Jump to content

Kva slags jaktdress har du?


vest

Recommended Posts

  • Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Til smygjakt bruker jeg en myk bukse i bomull og en ullgenser. Regner det så er det Gore Tex som gjelder. Har kjøpt meg Sasta Mehto Optifade som skal bli spennende å prøve. Til høyfjellet synes jeg det er viktig med jaktdress som er 100% vanntett over tid. Alt annet er sjansespill dersom det er lav temperatur i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker for det meste Härkila Kebne bukse. Denne kombineres enten med tilhørende jakke, eller ei Norrøna Finnskogen WS-jakke. Dersom været er riktig fint kombineres gjerne denne jakka med ei gammel Norrønabukse i tettvevd bomull(husker ikke betegnelsen).

Er det skikkelig grisevær kommer Norrøna Recon, av den gamle modellen, fram.

 

Også har jeg en del andre friluftsklær av forskjellige slag som også er litt i bruk til jakt om det passer seg sånn. Det meste jeg har er ganske nøytralt i fargene så det føles helt greit til jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tidlig på sommeren/høsten bruker jeg Seeland sin Mossey Oak camo jakke og bukse ok camo men puster som en søppelsekk.

Så veksler det mellom Harkila Kodiak m/skinn (varm,tung men utrolig behagelig å ha på + noen fantastiske lommer til å putte hendene i midt på jakka når det er kaldt) og Northern Expedition (puster ok, god passform, mye lommer) utover høst og vinter..

Så er det kun Brynje ull undertøy og jakke som duger under når det er kaldt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er så og si aldri på jakt lenger enn en dag om gangen, da det er 20 minutt til alle områdene jeg jakter på. Jeg liker også å være lydløs. Derfor går det alltid i Forsvarets bomullsfelt og marsjstøvler. Tar såpass lang tid for vannet å trenge gjennom at det stort sett går fint. Under dette regulerer jeg med alt fra kun bokser til komagenser og stillongs. Er det for galt så slenger jeg over en sivil poncho. Da bråker regnet uansett så mye at eventuelle dyr ikke hører knitringen fra denne. Dessuten er det jo litt deilig å hate av og til :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Æ'kke mye liv i denne tråden, men kaster inn mine 2 cents uansett...

 

Härkila X-clusive jakke og bukse.

Gaupa jaktdress med membran.

 

 

Dressen fra Härkila er helt rå. Slitesterk, varm, nesten lydløs og tørr. Verdt hver eneste 'kong harald'. Dette er en dress som passer absolutt best til første snøfallet i elgjakta og videre utover. - Blir, slik jeg opplever det, litt for varm for de heteste soldagene tidlig i rypejakta. Kjøpte den dog for Elgjakta og vinterbruk.

 

Dressen fra Gaupa kostet ikke mer enn skarve høvdingen, men overrasker egentlig bra. Denne har membran, men tåler regn langt dårligere enn ovennevnte dress, samt puster også dårligere. Den har noe trang passform i tillegg, og les; jeg er slank. Dressen er dog faktisk ganske slitesterk og har virkelig fått ett løft i forhold til vanntettheten etter litt omhyggelig impregnering. Kan anbefales denne og når man tar med prislappen i vurderingen.

 

Er det varmt og tørt så går det stort sett i ei fjellreven bukse og ei lett Bergans skalljakke.

 

Når jeg ifører meg membrandressene så er mitt innerste plagg etter boxer (daah), alltid netting/brynje. Dette har jeg alltid på bein og overkropp.

Så det var nevnt i tråden, men sikkert flere som også har gått seg god og varm i gore tex-dressen, for så å sitte pal på post i flere timer... - Jeg nevner bare brynje innerst! Holder de fuktige klærne vekk fra huden og skaper også med dette små luftlommer. Da holder du varmen lettere, slipper den klammeste følelsen, og tørker opp raskere. Uunnværlig! Helt enig med Carlsen!

Link to comment
Share on other sites

Deerhunter (husker ikke modell) Vanntett, men alt for varm på tidlig høst. Blir fort slitt. Gull om vinter'n under forsvarets vintercamo.

Hârkila Mountain Trek. Lett og luftig. Innebygget myggnett i hetta. Ikke vanntett og 0 foring. Fin i kombinasjon med brynje på tørre litt kaldere dager.

Norrøna Finnskogen Hybrid. Lett og god, ikke foret. Pass på att støvleskaftet er så høyt at det overlapper Gore-tex'n så er den gull!

I tillegg har jeg Bekken og Strøm Jaktbukse. Billig billig og helt grei til sitt bruk. Bruker den mest som hverdagsbukse...

 

Sko: Alfa Bever Pro+

 

(Kjøper klær for skogsfugl jakt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sånn til vanlig på jakt og fiske så bruker jeg Veidemann sin Elgfall-dress. Denne er jeg overaskende fornøyd med - tatt prisen i betrakning.

 

51120.jpg

 

Jeg har noen pros/cons:

På pluss-siden:

Svært lydløs

God kamuflasje

"Vanntett" (Har testet den på lengre turer i godt nordnorsk vær, og var ikke nevneverdig våt)

Stor lomme på ryggen av jakken hvor man kan ha sitteunderlag, hansker, lue mm.

 

Minus:

Har ikke hette - dette er for meg et stort minus viser det seg. Jakken holder regnet godt ute - bortsett fra i nakken. Her regner det selvfølgelig rett inn! Noe som resulterer i at man enten må gå med sydvest eller at man ubevisst går med høye skuldre for å prøve å hindre i at vannet kommer inn.

Liker ikke stramme-mekanismen i beina og på ermene.

Knappelås på lommene på jakka kunne lett vært erstattet med vanlige klaffer og glidelås (slik det er på ene lomma på låret). Føler ikke jeg kan stole på at ting som ligger der, blir liggende der.

Det skinnet som er på innsiden av beina, helt nederst, blir selvfølgelig svært fuktig bare det er vått i gresset. Når man da kommer inn på hytta vil du uansett bli våt på beina, om du ikke kler av deg buksa. Noe som er litt ergelig.

 

Nå må jeg gjenta at jeg er fornøyd med dressen. Den er billig, og bra. Og har flere fine løsninger, men noe virker ikke helt gjennomtenkt. Har vært svært kritisk nå føler jeg! :)

 

Er det ikke noe must å være lydløs, og det regner mye, så trer jeg gjerne på Arcteryx leaf-buksa mi. Den er jeg ekstremt fornøyd med, slik jeg stort sett alltid er med Arcteryx! Eneste minuset her er at denne buksa er laget for millitært bruk, så den har ikke vanlige lommer. Den har kun lommer nede i knehøyde. Så man har ingen steder å plassere hendene på en kald dag, og det er litt knot å bøye seg ned til knærne for å hente ting. Ellers, en utrolig bra bukse!! Vel verdt pengene.

 

Arc%27Teryx-LEAF---Alpha-Pantlarge.jpg

 

På toppen hiver jeg da en Arcteryx Alpha SV jakke, og er helt fantastisk. Den har noe av samme problemet som buksa hva gjelder lommer, da denne er en klatrejakke slik at lommene er tilpasset klatersele osv. Så lommene er plassert midt på brystet, og det er ingen lommer for hendene. Så med denne komboen så har jeg ingen steder å varme hendene, bortsett fra det eneste naturlige stedet, men da må jeg åpne beltet ;)

 

images?q=tbn:ANd9GcR53eUX1KW24AF0qxZu7uoVDONxHj3mKVCj_KAzqAEOIwnGAKt0

 

Og på beina så har jeg endelig funnet støvler som passer beina (er vel mer hover enn bein) mine. Jeg har en utrolig bred fot, så alt jeg har prøvd tidligere er ubehagelig, men Viking hunter har vært redningen min. Med rett vedlikehold - Kiwi bivoks - så er de tilnærmet vanntette!

 

12856.jpg

Link to comment
Share on other sites

Investerte nettopp i Jahti jakt Supreme dress:

http://www.jakthuset.no/?product=jahtijakt-supreme-set

 

Brukte den på lørdag siden det da ble premiere på både dress og bukkejakt :wink:

 

Den er mye bedre og lettere enn forgjengeren (som jeg hadde i 11 år!!!!), og ikke minst innsekts nettet som man kan kneppe på sammen med / istedet for hetten reddet jakta på lørdag. Det formelig drønnet med vingeslag av knott rundt meg.

 

Justeringer kan gjøres over alt og lufting er det lett å få til.

 

 

Fottøy er LaSportiva Elk Anfibio for harde turer med mye gange / mye stein ol. og neopren støvler til korte turer, vått, kaldt og lignende (Hunter Extreme med Vibram såle fra magasinet.no)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bukse: Svensk vadmelsuniform

Jakke: Her bruker jeg også den svenske vadmelsuniformsjakka. Stor tilhenger av vadmel, fordi det er helt stille, varmt og holder ute vinden. Problemet er at jakka er så varm at den er nesten umulig å gå med fordi den er så varm, med mindre det er mange minusgrader. Jeg pleier dermed å ta den på meg når nærmer meg posten jeg skal bruke. Den puster heller ikke. Jeg går vanligvis med ullgenser, eller med min Bergans Kvenna-jakke.

 

En annen ulempe er at vadmelsklærne er litt tunge. Spesielt når de blir våte, kan jo lagre en liten innsjø i dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanligvis brukt billigklær til min form for jakt (morgen- eller kveldspostering eller måneskinnsjakt) og det har holdt i massevis. Bruker superundertøy og hærens grønne på overkroppen og en utvaska camofarga militærjakke som har sett sine beste dager... men klærne er lydløse noe som er et must for meg. Regner det så drar jeg over en regnbukse fra Stormberg og da holder jeg meg garantert tørr.

 

Imidlertid er det kjekt å ha bursdag så i den anledning har jeg tadaaaaaaaaaa - fått meg ny jaktbekledning :) Type Sasta. Dressen kom med ekspress fra Finland i dag så jeg har såvidt hatt den på meg. Minste mannestørrelse; derfor den måtte bestilles ekstra. For jeg er ikke i størrelse L akkurat :P

 

Førsteinntrykket er jo at klærne er superlette og tilnærmet lydløse. Noen andre som kan komme med erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Førsteinntrykket er jo at klærne er superlette og tilnærmet lydløse. Noen andre som kan komme med erfaringer?

 

Erfaringen min er vel først og fremst fra butikk(og lager-)hyllene men hvorfor i alle dager kjøper du mannestørrelser av et merke som har helt utmerkede dameklær? :mrgreen:

 

64196198872sn-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Finnskogen.Brukt hardt i 11 år og like hel, og ikke minst like tett!Ellers er noe av det mest driftssikre jeg har hatt noen gang, ei jakke fra Klattermusen. Kjempebra kvalitet og slitesterke som f, men koster litt da...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...