Jump to content

Storviltprøven


Arn i brakken

Recommended Posts

jeg er vel en av de som klarte prøven på første forsøk. og da så tidlig som jeg overhode kunne.

men det har nok noe med at jeg skyter noen skudd utenom de 30 også. jeg syns skyting er skøy, liker at det smeller, gjerne fort også. så etter at prøven ble tatt blir det mer å leke seg på banen. skyte stående, sittende. skyte så raskt som jeg kan , skyte hodeskudd osv.

hos oss er det et gjeng med gamle jegere som driver elgskytingen. det er mye prating og kaffe for de som vil ha.

jeg som en relativ ung mann har aldri opplevd noe gammelt DFS fossil her, heldigvis.

heller tvert om, det hender jeg blir bedt om å skyte et skudd eller to med en eller annens børse for å se om det er geværet som er noe feil med. de som leder elgskytingen er slik som en kompis av deg, intr i at du skal få det til i stedet for å ødelegge for deg.

Om noen opplever slike fossiler eller andre som på en eller annen måte ikke burde være skyteleder eller være der i hele tatt så er styret i laget det rette foraet. skriv et brev i rolige former til skytterlagets styre der du påpeker sakene . som skytter skal du kunne forvente å bli behandlet bra, uansett om du er medlem eller ikke. og virker ikke det, så er samlaget over der.

 

Ser desverre at folk som skyter, også kan være pain in the A**. de skyter slik som de tror de har lært det. ingen skal komme å fortelle de noe. og treffer de ikke annet enn bakken så er det noe gæli med den forbanna kikkerten, eller aller helst med at det er feil på skivene.

 

Om prøven er lett eller ikke. vel , jeg skyter som sagt en del. og klarer det som regel på første forsøk. men det hender man gjør en brøler. i år kjente jeg at jeg dro et skudd ut. og var da usikker på om det gikk for langt ut. heldigvis ikke. så ett forsøk slik som en her skrev blir ikke et godt forslag slik som jeg ser det. Når en i finalen i skyting under OL kan skyte på feil skive, og konkurranseskyttere kan få en langt ute på liggende , da kan en jeger også få en flue.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det virker for at du Dagl, føler deg truffet av den "kritikken" som blir lagt ut her.

Tror ikke jeg har kommet med så mye kritikk, men prøver å si at; De fleste DFS skytterlag tjener gode penger på storvilt prøven, å si noe annet er tull.

 

Roar

 

Om det virker slik, så beklager jeg. Jeg føler meg ikke truffet av akkurat den kritikken som legges ut her. Men jeg blir rett og slett irritert over at det alltid virker som at mange på Kammeret har lagt DFS for hat. Noen få personlige dårlige opplevelser, og man sverter det man kan. Jeg får vel her presisere at dette er på generell basis.

Så ville jeg egentlig bare presisere at om man betaler for medlemsskap, så er medlemsskapet og rettighetene inkludert. Om du ikke ønsker å benytte det er jo opp til deg, men kan neppe klandres skytterlaget.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

kja..når medlemskap og oppskyting koster akkurat det samme.. 450kr

var på ei bane på støren å skøyt opp, det kostet 100 kr og melhus kostet det 100 kr..

 

synes det er en røten måte å få medlemmer på med å skru opp prisen til det samme som et medlemmskap.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld at jeg våger meg frempå i en tråd om generell hets av DFS.

 

Har noen av dere som lirer av dere oppgulp om DFS reflektert over hva et eventuelt "overskudd" går til i et skytterlag?

Jo til skytterne , det er jo ingen som høster personlig overskudd av at skytterlag har noen kroner på bok.

Tenk over hva et skytterlag investerer i løpet av en 10 år`s periode...

Kulefang,vedlikehold av bygningsmasse,forsikringer,strøm, reparasjoner av utstyr,kjøp av nytt utstyr subsidier av ammunisjon til våre håpefulle osv. osv.

 

Mvh. leder for at lite skytterlag som skal ut med 110,000.- i løpet av høsten

Link to comment
Share on other sites

Som medlemm i eit skyttarlag er ein hjarteleg velkommen

til å vera med på dugnadar, møter og meir.

 

Dei aller fleste lag og organisasjonar blir drivne med det for auga

å gå med overskot slik at ein har kapital til nyinvesteringar.

 

Personar som ikkje har råd til å betala, får la vera å ta storviltprøva.

Link to comment
Share on other sites

er ikke noe om råd til å ta prøva.. men at en plass tar 100kr og en annen plass tar 450kr.

en smule forskjell..var kanskje 150 på melhus,og der var det ikke akkurat et grustak med en blink på en pinne..

 

og resten av året har jeg andre plasser å skyte,så å si at en kan la være å skyte opp om en ikke har råd..gå å ta deg en bolle..for noe pisspreik

Link to comment
Share on other sites

Olepolet jeg fortsår hva du mener. Oppskytingen bør være gratis! Skytterlagsmedlemene burde da være overstadig lykkelige over å få stille opp å arrangere oppskyting når selveste du, Olepolet, kommer på storveis besøk med børsa di!

 

Det er slike som du og andre med de samme holdningene som frister meg til å forslå at DFS baner KUN skal kunne benyttes av medlemmer. Oppskyting til storviltprøven skal være betinget av betalt kontigent, skyteaktivitet både på bane og felt. Minimum 6 treningskvelder logget og minimum 3 felt og 3 bane stevner, samt minimum 12 dugnadskvelder i løpet av et år! Grunnen til at jeg ikke fremmer et slik forslag er fordi jeg er klar over at ikke alle har de samme mulighetene til å benytte fritid på skytebanen. Men det du Olepolet burde sette deg ned og tenke over er at den eneste grunnen til at du kan stille opp på en DFS bane og skyte dine 15+15+5 skudd for å få signatur og stempel slik at du kan dra på storviltjakt er at massevis av mennesker ( i løpet 3-4 generasjoner ) har jobbet tusenvis av dugnadstimer ( helt gratis! ) for at et lokalsamfunn skulle ha muligheten til skytesport. Og så kommer du, selveste Olepolet, og mener at DU må slippe unna med en 100 lapp!!?? Er du medlem? Nei! Har du deltatt på dugnad? Nei! Når du betaler 100 kroner for oppskyting er det et underskuddsforetakende for skytterlaget! Det dekker knapt driftutgiftene til prøven! Hvor lenge tror du tilbudet vil fortsette hvis alle skulle være så jævlig ego? Hva skal du gjøre når laget og skytebanen legges ned?

 

Jeg betaler kontigent, jeg og familien deltar på et lass med dugnadskvelder, og likevel betaler jeg 100,- for de 30 treningsskuddene og 100 for hvert våpen på oppskytingen. Ikke medlemmer betaler hos oss 150 for 30 treningsskudd og 150 for hver oppskyting. Dvs at for 100kroner betaler du deg fri fra all dugnad og medlemskontigent! Det er slik sett et rent "underskuddsforetagende" å være medlem!!

 

Det skal sies at mange melder seg inn i laget og betaler sin medlemskontigent bare for å være støttemedlemmer fordi de ser verdien av det tilbudet vi representerer. Men disse ser litt lenger enn sin egen nesetipp, i motsetning til visse andre her inne som "hater" DFS!!

Link to comment
Share on other sites

er ikke noe om råd til å ta prøva.. men at en plass tar 100kr og en annen plass tar 450kr.

en smule forskjell..var kanskje 150 på melhus,og der var det ikke akkurat et grustak med en blink på en pinne..

 

og resten av året har jeg andre plasser å skyte,så å si at en kan la være å skyte opp om en ikke har råd..gå å ta deg en bolle..for noe pisspreik

 

Pisspreik? Nei, det er pisspreik å ikke være villig til å betale det vedkommende skytterlag krever for at du skal kunne utøve din hobby!

 

Jeg betaler 350 i medlemskontigent til vårt lokallag og da kan jeg skyte opp gratis, med så mange våpen jeg vil. Har ingen skrupler med å betale 1000 kr i kontigent, med tanke på all den jobben som legges ned i laget, for at andre skal kunne drive med hobbyen sin.

Link to comment
Share on other sites

ole brumm, jeg mener det jeg sa. jeg vil bare skyte de 35 skudda mine så kan dere få styre på banene deres resten av året.

ser poenget mitt gikk deg husforbi.

 

jeg gjør det jeg må for å få jakte storvilt. jeg er KUNN på banen får å få det. jeg har ikke akkurat 400 000 i året i inntekt, men når en plass tar 100kr og en annen tar 450kr.. om du ikke syns det er en brutal forskjell,så fint for deg! kanskje jeg skal ta med meg børsa til trondheim å skyte opp igjen. skal dit uansett. men det med at "her kommer jeg,så bare gjør plass" for noe tull.. som jeg sa tidligere..om det er et grustak med en blink på en pinne eller ei bane med elektroniske blinker ect.. kunne ikke brydd meg mindre,er ikke der for å pøse ut tusenvis av skudd, det har jeg ANDRE plasser å gjøre på.

må ikke glemme at det koster nok par tre hundre i bensin i tillegg. så yes da, billig dette for 35 skudd. 450+200 i bensin + 5 jaktskudd til ca 20 kr+ 30 treniggsskudd til ca 9kr, 1020 kr for 35 skudd..blir ikke stort billigere en det. :roll:

 

så poenget mitt er.. er det så vanskelig å ikke ta en blodpris for å få skutt opp? med ei børse..

når jeg får bedre råd så er det mye mulig at jeg betaler meg inn som medlem, men ikke en plass der en MÅ være medlemm.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om ett eneste skytterlag som har krav om medlemmsskap får å skyte storviltprøven.

Det jeg derimot vet er krav rundt omkring, er medlemmsskap for å få kjøpe ammunisjon på banen.

Dette som en følge av att laga ikke har tillatelse til å selge til andre enn medlemmer og att det nærmest er blitt ett krav fra folk om å få kjøpt ammunisjon på banen.

Link to comment
Share on other sites

skal korrigere meg selv litt der. ble litt krass i siste innlegg,så det beklager jeg.

men..oppskytingen og medlemmskap kostet det samme. da kan en like gjerne bare ta medlemmskap,i tilfelle en skulle droppe innom banen av og til. men det har ikke skjedd.

 

PS: ole brumm, hersketeknikkene dine kan du stappe så langt oppi der sola aldri skinner at du får de i halsen. luker politiker lang vei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Olepolet, det du sier om at det er en røten måte å få medlemmer ved å ta en høy sum for ikke medlemmer som vil skyte opp har sin enkle grunn i at folk flest har blitt mer egoistiske med årene. Om det skulle være slik at et medlemskap koster 350,- pr år, og dette inkluderer oppskytinger, ja så må det selvfølgelig koste mer enn dette for en som ikke er medlem. Om det skulle være slik at det var billigere å skyte opp for en ikke medlem, hvor lang tid tror du det da går før samtlige medlemmer som ikke bedriver DFS baneskyting har meldt seg ut? Hva ville resultate bli, jo konkurs for skytebanen. Hvem er tjent med dette? Det nevnes også dugnad, hvem blir kalt inn til dugnader, jo medlemmene. Der jeg er medlem koster det 400,- pr år å være medlem. Det kostet 200,- tidligere, men vi må bygge kapital for å få modernisert banen vår. Synes du det ville være helt rimelig at jeg og andre medlemmer betaler 400,-, for så å betale 50,- pr oppskyting, mens du som ikke medlem kan surfe inn å betale en 100 lapp for å skyte opp å så reise igjen? Folk må tenke langsiktig, spesielt bygdefolk bor ofte i samme distrikt over mange år. Jeg håper på å få en ny bane i løpet av ganske kort tid, som jeg kan dra nytte av,men også ungene mine kan i mange år.

Link to comment
Share on other sites

er rart at noen plasser overlever på å ta 100kr for oppskyting.om jeg hadde vært der flere ganger i uken å skutt,så er det ikke dyrt.men når jeg er der 2 ganger i året,så synest jeg at det er det.for som sagt, jeg har andre plasser å trene på.

Link to comment
Share on other sites

det du sier om at det er en røten måte å få medlemmer ved å ta en høy sum for ikke medlemmer som vil skyte opp har sin enkle grunn i at folk flest har blitt mer egoistiske med årene. Om det skulle være slik at det var billigere å skyte opp for en ikke medlem, hvor lang tid tror du det da går før samtlige medlemmer som ikke bedriver DFS baneskyting har meldt seg ut?

DFS-lag ønsker også høye (reelle) medlemstall også pga. støtten laget får pr. medlem, i tillegg til medlemmenes årskontingent.

 

Ser at noen NJFF-lag nær de større tettstedene (stor kundegruppe der) tar seg realt betalt for oppskyting, og truleg samler seg penger i sekk...

Link to comment
Share on other sites

Olepolet, det er et navn for dette du beskriver, egoisme. Ikke alle har et egnet sted å trene på privat, derfor er det viktig at det faktisk finnes skytebaner rundt om, slik at alle som ønsker det faktisk kan få skutt. Om jeg skulle tenke som deg, så kunne jeg jo f.eks bestride kommunens avgjørelse om å bruke x antall kroner på ny kunstgressbane i nærområdet. Jeg spiller ikke fotball, ergo mine skattepenger skal ikke benyttes til slikt!! I mitt lag er det noe slikt som 15 DFS skyttere, ca 50 jaktfeltskyttere og ca 200 jegere som bare vil skyte sine 35 skudd årlig. (En god del av DFS skytterne inngår også i disse 50 jaktfeltskytterne). Det sier seg selv, at om DFS og jaktfeltskytterne skulle stå for 99% av driftsintektene til laget ville det blitt umulig dyrt. Pengene som kommer inn fra jaktskytterne er uvurdelige for økonomien til laget. Ikke glem at det i all hovedsak er de mer eller mindre aktive skytterne som gjennomfører denne typen jegerkvelder også, enten de er standplassledere, assistenter på standplass, kortselgere eller kioskarbeidere. Uten dugnad stopper alt opp, men det samme gjelder om det ikke kommer penger inn i laget!

 

Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg sitter med et inntrykk av at du ikke ønsker å være medlem i noe lag, nettopp for å slippe å bli kalt inn på dugnad, er det riktig?

 

Karlstad, jeg tror du tar feil på det du sier om at DFS lag får penger pr medlem. Jeg mener det er slutt på denne ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Med 4 timer til Trondheim må det være andre baner som er nærmere vil jeg tro. Jeg aner ikke hva det koster på disse banene, men ja, det varierer fra sted til sted, men det er jo også veldig forskjell på hvilke tilbud de forskjellige stedene har. Jo bedre annlegg jo dyrere å skyte. (I allefall ofte). Om du blir medlem i et lag, så er det heller ikke umulig at det finnes rabattordninger for dugnadsfolk? I mitt lag skyter de som jobber på standplass 3-4 kvelder gjennom sommeren så mye de vil den sommeren gratis. Dette medfører at de som jobber en del gratis for laget får tilbake goder i form av rabatt rent økonomisk. Siden du virker veldig opptatt av økonomien, så kunne jo kanskje dette være en ide? Jeg betaler som du skjønner 400,- for medlemskapet, og jobber en del om sommeren, så da skyter jeg gratis. Siden jeg er småbarnsfar ser jeg for meg at de kommende årene muligens skal prioriteres litt annerledes når det kommer til tidsbruk sommerstid, så da får jeg heller belage meg på å betale litt mer og skyte litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

blir jo dratt helt ut av proposisjon dette her nå. og der er min egenfeil.

 

@kammerherren joda,det er flere skytebaner rundt her. men alle ligger på omtrent det samme i pris for oppskyting.

ja,jeg er sær..men om oppskytingen hadde kostet 200kr og medlemskap 450,da er det nok mulig at jeg hadde bare tatt medlemskapet.

men når jeg blir "tvunget" til å ta noe som er 4.5 ganger så dyrt som jeg har vært med på før, da setter jeg meg litt på bakbeina.

 

og det hørest ut som ei fin ordning du har med ditt skytterlag,mulig det går ann her også.

men det er ofte lite informasjon å finne på nett,ofte er det vanskelig nok å finne ut hva dager det er skyting.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo det virkelig klassiske dilemmaet:

 

Skal man alltid betale den billigste prisen, alltid, så kan prisen på sikt bli dyrere enn man først hadde tenkt?

 

Når det gjelder melka så er det bra at Meny faktisk tar en pris mer i tråd med det som er bærekraftig for landbruket - den dagen vi etter et usunt prispress importerer alt til uviss pris vil prisen garantert svinge mer enn i dag. Kan hende vi en dag tenker på at melka var billig før i tida tross alt..? Den dagen vi får svenske priser på matvarene synes jeg vi godt kunne få svenske lønninger og kostnadsnivå også. Da er det kanskje mulig å drive næring og næringsutvikling i dette pottitlandet..

 

Det er egentlig litt det samme med skytebanene. De banene som er billigst er de som ikke henger med når det gjelder sikkerhetstiltak, støydemping mv. Slikt koster nødvendigvis litt. De som ikke følger opp slikt blir nedlangt. Hva koster det da å reise langt til en bane for å skyte prøven mon tro? De fleste brenner mer drivstoff og bilslitasje til og fra banen enn et skarve skytegebyr. Det er viktig å ha med seg.

 

Med dagens krise i europa (ja den finnes!) så kan det være at mange blant oss innen relativt kort tid får helt andre bekymringer enn om f.eks. melka koster 12-14 eller 16kr i butikken, men rett og slett OM vi faktisk har en jobb etterhvert...

 

Dette prishysteriet er nok et tegn på at nordmenn EGENTLIG har fryktelig god råd:

 

Vi har i mange tråder diskutert hvor "dyr" jakta har blitt, at det blir "umulig" for "folk flest" å jakte snart?

Bare noe stort humbug. Jakta har aldri vært så billig i forhold til kjøpekraften som i dag. Men når alle skal ha optikk fra øverste hylle, franske gummistøvler, Härkila eller Norrøna jaktklær, og en SUV så de helt sikkert kommer hele veien inn til endeplassen på skogsveien, så ja, da blir det dyrt. Men kom ikke her og si at det er jaktkortet som velter lasset! Like lite som det er gebyret for skyteprøven eller 2kr ekstra på melkeprisen i butikken...

 

Det er helt greit, og veldig fornuftig, å snu krona flere ganger, men det er også greit å sette ting litt i perspektiv.

Det er de store (dyrere en nnødvendig?) tingene som gjør de store utslagene i privatøkonomien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Handler pinnekjøttet mitt hos en liten lokal slakterforretning (som har veldige gode varer!) mest fordi jeg mener det har en verdi at slike forretninger finnes. På samme måte er jeg medlem i et skytterlag som har 450kr i kontingent (og tar 150kr for oppskyting) i stedet for å kjøre til "nabolaget" som har en kontingent på 200kr og samme oppskytingspris (nei-ingen av de lagene krever at en må være medlem for å skyte).

 

 

Du har funnet en billigere plass og har da dermed løst ditt problem-så hva er det du krangler om?

 

 

 

ser poenget mitt gikk deg husforbi

 

hvilket poeng :?:

 

 

EDIT-Kiwi skal få en pils av meg om vi engang møtes!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hva jeg kragler om? jeg krangler ikke om noen verdens ting,jeg sier at jeg synest det er dyrt og litt rart at ei bra bane kan ta 150kr for oppskyting en plass(trondheim 4 timer unna,som jeg har sagt rimelig mange ganger nå),så kommer jeg til en annen plass,flott bane og greier der også og der koster det 450kr.

jeg synest bare at det er litt rart at prisforskjellen kan være så stor. men det synest tydelighvis ingen andre,så da får de bare synest det. jeg har min mening og de, deres mening.

 

mitt "problem" er at det er ingen baner som tar under 400kr for oppskyting runder her,etter hva jeg har lest på nettsidene deres..

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld, men da har du ikke store problemet! :mrgreen:

 

Forklaringen til prisforskjellen tror jeg er følgende:

 

Banen i Trondheim har så stort belegg, at det går bra om de fortsatt er billige? De har kanskje også valgt en "lavprisstrategi"?

 

Blir akkurat som de store supermarkedene kontra lokalbutikkene. Du bor såpass langt på bygda (3t fra Trondheim) at det mest sannsynlig er tynt befolket, og få skyttere å dele kostnadene på? Kanskje spesielt siden det er flere baner, og ikke en stor..

Alle må forholde seg til livets økonomiske realiteter, spesielt små skytterlag.

 

Du får se på den lyse siden av saken: Du har antageligvis veldig lave bokostnader sammenlignet med disse skytterne som har den billige Trondheimsbanen innen rekkevidde! :D

Link to comment
Share on other sites

Karlstad, jeg tror du tar feil på det du sier om at DFS lag får penger pr medlem. Jeg mener det er slutt på denne ordningen.

Tja..... :wink:

Da skyter du på en "dyr" bane.for meg hadde dette kostet 220,-

Hvert enkelt skytterlag får 5,- i statstøtte pr medlem,det blir det ikke mye penger av.

Kjernen er alikevel at DFS får penger av staten i tillegg hvert år
At DFS får disse tilskuddene over forsvarsbudsjettet er politikk,
Link to comment
Share on other sites

De 32milionene er som nevnt i en annen tråd ikke "gratis", men består av leieinntekter for forsvarets bruk av baner og byggninger, leie av tjenester fra skytterkontoret, leie av skyteinstruktører.

Grunnen til at dette hisser opp så mange er sannsynligvis at disse pengene vises, og at mange dermed tror at det kun er DFS som får middler. Idretten samlet får bare i tippemiddler nesten 2 miliarder i år.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kørka er det mulig å bli? Satt og tegnet i eftermiddag, og da følger jeg gjerne Mads Eriksen-modellen (koffein og nikotin som inspirasjon). Og det fungerte fint helt til jeg kom på at vi skulle ta oppskytinga i dag :overrasket:

 

Gud bedre for et slit, var jo som å sitte på en harley med tenningsfeil DUNK...DUNK...DUNK...DUNK...

 

Fikk skutt de siste 15 treningsskuddene pluss to ekstra pga en regnefeil, og da hadde jeg plutselig ikke nok til en ekstra runde oppskyting. Vel, jeg var nå engang på banen og prøva er ikke SÅ vanskelig, så jeg gjorde et forsøk likevel. Og på andre skuddet napper jeg til så gr*nnj*vlig at det ikke er håp. Hva gjør jeg? Sier stopp og prøver en gang til? Neida, jeg skyter meg ferdig i protest, og fikk en bom, akkurat der jeg visste den skulle sitte. Men nå hadde jeg ikke nok skudd til å prøve igjen.

 

Er det mulig å bli mer kørka?

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig å bli mer kørka?

 

Skal tenke over det, finner jeg et bekreftende svar skal jeg poste det! :lol:

 

 

Men du er uansett ikke den eneste, hvis det er noen trøst. :oops:

 

Prøveskjøt mot vanlig blink i dag, 10 skudd i rask rekkefølge, for å sjekke at Aimpointen var sånn noenlude riktig. Den lå på 8ere og 9ere til høyre med grei samling, så da ble det 5 skudd på reinfigur. Alle 5 innafor. Oppskyting og en bom ??? Ny oppskyting on nok en bom ??? Faen skjer da? Helt til jeg tok på løpet. Har ikke kjent så varmt løp siden jeg var MG skytter. Den børsa har jo aldri skutt mer enn 5 skudd om gangen. Og nå lærte jeg at den kaster litt når den blir varm. Får ta en tur på banen i morgen å skyte inn den Aimpointen så den går i 10eren. Litt kjipt det hele fordi jeg må demontere og bytte ringer uansett, med ny innskyting. Men neste mandag tar vi oppskyting uten prøveskudd tror jeg!

Link to comment
Share on other sites

Sjå positivt på det, karar. Ein ekstra tur på skytebana er aldri feil :)

(Med mindre det er sånne kø & stress -baner dokke frekventerar)

 

Fekk no ordna formalitetane i forige veke eg og. Tar den som regel sittande, men eg er ikkje heilt fornøgd før eg har klart den ståande ein gong og. Vi har ei slags greie i skyttarlaget og i slekta at prøva helst skal skytast ståande. I år gjekk det på første forsøk, so eg er faktisk litt fornøgd med meg sjølv.

Tar prøva med kombien og, men med den skyte eg liggande. Den er ikkje betre å skyte med enn det trengs... Lav kolbe, høgt montert kikkert, eit avtrekk som kjennes ut som det er 4 kg... Heldigvis er presisjonen sånn nokonlunde, so prøva går greit viss eg gjer jobben.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye aggresjon..

 

Jeg er med i et DFS lag med ei jegergruppe som arrangerer ca 20 treningskvelder i året for jegere og trening to kvelder i uka for ungdomsskyttere, noen seniorer og noen jegere. Det kan kjøpes kaffe, brus og av og til vafler på treningene og rundt 150 jegere skyter opp i året.

 

Med en medlemskapspris på 350 og oppskytingspris på 150 blir det ca 500 kr for å bruke anlegget for en jeger. Og hva får han/hun igjen for det?

 

En ting er bygging av banen og vedlikehold av standplasser og graver. Det kostet mye å bygge, men vedlikeholdet er begrenset, men med lange mellomrom må det skiftes tak, og det koster en del.

 

Elektronikken er en annen sak. Vi kjøper gummibånd for mellom 15 og 20 000 i året pluss reperasjoner og andre slitedeler for mellom 10 og 15 000, slik at årlige kostnader på 100m er ca 30 000. Anlegget er over 10 år gammelt og dette tallet har vært ganske stabilt.

 

Monitorene begynner å bli slitne og de må byttes ut de nærmeste årene. Skivene er enklere å holde oppdatert så de vil holde noe lengre. Det betyr at monitorene må avskrives over maks 15 år og skivene over kanskje 20 år. Hovedproblemet her er skudd i treverket eller i elektronikken. Slikt skjer så å si aldri med dfs skyting, men hender av og til med ikke innskutte våpen og enkelte dårlige skyttere eller våpen som det heldigvis er blitt atskillig færre av.

 

Nye monitorer koster nå ca 18 000 og skiver med motortrekk koster rundt 10 000 pr stk, i tillegg kommer gravskap, standplasskap, kabling, pc adapter, tilkoblingsbokser og ekstra frontskiver (trenger ekstra med rein og ekstra med blink til hver skive). I realiteten betyr dette at vi må sette av rundt 20 000 i året til kjøpe inn komponenter som blir ødelagte over tid eller blir teknisk utdaterte, bare på 100m.

 

Slitasjen på skivegummien er ganske lik mellom vanlig blyspiss, helmantel og DFS ammo. Den gamle rekruttammoen fra Sierre spiste gummi, men ble bedret for noen år siden så nå er det bare butte kuler fra store kalibre som er et problem sammen med noen kuler med ekstremt rask ekspansjon.

 

Men konklusjonen på økonomispørsmålet er at ja, laget sitter igjen med noen kroner på jegerskytinga, men bare om vi tar med medlemskontingenten og lar være å ta med driftskostnadene på banen som sådan, med strøm, forsikringer og løpende vedlikehold av skytterhus. Og uten disse kronene er det vanskelig å opprettholde et høykvalitets tilbud til brukerne av banen. Men det er heller ingen tvil om at jegerne er fullverdige medlemmer av laget, med både rettigheter og plikter. Vi forventer også en viss innsats på dugnadsfronten for at vi skal kunne holde prisen på jegerskytinga der den er i dag.

Link to comment
Share on other sites

Staten gir dfs 32 mill pr år. Et skytterlag med 250 medlemmer får rundt 6-8 000 til drift.

 

Mens et NSF lag på 250 medlemmer vil måtte innbetale ca 56 000 til forbundet av medlemskontingenten om alle medlemmene er voksne. Da får medlemmene Skytternytt i posten noen ganger i året. Men der er årsaken at forbundet får minimalt til drift fra NIF og skal drive landslagene delvis for egne penger i tillegg til det de får fra NIF og olympiatoppen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke noe stort problem om jegerne ikke står som medlemmer i skytterlagene bortsett fra noen områder,

 

1. Laget vil ikke ha den forankringen og legitimiteten i bygda som en trenger

2. Laget vil miste en del dugnadshender

2. Laget vil måtte drive jegerskytingen som butikk. Det vil si at prisen vil skrus så høyt som markedet tåler. Det eneste fornuftige ville være at skyttersamlagene satte en minimumspris som alle måtte forholde seg til og så kunne lagene gjøre seg attraktive ved å tilby tilleggstjenester som innskyting, gjennomgang av våpen etc. avhengig av hva de har kompetanse og innsatsvilje til.

Jeg tviler på at trening og oppskyting ville vil koste under kr. 1 000 med en slik modell. Se bare hva som har skjedd med hagleanlegget på Løvenskiold.

Link to comment
Share on other sites

Årets storviltprøve gikk helt greit i år også, med samtlige børser.

 

I "mitt" skytterlag er det flere mulige betalingsvalg.

 

Selv har jeg valgt å være "fullprismedlem", dvs da betaler jeg 450 kr for året. Det inkluderer da fri bruk av banen og 3 oppskytinger (3 forsøk på ei børse, eller oppskyting på 3 børser!).

 

Så kan en velge å betal 150 kr i medlemsavgift, men betale for hver trening (20 kr) og for hver oppskyting (60 kr), blir da 230 kroner for å skyte opp på ei børse om en greier det på første forsøk.

 

Og det siste alernativet er å ikke være medlem, da koster det 40 kroner for hver trening og 120 for hver oppskyting. Det blir da 200 kroner for oppskyting med ei børse.

 

Dette er på en bane som ikke er av de mest moderne, men koselig. Vi har ikke elektroniske skiver annet enn på løpende elg (som koster 2 kr perskudd for medlemmer, og 4 kr per skudd for ikkemedlemmer), skivene våre er av inntrekktypen, noe jeg for min del synes er mye mer sosialt enn elektroniske skiver.

 

Så, for den som "bare" skal skyte opp, og ikke liker å menge seg med andre skyttere, er det billgst å ikke være medlem.

 

Vi er en fast gjeng som trives på banen, syns det er artig å skyte, artig å treffes til en kopp kaffe, jaktskrøner osv osv, som betaler 450 kroner, og synes det er veldig billig.

 

Banen åpner 1. mai og er åpen 3 dager i uka frem til elgjakta starter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...