Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Vi går mot interessante tider, når EU-kommisjonens lokale representanter skal granske "innsiden" vår, og finne ut hvem av oss som er potensielle terrorister, og derfor må fratas våpna.

 

Her er en avisartikkel fra den nære framtida:

 

Emil Hegle Svendsen må slutte med skiskyting

Får ikke fornyet våpentillatelsen.

 

Trondheim, 20/9 2016. Blabladets utskremte.

 

Landslagsløperen Emil Hegle Svendsen må slutte med skiskyting. Grunnen til det er, etter hva Blabladet erfarer, at han ikke kan få fornyet våpentillatelsen, og derfor må selge alle konkurransevåpna. Dermed går han også ut av landslaget, og Stuttfeiten Latslask kommer inn i landslagstroppen i stedet.

 

Hegle Svendsen bekrefter at han nå blir våpenløs: "Etter stafettgullet og bronsen på jaktstarten, så jeg fram til en ny sesong. Men nå må både Fortnerne og hagla innleveres. Jeg fikk heldigvis en siste tur på rypejakt i helga", sier Svendsen, som er uklar om framtidsplanene: "Å satse på langrenn, når jeg ikke har trent klassisk på 15 år, har lite for seg. Kanskje jeg prøver meg i skiorientering, før jeg legger opp for godt", sier en resignert ex-skiskytter.

 

På spørsmål om grunnen til at han ikke får beholde våpna, sier Svendsen: "Grunnen skal visstnok være en uttalelse fra den psykologispesialisten som jeg måtte til undersøkelse hos i sommer, før jeg kunne søke om fornyelse av våpenkorta".

 

Leder Hakke Peiling ved Trøndelag Hodegranskerinstitutt vil ikke uttale seg konkret om Svendsens sak, på grunn av taushetsplikten. På generelt grunnlag sier imidlertid Peiling at de ikke anbefaler at folk som hisser seg opp over bagateller, kan få tilgang til skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet konkret hvordan det ville påvirket norsk handel/økonomi dersom vi melder oss ut av EØS?

 

Konkurs. Men dersom man får byttet EØS-avtalen med en frihandelsavtale får begge parter økonomisk vekst. Samtidig får politikere og byråkrater mindre innflytelse i samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom man får byttet EØS-avtalen med en frihandelsavtale får begge parter økonomisk vekst.
Den gamle frihandelsavtalen fra 1972-73, som Korvald-regjeringen måtte framforhandle, da Bratteli-regjeringen furtet, er ikke sagt opp, og trer i kraft, hvis EØS blir satt ut av drift. Selvfølgelig må man reforhandle mye som ikke er fornyet på over 20 år, så jeg vil tro man, i tilfelle, vil komme nært den løsningen Sveits har i dag.
Link to comment
Share on other sites

Skal vi som privatpersoner drive og sende mail til politikere, er jeg redd det drukner i strømmen av alt annet de får.

 

Tror du er inne på spikerhodet der. Det som har makt til å endre noe er media. Trykket og mailene må rettes dit. Det media gjenspeiler styrer så politikkere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal se til å melde meg inn i den organisasjonen som hyrer inn advokater med litt peiling på norsk våpenlov til å gjennomgå forslaget og konkludere og dokumentere konsekvensene!

 

Nå har jeg lest gjennom det siste forslaget, og dette er hva jeg kunne forstå vil endre seg for oss:

 

Lading ser jeg ikke at blir begrenset, med mindre man helt eller delvis lader kommersiellt. I så fall blir man regnet som "dealer" og må inneha autorisasjon.

Våpenlisens skal tilbakekalles dersom vilkårene for erverv ikke lenger oppfylles. Det er vel praksis hos POD, selv om loven i dag ikke sier det.

Staten kan innføre medisinsk undersøkelse ved fornying av lisens. Da må altså norske politikere vedta egen lov hvis de vil ha rutinemessig psykologbesøk.

Alle halvautomatiske våpen som oppfyller minst én av kriteriene under blir forbudt (kategori A):

Mulig å lade (eller konvertere til) mer enn 6 skudd, langvåpen med pistolgrep, langvåpen kortere enn 83cm, langvåpen med kortere løp enn 45cm.

Eiere av våpen som blir forbudt kan fornye sine lisenser, men ikke selge disse våpnene.

Våpen i kategori A kan fortsatt tillatetes ervervet av staten "for national defence, educational, cultural, research and historical purposes".

Ved fjernsalg skal kjøpers identitet og kjøpstillatelse kontrolleres av autorisert forhandler eller offentlig tjenesteperson.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er aktiv tilhenger av en humor som ikke alle er enig i. Derfor setter jeg det i sånn festlig spoiler-boks, så sarte sjeler kan slippe unna mine "optimistiske" syn på dagens norske mediehverdag..

Man må med andre ord få media til å se det som profitabelt å bruke tiden sin på dette. Noen som kjenner en ung og pen kvinnelig jeger som kan være frontfigur? Hun må se såpass uskyldig ut at folk flest vil si det er feil å tvinge henne til å bli psyke-testet på fast basis...

 

Det vil heller ikke skade om hun liker å være luftig kledd på skytebanen en varm og svett sommerdag når journalisten og fotografen kommer innom... *

 

*Her lette jeg etter et passende "sarkastisk men oppgitt"-smilefjes, men fant ikke noe. Dere får la fantasien fylle ut.

 

Jeg skulle ellers til å skrive en reaksjon på oppsummeringen til Tor87, men det er rett og slett ikke alltid mulig å besvare fjas med fornuft (forslagets fjas, ikke Tor87's post)...

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet om utvidede overvåkningshjemler er en ganske parallell sak, som artikkelforfatteren (som ikke navngis - Marie Simonsen?) skriver "man mener det er nok å si "terror", så får man alt man ber om".

 

Bytt ut "overvåkningshjemler" med "våpenforbud", og PST/Justisdep med "EU", så blir sakene ganske parallelle.

 

Vi trenger en slik kronikk, og at media som Dagbladet tar tak i saken.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige er det skrevet en rekke leserinnlegg, samt ledere i diverse aviser. Her i Norge har ikke den jevne jeger og skytter hørt et kvekk. Nå må vi mobilisere. Våre folkevalgte og regjeringen må ansvarliggjøres i denne saken.

 

Jeg tror ikke folk egentlig er klar over hvor langt EU er villig til å gå i denne saken. Mot bedre vitende (selv etter at høringsrundene er avsluttet) har EU gjentatte ganger kommet med nye lovforslag. Det ene forslaget mer sykt enn det andre. Det mest skremmende med det hele er prosessen. Kommisjonen har foreslått lovforslag uten at en konsekvensanalyse er gjennomført. EU ønsker ikke informasjon/kunnskap som ikke støtter opp under forbudslinjen. Jegere og skyttere bør være redde.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å begynne å presse mediene med eposter rundt denne saken så vil saken bli belyst.

Har selv etterlyst mediedekning via epost både til NRK,TV2,VG osv.. anbefaler egentlig jegere og skyttere til å sette seg ned å skrive til store Norske medier ang dette.

 

Eksempel:

 

 

Hei xxx Media!

 

Som kjent jobber EU med et nytt våpendirektiv som vil ha betydning for oss i Norge som EØS land.

 

Hvilke konsekvenser vil det få for Jegere og Skytesporten om nye strengere våpenregler blir innført her i landet på grunn av EU's- Våpendirektiv som snart blir en realitet?

 

 

Er det noen som taler Norges sak rundt dette våpendirektivet i Brussel og kan gi oss informasjon om hva som blir konsekvensene av dette i Norge ?

Det er for lite informasjon om dette ut til jegere og skyttere i Norsk media og vi kunne tenke oss at dere laget en reportasje om dette for å belyse saken !

 

Jeg med mange flere er redd for at dette er låsen på døra for Jakt og Sportsskyting i Norge.

Tror ikke mange jegere og skyttere er klar over hva som skjer i EU og alvoret rundt denne saken.

 

 

https://www.all4shooters.com/en/Shootin ... n-ban/?p=1

 

 

 

http://p3.no/dokumentar/vapentrang/

 

http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016 ... t-jagarna/

 

 

Mvh

 

 

xxxxx

 

 

 

Noe slikt..

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet om utvidede overvåkningshjemler er en ganske parallell sak, som artikkelforfatteren (som ikke navngis - Marie Simonsen?) skriver "man mener det er nok å si "terror", så får man alt man ber om".

 

Bytt ut "overvåkningshjemler" med "våpenforbud", og PST/Justisdep med "EU", så blir sakene ganske parallelle.

 

Vi trenger en slik kronikk, og at media som Dagbladet tar tak i saken.

 

Apropos…

Her er en god kronikk som bør få oss til å tenke på om vi er villig til å la politiet kikke oss over skulderen når de ønsker det. B

 

http://www.dagbladet.no/2016/04/05/kult ... /43766097/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på TV-debatter når det gjelder slike saker.

Dagens programledere er mindre opptatt av å få frem sannheten, enn å få x- antall kjendiser i panelet, noe som øker seertall og anseelse.

Ukulturen enkelte har med å snakke i munnen på hverandre vil også gjøre at de av "våre" som stiller opp sannsynligvis vil bli totalt overkjørt og vil fortvilet messe på med mantraet "lovlydige borgere" mens de brutale konsekvensene av loven vil bli forbigått da ingen ennå vet hva det vil innebære.

 

Derimot har jeg mer tro på en serie artikler i dagsavisene som tar for seg lovforslagene helt konkret og som utfordrer politikerne på følgende: hvem skal gjøre hva, har vi ressurser, hva vil det koste, hva vil konsekvensene bli for norsk nasjonal og internasjonal skyttersport, i hvilken grad vil det påvirke jaktutøvelsen, blir det en "buy back" ordning for våpen som må innleveres og hva blir prisen?

 

I hvilken grad har helsevesenet ressurser til psykotesten, hvem skal følge opp alle nye tekniske krav (reg av magasiner, slutt på "bolt on" utstyr osv), har det offentlige datasystemer som kan takle alt dette, hvis ikke hva vil det koste å få slikt opp å stå og hvem skal betjene det?

Har politiet ressurser til å gjennomgå alle våpeneiere hvert 5. år for å se om de kvalifiserer til fornyet lisens`?

 

Slik kan vi holde på, side opp og side ned.

Pr i dag finns det ikke svar på et eneste av disse spørsmålene når det gjelder konsekvens.

Og allikevel driver tydeligvis regjeringen med sine EU-byråkrater og lefler med dette lovforslaget vel vitende om at bordet fanger.

 

Imens er det stille fra organisasjonene, i hvert fall i den grad det gjelder info til oss medlemmer.

Det er kanskje mest bekymringsfullt.

Link to comment
Share on other sites

Alle halvautomatiske våpen som oppfyller minst én av kriteriene under blir forbudt (kategori A):

Mulig å lade (eller konvertere til) mer enn 6 skudd, langvåpen med pistolgrep, langvåpen kortere enn 83cm, langvåpen med kortere løp enn 45cm.

Eiere av våpen som blir forbudt kan fornye sine lisenser, men ikke selge disse våpnene.

Våpen i kategori A kan fortsatt tillatetes ervervet av staten "for national defence, educational, cultural, research and historical purposes".

Jeg vil gjerne tygge litt på den siste her, den er viktig og litt klønete gjengitt av meg.

Jeg mente at Norge kan tillate erverv av kategori A-våpen "for national defence, educational, cultural, research and historical purposes".

Det er også anført en fotnote (68) om at "DE, AT, UK, FR, EE, NO, PL, HU, CZ, EL, LT, DK, IT, - need to provide exceptions"

 

Det virker altså som at det etterlyses en liste av forhåndsgodkjente våpen som blir unntatt forbudet fra bl.a. Norge. Kan dette være vår eksisterende liste av godkjente våpen? Jeg er usikker på om sportsskyting faller under educational, cultural evt. historical purposes. DFS kan kanskje skilte med national defence, men boltrifler er heller ikke truet. Jakt er nok innafor, så lista av godkjente halvautomater til jakt er kanskje trygg... Ironisk nok mtp den eneste terroren vi har hatt her.

Slik jeg leser dette blir DSSN umulig, samtlige av NSF sine pistoler (unntatt 6-skudds revolver og enkelte spesialpistoler) ulovlige, også de olympiske grenene.

Link to comment
Share on other sites

EU sitt forbud blir neppe innført slik det er foreslått nå, men holdningen blant politikere, byråkrater og eliten for øvrig er entydig: befolkningen skal kontrolleres fra vugge til grav!

Våpenlover er bare ett av mange slike eksempler, omfattende velferdsstat et annet. I USA er det nå foreslått å kreve registrering av bobiler for å unngå at enkelte velger et "uregistrert" liv på utsiden av samfunnet for øvrig (alle skal med...)

 

Men skal du spise en elefant må du ta en liten bit om gangen...

Først innføres et forbud mot helautomatiske våpen. Det er ikke så mange har slike, lett å argumentere i mot, og få som egentlig bryr seg... Man begynner naturligvis med registreringsplikt, krav om aktivitet, omsetningsforbud og til slutt forbud mot erverv.

 

Så forbud mot våpen av "militær karakter/utseende" - igjen få som har og få som bryr seg. Helautogjengen og AR-gjengen mistenkeliggjøres og isoleres fra skyttermiljøet for øvrig. Det er blitt plausibelt å kreve at våpeneierne skal redegjøre for HVORFOR de ønsker akkurat det våpenet de vil ha (behovskontroll).

 

Så et forbud mot enkelte kalibre som har stort skadepotensiale; er det virkelig noen som tror at terrorister vil veive rundt med en 3 kilos revolvere under en aksjon? Helauto og handvåpen i cal 50 er jo fullstendig ubrukelige til alt annet et konkurranse og moro...

 

Snart blir det vel registrering av magasiner med x antall skudd eller mer, kall dem gjerne terror-kapable våpen slik at motstanderne mot forbudet kan beskyldes for å være IS eller ABB sympatisører... Jegere bryr seg ikke siden de likevel ikke jakter med store magasiner, pistolgjengen må lade litt oftere, få bryr seg og protestene kan enkelt overkjøres med hensyn til sikkerheten til sivile.

 

Så kan man begrense magasinkapasiteten til 3 skudd på nye våpen eller bare forby løse magasiner totalt, men samtidig sukre pillen ved å åpne for jakt med 3-skuddsmagasin - jegerne jubler, få utenom pistolgutta protester...

 

Vent noen år, innfør deretter forbud mot ammo som kan penetrere politiets vester, massiv media-kampanje mot mantlede kuler, kulestøperne jubler og ingen tør protestere (POD registrerer motstand mot forbudet og inndrar våpenkort fortløpende for politi-fiendtlige holdninger).

 

Hjemmelading er visstnok også en sikkerhetsrisiko, kjøp og salg på Internett øker sjansen for ulovlig omsetning, løse magasiner muliggjorde Utøya osv osv

 

De tingene som er viktig for meg kommer ikke til å bli forbudt på mange ti-år (jakt-hagla går til slutt), men står vi ikke samlet og tar kampen nå, så er det ikke mange igjen når sist hagla inndras...

 

Så selv om jeg ikke bryr meg om at 19-åringer ikke kan kjøpe revolver, at helautomatiske rifler er forbudt, at militærlignende våpen er forbudt selv om det bare er utseendemessig likhet, og halv-auto jaktrifler av typen Sauer 303 nå er foreslått forbudt, så er det viktig at du og jeg protesterer mot denne utviklingen og tar kampen nå!

 

Venter vi til kampen står utenfor vår egen dør og POD vil ha jakt-hagla, så står vi der helt alene!

Da finnes det ingen 19-åringer med revolvere som kan støtte oss, ingen helauto-entusiaster, ingen dynamisk skyttere med sine 9mm, og ingen jegere med halv-auto...

 

Og et lite hjertesukk til slutt: Hvorfor er det krav om aktivitet? Et våpen som er nedlåst i en FG våpenskap utgjør vel ingen trussel!

Neste trinn er vel at du må dokumentere aktivitet med HVERT eneste våpen du har, og levere inn de du ikke har skutt med siste året...

Link to comment
Share on other sites

En god virkelighetsbeskrivelse Wintel:

POD og Politi Direktoratet praktiserer ting som ikke står i loven. De forvalter og tillater seg visse praksiser, også enkelte lokale våpenkontorer forvalter noe annet enn det våpenlover er skrevet som.

Det finnes et godt og udemokratisk utrykk for dette: STAT I STATEN, hvordan kan dette tillates!? :roll:

Det er mange tilfeller hvor byråkrater tillater seg å drive STAT I SATEN.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig viktige poeng du drar opp her Wintel.

 

Her i England var det akkurat slik det hendte. Vi gjorde om et gammelt dikt:

 

"First they came for the semiautomatics. I didn't speak up because I was not a practical shooter.

Then they came for the handguns. I didn't speak up because I was not a pistol shooter." etc.

 

De inndrar litt av gangen, så de kan snikinnføre flere og flere restriksjoner, til det slutt fører til total avvæpning.

 

Folk i skyttersammfunnet unngår å involvere seg når de nåværende restriksonene ikke anngår dem. "I'm alright, Jack" holdningen gjør at vi ikke står sammen og motstår urettferdig lovgivning.

 

Det er et stort problem.

Link to comment
Share on other sites

De tingene som er viktig for meg kommer ikke til å bli forbudt på mange ti-år (jakt-hagla går til slutt), men står vi ikke samlet og tar kampen nå, så er det ikke mange igjen når sist hagla inndras...

Så selv om jeg ikke bryr meg om at 19-åringer ikke kan kjøpe revolver, at helautomatiske rifler er forbudt, at militærlignende våpen er forbudt selv om det bare er utseendemessig likhet, og halv-auto jaktrifler av typen Sauer 303 nå er foreslått forbudt, så er det viktig at du og jeg protesterer mot denne utviklingen og tar kampen nå!

Venter vi til kampen står utenfor vår egen dør og POD vil ha jakt-hagla, så står vi der helt alene!

Da finnes det ingen 19-åringer med revolvere som kan støtte oss, ingen helauto-entusiaster, ingen dynamisk skyttere med sine 9mm, og ingen jegere med halv-auto...

Martin Niemøller (som var en fryktet ubåtkaptein under 1. verdenskrig) sa det kortere, og mye mer poetisk!

 

Krigen må kjempes der frontlinjen går.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som Husker Våpenjournalen? og en Redaktør ved navn: Erik Bråten??

Han skrev mange kronikker deriblant EN som omhandler nettopp dette temaet som det begynner og bli mange sider her på forumet , han ble avfeiet med : Galskap , bare tull , Forvaltningen vil ikke tillate dette , forbundene vil si stopp m osv. osv.

 

Min kommentar: Kan man forvente noe annet av et bande byråkrater som har foreslått registrerings plikt på kniver til bruk i husholdningen og eller hvor bøyd en agurk kan være!

 

 

plå

Link to comment
Share on other sites

De svenske forbundene har kommet med en felles uttalelse til den svenske innenriksministeren/regeringen:

 

https://lookaside.fbsbx.com/file/Till%20Inrikesministern%20den%208%20april%202016.pdf?token=AWy-MWdL2m5-46ILMvTJ2rfJRiEmzd-wzHzVol4TQMgN_5a1GfbtcVJQcPPfArjRTGxFU114FmBTnNROfHVDx7zyo6YMJp5AHRXR-aOKjjyYXj5Wa0KajRFuxjCMMRExczc

 

En for alle, alle for en 8)

 

Dette må vi få til i Norge også..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som Husker Våpenjournalen? og en Redaktør ved navn: Erik Bråten??

Han skrev mange kronikker deriblant EN som omhandler nettopp dette temaet som det begynner og bli mange sider her på forumet , han ble avfeiet med : Galskap , bare tull , Forvaltningen vil ikke tillate dette , forbundene vil si stopp m osv. osv.

 

Eg huskar godt desse artiklane, og EB spådde skytesportens snarlege undergang ved fleire anledningar på 70- og 80-talet. No vart det ikkje slik, og det vart etterkvart lett å avfeie skriveria til EB som "ulv, ulv!".

 

Før eller seinare slår nok spådommane til og alt vi sit att med er boltrifler med treskjefte, fast magasin og estetisk korrekt kikkert. Leasa og oppbevart hos onkel sjølvsagt. Byråkratiet har god tid.

Link to comment
Share on other sites

Bråten kom med mange dystre spådommer, problemet var vel at han ikke hadde noen løsning. han var jo her inne en stund, og jeg var vel ikke den eneste som reagerte på hvordan han dømte NOJS-initiativet nord og ned? Dette hadde han prøvd før, og hvis han ikke fikk det til da ville ingen andre klare det nå. Veldig konstruktivt...

Link to comment
Share on other sites

Meget artig å lese i kommentarfeltet der forfatterne forklarer hvordan mange av våpnene endte opp i det som var et brutalt diktatur for en tid til... De ble solgt på fullt lovlig vis til Gaddafi med stempler og velsignelser fra europeiske land... Delvis de samme landene som nå mener at deres egne borgere ikke skal ja halvautomatiske jaktreiser og slett ikke superfarlige Aker.

Link to comment
Share on other sites

Bråten kom med mange dystre spådommer, problemet var vel at han ikke hadde noen løsning.

 

Det stemmer vel ikkje heilt? Han skreiv m.a. ein heil artikkelserie som i praksis var eit forslag til ny våpenlov på 70-talet, og om eg ikkje huskar feil hadde han klare meiningar om korleis skytterorganisasjonane burde gå fram. Om det var dei riktige løysingane er ein annan sak.

Link to comment
Share on other sites

Om det var dei riktige løysingane er ein annan sak.

Tja. Jeg er kanskje litt kritisk, men domedagsprofetier uten noen fungerende løsning er ikke så mye å hylle. Han var overdrevent pessimistisk, at han fikk rett etter 20 år er ikke så imponerende. Jeg kan spå at vi en eller annen gang avvikler all form for skyting i dette landet. Så lenge jeg ikke sier om det er om 5år eller 50 er det lett å få rett.

 

Per i dag mangler vi en virksom strategi. Såpass kan vi vel være enige om, vi seiler vel ikke akkurat i medvind? Da er det også en mulighet for at dagens strategi ikke er den beste. Rait?

Jeg er mye mer interessert i nye tanker enn gamle som beviselig ikke fungerte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at det ikke er helt uten verdi å påpeke hvilken vei høna sparker, selv om man ikke sitter på en løsning selv så kan det jo hende at man pirker borti fantasien til noen som er flinkere til slikt. Det kan også være et håp om at de store massene, der hver enkelt kan gjøre litt, blir oppmerksomme på dette og gjennom rent volum klarer å vri situasjonen litt til sin fordel.

Utfordringen er at sauen i midten ikke ser ulven som sirkler på utsiden, og hvorfor skal han tro på tullingen som står lenger ute og ser hva som kommer?

Link to comment
Share on other sites

Skremmende utvikling i Europa når det kommer til rettighetene til lovlydige borgere :trist:

Bare fordi inkompetente naive og tragiske politikere tror de vet best.

Samtidig som at de fortsatt tror at samfunnet er som en Disney film.

 

Kunne ønske vi i Norge og hadde hat noe liggende som amerikanerne :

" A well regulated militia, being necessary to the security of a free state, the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed ".

Å at vi hadde en sterke organisasjon som NRA i ryggen så vi hadde sluppet og rettferdiggjøre hobbyen vår hele tiden,

på grunn av unødvendig politisk korrekthet og frykten for å miste en materiell gjenstand som betyr mye for deg.

 

Siden jeg nå bor i by med mange våpen og mye "open carry", så er jeg faktisk ikke redd.

Jeg har selv min egen lille EDC (ikke skytevåpen), lovlig her i Texas.

Jeg er faktisk mer bekymret for å gå rundt i Oslo seint på natten, kontra og gå rundt i Houston på natten.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at denne tråden gjør meg så deprimert at jeg i perioder må holde meg unna.

 

Jeg har noen perifere journalist forbindelser som jeg ønsker å kontakte ang. dette, men dilemmaet er hvordan dette skal presenteres. Jeg har mest lyst til å bare henvise til dokumentet fra kommisjonen, men jeg er redd det ikke så lett fanger interessen til uinnvidde. Alternativet er å skrive ett sammendrag som oppsummerer innholdet. Problemet med dette er at det lett bli tillagt egne tolkninger, og jeg er redd det kan slå tilbake senere. Målet er vel i første omgang å legge så mye press på politikerene at de må stå frem å kommentere Norges rolle i forhandlingene og hvor langt de er villig til å gå før de velger å ikke innføre direktivet. Før dette er jeg skeptisk til å legge egne tolkninger i munnen på en journalist. Og først da føler jeg vi har det riktige grunnlaget for en saklig politisk debatt.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber som journalist, men vi dekker bare en del av Sørlandet. Dessuten så er jo dette en sak jeg ikke kan skrive om, da jeg (naturligvis) ikke kan forholde meg objektiv, i hvertfall ikke i andres øyne, siden jeg som dere andre har denne hobbyen.

 

Problemet med de "store" riksdekkende mediene er at de er gjennomsyret av holdninger som best kan beskrives som demokratene i USA har. Bare se åssen presidentvalget blir vinklet.

 

Dette med våpen får journalistspirene allerede innprentet på forelesningene. Den forelesningen jeg husker best var om dagens ungdom der de med interesse for våpen ble sidestilt med de som drev med narkotika og masse annet grums. Er noen år siden og tviler på at de har blitt mildere i retorikken.

 

Det er på grensen at jeg vil kalle det for hjernevasking og det er kun noen få som kommer ut som journalister og har en selvstendig mening om noe som helst. Nyttige idioter.

 

Når det er sagt, så finnes det gode unntak. Det beste et skytterlag eller en pistolklubb kan gjøre, er å invitere med en journalist fra sin lokale media og la de prøve å skyte litt. Gjerne med "skumle våpen". Da ser de at dette er jo en kjempeartig hobby og bla bla bla. Så mens de tar et intervju med leder av klubben/laget, så bring opp dette med at EU ønsker forbud mot våpen og konsekvensene av det etc osv.

 

Da får dere en positiv omtale samtidig som dere tar opp et alvorlig emne. For først i en artikkel så vil det positive og hvor "artig og spennende" det var å skyte (journalister er ganske kronologiske). Da legges grunnlaget for at det er en positiv og proaktiv omtale som da leserne vil like, så kommer det med EU og da vil leserne få sympati for skytternes sak, spesielt om nedslagsområdet til mediet som kom ligger litt ute i bushen der motstanden mot EU allerede er stor.

Link to comment
Share on other sites

Har snakket så vidt med NSF, fikk dette svaret:

 

 

 

 

Det jobbes bredt inn mot EU-kommisjonen.

 

NSF arbeider sammen med de nordiske landene gjennom NSR ( Nordic Shooting Region).

 

De øvrige skytterorganisasjonene i Europa tilsluttet ISSF gjør det samme.

 

 

 

NJFF arbeider gjennom «FACE» som er jegerorganisasjonenes europeiske interesseorganisasjon.

 

 

 

Det er skremmende å registrere hvordan enkelte politikere velger å se bort fra fakta, men driver kunnskapsløs symbolpolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdateringen Hassel!

Det er veldig godt å høre at det jobbes med saken, men dette burde jo forbundene og interesseorganisasjonene opplyst om direkte til medlemmene, og ikke via tilfeldige samtaler med noen som heldigvis er istand til å videreformidle dette.

Om alle organisasjonene nådde ut til sine medlemmer å dratt tauet i samme retning, så snakker vi om en betydelig politisk makt. Jeg har ikke noe problem med å stemme på omtrent hvilket som helst parti som er villige til å imøtekomme forbundene og anerkjenne våpeneiere som gode lovlydige borgere og videreføre de reglene vi har. Men om vi springer rundt som hodeløse høns, så får vi aldri realisert denne makten som vi egentlig har.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Problemet med de "store" riksdekkende mediene er at de er gjennomsyret av holdninger som best kan beskrives som demokratene i USA har. Bare se åssen presidentvalget blir vinklet.

 

Jeg frykter du har rett Rausheim, men føler ikke jeg bare kan gi opp uten å prøve.

 

Når det er sagt, så finnes det gode unntak. Det beste et skytterlag eller en pistolklubb kan gjøre, er å invitere med en journalist fra sin lokale media og la de prøve å skyte litt. Gjerne med "skumle våpen". Da ser de at dette er jo en kjempeartig hobby og bla bla bla. Så mens de tar et intervju med leder av klubben/laget, så bring opp dette med at EU ønsker forbud mot våpen og konsekvensene av det etc .

 

Hadde man vært nok frempå å fått med litt om EU saken i innslaget om skyting som behandling mot konsentrasjonsvansker i skolen, kunne nok mange fått opp øynene for at dette er en ugunstig utvikling. Neste gang bør vi ikke misse en sånn sjanse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for oppdateringen Hassel!

Det er veldig godt å høre at det jobbes med saken, men dette burde jo forbundene og interesseorganisasjonene opplyst om direkte til medlemmene, og ikke via tilfeldige samtaler med noen som heldigvis er istand til å videreformidle dette.

 

Nå kan det jo hende at dette ikke var en "tilfeldig" samtale....

Link to comment
Share on other sites

Nå kan det jo hende at dette ikke var en "tilfeldig" samtale....

Poenget som psAico la fram, stemmer jo uansett om samtalen var tilfeldig eller ikkje.

 

Forbundene burde ha vært ute med informasjon i medlemsbladene allerede, om ikkje annet for å få folk engansjerte. Er veldigt få av dei eg har snakket med som ikkje frekvenserer kammeret, som har fått med seg forbudet EU prøver å gjennomføre.

Link to comment
Share on other sites

I et samfunn hvor det som før var en normal søndagstur er blitt en livsfarlig ekspedisjon; å la unger gå til skolen anses som å utsette de for vanvittig risiko, sanden i lekeparken må være godkjent, trær gjerdes inn for at ingen skal klatre i de og falle ned og folk vile stemt på det partiet som lovte å innføre forbud mot ekstremvær; lykke til med å overbevise "folk flest" om at det ikke er en god ide å regulere skytevåpen strengere.

I det øyeblikket en eller annen ordblind ansatt i VG eller Dagbladet finner ut at her er det klikk å hente på skrive om latterlige konspirasjonteorier blant norske våpeneiere har en tapt.

Eneste måtte være om alle forbundene samlet gikk på.

 

 

Spor opp lokalpolitikere på komune og fylkesnivå og jobb med disse. Gi lokalpresse gladsakene fra det lokale skyttermiljøet.

Og skal du verve en ny skytter eller jeger; sørg for at den ene er av hunkjønn!

Link to comment
Share on other sites

Lokalt har vi hatt stort hell med å markedsføre det vi driver med. Vår klubb har vokst fra 80 medlemmer til snart 200 på ca 3 års tid, og sammen med lokal JFF utgjør vi faktisk en betydelig politisk tyngde i kommunen. Jeg har selv skriblet litt i lokalblekka, men ikke spesifikt om EU og denne saken. Ikke spor av fiendtlighet blant politikere eller journalister. Faktisk så ble Avgrunnsdal-prosjektet vårt vedtatt med 25 stemmer for, og 2 stemmer mot (V og MdG). Det er så klart forskjell på lokalt og nasjonalt, men kanskje vi er litt vel pessimistiske?

 

Det hadde vært kult å høre deres erfaringer med lokalmiljø og lokalpresse...

Link to comment
Share on other sites

Det er nå et voldsom press fra EUs organer (genval og kommisjonen) mot parlamentet for å få presset gjennom ny våpenlov før den parlamentariske prosessen er ferdig. Dette skal blant annet skyldes at våpenvennlige Slovakia i juni tar over formannskapet i EU fra våpenfiendtlige Nederland. EUs organer vil derfor banke gjennom en lov før dette skjer.

 

Det er forventet at EUs organer vil oppsøke hvert enkelt medlem av parlamentet for å presse og overtale dem til hurtigbehandle loven/stemme i deres favør. Det er derfor ekstremt viktig at vi alle nå sender mail/brev til parlamentets medlemmer slik at vi viser at opinionen er i mot!

 

Her finner du medlemmene i parlamentet sortert etter land: http://www.europarl.europa.eu/meps/en/map.html

 

Mer info om saken: https://www.all4shooters.com/en/Shooting/law/EU-Gun-Ban-European-Commission-Council-GENVAL-Firearms-United/

Link to comment
Share on other sites

Man kan begynne å lure.

EU vil forby halvauto, hjemmelading og alt mulig rart.

Russland lener seg fremover, snuser og provoserer, bruker mye penger på militært materiell.

Norge ruster opp, bokstavelig talt. Det skal brukes mindre og mindre penger på forsvar samtidig som det skal brukes mer og mer på humanitær hjelp og innvandrere.

USA har ikke kapasitet til å bistå på et par mnd dersom Ivan kommer over grensa.

Svenskene er vel fortsatt nøytrale og gjemmer seg bak "jag vil inte strida" og da sitter vi vel her da, uten andre muligheter enn å innse fakta at noen har andre planer for oss?

Kan jo begynne å lure...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...