Jump to content

EU ønsker forbud mot halvautomatisk våpen


skog

Recommended Posts

Sitter og ser på nå jeg. :)

 

Den største skuffelsen var vel egentlig når han fra FACE (The European Federation of Associations for Hunting & Conservation) skulle uttale seg.

 

Blir faktisk litt motløs når de som faktisk er skyttere selv, og som skal vise "vår" side av saken starter opp med å vise et bilde av en AK på storskjermen mens du sier rett ut "This is a Kalashnikov, and we have no interest in defending this kind of firearms" :evil:

Link to comment
Share on other sites

Noe av det som kommer frem er at EU ikke vet hvor mange våpeneiere det er som vil bli rammet, eller hvor mange hundretusen/millioner våpen som må konfiskeres.. EU har nemlig ikke gjort en konsekvensutredning av forslaget :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Jeg undres på om våre politikere er oppdatert på det som nå skjer, eller i hvilken grad de bryr seg og overlater konsekvensen av en eventuell ny EU-lov til byråkratene i Politidirektoratet ?

 

Til deres ære sto de fast etter Utøya massakren, selv om presset nok var stort for å skjerpe inn på våpenbesittelse.

Hva de gjør nå om det kommer nytt lovverk fra EU er en helt annen sak.

Jeg kan ikke huske å ha sett utspill fra norske politikere angående denne saken?

 

Det er forstemmende å se at tiltaket mot væpnet terrorisme i Europa skal være å svinebinde de lovlydige med registrerte våpen, mens flommen av smuglervåpen fra Balkan fortsetter som før.

Men åpne Schengen-grenser er sjansen for å bli tatt med en fullastet bil med våpen fra ex-Jugoslavia minimal.

 

Ettersom Norge er den lydigste gutten i klassen når det gjelder implementering av nye lover, forskrifter og regler fra EU, er jeg denne gangen svært bekymret på vegne av norske våpeneiere.

Link to comment
Share on other sites

Herr Alexis har helt rett; det vil ikke koste EU et eneste øre - eller Eurocent, om du vil. Det vil nemlig ikke være EU som foretar innstrammingen i lokal lovgivning, med dertil hørende inndragelse av våpen. Det vil være overlatt til nasjonalstatene, som sitter igjen med både skjegget i postkassa og regningen.

Link to comment
Share on other sites

Da setter vi strek der

 

Fra forumreglene:

Vi vil ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om politikk, med mindre tema spesifikt er innenfor sportsskyting og jakt slik dette drives i Norge i regulerte former.

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når blir dette direktivet eventuelt gjeldende her i Norge og EU ?

Er det slik at det vil ramme eksisterende våpeneiere eller er det nye våpeneiere etter at nye lover er vedtatt i EU ?

Skal bli meg et sabla rot for å kalle inn samtlige våpeneiere til eu kontroll hvert 5 år..

Om dette går igjennom så legger jeg opp både jakt og konkurranse er jeg redd:(

Link to comment
Share on other sites

De legger fram to alternativer, periodevis eller kontinuerlig evaluering.

 

Tror ikke kontinuerlig blir så ulikt det man har i dag.

 

Mens periodevis virker veldig lite gjennomtenkt, det blir dyrt og svært omfattende. Men der oppnår de utvilsomt mye råvarer for spiker, ettersom mange ikke jakter/skyter regelmessig. Håper den tanken ikke er alt for fristende for de politiske krefter som har fått sin kunnskap om våpen fra Hollywood.

En drøss våpen vil havne på finn.no + viltfondet og diverse skytterlag vil få større inntekter fra ikke-aktive som ønsker å beholde.

 

Får håpe Norge har vett til å ikke gå for periodevis kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Det er fortsatt bare et lovforslag. Mye kan skje før forslaget blir lov. Ryktet i parlamentet sier at vi biter bra fra oss. Det sies at det aldri har blitt sendt flere brev/mail i noen annen sak forut. For oss må målet være at lovforslaget blir nedstemt, og sendt tilbake til kommisjonen.

 

Dere må sende mail til representantene. Det er den beste måten å vise engasjement. Forklar hvorfor forslaget om midlertidige våpenkort og psykisk evaluering er dårlig ider. At det vil koste enorme summer, at det er svært inngripende, at mange leger vil nekte å utføre en slik evaluering osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper England stemmer for og gå ut av EU.England ut av Eu og en flyktningkrise de ikke klarer og håndtere så er forhåpentlighvis det EU vi har idag borte snart.De detalj regulerer altfor mye, og fratar land sin suverenitet ved alle unødvendige EU forbud og påbud.

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt ufattelig:

En verdensdel som Europa som skal være et demokratisk og frihets "fyrtårn" for den øvrige kloden. De betrakter og oppfatter sine jegere og sportsskyttere og samlere som om de skulle bestå av en faretruende gjeng med terrorister og massemordere. De forlanger at vanlige folk som disse skal innfinne seg til en psykolog hvert femte år! De vil skrape sammen mest mulig av deres tilstrebede personlige eiendeler som om det var uønsket søppel.

Dette flytter temaet til noe viktigere: Politikere bør heretter legge frem en psykologisk attest på at de helt friske, og avlegge psykologen et besøk etter vedtatte intervaler! :lol: At denne forakten for private mennesker i samfunnet vårt får finne sted i 2016 er nesten ikke til å tro. Det er en stor skam. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Punkt 12 i forslaget er endret fra å være et forbud mot distansesalg, til å kreve at ved distansesalg skal overlevering av våpenet skje ansikt til ansikt, enten mellom kjøper og selger, via forhandler eller via politi. Det blir vel uforholdsmessig komplisert i vårt langstrakte land om politiet, i tillegg til å godkjenne søknaden, også skal foreta utleveringen? De ønsker også at våpen som er konvertert til bare å kunne skyte løsskudd, til f.eks. teater eller film, skal være registrert i den klassen våpenet var før det ble konvertert, m.a.o. samme krav til erverv om det skyter løsskudd eller skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Det meste så langt vitner om parlamentarikere som handler ut fra "panikk" og mangler fullstendig virkelighetskontakt. Det er skremmende at prosessen har fått lov til å pågå på et parlamentarisk nivå så lenge som den har gjort. Nå må noen av de som fortsatt har fornuften i behold se og våkne og sette foten ned. At våre egne byråkrater og politikere sitter stille og ser på denne foraktelige håndteringen av en gruppe mennesker hører ingen steds hjemme. At totalt ukyndige får lov til å misbruke politiske organer på et slikt nivå som dette bør være en sak å sette på agendaen i seg selv. Dette handler mindre og mindre om politikk, heller mer og mer trakassering.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet i parlamentet sier at vi biter bra fra oss. Det sies at det aldri har blitt sendt flere brev/mail i noen annen sak forut. For oss må målet være at lovforslaget blir nedstemt, og sendt tilbake til kommisjonen.

 

Det er bra. Men jeg blir noe overrasket når man ser på hvor liten del av våpeneierene som faktisk engasjerer seg. Hva hadde skjedd om alle hadde satt foten ned med èn gang? Vi hadde i alle fall hatt mindre bekymringer i dag:)

At våre politikere står å ser på at vi blir "voldtatt" av Brüssel, bør ikke overraske noen. Det finnes knapt en politiker som har satt sine bein utenfor skoleporten før de plantet ræva si direkte i ett eller annet parti. Samtidig er de så ettermelekåte, så de gir blanke f'n. Viktigere å komme i posisjon enn faktisk å gjøre noe fornuftig.

Våpenforbud bunner ikke i dagens terror. Det er frykten for at folk skal vende seg mot sin egen regiering som ligger å ulmer. Det vedder jeg ei tomhylse på..en kostbar en!

Link to comment
Share on other sites

Det er 750 eller noe medlemmer av EU-parlamentet. Er det noen som har laget en mailingliste med alle epostadressene, slik at man slipper å sitte å sende 750 individuelle eposter? Noen av oss har både jobb (enn så lenge) og barn...

 

Eller er meningen å bare sende til de som er geografisk nærmest oss eller noe?

 

Jeg kjenner at jeg blir både oppgitt og irritert over krumspringene til kommisjonen. Dette sirkuset de lager for å få tvunget gjennom avvæpningspolitikken sin er nedverdigende, latterlig og ikke minst kostbart for skattebetalerne som til syvende og sist finansierer galskapen.

Link to comment
Share on other sites

Svenskene har engasjert seg veldig, at nordmenn ikke engasjerer seg er vel typisk for den norske folkesjela....."det angår sikkert ikke oss"

 

Strengt tatt har vi vel ikke så mye innflytelse i EU-parlamentet, selv om vi er Europas mest EU-tilpassede land. Og så er det vel en liten bit av "Bare de lar meg beholde gammel-Mauser'n"...

Link to comment
Share on other sites

Nei, stemmerett har vi ikke Eldhannas, men talerett har vi jo.

Norge har jo gitt en (relativt slapp) uttalelse til kommisjonen om dette lovforslaget tidligere.

 

Dessverre så er nok den biten du skriver om "jaja, ihvertfall får jeg sikkert beholde X" veldig fremtredende.

 

Hver gang det kommer en ny endring på dette forslaget er det eneste som står i huet på mange folk:

 

-Betyr dette at vi som allerede eier X får beholde dette?

-Vil dette bare gjelde de som har planer om å kjøpe X i fremtiden?

-Vil dette ha tilbakevirkende effekt?

-Hva med meg, jeg har jo hatt X i 20 år allerede, jeg mister vel ikke noe?

 

Og det gjør meg litt frustrert...

 

La oss si at alle som har "skumle" langvåpen av type AR15 osvosv i dag får beholde dette, men ingen nye får kjøpe.

Ja, det er kjempefint for deg, helt til du oppdager at klubben din stadig krymper fordi folk sakte men sikkert faller fra, og dere ikke har noen mulighet til å rekruttere nye skyttere.

 

Man kan godt pynte på sannheten og si at det ikke blir forbudt for "oss som allerede har disse våpnene", men i praksis vil det "problemet" løse seg selv når klubben blir så liten at det ikke er noen som orker å drifte den lenger. Da mister du våpnene pga manglende aktivitet uansett. :)

 

Og at folk ikke skjønner det finner jeg forstyrrende. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det med sviktende rekruttering har de to organisasjonene som skyter med ar 15 og denslags kommet ett godt stykke på vei mot uten hjelp fra EU allerede. En fyr i min klubb ga f i ar kjøpet da karantena kom. Vet ikke om det var derfor men når du har en diger SUV med høyt suppeforbruk så blir det dyrt å kjøre land å strand rundt i to år. Kjøpe noe som helst gjennom NROF har også sine sider når ting er dyrt og de leker politi angående opprettholdelse av aktivitet. :think: Jeg vil også advare mot å tro at de som har vil få beholde ved ett forbud i EU. Det er det ikke kultur for i EU. Det er i USA det er kultur for det. I Norge er det delvis kultur for det, men vi fikk det tullet om pumpehagler med mer enn 5+1. Men det blir jobbigt å innføre ett forbud i Norge da før ca;2004 har dem ikke peiling ut fra våpenregisteret, men klart Colt og Bushmaster og en del andre lager vel ikke manuelle rifler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

La oss si at alle som har "skumle" langvåpen av type AR15 osvosv i dag får beholde dette, men ingen nye får kjøpe.

Det er den enkleste måten å gjøre det på, akkurat som det ble gjort med div. militære våpen som G3, FAL, M14 etc. Det er ingen inndragelse, så de slipper å betale erstatning. Men verdien er plutselig null, så kjøpesummen er likevel tapt. En G3 pleide å gå for latterlige priser, og den holdt seg godt i verdi. Man kunne altså kjøpe en G3, bruke den noen år og selge den uten tap eller endog med gevinst. Nå er de ikke verdt en dritt. Hvem dekker dette tapet?

Link to comment
Share on other sites

Denne kommisjonen bør granskes og vurderes avviklet:

Det handler ikke lenger om å diskutere saklig med gode holdepunkter og fakta, men en motpart med respektløshet og totalitære trekk som misbruker et parlament til å skyve en lovlig virksomhet ut av samfunnet. Komiteen er åpenbart satt sammen av personer uten innsikt og som ikke har til hensikt å forstå fakta. De forsøker å sette opp en gruppe som oss mot resten av samfunnet som om vi er en alvorlig sikkerhetstrussel. De svartmaler våpeninnehavere og setter dem i skyggen som et spesialproblem som bør mental undersøkes. En Komité av dette slaget i et demokratisk parlament hører ingen steds hjemme. Dersom norske parlamentarikere støtter dette bør de gi tegn.

 

EU: Når de anser flere hundretusen av sine medborgere som en problem som må avvikles/minimaliseres og forfølges byråkratisk. Deretter fremstilles for en psykolog, den motparten kan man ikke ta seriøst lenger. Nå må begeret være fult?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har diger suv og 2+ på mila, jeg har også fler matchpoeng i 2016 hittil, enn kravet er på 24mnd... Vi snakker 3! matcher i året krav.... så sympatien min er litt liten på matchpoeng biten.

 

Skal ikke bare si positive ting om karantenen, den har litt rare konsekvenser, som en ung herre på landslaget som måtte låne våpen, men er også en god greie, det gjør at man får skyttere som er aktive og kommer inn i gamet, kanskje da mer enn å bare kjøpe seg "kult våpen", for så å forsvinne.

 

 

Forøvrig enig at uttalelsen fra norge/dssn og andre organer burde pushet mer og brukt nettopp taleretten i denne saken, selv om forslaget er moderert endel fra opprinnelig er det altfor altfor mye som skurrer her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mange ganger det må skrives på dette forumet at karantenen til dssn ble innført av en helt konkret grunn, og dermed for at vi fortsatt skulle få lov til å drive denne sporten i Norge. Ikke har rekrutteringen blitt noe dårligere heller, så hvis dette kommer opp som en klageposting en eneste gang til på forumet så kommer jeg til å bli kokko.

Link to comment
Share on other sites

midlertidige våpenkort og mentaltest hvert femte år..

Det er jo genialt, :wink: Da må vi alle mene det samme, tro det samme, og være helt enige, slutt på all krangel og diskusjon. Vi må rett nok skifte mening hver gang vi skifter regjering - eller vent, vi skal vel ikke skifte regjering, når alle er enige...

 

 

"There is a limit in the state of Mental Hygiene

To the difference of opinion we can allow, oh yeah"

 

And you will see things in the way we think you should

Carol Decker, T'Pau, "Monkey House"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rekrutteringen har gått ned med minst en. Jeg blir kokko av at DSSN folk ikke ser at AR/AK ikke er mer farlig enn Mini 14/30 og BAR match og at de tror de reddet jaktlista med sin karantene. Nevnte våpen kan du kjøpe etter ett jaktfeltstevne med gammalmausern til far/bessfar/naboen. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Kommer det som krav vil jeg nok miste en del våpen på neste jakttur. Kanoturer er risikable vettu :twisted:

 

jeaant: Det virkelige problemet er vel ikke at DSSN ser på disse våpnene som så farlige men at øvrigheten gjør det. Man kan selvfølgelig være uenige i avgjørelsen, men den ble ikke tatt i et vakuum eller for å skade sporten. Rett eller feil så var det et valg mellom prest eller kolera.

Link to comment
Share on other sites

Rekrutteringen har gått ned med minst en. Jeg blir kokko av at DSSN folk ikke ser at AR/AK ikke er mer farlig enn Mini 14/30 og BAR match og at de tror de reddet jaktlista med sin karantene. Nevnte våpen kan du kjøpe etter ett jaktfeltstevne med gammalmausern til far/bessfar/naboen. :crazy:

 

DSSN sin karantene har vel ingen ting med jaktlista å gjøre.

Og når du sier at rekrutteringen har gått ned med en så høres det jo ut som en som ikke hadde anledning til å konkurrere, så da er jo hensikten oppnådd.

Link to comment
Share on other sites

Det med at DSSN karantenen reddet jaktlista har vært nevnt av DSSN folk her på kammeret, gidder ikke lete opp nicken dems.

Kan legges til at han fyren som ga f i AR kjøpet bor veldig usentralt (i likhet med meg) og at inntekten til folk her er mye dårligere i snitt enn i Otzlo. Så det er ikke alltid viljen det står på angående konkuranser. Jeg har selv måttet ta til takke med klubbstevner etter at min inntekt ble redusert. :|

Link to comment
Share on other sites

Det med at DSSN karantenen reddet jaktlista har vært nevnt av DSSN folk her på kammeret, gidder ikke lete opp nicken dems. :|

 

Da tror jeg du husker feil.

Du har forøvrig blitt forklart om orsaken til riflekarantenen tidligere, du kan sikkert søke det opp i og med at det er glemt nå. Forøvrig er det jo mange ting man ikke kan gjøre om man bor usentralt, det er bare noe man må leve med.

Link to comment
Share on other sites

Flott at flere her bidrar til å holde oss oppdatert på prosessen med lovforslaget. Selv om vi ikke bør være fornøyde med gjeldende forslag, så har de lettelsene som foreligger gitt meg ett snev av optimisme.

Jeg føler selv at jeg burde gjort mer for å bidra til at vi våpeneiere blir hørt i denne saken, men det er vanskelig å vite hvor man selv bør legge inn "støtet" og hva som bør overlates til forbundene.

Selv har jeg akkurat kommet tilbake som aktiv skytter etter å ha vært i dvale i over 10 år. Mye har skjedd i mellomtiden.

 

Så langt har jeg "skrevet under" på oppropet på change.org og jeg har registrert meg hos NOJS, men dette ser ut til å være en død organisasjon..?

 

Nå ser jeg at det (fortsatt) finnes noe som heter Norsk Våpeneierforbund, som ser ut til å være mer levende enn NOJS.

 

Meldte meg forsåvidt inn i Norsk Våpeneierforbund i gode gamle dager mens vi fortsatt hadde Våpenjournalen til å fyre opp under norske våpeneieres politiske engasjement :-)

Men selv om jeg aldri aktivt har meldt meg ut så sluttet både fakturaer og informasjon å komme i postkassa mi etter en stund. Vet ikke om det er samme "organisasjonen" som bærer det navnet i dag, men skal gjerne gjøre ett nytt forsøk på å støtte dem.

 

Ellers hadde det som tidligere nevnt vært fint om noen ildsjeler uten masse unger og andre forpliktelser hadde samordnet kontaktinformasjon til de som kan påvirke denne prosessen, for det står ikke på lysta til å bidra

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir kokko av at DSSN folk ikke ser at AR/AK ikke er mer farlig enn Mini 14/30 og BAR match og at de tror de reddet jaktlista med sin karantene. Nevnte våpen kan du kjøpe etter ett jaktfeltstevne med gammalmausern til far/bessfar/naboen. :crazy:

 

Nå er det helt andre folk enn DSSN medlemmer som synes at AR er mye skumlere enn Mini, og det tror jeg du vet og skjønner selv også hvis du tenker litt etter. Jaktlista har forøvrig ingenting med saken å gjøre, som allerede nevnt.

Link to comment
Share on other sites

Da trur jeg DSSN bør ta de som tror at stygg = farlig i kurs på banen i stedet for å la seg diktere. Det er jo hele poenget med at listene ikke skal kunne bygges om til helauto at de skal kunne være tilgjengelige for sivile.

Det er jo det samme som de sliter med i USA at de som ikke har peiling tror AR15=M16=Like farlig.

Jaktlista har relevanse fordi AR15 er like mye/lite farlig som mini 14, AR10 like mye/lite som BAR match osv.

Link to comment
Share on other sites

DSSN har hatt mer en nok dialoger med alle som er involvert i lovgivning rundt dette, og dagens situasjon er som den er, noe du som sagt kan lese om her på forumet i det vide og brede da det har vært diskutert mer enn nok tidligere.

Situasjonen nå er at DSSN har flere medlemmer enn før, rekrutteringen til rifle er bra, de skytterne som kommer inn er i stor grad dedikerte og ønsker å delta i konkurranser, nivået på rifleskytterene er generelt bedre enn noensinne. Og felles for stort sett alle som klager på karantenetiden er at de bor et eller annet sted det ikke er mulig å skyte riflekonkurranser, ikke liker å kjøre langt, har for mange unger, for sur kjerring o.l. og dermed er grinete fordi de ikke får lov til å kjøpe AR. At vi som driver aktiv og ønsker at sporten skal overleve ikke har kjempemye sympati for disse skjønner nok ikke du, men sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...