke takler press og støy på skytebanen skal ikke brukes mot dem!

 

Hvis man ikke tåler presset på banen, hvordan skal man da tåle presset under jakt ? For det er jo hevet over tvil at det blir gannske mange situasjoner hvor puls og press blir rimlig tøft på jakt. Eller er det kanskje bare jeg som føler det slik en gang i mellom ?

Jeg er utdannet insrtuktør i Røde Kors og ambulansetjenesten (endel år siden nå, men alikevel) og stått forran rimlig store forsamlinger og pratet førstehjelp. Ville mye heller ha liggi på banen med en 10-12 mann rundt meg ja :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skyteprøven må tilpasses hva hver enkelt føler er normalt. Dvs. Jeg skyter kun på dyr liggende MED anlegg som tofot eller annet naturlig støtte. Hvorfor skal jeg da skyte opp uten anlegg? Dette blir alle lært opp til på jegerolæring også, så hvorfor kan ikke DN følge det videre i sine retningslinjer.

Link to comment
Share on other sites

Prøven er bra slik den er i dag. Vanskelig nok og en god test på at utstyret som skal brukes er i orden.

At det er noen av brukerne her inne som fnyser og påstår at prøven er for enkel, er ikke relevant. De aller fleste jegere i dag er bare jegere, ikke aktive skarpskyttere. Ikke er det noe poeng å kreve at Ola Jeger skal bli det, heller. Skadeskytingsfrekvensene tyder på at norsk jakt utøves på en høyst ansvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke tåler presset på banen, hvordan skal man da tåle presset under jakt ? For det er jo hevet over tvil at det blir gannske mange situasjoner hvor puls og press blir rimlig tøft på jakt. Eller er det kanskje bare jeg som føler det slik en gang i mellom ?

Jeg er utdannet insrtuktør i Røde Kors og ambulansetjenesten (endel år siden nå, men alikevel) og stått forran rimlig store forsamlinger og pratet førstehjelp. Ville mye heller ha liggi på banen med en 10-12 mann rundt meg ja :wink:

 

Der er jeg uenig. Varierer hvordan folk føler presset. Jeg har aldri vært aktiv skytter, bare skutt litt med luftgevær og salong tidligere. Føler ganske mye press på banen, der det er masse ukjente folk og gode skyttere rundt meg. Men når jeg kommer ut i heia, er det helt annerledes. Skjøt to elg på post med min onkel som 17-åring i høst, og da var jeg helt rolig og kjente ikke presset i det hele tatt. Utrolig opplevelse, det var meg og dyret følte jeg virkelig, selv om min onkel satt rett ved siden av. Klarte forresten skyteprøven greit på første forsøk, selv om jeg ikke hadde trent noe som helst, så mulig det bør være litt strengere krav.

 

Skal vel også nevnes at press er en individuell ting, som alle opplever og takler på forskjellige måter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Press er så mangt ja, av og til setter det meg ut. Andre ganger gjør det meg helt rolig og fokusert (da kommer også de beste resultatene). Noen ganger blir jeg oppspilt av å se dyr, andre ganger blir jeg kalkulerende og iskald.

Noen ganger er det ikke vits i å slippe noe skudd (alt for usikkert), mens andre ganger kan jeg doble avstanden og rolig prikke inn skuddet.

 

Dette har jeg lært om meg selv i småviltjakt etter skadedyr som kråker, eller gås. En viten som jeg anser mange ganger viktigere enn noe jeg gjør på skytebanen, fordi det er denne viten som gjør at jeg kan vurdere hva mine begrensninger er der og da.

 

Men fra det ene til det andre, i dag (i går er det vist nå) gjorde jeg det jeg lover meg selv hvert år. Nemelig å skyte opp tidlig på året, yess. Ferdig med begge løpa, nå er det kun en tur med svenske mauseren (tradisjon) som står igjen.

 

Og det skal sies, jeg tror mange hadde blitt betydelig bedre skyttere. Om de hadde våpen som passet de.

 

Jeg er per definisjon en dårlig skytter, og har slitt mye med slengere med ett par tideligere våpen.

Men med min S&L Victory, med KKC stokk. Er til og med slengerne godt innenfor, faktisk så godt innenfor at man snakker om ett par tre cm sleng, og ikke 10-20cm sleng. Jeg er overbevist om at det er balansen i børsa, kombinert med rekylopptak som jeg får av stokken. Som gjør så enorm forskjell for min del, og gjør det en så stor forskjell for meg. Så kansje det er endel der ute som sliter unødigt med feil stokk på sine våpen?

Vel vel, for å være litt pk. Så gleder jeg meg nå til litt sleive trening (også kalt knestående og stående av de som kan skyte), utover sensommeren. Snart kommer gåse jakta. (liggende lav skyting vet dere) :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert tusenvis av meninger om storviltprøven. Etter min mening er prøven veldig enkel, men synes ikke det gjør noe. Når jeg kommer ut i skogen og en brølende bukk kommer på 50 meter den 10. august er det pulsen og stemningen som gjør det vanskelig å avfyre et perfekt skudd, ikke om jeg har skutt flere hundre skudd på banen.

Her er det flere ting en bare å skyte som spiller inn.

Er det trygg bakgrunn?

Har jeg halmstubb/åker i kulebanen?

Er det riktig dyr?

Og mange flere faktorer.

Siden du da har skutt opp prøven kan du iallefall krysse av at rifla går der den skal! Da har man èn faktor mindre å tenke på i skuddsituasjonen. :) Man har også fått en viss peiling på sine egne ferdigheter gjennom trening og oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes prøven er lett, og det er helt greit. Det skal ikke være for høy terskel for å komme seg på jakt.

Men det bør være en begrensning av antall forsøk.

Hadde en på banen nå i uka som strøk med glans tre ganger, i enkelte tilfelle var han 50cm utenfor senter.

Om han holder på hele sommeren kan det jo hende han får alle fem innenfor ved en annledning, men jeg mener at han ikke er skikket til å gå til skogs så dårlig som skyteferdighetene hans er. Han kan jo trene mer enn 30 skudd, men det burte han jo ha gjort før han avla prøve.

Problemet, ja for det er et problem, kan løses ved å gi oss en liten rubrikk på jegeravgiftskortet. Fem små ruter til å krysse ut, for oss kontrolører, for hver gang man stryker. Så slipper vi at vedkomende bare reiser til en annen bane. På denne måten blir vi kvitt de aller dårligste skytterene, og alle vil stille med godt innskutte våpen.

De som sliter ville bli tvunget til å øke sine ferdigheter gjennom mer trening.

Når alle fem rutene er krysset i får man ikke avlegge prøve igjen inneværende år.

Link to comment
Share on other sites

no skal eg no si at eg er ingen ekspert på dette området,men kjøpte meg ei rifle for 14 daga siden,var oppe på banen 2 ganger å hadde mine 30 obligatoriske skudd å avla prøven rett etter det." å ja,eg er på banen selv om eg har avlagt prøven."

 

For en erfaren jeger så skulle jo dette være en lett affære å klare når eg som første års skytter klarer den uten problem.

 

Må si meg enig Hans Kristian her,om at skyttere ikke har klart å avlegge prøven etter 5 forsøk så må en bynne å stille seg spørsmål ved jegeren.Det er tross alt ett liv som skal taes å det skal være så humant som mulig,å vist en jeger ikke klare å sette 5 skudd i en sirkel på 30 cm etter 5 forsøk så er han/hun ikke habil nok med rifla til å jakte.

Link to comment
Share on other sites

no skal eg no si at eg er ingen ekspert på dette området,men kjøpte meg ei rifle for 14 daga siden,var oppe på banen 2 ganger å hadde mine 30 obligatoriske skudd å avla prøven rett etter det." å ja,eg er på banen selv om eg har avlagt prøven."

 

For en erfaren jeger så skulle jo dette være en lett affære å klare når eg som første års skytter klarer den uten problem.

 

Må si meg enig Hans Kristian her,om at skyttere ikke har klart å avlegge prøven etter 5 forsøk så må en bynne å stille seg spørsmål ved jegeren.Det er tross alt ett liv som skal taes å det skal være så humant som mulig,å vist en jeger ikke klare å sette 5 skudd i en sirkel på 30 cm etter 5 forsøk så er han/hun ikke habil nok med rifla til å jakte.

 

Støtter denne fult ut ! den storviltprøven som er i dag bør ikke være noen prestasjon !

Link to comment
Share on other sites

Men hva med kravet til godkjent ammo? Ryktene forteller at et skytterlag her i området ber jegerne om å ikke bruke jaktammo fordi det skader de elektroniske skivene :?:

 

Det var rart.. for ikke håpe at kulene ekspandere når de går gjennom blinkene!

Ikke noe jaktkule jeg ville brukt ivertfall!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett og blitt kjent med flere skyttere/jegere.

 

Har to konkrete eksempler

1. Den mest selvsikre fjortis med Tikka T3 Lite Plastisk fantastisk i 6,5x55 som knaller storviltprøven på første forsøk, og går brautende ut av standplass.

 

2. Den trauste gamle gubben som har heimevernsmauser med optikk fra forrige generasjon, han klarer som regel prøven på tredje eller fjerde forsøk.

 

 

 

Eksempel nr 2 er ikke verdens beste skytter, men han vet det og skyter kun på innmark og aldri før han er 100% sikker.

 

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

 

 

Nummer 2 som stryker tre fire ganger vil aldri kunne være 100% sikker. Det kan ingen andre for den saks skyld, men jeg ville satt pengene mine på fjortisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett og blitt kjent med flere skyttere/jegere.

 

Har to konkrete eksempler

1. Den mest selvsikre fjortis med Tikka T3 Lite Plastisk fantastisk i 6,5x55 som knaller storviltprøven på første forsøk, og går brautende ut av standplass.

 

2. Den trauste gamle gubben som har heimevernsmauser med optikk fra forrige generasjon, han klarer som regel prøven på tredje eller fjerde forsøk.

 

 

 

Eksempel nr 2 er ikke verdens beste skytter, men han vet det og skyter kun på innmark og aldri før han er 100% sikker.

 

Eksempel nr 1 ..... hva gjør han tror dere?

 

 

Nummer 2 som stryker tre fire ganger vil aldri kunne være 100% sikker. Det kan ingen andre for den saks skyld, men jeg ville satt pengene mine på fjortisen.

 

Hva er galt med å være selvsikker? Kan dra en parallell til idrettsverden der jeg har litt over gjennomsnittet erfraring i fra. De som kommer langt innen for det de driver med er selvsikre typer, de griper sjangsen de får og er ofte "brautende" og kan vel for noen virke uspiselig. Her må vel de som syns at disse brautende unge typene ta ting vel så mye innover seg som den personen som er eplekjekk? En eller annen gang kommer denne personen til å gå på en smell, noen de gamle erfarne jegerne vet alt om?

 

Et scenario:

Hva om en ung homofil (legger ikke skjul på at han er det) med rosa Tikka T3 lite (plastic fantastic) i 6,5x55 med lyddemper og rosa hørselsvern kommer på banen og skyter ræva av de gamle erfarne elgjegerne, brautende drar der i fra.. hvor stor oppstandelse har det blitt? Og hva er så galt med denne unge "brautende" homofilen?

 

For min egen del er alternativ nr 2 aldri et valg i mitt jaktlag.. vet ikke hvor mange grunner jeg har for å nekte denne personen å jakte. Han må gjerne jakte men da får han jakte for seg selv på innmark....(og jeg holder meg langt unna innmarka der han sitter)

 

Her er det snakk om en læringskurve, en eller annen gang kommer man til å skadeskyte alle som en. (jeg har gjort det) De som aldri skadskyter skyter lyver eller innrømmer det ikke? Denne unge brautende personen kommer til å gå på en smell. Siden vi ikke snakker om IQ'n på denne personen antar jeg at han vil lære så de holder når resten av jaktlaget står å tupper han i ræva når han må ordne opp. Hele dagen og neste dag går kanskje til spille i ettersøk osv..

 

Nå har denne unge brautende mannen lært og man har skapt en dyktig jeger/skytter, en som er sikker på seg selv, skyter godt osv..

Link to comment
Share on other sites

 

Hva er galt med å være selvsikker? Kan dra en parallell til idrettsverden der jeg har litt over gjennomsnittet erfraring i fra. De som kommer langt innen for det de driver med er selvsikre typer, de griper sjangsen de får og er ofte "brautende" og kan vel for noen virke uspiselig. Her må vel de som syns at disse brautende unge typene ta ting vel så mye innover seg som den personen som er eplekjekk? En eller annen gang kommer denne personen til å gå på en smell, noen de gamle erfarne jegerne vet alt om?

 

 

Ikke det at jeg skal gidde å blande meg for mye opp i denne agurktidsdiskusjonen, men det er en vesentlig forskjell på det å gå ut med høy kølleføring i idretten og det å gå på jakt med det samme...

 

Den vesentlige forskjellen? Konsekvensene... Skadeskyting er atskillig mer seriøst enn å ikke fullføre et løp, eller bomme på en opplagt målsjanse på fotballbanen. Vi bør ikke glemme at idretten, til tross for alle pengene som stappes i den, fremdeles kun er en lek... Jakt derimot. er som det alltid har vært, et spørsmål om liv og død... for viltet, og "nesten" er desverre ingen opsjon i mellom de ytterpunktene...

 

Sånn..da har jeg fått liret av meg en porsjon moralisme i dag og.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke... for at posten min ikke skulle bli milevislang tok jeg og tar det alltid som en selvfølge her inne (det gjelder alle diskusjoner) at våpenlæren følges konsekvent. Helt umulig å diskutere hvis man skal ta med alle "x'ne". Vådeskudd rundt biler/hytter, brennvin og våpen, skyte på alt som rører seg osv... dette har overhode ikke noe å gjøre på jakt og er ei tilfellet jeg ønsker å diskutere her.

 

Kanskje jeg ordla meg litt feil for tanken min var aldri å blande lek/idrett inn i jakt, TVERT OM! Trene seriøst og målbevisst over tid for å bli en dyktig jeger/skytter. En topp trent person på alle plan (kondis, skyting osv) takler stressende situasjoner på en langt bedre måte en enn persom som er utrent på alle måter.

Derfor vil jeg satse på den unge "lovende" personen kontra en gammel grinebiter med slarkepurke med domusrull på toppen. (denne gamle grinebiteren kjører gjerne en bil til 500' NOK men ikke råd til å kjøpe seg noe som hjelper han til å bli en bedre skytter, det koster jo tross alt 15000,-))

Link to comment
Share on other sites

Nå har denne unge brautende mannen lært og man har skapt en dyktig jeger/skytter, en som er sikker på seg selv, skyter godt osv..

 

Og før eller siden ender han opp som den sidrumpa gamle gubben med en utgammel nedslitt T3 med gravrust i kammeret og en blass kikkert som en gang var state of the art, og klarer skyteprøven på femte forsøket.

 

Realistisk scenario? Neppe. T3'n vil være bortrusta lenge før vi kommer så langt.

 

:mrgreen:

 

Skjønner ikke helt hvordan man klarer å samle jegere og skyttere som klager over reguleringskåte politikere og byråkrater, og jegere og skyttere som er betydelig mer reguleringskåte enn den verste politiker - på samme forum...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan man klarer å samle jegere og skyttere som klager over reguleringskåte politikere og byråkrater, og jegere og skyttere som er betydelig mer reguleringskåte enn den verste politiker - på samme forum...

Er vi komen dithen at vi må innsjå at vi kun er eit tverrsnitt av befolkninga? Som deler ei interesse.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: Er vi kommet dithen at vi må innsjå at vi kun er et tverrsnitt av befolkninga? Som deler ei interesse.

 

Tror nok du har påpekt det som er et faktum her, men og erkjenne dette vil ødelegge den vidre diskusjonen.

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Er vi komen dithen at vi må innsjå at vi kun er eit tverrsnitt av befolkninga? Som deler ei interesse.

 

Ja du sier det jo veldig greit i signaturen.

 

Eller sagt på en annen måte: The road to hell is paved with good intentions.

 

Alltid like morsomt å lese at enkelte faktisk fortsatt tror at skadeskyting kan reguleres bort med strengere krav og regler. Ferdigheter og erfaring er en bra ting, men i det store og hele handler det jo om hvordan en bruker ferdighetene og erfaringene. Jeg skal med hånda på hjertet si at jeg var dårligere til å skyte og dårligere til å vurdere skuddsjanser for ti år siden - men sjansene til skadeskyting var nok lavere da enn nå. Jeg brukte fem år på den første elgen og hadde vært med på tresifret antall fellinger når min første gikk i bakken med tre blyklusser i bogen.

 

Min opplevelse er at erfaring og egenskaper har gjort meg bedre til å ta vare på skuddsjanser, også de marginale. Skytekåt? Nei, langt i fra. Men en jekker seg stadig opp og opp når det går bra, og så ramler en litt tilbake når en lar det gå litt for langt. Like mye på grunn av den sosiale justisen som sjølkritikk.

 

Og min erfaring er at det er ekstremt liten sammenheng mellom de skyteferdigheter som fremvises på banen, og de resultater en ser i skogen. Ekstremt liten.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

nå må vi komme i haug at at vi bare har 30 obligatoriske treningskudd og det er det veldig mange jegere skyter på et år og så henger dem børsa på knaggen ;)

 

vi kunne økt til 100 treningskudd så hadde vi fått luke ut de verste. jeg skal ta prøva sittendes med 300'n i år og liggndes md 6.5'n i år. ingen problemer med det d ajeg sitter/ligger mye under jakt

Link to comment
Share on other sites

:twisted: ja der var den obligatoriske diskusjonen om årlige treningsskudd igang igjen..... :?

 

samtidig så burde antallet treningsskudd økes til 100 hvor av 10 skudd burd hvert obligatorisk på løpende elg/hjort eller villsvin

 

til de av dere som ivrer for å mangedoble obligatoriske treningsskudd, har dere tenkt på at banekapasitet mange steder allerede er marginal?

 

Og jeg har de siste 12 årene vært med å avholdt trening og oppskyting i lokalforeningen vår, i år blir det vel 6 kvelder. å tredoble antall kvelder er overhodet ikke aktuelt for min egen del.

 

 

Poenget mitt er at vi MÅ stole på at jegere er seriøs nokk til å trene og vedlikeholde sine skyteferdigheter eller kjenne sine egne begrensninger. Jeg tror ikke mange ville ha mulighet til å gjennomføre den ultimate storviltprøve med løpende elg, mindre blinker, flere treningsskudd over flere kvelder osv for å garantere at jegere er forberedt på alle situasjoner.

støtter denne 100%.

Ble forresten ferdig med oppskytinga forrige uke , så nå er det bare å trene fram mot jakta 8)

Link to comment
Share on other sites

Prøven er bra som den er må tenke på at det er folk med andre forutsetninger enn deg som skal skyte opp me har førstegangsjegere,eldre jegere,jegere med medisinske plager etc skal vi luke ut dei som er litt svakere fra jakt? Er jo endel grunneiere som jakter av plikt (og missunelse) fordi at dei skal ha sin del av kjøttet osv, er vel denne gruppen som har mest bruk for 30 skuddene.

Å ligge på banen og banke ut 30 skudd har ingenting for seg for dei som sliter mest. Dei banene eg har vært på er det 15 skudd ild, Visst dette skal ha en hensikt må det veiledning til,mange meget dyktige skyttere her ser eg som kan gi en hjelpende hånd.

En ting eg ikkje forstår helt er hvorfor denne tråden alltid kommer på denne tiden?

Går det ikkje at hver og ein skyter sin prøve og gir pokker i hvordan naboen skyter sin?

Link to comment
Share on other sites

Synst prøven er bra som den er.

Eg skyter nokk flere tusen skudd i året, og synst det er bare morro. Eg liker å skyte når eg selv vill.

Om vi øker til feks 100 prøve skudd, blir det fort større problemer med å reise på de planlagte jeger skytingene med altfor mye folk.

Trur det er en bra ide å lage til forskkjellige arrangemang for jegere for å få jegere til å skyte mer, men det er kanje problem til å få folk til å lage slikt til.

 

Pass heller på dere selv og tren så mye dere selv trenger, så får vi håpe alle trener nokk.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Hva er ikke godt nok med dagens prøve??

Får få obligatoriske prøveskudd?

Er sirkelen for stor?

Har vi for mange muligheter til å ta prøven??

 

Dette er spørsmål som dukker opp til stadighet. Vil vi stramme inn dette, og er vi tjent med strammere regelverk. Jeg tror ikke det blir mindre skadeskyting eller bedre jegere av innstramminger. Det som kan bedre de forannevnte forholdene er. Mer egentrening, mer kunnskap om egen kapasitet og begrensninger.

Vi som jegere må ta ansvar for egne kvaliteter. Dette gjelder både skytetrening og oppførsel på jakt og skytebane.

Link to comment
Share on other sites

antall prøve skudd kunne sikket ha økt ser mange som spre fem skudd inn i sirkel etter min meing hadde jeg aldri ville hatt med meg vedkommen på jakt på storvilt desuten kunne man skudd opp på ei rådyr skive også i tillegge siden dyret er mindre enn hjort å elg å rein

Link to comment
Share on other sites

Syns egentlig at prøven bør taes stående på en fot med ryggen mot skiven siktende med et speil på løpende mink i dobbel fart på 300 mtr.

 

Nå er du altfor snill. Bind for øya, og minst 5 års karantene i tilfelle bom, synes jeg er en helt naturlig reaksjon på slik slendrian.

 

.....akkja....slike tråder er like sikkert som "Amen i kjerka", så snart noen har greid årets oppskyting....

Link to comment
Share on other sites

Men for å sette det litt på spissen da, når ikke jegerne selv tar ansvaret?

Må jo sies at mange tar ikke dette ansvaret!

 

Jeg selv er også enig i at 100 lovpålagte skudd ikke er lett å gjennomføre.

Men spørsmålet er jo, hva kan man gjøre for at den hver enkelte tar sitt ansvar og får den treningen de faktisk trenger?

Link to comment
Share on other sites

Det har med holdninger jegeren har og holdninger jaktmiljøet han er en del av har. Jaktlag som er seriøse, vil kunne sette en ukultur på sterk prøve. Dvs. det er rom for å gjøre feil, men viser det seg at man ikke tar lærdom av disse og fortsetter og avlevere tvilsomme skudd, bør man rett og slett byttes ut med mer fornuftige jegere.

Om man i tillegg finner sin rolle og vet sine egne begrensinger, er det plass til både toppskyttere og mer "ufaglærte" skyttere i et jaktlag. Det handler om å være trygg i sin situasjon. For noen vil en situasjon være svært krevende å beherske, mens andre mestrer samme situasjon greit. Da gjelder det bare å ha kontroll på pekefinger. Så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...