Jump to content

Politiet og vådeskudd.


Vaquero

Recommended Posts

junker skrev (12 timer siden):

Kan det være noen fra miljøet rundt dynamiske sportsskyttere ?  Godt ingen ble skadet

Det skjedde i hallen der DSSA trener, i DSSA sin treningstid. Dette iht. Fedrelandsvennen.

 

psg-1 skrev (48 minutter siden):

Tror ikke det er så mye dynamisk skyting innendørs. 

Svært mye dynamisk er innendørs, jeg lurer på om det kan være mesteparten?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (19 minutter siden):

Hva kan forventes av reaksjoner for oss vanlig dødelige når sånt skjer?

Jævlig vondt i foten. For å sitere Svein Eirik Utsi (da Politiet skjøt ham i ræva under et ransforsøk på Jessheim): "Det føles som en 9mm"...

 

Av reaksjoner fra øvrigheta tror jeg det varierer med dagsformen til nærmeste politiadvokat, fra bot og inndragelse av alt, til et avhør og "intet straffbart, god bedring". Jeg kjenner (flere, så lur gjerne på omgangskretsen min... som har skutt seg selv, eller blitt skutt) ingen av dem fikk noen varige reaksjoner fra Politiet. Om jeg husker rett var det noen bøter ute og gikk, uten at det var hårreisende.
Men det ene tilfellet fikk jo stengt et helt kvartal i byen, og oppmøte av væpna Politi og minst 8 politibiler... 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Perjoto skrev (2 timer siden):

Greit å ha noe å skyte med  - 

 

Det er jeg skjønt enig i (og har to våpenskap fulle av diverse pang-pang-er!).

 

Men tråden handler om "vådeskudd" (våde = skade), som etterhvert også omfatter ikke helt kontrollerte avfyringer uten påviselig skade, annet enn på hørselen eller sjøltilliten til de involverte. Men eventuell lettvint tilgang til våpen (inkl. hunder, batonger, pepperspray) under konfrontasjoner er IKKE vådeskudd, og, for å bruke Garborgs ord (fra starten av "Fred"), "angår ikkje denne soga".

Link to comment
Share on other sites

Beklager, trekker tilbake uttalelsene mine. Er kanskje det at jeg har hørt så mye om "vådeskudd" sammen med "politi", at hver gang jeg hører politi og skyting, så tenker jeg automatisk "vådeskudd". Jeg skal ikke kommentere om nødvendigheten av skytevåpen i dette tilfellet, men det er klart at når det eneste verktøyet man har er hammer, er det fort å se spikre overalt. Lurer på hvordan dette hadde blitt håndtert for 20 år siden.

Link to comment
Share on other sites

En ting er jo hvordan politiet løste problemer for 20 år siden, uten pistol, og hvordan de løser problema nå. Men det er mer interessant hvordan de kommer til å løse problemer de neste 20-30 åra. Stun gun funker jo ikke nødvendigvis på en utagerende medborger som er rusa på noen rare greier. Hvilke alternativer fins liksom?

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (32 minutter siden):

En ting er jo hvordan politiet løste problemer for 20 år siden, uten pistol, og hvordan de løser problema nå. Men det er mer interessant hvordan de kommer til å løse problemer de neste 20-30 åra. Stun gun funker jo ikke nødvendigvis på en utagerende medborger som er rusa på noen rare greier. Hvilke alternativer fins liksom?

Bare å lese seg opp: https://www.regjeringen.no/contentassets/6d791b69b71a4fe9bfedd13af2900750/no/pdfs/politiets-bruk-av-maktmidler.pdf

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 18.1.2023 den 15.57):

IMG_9273.jpeg.8eab42ba8dbe36eaac3def3a93b5b26c.jpeg

 

K

Dette var det vi dreiv med på skytebanen under førstegangstjenesten. Vi hadde som motto å holde uniformen fri for ferdighetsmerker. HUFF

Vi sikta og traff godt på skilt, rammeverk og det meste som skilte seg ut frå svarten. 10cm ned i toppen av vollen med resultat å fylle grus ned i anvisergrava og perforere skiva var også ein klassikker . Dette holdt vi på med leeenge inntil standplassleder/befal forstod kva vi dreiv med. Deretter hjalp vi fram dei som ovehode ikkje kunne skyte heilt fram til skyttermerket. Mange artige scener å sjå når dei fikk skryt for "sine" flotte samlinger. I realiteten traff dei snaut blinken :-D
Når man i seinere år har fått vite at forsvaret ofte låne sivile baner så... HUFF

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Chiefen.v-2 skrev (8 minutter siden):

Munnlader..

 

"– Burde han ikke sjekket om våpenet var ladd?

– Tjenestemannen var i ferd med å sjekke om våpenet var ladd, da skuddet gikk av. Dette er et våpen som det ikke alltid så lett og se om er ladd eller ikke, sier Sorte."

 

Sikkert munnlader, ja

Link to comment
Share on other sites

Ufattelig mye komisk å lese i artikkelen😂

Sitat: "Polititjenestemannen gjorde alt riktig da han foretok avtrekket." 

Etter å ha skutt gjennom et vindu?🤣

 

Sitat: "Samtidig er våpenamnestiet kommet i gang nettopp fordi man ønsker å få våpen fra folk som ikke nødvendigvis er våpenkyndige, og som kanskje ikke har kunnskap til å håndtere våpen."

Mulig at man burde la være å levere våpen til politiet om dette er formålet??😂

 

Jeg ler så jeg griner🤣 Dette er bare superkomisk..

Edited by Bly
  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

(Sub)konjunksjoner er vanskelig. "...sjekke at våpenet er ladd på forhånd..." betyr i mitt hode, å forsikre seg om at det er ladd. "Om våpenet er ladd...", høres mye mer fornuftig ut. Om det er politiet, eller journalisten som ikke kan norsk, vet jeg ikke. Sikkert journalisten🙄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sitert "regel 1" fra den versjonen av sikkerhetsreglene som vi lærte på rekruttskolen i januar 1967 mange ganger, men det skader absolutt ikke å ta den en gang til:

 

Sitat

Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten først å forsikre deg om det er ladd eller ikke".

 

Det med " - eller ikke" gjelder jo i strid, "skarpe situasjoner", og på jakt! Kjedelig at det sier "klikk", når det skulle sagt "pang".

 

Hvis dette var et eller annet obskurt våpen, munnlader, eller noe som ikke gikk an å åpne på normalt vis, skulle det jo vært pakket inn, og tatt med til et sikkert sted, der folk med verneutstyr undersøkte det. Hvis man fortsatt ikke fant ut av det (etter kontakt med bombegruppa), skulle det vært sprengt, sammen med innleverte granater fra krigens dager.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Man skulle tro at de som tar imot våpen har en sikker prosedyre de følger hvis de ikke aner hva de får inn og åssen det kan være ladd, så jeg tviler på munnladerteorien også...

 

Og er ikke de fleste munnladere perkusjon eller flintlås??

Det er vel ett 10minutters kurs å kjenne igjen slike våpen for dem som tar imot våpen!?

I det minste lære å fjerne flinten/primervorta(aner ikke hva den heter på Norsk) på ett sikkert sted?

 

Syns hele saken høres merkelig ut....

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Å forholde seg til lovverk og forvalte søknader er noe annet enn å ha hands-on kjennskap til alle våpentyper.

Jeg skal ikke påberope meg å ha kjennskap til så mange våpenkontor, men det lille jeg nå har opplevd, har fått meg til å lure litt på om de kan noe om lovverket også?

 

Den artikkelen er vel antagelig veldig uheldig utformet av journalisten som har skrevet den. Eller så har hen vært sarkastisk på et fantastisk humoristisk vis? 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 timer siden):

De som jobber på våpenkontor er 99% av tida sivilt ansatte med traust kontorjobb. 

Å forholde seg til lovverk og forvalte søknader er noe annet enn å ha hands-on kjennskap til alle våpentyper.

 

Ole

Skjønner det fullt ut og glemte å skrive at de burde kanskje vurdert å ha en "våpenkyndig" de kan kontakte, ihvertfall under ett våpenamnesti!!

 

Vet man ikke hva man driver med så bør man la være, ihvertfall hvis det potensielt er dødelig!....

 

Fanken altså, jeg jobber i elverksbransjen og vi blir lasset ned med sikkerhetskurs opp og ned i huet og ræva med eksamen vi MÅ bestå støtt og stadig!

Man skal kunne forvente at offentlige etater som skal håndtere alle slags rariteter av våpen som blir levert inn bør ha minimumskjennskap til hva de driver med!!?

 

Ihvertfall hver gang de driver med disse amnestiene!?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del kan jeg bare konkludere med to ting som ble gjort feil : Peking med våpen mot usikkert rettning dvs . ikke sandsekker eller såkallte skyterør med dertilhørende sandkasse . 

For det andre at enhver våpen må ansees som ladd . Det betyr finger langt unna fra avtrekkern  . 

Jeg anbefale en bot med minst en månedslønn og han få forbud å håndtere med våpen i to år akkurat som mann fra gaten .

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (23 timer siden):

Vet man ikke hva man driver med så bør man la være, ihvertfall hvis det potensielt er dødelig!....

 

Fanken altså, jeg jobber i elverksbransjen og vi blir lasset ned med sikkerhetskurs opp og ned i huet og ræva med eksamen vi MÅ bestå støtt og stadig!

Allikevel er det ca 3000 yrkesaktive som rammes av strømulykker pr år, de fleste av disse er profesjonelle som arbeider med elektrisitet.. Man kan lage så gode rutiner og regler man vil. Mennesker svikter uansett. På Kongsberg derimot fulgte tjenestepersonen åpenbart rutinene og skjøt ut av vinduet, alt i orden der altså 😵‍💫

Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (28 minutter siden):

Allikevel er det ca 3000 yrkesaktive som rammes av strømulykker pr år, de fleste av disse er profesjonelle som arbeider med elektrisitet.. Man kan lage så gode rutiner og regler man vil. Mennesker svikter uansett. På Kongsberg derimot fulgte tjenestepersonen åpenbart rutinene og skjøt ut av vinduet, alt i orden der altså 😵‍💫

Kan du fortelle litt mer om de tallene, 3000?? 

For det er ikke profesjonelle i Norge ihvertfall, og jeg snakker om Norge!

Og 99.9% av strømulykker begått av profesjonelle i Norge handler om brudd på forskrifter, regler osv.

Det vil si at de ga f... i forskrifter, regler, sikkerhetskurs osv som resulterte i en ulykke!

 

Forskjellen på strømulykker og skyteulykker er at de med strømmen som oftest kun skader seg selv, de som håndterer skytevåpen på feil måte og avfyrer vådeskudd har flaks hvis de ikke skader andre!

 

Poenget mitt var at jeg lurte på om de som mottar våpen på våpenkontoret i det hele tatt vet hva de driver med??

Har de kunnskap i det hele tatt, kurs osv?

 

Edited by K.Olsen
La til våpenkontoret..
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (22 timer siden):

"Hvert år rammes omkring 3000 yrkesaktive av strømulykker her i landet"

https://stami.no/vare-tjenester/stromskader/

Ja da er forskrifter og regler brutt i all hovedsak av alle de yrkesaktive som er utsatt for det isåfall.....

 

Ønsker å legge til at hvis det innrapporteres 3000 strømulykker årlig i Norge så må det være mye fjas også....

Vi får servert alle ulykkene med død/skade hvert år på sikkerhetskurset årlig, så 3000 er fortsatt er litt rart tall, hva mener de med strømulykker osv...?

Skikkelig lite interessant for de som er glad i pang, så nok om strøm!!!

 

Men ingen som vet hva folk som tar imot våpen har av kurs osv?

Edited by K.Olsen
Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (På 11.5.2023 den 20.33):

Kan du fortelle litt mer om de tallene, 3000?? 

For det er ikke profesjonelle i Norge ihvertfall, og jeg snakker om Norge!

Som man spør får man svar. Det du spør om står i linken og handler om Norge. Men ja nok om det.

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (8 timer siden):

Ja da er forskrifter og regler brutt i all hovedsak av alle de yrkesaktive som er utsatt for det isåfall.....

 

Ønsker å legge til at hvis det innrapporteres 3000 strømulykker årlig i Norge så må det være mye fjas også....

Vi får servert alle ulykkene med død/skade hvert år på sikkerhetskurset årlig, så 3000 er fortsatt er litt rart tall, hva mener de med strømulykker osv...?

Skikkelig lite interessant for de som er glad i pang, så nok om strøm!!!

 

Men ingen som vet hva folk som tar imot våpen har av kurs osv?

 

Med så mye kurs om elektrisitet og regler burde du vite at all hendelser hvor en i jobbsammenheng, uansett yrke,  får "støt" skal rapporteres. 3000 er et lavt tall, det er garantert mange hendelser som ikke rapporteres.

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (13 timer siden):

 

Med så mye kurs om elektrisitet og regler burde du vite at all hendelser hvor en i jobbsammenheng, uansett yrke,  får "støt" skal rapporteres. 3000 er et lavt tall, det er garantert mange hendelser som ikke rapporteres.

Jeg vet, og det er det jeg mener, strømulykker inneholder mye "hobbyproffe" som ikke burde være med i statistikken ang strømulykker i bransjen.

Som sagt, vet man ikke hva man driver med som kan være farlig, så bør man la være uansett bransje.

 

"Støt" i elbransjen skader kun den som er uforsiktig med tanke på forskrifter og regler. (Ris til egen bak)

"Støt" i alle bransjer som håndterer våpen kan potensielt skade/drepe andre mennesker.(Potensielt ris til andres bak)

 

Så jeg lurer fortsatt på hva som kreves av kunnskap for å ta imot våpen ved feks ett våpenamnesti??

Edited by K.Olsen
La til noe..
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (På 13.5.2023 den 20.14):

Jeg vet, og det er det jeg mener, strømulykker inneholder mye "hobbyproffe" som ikke burde være med i statistikken ang strømulykker i bransjen.

Som sagt, vet man ikke hva man driver med som kan være farlig, så bør man la være uansett bransje.

 

"Støt" i elbransjen skader kun den som er uforsiktig med tanke på forskrifter og regler. (Ris til egen bak)

"Støt" i alle bransjer som håndterer våpen kan potensielt skade/drepe andre mennesker.(Potensielt ris til andres bak)

Noen ganger blir andre skadet i elbransjen også dessverre.. 

 

IMG_3058.png

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (4 timer siden):

Noen ganger blir andre skadet i elbransjen også dessverre.. 

 

IMG_3058.png

Ja, det er jo derfor jeg sier at innrapporterte strømulykker ikke alltid er "proffe" som burde vite hva de driver med.....

At "proffe" som burde hva de driver med resulterer i at andre skader seg pga slett arbeid er også en greie, så jada.....

Men det unnskylder ikke alle vådeskuddene hos Politiet/våpenmottaket....

Lurer fortsatt på krav til opplæring!!.....

 

 

Kan vi slutte å snakke om strøm og holde oss til vådeskudd nå, siden det er det denne tråden handler om?

 

Hva er kravet for våpenhåndtering/trening til den jevne Politibetjent??

(Hvor ofte trener de med pistolen sin)

 

Hva er kravet ang våpenkjennskap til de stakkarene som sitter og tar imot alt mulig rart ved "amnestiet"??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er politi, og aktiv innen DSSN/NROF. 

 

Det er noen få som sliter med å bli komfortabel med å bruke våpen, men ingen består PHS uten å ha bestått oppskyting med både pistol og MP5. Ingen får delta væpnede oppdrag uten å ha bestått oppskyting innen siste 12mnd.

 

Ca halvparten av nyutdannede har erfaring med våpen fra førstegangstjeneste (+evt videre karriere i forsvaret), en del høyere andel blant de eldre. En del av oss trener skyting på fritiden.

 

Alle studenter har 2 dagers MP5-kurs og 5 dagers pistolkurs i andre året, pluss ca 1 1/2 uke med ren skytetrening ila 3 ukers leiropphold i tredje året. I tillegg kommer en del øvelser hvor det brukes løsammunisjon og simunition

 

Når man først blir ansatt, er det et minstekrav at man skal ha 48 timer operativ trening hvert år. Dette er hovedsakelig taktisk trening, med mye våpenhåndtering,+ noe ren skyting.

 

Det er vanlig blant operative mannskaper å bruke noen timer hver måned til skytetrening, på eget initiativ. I distriktet jeg jobber nå, er vi pålagt å gjennomføre noen fastsatte økter hvert halvår for å beholde godkjenningen. Dette kommer i tillegg til de 48 timene.

 

 

 

Når det gjelder de på våpenkontorene, er mitt inntrykk at det varierer en del. Du har enkelte som er veldig engasjerte og dyktige i faget, mens andre knapt nok vet hvordan man løser ut et magasin. Det er ett nettkurs man må ta, men det går ikke i dybden på alle våpentyper. Hva de har av opplæring utenom det, vet jeg ikke.

Enkelte steder blir våpen tatt imot av de som sitter i skranken, hvorav ikke alle har politiutdanning eller våpenerfaring.

Jeg har måttet sjekke en håndfull våpen, fordi den som tok imot ikke visste hvordan.

 

 

  • Like 7
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (35 minutter siden):

Alle studenter har 2 dagers MP5-kurs og 5 dagers pistolkurs i andre året, pluss ca 1 1/2 uke med ren skytetrening ila 3 ukers leiropphold i tredje året. I tillegg kommer en del øvelser hvor det brukes løsammunisjon og simunition

 

Når man først blir ansatt, er det et minstekrav at man skal ha 48 timer operativ trening hvert år. Dette er hovedsakelig taktisk trening, med mye våpenhåndtering,+ noe ren skyting.

Så en nyutdannet Politi har rundt 1/4 av erfaringen, (om de ikke har erfaring fra før) og halvparten av den kontinuerlige treninga som 15-åringene "mine" har... For ikke å snakke om 16-åringene. Artig ;)
Samtidig er det jo bra at Politiet ikke trenger allverdens fokus på våpen og skyting.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Politiet og våpenbruk er vel det som bekymrer meg minst.

Jeg har sett på når studentene holder på med 5 dagers pistol kurset, det er veldig grundig med dyktige instruktører. 

Noen av studentene har selvfølgelig ingen tidligere erfaring med våpen, men de er unge å lærer fort.

 

Ut fra hva jeg har skjønt så lærer de å bruke politiets våpen (pistol og MP5), halvautomat hagler og andre sivile våpen er det nok mindre kunnskap om. Noen har som nevnt tidligere våpen erfaring fra forsvaret, noen fra jakt eller konkurranse skyting, andre liten eller ingen tidligere erfaring med våpen. Men de lærer å bruke de våpna de skal bruke i tjenesten, og dette lærer de grundig, noen liker veldig godt å skyte, noen skyter bare når de må, akkurat som en gjennomsnitts norsk jeger. 

 

Det er heldigvis ikke krav om å være like interessert i våpen og skyting som de fleste her på forumet er, de er mange andre verdier som er viktigere, heldigvis.

Jeg har ingen problemer med å invitere studentene med meg på skytebanen etter fullført pistol kurs, mange av de skyter faktisk veldig bra og alle behandler våpen på en trygg og sikker måte. Og dette er mitt i studietiden, de lærer mer før de er ferdig med 3 året. 

 

Så personlig synes jeg de får en god start som studenter, så lærer de mer når/vist de får jobb. 

 

Det er ikke så mange unge som har foreldre eller besteforeldre som oss, som drar ungene med på skytebanen for å lære de å skyte når de er 5 år gamle, så vi kan vel ikke forvente at gjennomsnitts nordmannen skal ha så veldig mye erfaring / skytetrening.  

 

 

 

 

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (22 timer siden):

Er politi, og aktiv innen DSSN/NROF. 

 

Det er noen få som sliter med å bli komfortabel med å bruke våpen, men ingen består PHS uten å ha bestått oppskyting med både pistol og MP5. Ingen får delta væpnede oppdrag uten å ha bestått oppskyting innen siste 12mnd.

 

Ca halvparten av nyutdannede har erfaring med våpen fra førstegangstjeneste (+evt videre karriere i forsvaret), en del høyere andel blant de eldre. En del av oss trener skyting på fritiden.

 

Alle studenter har 2 dagers MP5-kurs og 5 dagers pistolkurs i andre året, pluss ca 1 1/2 uke med ren skytetrening ila 3 ukers leiropphold i tredje året. I tillegg kommer en del øvelser hvor det brukes løsammunisjon og simunition

 

Når man først blir ansatt, er det et minstekrav at man skal ha 48 timer operativ trening hvert år. Dette er hovedsakelig taktisk trening, med mye våpenhåndtering,+ noe ren skyting.

 

Det er vanlig blant operative mannskaper å bruke noen timer hver måned til skytetrening, på eget initiativ. I distriktet jeg jobber nå, er vi pålagt å gjennomføre noen fastsatte økter hvert halvår for å beholde godkjenningen. Dette kommer i tillegg til de 48 timene.

 

 

 

Når det gjelder de på våpenkontorene, er mitt inntrykk at det varierer en del. Du har enkelte som er veldig engasjerte og dyktige i faget, mens andre knapt nok vet hvordan man løser ut et magasin. Det er ett nettkurs man må ta, men det går ikke i dybden på alle våpentyper. Hva de har av opplæring utenom det, vet jeg ikke.

Enkelte steder blir våpen tatt imot av de som sitter i skranken, hvorav ikke alle har politiutdanning eller våpenerfaring.

Jeg har måttet sjekke en håndfull våpen, fordi den som tok imot ikke visste hvordan.

 

 

Tusen takk for en meget god forklaring ang opplæring!👍

 

Da tenker jeg som forventet at det er litt ujevn kunnskap på de som tar imot våpen på "kontoret".

Men det skal også sies at de klarer seg bra, for det har vært svært få vådeskudd ved mottak av våpen som jeg har fått med meg ihvertfall..

 

Link to comment
Share on other sites

K.Olsen skrev (På 16.5.2023 den 20.31):

Men det skal også sies at de klarer seg bra, for det har vært svært få vådeskudd ved mottak av våpen som jeg har fått med meg ihvertfall..

Det bør også sies at vi ikke vet hva slags våpen som ble levert inn. Var det en enkeltskudds brekkhagle, eller en gammel rolling block noen fant på farfars loft? Ikke alt er like lett å forstå for folk som ikke har vært eksponert for tilsvarende tidligere. 

 

Jeg arvet en gammel .22 salongrifle, hvor man må trykke inn avtrekkeren for å ta ut sluttstykket. Første gang jeg så den, var det slett ikke innlysende for meg hva som måtte gjøres.

 

 

 

lolinski skrev (På 15.5.2023 den 22.25):

Herrejesus. Noen timer i måneden på eget initiativ? Pluss 48 timer i året? Det er likom 1 time i uken (utenom feriene).

 

Anser meg selv som ok skytter som er for lite aktiv og jeg trener sånn ca 3-4 timer i uken.

 

Håper politiet holder seg til deeskalering eller at Delta er nærme. Føles ikke trygt at utrente folk springer rundt med maskinpistoler på statens regning

Oppdragsløsning med våpen består av veldig mye mer enn ren skyting. Og den sjeldne skytingen som oppstår, er veldig forskjellig fra 25 meters banen med en ubevæpnet pappfigur i andre enden.

 

Jeg skal på todagers trening nå snart (2*7t). Det består av to arbeidsdager med kontinuerlig casetrening og teknikktrening, hvor vi trener på klarering av bygg, arrestasjonsteknikk, deeskalering, sanitet, etc. Majoriteten utføres med platevest, hjelm, MP5/pistol med simunition, og tungtskjold. Ikke dedikert skytetrening, men du kan banne på at man får trent mye våpenhåndtering som gjør den enkelte til en tryggere og bedre skytter i stressende situasjoner.

 

 

De 48 timene er forøvrig et minstekrav for såkalt IP4-personell. UEH (IP3) har 103 timer minstekrav, i praksis mye mer, og er normalt de som tar væpnede oppdrag. Noen distrikter har i tillegg organiserte skytetreninger ukentlig/annenhver uke for slike mannskaper, og de holder et ganske greit nivå.

 

I tillegg kommer den faktoren at det er begrenset med tid til å dra på banen i arbeidstiden. Mange steder har allerede altfor mange arbeidsoppgaver som stjeler veldig mye tid. På forrige arbeidsplass endte jeg med å trene ubetalt etter arbeidstid, men det var ikke så enkelt for de som hadde unger og forpliktelser. 

 

 

 

Edited by JacArcher
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 5/16/2023 at 11:30 AM, lolinski said:

Jeg er mer bekymret for at under en aksjon så kan panikken gjøre at det lille trening de har svinner hen. Og til slutt så skal sånne folk forsøke å redde oss under terror. I teorien ihvertfall, slik feigingene i Oslo demonstrerte under pride i fjor.

Hvilke eksempler finnes det på at norsk politi skyter feil folk eller skyter folk uten hjemmel?

Gi meg ett eksempel.

Og bare for å forskuttere, det du skisserer skjer ikke, noe all statistikk rundt politiets våpenbruk viser. Norsk politi løser over 10000 væpnede oppdrag i året, så dette er ikke noe problem.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om de skyter feil folk er vel uvanlig.

Det at de skyter folk der det er tvil om det var berettiget er mer vanlig. I Bergens tidende er det nå en sak om en episode der det endte med at en psykisk syk person ble skutt i sitt eget hjem. Det er tvilsomt om bruk av våpen var berettiget, og treningsnivået på innsatspersonell er absolutt en av faktorene som virker inn. 

En hjullaster med et uvanlig stort antall kulehull i sidevinduet er også et tilfelle med samme tvil om berettighet og treningsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...