Jump to content

1937M98

Members
  • Content Count

    471
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

98 Excellent

About 1937M98

  • Birthday 01/22/1985

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Forrige bilen jeg kjøpte var 3 år gammel, hadde den i 12 år, helt til den røk på EU kontroll, med avrusta ramme, da måtte jeg ha "ny", håper den varer minst like lenge Viss man bruker opp bilen, så er ikke regnestykke så galt allikevel, men helt klart lurere å kjøpe våpen som ikke synker i verdi med normal bruk
  2. Det var dette jeg gjorde, kom over en fin Frerick Williams boxlock ejector på Finn for noen år siden, produsert i Birmingham i 1905-07 en gang. Betalte 5000kr, og har kost meg hver gang den er med ut på jakt siden. Den ble erstatning for en tyrkisk produsert slarke pumpe, som jeg måtte gi bort for å bli kvitt.... (impulskjøp til mitt forsvar)
  3. Du kan vertfall glemme ketchup flaska, da aceton løser plast. Glass eller metall er veien å gå
  4. Varme og rustløser pleier å være god medisin på sånt, jeg pleier bruke parafin eller diesel som rustløser, billig og veldig effektivt, slår wd-40 langt ned i støvlene
  5. Tror jeg hadde brukt Loctite 577 som er gjengetetning, og ikke låsing, da blir gjengene tregere, men kommer ikke til å sitte fast (Har aldri tatt feil flaske loctite, neeeeida....)
  6. Fysikkens lover er det lite man kan gjøre med, de virker uansett... Løsningen for min del, er å gi gass, så demperen får god fart ned til brystningen på pipa, når jeg skruer demperen på. Sjekker om den sitter fast mellom hver skudd serie, sitter somregel fast de første 3 seriene, så løsner den, da er det å gi gass i gjenn.... Mekanisk sett så er kjangsen mindre for att skrudde koblinger løsner ved vibrasjoner, jo finere gjengestigning, og større dimmensjon man bruker, men det begrenser seg jo litt med utvalget når dempere selges med kun ett fåtall gjengedimmensjoner, og diameter på pipene er som de er. Skal man være helt sikker så blir vel løsningen å bytte til Krag Jørgensen, de har venstrevridd rifling i original løpet, da vil demperen bli sittende eller få laget en spesial bøssing i demperen, med links gjenger, og links gjenger på pipa. som nevnt ovenfor
  7. Lader patronene med avfyrte tennhetter selvsagt😉
  8. Trykk koker og trykkluft kompressor? Aner ikke noe om hva trykk du må opp i, så bare ett forslag Kan vel pakke emnet inn i en pose, og ha imprigneringen oppi, så blir det mindre søl
  9. For å si det sånn, kvalitet foran kvantitet. Kjøp brukt, det får du mer igjen for, stort sett samme hva det gjelder. Det dukker opp noen skikkelige brukt kupp på finn innimellom
  10. Jo, en dieselmotor har pumpe, enten mekanisk eller elektrisk fødepumpe, så har den en mekanisk høytrykkspumpe som leverer diesel til dyser eller rail i common rail motorer. så lenge motoren starter greit over en viss temperatur, så er alt med drivstoff leveransen i orden. Dette er ikke ett stikk til deg @m00se, men ren info til de som ikke kan dette, og som eventuelt leser en tråd om problemer med en diesel motor i en Opel Combo i fra 2007: Bensin og diesel motorer har ikke noe mer til felles enn at de genererer varme, og rotasjonskrefter. Brenner drivstoff og luft, samt produserer avgasser. Der stopper kort fortalt likheten. Bensin/luft blandingen er avhengig av høyspent elektrisk gnist, produsert av en coil, fordelt fra en fordeler/tenningsmodul til tennplugg på riktig tidspunkt for å kunne antenne i en motor Diesel tenner under kompresjon, der luften blir komprimert og oppvarmet under komprimeringen og tilsatt diesel gjennom en dyse på riktig tidspunkt, og det selvtenner pga trykk og temperatur. Dette var kort forklart på arbeidsgivers regning, men det holder til å forså at så lenge de bare starter og virker, så er alt flott enten det er bensin, diesel, gass eller marine gassolje
  11. Se det ja, bruk Google, å finn ut hvor sensorene sitter, som regel billige, og enkle å bytte på europeiske biler
  12. Som bilmekaniker, uten spesielt god kjennskap til (skr)opel, (har eigd en, å aldri mer) så har stort sett alle problemer med kaldstart og diesel en sammenheng med gløding. Så lenge startmotoren drar rundt med samme hastighet uavhengig av temperatur så er batteriet i orden. Bruk tang amperemeter på hver enkelt glødeplugg, noter ned resultatene pr cylinder. De skal være tilnærmet like, og vise strømtrekk. Trekk av hettene på glødepluggene, og mål volt mellom minus og alle hettene, de skal også være ca like. Er det ikke utslag på første testen, men du har X volt på alle hettene, så er glødepluggene røket. Får du ikke X volt på hettene, så er det sikring eller gløde relé som må sjekkes. Hva diesel pumpe relé har med kaldstarts problemer er jeg ikke helt sikker på.... Det kan også være kødd med noen temperatur sensorer, som styrer glødingen, meeen sjekk de enkleste tingene først.
  13. Dette er ikke helt uvanlig nei, men litt slett arbeid av børsemakeren. Det hadde vært en kvikk fiks å blåse det ut med trykkluft, eller dra en pussefille gjennom. Du vil uansett ikke skade noe, men det kan være lurt å plukke låskassen ut av skjeftet, og sjekke da det muligens kan finnes stålspon andre steder, som i magasinbrønn osv. Stålspon ruster, og kan gi uønsket avfarging på stål og treverk/plast, og ikke helt bra viss det finner veien inn i avtrekket, men det er jo litt avhengig av type våpen, om det i det hele tatt er mulig
×
×
  • Create New...