Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

1 time siden, psAico skrev:

Uvist om det er journalisten eller representanten som kåler her, men utspillene fra FRPs Liv Gustavsen er helt på vidda.

Ett parti som vil fjerne Mini-14 fra jaktlista, bør ikke komme med følgende uttalelse:

 

Videre viser hun i svar på spørsmål om fjerning av 48 timersregelen, at også FRP blander sammen forvaltningens kontrolloppgave med øvrig inngripen der det foreligger mistanke om brudd på vilkårene for våpeneierskap:

 

Vi får nå virkelig sett hvem som er venner av skyttersporten nå, så da burde det ikke være noe tvil lengre. ufattelig mye respekt til Klinge og dere her inne som står stødt på sitt.

 

FRP og sosialistisk høyreparti kan ta seg en bolle, derimot.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, TaueBill skrev:

Hvis dere ser noen politikere yttre seg kunnskapsløst eller meget negativ til våpeneiere i media og sosiale media,

rams de opp her.

Så kan vi gi en verbal shitstorm.

Du mener en shitstorm vil føre til at de blir mer våpenvennlige?  Hva med korrekte fakta presentert på en vennlig og høflig måte?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nhd skrev:

Du mener en shitstorm vil føre til at de blir mer våpenvennlige?  Hva med korrekte fakta presentert på en vennlig og høflig måte?

Jeg mener shitstorm som i at de sitter på kontoret og tenker "Holy Shit!!! Hva har jeg rotet kjeften min borti!"
Og dette pga mengden engasjerte mailer, brev, telefoner, kommentarer på sosiale medier, etc...

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, skog skrev:

Noen som har fått svar fra høyre? Eneste partiet som ikke har svart fra mitt fylke.

Har fått svar fra Tage Pettersen i høyre østfold, hvor han takket for synspunktene.

 

Og fra Inger Arntzen, rådgiver i SP,  da jenny er "opptatt". Hvor jeg fikk tilbakemelding i at de delte flere av standpunktene.

Edited by TaueBill
Link to comment
Share on other sites

Selv Sveits slipper ikke unna EUs nye direktiv, da de er med i Schengen.

 

Men:

 

Sitat

3. I own such a firearm at home. What should I do?

You can keep this weapon. If the weapon is already registered in a cantonal register of arms, you have nothing to do, even if you have taken it directly from the army. On the other hand, if it is not the case, you have three years to confirm the possession of the weapon by the competent authority of your canton of residence (as a rule the cantonal office of the weapons).

 

Gud bedre, hvorfor er det så vanskelig for norske politikere at det er dette de også må gjøre?

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, skog skrev:

Noen som har fått svar fra høyre? Eneste partiet som ikke har svart fra mitt fylke.

Nei samme her, virker som det viktigste er å få vist EU at de får ting gjort, å det innebærer nok å overse egne borgeres meninger..

Link to comment
Share on other sites

Slik som det ser ut nå, så blir det til å stemme Senterpartiet ved neste valg, det er de som gjør minst vondt å bli rævkjørt av for tiden:S men ting kan jo snu....

 

Har vært tyst som en østers fra Høyre på mail fronten så langt, å jeg var så forbanna dum at jeg ga dem min stemme også.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi er jo en del her, skal vi som har skrevet en mail og sendt inn allerede målrettet gjøre det samme med stortingsrepresentantene i Høyre på landsbasis? 
Blir en del, men hvis vi sender i kveld kl 20:00 eller i løpet av kvelden, vil de ha det før saken er oppe i morgen.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Longshot skrev:

Du har ikke noe som er litt nyere da? Denne var skrevet i 2001 og oppdatert i 2003.

Selv om inntykket er at dette er mye nærmere i dag enn for 17-18 år siden, hadde det vært interesant å se hvordan dette har sett ut de siste 5 årene.

Link to comment
Share on other sites

https://www.dagensperspektiv.no/samfunnsstyring/2017/ap-stemmer-med-regjeringen-i-51-prosent-av-sakene-pa-stortinget

 

Merk at de ikke skiller mellom "store" og "små" saker. Når det gjelder EU, EØS, globalisering og flerkultur er de vel stort sett samstemte. Da hjelper det lite at de lager mye støy om noen øre drivstoffavgift eller formueskatt. 

Edited by Longshot
Utfyllende info
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Longshot skrev:

Merk at de ikke skiller mellom "store" og "små" saker. Når det gjelder EU, EØS, globalisering og flerkultur er de vel stort sett samstemte. Da hjelper det lite at de lager mye støy om noen øre drivstoffavgift eller formueskatt. 

Dette blir litt off topic hvis vi fortsetter på denne diskusjonen her. Selv om vi nok har mange av de samme synspunktene, er det nok ikke alle her som er helt enig.

 

Samlet kan vi (våpeneiere) flytte fjell.

Men vi begynner med en stein av gangen, og vi må gjøre det samlet. 

Går vi i rettning av å diskutere politikken for nøye utenfor våpendelen risikerer vi å bli splittet, og da stiller vi svakere.

 

(og før noen poengterer det, vet jeg at jeg var med på avsporingen)

Edited by TaueBill
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men har dere noen andre forslag til hva vi som våpeneier kan gjøre i tillegg til å kontakte politikerne selv?

 

Tar jo ikke 5min en gang å skrive 25 settninger om at man er uenig i den nye våpeloven, og hvorfor.
Eller ringe inn, men det forutsetter jo at det gjøres...

Er vel 1 av 500 som gidder å prøve, resten sitter apatisk og tror de ikke har noen effekt.

Hvis du kommer på jobb og finner 1000+ mail ang. en spesifik sak, vekker det oppmerksomhet.
Hvis telefonen din ringer time etter time, og alle gir ca samme standpunkt, vekker dette oppmerksomhet.

Men dette krever HANDLING av vanlig folk.

Og ikke mye handling en gang, men fortsatt handling.

 

Stortingets hjemmeside er jo ett sted å finne kontak info.

Her er ett annet: http://folkevalgtbasen.ivarjohansen.no/

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett, men vi får krysse fingrene våre for at det er noen der ute som faktisk har forståelse, og klarer å se ting i andres lys, enn å kun gi blaffen. 

 

Angående det så diskuterer jeg denne loven med en kar som mener at sportsskyting burde forbys grunnet at "det ikke interesserer ham". Uansett hvor surrealistisk det høres ut, så har jeg ikke "pyntet på" hans argument for at det skal høres helt dust ut. At sportsskyting "ikke interesserer ham" var presist det han brukte som argument.

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

Politiets rett til å kontrollere våpen på 48 timers varsel/ eventuelt uten varsel :

er det bare å kaste politiet på dør når du har låst opp våpenskapet og vist fram alle våpen med tilhørende våpenkort, eller har politiet blankofullmakt til å finkjemme leiligheten din ,siden du er våpeneier, på jakt etter andre eventuelle ulovligheter, uten ransakelseordre ?  

Link to comment
Share on other sites

Problemet med å få gjennomslag gjennom det amerikanerne kaller "popular demand" er at slike aksjonener krever stor grad av organisering og store beløp må brukes på informasjon for å mobilisere massene. Dessuten fungerer en slik taktikk best i politiske systemer som baserer seg på pluralitetsvalg ved flertallsvalg i enkeltmannskretser. Dessverre har vi et system der partiene er viktigst, og ikke kandidatene.

 

Edited by skog
Link to comment
Share on other sites

Hva slags reaksjon vil man få fra myndinghetene hvis et registrert deaktivert våpen, som henger på veggen på hytta, blir stjålet?

Eller må de deaktiverte våpnene oppbevares i våpenskap på bostedsadresse?

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, skog skrev:

Problemet med å få gjennomslag gjennom det amerikanerne kalder "popular demand" er at slike aksjonener krever stor grad av organisering og store beløp må brukes på informasjon for å mobilisere massene. Dessuten fungerer en slik taktikk best i politiske systemer som baserer seg på pluralitetsvalg ved flertallsvalg i enkeltmannskretser. Dessverre har vi et system der partiene er viktigst, og ikke kandidatene.

Så da skal vi sitte å sutte på tommelen i stede for å prøve?

Bare fordi ett parti ikke deler din synsvinkel, kan det hende flere ser ett problem vi ikke ser.

Som med at politiets 48 timers regel f.eks.

 

Så nå er kvelds mailene klare, inc. sv, rødt og mdg.

Ble 9 mailer, postmottaket til partiet, og alle representantene (satt som Bcc) som ikke har fått samme tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal vi prøve. Jeg har sendt noen hundre mails denne runden og enda flere da kampen sto i EU, men full effekt får vi ikke før en slik kampanje iverksettes og kordineres av de store medlemstunge organisasjonene. Dessuten eksisterer det ikke en offentlig debatt om dette. Er tilogmed jegere og skyttere som ikke har fått med seg at ny lov behandles i Stortinget..

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, skog skrev:

men full effekt får vi ikke før en slik kampanje iverksettes og kordineres av de store medlemstunge organisasjonene. Dessuten eksisterer det ikke en offentlig debatt om dette. Er tilogmed jegere og skyttere som ikke har fått med seg at ny lov behandles i Stortinget..

Nettopp, det jeg har ment heletida med at organisasjonene ikke har gjort jobben sin.

Opplysning av medlemmer er alfa og omega.
Også legge til rette for å aktivt drive en kampanje blant sine medlemmer burde vært en lett fiks.

 

Brev i posten med ett opprop om hva som skjer og hvordan medlemmet kan påvirke skulle vært en av tinga som er obligatorisk. Men nei de skulle gjøre AVTALER på bakrommet med politikerne.

Link to comment
Share on other sites

Når der kommer til dette som gjelder at politikere må lytte til oss velgere, så er det gjerne fort det de vil si at de gjør og tar hensyn til. Alt i alt utgjør våpeneiere her til lands rundt regnet 1/8 del av befolkningen som har stemmerett. I stedet for å kritisere dem i skytterorganisasjonen som faktisk har gjort en innsats fram til nå,så burde man berømmet dem for at lovforslaget ikke er verre enn det faktisk er. Det beste vi kan håpe på er vel egentlig at dette med 48-timers regelen tas inn igjen. Utover det, så har jeg liten tro på at der blir noen revolusjon. Personlig er jeg mer skeptisk til hva kommende rundskriv i etterkant vil trekke med seg, spesielt med tanke på implementering av EU direktivet.

Link to comment
Share on other sites

Min bestemor og bestefar, jeg bodde hos dem som liten gutt, fikk et uanmeldt frammedspråklig politibesøk kl.0400 i 1944. Min bestemor sto alltid opp før 0400 i alle år etter dette til hun døde på midten av 70-tallet. Hun fortalte meg mange ganger hvorfor.

 

Er den noen representanter med minoritetsbakgrunn som i større grad vil kunne forstå belastningen det vil medføre for en familie å få uanmeldt besøk av Politiet?    

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Hva slags reaksjon vil man få fra myndinghetene hvis et registrert deaktivert våpen, som henger på veggen på hytta, blir stjålet?

Eller må de deaktiverte våpnene oppbevares i våpenskap på bostedsadresse?

Tenker mer at det kan avstedkomme en reaksjon dersom man oppbevarer uregistrerte deaktiverte våpen. Ser jo at det kan avstedkomme tilbakekalling av våpenkort. Hjemmelen er jo til stede.

Link to comment
Share on other sites

Fikk svar fra Høyre i løpet av tre minutter!

 

De skrev at det ikke var noe forslag om å fjerne 48-timers varslingsregelen... Jeg påpekte at å ta det ut av lovverket i alle fall åpnet for muligheten, og at begrunnelsen fra komiteen la grunnlaget for uanmeldt inspeksjon, selv i rent forvaltningsmessig sammenheng. Jeg venter i spenning på fortsettelsen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Hassel skrev:

Høyres Frølich [... ] var overasket over at det faktisk sto i eksisterende lov....

Øh... Kan du utdype? For det virker som om gode hr. Frølich var overrasket over at grunnloven ble tatt (bittelitt og altfor lite) hensyn til... 

Link to comment
Share on other sites

 

https://lovdata.no/NL/lov/1961-06-09-1/§27a

Sitat

 

Den 06.03.2018 16:25, skrev Frølich Peter:

Hei igjen!
 
Hvor i dagens våpenlov er det nedfelt noen 48-timers frist?
 
Til komitemerknaden: Det som skrives der går på tilfeller der politiet har berettiget mistanke om brudd. Ved rutinekontroll vil helt andre (forskriftsfastsatte) prosedyrer følges. Vernet etter Grl og EMK vil selvsagt ikke oppheves i dette lovforslaget.

 

Edited by Hassel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...