Jump to content

Politiet og vådeskudd.


Vaquero

Recommended Posts

On 1/15/2023 at 8:30 PM, Per-S said:

Politiet skal nødvendigvis ikke avfyre skudd når de tar sitt tjenestevåpen ut av hylster, derfor må de trene inn andre rutiner enn det som skal brukes under skyting av diverse stevneprogrammer der en faktisk skal skyte hver gang en lader våpenet. I dynamisk skal en skyte hver gang en tar et ladd våpen ut av hylsteret.

 

Det er et svært viktig poeng, og det skulle ikke forundre meg om politiet trener spesifikt blant annet på å trekke våpenet raskt og rette det mot skivene uten å avfyre skudd. Skulle heller ikke forundre meg om en slik type øvelse er med i det svært hemmelige godkjenningsprogrammet.

 

Denne oppgaven tar for seg politiets skytetrening på en ganske grundig måte, har ikke lest hele selv, men den ser ryddig og saklig ut.

 

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/13603/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Link to comment
Share on other sites

On 1/17/2023 at 2:36 PM, Perjoto said:

Det var ikke jeg som fikk spørsmålet, men tenker det kan ha noe med at man ikke har kontroll på hvor man skyter? 🤔 En ting er å bomme på et område man iallfall ser mot .. da er det liksom litt mer tilsiktet 😅

 

Det spiller da ingen rolle om jeg skyter i gulvet, det blir i verste fall et hull i gulvbelegget og det er noe vi regner med at skjer.

 

Så, hva er usikkert med å skyte i gulvet?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Hva med taket, syns du det også er trygt? Eller himmelen, om det er ute?

 

K

 

Altså, pistolen skal ikke peke oppover så det vil ikke skje.

Men jeg ser ikke problemet med å skyte i taket heller på banene vi har i klubben min ihvertfall.

Jeg har selv skutt i gulvet et par ganger, benken på standplass har jeg truffet kun en gang med .22LR.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (13 minutter siden):

 

Altså, pistolen skal ikke peke oppover så det vil ikke skje.

Men jeg ser ikke problemet med å skyte i taket heller på banene vi har i klubben min ihvertfall.

Jeg har selv skutt i gulvet et par ganger, benken på standplass har jeg truffet kun en gang med .22LR.

 

 

Nuvel, det er plenty baner med hull i taket, så har vel skjedd…

 

På skytebanen i Sokndal er det et godt grovkalibret hull gjennom dassen også. Så ja, det skytes i mange retninger rundt omkring, ikke alltid trygt

Edited by Elgjaeger
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (3 timer siden):

 

Det spiller da ingen rolle om jeg skyter i gulvet, det blir i verste fall et hull i gulvbelegget og det er noe vi regner med at skjer.

 

Så, hva er usikkert med å skyte i gulvet?

Ingen rolle ?? Der jeg kommer fra hadde det betydd juling av fattern, eller seinere 28 dager i detention barracks…

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Kennethj said:

 

Det spiller da ingen rolle om jeg skyter i gulvet, det blir i verste fall et hull i gulvbelegget og det er noe vi regner med at skjer.

 

Så, hva er usikkert med å skyte i gulvet?

Fjerner jo flere av disse berømte sikkerhetsbarriærene, så kan det bli mye mer alvorlig når man først gjør en annen slurvefeil 🥲

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Per-S said:

Politiets prosedyre minner jo svært mye om hvordan siluettskyting utføres, og det har mange her påstått er sikkerhetsmessig uforsvarlig.

Når det da er politiets instruks for trening så er jeg enig med Bartemannen at dette er en svært tvilsom praksis. Det man bruker på trening er nettopp det man praktiserer i felt fordi det er innøvd prosedyre. Siluettskyting foregår på en bane der sikkerheten kan ivaretas, politiet opptrer på steder der det kan være mye mennesker og bygninger slik at det er umulig å ha oversikt over hvor det finnes mennesker. Dan velger jeg å kalle en slik praksis som en ulykke som venter på å inntreffe.


Det som beskrives her er en øvelse hvor man vet man skal avgi ild.

 

Våpenet holdes i ferdigstilling, som er 45 grader, sikring er på og avtrekkerfinger ligger langs underbeslaget.

 

På kommando «ild», så heves våpenet samtidig som sikring tas av og finger plasseres på avtrekkeren slik at man er klar til å skyte når siktene er stabilisert på målet.

 

Dette er helt standard nærstridsøvelse over alt.

 

Prosedyren til NSF ville tilsvare at man gjennomfører all aktivitet med våpen avsikret og med fingeren på avtrekkeren.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Robinson said:

Hvorfor assosierer jeg med Tante Sofie her 😎😎??

 

Tja.. Plager ikke meg om kuler flyr litt på kryss og tvers på skytebanen så lenge det ikke treffer noen 😊

Men vi bør være litt forsiktige med å kritisere politiet for å gå med kule i kammeret hvis man selv går med fingeren på avtrekkeren, peker på ting man ikke har tenkt å skyte, og i tillegg ser en annen vei når skuddet går av 🤣

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Per-S said:

Jeg skyter på mange baner, men hull i taket på pistolbaner er sjeldent å se.

De fleste vådeskuddene av denne typen sitter i nummerskiltene på riflebaner.

 

Det er nok sant, hullene i taket på vår ene bane mistenker jeg at stort sett kommer fra miniatyrskytterne som bruker samme bane som oss.

 

4 hours ago, Sakoen75 said:

Du hadde ikke kontroll på hvor du hadde fingern eller pekte med våpenet i det det smalt.

 

Jeg hadde kontroll nok til å vite med sikkerhet at skuddet ville gå fra standplass og i retning av skivene. Det er helt trygt og medfører altså ingen fare at det går et skudd i gulvet. Det hører med at det går noen skudd i gulvet når man skal finpusse teknikk.

 

4 hours ago, uMtuli said:

Ingen rolle ?? Der jeg kommer fra hadde det betydd juling av fattern, eller seinere 28 dager i detention barracks…

 

Høres ut som en sympatisk fyr han faren din.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (8 timer siden):

Det er nok sant, hullene i taket på vår ene bane mistenker jeg at stort sett kommer fra miniatyrskytterne som bruker samme bane som oss.

Jeg frekventerer 10-12 innendørsbaner ifbm. stevner og trening. 3 er pistolbaner NSF - alle har totalt gjennomhullet tak, dragere, og bulkede blikkskjold foran lamper. Benkene foran skytterene har titalls hull hver. Gulvet foran enda verre. Men det er jo slått fast i denne tråden at utilsiktede skudd i bakken foran seg ikke gjør noe.. 

Av riflebanene, så finner du hull i taket på de også, hvis du leter ei stund. Årsaken er jo den samme, fingeren på avtrekkeren når man ikke peker mot skiva. Vår innendørsbane har ikke engang skjold foran lampene i taket.

 

I går, på trening, så var jeg litt for kjapp/hard da jeg flytta fingeren inn på avtrekkeren, samtidig om jeg avsikra, og det smalt noen tideler før jeg hadde tenkt - men kula, den traff popperen jeg skulle skyte, ikke gulvet eller taket. Ikke fordi jeg er så forbanna god, men fordi rutinen faktisk satt akkurat da, fingeren inn på avtrekkeren først når pistolen peker rett fram.

 

Kennethj skrev (9 timer siden):

Jeg hadde kontroll nok til å vite med sikkerhet at skuddet ville gå fra standplass og i retning av skivene. Det er helt trygt og medfører altså ingen fare at det går et skudd i gulvet. Det hører med at det går noen skudd i gulvet når man skal finpusse teknikk.

Nei. Da hadde gulvet vært sand eller noe egnet kulefang. Ikke bonet gulvbelegg (så det kan støvsuges daglig for å redusere eksponeringen for blystøv)

 

Det "hører ikke med" at det går skudd utenfor skivene, men når man driver med opplæring og nybegynnere så må en nok finne seg i at det går skudd utenfor skivene, det er jeg enig i. 

 

 

 

K

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

At skudd går av utilsiktet på en pistolbane med konkurranseskyttere er nok dessverre ikke til å unngå. Det skjer, og det vil skje. Ett viktig element her derimot, er at når dette skjer så skal våpenet peke i sikker retning, og det skal vere etter at kommando "Klar" er gitt. Skulle det skje i en annen situasjon, har du gjort grove brudd på flere sikkerhetsregler i forkant. Avtrekksfinger skal ikke på avtrekker før våpen peker i sikker retning (dvs kommando "Klar" er gitt). Skyter enn hurtigprogram, duell og siluett i NSF, er det ikke uvanlig (heller vanlig) å gå inn til trykkpunkt på våpenet mens man står i 45 graders klar stilling, eller i løftet opp mot skivene. Dette er selvsagt noe man både tørrtrener og trener mye på, for ingen ønsker å miste ett skudd under konkurranse. Selv bruker jeg nok over gjennomsnittet mye tid på tørrtrening, og vanlig trening, men det gir resultater på konkurranser. Her gjelder også å kjenne sitt eget våpen og egen begrensning. Medfører det en risiko for andre skyttere at ett skudd går av i "klar stilling" på en NSF pistolbane? Nei, egentlig ikke. Men du mister sjansen til 10 mulige poeng. 

 

Det jeg dessverre har sett som utgjør en risiko, flere ganger, er uerfarne og dessverre også erfarne skyttere, som peker våpen i alle retninger, også mot andre skyttere og standplassleder når de har funksjoneringsfeil og det fortsatt er patron i kammeret og magasin i våpen.

Det er det null toleranse for. Når du gjør sånt, har du egentlig ikke noe på en skytebane å gjøre, før du har fått en ny innføring i sikkerhet og våpenhåndtering. Og forstår du ikke at du ikke skal peke ett våpen på en annen person, ladd eller ikke, så bør du ikke ha våpen. Har sett mye rart og skummelt på stevner og treninger, og det er altfor mange som ikke burde hatt våpen, dessverre. 


Hos oss er vi standplasslederene strenge om noen så mye som rører noe som helst som ligger på standplass mens andre er fremme og anviser. Når noen er fremme og anviser skivene, skal du holde deg unna våpen og alt annet som ligger på standplassen din. Alle skal kunne føle seg trygge på skytebanen. Plugg i kammeret og tomt magasin hos alle skyttere før noen går frem, er en selvfølge.

Dette ser jeg nesten jevnlig på stevner og treninger at blir brutt, noen er foreksempel tilbake på standplass før andre, og begynner og justere sikter og lignende mens folk er forran våpenet. Og det er ikke greit. 

 

At noen skyter himmehøyt og langt sideveis under skyting, er i mitt hode nesten uforståelig. Men når man ser alle merkene i taket og veggene på skytebanen, kan man begynne å lure hva som skjer... 

 

"Våpenet i seg selv er ikke farlig, det er personen bak ett våpen som er farlig"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Chiefen.v-2 skrev (20 minutter siden):

Ja... Noen som tar en for laget her og ser om en vanlig mann for påtaleunlatelse for det samme?

 

Matvareprisene hadde steget med 11,7 %  på et år, og det var før matvarebaronenes siste omdreining på prisskruen. Samtidig har også utleieprisene for hus steget. Med litt nitidig planlegging, kan en slik kanonade gjøre at huset blir ledig for utleie, samtidig som man får offentlig kost og losji et års tid. Og selvfølgelig, få fastslått, dersom noen skulle være det minste i tvil, at det ikke er likhet for loven.

 

Vinn-, vinn-, vinn-situasjon, altså!

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (56 minutter siden):

Ja... Noen som tar en for laget her og ser om en vanlig mann for påtaleunlatelse for det samme?

Ser sånn ut.

Det var et vådeskudd i sportsskyting sist fredag. En skytter skjøt seg i låret når han skulle hylstre pistolen. Iht. Fedrelandsvennen har Politiet opprettet "undersøkelsessak". Jeg aner ikke hva det er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Ser sånn ut.

Det var et vådeskudd i sportsskyting sist fredag. En skytter skjøt seg i låret når han skulle hylstre pistolen. Iht. Fedrelandsvennen har Politiet opprettet "undersøkelsessak". Jeg aner ikke hva det er.

 

K

Må vel nesten være en NSF skytter det da, bare de som har fingeren på avtrekkeren før de er på blinken?

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (4 minutter siden):

Må vel nesten være en NSF skytter det da, bare de som har fingeren på avtrekkeren før de er på blinken?

Det vet jeg ikke. Det skjedde på en bane der både DFS, NSF og DSSN-skyttere trener, med en 22-pistol, fremdeles iht Fvn.no

Verken NSF- eller DFS-skyttere hylstrer vel, men samtidig er det ikke vanlig å skyte 22LR i dynamisk, så jeg aner ihvertall ikke. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Det skjedde på en bane der både DFS, NSF og DSSN-skyttere trener, med en 22-pistol, fremdeles iht Fvn.no

Verken NSF- eller DFS-skyttere hylstrer vel, men samtidig er det ikke vanlig å skyte 22LR i dynamisk, så jeg aner ihvertall ikke. 

 

K

Hmm..ikke bra. Heldigvis veldig sjelden at noen skyter seg eller andre.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (55 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Det skjedde på en bane der både DFS, NSF og DSSN-skyttere trener, med en 22-pistol, fremdeles iht Fvn.no

Verken NSF- eller DFS-skyttere hylstrer vel, men samtidig er det ikke vanlig å skyte 22LR i dynamisk, så jeg aner ihvertall ikke. 

 

K

Hylstring i NSF vet jeg forekommer, men da helst med tomt våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

14 hours ago, M67 said:

Det vet jeg ikke. Det skjedde på en bane der både DFS, NSF og DSSN-skyttere trener, med en 22-pistol, fremdeles iht Fvn.no

Verken NSF- eller DFS-skyttere hylstrer vel, men samtidig er det ikke vanlig å skyte 22LR i dynamisk, så jeg aner ihvertall ikke. 

 

K

 

Nå skytes det med 22lr i sivilpistol.

Og selv om "start fra hylster" ikke er tillatt startposisjon, så drives det vel å fomles med rehylstring fra tid til annen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den klassiske skademeldingen er jo "veien svingte, men det gjorde ikke jeg".

 

Vi er tilbake til "våpensikkerhets-diskusjonene". Og sikkerhets-reglene, enten de er redigert så det er 5, 10, eller 15 av dem.

 

I førstegangstjenesten min var første regel: "Ta eller overta aldri et våpen, ditt eget eller andres, uten først å forvisse deg om det er ladd eller ikke". Det med " - eller ikke" henspeiler vel på en stridssituasjon.

 

Løytnant Vaag og fenrik Bjerkem på Kroghbakken innprentet oss dette såpass i de 4 første ukene på rekruttskolen at det alltid har sittet i øveretasjen/ryggmargen etter det.

 

Den nevnte situasjonen skyldes nok brudd på en rekke andre sikkerhetsregler også. Jeg mener det er totalt feil å tiltale/straffe de menige våpenbærerne for dette, det er feil i opplæring/trening som forårsaker slikt, og det er folk/instanser lenger oppe i systemet som skulle vært gjort ansvarlig (som ved "Helge Ingstad"-forliset).

Link to comment
Share on other sites

Av og til glaner jeg på TV (har et slik apparat tilkoblet verden i jobbleiligheten), sist uke var et et show på TVNorge (Åsted Norge?) hvor kamera fulgte en gjeng politi på vei ut døra til væpnet oppdrag. Fokuspersonen/Torvald Overkonstabel hadde nok sett mye på TV... Ladegrep på pistolen i bevegelse mens blikket er stivt inn i kamera og munningen dekker det (minst) 120grader i magehøyde.

 

Slo bare av dritten..

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

 

Jeg mener det er totalt feil å tiltale/straffe de menige våpenbærerne for dette, det er feil i opplæring/trening som forårsaker slikt, og det er folk/instanser lenger oppe i systemet som skulle vært gjort ansvarlig (som ved "Helge Ingstad"-forliset).

 

Jeg aner ikke hvor god, eller dårlig/mangelfull politiets opplæringen har vært. Men generelt synes jeg at i "samfunnet", dette store organet som vi alle er en del av, har en tendens vokst seg fram der man ikke skal ansvarliggjøres. Om man står med styrepinnene på en fregatt, eller er en politimann  som tusker i ulovlige våpen. Jeg vet av personlig erfaring at i for eksempel trafikken som bilfører, nytter det ikke å hevde at kjørelærer ikke hadde så stort fokus på dette med fartsgrenser, så derfor glapp akkurat dette for meg i dag. Så det var egentlig ikke min skyld. Jeg vet ikke hvordan opplæring fungerer i politiet, men etter mange å på jobb ute i havet på disse installasjonene som brødfør Norge, vet jeg en hel del om hvordan opplæring foregår der. Som ny på en installasjon er sikkerhetsopplæring formalisert, og etter at man har gått rundene, fått sett og forklart både flåter og livbåter, fått forklart hva man har lov til og ikke lov til, så får man altså dette arket der alle disse opplæringspunktene er ramset opp, man blir bedt om å lese gjennom, spørre hvis man lurer på noe, og så blir arket datert, man får en penn og blir bedt om å signere. Nå har de dokumentert at du har fått grunnleggende opplæring. Hvis man så får noe i hodet og skader seg fordi man ikke hadde hjelm på, er det enkelt å tilbakevise "jeg visste jo ikke at jeg måtte bruke hjelm alltid ute på dekk, fordi jeg er ny og uerfaren." Jeg ser ikke bort fra at politiet har en lignende måte å dokumentere opplæring på. Personlig ansvar er der. Om han skal straffes eller ikke har jeg ingen formening om. Ingen ble skadet. Men hadde kulen skadet noen, eller enda verre, drept noen, kunne man da siktet "samfunnet", eller kanskje politiskolen for uaktsomt drap?

Edited by Robinson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (8 minutter siden):

Jeg aner ikke hvor god, eller dårlig/mangelfull politiets opplæringen har vært. Men generelt synes jeg at i "samfunnet", dette store organet som vi alle er en del av, har en tendens vokst seg fram der man ikke skal ansvarliggjøres. 

Ikke uenig i den betraktningen, men det ene utelukker vel ikke det andre? Jeg har tidligere (i en annen tråd, tror jeg) sagt at all verdens opplæring ikke kan forhindre menneskelig dårskap. Likevel er det ved flere vådeskuddepisoder klare indikasjoner indikasjoner på at verken opplæring eller trening i bruk av tjenestevåpen er god nok. Om dette skal frita for straffereaksjoner gjennom påtaleunnlatelse tror jeg må vurderes fra sak til sak. Og av det vi får presentert via media kan det være både skjerpende og formildende forhold som ikke kommer fram.  

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Har Politiet bøtter/ rør eller tønner til å ta avtrekk i?

 

K

Ja, det er montert på de fleste lokasjoner. Men avvæpning utenfor stasjonen skjer selvfølgelig uten.

Sånn sett vil jeg tro at vi kommer til å se flere vådeskudd nå fremover som "midlertidig" bevæpning er avsluttet for denne gangen. Av den enkle grunn at det vil bli utført flere ildhåndgrep. 

 

For den aktive debattant vil jeg anbefale PHS sin egen evaluering av perioden med bevæpning: 

 

https://phs.brage.unit.no/phs-xmlui/handle/11250/2459314

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (17 minutter siden):

I all verdens opplæring ikke kan forhindre menneskelig dårskap. 

 

Her kommer barrierer inn i bildet. I all sikkerhetsopplæring jeg har vært en del av, er det blitt presisert viktigheten av barrierer for å redusere konsekvensene av menneskelige feil. Bilbeltet og airbag i bilen din er slike. Hvis du likevel ikke overholder vikeplikten til tross for opplæring  fordi du er uoppmerksom, skal altså bilbeltet og airbag være der for så sørge for at du ikke dør av dine feil. Når det gjelder skytevåpen, vil det å la munningen peke i ufarlig retning være en viktig barriere, og akkurat her så det ut til at akkurat denne barrieren reddet dagen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (1 time siden):

Her kommer barrierer inn i bildet. I all sikkerhetsopplæring jeg har vært en del av, er det blitt presisert viktigheten av barrierer for å redusere konsekvensene av menneskelige feil.

Ikke uenig her heller! (Jeg var også i mitt yrkesaktive liv involvert i sikkerhetsopplæringen både på sokkelen og på land😉). Og ja, ulike barrierer kan forhindre uønskede hendelser eller redusere konsekvensene av slike. Derfor bygger vi inn så mange barrierer vi kan, både aktive og passive. Opplæring/trening i bruk av våpen er eksempel på en organisatorisk barriere. I og med at munningen pekte mot bakken har altså noe av opplæringen virket. Men jeg tror ikke det er praktisk gjennomførbart å etablere effektive barrierer mot all verdens toskete feilhandlinger.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (5 timer siden):

Når det gjelder skytevåpen, vil det å la munningen peke i ufarlig retning være en viktig barriere,

Det er ofte vanskelig inne i bygninger, eller i bygater. Derfor spørsmålet mitt over.

 

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Men jeg tror ikke det er praktisk gjennomførbart å etablere effektive barrierer mot all verdens toskete feilhandlinger.

Det er ikke toskete å gjøre feil, det er menneskelig. Barrierene er der, og det er flere av dem for at man skal være nødt til å gjøre flere feil (som er mindre sannsynlig) før det blir helt farlig. Må man ta "hammer down" avtrekket mot gulvet på et kontor, så er det en barriere som mangler, for før eller senere gjør man feil.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (14 timer siden):

Må man ta "hammer down" avtrekket mot gulvet på et kontor, så er det en barriere som mangler, for før eller senere gjør man feil.

Ja, minst én! Jeg burde kanskje brukt formuleringen "ureflekterte feilhandlinger", for det er menneskelig å feile. Det er også menneskelig å ta snarveier, eller velge minste motstands vei. Jeg startet med å si at det er noe alvorlig galt med våpenopplæringen, og det står jeg ved. Hva vi vil med opplæring og trening i våpenhåndtering er, i tillegg til å bli kjent med og innøve gode sikkerhetsrutiner, å sikre reflektert atferd når det oppstår situasjoner det ikke er rutiner eller barrierer for.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (2 timer siden):

Og..........du snakker selvfølgelig av egen erfaring?🤔🤭

 

Nei, jeg jobber ikke i den etaten. Heldigvis. Med jeg følger godt med i nyhetene.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/bekymret-over-knulle-torsdag/72949343

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/politihoegskolen-tar-grep-etter-knulle-torsdag.hWdcskm52

 

Flott gjeng som skal sørge for lov og orden. For alle andre...

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ikkesåveldigfornøyd skrev (5 timer siden):

 

Nei, jeg jobber ikke i den etaten. Heldigvis. Med jeg følger godt med i nyhetene.

 

Jeg mente at om du har erfaring med å bruke langfingeren på nevnte Torsdager🤪

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...