Jump to content

Problemer med politiets nye skarpskyttervåpen (Steyr SSG 08-A1)


jkb

Recommended Posts

Ildhåndgrepene er som følger:

 

Tøm våpen:

Sikre våpen dersom det ikke er gjort

Magasin ut

Ladegrep for å få ut evt kamret patron

Låse sluttstykke i bakre stilling

Visuell sjekk av kammer og støtbunn

Fysisk sjekk av kammer og støtbunn

Slippe sluttstykket frem

Tørravtrekk i sikker retning

Tomt magasin inn

 

Dette er prosedyren som brukes ved f.eks innpassering i camp i intops, men da skal ikke magasin inn i våpenet igjen.

 

Blir også gjort ifm oppsitting på vogn, dersom man har med seg våpen inn i telt etc, men da har man ammunisjon i magasinet man setter i på slutten.


Tøm våpen kontroller:

Sikre våpen dersom det ikke er gjort

Magasin ut

Ladegrep for å få ut evt kamret patron

Låse sluttstykke i bakre stilling

Visuell sjekk av kammer og støtbunn

Fysisk sjekk av kammer og støtbunn


Slik forblir våpenet inntill det blir gitt ordre om å spenne ned, lade etc.

 

Stort sett brukt ifm skytebanetjeneste, for å ha kontroll på status på våpen.

 

De aller aller fleste vådeskudd skjer ifm tømming, pga brudd på prosedyren (ildhåndgrepet).

Link to comment
Share on other sites

@M67

 

Synes du 86 vådeskudd på 9 år er mye?

 

Det er ca 5500 politiansatte med IP4 og IP3 godkjenning, pluss noen med IP2 og IP1.


Fra en PF-artikkel i 2015, under perioden med generell bevæpning:

 

Det er i år rapportert ca. 20 tilfeller av vådeskudd, først og fremst knyttet til nedspenning av våpenet. Dette må sammenholdes med at det kan antas å skje mellom 4000 og 5000 nedspenninger av våpen per døgn. Hittil i år er det da foretatt ca.1,2 millioner nedspenninger. Med andre ord utgjør et vådeskudd for hver 60000 en sannsynlighet på 0,000016. For de fleste av oss blir dette bare tall. Basert på statistikk fra Transportøkonomisk Institutt vil sannsynligheten for å bli utsatt for en ulykke i trafikken være 0,002 for hver 10000 kjøretøy-km. For tjenestepersoner i politiet synes det altså mer risikofylt å kjøre bil til jobben.

 

https://www.nrk.no/ytring/bomskudd-om-politiskudd-1.12583303

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 i Libanon satte vi det fullada magasiet rett i våpenet igjen. På Balkan gikk magasinet i lomma i leir. 

I Libanon hadde vi også en egen hylle hvor vi la magasinet under puss i eget AO , for forhindre situasjonen der du pusser våpenet, setter det sammen igjen, inkludert magasinet, og tar avtrekk med magasinet i.....du måtte fysisk gå å hente det først. Alt for å forhindre at sløve, trøtte . slitne gubb gjorde feil. 


I Heggelia leir gikk avtrekket i "sikker retning" over E6 og inn i en husvegg....
 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Artikler og statistikk kan brukes til det man ønsker, alt etter hva man sammenligner.

Når trenden på antall vådeskudd går ned, så kan jo det tyde på at mer trening eller erfaring hjelper på.

Vil tro det var ganske stressende for en del politi å plutselig skulle forholde seg til å bære våpen på jobb. 

Vil også tro de fleste i intops tenker mer på at de bærer skarpe våpen de første dagene sammenlignet med de siste dagene før de reiser hjem igjen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (47 minutter siden):

Tøm våpen:

Sikre våpen dersom det ikke er gjort

Magasin ut

Ladegrep for å få ut evt kamret patron

Låse sluttstykke i bakre stilling

Visuell sjekk av kammer og støtbunn

Fysisk sjekk av kammer og støtbunn

Slippe sluttstykket frem

Tørravtrekk i sikker retning

Tomt magasin inn

 

 

pluss "sikre våpen" til slutt :) 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Slipp løs noen sivile HMS-folk på dem, noen fra flyindustrien, eller olja, så skal du se. Det fins metoder i industrien, ingen grunn til at de ikke skal virke på offentlig ansatte. Utpek ansvarlige for å unngå vådeskudd på hver politistasjon, gjennomfør undersøkelser for å finne hvorfor de skjer, og hvordan unngå - gjennomfør tiltakene. Mål mellomledere på det, forlang rapportering av alt som nesten ble, eller kunne blitt vådeskudd, osv...
Kjør holdningskampanjer. Få opp fokus. GJENNOMFØR sikkerhetsreglene man allerede har

Forsvarets sikkerhetskultur kjenner jeg bedre enn de fleste, og nivået er der de fleste var da man begynte med organisert HMS arbeid. Man har utarbeidet prosedyrer, utdanningsplaner, sikkerhetsbestemmelser og rutiner. Men det tar tid før det virker i praksis fordi mange tror at når papirarbeidet er gjort så går resten av seg selv. Men mye av holdningene tar det tid å endre og det tar tid å innarbeide holdninger som gjennomsyrer hele organisasjonen og som koster tid og penger. I tillegg har man en atoritær organisasjon, og den som påtaler sjefens tabber får det ofte vanskelig. Det er også fremdeles en kultur der alvorlige feil og hendelser skal dekkes over slik at ingen kan lastes for hendelsen.

Jeg kjenner ikke politiets organisasjon like godt, men jeg ville bli overasket om den avviker fra det jeg har beskrevet for Forsvaret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, FreeSkier said:

Enkleste måte å forhindre en del vådeskudd i politiet hadde vel muligens vært å slutte å gå med patron i kammeret? Men det er en helt annen diskusjon igjen. 

 

 

Nope, har ikke noe påvirkning på det. Det er tryggere med ladd våpen enn med halvladd.

 

Det vil medføre større risiko for alle dersom politiet gikk med halvladd våpen.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Per-S said:

Forsvarets sikkerhetskultur kjenner jeg bedre enn de fleste, og nivået er der de fleste var da man begynte med organisert HMS arbeid. Man har utarbeidet prosedyrer, utdanningsplaner, sikkerhetsbestemmelser og rutiner. Men det tar tid før det virker i praksis fordi mange tror at når papirarbeidet er gjort så går resten av seg selv. Men mye av holdningene tar det tid å endre og det tar tid å innarbeide holdninger som gjennomsyrer hele organisasjonen og som koster tid og penger. I tillegg har man en atoritær organisasjon, og den som påtaler sjefens tabber får det ofte vanskelig. Det er også fremdeles en kultur der alvorlige feil og hendelser skal dekkes over slik at ingen kan lastes for hendelsen.

Jeg kjenner ikke politiets organisasjon like godt, men jeg ville bli overasket om den avviker fra det jeg har beskrevet for Forsvaret.

Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av Forsvaret.

 

Vet ikke hvilken forsvarsgren du var i, når eller hvor lenge, men i Hæren er det ikke slik du beskriver.

 

Det vil alltid være anekdoter, men som organisasjon så er det ikke en kultur som feier sikkerhetsbrudd under teppet.

Link to comment
Share on other sites

Uten å peke en finger på noen spesielle så ris det en rimelig høy hest og glemmes å skille mellom en tur på skytebanen når alt stemmer og tjeneste 24/7 365dager i året.

Først av alt, selvfølgelig ønsker alle et miljø uten vådeskudd og skader.

Politiet og forsvaret har (må ha) en annen aksept for risiko enn en bedrift. Et smelteverk eller platform kan enkelt la prosessen eller vedlikeholdet vente litt så ingen snubler i trappa for at de må løpe. Politiet og forsvaret må løpe i trappa for å stoppe en trussel og da må de tåle at noen snubler iblant selv på trening.

Selvfølgelig jobber politiet og forsvaret for null uønskede hendelser men det er litt mange ytre faktorer som det ikke kan holdes like lett kontroll på ved å trykke på pause.

 

I oljebransjen er det daglige hendelser selv om vi ønsker å tro noe annet.

Gi meg en større bedrift som ikke har hatt en hendelse eller tilløp til hendelse de siste 5 årene, også de "glemte" hendelsene som ble finjustert på papiret. Tror nesten alle har noe dessverre.

 

 

Edited by Sakoen75
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (7 timer siden):

Hva er da løsningen din? Hadde vært interessant å høre dersom du kan fikse et problem som ikke har blitt løst i løpet av flerfoldige tiår med våpenutdanning i politiet og forsvaret.

Løsningen er i første omgang å fjerne holdninger som feks noe i retningen av "vådeskudd vil alltid skje og vi må bare akseptere det".

Da viser man aksept for slurv og man trenger hverken jobbe 100% med evne eller vilje til at det ikke skal skje.

Neste ting er å få vekk den (u)kulturen Per-s nevner. For den fins.

Edited by høggern
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, høggern said:

Løsningen er å fjerne holdninger som feks noe i retningen av "vådeskudd vil alltid skje og vi må bare akseptere det".

Da viser man aksept for slurv og man trenger hverken jobbe 100% med evne eller vilje til at det ikke skal skje.


Har du noe erfaring med operativ risikohåndtering (ORM)?

Link to comment
Share on other sites

Uten å kommentere verken vådeskudd eller politifag; når noen argumenterer med at "det er bare sånn det er og det kan ikke endres og hvis du er uenig så forstår du ikke" får jeg en følelse av at man skulle åpne et vindu og lufte litt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (32 minutter siden):

Løsningen er i første omgang å fjerne holdninger som feks noe i retningen av "vådeskudd vil alltid skje og vi må bare akseptere det".

Dette er et kjernepunkt i HMS-arbeidet innen petroleumssektoren, og som jeg kjenner ganske godt: Vi mener at alle ulykker, skader og tap kan forhindres, og derfor er målet null!

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er det ikke null da etter å ha siktet på null i minst 20år? De samme feilene skjer gang på gang.

 

Med gode budsjett, "ubegrenset" tid, treninger, øvelser, kurs i det meste, alle kan si stopp kultur, safety coach ombord, nullvisjon, arbeidstillatelser, RUH kort, sikkerhetsmøter, time out for safety osv.

Med slik kultur så skulle det ikke være så vanskelig?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De av dere som mener at dette fullt og helt kan unngås, gjennomfør en risikovurdering, fyll ut en ORM matrise, og forsvar at dere setter sannsynligheten for vådeskudd til 0, og hvilke tiltak dere har iverksatt for å oppnå dette.

 

Og så er det fint om man ikke tillegger folk meninger de ikke har.

 

Jeg hadde ALLTID ambisjon om 0 vådeskudd i min tropp, og holdninger, sikkerhetskultur, utdanning, trening og øving reflekterte dette.

 

Det er fortsatt mulig å mene at det er umulig å unngå dette helt, uten at man tar lett på sikkerheten.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, høggern said:

Sannsynligheten blir nok aldri 0 for vådeskudd. En av grunnene er at hverken evnen eller viljen vil være tilstede for å gjøre alt 100% rett hver gang.

Når du skriver at viljen til å gjøre rett ikke alltid er der, betyr det at du mener folk skyter vådeskudd med overlegg?

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Jeg hadde ALLTID ambisjon om 0 vådeskudd i min tropp, og holdninger, sikkerhetskultur, utdanning, trening og øving reflekterte dette.

 

Det er fortsatt mulig å mene at det er umulig å unngå dette helt, uten at man tar lett på sikkerheten.

 

Fra et, tja, filosofisk standpunkt har du selvfølgelig helt rett i dette. Uansett erfaring, rutiner og vilje kan fremdeles enkeltmennesket slippe en "brain fart" og gjøre noe uten å skjønne hvorfor, hvordan, eller engang at det skjer. 

 

Jeg har forståelse for at det muligens er formålstjenlig for gjennomsnittsmennesket å arbeide med nullvisjoner, men samtidig irriterer det meg på et mer abstrakt nivå ettersom det er umulig å redusere risiko helt til null uten å stoppe handlingen helt. 

Link to comment
Share on other sites

I enkelte distrikter har man satt krav til å ha pinne i kammeret og løpet når det tørrtrenes, både med pistol og MP5. Dette ble satt inn som et tiltak for å forhindre vådeskudd under trening.

 

Det ville allikevel ikke stoppet nesten alle vådeskudd siden 2014. Det som går igjen er at våpenet skal tømmes etter lang vakt eller stressende oppdrag, og at man ikke aktivt tenker gjennom hvert steg i tømmeprosessen. Da hender det en sjelden gang (og ja, 80-ish tilfeller ila 950 dager midlertidig bevæpning for hele landet + en noen titusener bevæpnede oppdrag i og utenfor bevæpningsperioder er lite) at magasinet settes i før sleide/ladearm slippes frem.

 

Etaten har blitt flinkere til tydeliggjøre bruk av nedspenningstønne fremfor garasjegulv, men du kan ikke helgardere mot ettervirkninger av stress eller trøtthet.

 

høggern skrev (2 timer siden):

Løsningen er i første omgang å fjerne holdninger som feks noe i retningen av "vådeskudd vil alltid skje og vi må bare akseptere det".

Det er ikke slik at vi tenker i de baner, selvfølgelig er det en nullvisjon for vådeskudd også. Men nullvisjon betyr ikke automatisk null hendelser. Sålenge våpen håndteres av menneskelige hender vil det komme vådeskudd. Vi arbeider selvfølgelig for å minimere det, men det er fullstendig urealistisk og uhensiktsmessig å late om at null vådeskudd vil være en realitet når slitne mennesker er involvert.

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, høggern said:

Det har jeg faktisk. :)

Gitt oppdraget man trener på eller løser, hvilke tiltak kan man iverksette for å faktisk få null vådeskudd?

 

Det å ikke trene eller øve er ikke et alternativ.

 

Det å ikke løse oppdrag er ikke et alternativ.

 

Vi vet at dersom prosedyren for tømming av våpen gjøres korrekt, så forekommer det ikke vådeskudd. Bruker dette som eksempel, fordi det er under «administrativ» våpenhåndtering de aller fleste vådeskudd skjer.

 

Så, gitt forutsetningen om at man kam være sliten, trøtt, stresset, oppfatte at man har dårlig tid, flere ting som skjer på en gang osv - hva gjør man for å sørge for 100% utførelse av denne prosedyren hver eneste gang?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AGR416 said:

Nope, har ikke noe påvirkning på det. Det er tryggere med ladd våpen enn med halvladd.

 

Det vil medføre større risiko for alle dersom politiet gikk med halvladd våpen.

Jeg skjønner ikke helt denne logikken, men mulig jeg bare er dum/uvitende. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, FreeSkier said:

Jeg skjønner ikke helt denne logikken, men mulig jeg bare er dum/uvitende. 

Gitt at de fleste vådeskudd skjer under tømming av våpen, er det dumt å ha en policy som krever halvladd våpen.

 

Dette vil medføre mange flere ladinger og tømminger ute blant publikum, gjerne med dårlig tid etterhvert som man forflytter seg mellom oppdrag, noe som øker sannsynligheten for uønskede hendelser.

 

Vel så viktig er det operative hensynet, da halvladd våpen er en stor ulempe for personell som plutselig trenger skytevåpen. Det tar lenger tid å bli skuddklar, i tillegg til at selve lading blir mye vanskeligere gitt at man ikke nødvendigvis har begge hender tilgjengelig.

Edited by AGR416
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, AGR416 said:

Dette vil medføre mange flere ladinger og tømminger ute blant publikum, gjerne med dårlig tid etterhvert som man forflytter seg mellom oppdrag, noe som øker sannsynligheten for uønskede hendelser.

Man slipper det om det alltid er kun halvladd. Mindre sjanse for vådeskudd om kammeret i 98% av tilfellene er tomt i utgangspunktet. 

 

6 minutes ago, AGR416 said:

Vel så viktig er det operative hensynet, da halvladd våpen er en stor ulempe for personell som plutselig trenger skytevåpen. Det tar lenger tid å bli skuddklar, i tillegg til at selve lading blir mye vanskeligere gitt at man ikke nødvendigvis har begge hender tilgjengelig.

Men om dette er premisset, at halvladd våpen er for stor ulempe, så forstår jeg også det du mente over. 

 

Men det må være ytterst sjelden at politiet "plutselig" må dra våpen, å ikke har tid/hender fri til å ta ladegrep. Men om det det er en case, så kan jeg jo på en måte forstå grunnlaget for skudd i kammer. 

 

Men jeg synes ikke noe om det faktum at de står i pølsekø blandt 20 unger den 17. mai med en pistol på hofta med skudd i kammer. Men det er nå bare slik det nødvendigvis må bli da. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (7 timer siden):

Enkleste måte å forhindre en del vådeskudd i politiet hadde vel muligens vært å slutte å gå med patron i kammeret? Men det er en helt annen diskusjon igjen. 

 

 

En annen mulighet er å se til Nederland. Der går politiet med patron i kammer, men til forskjell fra norsk politi kvitterer de pistolen inn i låst skap uten å spenne ned etter endt arbeidsøkt, altså fortsatt ladd våpen. Måten dette gjøres på, er å koble hylsteret (med pistol i) løst fra beltet og plassere det i låst skap uten å ta pistolen ut av hylsteret. Neste dag på jobb henter de ut hylster og våpen, fester i belte og er klare for jobb. Det har ført til særdeles få vådeskudd pr år.

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (42 minutter siden):

Men det må være ytterst sjelden at politiet "plutselig" må dra våpen, å ikke har tid/hender fri til å ta ladegrep. Men om det det er en case, så kan jeg jo på en måte forstå grunnlaget for skudd i kammer

Ta episoden med godgutten Kevin fra Kongsberg som havnet i basketak med politiet. En ganske klassisk situasjon for politiet.

Hva hvis han fikk frem kniven han hadde "glemt" i lomma mens han lå der og rullet rundt med en konstabel, hvor lett hadde det kunne tas et ladegrep da?

Eller betjenten som var alene i Sveio i påsken og som ble hugget i brystet med machete etter at han ble dyttet inn i en hekk av tiltalte.

 

Pepperspray og strøm er håpløst når du ruller rundt på bakken med en annen. 

Disse to eksemplene løste seg jo fint uten skyting heldigvis for alle parter Så politiet er ikke helt udugelige ser det ut som. Men skudd i kammer eller ikke blir nok en evig diskusjon, som i og for seg er bra.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 minutt siden):

Dårlig eksempel, politiet visste ikke om kniven. Neppe mange som er ok med at politiet kort og greit kan banke opp noen i tilfelle de har kniv..

Nei akkurat, men hvis den plutselig kom frem der du ligger og bryter så er det ikke akkurat lett å ta ladegrep der du ligger med en agresiv person i hendene. Det er det ukjente som gjør at de velger å gå med skudd i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (43 minutter siden):

Dårlig eksempel, politiet visste ikke om kniven. Neppe mange som er ok med at politiet kort og greit kan banke opp noen i tilfelle de har kniv..

Kevin står med hendene i lommene (umulig å vite hva han evt. har i hendene) og har nettopp drapstruet en vekter.

Jeg er enig i at det var unødvendig (og potensielt livsfarlig) å legge han i bakken. Situasjonen burde vært prøvd løst ved bruk av verbal makt. Men når politimannen først velger å havne på bakken, én mot én, så mener jeg at maktbruken var korrekt.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (3 timer siden):

Når du skriver at viljen til å gjøre rett ikke alltid er der, betyr det at du mener folk skyter vådeskudd med overlegg?

Folk driter i rutiner med overlegg. F.eks. han jeg nevnte, som du mente burde vært refset. Det er et eksempel på en ting det er vanskelig å hindre helt, siden folks holdninger er noe av det vanskeligste å endre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Neppe mange som er ok med at politiet kort og greit kan banke opp noen i tilfelle de har kniv..

Den der slår litt begge veier. Vi ver for lite om Kevin, hva som skjedde før, hva politimannen vet, og hva som sies.

 

Det ser ut som om politimannen banker opp Kevin uten grunn, og det er jeg ikke OK med - da har Poliitet nå presedens på å kunne banke opp hvem som helst de vil. Men det kan hende at det er en grunn, som vi ikke ser på videoen - og da har Politiet presedens på at det er lov å banke opp folk som fortjener det - og med rettssystemet vi har nå, som bare slipper folk rett ut igjen nesten uansett hva de gjør - så er kanskje grisebank måten å gjøre det på ;) Det kan ikke være mindre effektivt...

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (3 timer siden):

Gitt oppdraget man trener på eller løser, hvilke tiltak kan man iverksette for å faktisk få null vådeskudd?

 

Det å ikke trene eller øve er ikke et alternativ.

 

Det å ikke løse oppdrag er ikke et alternativ.

 

Vi vet at dersom prosedyren for tømming av våpen gjøres korrekt, så forekommer det ikke vådeskudd. Bruker dette som eksempel, fordi det er under «administrativ» våpenhåndtering de aller fleste vådeskudd skjer.

 

Så, gitt forutsetningen om at man kam være sliten, trøtt, stresset, oppfatte at man har dårlig tid, flere ting som skjer på en gang osv - hva gjør man for å sørge for 100% utførelse av denne prosedyren hver eneste gang?

Trene, bevisstgjøre og jobbe med holdninger. Det gjør noe med evne og vilje.

Om folk er så slitne at de er en fare for seg selv og andre har man gått på tvers av hva som er evnen, og det er nok muligens noe med viljen om man faktisk ikke følger reglene.

Og om man gjør ting som øker risikoen for vådeskudd bevisst er det snakk om manglende vilje til å forhindre det, bevisst.

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, M67 said:

Folk driter i rutiner med overlegg. F.eks. han jeg nevnte, som du mente burde vært refset. Det er et eksempel på en ting det er vanskelig å hindre helt, siden folks holdninger er noe av det vanskeligste å endre.

 

K

Gjorde han det med overlegg?

 

Definisjonen av overlegg er:

 

«Overlegg er det at en handling er begått i samsvar med en overveid beslutning, ofte planlagt på forhånd.»

 

Fra Store Norske Leksikon.

 

At han brøt sikkerhetsreglene er klart, men overlegg er vel ikke måten jeg ville beskrevet det som. Slurv pga frustrasjon, uten at det er noen unnskyldning så klart.

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, høggern said:

Trene, bevisstgjøre og jobbe med holdninger. Det gjør noe med evne og vilje.

Om folk er så slitne at de er en fare for seg selv og andre har man gått på tvers av hva som er evnen, og det er nok muligens noe med viljen om man faktisk ikke følger reglene.

Og om man gjør ting som øker risikoen for vådeskudd bevisst er det snakk om manglende vilje til å forhindre det, bevisst.


Ok, så du har egentlig ikke noen konkrete tiltak.

 

De tingene du ramser opp er slik det gjøres nå, det er ingen som tar lett på sikkerhet, eller som aksepterer dårlige holdninger ift sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (45 minutter siden):


Ok, så du har egentlig ikke noen konkrete tiltak

Det jeg ramser opp er konkret. Om det følges blir det veldig få vådeskudd.

Trening, bevisstgjøring og holdninger.

Bryter noen da sikkerhetsregler og rutiner er det enten evnen eller viljen det skorter på.

Bryter ingen sikkerhetsreglene og rutinene så blir det neppe mange vådeskudd av det.

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Den der slår litt begge veier. Vi ver for lite om Kevin, hva som skjedde før, hva politimannen vet, og hva som sies.

 

Det ser ut som om politimannen banker opp Kevin uten grunn, og det er jeg ikke OK med - da har Poliitet nå presedens på å kunne banke opp hvem som helst de vil. Men det kan hende at det er en grunn, som vi ikke ser på videoen - og da har Politiet presedens på at det er lov å banke opp folk som fortjener det - og med rettssystemet vi har nå, som bare slipper folk rett ut igjen nesten uansett hva de gjør - så er kanskje grisebank måten å gjøre det på ;) Det kan ikke være mindre effektivt...

 

K

Vi hadde vel sikkert vist litt mer, hvis ikke en av politibetjentene som var på plass hadde slettet bevis (https://www.nrk.no/osloogviken/polititjenesteperson-far-forelegg-for-videosletting-i-forbindelse-med-politivoldssaken-i-kongsberg-1.16403225) samt politibetjenten som løy i sin rapport (https://www.dagbladet.no/nyheter/politivitne-grillet-om-rapportfeil/79693618). Det er mange flinke politifolk her til lands, men jeg får en liten vond følelse inn i meg om hva som kunne skjedd hvis dette ikke ble filmet av kameraet på esso stasjonen.  Da kunne disse politibetjentene skrevet hva som helst. Det er totaliteten (rask eskalering/berserk politimann + sletting av bevis + løgn i rapporten) som gjør at min tillitt til politiet har gått litt ned. Jeg heier som regel alltid på politiet, men min erfaring med de dreier seg kun i hovedsak om å fornye pass, våpensøknader, klaging på støy etc. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (19 timer siden):

Vet ikke hvilken forsvarsgren du var i, når eller hvor lenge, men i Hæren er det ikke slik du beskriver.

Jeg har jobbet med sikkerhet på tvers av forsvarsgrenene og kjenner alle forsvarsgrener. Hæren er vel den grenen som henger mest etter og luftforsvaret er på mange måter ledende. 

Les M67 sin beskrivelse av utviklingen i industrien. Det er samme forhold i Forsvaret, men ligger noen år etter i løypen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...