Jump to content

Kva slags jaktdress har du?


vest

Recommended Posts

Tror både Bergans og Norrøna har to meget gode dresser i henholdsvis Passvik og Finnskogen.

 

Skal nok normalt ikke bli skuffet hvis man velger en av disse. Etter å ha prøvd diverse jaktdresser, så er erfaringen min at man stort sett får det man betaler for. Siste 3 sesongene har jeg brukt Norrøna Finnskogen og det kommer jeg til å velge neste gang også. Eneste som er å utsette på Finnskogen er at den er aaaaalt for varm hvis det blir noe mye over 10 varmegrader. Og at den selvfølgelig ikke liker bålgnister noe særlig, men det gjelder for alle gore-tex dresser.

Her er en kjekk sak for posteringsjegere:

http://norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=1268

Med en Devold ulltrøye innerst og med denne som mellomplagg, har du livets glade og varme dager på post.

Det stemmer nok ikke, kommer ann på hva som er utenpå membranen det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tror både Bergans og Norrøna har to meget gode dresser i henholdsvis Passvik og Finnskogen.

 

Skal nok normalt ikke bli skuffet hvis man velger en av disse. Etter å ha prøvd diverse jaktdresser, så er erfaringen min at man stort sett får det man betaler for. Siste 3 sesongene har jeg brukt Norrøna Finnskogen og det kommer jeg til å velge neste gang også. Eneste som er å utsette på Finnskogen er at den er aaaaalt for varm hvis det blir noe mye over 10 varmegrader. Og at den selvfølgelig ikke liker bålgnister noe særlig, men det gjelder for alle gore-tex dresser.

Her er en kjekk sak for posteringsjegere:

http://norteamengros.no/shop/shopexd.asp?id=1268

Med en Devold ulltrøye innerst og med denne som mellomplagg, har du livets glade og varme dager på post.

Det stemmer nok ikke, kommer ann på hva som er utenpå membranen det :wink:

 

Det er nok sant det :oops: . Men bålgnister er dårlig sort for stort sett de fleste jaktdressene med gore-tex membran. Selvfølgelig er det variasjoner. Og Finnskogen er nok kanskje en av dressene som tåler minst gnist.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg faktisk sett en prohunter bukse som "gikk opp i røyk". Satt for nærme bålet og det ble hull. Men her var det kjekt med 5 års garanti og jaktkompisen min fikk seg ny bukse. Men når sant skal sies var det nok mer enn gnister buksa ble utsatt for.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har hatt en Norrøna Finnskogen dress, fornøyd med den men buksa ble utslitt etter hvert. Kjøte da en Hærkila ekstrem bukse, grei bukse men blir for varm og ikke minst at den blir tung ettersom regnet øser ned........

 

Kom over en fin dress hos Nava sport i fjor høst. Missing Link Camo Dress, er en "skall" dress som er relativt lydløs og holder vannet ute i lang tid utover dagen. Lett, fin dress som i alle fall jeg er storfornøyd med

 

Link: http://www.navasport.no/product/plone/w ... camo-dress

Link to comment
Share on other sites

Har:

-ei 7 år gammal, fullstendig utsleten Norrøna Finnskogen bukse. Veldig godt fornøgd med den

-diverse meir eller mindre eigna jakker.

-nyinnkjøpt, rimeleg Dovrefjell jaktdress. Type lett og lydlaus, utan membran.

 

Har bestilt:

- Norrøna Dovre dress

 

Med denne kombinasjonen av den billege godversdressen og den meir solide Dovre-dressen so er eg hellig overbevist om at alle mine bekymringar for all framtid er borte som dugg for solen... 8)

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Reacon bokse og forrelhogna jakke. Har også finnskogen boksa men den brukes mest på godværsdager og skogsjakt, selv om den har gore tex synst jeg ikke den er spesielt god til og holde ute vann. Men detta kan også ha noe med mitt manglende vedlikehold av impregnering :roll:

Link to comment
Share on other sites

har en hærkila lappmark bukse som har sett sine beste dager. vurdere en ny bukse, lurer derfor på hva dere vil anbefale. valget står mellom en maken bukse som den jeg har eller en hærkila pro hunter..? nooen ssom har erfaringer og dele? hvilken bukse anbefaler folket?

Link to comment
Share on other sites

Har Norrøna Finnskogen, godt slitt, men blir stadig brukt. Fin passform, selv etter 6-7 års bruk.

Har kjøpt Bergans Pasvik II til høsten. Spent på den. Jakka ser ok ut, men liker ikke så godt strammingen nede ved anklene på buksa. Får se om jeg mener det samme etter en tids bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg kjøpte en Norrøna Recon for ca 3 år siden fordi jeg ville ha noe som var robust, vanntett og pustende. ca 4-5 lapper!!-på XXL

Jeg går mye på jakt, både etter elgen, orrfugl, rype, og annet, så det blir høgt og lavt.

Men det er alltid slik at en blir våt, og det er bare i solskinn en kan være tørr fordi svetten fordamper fort. Så er det å å prøve å finne en balanse mellom fukt innenfra, og fukt utenfra. Som regel er det like fuktig på begge plasser, og med ryggsekk, så er det iallefall mye fukt på ryggen uansett.

Jeg kan vel ikke si jeg har prøvd allt, men jeg har vært borti mange slags klær, og alltid er det stort sett det samme; når det er fukt i været, så tetter jakker og bukser seg litt til, og det blir også mere klamt fra innsiden.

Å gå i senhøstes i kuling og striregn på rypefjellet er en god prøve både for jeger og utrustning, og med mange sesonger med ei så våt underbukse at den må vris opp etter ankomst i hytta, så måtte jeg finne på noe.

Norrøna Recon ble valget. Det er en tung dress, bare skall, med 2-3 lags GoreTex. Jeg opfattet dressen som veldig klam å gå med, og den tar plass i sekken når den ikke er på.

Den fikk snart en ilddåp etter et års tid i bruk. Opp på rypefjellet i nevnte vær, og der var den god å ha på,,, MEN,, etter noen timer så ble jeg våt i ermene, brystlommene randt halvfulle med vann ( selv om allt var skalket), og jeg ble våt på knærne, og ned i støvlene. Det med knærne trodde jeg først var svette/kondens, men senere; etter å ha luftet hunden i nabolaget i pøsregn, så kom jeg hjem med våte knær, så det var faktisk buksa.

Hvordan det kommer vann inn i brystlommene forstår jeg ikke, men en dag her i høst jeg var ute ved sjøen for å se på uværet druknet mobiltelefonen i lommen!!.

Buksa ble sent inn til Norrøna, og der limte de på noe lapper på innsiden av knærne, men i høst blir knærne fremdeles våte, også når jeg lufter hunden i spasertempo. Gidder ikke å sende den inn igjen.

Buksa var trykktestet og allt skulle være flott... men den måtte impregneres!!

MEN SÅ ER SPØRSMÅLET!!( Gjelder ikke de som bare sitter på post... :shock: )

Det viser seg at slike klær skal impregneres!!!, og hva er vitsen med å gå i så klamme klær da når de lekker allikevel.

Hvis en impregnerer en militær bumullsdress skikkelig, og kanske hver gang den vaskes, så er det gjerne et bedre alternativ i min oppfatning.

Kanskje ha et tynnt overtrekks regnsett på lur hvis det høljer på det værste, og en tynn lårings.

Min æra med membranklær til aktiv jakt er over, og de brukes kun ved postering, motorsykkelkjøring og hundelufting.

Forete GorTex er også noe herk på aktiv jakt da de tørker så seint, og er skikkelig klamme.

 

Min påstand er:

Tidlig høst: godt impregnert bomullstøy, tilsvarende militær kvalitet i vev.

Senhøst-Vinter: Impregnert vadmel. ( ikke vær redd å spraye med Biltema teltimpregnering, eller båtkalesje impregnering-billig og bra, uten impregnering blir den for fort våt)

 

Og konklusjonen er at en kan kjøpe en god dunge klær og impregnering for det den Norrøna dressen kostet. :winke1:

Med godt undertøy så blir en heller bare fuktig enn direkte våt, og en holder varmen i vanlig masj fart, mens en er komfortabel. Den nye trenden med Merino-ull er jeg ikke helt med på da jeg blir fort kald i den. Det er ikke så lett å finne skikkelig ullundertløy lenger. ( det som klør) ,. Det er det beste i skauen!! Ullfrotte holder endel varme selv når det er blitt fuktig, så det er et alternativ.

 

!! noen som har noe utfyllende til dette?, det finnes alltid noen gode triks.

( jeg sliter med i finne gode jakthansker, og er sikker tikke alene om det. Vet ikke hvor mange lapper jeg har brukt på det..de som produserer slike må ha et enormt salg, og flirer seg sikkert ihjel... :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Fjellreven Birch jakke og Ask bukse. Solid tøy! Fin til lydløs jakt i skogen. Tåler en del regn og puster bra, men kan bli våt til slutt ved ekstremt vått vær. Jakka er for varm til bukkejakta på rådyr. Da bruker jeg kamo dress.

Jeg bruker kun Aclima ullnettingtrøye under jakka senhøstes. Meget bra kombinasjon under aktiv jakt! Fuktigheta drar ut fort samtidig som at du ikke fryser ved stopp!

På elgkjakta drar jeg over en Fjellsport fjellduk og setter et glass med telys under når jeg sitter på post :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har et par av Cabelas sine "extreme" sett, MT 050 Whitetail Extreme (bibs og jakke), og til ren posteringsjakt fungerer de utmerket.

De blir imidlertid for varme og tunge å traske rundt i, og hvis det er regn, sludd eller våt snø trekker foret i ermene fuktigheten opp som en veke.

Etter en par timers tid er en klissvåt helt opp til albuen...ikke bra!

Buksa er derimot bedre og varmer godt over nedre del av ryggen samt at den har ok luftemuligheter i beina.

Så erfaringen er at disse isolerte sakene passer best til postering i tørt og kaldt vær, men der er de suverene.

Har berget meg mang ei måneskinnsnatt på sein hjortejakt med disse settene fra Cabelas :D

 

Har de siste årene kombinert Harkila Hovden med Norrøna Forelhogna Bronze, bukse fra Norrøna og jakke fra Harkila, eller visa versa. En del av hver, noe som bryter opp silhuetten, og begge disse dressene er lette og holder godt tett og tørker lett.

 

Fant meg en lett isolert jakke/genser fra Mammut (tydeligvis klatreutstyr) som kan komprimeres til nesten ingenting, er bortimot vektløs, og som isolerer utrolig godt som mellomplagg.

 

Erfaringen er at ingeting er ideellt til alt.

Noe passer til posteringsjakt med moderat gåing, noe er ok der hvor det blir mye vandring, noe er ok i tørt vær men ubrukelig når det regner, noe er lydløst (ull og flece), andre støyer uansett (div. tex materialer) ...osv osv.

Ifølge alaskajegerne på accuratereloading.com, bruker mange grønt Helly Hansen regntøy som overtrekk når det blir vått.

Eneste som duger sies det når værgudene virkelig vender vrangsida til.

 

For min del blir det å plukke fra en rikholdig garderobe (mye impulskjøp) :oops: alt etter vær og jaktform.

Link to comment
Share on other sites

H

Erfaringen er at ingeting er ideellt til alt.

 

Erfaringen min er at alt untatt smygjakt så fungerer skall klær ypperlig. Ett skikkelig sett koster noen kroner, og tåler ikke gnister som nevnt tidligere, men det finnes mye fine "rep" sett. De er lette og gode å gå i, og ikke minst er de vindtette. Juster bare hvor mye man har på seg under, det er vel det viktigste uansett type klær. Skal man gå blir man uansett våt eller fuktig, og da er det greit med noe som kan lufte ut fort uten å trekke til seg alt av fuktighet.

 

Hvis en vil være 100% tørr og samtidig ha det varmt og godt så bør man vel heller sitte i sofaen?

Link to comment
Share on other sites

Härkila Anioak buske

Devold ullundertøy

Bestemors ullsokker

Beaver lake flanelskjorte

Basecamp fleece genser eller strikket ullgenser

Härkila seler og et skinnbelte med kniv (Knivmakker som har lagd, fikk den til Navnefesten min når jeg var 1år)

Alfa bever pro grip+

 

Sikkert glemt noe :roll:

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Finnskogen fra 1996 på posteringsjakt. Blir blaut.

Norrøna Trollveggen fra 1993 på fjelljakt. Beste dressen jeg har hatt. Brukt veldig mye. Blir blaut.

Fjellreven Deer hunter som goværsdress siste to år. Voksimpregnert bomull. Suger vann som frottehåndkle etter to dagers bruk.

Norrøna Dovre GTX har tatt over fjelljakta fra i høst av. Bråker mye, ellers godt fornøyd.

Bergans Sauda Down til vinterpostering. Varm!

 

Har brukt mye Ulvang undertøy. Varmt, men slites fort. Ulvang Rav ullgenser som mellomplagg til kalde dager. Varm, men dårlige sømmer.

Link to comment
Share on other sites

Bruker stort sett NordHordalands-bunad. Taper sølvet når det er smygjakt, da er den så godt som lydløs... Varm som faen er den iallfall!

 

I dine trakter tar man tydeligvis jakta som en høytidelighet, skjønner jeg! :lol:

 

 

 

Har selv en jaktdress jeg ga hele 390,- for selv, jakke og bukse! Var en link på Kammeret her, og da bestilte jeg kjapt. Funker som snus. Varm og god dress i lydløst stoff. Til en pris av ei stusselig dongeribukse på Dressmann, må jeg si det var mye for penga i hvert fall!

 

Kili Marangu heter den for øvrig.

 

Hadde en Jahti Jakt før, og den var helt grei den, men jeg synes den "nye" faktisk er bedre.

 

Tidlig i jakta går det i forsvarets gamle feltbukse (M85?) og Jahti Jakt fleecejakke. Helt greit, også i regnvær.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt pinewood i mange år, fornøyd med det har eg vert, men no holder det ikkje helt lenger. Hull fra glød, og menbranen lekker.

Så i morgen blir det bergans pasvik ll som eg fikk et kanon tilbud på :mrgreen:

Valgte den dressen på grunn av hp, som sa det er en kjempe dress.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna svalbard Gore-Tex Pro shell Pants

Norrøna svalbard Gore-Tex Pro shell Jacket

- Utmerket på vinterjakt og sein høst....veldig gjennomtenkt sett, men bråker helt sinnsykt

 

Norrøna forelhogna Gore-Tex Paclite Jacket

Norrøna forelhogna Gore-Tex Paclite Pants

- Absolutt bra saker på høst/sommer. Litt mye støy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel jakke og bukse fra Magasinet, som jeg har brukt i mer en 10 år. De har en lekk membran, et par dusin hull etter glør fra bålet og hull i en lomme.

Den funker helt fint, mye ventilasjon i gnisthullene.

 

Har i løpet av årene ikke så mye fokus på hva slags jaktdress jeg bruker. I Membrandressser erfarer jeg at jeg blir våt og kald av kondenns og svette fra innsiden. Men det skldes også at jeg ofte ikke er flink nok til å ta av ullgenser mm å putte i sekken ved forflytning.

 

I dress uten membran blir jeg våt utenfra når det regner mye, men opplever også at kroppsvarmen og det at membran ikke hidrer fordampning, gjør at jeg blir raskere tørr. Uten membran er det viktig med ull innerst og i mellomlag, det isolerer også i fuktig tilstand og ventilerer godt ut fuktighet. Holder en knapp på dress uten membran såfremt det ikke er snakk om forhold med mye vind og kulde.

 

På bukkejakt bruker jeg kun en fleecedress uten noe gnissende for, + neoppren badesandaler. Og når det regner og blåser, som det gjorde i årets første uke, så blir jeg våt til skinnet og kald. Men det kjenenr du ikke når du er nok fukusert på sekstaggren som står å feier hønna i en buske.

 

Som ungdomskonntakt i en lokal jff er jeg også bevisst på å ikke legge for mye vekt på utstyr, det må ikke bli en hindring for å komme seg ut. Det er i så måte viktigere å lære å få mest mulig komfort ut av det utstyret man har. Sørge for at fuktighet kan fordampe lett. Putte mellomlag i sekken når man går. Kle på seg med en gang man stanser.

 

De gangene jeg har frøset mest er når jeg har flydd av sted for å bytte post, klatret opp skråniger og bakset i kratt med ullundertøy, uljakke, ullgenser og membransjakke + ryggsekk på. Så til slutt har jeg god, svett og fuktig inne i membrandressen satt meg musestille på post i tre til fire timer. Brrrr...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Hillman dress. Digger microfiberstoffet. Buksa er glimrende i passformen, jakka er diger. Men det passer bra til kalde dager på rådyrpost. Hvor mange natogensre kan man ha på seg om gangen :) Den er ikke så veldig vanntett, så fjellduken får kjørt seg litt den og.

Kjøpte den brukt av en her på forumet for en tid tilbake. Tappet meg for 1500 fjelldollar.

 

Dessverre har glidelåsen i jakka røket....... Tror jeg må se meg rundt etter ny. Hvis ikke skulle jeg invistert i fleeceforet til den.

Valgets kval er over meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Etter mange år med billige klær med dårlig passform og varierende kvalitet, ble det ifjor kjøpt inn fullt Bergans hyr. Skogshorn 2 jakke, budor bukse, div mellomplagg i ull å fleece så man kan justere etter aktivitet og vær.

 

Storfornøyd, gode lufte muligheter i jakke og bukse. Slitesterk og har holdt meg tørr, men har man får mye klær på så blir man svett å da våt. Overrasket meg hvor lite klær man trenger under disse skall klærne.

 

Tips til hansker; sykkekhansker!!! Har aldri vært mer fornøyd, ser litt glorete ut men koster en brøkdel av jakthansker i samme stoff og holder deg tørr og varm samtidig som du bevarer finfølelsen i fingrene.

 

Ble foresten så imponert over jaktklea at nå er det Bergans i hele garderoben også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...