Jump to content

Regjeringen vil forby to-hånds automatvåpen


einherje

Recommended Posts

1 time siden, meatpukk skrev:

holdningen din fører hvertfall ikke til det motsatte,
Det er vel det som er problemet med å være våpeneier, man er blitt så vant til å trå ekstremt forsiktig at man ikke tør å si ifra når noe ikke er greit. Kanskje det er riktig framgangsmåte, jeg aner helt ærlig ikke.

.......
Det er ganske frustrerende å vite at om man roper for høyt så får man hele politikerkasten mot seg, og om man holder kjeft så kan den andre siden rope og preke all sin uvitenhet uten motstand. Det føles som om man balanserer på en knivegg.

Makten ønsker ikke at folket er bevæpnet -- og da brukes de midlene som er tilrådighet for å sørge for det. Vikarierende argumenter får status som absolutte sannheter og enkelstående hendelser blir fremstilt som en potensiell fremtidig normal dersom ikke "nødvendige grep" tas. 

Eller så syns jeg at avslutningen på innlegget viser det samme som åpningssetningen.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Olesøn skrev:

Sånn som folk krangler her inne er det liten sjanse for at det blir en felles kamp utad. 

 

Sitter igjen med den samme oppfatningen etter å ha lest denne tråden. Alt for mange sengevætere og kun ett knippe aktive bidragsytere som ønsker å påvirke resultater under behandlingsprosessen. 

 

Link to comment
Share on other sites

Greit.

Matnyttig.

Da oppfordrer jeg ALLE å skrive en mail i løpet av helgen, og lagre den med utfylt adr. til sitt fylkes stortingsrepresentant og kommiteen som har utarbeidet dette makkverket.

Prøv å gjør det med respekt, vet om iallefall ei representant som også var på utøya.

Også sender vi alle inn disse kl 09:30 mandag 5. mars.

Om det er ett kort konstatering av dine meninger eller en mindre avhandling, får bli opp til hver enkelt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, TaueBill said:

Greit.

Matnyttig.

Da oppfordrer jeg ALLE å skrive en mail i løpet av helgen, og lagre den med utfylt adr. til sitt fylkes stortingsrepresentant og kommiteen som har utarbeidet dette makkverket.

Prøv å gjør det med respekt, vet om iallefall ei representant som også var på utøya.

Også sender vi alle inn disse kl 09:30 mandag 5. mars.

Om det er ett kort konstatering av dine meninger eller en mindre avhandling, får bli opp til hver enkelt.

 

Greit, jeg er med på den. Det blir ikke den første mailen jeg sender i denne saken men de trenger en nok en påpekning om hvor håpløst inkonsekvent og usammenhengende begrunnelsen deres  er for både å tillate husransakelser, og å forby Mini 14 "som er opprinnelig konstruert for helautomatisk ild." At våre fremste folkevalgte har et så sjokkerende lavt kunnskapsnivå kommer dessverre ikke som en overraskelse, men jeg skal gjøre et siste forsøk på å opplyse dem om fakta i saken. 

 

Altså: hver enkelt av oss konsentrerer seg om sitt eget fylkes representanter. Det gjør nok mer inntrykk på dem å bli tilsnakket av potensielle velgere enn av vilt fremmede fra hele landet. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Angående kranglingen her inne og generelt i våpenmiljøet: Jeg mener vi har et ansvar som våpeneiere å stå samlet mot forbud og restriksjoner vi mener ikke vil utrette noe, selv om disse forbudene og restriksjonene ikke berører oss personlig.

 

PS. Synes det er rart at media ikke har trukket inn skaddepotensialet en skiskytter kan gjøre med en rettrekker nå etter OL.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, TaueBill skrev:

"Norges Jeger- og Fiskerforbund meiner at gjeldande ordning for godkjenning av halvautomatiske jaktrifler bør vidareførast." 

 

Nebb og Klør?!?

Selv kripos ytrett mer motstand enn njff.

 

Våpenrådet og Nojs prøvde iallefall med no konstuktivt.

 

Men hvis dette er forbundenes "nebb og klør", snakker vi ikke havørn eller andre rovfulger.

Kamp med "grytekluter og oppvaskhåndkle" virker mer passende.

 

 

Hva mener du man skulle gjort? Oppført seg som ekstremistene i NRA i USA? 

Vandre rundt stortinget med våpen på ryggen?

 

Forbundene har jobbet der det *teller* - på bakrommet med politikerne og byråkratene.

Å stå og skrike i pressen og bli fremstilt som en ytterligående høyrekstreme våpenfanatiker er ikke måten å få gehør for.

 

Folk flest gir blanke faan i våpenloven - men fortell dem at nordmenn helt greit kan erverve "skolebarnmassakrerifla fra USA" så hadde du fått 95% nei fra Norges befolkning. 

Følelser driver mye politikk (herav hvorfor Mini-14 trolig ikke overlever), og kald logikk når ikke frem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Boltrifler og skadepotensial 8-):lol::

Britene hadde jo sin "The Mad Minute" med sine Enfield, der skulle soldaten prestere eks ant. skudd i minuttet:  Øvelsen "The Mad Minute" reddet britene under den første tiden under WW-1 siden de var underlegne i ant. MGer.

 

Norsk stang skyting:

På 60-tallet en gang var det en stor Nato-øvelse i mitt fylke, det var til stede et besøk av godt titulerte og dekorerte offiserer  fra det store utlandet. Som et show på skytebanen hadde man hentet inn en Krag-skytter som kunne sine ting på en selvanviser. Skytteren/gubben var oppvokst med Krag, den satt i ryggraden hans. En selvanviser skulle beskytes på ett minutt, en selvanviser som anviste øvre og nedre treff. Selvanviseren slo ut en arm til høyre eller venstre avhengig av om skuddet satt lavt eller høyt. Gubben dro igang, selvanviseren gestikulerte som en hissig italiener, armene holdt et tempo som ville gitt en latiner mindreverdighetskomplekser. Som et stunt i siste sekund hentet skytteren det siste skuddet som satt i høyre øre og slang det inn i kammeret, samtidig med siste ladegrep. En amerikansk oberst lurte på hvor mange skyttere som skjøt på selvanviseren og hvor de andre lå hen...:lol:

 

Vi må ikke se slike ferdigheter for ofte, da kan det hende at noen i broilerbingen foreslår enkeltskuddsrifler neste gang de finner frem "ostehøvelen".

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutter siden, Øystein skrev:

 

Hva mener du man skulle gjort? Oppført seg som ekstremistene i NRA i USA? 

Vandre rundt stortinget med våpen på ryggen?

 

Forbundene har jobbet der det *teller* - på bakrommet med politikerne og byråkratene.

Å stå og skrike i pressen og bli fremstilt som en ytterligående høyrekstreme våpenfanatiker er ikke måten å få gehør for.

 

Folk flest gir blanke faan i våpenloven - men fortell dem at nordmenn helt greit kan erverve "skolebarnmassakrerifla fra USA" så hadde du fått 95% nei fra Norges befolkning. 

Følelser driver mye politikk (herav hvorfor Mini-14 trolig ikke overlever), og kald logikk når ikke frem.

 

 

95% av Norges befolkning har ikke stemmerett.

100% av våpeneierne har stemmerett. Alle 600 000!

Vil tippe vi hadde fått noen støtte stemmer også.

Det er mye makt det.

 

Og bakroms avtalene ser vi jo resultatet av. Eller mangel der av.

Man kan ikke bare forhandle bort privilegiene på bakromma uten kamp.

Men koordineres på en måte som minner politikerne om hvor mange av "stemmekveget" de kødder med.

Trenger ikke stå på løvebakken, med børsa på ryggen å skrike for full hals.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Nå var dette uansett ikke poenget til Øystein.. les innlegget igjen

Nei du beklager. Må tydeligvis ha det inn med snøskuffe.

Du må gjerne opplyse meg.

Med mindre du vil påpeke gubbeveldes mangel på solidaritet til andre våpeneiere, som vi jo har påpekt selv.

 

Og var det ment til "høyreekstrem" NRA gærning så ligger svaret mitt over.

 

Forøvrig er jeg mer i GOA kategorien med "No compromise!"

Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, TaueBill skrev:

100% av våpeneierne har stemmerett. Alle 600 000!

 

Og 95% av våpeneiere gir blanke faan i Mini-14. De bryr seg om at de kan dra på rypejakt og betale ti tusen i utgifter for å skyte 3 ryper. De bryr seg om reinsdyrjakta og elgjakta og småviltjakta. 

 

Så lenge de får bedrive dette som før så er de totalt uinteressert i den nye loven. 

NSF-skyttere generellt  gir blanke faan i MIni-14, ingen der bruker den. Så lenge de får 6 skudd i feltskyting er verden perfekt. 

 

Våpeneiere bryr ser mye mer om dieselbiler og kommunesammenslåinger enn våpenloven. 

 

Våpeneiere gir generelt blanke faan og hisser seg ikke opp over denne nye loven - for dem er det "business as usual". 

Det er 30,000 medlemmer på Kammeret og hva, 20-30 stykker skriver i denne tråden siste 2 månedene? Det er  0,1% av kammerets medlemmer som bryr seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Øystein skrev:

Våpeneiere gir generelt blanke faan og hisser seg ikke opp over denne nye loven - for dem er det "business as usual". 

Men det de burde bry seg om er at de ligger an til å miste det grunnlovsfestede vernet de hittil har hatt mot overraskende og ubegrunnede husransakelser.

Veldig rart at dette ser ut til å passere så enkelt igjennom systemet uten protester. Vi snakker altså om et eller annet sted mellom 10 og 15% norske statsborgere som skal miste rettigheter nedfelt i grunnloven. Det at svært få av politikerne våre synes at dette er problematisk er skremmende.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt slitsomt når folk til stadighet må underbygge meningene sine med kjønnsorganistiske og kvasitestosterone uttrykk.

@ØysteinEr nok inne på essensen i engasjementet i denne saken her inne : at den jevne våpeneieren ikke er særlig affektert av endringene i våpenloven. Dessuten er det mange andre saker som tar oppmerksomheten nå og som nok engasjerer folket mer enn våpenloven så slik sett var myndighetene "heldige" med tidspunktet for fremlegging. For min egen del så ryker en Mini 14 men det vil ikke bli noe stort savn. Så er det uanmeldt hjemmebesøk som ikke er greit etter min mening. De forskjellige garderobene lever jeg godt med. I tillegg så mener jeg at de som har vært spesielt kreative i forhold til omgjøring av våpen bør tilkjennes endel av æreløsheten for den loven vi ender opp med. 

Edited by DoctoRoy
covfefe
Link to comment
Share on other sites

35 minutter siden, Øystein skrev:

Det er 30,000 medlemmer på Kammeret og hva, 20-30 stykker skriver i denne tråden siste 2 månedene? Det er  0,1% av kammerets medlemmer som bryr seg.

Vi har i skrivende stund 30277 registreringer. Langt i fra alle disse er aktive medlemmer. Innstillingen fra Justiskomiteen har i skrivende stund 130 nedlastinger bare fra Kammeret. Det er faktisk ikke så værst. Det er mange som er opptatt av dette, som ikke deltar i diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Det vi uansett er nødt til å gjøre er å få frem det som NJFF har sagt om at ingenting av det som var på jaktlista før garand osv kom er av militær herkomst.

Jeg for min del har en stygg mistanke om at godkjenningen av garand og det tyske greiene var for å besudle jaktlista med army stuff slik at ting lettere kan forbys etter tvil om hva som er av militær herkomst.

Link to comment
Share on other sites

hva hadde skjedd om man ikke var hjemme når politistaten kommer på besøk ubudd? I huset her bor det kun ei katt og meg, og jeg kan fort finne på å leve på jobben 18 timer, hver dag.

 

skal onkel sitte på trappa å vente? dette må nå også være et logistikkproblem for dem. med 48t varsel så har de nå ihvertfall en viss garanti om at de kommer til bebodd hus og åpent våpenskap.

 

skjønner virkelig ikke hva fjerningen av varselet skal utgjøre. sliter da med å skjønne formålet med en psuedo-razzia til i starte med men, men.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, G.Larson skrev:

 

Kan ikke du opplyse litt om hva du har gjort for at våpenloven ikke skal bli endret til noe du ikke er enig i ?

Sånn bortsett fra å rope,kjefte og skrike på forumet her da. 

Jeg var opptatt med å prøve å bevare HV-avdelningen min. Men tapte så det sang. Nå er jobben gitt kystvakta, og enn er ført tilbake til land hv... som også trengete mer ressurser. Men tapte f..n meg der også.

Mager trøst at vi ikke ble rasert av regjeringen ned til antallet de fåreslo.

Link to comment
Share on other sites

 

11 timer siden, psvanevik skrev:

Tallet er langt høyere. Det er ikke alle lovlige våpen som er registrert

 

 

Er klar over det, men langt høyere er vel å ta i litt. For noen år siden ja. 

 

Nå var det uansett antall våpeneiere det var snakk om, ikke antall våpen.

Edited by gunnarrs
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, jeaant skrev:

Fra nyttår.

https://www.brownells.no/Manufacturers/RUGER

https://www.brownells.com/optics-mounting/rings-mounts-amp-bases/scope-rings/1-scope-ring-prod24396.aspx?avs|Manufacturer_1=RUGER

This item cannot be shipped out of the United states.

Alt fra browning tilogmed choker gikk for ca ett år sia og. Er mye ser du.

 Jeg tipper ruger ikke har søkt om generisk eksport lisens, evt brownells.

Link to comment
Share on other sites

Og 100% av alle masakare i Norge, med skytevåpen er utført med lovlige ervevede jakt våpen....

Det er lite poeng i å snakke om alt annet en det som konkret ligger foran stortinget nå. Skriv kort, sklriv presist og kom med forslag til avstemmings alernativer. 
Har også fått hyggelig svar av SP, ved Jenny Klinge. (I tilegg til Venstre)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, TaueBill skrev:

Jeg var opptatt med å prøve å bevare HV-avdelningen min. Men tapte så det sang. Nå er jobben gitt kystvakta, og enn er ført tilbake til land hv... som også trengete mer ressurser. Men tapte f..n meg der også.

Mager trøst at vi ikke ble rasert av regjeringen ned til antallet de fåreslo.

SHV? velkommens til lands, men vi lever hardt her og.

 

personlig har jeg ikke trent på snart 2 år.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, TaueBill skrev:

Jeg var opptatt med å prøve å bevare HV-avdelningen min. 

 

Siden du svarer dette på mitt spørsmål ang hva du har bidratt med i våpenlovsammenheng: Hva har det med den nye våpenloven å gjøre?

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Hassel skrev:

Og 100% av alle masakare i Norge, med skytevåpen er utført med lovlige ervevede jakt våpen....

 

 

Det tror jeg ikke stemmer om vi skal være helt nøyaktige. Norges værste massaker, skytingen av 287 jugoslaviske krigsfanger ved Beisfjord fangeleir ved Narvik,  ble garantert ikke utført med lovlig ervervede jakt våpen. Men om vi bare ser på norsk etterkrigshistorie stemmer det. Samtidig var 22.juli/Breivik en anomalitet. Lover bør altid ta utgangspunkt i hva som er normaltilstanden innenfor det området loven skal regulere, ikke ett ekstremt avvik fra norm. 

 

Ps. Har nå fått bekreftet fra en bekjent i frp at det er høyre som driver forbudslinjen i regjering og Stortinget. Så det er bare å kjøre på med mailer til høyre. Viktig at de får litt dårlig samvittighet for at de ikke står opp for eiendomsretten. En verdi som liksom skal være en kjerneverdi for konservative partier..  

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Og det er jo helt uakseptabelt når det gjelder forutsigbarhet, respekt for eiendomsrett, redelighet og folkeskikk, at våpenkontorene har sittet å innvilget ca, 877 stykk nye mini 14 fra 2012 og frem til i dag, for at de så skal inndras, da stoler jeg ikke på myndigheten lenger og all respekt å sympati er desverre borte.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jeaant skrev:

Det vi uansett er nødt til å gjøre er å få frem det som NJFF har sagt om at ingenting av det som var på jaktlista før garand osv kom er av militær herkomst.


valmet og vepr er basert på rk62 og rpk, så de ryker nok.
Forøvrig kan alle våpen ryke når POD vil. alt de trenger å gjøre er å definere nye "særskilt farleg eigenskap" i forskrift. I motsetning til nå hvor de i forskrift kan "forby enkelte typer våpen".

 

Link to comment
Share on other sites

Måtte jo slå til da Garanden, til min store overraskelse, ble lovlig for en tid tilbake. En artig sak å lufte innimellom, med historisk sus og stil. Er det mulig at jeg må kvitte meg med denne, eller plombere den hvis det går mot at halvauto blir forbudt? Det hadde vært veldig synd...

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, jeaant skrev:

Og det er jo helt uakseptabelt når det gjelder forutsigbarhet, respekt for eiendomsrett, redelighet og folkeskikk, at våpenkontorene har sittet å innvilget ca, 877 stykk nye mini 14 fra 2012 og frem til i dag, for at de så skal inndras, da stoler jeg ikke på myndigheten lenger og all respekt å sympati er desverre borte.

 

Hva er så uredelig med det? Den er lov til å erverve per dags dato. Da får folk erverve den. Skulle de ha nektet å godkjenne søknader på den - stikk i strid med loven og forskriften? *Det* hadde vært ulovlig. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Mosjonsskytteren said:

Et lite tips når dere skal sende samme e-post til flere personer samtidig, sett alle som blindkopi, slik at de ikke ser at det er en e-post som er blitt sent til 50 personer.
Min teori er at de da føler at e-posten er litt mer personlig, og at de kanskje føler litt mer press på å svare.

 

Eller enda bedre: send en mail til hver repr. og endre teksten slik at det står "kjære ****, jeg skriver til deg som er innvalgt på stortinget for Sogn & Fjordane fordi.."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, gunnarrs skrev:

 

Er klar over det, men langt høyere er vel å ta i litt. For noen år siden ja. 

Tallene i artikkelen du henviser til ser ikke riktige ut, for det var 485 170 våpeneiere per 2012, og det har, som også påpekt i artikkelen, vært en svært svært stor økning av våpenkort frem til 2016.

Idag er det 2018. Men samme det

Edited by psvanevik
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...