Jump to content

Politiet og vådeskudd.


Vaquero

Recommended Posts

Siden vi er i tråd hvor politiets våpenhåndtering er tema, tenker jeg det er passende å skyte inn at den våpenhåndtering flere av dere beskriver her umiddelbart ville diskvalifisert dere på politiets oppskyting - med rette.

 

 

Men greit, la oss legge krangelen om vådeskudd vs utilsiktet avfyring til side. Faktum er allikevel at om det går ett skudd 45° ned mens dere venter på duellskiven, så har dere faktisk ikke hatt kontroll over våpenet deres. Rett og slett. Dette er ikke noe å være stolt av folkens!

 

nhd skrev (5 timer siden):

Når jeg står med armen senket, pistolen pekede i retning mot skiva, og det er fem sek igjen til ild, tar jeg fingeren på avtrekkeren både på hurtig, duell og silhuett. 

 

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Kommer jo an på hvilken skyting man driver med, for silhuell, hurtig, duell etc. pistol begynner jo avtrekket i 45 grader mellom klar og ild (eller rødt til grønt lys), da løfter man rett opp i skiven, peker ikke alle andre steder. Vil ikke kalle det vådeskudd om det går av på veien opp. Det andre du nevner, mellom lading og klar, opp i lufta eller i benken er jo en annen sak.

Skal kaste ut en liten brannfakkel nå. Å hevde at slikt som dette er trygg eller ansvarlig våpenhåndtering vitner om manglende respekt for våpenet, overvurdering av egne evner, og komplett ignoranse ovenfor en av de våpenreglene alle ellers kan enes om - hold fingeren av avtrekkeren til siktene er på målet. 

At man skyter mot pappskiver er ikke en gyldig grunn til å fravike dette.

 

Skulle en politibetjent gjort noe lignende i en operativ setting - finger på avtrekkeren mens pistolen peker ned i bakken foran målet - ville samtlige av dere ha slaktet vedkommende for dårlig håndtering - også med rette. 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Per-S said:

En betingelse for at noe kan kalles et vådeskudd må være at det har skadepotensiale.

 

Jeg ser på vådeskudd som at smeller når man ikke hadde det til hensikt. Prosessen bak gjerne kan også være den samme uavhengig av resultatet, om det går i grusen/ taket eller det som verre er. Filosofisk spørsmåL: Har alle utilsiktede skudd skadepotensiale? Hvor går grensen? Må man faktisk treffe noe/noen før det er vådeskudd? Teller bakken, eller må det være en menneskebygd konstruksjon? 😁 Hvis man skal ha en nullvisjon for ulykker med skytevåpen, bør alle utilsiktede skudd unngås eller kan det aksepteres i noen tilfeller som hurtig? 🙃

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (6 minutter siden):

alle utilsiktede skudd unngås

Dette er jo OK som utsagn, men det du og mange glemmer er at på en skytebane under skyting av diverse stevneprogrammer er det tilsiktet å avfyre skudd, og alle sikkerhetstiltak som er nødvendig for å hindre skade er allerede innført. Det er kun utilsiktede skudd på en skytebane som muligens kan defineres som vådeskudd.

@JacArcherDet er en meget stor forskjell på politiets bruk av våpen og det som foregår på en skytebane. Politiet opptrer i områder der det kan være mange mennesker og et skudd avfyrt i slike områder har et meget stort skadepotensiale. Politiet skal nødvendigvis ikke avfyre skudd når de tar sitt tjenestevåpen ut av hylster, derfor må de trene inn andre rutiner enn det som skal brukes under skyting av diverse stevneprogrammer der en faktisk skal skyte hver gang en lader våpenet. I dynamisk skal en skyte hver gang en tar et ladd våpen ut av hylsteret.

Som et eksempel kan en ta leirdueskyting, jeg lader våpenet når det er min tur til å skyte. Pekefingeren har jeg da utenfor avtrekkerbøylen til våpenet er i posisjon. Før jeg roper ut duen flyttes fingeren til avtrekkeren slik at det ikke blir en ekstra bevegelse med fingeren når jeg får duen på plass over skinnen, en pekefingerbevegelse på det stadiet vil forstyrre siktebildet. Det samme gjelder skyting med pistol, fingeren må på avtrekkeren når en har bestemt seg for å skyte, skal en vente med det til en har siktebildet klart vil det bli mange bom på grunn av fingerbevegelsen.

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (43 minutter siden):

 

 

Skal kaste ut en liten brannfakkel nå. Å hevde at slikt som dette er trygg eller ansvarlig våpenhåndtering vitner om manglende respekt for våpenet, overvurdering av egne evner, og komplett ignoranse ovenfor en av de våpenreglene alle ellers kan enes om - hold fingeren av avtrekkeren til siktene er på målet. 

At man skyter mot pappskiver er ikke en gyldig grunn til å fravike dette.

 

Skulle en politibetjent gjort noe lignende i en operativ setting - finger på avtrekkeren mens pistolen peker ned i bakken foran målet - ville samtlige av dere ha slaktet vedkommende for dårlig håndtering - også med rette. 

Det er noe helt annet å gjøre dette i f.eks silhuettskyting på banen enn at politiet gjør det. Overvurdere..ja vel, da har alle olympiske mestre i silhuett gjennom tidene overvurdert seg selv.

Link to comment
Share on other sites

JacArcher skrev (51 minutter siden):

Faktum er allikevel at om det går ett skudd 45° ned mens dere venter på duellskiven, så har dere faktisk ikke hatt kontroll over våpenet deres. Rett og slett. Dette er ikke noe å være stolt av folkens!

Jeg er ikke stolt av det, men heller ikke skuffet eller lei meg. Har du noen gang skutt pistol i NSF?

Link to comment
Share on other sites

Igjen, hva har NSF sine programmer og baneinstrukser å gjøre med politiets bruk av våpen? Hvor er relevansen?

 

Her er Forsvarets Våpenregler:

 

1. Behandle alltid alle våpen som om de er ladd.

2. Sikt eller pek aldri på noe du ikke er beredt på å bekjempe. Unntatt på øvingsleders ordre.

3. Avsikre våpenet først i det øyeblikk våpenet rettes mot målet.

4. Hold fingeren av avtrekkeren til siktene er på målet og du har til hensikt å skyte.

5. Kjenn ditt mål, hva som er rundt, foran og bak det.

 

I tillegg har man en del andre regler, og bestemmelser.

Alt dette er regulert i UD 2-1 Forsvarets sikkerhetsbestemmelser for landmilitær virksomhet.

 

Disse gjelder under både øving, trening og skarpe operasjoner, og må kunne overføres fra skytebanen til feltmessige/operative forhold uten endring.

 

Dvs at vi gjør det samme på skytebanen som vi gjør under operasjoner - det er ingen kunstige treningsregler som oppheves i skarpe situasjoner.

 

Nå har ikke jeg sett ordrett hva våpenreglene er i politiet, men er sikkert relativt like.

 

Jeg kan garantere at man får refs for vådeskudd i Forsvaret dersom man skyter et skudd i bakken mellom kommandoene lading og ild, på skytebanen.

Man får refs for vådeskudd med rødfis på øvelse, dersom det skjer.

 

Det er litt ironisk at de som er raskest ute med å kritisere politiet mener det er helt greit å bryte en grunnleggende våpenregel, ref avtrekkerfinger.

 

Det ble etterlyst erfaring fra NFS stevner. Jeg har bare skutt ett i mitt liv, men skyter mye dynamisk. Hvis jeg har fingeren på avtrekkeren uten å engasjere eller sikte på et mål, blir jeg disket. Avfyrer jeg våpenet utilsiktet, f.eks rett etter trekket slik at skuddet går i bakken nærmere enn 3m, eller uansett retning under magasinbytte eller andre situasjoner, så blir jeg disket.

Det er masse skyttere som blir disket pga avtrekkerfinger, som kun har erfaring fra NSF skyting.

 

Når det kommer til trygg våpenhåndtering, så er mange sivile sportsskyttere langt bak ift personell fra operative avdelinger i Forsvaret, ift å ha kontroll på avtrekkerfinger og hvor munningen på våpenet peker..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo vokst opp med NSF pistol, så er vel pr. Definisjon en sikkerhetsrisiko. Men, jeg husker jeg reagerte voldsomt, og nektet å følge ordre, da jeg begynnte i militæret og ble beordret til å sikte på kompisen min og ta tørravtrekk. Altså «unntatt på øvingsleders ordre»

 

Ellers er det jo helt klart behov for andre regler i dynamisk vs NSF. I NSF har man ikke lov å røre våpenet mens det er anvisning etc. 

 

Nå skyter jo jeg også PRS og litt jaktfelt i tillegg, og helt klart at mange grener har mye å lære fra dynamisk. PRS er ikke så langt unna, jaktfelt er mye lenger unna mhp håndtering

Edited by Elgjaeger
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (6 minutter siden):

Jeg er jo vokst opp med NSF pistol, så er vel en sikkerhetsrisiko. 

Når en ser alle hullene i taket på NSF-baner så er det lett å tenke sikkerhetsrisiko ihvertfall. Ikke inne, men de samme folkene skyter de samme programmene ute, og der er det ikke tak til å stoppe, eller dokumentere disse skuddene. Jeg kan imidlertid ikke tro at det er noe færre. Altså går hundrevis av skudd godt over både skiver og kulefang, og ut i heia bak banen, hva som nå er der. Vi har jo sett i media folk finne kuler i både skolegårder og boligfelt. 

Så jeg tenker at denne praksisen faktisk er en sikkerhetsrisiko.

 

Det er huller i tak og vegger på DFS-baner også, men kanskje 1/1000. Det er noe en ser av og til, et hull eller 3. På pistolbaner er det hundrevis og tusenvis. Antakelig kommer de fleste når nybegynnere skal lære denne (for meg nokså rare) praksisen, men det er jo ikke mindre farlig - ute altså.

En annen ting er at den lærer folk en forferdelig vane - å holde i avtrekkeren til enhver tid. Sannsynligvis er korrekt måte å legge fingeren på avtrekkeren i det man skal til å løfte, men er det slik alle praktiserer det? Mulig fokus har blitt endret i nyere tid - for det er helt tydelig hvordan yngre og eldre folk holder våpen, iallefall her.

 

K

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (4 timer siden):

Hvis jeg har fingeren på avtrekkeren uten å engasjere eller sikte på et mål, blir jeg disket.

Overført til NSF: Mener du en skal ta fingeren bort fra avtrekkeren når en skifter fra et mål til et annet i feltskyting, eller mellom hver skive når en skyter silhuett?

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (1 time siden):

Overført til NSF: Mener du en skal ta fingeren bort fra avtrekkeren når en skifter fra et mål til et annet i feltskyting, eller mellom hver skive når en skyter silhuett?

Er jo sånn det funker i f.eks PRS, men ville blitt mange bom i silhuett med den teknikken tenker jeg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, nhd said:

Overført til NSF: Mener du en skal ta fingeren bort fra avtrekkeren når en skifter fra et mål til et annet i feltskyting, eller mellom hver skive når en skyter silhuett?

Nei, fordi det regnes som engasjering dersom det bare er en vanlig målveksling.

 

Du holder på å engasjere flere mål.

 

Og jeg sier ikke at folk utgjør en sikkerhetsrisiko, jeg sier at praksisen med finger på avtrekker FØR ildkommando er gitt bryter med grunnleggende sikkerhetsprinsipper.

 

Og i dynamisk har du kun lov til å håndtere våpenet i «safety area», eller etter at kommando «load and make ready/make ready» er gitt når det er din tur til å skyte en stage. Gjør du det andre steder så vinner du tidlig hjemreise.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (4 minutter siden):

jeg sier at praksisen med finger på avtrekker FØR ildkommando er gitt bryter med grunnleggende sikkerhetsprinsipper.

Her er vi uenige. Ikke bare du og jeg, men du og alle som skyter pistol i NSF. Når KLAR er sagt, og pistolen peker i sikker retning, både på felt og bane, er det ikke brudd på noen sikkerhetsprinsipper å ha finger på avtrekker.

 

PS: Jeg er godkjent og har drevet litt med dynamisk og nivå3 i NROF og kjenner reglene der. De passer godt til den formen for skyting.

Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (9 minutter siden):

Nei, fordi det regnes som engasjering dersom det bare er en vanlig målveksling.

 

Du holder på å engasjere flere mål.

 

 

I PRS er ikke dette lov, der skal man ha sluttstykket i bakre stilling og fingeren av avtrekker når man skifter mål

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (11 minutter siden):

I PRS er ikke dette lov, der skal man ha sluttstykket i bakre stilling og fingeren av avtrekker når man skifter mål

Nja, skyter du halvauto, så kan du fint ha finger på avtrekkeren mens du skyter et KYL-rack f.eks., men den må av når du bytter målgruppe.

 

I IPSC må fingeren ut om du beveger deg mens du ikke engasjerer mål, så det er ganske likt

 

tg1 skrev (1 minutt siden):

Men hvor mange mikrosekunder sparer man egentlig på å ikke ha pekefingeren på rett plass?

Man unngår utilsiktede skudd med å ha den på rett plass.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Man unngår utilsiktede skudd med å ha den på rett plass.

 

Jepp! Og nettopp derfor har jeg den på rett plass uansett om jeg skyter i HV, DSSN, NROF eller NSF. Ser absolutt ingen grunn til å begynne å slurve med dette selv om "det er lov" og "alle andre gjør det".

Edited by tg1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (12 minutter siden):

Men hvor mange mikrosekunder sparer man egentlig på å ikke ha pekefingeren på rett plass?

Det går ikke bare på tid, men også på bevegelse i pistolen om en driver og tar fingeren av og på avtrekkeren. Jeg vil gjerne invitere deg til å prøve silhuett med 5 skudd mot 5 ulike skiver på 8, 6 og 4 sekund.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (15 minutter siden):

Men hvor mange mikrosekunder sparer man egentlig på å ikke ha pekefingeren på rett plass?

Nok til å skyte for sent eller nappe ut førsteskuttet i silhuett. Men dersom du klarer 4 sekunderen med fingeren av avtrekket er jo det også lov

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (24 minutter siden):

Dersom skytetiden ikke er tilstrekkelig for sikker våpenhåndtering så driter man i sikker våpenhåndtering....? ;)

Hva er det under silhuettskyting som er usikker våpenhåndtering? At man flytter mellom skivene uten å fjerne fingeren fra avtrekkeren? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Når KLAR er sagt, og pistolen peker i sikker retning, både på felt og bane, er det ikke brudd på noen sikkerhetsprinsipper å ha finger på avtrekker.

 

PS: Jeg er godkjent og har drevet litt med dynamisk og nivå3 i NROF og kjenner reglene der. De passer godt til den formen for skyting.


 

 

On 1/15/2023 at 8:07 PM, Perjoto said:

Har alle utilsiktede skudd skadepotensiale? Hvor går grensen? Må man faktisk treffe noe/noen før det er vådeskudd? Teller bakken, eller må det være en menneskebygd konstruksjon? 😁 Hvis man skal ha en nullvisjon for ulykker med skytevåpen, bør alle utilsiktede skudd unngås eller kan det aksepteres i noen tilfeller som hurtig? 🙃

Så det er innenfor å ha ulike sikkerhets prosedyrer selv om våpenet er det samme? Er det akseptabelt hvis et skudd flyr 2 km over bakstoppen? Synes alle i NSF det? (hilsen NSF medlem 😉

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Super XX said:

Hva er det under silhuettskyting som er usikker våpenhåndtering? 

 

2 minutes ago, Elgjaeger said:

At man begynner avtrekket i 45 grader og kan skyte i bakken/gulvet

Kan det også være at man ikke ser hvor man skyter? 🤔

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (21 minutter siden):

At man begynner avtrekket i 45 grader og kan skyte i bakken/gulvet

 

Det er ingen som skyter finpistol progammet, og som når høyt opp på poenglistene, som ikke begynner avtrekket før pistolen løftes mot siktebildet. Når de blir gode til dette, så mestrer de det perfekt. Jeg kan aldri huske noe stevne der skudd har gått i parketten, men plenty treningsrunder der dette skjedde. Jeg slapp nok ett par 22 kuler i parketten selv før jeg mestret det. Og det spesielle var jo at når dette skjedde for meg som definitivt nybegynner, så var der ingen rynkete øyenbryn fra instruktør, men heller en "attaboy". "Bra, nå sitter det snart inne". Skryt fordi vi våget å prøve. Hvis dette var en farlig aktivitet, hadde ambulansene stått i kø ved skytehallen vår.  Jeg har aldri hørt om noe vådeskudd blant finpistol skytterne. Men korriger meg hvis du har annen info.

Link to comment
Share on other sites

  

3 minutes ago, Perjoto said:

Det var ikke jeg som fikk spørsmålet, men tenker det kan ha noe med at man ikke har kontroll på hvor man skyter? 🤔 En ting er å bomme på et område man iallfall ser mot .. da er det liksom litt mer tilsiktet 😅

 

Du har jo kontroll på kvar du skyt - når "KLAR" blir gitt skal våpenet peike 45 grader nedover/forover mot skivene, altså i sikker retning. "Sikker retning" omfatter meir enn sjølve skivene. Om ein ivrig (eller forfrossen) finger drar av førsteskotet i løftet så er det kjipt for resultatet ditt, men heilt trygt.

Edited by joska
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Robinson said:

Jeg har aldri hørt om noe vådeskudd blant finpistol skytterne. Men korriger meg hvis du har annen info.

 

Eg veit om eitt tilfelle, dessverre frå min eigen klubb. Dette skjedde ikkje under konkurranse men under opplæring av ein som aldri hadde tatt i pistol før.

 

Sjølv har eg dratt av eit skot under "LADING!" ein gong, og det var ikkje noko hyggeleg. Pistolen peika i trygg retning og ingenting skjedde, men det var ein god lærepenge og ei påminning om kor viktig det er å heile tida vere obs på kva du peikar på.

Edited by joska
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde en gang under en treningskveld, en skytter som kom litt senere enn oss andre. Jeg stod med bordet mitt da han kom, han hadde hendene fulle med koffert, hørselvern og skivekikkert. Pistolen hadde han stukket under ene armen siden begge hendene var opptatt. Da han fant ett ledig bord og dumpet koffert og annet oppå det, tok han pistolen i høyra og dro bak sleiden. Vi kunne alle høre lyden av patronen som ramlet ned på bordet og derfra på gulvet. Jeg  kunne se den godt der den lå, en skarp patron. Det var ikke en 22. Husker ikke helt om det var en 32 eller 38. Husker ikke helt pistolen heller. Ingen sa noe, men instruktør kom bort og sa noe til han. Og han pakket i hop og gikk igjen. Jeg tror han fikk marsj ordre den kvelden.

Edited by Robinson
Link to comment
Share on other sites

Diskusjonen har nå tatt av i en håpløs retning.

Hver av de fire gruppene med våpenbrukere i Norge har sine egne mål, og sin egen strategi for å nå målet. Det å sammenligne måtene dette foregår på er hensiktsløst så lenge både mål, stategi og sikkerhetstiltak rundt aktiviteten er vidt forskjellig. Det finnes ikke en felles prosedyre som kan anvendes over alt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (1 time siden):

At man begynner avtrekket i 45 grader og kan skyte i bakken/gulvet

Jeg snakket vel om at folk skyter i taket. Det er unødvendig. I bueskyting får man advarsel/ disk, for å dra opp med pila pekende "mot himmelen", ei pil som går kanskje 3-400m. Pistolskytterne har ingen sanksjoner mot å "sikte høyt", og folk løfter da himmelhøyt, og kuler flyr ut i provinsen..
DFS har akkurat samme, ingen bryr seg, og kuler flyr ut i provinsen. Typisk på stående, når man skal rette på stillingen, med fingeren på avtrekkeren. Jeg har større problemer med å forstå hvordan kuler går over på pistolbanen, det er vel ingen som begynner avtrekket OVER skiva? Iallefall ikke mange meter

 

Denne praksisen ER farlig, og den går ut over baneinstruksene, og banenes begrensninger, og bør stoppes, enten vi kaller det vådeskudd eller hva som helst. Mitt forslag er at man får på plass regler mot å løfte over kulefanget med fingeren på avtrekkeren. 


Fekk kule frå skytebanen inn på kjøkkenet – no blir banen opna att – NRK Vestland

 

K

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Husker jeg skøyt ett vådeskudd med luftgeværet for over 30 år siden. Var 7-8 år gammel. Det satt en støkk i meg når kula traff husveggen te ho bestemor. Etter det har jeg fulgt det jeg lærte i forsvaret. Egentlig veldig lett, og ingen rom for å være fleksibel. Men er nok mer opptatt av sikkerhet og morro enn resultater. 

Edited by vsmeen
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ikke moro med vådeskudd, selv det ikke skader noen. Synes det er en fin innstilling å ha det moro, men trygt, og ikke ofre sikkerheten for konkurransefordel 😊  Men man kan jo ikke styre andre sin innstilling, så alt vi kan gjøre er å opplyse og dele erfaringer 😊

Link to comment
Share on other sites

Kan noen gjengi Politiets prosedyre for MP5 slik den er i dag på Politihøyskolen?

I grove trekk?
Med tanke på sikkerhet?

 

I det øyeblikket MP5'en er oppe i skuldra og pipa mot målet så skal:

1. Sikringen .........

2. Avtrekkeren??

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

For å få bestått:

 

I det øyeblikk våpen er i skulder og pipe mot mål skal:

1. Våpenet være avsikret

2. Finger på avtrekker og TRYKKPUNKTET TATT INN

 

Husk det neste gang du har gjort noe dumt og det står et par med høy puls og lite opplæring å peker på deg.

Stå jævlig rolig. Ikke rør en finger og ikke pust 😄

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bartemannen said:

For å få bestått:

 

I det øyeblikk våpen er i skulder og pipe mot mål skal:

1. Våpenet være avsikret

2. Finger på avtrekker og TRYKKPUNKTET TATT INN

 

Husk det neste gang du har gjort noe dumt og det står et par med høy puls og lite opplæring å peker på deg.

Stå jævlig rolig. Ikke rør en finger og ikke pust 😄

Tidenes mest usaklige kommentar.

 

Det du beskriver er en vanlig engasjeringsprosedyre, når man trener på å avgi ild.

 

Det er en skyteprøve, ikke en beslutningsprøve.

 

Det ligger langt mer bak beslutningen om å avgi ild, slik at det handlingsmønsteret som er beskrevet i prøven ikke er noe som gjøres automatisk.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Tidenes mest usaklige kommentar.

 

Det du beskriver er en vanlig engasjeringsprosedyre, når man trener på å avgi ild.

Politiets prosedyre minner jo svært mye om hvordan siluettskyting utføres, og det har mange her påstått er sikkerhetsmessig uforsvarlig.

Når det da er politiets instruks for trening så er jeg enig med Bartemannen at dette er en svært tvilsom praksis. Det man bruker på trening er nettopp det man praktiserer i felt fordi det er innøvd prosedyre. Siluettskyting foregår på en bane der sikkerheten kan ivaretas, politiet opptrer på steder der det kan være mye mennesker og bygninger slik at det er umulig å ha oversikt over hvor det finnes mennesker. Dan velger jeg å kalle en slik praksis som en ulykke som venter på å inntreffe.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Det er som @AGR416sier, når man avsikrer, retter våpenet mot målet og legger fingeren på avtrekkeren, så er allerede beslutningen tatt - at man har et mål som man skal avgi ild mot. Og når man har et mål som man har bestemt seg for å avgi ild mot, så er vel dette en ganske vanlig prosedyre også i andre kretser?

 

Varselskudd kan for øvrig ikke avgis uten at det allerede er hjemmel for rettet skudd. Hjemmel for rettet skudd er stort sett i situasjoner der alle andre midler forgjeves er forsøkt eller åpenbart ikke vil føre fram, og det er nødvendig å gripe inn for å hindre tap av menneskeliv eller alvorlig personskade. Så det er svært sjelden behov for verken avsikring eller finger på avtrekker med mindre man har besluttet at det er hjemmel for rettet skudd, og treninga foregår jo da i samsvar med dette.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (1 minutt siden):

Det er som @AGR416sier, når man avsikrer, retter våpenet mot målet og legger fingeren på avtrekkeren, så er allerede beslutningen tatt - at man har et mål som man skal avgi ild mot. 
 

ikke så ulikt som at når jeg skjøt mye silhuett. Hadde tatt beslutning om å avgi ild og treffe alle de fem tierene som stod der ute, alt i løpet av 4 sekunder

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...