Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Norge hadde fortjent et "besøk" av Ivan når man ser hva slags vanskjøtsel som har foregått blant de folkevalgte. Forsvaret er en ting, men den stadige forherligelsen av det svake og den regelrette fornedringen av det sterke, slik samfunnet har blitt.

 

Bare se på barnehagene. Her i bygda ble det bygd en ny og stor barnehage. Det finnes ikke en eneste grønne flekk, det er noe gummigreier tror jeg og om de har sandkasse er det noe EU-godkjente greier som ikke skal være så farlig/vondt å falle på.

 

Bare på noen få måneder har scenarioet fra "Okkupert" begynt å ligne på virkeligheten. For USA sin del er Norge bare et lite sosialistland som grenser til Sovjet Russland.

Link to comment
Share on other sites

At det maskuline kommer i køen etter det feminime.

 

Altså at det er mer "in" for en mann å være ei pingle som skal kjøre rundt i en EL-bil/hybrid samt være i kontakt med sine feminime sider og vise følelser, mens å være en typisk mann som jakter og såvidt vet hva feminim er for noe, er på det beste harry.

Link to comment
Share on other sites

NÅ MÅ VARDENE TENNES!

 

I anledning de foreslåtte endringene i EUs Våpendirektiv har jeg sendt en likelydende e-post til stortingsrepresentantene i Justiskomiteen og til Agderbenken. Så langt har jeg bare fått svar fra Ulf Leirstein. Svaret hans er ikke mye oppløftende og det gjengis her i sin helhet. Når/hvis jeg får flere svar skal jeg oppdatere denne tråden. Kan styret i NSF forsikre oss medlemmer om at NSF gjør hva de kan for å unngå nedleggelse av sporten vår?

 

Min korrespondanse med Ulf Leirstein:

 

Hei Morten

 

FrP var eneste parti før valget som var klare på at vi ikke ønsket store innskjerpelser i våpenloven. De fleste andre partiene derimot var vel enten uklare - eller tydelige på at de støttet Gjørv-kommisjonen sin anbefaling.

 

FrP står på vårt standpunkt.

 

Alt tyder allikevel på at det blir betydelig innskjerpelser i norsk våpenlovgivning enten via egne lovvedtak fra flertallet i Stortinget eller at man følger EU sin varslede politikk på dette.

Så jeg er ikke optimist med tanke på fremtiden ift ny våpenlov.

Vennlig hilsen

Ulf Leirstein

Stortingsrepresentant

 

Følg min blogg: ulfleirstein.com - Twitter @ulfleirstein - Mobil 90641162

 

Den 14. apr. 2016 kl. 10.41 skrev Morten Mosberg :

Hei.

 

EU kommisjonen og ministerrådet jobber nå med en revidering av EUs våpendirektiv. Siste forslag til endring ved ministerrådet 01. april vil få katastrofale følger for de fleste av Norges sportsskyttere og jegere. Jeg nevner kort:

 

-Forbud, i praksis, mot nesten alle typer halvautomatiske våpen. Dette vil over natten sette en stopper for all pistolskyting i Norge da en pistol pr definisjon er et halvautomatisk våpen.

-Forbud mot hjemmelading av ammunisjon.

-Forbud mot å annonsere og selge våpen for privatpersoner. Jeg understreker at krav til godkjent våpensøknad er gjeldende pr i dag og at det som omsettes av brukte våpen på nettsteder som Finn.no derfor er kontrollert av Politiet og at våpenregisteret følgelig oppdateres.

-Forbud for privatpersoner mot å gjøre alle typer endringer på våpnene sine. For eksempel endring av siktemidler, bytting av skjefte osv.

 

I følge EU sine nettsider ønskes endringene i direktivet raskt vedtatt og implementert i kjølvannet av terroren som har rammet flere steder i Europa. Er politikerne ved sine fulle fem? Tror de at kriminelle og terrorister vil få det vanskeligere ved å skjerpe reglene for lovlydige jegere og sportsskyttere? Jeg er selv både jeger og sportsskytter. Jeg frykter nå at sporten min kan bli vedtatt nedlagt på feil grunnlag. Jeg forstår og er enig i at man må kjempe i mot all type våpenkriminalitet. Men da er det viktig å ikke vedta vidtrekkende endringer som ikke vil ha noen effekt mot de kriminelle, men kun rammer lovlydige våpeneiere.

 

Jeg tør be om din og ditt parti sitt ståsted i denne saken.

 

 

Med hilsen,

Morten Mosberg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forslagene er ille, men ikke riktig så ille. Så vidt jeg har lest, er det ikke forslag om forbud mot hjemmelading, men at salg av egenprodusert ammunisjon likestilles med forretningsmessig salg av våpen, og krever forhandlerlisens. Det blir heller ikke foreslått forbud mot annonsering eller fjernsalg av våpen, men overlevering må skje ansikt til ansikt eller via offentlig tjenestemann, som i praksis vil si politiet. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Fra Arbeiderpartiets partiprogram 2013 - 2017 side 68:

 

Samfunnssikkerhet og beredskap.

"Våpenlovgivningen må strammes inn. Forbudet mot halvautomatiske våpen må lovfestes, og

muligheten for unntak må strammes inn. Det skal også vurderes om antall tillatte skudd i magasin og

kammer skal begrenses. Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets

kontroll med våpen må styrkes."

 

Dette har AP allerede vedtatt som politisk mål - så hvem tror det bare er Erna & Co som er ute etter våpeneierne her i landet?

Link to comment
Share on other sites

Kan vel bare krysse fingrene for at EU raser snart.. Dynamisk løypa med brekkvåpen kunne sikkert vært kult, men ikke i lengden for det er dit vi er på vei dessverre. Om noen tror anti våpen lobbyistene gir seg med dette tar de feil. De flytter bare grenser, derfor er det uhyre viktig at man ikke gir etter. Håper forbundene kan forenes i spørsmålet uten at den kjente "rammer ikke meg" mentaliteten viser seg.. Jeg har mine tvil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fra Arbeiderpartiet så er ikke dette sjokkerende nyheter men likevel bekymringsfullt da dem ikke har satt seg inn i hvilke rutiner som foreligger før et Erverv : Sitat " Vilkårene for å erverve, eie og inneha slike våpen må bli strengere. Politiets

kontroll med våpen må styrkes." Sitat slutt

 

Politiet har alle muligheter for å kontrollere hvem som erverver og har alle muligheter til å utføre kontroller! Vil dette virke preventivt for fremtidige terroranslag ? Jeg tror nok ikke det men nå er jo jeg ikke byråkrat eller tallknuser i de innerste korridorer. Det jeg vet er at Forakten for politikere vil øke hos skyttere og jegere som må revurdere sin hobby å i enkelte tilfeller livsstil , men at dette forslaget kommer fra A partiet kommer bare som en bekreftelse på det de står for , Husk dette partiet har en slik mistro til systemet de selv har jobbet frem at de har hatt egne utvalgte til og overvåke Overvåknings-Politiet.

 

Jeg har ingen løsning på de forslag som fremsettes annet enn at jeg skriver E-Mail til "Mine" politikere å spør hva deres holdning til dette er.....

 

 

Plå

 

Jeg Beklager at jeg skrev "Programfestet" dette var et ARBEIDSDOKUMENT og ikke et program å dette ble ikke sitert korrekt av meg, dette beklager jeg. Men rett kopi av dette dokumentet kan fremskaffes , men dette bidrar ikke noe i denne sammenhengen å den debatten som går her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Finnes det strengt tatt noe EU krav/bestemmelse som frem til nå ikke er innført eller planlagt innført her i Norge. Synes ikke vi hører om så mye annet en EU krav når regler og systemer endres.

 

Når ny våpenlov skulle utarbeides var jeg optimist. Men når EU bestemmer noe så har vil vel heller lite å stille opp med, er jeg redd.

 

Jeg tror vårt eneste håp er en oppløsning av EU, men det er nok også mindre sannsynlig en å vinne i lotto.

 

Vi får håpe fornuften serier, selv om det ser ut som fornuft er mangelvare i denne saken her.

Link to comment
Share on other sites

Har nå også fått svar fra Kari Henriksen. Det ser ikke akkurat ut som at regjeringen gjør så mye for påvirke EU i vår retning:

 

Hei og takk for din henvendelse.

Jeg har sjekket med min partikollega i utenriks og forsvarskomiteen, so følger opp EØS og EU saker. Han har sett at her er det potensielle konflikter og har spurt justisministeren om nettopp det du tar opp. Jeg legger ved link til begge disse spørsmålene, fra hhv i januar og februar i år.

 

 

Det er justisministeren som har ansvar for å følge opp dette overfor EU, og etter svaret å dømme, virker det ikke som om det er særlig mange motforestillinger som er trukket opp fra regjeringens side.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... ?qid=64416

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... ?qid=64574

 

 

mvh

 

 

Kari Henriksen

 

 

Arbeiderpartiet

Innpisker

Justiskomiteen

Mob +47 90067690

Arbeiderpartiet - Alle skal med

 

 

Labour Party

Chief Whip

Standing Committee of justice

 

 

Kari Henriksen

 

 

Fra: Morten Mosberg [mailto:xxxxxxxx@frisurf.no]

Sendt: 14. april 2016 10:45

Til: Henriksen Kari

Emne: Morten Mosberg - Spørsmål om EU våpendirektivet

 

 

Hei.

 

 

EU kommisjonen og ministerrådet jobber nå med en revidering av EUs våpendirektiv. Siste forslag til endring ved ministerrådet 01. april vil få katastrofale følger for de fleste av Norges sportsskyttere og jegere. Jeg nevner kort:

 

 

-Forbud, i praksis, mot nesten alle typer halvautomatiske våpen. Dette vil over natten sette en stopper for all pistolskyting i Norge da en pistol pr definisjon er et halvautomatisk våpen.

-Forbud mot hjemmelading av ammunisjon.

-Forbud mot å annonsere og selge våpen for privatpersoner. Jeg understreker at krav til godkjent våpensøknad er gjeldende pr i dag og at det som omsettes av brukte våpen på nettsteder som Finn.no derfor er kontrollert av Politiet og at våpenregisteret følgelig oppdateres.

-Forbud for privatpersoner mot å gjøre alle typer endringer på våpnene sine. For eksempel endring av siktemidler, bytting av skjefte osv.

 

 

I følge EU sine nettsider ønskes endringene i direktivet raskt vedtatt og implementert i kjølvannet av terroren som har rammet flere steder i Europa. Er politikerne ved sine fulle fem? Tror de at kriminelle og terrorister vil få det vanskeligere ved å skjerpe reglene for lovlydige jegere og sportsskyttere? Jeg er selv både jeger og sportsskytter. Jeg frykter nå at sporten min kan bli vedtatt nedlagt på feil grunnlag. Jeg forstår og er enig i at man må kjempe i mot all type våpenkriminalitet. Men da er det viktig å ikke vedta vidtrekkende endringer som ikke vil ha noen effekt mot de kriminelle, men kun rammer lovlydige våpeneiere.

 

 

Som innbygger i Vest-Agder tør jeg be om ditt og ditt parti sitt ståsted i denne saken.

 

 

Med hilsen,

Morten Mosberg

Link to comment
Share on other sites

Fra Arbeiderpartiet så er ikke dette sjokkerende nyheter - Husk dette partiet har - - også programfestet i 1959 Sitat: " Den jevne Normann vet ikke sitt beste derfor må dem styres" Sitat slutt

Plå

"Sitat" - "sitat slutt"? Det ser ikke ut til at Aps program fra 1959 ligger ute på nett - det var faktisk bare ditt sitat som kom opp ved søk. Kan du være så snill å fortelle oss uvitende i hvilket program (prinsipp- eller arbeidsprogram) for Ap dette står, og i hvilket avsnitt/kapittel?

 

Med min forholdsvis gode kjennskap til gjeldene (akkkurat da innført ny) rettskrivning i 1959, og bruken av korrekt språk på den tida, tillater jeg meg å betvile at et offentlig tilgjengelig skriv hadde så mange skrivefeil på så få ord.

 

 

Vi tjener absolutt ingenting på å framsette udokumenterte påstander og spinnville konspirasjonsteorier - det er den sikreste veien til å bli satt på sidelinja!

Link to comment
Share on other sites

Politikerne vil i det lengste kvie seg for direkte konfrontasjon med velgerne/skyttere.

Det vi kommer til å oppleve her er vanlige fluktrettninger fra partirepresentanter som: Henvise til komiteer og utvalg. Sende ballen videre og dekke seg bak Justisdepartementets skriv. Gjemme seg bak "Brussel-trollet" og si at dette har ikke vi bestemt. Pluss en drøss med overnasjonale underskrifter her og der som fritar dem for ansvar. Det sitter nok langt inne hos en representant å si at dette støtter jeg fullt ut. De er heldige, det kryr av dekninger.

At denne saken vil bli et skikkelig påfyll for politikerforakt og en anti EU-holdning må det vel bli? Min forakt kommer ikke lenger ned.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Politikerne vil i det lengste kvie seg for direkte konfrontasjon med velgerne/skyttere.

 

Det var derfor eg nevnte å invitere Erna eller kven det no måtte vere (justisministeren kanskje?) for å gi eit positivt syn på sportsskyting og kva det går i.

 

Som Rausheim nevnte også, få media til å dekke det positive rundt skytesporten:

Det beste et skytterlag eller en pistolklubb kan gjøre, er å invitere med en journalist fra sin lokale media og la de prøve å skyte litt. Gjerne med "skumle våpen". Da ser de at dette er jo en kjempeartig hobby og bla bla bla. Så mens de tar et intervju med leder av klubben/laget, så bring opp dette med at EU ønsker forbud mot våpen og konsekvensene av det etc osv.

 

Da får dere en positiv omtale samtidig som dere tar opp et alvorlig emne. For først i en artikkel så vil det positive og hvor "artig og spennende" det var å skyte (journalister er ganske kronologiske). Da legges grunnlaget for at det er en positiv og proaktiv omtale som da leserne vil like, så kommer det med EU og da vil leserne få sympati for skytternes sak, spesielt om nedslagsområdet til mediet som kom ligger litt ute i bushen der motstanden mot EU allerede er stor.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Greit nok, og det skulle pinadø bare mangle!

Men vet vi noe om våre respektive forbund (NSF, NJF, DSSN, DFS, ++++) har vært, eller er i kontakt med norske myndigheter i denne saken?

Norge har vel full anledning til å reservere seg i enkeltsaker som EU fremmer, og her skulle de (forbundene våre) vært i aktiv lobbyvirksomhet for leeeeenge siden.

 

Sannsynligheten er vel stor for at de (forbundene) venter inntil EU-loven er et faktum, og dermed blir satt sjakk matt i påvente av vår egen reviderte våpenlov (som da naturligvis må tilpasses den nye EU-loven...).

 

Allerede nå burde det vært et massivt press på de norske justismyndighetene for å få avklart hvordan de eventuelt tenker seg å løse alle de nye oppgavene en eventuell EU-tilpasset norsk våpenlov medfører.

Forslagene fra EU er såpass konkrete at man allerede nå kan konsekvensvurdere omfanget av nye oppgaver som både politi og helsemyndigheter vil få.

 

Men vi har jo tradisjons her i kongeriket for å vente høflig med lua i hånden inntil bestemmelsene er tatt.

At all erfaring viser at det er så mye vanskeligere å få forandret noe i ettertid, enn om en er aktiv i forkant, virker å være en lærdom som ikke vektlegges av våre fremste tilltisvalgte.

Link to comment
Share on other sites

Dere har selv valgt inn disse folkene (untak for de som stemmer Senterpartiet). Dette er endel av prisen. en kan kave og hyle og kjefte og kanskje vinne en seier nå-alle vill klatre opp i masta når båten synker. Men saken vil komme tilbake gang på gang og hver gang vil litt mer bli vedtatt.

 

Jeg kunne tenkt meg at folk bare ga f.. i å stemme-kunne blitt interesant å se reaksjonen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Freeride. :mrgreen::mrgreen: Er det noen som seriøst tror at det finnes psykiatrikapasitet og politikapasitet til å ta unna 100 000 våpeneiere pr år etter å ha tatt unna 500 000 på ett år? :lol:

For ikke å nevne halvauto rilfe fra før 2004. Får inndragning kun på vepr jeg da. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det som er tragisk her er jo at i ytterste konsekvens, så vil du få beskjed om at den kulespruteren som kan dytte ut X antall skudd i minuttet med og som er effektiv på opp til 3-400 meter er alt for farlig til at du kan beholde..

 

Men den .338 rifla som er effektiv på hold opp mot nærmere 2 000 meter kan du selvsagt få beholde....

Hadde jeg vært en høytstående politiker er det jo sistnevnte som hadde skremt meg! :roll:

 

 

Nei, vi får håpe på et mirakel her.

Forøvrig er jeg også spent på hva innleveringsprosenten vil ligge på dersom halvautovåpen blir forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle den prosenten bli mindre i Norge enn i UK og Australia? Eller for innlevering av radioer under krigen? Eller betaling av kringkastingsavgift for den del?

Er ikke et av hovedargumentene vi bruker at norske våpeneiere er spesiellt lovlydige og pålitelige? Gjelder det bare når det går vår vei?

 

 

Litt på siden; men en skytegren er faktisk forbudt her i Norge fordi en lokal SV-politiker på søndagstur så noe han ikke likte (faktisk fullt forståelig-uten å gå i detaljer) og skrev div brev. Så rop ikke for høyt om den 338en..

Link to comment
Share on other sites

Dere har selv valgt inn disse folkene (untak for de som stemmer Senterpartiet). Dette er endel av prisen. en kan kave og hyle og kjefte og kanskje vinne en seier nå-alle vill klatre opp i masta når båten synker. Men saken vil komme tilbake gang på gang og hver gang vil litt mer bli vedtatt.

 

Jeg kunne tenkt meg at folk bare ga f.. i å stemme-kunne blitt interesant å se reaksjonen.

 

Det norske politiske systemet er langt fra perfekt, men det er bedre enn systemet i en del andre lang vi liker å sammenligne oss med, som UK eller USA. Hvis man lar være å stemme, vil man overlate arenaen til de med de høyeste stemmene og sterkeste meningene, og det vil i hvert fall ikke være til vår fordel. Selv om det er mange våpeneiere i Norge, så er utfordringen å få de som tar ut sin boltrifle eller dobbeltløpede hagle en kort periode hvert år, og kanskje ikke hvert år heller, til å endre sitt politiske standpunkt for å hjelpe de som skyter på bane, i felt og dynamisk. Det vil ikke være lett å stemme på et parti man er enig i når det gjelder våpen, men sterkt uening i på mange andre felt. Jeg tror heller løsningen ligger i, som har vært nevnt tidligere, å få skytesporten frem med positiv omtale, og prøve å få partiene til å justere sine standpunkt. Engasjere seg politisk gir nok mer tilbake enn å stille seg på sidelinjen.

Link to comment
Share on other sites

Dere kommer til å stille dere pent i køen sammen med de andre og levere inn om det kommer til det.

 

Ja, jeg står vel som nummer to i køen. Rett bak deg.

 

Overleveringen kommer forøvrig ikke til å bli noen stillferdig affære.

Da blir (i første omgang) kun de lisenspliktige delene innlevert, noe som medfører krangling og kverulering, og de skal alle være godt sveist fast til en stor tung stålklump (farlige våpendeler må sikres best mulig så de ikke finner på å gjøre noe galt).

 

 

 

Wait, what :!:

images?q=tbn:ANd9GcRrpgIsiop7ZV06xCx85SI3VjIl-sGpd2baYv6YBe02ZsCraMD8-YvBP9of

Link to comment
Share on other sites

Dere har selv valgt inn disse folkene (untak for de som stemmer Senterpartiet)...

 

Jeg kunne tenkt meg at folk bare ga f.. i å stemme-kunne blitt interesant å se reaksjonen.

 

Stemmer du ikke, kan du heller ikke klage. http://liberalistene.org/kunnskap/vapen-og-liberalisme/

 

 

 

Ilustrert med en automatrifle med grantkaster; ja-en sitter igjen med at dette er seriøse folk en bør satse på framover...

Link to comment
Share on other sites

Det dummeste vi gjør er å dyrke uenighet innad, påpeke andres feil og mangler samt å regne saken for tapt.

Registrer at det er mange gode innspill til hvordan vi kan påvirke og at her ligger tekster som med fordel kan brukes. Det ville vært fint om de som ikke ønsker at vi bruker tekstene deres sier ifra :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dere har selv valgt inn disse folkene (untak for de som stemmer Senterpartiet).
- og vi som stemmer Rødt, SV, og halvparten av de som stemmer KrF (ingen på "Kammerets politiske meningsmåling").

 

Av og til kan det faktisk være ganske interessant å si "hva sa jeg?!?"

 

Jeg fikk jo dette svaret fra "Varegg".

 

Hadde de 80 %-ene som var mot EU i 2013 stemt på NEI-partier, kunne vi hatt et håp om at regjeringen (NB: Den vi ville fått da, ja!) nektet å implementere ethvert tulleforslag fra EU.

 

 

Edit.: Den første linken i innlegget jeg viser til, er fjernet. Så vidt jeg husker, angikk dette ekstra avgifter på ladekomponenter (?). Forbud mot heimelading hadde ikke EU-trollene kommet på enda.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent har Norge aldri benyttet seg av reservasjonsretten i EØS. Jeg anslår en snøballs sjanse i helvete for at de bruker den for å redde våpeneiere. Var vel meningen at de skulle bruke den for å beholde Posten som eneste aktør, men mener jeg leste det ikke ble noe av.
Hvis Norge (eller Island eller Lichtenstein) nekter å implementere et-eller-annet fra Brüssel, kan EU svare med et "likeverdig" mottiltak. F.eks. hvis Norge ikke vil godta EU-glidelåser, kan EU nekte å godta norske knapper.

 

Det meste av dette forslaget angår jo ikke handel - hvertfall ikke handel mellom Norge og EU. Jeg ser derfor ikke helt hva som kan bli EUs mottiltak etter EØS-avtalen, hvis Norge avviser et eventuelt direktiv - annet enn å bli sure på norske politikere. Men det er jo en formidabel trussel, for en del av de ivrigste EU-logrerne.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt mange våpeninnehavere som ikke er klar over hva som pågår i Brussel.

Jeg skremte vettet av en jegerkompis i kveld, om hjemmelading og forbud, han har en 6,5 BR hvor hjemmelading er eneste alternativ. Han har i tillegg flere våpen hvor hjemmelading er bortimot eneste løsning. Uten å dra dette innlegget for langt: Jeg lider med mennesker som med lidenskap har investert i spesielle boltrifler med egenartet ammunisjon. Mange av disse prosjektene rammer ondskapsfult våpen og brukere som i utgangspunktet ikke var ment å ramme. At våre politikere i et land med to ganger nei til EU ikke viser større respekt for sine borgere er en stor skam. De burde engasjert seg mer til vår gruppe i forsvar. Dagens regjering og storting står til stor stryk og sviktende i et pågående JUSTISMORD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kanskje litt mer tro på å føre konstruktive samtaler, enn å beskylde politikere for å være dårlige mennesker...

 

Har etter anbefaling fra Skog her på Kammeret, skrevet til flere av EU Parlamentarikerne, og er overasket over responsen. Flere av dem har svart at de er litt forbauset over hvor mange epost meldinger de har fått om denne saken. Til og med en av pådriverne for forslaget har svart og takket for tilbakemeldingen.

 

Så hva med å sende en høflig og kort melding og fortell kort om hvor mye sporten har betydd for deg og hvordan forslaget vil ødelegge?

Får de nok slike meldinger kan det kanskje hende noen av dem tenker seg om et minutt ekstra

Link to comment
Share on other sites

Kan noen peke til hvor det står at hjemmelading blir forbudt (annet enn Jakt och Jägare)? Jeg har lest til øyet er stort og vått, både i det opprinnelige forslaget datert 18.11.15, og det siste utkastet datert 01.04.16, men jeg finner bare lading av ammunisjon omtalt i forbindelse med "dealer", altså produksjon av ammunisjon som ledd i en forretningsdrift.

Link to comment
Share on other sites

Kommiteen foreslår i hvert fall dette når det gjelder ammunisjon:

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+COMPARL+PE-578.822+01+DOC+PDF+V0//EN&language=EN

(3d) It should be specified that the

activities of a dealer include not only the

manufacturing but also the modification

or conversion a firearm, such as the

shortening of a complete firearm, and in

addition the modification or conversion of

parts of firearms and of ammunition, and

that, therefore, only authorised dealers

should be permitted to engage in those

activities.

Det er ikke vanskelig å tolke det dit at kun forhandlere kan tilvirke ammunisjon, det det mulig det står andre steder også, men det er et vanskelig dokument å forholde seg til.

 

Jeg sendte nettopp en lengre mail til komitémedlemmene som jobber med dette forslaget med både generelle betraktninger og spesifikke kommentarer og forslag til endringer.

Medlemmene i gruppen og dokumentene som er publisert finnes her: http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.do?lang=&reference=2015/0269(COD)#keyPlayers

Nederst på siden kan dere finne "Committee draft report" som er komiteens kommentarer og forslag til endringer til Commisjonens forslag til endringer. De har gjort en god jobb, men det gjenstår mange punkter før vi kan slappe av.

 

Legg også merke til at komitémedlemmene tar til seg bekymringene til lovlydige våpeneiere. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=IM-PRESS&reference=20160222IPR15334&language=EN&format=XML

 

Hvis dere har konkrete og saklige punkter å komme med så send en mail, det tar ikke lang tid og kan kun hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Meg bekjent har Norge aldri benyttet seg av reservasjonsretten i EØS. Jeg anslår en snøballs sjanse i helvete for at de bruker den for å redde våpeneiere. Var vel meningen at de skulle bruke den for å beholde Posten som eneste aktør, men mener jeg leste det ikke ble noe av.

 

Å joda. Norge er fritatt et eu krav om bompenger. I eu land må man ha en alternativ rute b som ikke er avgiftsbelagt. DER har staten kjempet mot eu og fått fritak sånn at de kan putte bomstasjoner hvor de vil, og lager bomringer rundt byer. Da må alle som skal inn betale uansett om de kjører på en gammel krøttersti, eller den nye veien som bompengene egentlig skal finansiere. Når det gjelder å rane bilisten, statens melkeku, så søker de fritak tvert :)

 

http://www.ringblad.no/meninger/bomring ... -45-170110

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har utforsket de mulige konsekvensene av innføringen av slike skivebom-tiltak som det her? At man bruker både ressurser og oppmerksomhet på noe som ikke har håp om noen særlig samfunnsgevinst, i stedet for ting som faktisk ville trygget samfunnet. Og i fortsettelsen, at man risikerer å "slappe av" fordi man jo har "fikset på ting" mens de reelle problemene dermed får vokse uhemmet...

Link to comment
Share on other sites

Den offisielle kritikken fra bl.a Polen og også komiteen selv går på mangelen av en impact assessment av forslaget og manglende proporsjonalitet i forhold til det som er hensikten med en endring av direktivet. At EU kommisjonen kan komme med et forslag uten å vurdere hvilke konsekvenser det får burde ikke være mulig, men det er tydeligvis det.

 

Komiteen blir nok glad for din konsekvensvurdering av forslagene, send en mail, de må forstå at folk bryr seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...