Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Jeg har ikke nevnt dette fordi at jeg ønsker meg AR. Hadde jeg vært virkelig interessert i det hadde jeg fått ut fingern lenge før karantena kom. Det jeg vil ha frem er at man lurer seg selv angående det som er poenget med karantener, som at du ikke får kjøpe pistol før etter 6 mnd, og det vet nok Slemmo hva poenget er med selv. Slemmo sin AR er ikke stygg etter min mening,bare så jeg ikke blir feiltolket på det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt, Tyske Forvaltnings domstolen har slått fast ( uten å ha myndighet i saken )

Jegere skal ikke ha LOV til å eie halvautomatiske våpen med avtagbare magasiner. Anke er meget sannsynlig under veis til Høyesterett . Utløpet er ikke sikkert ennå, kanskje det er prøve løp for en innstramming i Eu generelt.

 

Men da kan de også gå etter pistoler som Tyskere jegere har også da, ikke spesifikt våpen er nevnt.

 

https://www.jagdverband.de/content/urte ... C3%A4ndnis

Link to comment
Share on other sites

Denne kommisjonen bør granskes og vurderes avviklet:

Det handler ikke lenger om å diskutere saklig med gode holdepunkter og fakta, men en motpart med respektløshet og totalitære trekk som misbruker et parlament til å skyve en lovlig virksomhet ut av samfunnet. Komiteen er åpenbart satt sammen av personer uten innsikt og som ikke har til hensikt å forstå fakta.

Har vi fulgt de samme høringene? Det er jo flusst av saklige motargumenter til lovforslaget som har kommet frem fra flere med stemmerett. Svartmalingen din kan passe godt til de franske rep. som fremmer forslaget, men kommisjonen har vært grundige her, og ordstyrerne har til og med direkte kritisert og påpekt mangler.

Det som mangler er en bedre uttalelse fra Norge. Jeg synes det er rart at flere oppfordrer til å kontakte kommisjonsmedlemmer direkte men ikke norges representanter... De burde ha smekk på fingrene for sin første uttalelse, og representere oss bedre.

 

Hilsen en som er mot EU, til opplysning.

Link to comment
Share on other sites

Man skal i utgangspunktet ikke behøve å argumentere for å beholde noe som ikke utgjør et problem. Der ligger feilen for min del.

 

Som noen skrev så fint her på kammeret engang: "Jeg tror ikke det forgår en bevisst avvæpning av befolkningen, jeg mener det ÅPENT foregår.."

 

Dette blir for meg i samme gaten som "Ja, men, bevis at gud ikke finnes da om du er så skråsikker".

Link to comment
Share on other sites

Så langt har jeg "skrevet under" på oppropet på change.org og jeg har registrert meg hos NOJS, men dette ser ut til å være en død organisasjon..?

 

Ryktene om vår død er sterkt overdrevet :mrgreen:

NOJS har gjennom politiske kanaler formidlet kritikk av det opprinnelige forslaget og vi vil jobbe for at det endrede forslaget heller ikke blir vedtatt i sin nåværende form. Dette arbeidet er viktig, men det er like viktig at enkeltpersoner kontakter EU-parlamentarikerne (på en ok måte!) og forteller dem at forslagene vil ha store negative konsekvenser samtidig som de ikke vil oppnå det som er målet - enten det nå er å hindre terror, som kommisjonen opprinnelig prøvde seg på å hevde, eller å hindre selvmord blant jegere, som de nå påstår er bakgrunnen for direktivet.

 

Diskusjonen om hvem i Norge som allernådigst og til den unevneliges store misbilligelse "får lov" å kjøpe AR er irrelevant her.

Link to comment
Share on other sites

@bjortork:

Hvis de er bekymret for selvmord blant jegere bør de vurdere å lette på byråkratiet. Er vel neppe noe som gjør jegere mer frustrert og deprimert. Lite å hente på å regulere våpentyper og antall skudd i magasinet hvertfall :-)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har engasjert seg veldig, at nordmenn ikke engasjerer seg er vel typisk for den norske folkesjela....."det angår sikkert ikke oss"

 

Vi er nå en gang ikke medlem av EU... mange glemmer at vi alikevel løfter på ræva, når EU sier Hopp...

Link to comment
Share on other sites

Det med sviktende rekruttering har de to organisasjonene som skyter med ar 15 og denslags kommet ett godt stykke på vei mot uten hjelp fra EU allerede. En fyr i min klubb ga f i ar kjøpet da karantena kom. Vet ikke om det var derfor men når du har en diger SUV med høyt suppeforbruk så blir det dyrt å kjøre land å strand rundt i to år. Kjøpe noe som helst gjennom NROF har også sine sider når ting er dyrt og de leker politi angående opprettholdelse av aktivitet. :think:

 

Dette er og blir intet mindre en surmagaet sludder og destruktivt tøv. Å skylde på organisajoene på den måten er bare destruktivt for en videre prosess. Uten det tette samarbeidet mellom DSSN / NROF opp mot erverv av halvauto konkuranserifler kunne man ha skutt en hvit pil etter slike våpen, mens man blåse ten lang marsj i rettferdig harme trompeten.

 

Har du ike råd eller anleding til å komme deg på steven, har de ikke bruk for et slik våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i det minste at arbeidet med å mistenkeliggjøre skytterne er komplett i den saken. Folk slenger ut påstander om at folk kun er ute etter å skaffe seg en "kul børse" og mantraet om at kun stevner er verdt noe gjentas til det kjedsommelige. Hvor ble det av premisser som at de fleste skyttere er seriøse og pålitelige mennesker? Og at disse våpnene sjelden til aldri blir misbrukt?

Og hvor er mosjonistene i dette? De fleste pistolklubber lever av disse, de som kun subber innom treningen en gang i blant. De som har dette som en hobby og avkobling, som ser på banen som sin syklubb. De ser du sjelden på stevner, men uten de hadde majoriteten av klubbene vært ferdige.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Erlend Meyer, i tillegg siterer jeg meg selv tll ære for Hassel;

Jeg har ikke nevnt dette fordi at jeg ønsker meg AR. Hadde jeg vært virkelig interessert i det hadde jeg fått ut fingern lenge før karantena kom. Det jeg vil ha frem er at man lurer seg selv angående det som er poenget med karantener, som at du ikke får kjøpe pistol før etter 6 mnd, og det vet nok Slemmo hva poenget er med selv. Slemmo sin AR er ikke stygg etter min mening,bare så jeg ikke blir feiltolket på det. :wink:

 

Jeg hadde også forstått opplegget bedre om det var snakk om helauto våpen for da hadde det ikke dreid seg om samme "farlighetsgrad" som jaktlista. Det blir for dumt når man gir denne våpenklassen en "farlighetsgrad" som er 4 ganger pistolens.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da gjentar jeg igjen, det er ikke jeg som har et problem med at folk eier AR, for min del kunne AR vært tillat både til jakt og DFSskyting osv. Det er andre som skaper trøbbel, mantraet om at mange er ute etter å skaffe seg børse som de ikke bruker er bevist av nettopp det faktum at det er for mange som har børser man aldri ser i konkurranser, det er jo også relativt jevnlig folk som spør her på kammeret hvordan man på enklest måte skaffer seg mr223 f.eks, eller på andre måter ordlegger seg på en måte som gjør at det fremstår ganske tydelig at de ikke akkurat er veldig interessert i å bli aktive konkurranseskyttere.

 

Og hvor er mosjonistene?....jeg kjenner masse hyggelige mosjonister, møter dem på større og mindre stevner innimellom, de deltar kanskje på L2stevner når de har tid og føler for det og prøver kanskje å få plass på en L3 eller to i året. Selv om man bare er mosjonist og ikke tar resultatene så kjempehøytidelige så må man jo klare å komme seg på stevner innimellom, det er jo stevner hele grenen handler om, dynamisk skyting er jo liksom ikke bare å stå på banen å skyte sammen med seg selv eller en liten gjeng kompiser.

 

Hadde alle som kjøpte AR deltatt noenlunde jevnlig på stevner så hadde det kanskje aldri blitt presset frem noe karantenesystem overhodet.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde alle som kjøpte AR deltatt noenlunde jevnlig på stevner så hadde det kanskje aldri blitt presset frem noe karantenesystem overhodet.

 

Word...

 

 

Vider er det viktig å huske at vi ikke snakker om logikk og fornuft her, men følelser. Forbundene berget slike rifler etter 22 juli.... og som en av de få som var til stede under overleveringen av NOU 2011/19 så kan jeg fortelle at det i klartekst ble sagt, at uten (daværende) NFPS sitt arbeid med å selv sette krav for erverv av praktisk rifle så hadde praktisk rifle vært død som skytegren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også forstått opplegget bedre om det var snakk om helauto våpen for da hadde det ikke dreid seg om samme "farlighetsgrad" som jaktlista. Det blir for dumt når man gir denne våpenklassen en "farlighetsgrad" som er 4 ganger pistolens.

Her blandes snørr og barter. 6 måneders kravet er myndighetenes i form av lov og forskrift. rifle kravet i DSSN er forbundets egne krav for å å bekrefte at et medlem har et reelt behov for en halvautorifle i henhold til lovverket. Det har lite med farlighetsgrad å gjøre, og ei god rifle er langt mer en fire ganger så "Farlig" som en pistol.

Link to comment
Share on other sites

dynamisk skyting er jo liksom ikke bare å stå på banen å skyte sammen med seg selv eller en liten gjeng kompiser.

Hvorfor ikke? Hvorfor kan man ikke rigge opp noen enkle stager og skyte litt for moro skyld? Hvorfor MÅ det konkurreres?

 

Når jeg skøyt pistol hadde vi gode Lv-1 matcher på hver eneste trening, det var alt jeg egentlig var interessert i. Jeg kom så langt som å skyte et halvt Lv 2-stevne en gang, med hodepine etter mye stats-føring og generelt liten interesse for konkurranse holdt det 3 eller 4 stager før jeg ikke gadd mer. For mye mas og stress for meg. Jeg tror aldri jeg kommer til å skyte et stevne igjen i mitt liv, jeg er ferdig med den greia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i det minste at arbeidet med å mistenkeliggjøre skytterne er komplett i den saken. Folk slenger ut påstander om at folk kun er ute etter å skaffe seg en "kul børse" og mantraet om at kun stevner er verdt noe gjentas til det kjedsommelige. Hvor ble det av premisser som at de fleste skyttere er seriøse og pålitelige mennesker? Og at disse våpnene sjelden til aldri blir misbrukt?

Og hvor er mosjonistene i dette? De fleste pistolklubber lever av disse, de som kun subber innom treningen en gang i blant. De som har dette som en hobby og avkobling, som ser på banen som sin syklubb. De ser du sjelden på stevner, men uten de hadde majoriteten av klubbene vært ferdige.

Utfordringen er at loven MÅ være lik for alle. Og da må ,an stille spørsmålet, slik du presiserer: hva skjedde med premissene om at skyttere er seriøse og pålitelige mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hater treninger og synes konkurranser er ca morsomste man får, så vi er skrudd sammen forskjellig, uten at det ene er noe mer riktig enn det andre.

 

 

Tiden der vi fikk våpen til erverv for trening er desverre forbi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet godt at 6 månederskravet på pistol er fra myndighetene. Karantener skal igrunn innføres av myndighetene.

En rifle som holder 840 mm blir aldri så farlig som en pistol i det sivile samfunn fordi den ikke kan skjules og da blir man oppdaget med en gang. :roll:

Link to comment
Share on other sites

dynamisk skyting er jo liksom ikke bare å stå på banen å skyte sammen med seg selv eller en liten gjeng kompiser.

Hvorfor ikke? Hvorfor kan man ikke rigge opp noen enkle stager og skyte litt for moro skyld? Hvorfor MÅ det konkurreres?

 

Når jeg skøyt pistol hadde vi gode Lv-1 matcher på hver eneste trening, det var alt jeg egentlig var interessert i. Jeg kom så langt som å skyte et halvt Lv 2-stevne en gang, med hodepine etter mye stats-føring og generelt liten interesse for konkurranse holdt det 3 eller 4 stager før jeg ikke gadd mer. For mye mas og stress for meg. Jeg tror aldri jeg kommer til å skyte et stevne igjen i mitt liv, jeg er ferdig med den greia.

 

 

Ja... det oppsummerer vel egentlig hva dette dreier seg om... :roll: -"actionfylt lek" vs idrett...

Link to comment
Share on other sites

dynamisk skyting er jo liksom ikke bare å stå på banen å skyte sammen med seg selv eller en liten gjeng kompiser.

Hvorfor ikke? Hvorfor kan man ikke rigge opp noen enkle stager og skyte litt for moro skyld? Hvorfor MÅ det konkurreres?

 

Når jeg skøyt pistol hadde vi gode Lv-1 matcher på hver eneste trening, det var alt jeg egentlig var interessert i. Jeg kom så langt som å skyte et halvt Lv 2-stevne en gang, med hodepine etter mye stats-føring og generelt liten interesse for konkurranse holdt det 3 eller 4 stager før jeg ikke gadd mer. For mye mas og stress for meg. Jeg tror aldri jeg kommer til å skyte et stevne igjen i mitt liv, jeg er ferdig med den greia.

 

 

Ja... det oppsummerer vel egentlig hva dette dreier seg om... :roll: -"actionfylt lek" vs idrett...

 

Hva er problemet ditt..?

 

Er deres skyting mindre seriös enn din..??

Link to comment
Share on other sites

Som om idrett ikke er lek. Siden nytteverdien skal legges til grunn så sier vi hadet til konkuranselista siden det ikke kan tas med ut i reveglugga eller på elgposten. :lol:

 

 

...så useriøst at kommentar e overflødig.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det et betimelig spørsmål? Hvorfor skal idrett være verdt så mye mer enn andre aktiviteter?

 

 

...av den enkle grunn at at det nå faktisk stilles krav om seriøs idrettslig aktivitet for å få lov å kjøpe "ekte" tacticool-rifle i Norge...?

Link to comment
Share on other sites

Joda, men betyr det at vi må forsvare dette? Er det ikke lov til å stille spørsmålstegn ved premissene?

 

Forøvrig har regelverket åpning for rene mosjonister. For erverv av pistol er aktivitet definert som deltagelse på klubbaktiviteter, enten det er trening, stevne eller dugnad. Antall våpen man kan erverve som ren mosjonist er begrenset, men uten noe konkurransereglement som begrenser bruken kan man jo argumentere for at man har et mindre behov.

 

praktisk er blitt en sport for de "seriøse"

Det er en måte å se det på. Og det er jo opp til DSSN å legge rammene for egen aktivitet, om de vil ha det slik kan ikke jeg nekte de det.

Det som irriterer meg mest er vel at mange har begynt å adoptere forvaltningens skepsis til disse våpnene. Det er jo nesten ikke legitimt å ha lyst på en AR lenger, med mindre du har ambisjoner om å drive med idrett på høyt nivå er man litt suspekt.

Link to comment
Share on other sites

Verdt å merke seg for DSSN folk er at pistolkarantenen ALDRI er gjenstand for diskusjon. Den er lik for alle og den henger på greip.

Det hersker jo ikke tvil om at DSSN er redd for at ting skal bli forbudt. Ta navnebyttene f.eks først stridskyting, så praktisk , så dynamisk. NSF pistol tør ihvertfall kalle ting for det det alltid har het, selv om det er skumle navn som spesialpistol, grovpistol, militærfelt og sågar MAGNUM! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette kan dere bare gi opp karer; praktisk er blitt en sport for de "seriøse"; mosjonister på lokalt nivå kan begynne med sykling.

 

nåja.. dette dreier vel seg egentlig ikke om "mosjonister" som faktisk pr def er aktive skyttere, men, om

"rekreasjonsskyttere" ... :wink:

 

Aktivitet er aktivitet, uansett om det dreier seg om regelmessig trening, L1, L2 eller L3 . -enten det skjer på lokalt eller nasjonalt nivå.

 

Hvilke ambisjonsnivå den enkelte har , er også helt og holdent opp til vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

IPSC er en latterlig morsom sport. Man har forskjellige ambisjonsnivåer og konkurranseinstinkt, er stortsett ikke noen issues selv når man blander landslagsfolka med mosjonsskyttern som har 2 stevner i året, det er like god stemning uansett.

 

L1 til L2 betyr bare at du har invitert flere kompiser på matchen fra naboklubbene, hvorfor skal det brått bli kipt da? er jo bare flere folk! L3 er enda bedre, her møter man folk man ikke har sett på lenge, for å skyte over flere dager! ahh knall! forseggjorte stager og mye trivelig sosialt. Borte fra mas og fjas og hverdag en hel helg!.

 

Jeg sliter med å forstå hvordan en L1/klubbmatch/kompis trening er gøy, men ikke L2/L3.

 

 

Hvorfor gidder man i det hele tatt å ta kurset om man ikke vil bedrive sporten men heller bare rakke ned på den? Skal vel sies at flere da som også rakker ned trolig aldri engang har tatt kurset. Ofte vet man jo fra før om man liker konkurranse, de fleste har jo en fortid i NSF eller andre forbund.

 

Og ja, ting er utrolig mye mer politisk korrekt, og sporten har hatt en utvikling.

Link to comment
Share on other sites

Mangfoldet innen Dynamisk Sportskyting er etter min mening det som appelerer mest. At der er plass for alle, at er alle velkommen , uansett ambisjonsnivå og konkurranseinstinkt, er uten tvil styrken i dette miljøet.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde alle som kjøpte AR deltatt noenlunde jevnlig på stevner så hadde det kanskje aldri blitt presset frem noe karantenesystem overhodet.

 

Word...

 

 

Vider er det viktig å huske at vi ikke snakker om logikk og fornuft her, men følelser. Forbundene berget slike rifler etter 22 juli.... og som en av de få som var til stede under overleveringen av NOU 2011/19 så kan jeg fortelle at det i klartekst ble sagt, at uten (daværende) NFPS sitt arbeid med å selv sette krav for erverv av praktisk rifle så hadde praktisk rifle vært død som skytegren.

 

Dette svaret burde vel sette sluttstrek for diakusjonen... Vi alle har så (meg inkludert) lett for å kun se verden fra vårt eget ego, istedenfor å se det helhetlige bildet som gavner flest mulig. At karantenetiden passer dårlig for noen og at foreningen har et "politisk korrekt" navn er en lav pris å betale for at idrettsgrenen fortsatt får eksistere.

 

Men dette EU forslaget slik den er utformet idag vil ramme langt flere enn Dynamisk skyttere

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, jaja jeg ser at politikerene har oppnådd det de ønsker ihvertfall..

Her sitter vi i en tråd med troverdig informasjon om at både midlertidige våpenkort og totalforbud på enkelte våpentyper kan være reelt i relativt nær fremtid.

 

Og hva gjør vi?

 

Jo, her sitter "alle" og krangler mot/med de forbundene de ikke selv er medlem i eller liker. (Ja, jeg la vel inn et innlegg om karantenetid jeg også, men allikevel..)

 

Klassisk splitt og hersk det her, og enkelte stemmer rundtomkring ville vel også ha det til at dette var intensjonen hele tiden.

Se for eksempel forrige møte hvor en som skulle forsvare skyttersporten nesten bokstavelig talt kastet kalash-kloner rett ned på togskinna og sa rett ut at han (de) ikke hadde noen interesse av å forsvare slike våpen. Han hadde alt fokus på jaktvåpen.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi har dessverre fått et tilbakefall i lovprosessen. Dette er uheldig..

 

Working Party on General Matters including Evaluation (GENVAL), har kommet med et "nytt" forslag som er helt hinsides alt annet! Forslaget har dessverre støtte fra en rekke EU land, samt rådet. Det er nå helt klart at EU ikke vil gi seg i denne saken. Forslaget legges ved som link:

 

http://l.facebook.com/?u=http%3A%2F%2Fcl.ly%2F300u0x312z25%2Fdownload%2FGENVAL-firearms.pdf&e=ATPo2qRsNwVG5HSXkDmAJ6xdKngjX3z89fjQnGd1UZRG_oYKQUrdzaaQarPh_Q

Link to comment
Share on other sites

  • Valgfritt for medlemsland å innføre medisinsk sjekk.
  • Maks. fem års varighet på våpenkort.
  • Ved distansesalg må overlevering skje ansikt til ansikt eller via offentlig tjenestemann (politi).
  • Våpen og ammunisjon må oppbevares adskilt.
  • Halvautomatiske våpen som kan ta mer enn seks skudds magasin (dette inkluderer omtrent alle pistoler), langvåpen med frittstående pistolgrep, som er kortere enn 830 mm eller har løp kortere enn 450 mm, legges i kategori A, (sammen med helautomatiske våpen).

 

Har jeg glemt noe?

Link to comment
Share on other sites

Hva innebærer kategori A i praksis? de fleste av dynamisk børsene våre har jo under 450mm løp f.eks.

 

En haug jaktvåpen havner også vel innunder dette

 

som du sier *alt av pistoler* havner med mer enn 6 skudd også

Link to comment
Share on other sites

Vil dette direktivet ha tilbakevirkende kraft for alle som har slike våpen i Norge pr i dag ?

Eller gjelder det nye våpen fra direktivet trer i kraft?

Blir dyrt for Norge dette om staten må kjøpe tusenvis av våpen som plutselig blir forbudt.

Dette er ille!!

Link to comment
Share on other sites

Minner meg om kategorisering til UK firearm section 5. Undrer meg ikke at det kan ligge en britisk antivåpen fjas som har gjennomarbeidet forslaget. De kunne heller gi IS denne kategori A, enn å tulle med sportskyttere der problemet med terror ikke eksisterer. Våpen får IS uansett via andre kilder.

Link to comment
Share on other sites

Vil dette direktivet ha tilbakevirkende kraft for alle som har slike våpen i Norge pr i dag ?

Eller gjelder det nye våpen fra direktivet trer i kraft?

Blir dyrt for Norge dette om staten må kjøpe tusenvis av våpen som plutselig blir forbudt.

Dette er ille!!

 

Du må kvitte deg med de når våpenkortet skal fornyes etter fem år.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlig ja. Kommisjonen har allerede foreslått inndragning uten kompensasjon, men er det noen som virkelig føler seg lurt er det svenskene. Innenriksministeren har gjentatte ganger uttalt at jegere og skyttere ikke skal rammes osv. Nå viser det seg at Sverige er en av pådriverne bak halvauto forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...