Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

49 minutter siden, Hassel skrev:

Høyres Frølich, har bekreftet at forhpndsvarsel skal inn i forskriften, men var overasket over at det faktisk sto i eksisterende lov....

Det samme sa han til meg, vi tar det i forskriften, de så ikke behov for å løfte det opp i loven. Det er bekymringsverdig all den tid paragraf 27a i dag er så klar som den er.

 

Ellers har det vært litt slakk tilbakemelding fra Hordalandsbenken, bortsett fra Ruth Grung og Eigil Knudsen (begge fra Arbeiderpartiet) som begge takket for en informativ og godt begrunnet epost. Grung ville ta det med til sine representanter i komiteen også.


Loven går nok sannsynligvis gjennom som den er. Så får vi håpe både vi menige jegere og skyttere samt organisasjonene vi er medlem av er i stand til å holde oppe et fornuftig trykk når ting skal detaljeres ut i forskrifter i etterkant.
 

Link to comment
Share on other sites

Mr. Frølich er advokat av yrke og har arbeidet med denne loven i to måneder, men har altså ikke funnet ut hvor i den gamle loven/forskrift forhåndsvarsel er hjemlet? Er det en spøk?

 

Håper organisasjonene er på JD som hauker,  for når loven når Stortinget skal den tydligvis behandles av barnehagebarn.. 

  • Like 9
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Her er svaret jeg fikk fra Gørild Sæland, på vegne av Jonas Gahr Støre:

Sitat

 

Hei,

 

Jonas Gahr Støre har bedt meg takke for e-post og innspill til våpenloven.

 

Arbeiderpartiet har i likhet med alle de andre partiene, mottatt en rekke henvendelser i forbindelse med behandlingen av våpenloven. Vi har forsøkt å finne en balanse mellom hensynet til samfunnssikkerheten som nå er tatt inn som formålsparagraf i loven og for eksempel jegeres behov for en større jaktgarderobe enn på seks våpen.

 

Lovframlegget fra regjeringen er i all hovedsak basert på gjeldende rett slik den nå står i lov, forskrifter og rundskriv. Ved å samle dette i lov blir det oversiktlig og enklere å forholde seg til. Dette mener vi er bra.

Så er det foreslått innstramminger, blant annet for muligheten for å eie eller erverve halvautomatiske våpen. Det er vi også enig i.

 

Der vi har andre forslag enn regjeringen har det vært viktig for oss  at de ikke er i strid med formålsparagrafen, altså at individets behov må vike for samfunnets sikkerhet. Når vi foreslår at jaktgarderoben kan utvides fra seks våpen til åtte mener vi dette ikke truer samfunnssikkerheten gitt at det er kontroll med våpnene. Det har derfor vært av betydning for oss at politiet til enhver tid kan kontrollere at våpeneiere oppbevarer sin våpen på korrekt måte. Et forhåndsvarsel vil etter vårt syn svekke legitimiteten av kontrollen.

En annen endring vi har foreslått er å be regjeringen vurdere en kompensasjonsordning for de som nå eier halvautomatiske våpen som etter ny lov blir vanskelig å selge. Det er etter vårt syn rimelig å kompensere for konsekvensene av innstrammingene.

Våpenloven kommer opp til debatt i Stortinget kommende torsdag og regjeringens forslag vil i all hovedsak få tilslutning.

 

 

"Et forhåndsvarsel vil etter vårt syn svekke legitimiteten av kontrollen."

 

Jeg mangler ord...

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Heisann alle sammen, dette ser jo litt kjedelig ut, men vet noen om Camp Carabine 9mm vil bli belastet med dette mulige forbudet?

Fikk innvilget en søknad på det i dag, så det er litt kjipt å kjøre prosjekt hvis jeg må levere inn våpenet til slutt?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Arbeiderpartiets leder står altså inne for en mail hvor det sies at forhåndsvarsel av kontroll med oppbevaring av våpen svekker legitimiteten av kontrollen. Altså ligger det her en generell antagelse om skyld som gjør at man som våpeneier ikke skal varsles før ordensmakten kommer for å kreve adgang til ditt hus. Og heller ikke nyte godt av den rettssikkerhet og det individvern som selv vanekriminelle har i eget hjem. Det er relativt oppsiktsvekkende.

 

Rene ord for pengene iallefall, og verdt å merke seg. Da får vi håpe at Høyre og komiteens flertall mener alvor når de sier dette skal tas i forskriften. NJFF og DFS bør vel også flagge hva de mener om Arbeiderpartiets syn på deres medlemmer. 

Edited by Umbo
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte et brev til Petter Eide, og fikk et svar tilbake, som var mistenkelig likt det dere andre har fått fra et spekter av politikere, "samfunnssikkerhet må gå foran privat eiendomsrett til våpen". Sannsynligvis noe rådgiverkorpsene har kokt i hop i fellesskap.

 

Videre skriver han:

 

" Det punktet jeg personlig har vært mest i tvil om er punktet om at politiet, uten forhåndsvarsel, kan dra på husbesøk for å inspisere våpen. Det er riktig at det bryter med noen prinsipper om privatliv, derfor må denne hjemmelen til politiet ,hvis den blir vedtatt,  benyttes med varsomhet. Blir det rapporter som viser at dette oppleves unødig krenkende, må ordningen sees på. Jeg tror det motsatte, jeg tar utgangspunkt i tillit til politiet, og at de fleste i Norge vil samarbeide med politiet om dette. ".

 

Hvordan han mener vi skal "samarbeide" med den patruljen som finner det formålstjenlig, for å oppfylle "måltall" i forhold til "New Public Management"-modellene, å stikke innom en tilfeldig våpeneier kl. 2245 om kvelden, når de er på vei tilbake fra en falsk alarm i Huttaheitaskogen, skrev han ikke noe om.

  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Har skrevet til ham.

 

"Hei Petter,

Det refereres på nettstedet Kammeret.no et svar du har gitt angående politiets adgang til uanmeldt å gå inn i private hjem for å kontrollere oppbevaring av våpen. Det er en praksis som verken er samsvarende med Grunnlovens §102 om retten til privatliv eller den Europeiske menneskretskonvensjonen. Dette er noe som forgår i land vi ikke liker å sammenlikne oss med og jeg ber deg innstendig om å revurdere støtte til en slik praksis. Det skulle være unødvendig å liste opp hvordan en slik blankofullmakt kan misbrukes." 

 

Så får vi se om det kommer noe svar.

  • Like 10
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver til deg som jeger, sportsskytter, forsvarsmann og velger. Har da fulgt tett på arbeidet til gruppa som arbeider med ny våpenlov. Og mens dere har lagt inn mye tid og godt arbeid, er jeg svært bekymret over forslaget om at dagens 48 timers varsel kan fjernes.
 
Om politiet har en god mistanke om lovbrudd hos den enkelte våpeneier, er en visitasjon selvfølgelig helt forståelig. Samtidig ber jeg deg huske på Kongeriket Norges Grunnlov, Paragraf 102. Du er sikkert godt kjent med vår Grunnlov, og at dette nye forslaget da strider rett imot privatlivets fred.
 
Jeg håper dere tar dette til ettertanke. utviklingen er direkte forstyrrende.
 
Med vennlig hilsen
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skog skrev:

Mr. Frølich er advokat av yrke og har arbeidet med denne loven i to måneder, men har altså ikke funnet ut hvor i den gamle loven/forskrift forhåndsvarsel er hjemlet? Er det en spøk?

 

Som jeg viste til litt tidligere i tråden, advokater mener tjenestene deres er verd kr. 4.000,- pr. time.

 

I "OT" har vi en tråd som heter "Dagens annonse på Finn.no", der vi får presentert fantastiske prisforlangender for ordinære varer, eller rent søppel.

 

Men det er visst ikke bare på Finn.no man putter en null eller to for mye på prisforlangende - .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det virker som de ikke forstår at 48 timersvarsel kun gjelder ved en oppbevaringskontroll og hva det er.

Politiet har fulle muligheter innenfor dagens regelverk til å agere på bekymringsmeldinger og mistanke om missbruk.

Dette handler ikke om å varsle potensielle terrorister eller kriminelle, før en politiaksjon. Skremmende liten interesse og kunnskapsnivå hos de som skal vedta slike gjennomgripende endringer. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hjemmebesøk gikk gjennom høyesterett pga forhåndsvarselet. De må isåfall gjennom en ny runde der og EMK før de får spikret en fjerning av det. 

 

Og om de nå skulle få det til så får noen andre arrangere kammersmell, for da emigrerer Olesøn. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, TaueBill skrev:

Eneste forskjellen mellom AP ledelsen og Høyre ledelsen, er hvor mye skatt man betaler.

Begge har en egen underkastelses fetish til Brüssel.

 

Jeg trodde det som skilte de to var antall slipsknuter de behersket. 

  • Thanks 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jonas.L skrev:

Heisann alle sammen, dette ser jo litt kjedelig ut, men vet noen om Camp Carabine 9mm vil bli belastet med dette mulige forbudet?

Fikk innvilget en søknad på det i dag, så det er litt kjipt å kjøre prosjekt hvis jeg må levere inn våpenet til slutt?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Camp 9 har vel originalt 12 skudds løst magasin, men er ikke opprinnelig et militært våpen. Om det er mulig eller nok å redusere magasinkapasiteten til under 10 skudd for å fortsatt benytte denne som jaktvåpen skal jeg ikke si sikkert, i værste fall vil den vel kun benyttes innen sportskyting.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Eldhannas skrev:

Der vi har andre forslag enn regjeringen har det vært viktig for oss  at de ikke er i strid med formålsparagrafen, altså at individets behov må vike for samfunnets sikkerhet.

Hm...

Dette er ikke bra..

Med fare for å bli litt vel "murica" stemplet:

"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety"

Igjen tror jeg de hadde noen luringer der borte.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at stortingspolitikerne svarer at individets behov må vike for samfunnets sikkerhet når Kripos, det vil si de eneste i utvalget som faktisk kan gi en ekspertuttale om dette, fraråder de restriktive forslagene. Etter min oppfatning er det ikke noe poeng å diskutere med disse politikerne. De er fast bestemt på å harmonisere norsk lovverk med EU sitt, og har innøvd en halvhjertet tilbakemelding på eventuell kritikk. 

Det bør vekke bekymring  at norske våpeneiere blir behandlet som en trussel mot samfunnets sikkerhet når vi har plettfri vandel! Enkelte skytterklubber  i Oslo har så strenge regler at politi ikke får delta på treninger av hensyn til sikkerheten (det vil si at politi har opptrådt på en måte som vurderes å være et alvorlig brudd på sikkerhetsregler).  Kriminelle dømt for alvorlige forhold lever med bedre rettsikkerhet. Jeg kjøper ikke at politikerne er det minste bekymret for samfunnet sikkerhet, på et eller annet punkt har samtlige partier begynt å se på våpeneiere som et uønsket element. 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Humle skrev:

Det bør vekke bekymring  at norske våpeneiere blir behandlet som en trussel mot samfunnets sikkerhet når vi har plettfri vandel! Enkelte skytterklubber  i Oslo har så strenge regler at politi ikke får delta på treninger av hensyn til sikkerheten (det vil si at politi har opptrådt på en måte som vurderes å være et alvorlig brudd på sikkerhetsregler).  Kriminelle dømt for alvorlige forhold lever med bedre rettsikkerhet. Jeg kjøper ikke at politikerne er det minste bekymret for samfunnet sikkerhet, på et eller annet punkt har samtlige partier begynt å se på våpeneiere som et uønsket element

Vi utgjør vel en trussel for Merkel og hennes fjerde rike... svarte der glapp min indre "Alex Jones" ut gitt...

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@jeaant Harmonisering er ikke imitering, det omhandler heller at lovverkene ikke skal avvike i veldig stor grad. Angående "Ak hagle" går jeg utfra at du snakker om Saiga-12. Det nye våpen-lovverket til EU, som den nye norske våpenloven har som mål å være harmonisert med, vil definere Saiga-12 som et ulovlig våpen å eie med mindre en har særdeles god grunn på bakgrunn av å være aktiv sportsskytter, mener jeg å kunne påstå uten at jeg gidder å dra frem EU-direktivet på nytt. 

Her er det snakk om harmonisering med et fremtidig lovverk, ikke det gjeldende. 

Link to comment
Share on other sites

@skog Nå mener jeg at Saiga-12 vil tilhøre kategori A som følge av at våpenet er basert på en militær platform og brukes av politi og enkelte enheter underlagt diverse lands militære, det er hvertfall slik jeg har tolket det. Men kanskje jeg tar feil. Det håper jeg. 

Based on the agreement reached, in the future Category A will include, in addition to fully automatic weapons and military weapons:

  • [...]

  • long firearms which allow the firing of more than 11 rounds without reloading, if a loading device with a capacity exceeding 10 rounds is part of the firearm or a detachable loading device with a capacity exceeding 10 rounds is inserted into it;

  • [...]

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, skog skrev:

Ellers kan du bruke en AR-15 til jakt med 10 patroners magasin.

Jaktutøvelsesforskriften §15 - tredje avsnitt:

"Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret."

Link to comment
Share on other sites

Militære våpen er i direktivet nevnt som rakketkastere, granater, flammekastere og div. andre, men ikke håndvåpen basert på militære kasser. Så du kan fint ha en halvautomatisk kalash med 10 patroners magasin uten å være sportskytter. Dette var en av endringene parlamentet innførte etter press. Jeg skrev selv rundt 300 mails under den runden..

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Humle skrev:

@jeaant Harmonisering er ikke imitering, det omhandler heller at lovverkene ikke skal avvike i veldig stor grad. Angående "Ak hagle" går jeg utfra at du snakker om Saiga-12. Det nye våpen-lovverket til EU, som den nye norske våpenloven har som mål å være harmonisert med, vil definere Saiga-12 som et ulovlig våpen å eie med mindre en har særdeles god grunn på bakgrunn av å være aktiv sportsskytter, mener jeg å kunne påstå uten at jeg gidder å dra frem EU-direktivet på nytt. 

Her er det snakk om harmonisering med et fremtidig lovverk, ikke det gjeldende. 

Jeg snakker om alle AK hagler Saiga 12 og vepr 12, jeg hadde kjøpt vepr vil ikke ha izhmash produkter. Billigprodukt i forhold.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, vavlo skrev:

Uansett. Denne tråden ( eller rettere sagt saken som diskuteres) er så deprimerende lesning at den burde vært utstyrt med en advarsel om at den kan forverre helsen til våpeneiere.

Den har blitt verre.O.o Jeg vurderer å ta hele 20 litern med hjemmelaga vin på styrten.Og nei jeg skal ikke kjøre i morra.

Link to comment
Share on other sites

Petter Eide var tidligere generalsekretær i Amnesty, en organisasjon som er svært ivrig til å påpeke andre lands brudd på menneskerettigheter og tilløp til politistat. Mon tro hva Amnesty-Petter ville ha ment om et regime der politiet kunne ta seg inn i private boliger uten konkret mistanke om noe kriminelt? SV-Petter mener i hvert fall at det er helt greit, siden han ikke tilhører den minoriteten som risikerer å bli utsatt for slik utenomrettslig kontrollvirksomhet. 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, vavlo skrev:

Uansett. Denne tråden ( eller rettere sagt saken som diskuteres) er så deprimerende lesning at den burde vært utstyrt med en advarsel om at den kan forverre helsen til våpeneiere.

kunne vært langt værre. så vidt jeg ser (eller vet, ihvertfall) handler det nå mest om halvautoer til jakt, og 48 timers varselen.

 

om det var snakk om forbud mot ''militære'' kaliber eller fornybare våpenkort hadde jeg flukta på dagen.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, skog skrev:

Militære våpen er i direktivet nevnt som rakketkastere, granater, flammekastere og div. andre, men ikke håndvåpen basert på militære kasser. Så du kan fint ha en halvautomatisk kalash med 10 patroners magasin uten å være sportskytter. Dette var en av endringene parlamentet innførte etter press. Jeg skrev selv rundt 300 mails under den runden..

@skog Det var godt å høre!  Jeg takker deg for din innsats!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det har vært så mye fokus på Mini 14 og forbud at Mini 30 har kommet helt utenfor diskusjonen. Vil den fortsatt være på lovliglisten?

 

om du virkelig har lyst på en, må være spørsmål #2

 

nå er det ei stund siden men, tok meg en godt over en sommer på å få 7.62x39 i hus. Og når den først fikk ''Premium'' S&B så nekta den nesten å mate halve magasinet. enda værre er det med stålhylser og berdan hetter. da funker den ikke i det heletatt.

 

Mener å si jeg solgte min for 3000, og tilogmed da følte jeg at jeg drev svindel.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Du stiller feil spørsmål #2. 

sånn som jeg skjer det er det nok ikke bare mini 14 som ryker. om det i heletatt blir ei ny POD liste over halvautoer så blir nok den grundig gjennomgått, eller lagd på ny.

 

Garand, G41, PC9, Valmet. Om det har avtagbart magasin, eller om det ble brukt militært for 80 år sida så sliter de. Håper bare det er en måte å få dem ut av landet på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...