Jump to content

Kva slags jaktdress har du?


vest

Recommended Posts

Sidan det er veldig mange spørsmål om jaktdressar og jaktklær så spør eg ganske enkelt om kva den enkelte har slags utstyr. Dette gjeld både dyre og rimelige dressar. Om ein brukar militære klede og liknande så fortel gjerne om det og, det er nemlig ikkje alle som har kjøpt spesielle jaktdressar .Medan andre har kanskje opptil fleire dressar/antrekk. Kom gjerne med både positive og negative erfaringar m.m. Og er det nokon som har lagt inn erfaringar på andre trådar så kopier gjerne dette og legg det inn her. For mange er kjøp av jaktantrekk ei stor investering, så det er greitt å vite kva som er bra og kva som ikkje er fullt så bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bruker en Amerikansk M65 feltjakke og bukse. Impregnerer en gang i året og holder meg rimelig tørr om det ikke regner for mye.

Veldig slitesterk.

 

Når det er kaldt bruker jeg Fladen sin Camo dress som er vind og vanntett og dessuten ett flyteplagg.

Du blir klam innvendig om det er for varmt ute.

Kjempefin and, gås og seljakt.

Kan også annbefales til de som sitter på post.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt en grønn dress av merket Gaupa med vanntett memban også er den vindtett. Fikk testet den skikkelig i helga og jeg var helt tørr selv om det høljeregnet noe så inni gammel-eriken!. Blir litt tung når den er våt, men jeg sitter som regel på post så det gjør ikke så mye. For meg gjelder det bare at den er tett, alt annet er ikke så relevant for meg.. Billig var den også

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker stort sett Harkila Hovden Goretex, jakke og bukse. Har vært vedig fornøyd med det settet så langt. Brukt det no i 2 sesonger, og alt er tipp topp fortsatt.

På varmere og tørrere dager, så bruker eg gjerne ei Gaupa tynn fritids bukse og ei feltskjorte, av og til toppa med ein fleese genser.

Men våt blir ein samma f.... så lenge ein klatrer og går et stykke i løpet av ein dag. Men fuktigheita kjem frå innsida, og ikkje yttersida. Men på våte dager så er eg 100% tørr, så lenge eg har posta eller gått lite.

Link to comment
Share on other sites

JahtiJakt Pro dress for meg. Jakka bruker jeg ikke, for den er for varm. Bruker fleecejakka som var med i settet, og den er knall. Jaggu regntett lenge og. Buksa er grei, blir litt tung når den er våt, og borrelåsstrammingen nederst sitter litt langt oppe. Myk og god å bruke, men egner seg ikke i finværet den heller, da den er varm som fy den og. Har blitt mer våt i høst enn før, men har ikke impregnert med noe i år. Bruker den på tredje sesongen nå, men vet ikke om jeg skal spraye på impregnering på slike klær? Kanskje en grunn til at jeg blir mer bløt nå er at jeg har pådratt meg et par, tre svihull gjennom ytterstoffet fra bål på lårene/knærne...

 

Uansett, vel verdt den lave prisen synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har flere dresser. Bla. harkila og seeland. Men jeg gikk til anskaffelse av jahti jakt's vinter og høstkamodresser. Veldig godt fornøyd med både komfort, pris, kamo og lyd nivå. De bråker noe, men det gjør også de aller fleste membrandresser. De er noe varme på milde dager når man beveger seg, men ellers er dette en utrolig bra dress...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Dovrefjell jeger`n siste 3 sesonger.....og er veldig fornøyd med den. Brukt den veldig mye og mye forskjellig vær. Alltid vært tørr etter regnvåte dager i skogen. Dessuten passer den meg fint og har nok funksjonaliteter til mitt bruk.

 

Minuset med dressen hvis jeg skal ta frem noe er at jakke kan bli tung.....og er kanskje ikke den beste hvis du går med bikkje eller beveger deg mye....kan fort bli varm :)

 

Men kan absolutt anbefale den.........vettug pris er det også!

Link to comment
Share on other sites

bruker Härkila bukse, en litt eldre modell som har utgått tror jeg. den som har skinn klaffer på lårlomme og tåler litt mer. fin bukse når man driver med hunder siden den rives ikke så lett opp, og blir ikke hull i den med en gang den ser et bål.

Vadmels bukse, eneste som duger hvis man skla være stille. bruker alltid denne på elgjakt med mindre det høljregner.

stormberg bukse og jakke i microfiber til trening av hund tidlig i sesongen og starten av fugle jakta.

deerhunter jakke med en eller annen membran som stort sett holder meg tør, men den er for varm og tung til å gå med med mndre det er under 0.

når jeg er hundefører og det er opphold bruker jeg allid vest.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Finnskogen. Suveren dress for meg, men jakka kan bli noe varm tidlig i sesongen ved aktivitet. Dressen jeg har nå er brukt 30-40 dager i året, gjennom 7 år. Hempa til å henge jakka i er røket, glidelås i jakka skiftet en gang.

Norrøna Forelhogna Paclite: tynn dress, "regndress", som kan pakkes og tres utenpå. Fin som ytterdress også tidlig i jakta og som hundefører. Bråker noe mer enn Finnskogen. Har ikke hatt denne lenge, men er fornøyd så langt. Sies å være svak for steiner etc, men jeg har vært heldig å beholde min dress hel foreløpig.

Dovrefjell Jubileum. Jubileumsmodell som har gått ut. Tynn og lett, fin tidlig-jakt dress for bevegelse. Blir våt enkelte dager i høljregn.

Gammel Härkila-jakke, husker ikke navnet. Gore-Tex, fiberpels utenpå. Tung, men ufattelig varm. Posteringsjakke for kalde dager!

 

I tillegg sper jeg på med det undertøy/ull/fleece som temperatur i kombinasjon med aktuell dress trenger.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har hatt/følgende fra Jegma:

- En bukse i microfiber. Billig bukse, holdt forholdsvis bra, men på den første buksa jeg hadde sprakk stoffet helt. Returnerte og fikk ny bukse umiddelbart. Funker fint til tidlig høstjakt eller om man skal være i aktivitet. Ikke beste, men billig og grei!

- Mollskinnsdress. Brukt denne noen år og helt grei posteringsdress. Tåler ikke noe særlig med regn lenger. For meg er denne si-ræve og f.eks. i halsen er den alt for vid. Konstruert for "Trysil-Bjønner" ;-) Holdt meg forholdsvis varm, men pga. forholdsvis "One size, fits all"-prinsippet gjør det ikke til en dress for akrobatiske øvelser! Hehe.. Har også denne som knickers. Kjempefin på f.eks. skogsfugljakt fram til november.

- Vindtett/vannavvisende genser: God genser, men blir litt klam hvis det ikke er kaldt-kaldt! Litt dyr, så hadde nok ombestemt meg et par turer før jeg skulle kjøpt den i dag.

- Diverse fleece: Jakke og vest. Vesten bruker jeg daglig! Kjempegod med bra passform. Billig plagg (tror jeg betalte 70 kroner etter litt pruting på jakt- og fiskedagene).

- Fjellduk: Thermoduk. Ikke prøvd denne i ekstreme forhold, men kjekk å ha i sekken for "vanlig" postering. Har med denne i stedet for regntøy og sitteunderlag. Kanskje litt tung? I hvertfall verdt penga!

 

På jakt- og fiskedagene i Elverum kjøpte jeg Härkila ProHunter-dress. Denne vil jeg ikke være foruten nå! Tjukk dress for postering eller vinter. Greit for meg som fryser fort. Kjempefornøyd, og utrolig godt å ha ei bukse som ikke er si-ræve og som ikke er 50 cm for lang i bena! Kjenner fler som har samme dressen, og de er like fornøyd etter både 5 og 8 år! Koster litt, men etter mitt syn verdt hver eneste krone - sett i forskjell til diverse andre "billigdresser".

Link to comment
Share on other sites

Før jakta i år kjøpte jeg meg en Chevalier Canada Light dress. På XXL koster hele dressen tre lapper. En akseptabel sum i mine øyne. Det er spesielt to ting jeg noen ganger savner med dressen. For det første har den ikke intigrert hette, og heller ikke mulighet for montere på hette. For det andre har den ikke borrelås ved handleddet. I stedet har den en stratj funksjon som gjør at den føles noe stram. Men det verste med det synes jeg er at jeg ikke får lufting gjennom armene. Problemet har jeg tenkt å løse med å klippe om remen og sy på borrelås i stedet.

 

Det var det negative om dressen. Det positive er at den med børsta microfiber utvendig av mebranen er meget lydløs sammenlignet med flere andre dresser som også har microfiber. Ofte er det innerforet som bråker, men det gjør ikke denne. Den har også glidelås og mulighet for lufting under armene, noe jeg setter veldig stor pris på. I tillegg har den en veldig fin radiolomme som nok passer til de fleste radioer. Kragen er mer en høg nok og god passform. Utenom en silkeforma netting på innsiden, er den ikke fora, og det er akkurat slik jeg vil ha en jaktdress. Det store plusset med dressen er etter min mening buksa. Den har solide forsterkere både på knærne og rundt ankelen. Buksa er faktisk utrulig god, og er også verdt ei innvistering om en ikke treng jakke. Hele dressen er utstyrt med få lommer som jeg synes er ett pluss ved at det er lettere å holde kontroll på saker som patroner, papir osv...

 

PS. Har likevel vadmelbuksa like i nærheten. Varmere og mer lydløst materiale skal man se lenge etter. Denne buksa blir da selfølgelig veldig væravhengig på grunn av at den blir fort våt, og på grunn av varmen passer den best til postering, men fytti katta hvor mye man kan få for pengene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets feltbukse her, samt en microfiber jakke fra Stormberg.

 

Trenger ikke det mest ekstremt vanntette, da det sjelden regner så fælt under jakta her. Ble tilslutt våt ifjor etter å ha gått i lett yr hele dagen. Impregnerer buksa før jakta så holder den greit. Jakka har fungert overraskende bra - bortsett fra glidelåsen (Typisk Stormberg.. :!: ) så der blir det nok ny til neste år.

 

Under bruker jeg glattstrikket ull, tykkelse varierer etter temperatur. Bruker f.eks Bokklubben Villmarkslivs sett, eller det som Devold produserer med "Stil-Longs" merking. Blir varmt når jeg går men ikke iskaldt så snart jeg stopper. Med en ullfrotte trøye i sekken så er man berget der også. Bruker ikke kunstfiber hvis jeg kan slippe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er meget stor tilhenger av Bergans sine produkter!

Det skulle vel ikke være noen hemmelighet etterhvert...

Derfor har jeg valg meg en Pasvik Silent Hunting Jacket til det meste av jakt.

Den er fantastisk, både hva vind/vanntetthet og pusteegenskaper gjelder!

At den også er svært stille er et stort pluss, da der er mye kratt der vi jakter.

Har også en Kvenna Jacket som er i vindtett fleece til dagene uten regn.

En jakke veldig få har fått øynene opp for, men som jeg anbefaler på det sterkeste!

Myk, behagelig og musestille! :D

normal_Fra_jakttur_i_Fardal.JPG

Meg iført Kvenna-jakken!

 

En vindtett Microlight Jacket er alltid med i sekken.

Så liten og nett å ha med, særlig til tidlig i jakta

når man trenger en lett jakke utenpå genseren under pauser og slikt.

Av bukser veksler jeg mellom Pasvik Silent Hunting Pants, Breheimen II Pants de dagene der er vått og regn

samt ei Kikut Pants lett bomullsbukse til de gode jaktdagene hvor der er vart og tørt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vel strengt tatt aldri vært på jakt, men skal om 1 uke, blir det tørt og fint fint vært går jeg i Woolrich Elite khakibukse med noe varmt under og Bergans Hitra fleecejakke, blir det drittvær går jeg i en sort Bergans membranbukse som jeg ikke husker navnet på, og en Helly Hansen sort fjell/regnjakke utenpå fleecejakka

Link to comment
Share on other sites

Er det fint vær og bra værmelding, bruker jeg en gammel modell av Norrøna Vassfaret, mikrofiber uten membran, som jeg kjøpte til halv pris da modellen gikk ut. Er det kaldt og/eller vått bruker jeg Norrøna Finnskogen som begynner å bli litt velbrukt etterhvert. Veldig ofte bruker jeg Vassfaret-buksa og Finnskogen-jakka, for Finnskogen er mer vindtett pga. gørrtexen samtidig som Vassfaret-buksa puster så godt at jeg slipper å lufte ut høytrykksdamp fra buksesmekken hvis jeg går meg skikkelig varm i tørt vær. I seriøst pissregn blir jeg våt før eller seinere uansett hva jeg har på meg, men det tar en god del lengre tid hvis jeg bruker Finnskogen.

 

Uansett hva jeg har utapå bruker jeg så å si alltid ullnettingundertøy fra Aclima innerst, eventuelt med ei ullfrottétrøye som mellomlag 8)

Link to comment
Share on other sites

Mye vær: Norrøna Dovre. Har vært heldig og kan gå hele dagen uten å bli nevneverdig våt.

Kaldt vær: gammel Norrøna Vassfaret nikkers i mikrofiber (m/ Gore-Tex gamasjer) og Norrøna Windstopper-fleece jaktjakke. Veldig greit med noe som puster bedre enn Gore-Tex, særlig på lårene som utvikler mye varme.

Lite vær: gammel Klattermusen Njal (anorakk) og Gleipner (bukse) i Eta-Proof bomull, som også gjør tjeneste på skitur. Helt vindtett, og holder regnet ute i et par timer.

 

Har også enten dunvest eller -jakke, type North Face superlett, i sekken for å bruke på post.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

Litt på sia av tråden, men det var ei orginal borkledning på hytta, er den og fra Bergans? :lol::lol:

 

He, he! :lol:

Hytta er ikke min, derfor har den ikke Dermizax-kledning...

Derimot en mer kledelig "fasgardløe-inspirert" kledning av bjørkeris.

Hytta er laftet, så kledningen er for å blende den mer inn i terrenget.

Nice!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ytterst lite å gå på her. Fra '93, så har jeg brukt forsvaret sin eiendom. Den ble bytta ut med en camodress fra Jahtijakt i februar/mars 2008. Jeg har brukt den en god del fram til nå, og må si meg veldig fornøyd, men samtidig må dere ta i betrakning mitt sammenligningsgrunnlag, som er forsvaret sitt HV tøy.

 

Men prismessig og kvalitetsmessig ligger Jahtijakt veldig godt an. Dressene har kommet veldig bra ut i test, og i tillegg koster rundt 2500,- inkl. camostøvlene og flerlagstøy.

Link to comment
Share on other sites

Härkila Lappmarksbyxan. God bukse, rimelig vanntett. Slitesterk. Problemet mitt er at jeg har for lange bein til vanlige bukser, så det spørs om jeg ikke bestiller ei bukse til fra härkila med lange bein.

 

Jakke bruker jeg aldri. Bruker ullundertøy, skjorte, ullgenser pluss en Polartec-genser utenpå. Får ikke den bikkjevåte følelsen alikevel, så da slipper jeg unna jakke. Er det vind kan en bare sette seg litt mer i ly.

Link to comment
Share on other sites

Har ei bukse fra Härkila. Husker ikke hva mer den heter, og den ligger på hytta så jeg får ikke sjekka nå. Er ihvertfall veldig fornøyd med den. Den er passe varm, og jeg blir ikke våt - hverken i kraftig regn eller sludd. Det er også den eneste buksa jeg har prøvd som både er smal nok i livet og lang nok i beina. Kosta mellom 1000 og 1500 kr tror jeg.

Gaupa er merket på jakka. Den er akkurat passe varm til sen høstjakt, og jeg kan sikkert bruke den til vinteren også. Men - den tålte ikke været vi hadde i høstferien. Ble søkkvåt. Kommer nok til å se meg om etter ei jakke fra samme produsent som buksa.

Link to comment
Share on other sites

Har en hekseringen dress fra jegerpakka.no

Så langt veldig fornøyd. Dressen er helt vanntett, gikk tre dager på skogsfugljakt i mye høyt vått gress. Var kliss klass til knærne men ikke antydning til fukt på innsiden. Har testa dressen skikkelig i øse pøse vær, holdt tett. Eneste jeg har å utsette på den er at radiolomma på venstre side er litt grunn, tvinger meg til å handle en liten, dyr og veldig bra radio... Uff så leit... Og at det ikke er noen løkke til lang antenne slik som dressen til Magasinet (Dovre?) har. Men klarer meg sikkert alikevel.

Dressen er behagelig og veldig lydsvak. Akkurat passe varm også.

 

Jeg kjøpte en pakke med forskjellige ting, tror dressen koster 1700,- alene. Kjapp og fin levering også. Fikk en bukse med en flekk på, ringte og fikk beskjed om å bare sende den inn så skulle jeg få ny tilbake med en gang. Og, buksa var litt liten, så jeg spurte om det var mulig å blande størrelser. Ikke noe problem. Bare sendte den "gamle" til dem og fikk ny bukse i en størrelse større i posten umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Recon jaktdress. Den bästa jag haft. Kompletterar stället med Norrøna Finnskogen GTX handskar samt Finnskogen WS fleecejakke. Har även Finnskogen Jaktdress,där jag använder jackan "civilt" och byxorna på skjutbanan.

Men till nästa år,blir det nog inköp av någon stilig tweedsak i Gore-Tex som står i stil med min dubbelstudsardrilling på godsjakterna... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I skogen = chevalier eller fjellräven jakke og div forskjellige bokser :)

På fjellet = div fjellklær.. spiller mindre rolle der har jeg oppdaget..

Støvlene er viktige,, bruker flere forskjellige typer, spørs hvor jeg jakter henne. Alfa Hjerkin er den mest behaglige men har også ett parr som er brukte i irakkrigen mfl :)

 

Hvis det er pürsch på gang så blir det div kammoting i tillegg.. vottan, kammohatt, kammomaske, mm

 

MVH Niclas,

Link to comment
Share on other sites

Eg har Härkila prohunder dress. Til nå er eg godt nøgd, stille og slitesterkt stoff, MEN den blir veldig tung når den er våt, og brukar evigheter på å tørke. Prismessig er den forholdsvis dyr, litt billegare enn Norrøna.

 

Veldig varm tidleg på sesongen, men det er gull verdt seinare på sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Finnskogen. fornøyd med jakka, ikke med buksa, som trekekr vann etter kort tids bruk.

Bergans Skogshorn, kjempefornøyd! Holder tett og lufter rimelig bra

 

På fjellet bruker jeg og denne, tviler på at det kan bli så mye mer behagelig i stiv kuling og vannrett nedbør. Dessverre bråker den vel mye i skogen, så der bruker jeg noen lodne hærkilaplagg som er alt for varme :evil: Men slitesterk er ihvertfall hærkilajakka jeg har, kjøpte den i `93. Men den blir veldig tung i regnvær. Er nok vanskelig å få kombinasjonen lydløs/ikke-vannsugende.

Men det var egntlig nevnte Skogshorn fra Bergans jeg skulle hylle i dette innlegget. Til fjellbruk.

Link to comment
Share on other sites

Til fjellbruk og når jeg ikke trenger å være "lydløs" har jeg en Norrøna Recon dress. Fra den gangen den het militær. Da var det gamsjekroker nederst på buksa, noe som var helt genialt når du hadde korte støvler, eller skistøvler. God lufting nede på beina, samt oppe i sidene og smekken, gjør at gjennomluftinga blir såpass at den ikke blir for tett. Gode luftemulighter på jakka også, men det er ingeting som kan få meg fra å svette med 20 kg eller mer på ryggen i ei steinrøys. Da er det viktigere å kunne luft ut dampen, og få tørket skallbekledningen så fort som mulig. Det er noe som etter min mening gjør GT bedre enn bomull. Det trekker ikke vann. Blir våt ja, men du kan ikke vri den opp. Vannet vil renne av. Tørker greit fort på kroppen :D

 

Til skogsjakt bruker jeg en Finnskogen som jeg kjøpte i 2001, og er veldig fornøyd :D Har fått sydd igjen noen gnisthull på jakka, og lappet skrittet i buksa. Er vel ikke 100% regntett på lår og legger lenger, men tett nok til at det ikke er noe problem. Kommer til å kjøpe ny Finnskogen når denne er utslitt. Kommer vel da til å ta ut GT foret, og få en ren microfiber "pysj"

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange svar, håper folk kan ha nytte av slike opplysningar. Men ta gjerne med det som de ikkje er så fornøgde med.

Sjølv har eg nettopp kjøpt meg ei Swedtam Timber Advantage med hette. Denne er av den nye typen med luftespalte i sidene, fleecekrage og nettingfor i ryggen.

Og eg har ei Bergans Pasvik II bukse eller Silent Hunter som Bergans no kallar dei. Dette er samme klær,men Bergans har no gått over til engelske benemningar fekk eg til svar på spørsmål om det var forskjell .

Fekk begge to til godt reduserte prisar :) .

 

Buksa hadde eg brukt ein dag,utanom dei fekk sin debut no tor-søn i eit elendigt vær med vind og mykje nedbør.

Begge holdt tett, det skulle berre mangla forresten.

Under jakka hadde ein Devold Across Canada trøye som er syntet innerst og ull utapå. Under hard fysisk anstrengelse klarte ikkje jakka å transportere vekk nok sveitte slik at eg følte meg blaut. Og eg skulle ikkje stå lenge i ro før eg vart kald. Men dette er ganske vanleg for gore-tex jakker er mi erfaring. Løysinga er kanskje eit ekstra lag under jakka slik at sveitten blir transportert litt ut frå kroppen.

Jakka har gode varmelommer med fleece og god krage. Radiolomma er ein slags pose som ein vrenger ut av ei lomme der den er festa på eine sida. På andre sida sitt det trykkknapper som ein fester radilomma med. Det ser ut til at den er av gore-tex og soleis vasstett. Dette gir ein ideel plassering av radioen og antenna kjem over skuldra.

Bakdelen er at radioen blir fortare kald i kaldt værsidan dette berre er ein tynn pose . Dette førte til at radioen min varsla dårlig batteri. Og eg fekk litt problem med sending, sjølv når batteriet viste 7.2volt Det er ein Icom F34GS. No var det og andre jaktlaget som fekk samme problemet med andre jakker og radioar. Vil tippe at ein meir tradisjonell lomme er varmare og bedre i kaldt vær.Og det var jo tross alt ikkje minusgrader,men 1+ og sterk kjølande vind.

Jakka var veldig godt impregnert utvendig. Svært god passform,med forbøygde armar. Trykkknappjustering på ermene som var greitt nok,men eg synes borrelås der er mykje bedre.

Meir opplysningar finn ein på www.norteamengros.no

 

Buksa var eit heilt anna bekjenskap.Den var veldig varm og lun. Blir kanskje vel varm tidlege haustdagar? Eg gjekk med ein tynn ullstilongs og det var kun i dag med bør når eg gjekk nedatt frå fjellet at eg følte meg blaut. Virka nesten som om det slapp meir sveitte ut enn jakka, men på den andre sida så sveittar ein vel meir i overkroppen enn på nedre del av kroppen. Eg følte meg ikkje kald ved stopp slik som i jakka . Buksar har eit veldig kort fleecestoff? som minnar om loden, eg vil tru at dette gjer buksa meir lun.

Den kan nok bli våt utvendig ved masse regn og vading,men den er godt impregner virkar det som.

Ellers likte eg dei vanlege bukselommene godt. Dei er ikkje fleecefora ,men er veldig gode og varme i stoffet. Beina var ganske lange og litt vide, slik at det er god plass til tjukt undertøy om det trengs. Veldig god stramming med reim nederst på beina.

Ein ting står ikkje nemnt i Bergans sin beskrivelse, det er glidelåsventilering på utsida av kvar lårlommene. Rart Bergans har utelatt dette på heimesida si.

Meir info på www.bergans.no

 

Om Pasvik II jakka er like god som buksa så har Bergans eit kjempeprodukt ser det ut så langt. Men som sagt eg sveittar meir på overkroppen så det kan nok hende også denne jakka ville fått problem med transport av sveitte.

Det at buksa føles meir varm enn jakka kan for utanom fleecen ytterst kanskje også skuldast nettingforet innvendig.Dette skapar muligens luftlommer som gir isolasjon.

 

Jakka var mindre lydsvak enn buksa,men eg vil tru at jakka blir litt mjukare med vask. Har sett på andre som har lik jakke ,men dei er blitt mjukare etter ein del bruk.

Link to comment
Share on other sites

Tror både Bergans og Norrøna har to meget gode dresser i henholdsvis Passvik og Finnskogen. Noen liker morra og andre dattera for å si det sånn :D

 

Det jeg glemte å nevne i innlegget mitt, var Finnskogen vindstopper jakka. Den bruker jeg mer enn GT jakka. Så lenge det ikke bøtter ned, så er det en aldeles utmerket jakke. Passe varm, gode luftemulighter, lydløs patronholdere i lommene, radiolomme på begge sider og mer til. Drøy pris, men dette er ikke ei fleece jakke i ordets rette forstand, men en god og praktisk ytterjakke :D Kan anbefales på det varmeste :wink:

 

Bruker Rastegaisa støvler på beina, med et par tykke Härkila sokker. Devold multisport ullundertøy (truse, longs og trøye). Finnskogen bukse og Finnskogen WS jakka (GT hvis det er regn). Som lett forsterkningsplagg bruker jeg en Norrøna Juvass jakke (utgått modell :( ). Denne er lett, fin og lite volumiøs å putte i Kongsvoll rumpetaska. Dette er standardbeknedning i allefall ned til et par minus. Har også med en BUFF til forsterkning på hode / ører hvis det blir for lite med caps.

Link to comment
Share on other sites

Tror både Bergans og Norrøna har to meget gode dresser i henholdsvis Passvik og Finnskogen.

 

Skal nok normalt ikke bli skuffet hvis man velger en av disse. Etter å ha prøvd diverse jaktdresser, så er erfaringen min at man stort sett får det man betaler for. Siste 3 sesongene har jeg brukt Norrøna Finnskogen og det kommer jeg til å velge neste gang også. Eneste som er å utsette på Finnskogen er at den er aaaaalt for varm hvis det blir noe mye over 10 varmegrader. Og at den selvfølgelig ikke liker bålgnister noe særlig, men det gjelder for alle gore-tex dresser.

 

Her er en kjekk sak for posteringsjegere:

http://norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=1268

Med en Devold ulltrøye innerst og med denne som mellomplagg, har du livets glade og varme dager på post.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...