Jump to content

Problemer med politiets nye skarpskyttervåpen (Steyr SSG 08-A1)


jkb

Recommended Posts

Torf skrev (1 minutt siden):

Hva slags rifle bruker Beredskapstroppen?

Har hatt FN SCAR-H i en rekke bilder de siste årene, deriblant under skyting fra helikopter. Antar det er den.

 

Bly skrev (1 time siden):

Når de ikke får til å bruke ei boltrifle på trygt vis tør jeg ikke tenke på hva som blir resultatet med en halvauto

"Rifla gikk av automatisk da det ble ladet hardt, ladet forsiktig, men avsikret hardt, og da det ble banket på med knokene litt på sidene av våpenet...."

 

Dette høres da vitterlig ut som våpenfeil, ikke brukerfeil?? At de nå ved tre anledninger har opplevd utilsiktet avfyring uten kontakt med avtrekker, er vel absolutt grunn til bekymring, uavhengig av hvor presis rifla er. At de tilsynelatende klarer å fremprovosere avfyring slik de beskriver, bedrer ikke saken. Og det hjelper definitivt ikke at dette skjer ETTER at rifla er "friskmeldt".

 

FN SCAR og HK 417 er nok ikke like presise, men de skyter iallefall ikke av at man "lader hardt".

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, JacArcher said:

Dette høres da vitterlig ut som våpenfeil, ikke brukerfeil??

De har vel kjøpt et litt for delikat avtrekk som de ikke evner å serve på forsvarlig vis? Jeg kjenner ikke rifla eller hvilke rutiner de har så jeg antar jo bare, men jeg tenker nå mitt 😉 

 

Som @Torfsier; Hadde jeg bestemt hva slags skarpskytterrifle Politiet skulle hatt hadde det blitt følgende:

 

-AI AT i enkleste versjon med militæravtrekk og plombert pipeskifteskrue.

-S&B PMII 3-12x50 i enkleste utgave, utenparallaksejustering, med parallakse innstilt på 100m.

 

KISS..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2020 at 9:19 PM, Röda_Lacket said:

 

 

Politiet har større problemer med betjening av Mp5 enn tjeneste pistol forresten. Det er flere som nesten stryker på eksamen på dette våpenet.


Faren til en kompis var politi og var på en del anti-terrorkurs osv på den tida politiet fikk MP-5. Det var vist noen ulykker der de skjøt av seg ytterste leddet på pekefingeren på høyrehanda, da de hadde lært å "peke" med fingeren på målet de skulle skyte da de brukte US-carabin. Men med den stutte pipa på MP5 havna da fingeren forran munningen. Pang - au!
 

Link to comment
Share on other sites

Röda_Lacket skrev (34 minutter siden):

 

Det å peke med fingeren på venstrehånda (høyrehendt skytter, tohåndsvåpen), er uansett bare tull. 

Det tror jeg og, men det var nå det vi lærte. Det var veldig viktig å peke med den fingeren når vi skjøt med AG3. Og Forsvaret vet alltid best.

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, M67 said:

Det tror jeg og, men det var nå det vi lærte. Det var veldig viktig å peke med den fingeren når vi skjøt med AG3. Og Forsvaret vet alltid best.

 

K


Særlig 19 år gamle Sersjanter og USK korporaler....de viste altid best. Og nåde den sosm opponerte, da vanket det refs og kakebu. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, kjella said:

Hvor avtjente du din verneplikt, Sovjet?


Hærens samband. Vi hadde en kar som likte å opponere, bedre ordrenekt eller rett og slett drite i dem, så han ble buret inne titt og ofte. På et tidspunkt brøt han seg ut av arresten og prøvde å slå ned Regimentssjefen, etter at han hadde stjålet en bil...


Dette var da alle måtte inn, eller sitte i fengsel. Så man slet jo med alt mulig rart, og befalets tolmodighet var deretter. Særlig på rekruttskolen, hvor 
befalet vi forholdt oss til kom rett fra befalsskolen i samme leir, og hadde ikke vært i Nord Norge og blitt folk av enda...så de var ganske maktsjuke, og da ble det jo litt pushback fra oss også. 

Da vi kom til Bardufoss var befalet en helt annen type, og det var nesten ingen konflikter, selv om et par satt i kakebua med 14 dager resttjeneste, da resten av oss dimiterte, ette rå ha dratt dimmefestene litt for langt.

Selv fikk jeg bare 100 kr i refs for å a forsovet meg tre ganger. Noe som betydde at man ble ropt opp framfor hele kompaniet, og måtte stile seg opp ved siden av kompanisjefen mens forbrytelse og straff ble kunngjort for hele avdlelingen med høy kapteinsstemme. Dette var jo særdeles flaut for de som hadde blitt tatt for runking på dass. 


 


 



 

Edited by Tjukkas
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tjukkas said:

 

Selv fikk jeg bare 100 kr i refs for å a forsovet meg tre ganger. Noe som betydde at man ble ropt opp framfor hele kompaniet, og måtte stile seg opp ved siden av kompanisjefen mens forbrytelse og straff ble kunngjort for hele avdlelingen med høy kapteinsstemme. Dette var jo særdeles flaut for de som hadde blitt tatt for runking på dass. 

😂

Dette reiser noen spørsmål: Hvordan blir man tatt for slikt, og hvor er det reglementert å runke?

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (Akkurat nå):

 Nei heldigvis..

På mange måter ja. For soldatene utvilsomt. Forsvaret på 80-tallet hadde et enormt ledelsesproblem på lavere nivåer, med herskesyke mobbere i fri dressur. Eventuell motivasjon for tjenesten ble fort plukket av.

 

Men samtidig hadde vi et forsvar på den tiden. Jeg tror en mobilisering på den tida ville vært lett kaotisk, men man stilte relativt mye bevæpnet personell, i mange deler av landet, og mange avdelinger ville ha kommet et godt stykke på vei med oppdraget sitt. Idag? Alt som er, alt som er, er mye bedre, men det er så lite. 

 

Forsvaret vi har i dag er nok "bedre", mer "effektivt", men det er forskjell på å være effektiv, og å ha effekt.  

 

Det holder med noen hundre mann for samle NATO-goodwill Afghanistan og andre land vi ikke har noe egentlig usnakket med, men når Russerne kommer...

 

https://fb.watch/adaLoCnly0/

 

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nei forsvaret er ikke hva det var på gott og vont. Jeg startet min løpebane i forsvaret på Hysens fort to uker oppsatt med AG3. Deretter tre måneder på Håkonsvern med Signal, Radio  og krypto opplæring, uten våpen. Neste Ness fort som signalist i 9 måneder. Vi som kom sist i den nye kontingenten hadde de ikke AG3 til store kull rundt 1980, så vi fikk totalt utslitte Colt 45 de kunne avfyre skudd men hvor det traff var med tilfeldig. Men vi trøstet oss med at utenfor signalstasjonen hadde vi en 20mm automat kanon som var skikkelig moro og skyte med. Husker ikke nå hva den het men det var en slik sak med bøyler mot skuldra uten sveiver. Da jeg dimitterte der som såkalt ledene menig regnet jeg med å være ferdig med forsvaret.

Men det gikk ikke mange år før jeg ble innkalt til sjøheimevernet. De hadde klart og få lister over alle som inneha maritim utdannelse og sertifikater og som ikke sto mønstret på noen båt. Så da var det på han igjen. Møtte opp til utdeling av utstyr og fikk tildelt loslitt uniform og utslitt Schmeisser maskinpistol. Deretter en uke eller to på befalskurs og så et par uker på skipssjefs kurs. Så ble en påhengt en stripe og etter en øvelse som NK fikk jeg to striper og neste år var jeg skipssjef. Da fikk jeg på nytt tildelt en Colt 45 men denne gangen fikk jeg en som virket helt fint og som faktisk kunne treffe det en siktet på. Etter en tid fikk vi MP5 noe som var et stort fremskritt og det var mulig og skyte på blink på 100m. Coltene ble også skiftet ut med Glock.  Etter vært fikk vi jo nye hurtiggående båter og i den forbindelse var jeg 2-3 uker på hurtigbåtførerkurs på MTB skolen på Håkonsvern og det skal få være det beste kurset jeg har vært med på i både sivil og militær sammenheng. Vi kjørte Stridsbåt 90 dag og natt og trente på all slags navigasjon med svært flinke instruktører. Var i sjøheimevernet til jeg fylte 41 år da takket jeg for meg og leverte inn alt unntatt marsstøvler, beret, capsen og den sorte gore tex kjeledressen som jeg fikk beholde.

Men nå er både kystartilleriet og sjøheimevernet nedlagt. I Nord-Norge er det jo knapt forsvar igjen. Det og kunne forsvare oss mot et eventuelt angrep er vist ikke så viktig lengre. Det som betyr noe nå er vist og kunne delta i alskens slags operasjoner rundt omkring enten vi har noe med konfliktene å gjøre eller ikke.

  • Like 1
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Det eneste forsvaret vårt er i stand til nå er å ri tappert ut for å dø ærefult på slagmarken, i håp om å vekke NATO's skamvett såpass at de kommer og befrir oss fra okkupasjonen. 
Og da hjelper det jo godt med noen amerikanske og britiske lik blant de norske. Også må man jo huske at krigen er ikke over bare fordi man blir okkupert, for de blir vi. Men det er bare starten på krigen.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle NATO redde Norge?

Om energieksporten ikke forstyrres nevneverdig tviler jeg på at den europeiske delen av NATO gjør noe (hva skulle de evt gjort? Sent tyskere med kosteskaft? Eller engelsk arbeiderungdom som kanonføde?).

 

Tror helt ærlig tv-serien Okkupert er nokså nært slik en evt okkupasjon ville utartet seg.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Hvorfor skulle NATO redde Norge?

Om energieksporten ikke forstyrres nevneverdig tviler jeg på at den europeiske delen av NATO gjør noe (hva skulle de evt gjort? Sent tyskere med kosteskaft? Eller engelsk arbeiderungdom som kanonføde?).

 

Tror helt ærlig tv-serien Okkupert er nokså nært slik en evt okkupasjon ville utartet seg.


Å blir det mange nok amerikanske  og britiske lik oppi i Lyngenfjellene, blir de nok nødt tiul å foreta seg noe.

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (På 30.12.2021 den 16.34):


Å blir det mange nok amerikanske  og britiske lik oppi i Lyngenfjellene, blir de nok nødt tiul å foreta seg noe.

 

Det kan jo være, men det er ikke sannsynlig. At de er nødt til å foreta seg noe hvis Nato skal ha noen mening, er jeg overbevist om. Uten at jeg på noen måte vet noe om hva Nato har planlagt i tilfelle ett Russisk angrep på ett Nato land, så har de nok i bakhodet Dunkirk og har vurdert strategier. Å frakte tropper til Troms for å stoppe russerne der, tror jeg ikke er plan A.

Hvis Russland angriper Nato, vil foreks både Ukraina og Georgia øyeblikkelig være de facto Nato medlemmer. Og med Nato i Ukraina, er plutselig Sevastopol og Russlands Svartehavsflåte ganske sårbar. Derav Putins motvilje mot Nato i Ukraina. Russlands enklave Kaliningrad, midt i Nato og EU, vil være umulig for Russland å forsvare. Russlands oversjøiske baser i Syria og andre steder, samt de som planlegges bygd i Egypt , Sudan , øst Afrika og andre steder vil også være isolerte. Selv om Tyrkia, som ett Nato land som akkurat nå framstår som veldig russiskvennlige, skulle slippe russiske skip gjennom Bosporos, vil de alle  likevel være easy picking for den amerikanske flåten i middelhavet. De vil aldri kunne forsyne utenlandsbasene sine. I det hele tatt er ikke Russland 3 meter høy strategisk. Selvfølgelig vil ikke Nato sende styrker og en marine inn i Østersjøen for å stoppe russere som angriper de baltiske Nato landene. Det ville være selvmord. De vil angripe der de vet de vinner. Og de vil stenge av Russlands gassledning til Europa. Mange tror at denne gasstilførselen er en måte Russland har balletak på vesten på, men det er omvendt . Denne gassen er Russlands eneste måte å tjene penger på. Europa har flere kilder til gass. Joda, gassen vil bli dyrere , men "war is hell". Heller det enn ungdommene våre i likposer. Og det virkelig nakkeskuddet vil være å stenge Russland ute fra Swift og annet internasjonalt bank samarbeid. Det hviskes om det allerede og er det noe Russland frykter, så er det akkurat dette. Det vil være økonomisk ødeleggende nesten på linje med ett atomangrep. Å gjøre det pga ett angrep på Ukraina tror jeg Nato vil kvie seg for.  Men er Nato under angrep, er det jo krig likevel, så da kan man like godt bruke økonomiske "atomvåpen". En fullskala krig med Nato vil Russland tape. Det vet Putin også. Det han  garantert vurderer hele tiden, er hvor langt han kan true, presse, og opptre aggressivt uten at det skjer. 

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så spørs det om NATO er villig til å gå til krig fordi Russland rusler inn i øst Finnmark, tar Kirkenes og Pasvikdalen, men  stopper ved Tana bru, men bomber Banak, Bardufoss og Evenes og Andøya flystasjon til grus. Samtidig som de tar Gotland fra Svenskene og annekterer Svalbard.
Russland bruker gjerne osthøvelprinsippet når de forsyner seg andres land. 
 

Link to comment
Share on other sites

Joda, det er mye som spørs. Ikke vet jeg hva Nato er villig til, når det kommer til stykket. Men at Russland skulle rusle inn i Finnmark  for å ta Pasvik og Kirkenes er enda mer tvilsomt. Hva skulle de med det ? Ikke oppnår de noe strategisk, og slett ikke økonomisk. Derimot vil de garantert tape mye økonomisk, selv om det ikke blir krig av det. Sanksjonene vil ikke bli lettere, men sannsynligheten for at de blir flere og mer smertefulle, er større enn at de ikke blir det. Og ostehøvelen skremmer både svenskene, finnene og polakkene, akkurat som den skremmer de baltiske landene. Det kan være ting som tyder på at de på Nato siden ser historiske paralleller til verden årene før 1939 akkurat nå. Den gangen prøvde vestmaktene alt de kunne for å blidgjøre en tysk diktator, for å unngå en krig. Og så startet krigen likevel.  For ostehøvelen skavet til slutt så dypt at smerteterskelen ble brutt. Nå har til og med sindige Tyskland sagt at Russisk gass ikke er en livsnødvendighet for dem, og at det ikke er det viktigste for dem at Putin er fornøyd. Jeg vet ikke hva framtiden bringer, men å veksle inn euro eller dollar, for å kjøpe opp rubel ser jeg på som en investering som ikke gir stor sjanse til gevinst...

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

@Robinson Ja Putlers Anschluss er jo allerede godt i gang, og han har jo allerede sitt eget lille Putlerjugend med noen hundretusen unger som får våpentrening og blir indoktrinert etter alle kunstens regler. Så paralellene er jo ganske tydelige. Man starter med steder som har rusisktalende befolkning , og så peiser man på etter det. Kirkenes er et praktisk sted å starte, da man slipper å forandre språket på veiskiltene....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...

Snakk om å gå i sirkler.

I 1982-83 parkerte jeg Opel Mantaen min, på eksakt samme sted hvor Breivik parkerte sin bombe, og hentet ut resten av  5,56NATO overskuddsammo fra Justisdepartementet i høyblokka etter at Politiet ikke ville bruke HK33 pga faren for overpenetrasjon. Mantaen min bunnet fjæringen pga overlast av Sako 55gr militærammo. Jeg skjøt flere år med denne ammoen før jeg gikk tom. Mens jeg var der forsøkte jeg også å overbevise byråsjef Hassel om at det også var smart å anskaffe noen lyddempede MP5SD i tillegg til vanlige MP5 :-) Om han hørte etter ville han ikke svare på senere.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sako_35 skrev (På 9.5.2023 den 20.18):

Det de faktisk burde se på er hvorfor er dette bare et problem i det norske politiet, ikke hos andre brukere av våpenet.

Det er vel også en kjent sak at politiets oppgaver med denne typen våpen er best tjent med en presis boltrifle fremfor en halvautomatisk rifle. Politiets oppgaver med dette våpensystemet skiller seg vesentlig fra Forsvarets oppgaver. Men jeg har full forståelse at en halvautomat ala HK417 ol. våpensystemer har en høyere kulhetsfaktor kontra en vesentlig mere presis boltrifle.
Men valg av verktøy bør vel være styrt av bruksoppgaver kontra kulhetsfaktor eller hva?

Edited by NM149
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Er det tilfelle at dette kun har vært ett problem for norsk politi sine våpen?I så fall burde det være mulig å finne ut hvorfor.

Når det gjelder forskjellen i presisjon,så er vel den nærmest irrelevant på de avstandene de skyter på.

Link to comment
Share on other sites

Mailman skrev (1 time siden):

Er det tilfelle at dette kun har vært ett problem for norsk politi sine våpen?I så fall burde det være mulig å finne ut hvorfor.

Når det gjelder forskjellen i presisjon,så er vel den nærmest irrelevant på de avstandene de skyter på.

Er de på godt norsk vis levert med noen norske særkrav?

 

Hva norsk politi skal med en hk417 skjønner ikke jeg..

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Sakoen75 said:

Hvor langt hold må det skytes på før en HK-417 eller annen halvautomatisk skarpskytter rifle ikke er presis nok? Husker ikke presisjons kravet i anbudet, kanskje noen andre husker det?

Da er du nok kommet ut på avstander som politiet aldri kommer til å skyte på

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det er min tanke også @Mailman.

 

 

Noen tanker fra politiet selv.

Deler av skarpskyttermiljøet reagerer på at en halvautomatisk løsning er ekskludert fra anbudsprosessen. De mener politiet ikke tar inn over seg endringer i hvilke situasjoner skarpskytteren kan havne i, situasjoner hvor en manuell rifle har for store begrensninger.

– Vi ser at flere og flere skarpskyttermiljøer utenfor Norge velger halvautomatiske løsninger, hvorfor skal ikke vi gå inn og teste om dette er tjenlig også for våre skarpskyttere ute i politidistriktene? spør Kai-Inge Schaathun Larsen.

Han er opplæringsansvarlig på våpen for både grunnutdanning og videreutdanning ved Politihøgskolen (PHS). I tillegg er han kursleder ved etatens skarpskytterutdanning.

Schaathun Larsen er kritisk til at det er en 10 år gammel fagplan for skarpskytterne som er valgt som rettleder for hvilke oppgaver en skarpskytter skal håndtere i framtiden.

– Den er vag og noe foreldet. Husk at når vi nå velger våpen gjør vi det for de neste 20 år fremover i tid. I fagplanen heter det likevel at skarpskytteren «skal kunne benytte skarpskyttervåpen i taktiske situasjoner i operativ tjeneste». Hvis vi tenker på hvordan de taktiske situasjonene ser ut i årene fremover, er det lett å forestille seg at de kan se annerledes ut, enn det vi så da dagens fagplan ble laget. Det skal ikke mye fantasi til for å se at den tradisjonelle rollen til skarpskytteren vil endre seg, sier han til Politiforum.

– Store begrensninger
Et vanlig scenario har vært at skarpskytteren har hatt en tilbaketrukket rolle for å sikre egne mannskaper, og eventuelt ta ut farlige personer på lang avstand.

– Med ekstreme oppdrag i tankene, som politiet de senere år har hatt, er det slett ikke sikkert at skarpskytteren får anledning til å ha den tilbaketrukne og statiske rollen han til nå har vært tiltenkt. I en kritisk situasjon, er det ikke sikkert at det vil være mannskap nok til å legge en skarpskytter på avstand. Hvem vet om vedkommende vil måtte trekkes inn mot hendelser inne i bygg, mot kjøretøy eller til taktiske bevegelser i terrenget. I et virkelig scenario vet man aldri hva slags oppdrag en skarpskytter skal håndtere. Nå tenkes det åpenbart for smalt i forhold til fremtidige behov, sier Schaathun Larsen.

Link to comment
Share on other sites

Et par ting her.

1. Politiets skarpskyttere har ikke tillit til dagens våpen, og pga mangelen/feilen ønskes da nytt våpen.

2. Fagmiljøet i politiet mener halvauto skarpskytterrifle kan løse de oppdragene våpenet kreves for. Det handler ikke om kulhetsfaktor, som noen her antyder
3. Kontrakten på Steyr rifla gikk ut i 2019, så skal det kjøpes nytt så må det lyses ut på anbud. Slik er anskaffelsesregelverket i Norge.

4. Hva feilen på Steyr riflene faktisk er, er ganske godt kjent i politiet, men har vel ikke blitt kommunisert ut.

5. Presisjonskravet på forrige runde var <1MOA. Hva kravet er på denne runden kan man finne ut dersom man har tilgang til Doffin/EU Supply, men burde ikke publiseres.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (17 timer siden):

4. Hva feilen på Steyr riflene faktisk er, er ganske godt kjent i politiet, men har vel ikke blitt kommunisert ut.

Siden det fins en del av disse riflene sivilt, som ikke har dette problemet, så lurer jeg på hva det består i?

 

K

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, M67 said:

Siden det fins en del av disse riflene sivilt, som ikke har dette problemet, så lurer jeg på hva det består i?

Var det ikke noe med kravspec som gjorde at norsk politi har annet avtrekk på disse, som er problemet? 🤔

 

10 minutes ago, beaker said:

Kva type våpen er egna både for å springe rundt inne i eit bygg og til skarpskyting på lang avstand?

Jeg ville heller hatt halvauto en bolt om jeg måtte vært forberedt på begge deler vertfall. 

Edited by FreeSkier
Småjust
Link to comment
Share on other sites

Har ingen anelse på hva de evt. har behov for. Hver sin STR i 6,5x55 med vision chassis burde jo egentlig ha funka greit? 😏 Både tilgjengelig, utprøvd å ganske så driftsikker. Rimelig også vil jeg tro. 

 

Men som sagt, jeg har ingen anelse på hvilke krav å praktisk bruk det faktisk er snakk om. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Å tro at norsk politi skal ende opp i situasjoner der de må løpe rundt og skyte med automatvåpen på et slikt nivå er bare tøv; "noen" ønsker seg kult utstyr.

Det kan man si. Men at de skal skyte på så langt hold at man  ha ei boltrifle/ren skarpskytterrifle er også litt søkt. Da er vi på så langt hold at vind og slikt setter politiets mannskaper (pga treningsnivå) helt ut av spill uansett.

I realiteten sitter de på tak under konserter og observerer, og skyter gassflasker når det brenner. Til det første er en god kikkert best, og til det andre fungerer alt.

 

I dag, i 2023, er det vel mer relevant å spørre "hvorfor skal de ikke ha en halvauto?" Det viktigste er at de kjøper noe kurant, ikke noe som er så sært at det slutter å virke med en gang. Hadde de kjøpt en "stock" AI AT hadde vi ikke hatt denne diskusjonen for eksempel.

 

Det naturlige vil være å kjøpe HK417, "as is", eller noe annet standard i den sjangeren. SIG MCX Spear / XM7, med XM157-siktet er vel min favoritt når en jakter "kulhet" - og det tror jeg man gjør, når man ikke bare kan bruke f.eks. en Tikka Supervarmint til å skyte disse gassflaskene... Så kunne de hatt HK416 til å storme bygninger. Jeg skjønner ikke hvorfor det trenger å være så komplisert.



 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ei HK417/MR308, eventuelt noe annet halvauto med bedre avtrekk er det valget jeg hadde tatt om jeg skulle valgt skarpskytterrifle til politiet, for det tiltenkte behovet som politiet i vesten generelt har. Om politiet hadde behov for ei grisepresis og dyr boltrifle for mål på 1000m+, da har man ringt etter feil etat i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Den er forsåvidt låst om dagen. 

 

Men man skulle jo tro sjansene for slike hendelser er større med halvauto enn med boltrifle? 🤔 Var litt med det i bakhodet jeg posta her. 

Halvauto vil vel muligens også kreve mer våpenteknisk trening/opplæring? 

 

Men om halvauto holder mer enn godt nok presisjonskravene, så hadde jo jeg også heller villa hatt det i en skarp å litt uoversiktlig situasjon. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...