Jump to content

Jakt på NRK


Wolverine67

Recommended Posts

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

razunny: Du har rett i at et våpen skal behandles som om det alltid er ladet. Enig i det.

 

Jeg lot meg rive med. Det som fikk meg til å bli upresis og gretten er at folk her innehar tendens til ofte å kritisere andre og hverandre. Det er til og med galt at jentene røyker rullings.

Link to comment
Share on other sites

Men i alle dager da, kammerater... Jeg har gått med våte ludvigsekker som gneller og gnager mindre enn dette!

 

Lurer på hvordan reaksjonene hadde blitt dersom NRK viste en usensurert reportasje fra et større industrielt kyllingslakteri.

Alt vi så i denne filmen er glansbilder i forhold.

 

er en filmsnutt fra 2009 som omhandler norsk slaktekyllingproduksjon. Jeg tør påstå at du skal være rimelig grotesk for å greie å påføre et dyr mer lidelse i en jaktsituasjon enn det vi ser her. Og kyllingkonsumet her til lands har ikke akkurat gått nedover siden 2009...

 

Nei, det får være måte på dobbeltmoral og jamrekor. Dette er en av de bedre ting jeg har sett på teve siden programmene om Lars Monsen som går på langs og tvers av ting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forøvrig var der en del stål amo i bruk. Og den er ikke kjent for verdens beste drepe evne.

.

 

Stålhagl er selvsagt like egnet som annen hagleammunisjon dersom man på riktig måte tester patrontypen i eget våpen ...vurderer spredning/dekning, størrelse på hagl og avstanden... Det er selvsagt ikke noe magisk positivt med "bly" kontra stål.

 

I programmet så man to jegere som åpenbart ikke hadde vurdert sin ammunisjon opp mot de skudd som ble løsnet.

 

Videre var det en rekke tilfeller i programmet der jegerne ikke evnet å følge de normale aktsomhetsregler etter viltlovens § 19 (human jakt). "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

 

Punkter man bør merke seg i programmet var hvor peker våpenet en rekke ganger...hvordan var våpnene ved forsering av bekker/glatt underlag... hvordan ble våpnene hold ved flere skudd...

 

Videre er det åpenbart at avstanden var for lang ved flere skudd relatert mot jegerenes våpen/ammunisjon...skyteferdigheter...

 

Våpen som klikker men man fortsetter jakt før feil utbedres...

 

Bruk av båt med motor under gåsejakta...

 

NJFF burde benytte sjansen til å gå ut i media å ta avstand fra programmet, samtidig som de burde tilby en videreopplæring til disse jegerne og andre som føler seg usikre.

 

Personer som eksponerer seg frivillig på NRK må selvsagt både tåle og forvente debatt.

 

Jeg kaller ikke dette jenter eller ungdom det er for meg feil vinkling og diskriminerende. Dette er jegere som i beste sendetid viser hvorfor vi får økende jaktmotstand i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Veldig flott program! Kudos til NRK som har sendt "mye" jakt i det siste. Ikke at jeg overhodet forsvarer peking av våpen på ting man ikke skal ødelegge, men til jentenes forsvar så lader de først når de har stand på fugl. Skadeskyting forekommer på jakt, ferdig med det.

 

NRK Troms og Finnmark:

Vi ser at flere reagerer på at jentene gikk med tilsynelatende ladete hagler i programmet. Programskaper Hans Børge Hartvigsen kan fortelle at jentene går med uladde våpen, men at de ikke knekker opp kolben når de er på jakt alene, kun når de møter andre. De lader først når hundene tar stand på fugl./ Torill

Link to comment
Share on other sites

Tidligere ble jeg litt provosert når grevlingen1 var innom diverse tråder med sine meninger.

Nå blir jeg bare underholdt :mrgreen:

 

Tar meg friheten til og sitere meg selv her...

 

mye hersketeknikker her inne..blir vel slik når man slipper og se folk i øynene når man prater :roll:

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig var der en del stål amo i bruk. Og den er ikke kjent for verdens beste drepe evne.
Stålhagl er selvsagt like egnet som annen hagleammunisjon dersom man på riktig måte tester patrontypen i eget våpen ...vurderer spredning/dekning, størrelse på hagl og avstanden... Det er selvsagt ikke noe magisk positivt med "bly" kontra stål.

I programmet så man to jegere som åpenbart ikke hadde vurdert sin ammunisjon opp mot de skudd som ble løsnet.

(osv., osv)

 

Sånn som dette, mener du?

Link to comment
Share on other sites

Tidligere ble jeg litt provosert når grevlingen1 var innom diverse tråder med sine meninger. Nå blir jeg bare underholdt :mrgreen:
Tar meg friheten til og sitere meg selv her...
mye hersketeknikker her inne..blir vel slik når man slipper og se folk i øynene når man prater :roll:
:roll:

Nå skal jeg faktisk ta Grevlingen1 i forsvar her. Hvem han er, aner jeg ikke, men jeg vet han orienterer seg i en virkelighet hvor tjenestemenn har blitt dømt for uforsvarlig oppbevaring av ammunisjon, ikke noe spesielt med det tenker dere kanskje? Hva om jeg sier at det aktuelle kvantaet er 1-en patron, på vaskerommet hjemme, funnet etter ordinær trening. Retten forventer faktisk at tjenestemann eller kvinne setter seg sporenstreks i bilen for å deponere nevnte patron på sitt lokale kammer. At han da påpeker feil og mangler i jaktprogrammet til NRK tar jeg i mot med STOR takk, dette er bare en betimelig påminnelse til oss alle om det eksisterer særskilte krav til sikker utøvelse av vår valgte hobby.

Link to comment
Share on other sites

enig med egon olsen her :) det bør være såpass med tak høyde her inne at man faktisk kan påpeke ting som ikke er bra

uten at folk skal bedrive med diverse hersketeknikker her inne og angrep som nærmer seg person angrep

de aller fleste her inne burde ha en stor interesse når det kommer til hvordan jakt blir fremstilt i beste sendetid

men såklart den interessen kommer ann på hvor seriøs man selv måtte være på det personelige plan

og det er kun et spørsmål som den enkelte kan svare på oven for seg selv

ikke lenge siden jeg var med et jaktlag på jakt..opptil samtlige der pekte på meg eller andre med munningen løpet av den dagen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Grevlingen 1

Det er mulig at de to dammene kunne blitt bløtlagt for å hente den døde gåsa med motorisert elvebåt.

Men de la fra seg våpnene før de dro ut med båten. Dette er en praksis som de fleste kystjegre og bruker. Er faktisk litt i tvil om det vil rammes av viltloven eller ikke. Heldigvis vil det etter all sannsynlighet komme inn en passus i den nye viltloven som klart tillater henting av dødskutt fugl på denne måten.

 

Jeg ser ikke noe galt i at en får rengjort haglen og jakter med den. Det ville de fleste av oss gjort.

 

Angående våpen behandling, så har produsenten kommet med en utalese som alle bør merke seg. Våpnene var tomme til en var i skuddposisjon over hundene.

 

Når det gjelder Stålhagl så er den betraktelig dårligere enn alt annet som er på markede. Klart det krever mer oppmerksomhet fra jegeren en ved bruk av bedre typer hagl. Men var skadeskytingen et tema her. ??????? Anden som forsvant i sivet, er vel det eneste som ikke ble funnet igjen av jegrene ?

 

Haren ble raskt og effektivt avlivet, den kunne bli mat etter på. et skudd til der ville ødelagt viltet.

 

Et lite råd på slutten . Ikke bruk argusøyne på alt som sendes på langsynskjermen. Det er ikke alltid det gjengir virkeligheten. Både filming og vinkling blir mange ganger vridd for å få et godt opptak.

Link to comment
Share on other sites

Videre var det en rekke tilfeller i programmet der jegerne ikke evnet å følge de normale aktsomhetsregler etter viltlovens § 19 (human jakt). "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom."

 

Videre er det åpenbart at avstanden var for lang ved flere skudd relatert mot jegerenes våpen/ammunisjon...skyteferdigheter...

 

Bruk av båt med motor under gåsejakta.

 

Vist du ser nøye etter mr grevling, så legge det fra seg våpene, løper til båten, kjøret etter gåsa, å får tatt liv av den. E ikkje dette en human måte? Skal man begynne å ro etter den sånn at det går lengre tid før man får avlivet den.

 

Her bryter de ingen regler med bruk av motorbåt under jakt, skadeskutt vilt skal avlives så kjapt som mulig.

 

Skyting på for lang avstand skriver du, var du til stede å målte ka avstand var, vist ikkje, vennligst hold kjeft. Å se avstanden fra tv kan du bare drite i, det går ikkje.

Link to comment
Share on other sites

De tingene jeg ser blir kritisert, tillegger jeg stresset med å ha en gjeng fra NRK på slep. En annen har i tråden, allerede fortalt om egen reaksjon på lignende opplevelse. Det bare styrket min oppfatning om hvorfor ting ble som de ble. Og, dette er ting som de som produserer slikt, skulle ha tatt hensyn til!

 

Ellers....

Herlige jenter

Herlig humor

Herlig natur

Herlige hunder

 

Håpet (og håper egentlig fortsatt) at dette var en serie.

Link to comment
Share on other sites

Angående våpen behandling, så har produsenten kommet med en utalese som alle bør merke seg. Våpnene var tomme til en var i skuddposisjon over hundene.
Ja, produsenten har et poeng der, og disse to er ikke alene om å ikke å bære våpenet åpent når de er alene. Det har jeg heller ingen problemer med. Det jeg dog har problemer med er at de altså ikke til enhver tid har løpet pekende i sikker retning. Andre må gjerne være uenige med meg, men mitt standpunkt er at våpen ALLTID skal peke i trygg retning. Unntaket, for hagle, blir ved puss og evt. skifte av trangboring.

 

Jeg kan på mange måter være enig med Smygen og andre om at det kan skyldes stresset med å ha et kameracrew med seg, men til syvende og sist mener jeg det vitner om dårlige rutiner for våpenhåndtering.

 

Og ja, Smygen, det er en del av en serie hos NRK som heter Ut i naturen.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare rullingsen og banninga som står igjen :mrgreen:

 

Vil folk røyke, ja varsågod! Banninga, var vel ikke så mye av det, bortsett fra når hagla klikket.

 

Ellers må jeg si det forundrer meg at folk her og ellers forstår at program som dette er limet og klippet.

Att avstander på en tv skjerm ikke er som på riktig.

 

Så mye peking med våpen eller annen usikker våpenhåndtering kunne jeg heller ikke se. Hvor mange klarer en dags jakt uten å svepe/peke på noen i løpet av dagen når det er snakk om bevegelig jakt i ulendt terreng?

Link to comment
Share on other sites

ALLE jegere burde glede stort seg over den fantastiske responsen dette programmet har fått, med over 3000 kommentarer på FB hvorav 99 prosent er positive og mer enn 10000 Likes. Bedre reklame for jakt og naturopplevelser er det knapt mulig å få. Ellers kan jeg jo poste denne kommentaren siden mange tydeligvis ikke har fått det med seg:

 

"Kristine Thybo Hansen: Jon Reidar Stormyrengen e du helt CRASY???? Dæn dagen eg går me ladet hagle våpen på jakt bak hoinnane mine, den dagen skal eg slutte me hoinn å gå på støkkjakt! Så da bør det jo være åpenlyst førr deg, att skuddan låg godt pakka ned i lomma så fræmst ikke børsa peika framover rætt førr skudd Å tusen takk førr så mye flott respons, rører ett stort jeger hjerte

Link to comment
Share on other sites

Motorbåt under gåsejakt?

Jentene satt i campingstoler på hver sin side av ei hytte. Gåsa var skutt og død da jentene la fra seg hagla og gikk til båten for å komme seg ut på vannet for å hente gåsa.

Tipper det ville vært mer enn trøblete å overbevise en domstol om at jentene har gjort noe ulovlig, gitt.

Link to comment
Share on other sites

Koste meg fra start til slutt ! Et ærlig program med 2 flotte aktører i flott natur ! Satte et par spørsmålstegn ved enkelte sekvenser, men siden dette ikke var noen instruksjonsfilm til jegerprøven så lar jeg det bli med det - uten å spekulere i fakta :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Saksa fra NRK...

 

Vi ser at flere reagerer på at jentene gikk med tilsynelatende ladete hagler i programmet. Programskaper Hans Børge Hartvigsen kan fortelle at jentene går med uladde våpen, men at de ikke knekker opp kolben når de er på jakt alene, kun når de møter andre. De lader først når hundene tar stand på fugl./ Torill
Link to comment
Share on other sites

Så tidlig at det ville bli reaksjoner på våpenføring.

 

Men så får vi se irsksettere som apporterer som labradorer. Da skjønner vi at disse jentene vet hva de driver med.

 

Når så du sist noe så ærlig og sjarmerende på TV?

 

De neste som klager nå blir dømt til å se filmer av Clausen resten av året.

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at flere her synes det er leit at man ikke kan påpeke feil uten å bli kritisert for det. Årsaken er jo gjerne at noen kommer med kritikk som er helt på jordet jfr. banning og røyking. Så er det de tinga det er naturlig å peke på som våpenhåndtering, ev. brudd på lovverk osv. Det er jo helt greit, men når fem seks personer påpeker det blir man gjerne litt lei når den sjuende og åttende gjør det samme. Når i tillegg vi snakker om en type tv program vi er sulteforet på her på berget og gjerne vil se mer av, blir stemningen gjerne litt amper. Særlig når man får et distinkt inntrykk av at enkelte nærmest lever for å finne feil og lovbrudd og elsker å påpeke disse ovenfor alle andre. Det er faktisk svært provoserende! Når noen av disse personene får motbør, så har det absolutt ingen ting med hersketeknikker å gjøre, det er tross alt et diskusjonsforum. Alle gjør feil og det bør vi ta innover oss. Hilsen en som er nesten feilfri..... :mrgreen:

Nei seriøst, la oss holde en høflig tone og heller bite i oss enkelte kommentarer. Den type kommentarer har jeg reservert til et bittelite antall personer i enkelte grupper på FB...

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at flere her synes det er leit at man ikke kan påpeke feil uten å bli kritisert for det. Årsaken er jo gjerne at noen kommer med kritikk som er helt på jordet jfr. banning og røyking. Så er det de tinga det er naturlig å peke på som våpenhåndtering, ev. brudd på lovverk osv. Det er jo helt greit, men når fem seks personer påpeker det blir man gjerne litt lei når den sjuende og åttende gjør det samme. Når i tillegg vi snakker om en type tv program vi er sulteforet på her på berget og gjerne vil se mer av, blir stemningen gjerne litt amper. Særlig når man får et distinkt inntrykk av at enkelte nærmest lever for å finne feil og lovbrudd og elsker å påpeke disse ovenfor alle andre. Det er faktisk svært provoserende! Når noen av disse personene får motbør, så har det absolutt ingen ting med hersketeknikker å gjøre, det er tross alt et diskusjonsforum. Alle gjør feil og det bør vi ta innover oss. Hilsen en som er nesten feilfri..... :mrgreen:

Nei seriøst, la oss holde en høflig tone og heller bite i oss enkelte kommentarer. Den type kommentarer har jeg reservert til et bittelite antall personer i enkelte grupper på FB...

 

1+...eller en likes som på fb :D

Link to comment
Share on other sites

For meg som jeger var dette et flott program som jeg akkurat har hatt gleden av å se i reprise. Flott fordi det inneholdt to supre damer på jakt, og fordi hele programmet oser av jaktglede og interesse for det å være ute i naturen. Vi trenger flere slike! Når jeg i mitt første innlegg likevel kritiserte våpenbehandlingen deres, var det egentlig i skuffelse over at de driver så mye med dette, og likevel ikke håndterer våpen på en bedre og sikrere måte. Om våpnene var ladd eller ikke spiller mindre rolle, synes jeg. Jeg ble litt skuffa, rett og slett, og jeg oppfattet jentene som noget umodne. Kommentaren min om rullings var egentlig humoristisk ment, ikke noe annet.

 

Synes det er litt underlig at det reageres så heftig på kritikk mot åpenbar horribel våpenbehandling. Det betyr ikke at man ikke likte programmet eller jentene - det er mer et uttrykk for at man skulle ønske en bedre eksponering av oss som jegere når et slikt program først skulle vises på TV. Jeg føler på en måte at det er meg, som jeger, de representerer - og da tillater jeg meg å ønske en større profesjonalitet i det de gjør. Men for all del, de er tidlig i 20-åra og blir helt sikkert langt flinkere med åra. Håper det kommer flere slike program fremover, gjerne med litt mer erfarne jegere. Det er min oppfatning, og den bør ikke være egnet til å få folk i fistel på et internettforum. Vi må vel tåle at folk mener forskjellige ting? Hvem er det som egentlig er surmaga her? Og vi likte da programmet, alle sammen? Kanskje vi ikke er så veldig uenige likevel. Tommel opp til NRK!

Link to comment
Share on other sites

Herregud for noen triste gubbeliv enkelte her må ha.

 

Supert program, og med noen flotte representanter for den gjengse jeger her til lands.

 

Lurer på om kritikken hadde kommet om det hadde vært noen velbemidlede, middelaldrende, østlandske, piperøykende menn på lirypejakt med hund der det dundres ut kull etter kull? Tror ikke det.

 

Dette var jordnært, ekte og en real opptur fra Ut i Naturen!

Link to comment
Share on other sites

Topp program. Elendig våpenhåndtering.

Når de har nådd 20-åra og fortsatt peker haglepipa mot søster

og kameramann, tror jeg vanen er så innarbeid at de ikke

forstår problemet. Slik det kanskje er for de her inne som

forsvarer/ignorerer våpenhåndteringen.

 

De kan gjerne poengtere at de aldri går med ladd hagle.

Spiller ingen rolle. Man peker ikke på andre med løpet,

samme hvor ulendt det er og hvor lang dagen har vært.

 

Alt annet var underholdende. Over og ut fra meg.

Link to comment
Share on other sites

...Lurer på om kritikken hadde kommet om det hadde vært noen velbemidlede, middelaldrende, østlandske, piperøykende menn på lirypejakt med hund der det dundres ut kull etter kull? Tror ikke det...

 

 

Å jo da, akkurat det tror jeg du kan være ganske sikker på at den hadde gjort :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Det jeg mislikte mest var "at rypejakt uten hund er ingen vits, da kan du like gjerne plukke sopp".

 

Snakker fra levra. Jeg hørte også de sa de var priviligerte som hadde muligheten til å jakte med hund. Mens mange andre måtte traske rundt. :)

Link to comment
Share on other sites

Synes programmet var veldig bra, kommer garantert til å se det igjen (har tatt det opp...).

 

Etter ETTHVERT program som omhandler vår hobby, så kommer umiddelbart en laaaaang rekke kritikker på ditt og datt.

Selvsagt er ikke dette noe unntak. Men så blir kritikerne sure fordi ikke alle er enige, og sutrer med at "er det ikke lov å si hva man mener"... Jo, selvsagt er det lov. Men jeg tror ikke det er mulig å lage ett program som ingen her inne finner noe å sette fingeren på. Og noen, meg selv deriblant, kan bli litt lei av at noen alltid skal sette sin prestisje i å finne ting å kritisere. Personlig er jeg så glad for at NRK viser ett program som omhandler min hobby på en usminket, men allikevel sjarmerende måte, at jeg gladelig overser noen bomskudd og en tom haglemunning.. Banning og røyking er jentenes eget problem, og ikke noe jeg gidder å bruke energi på...

 

Takk til NRK for ett flott program!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Heilt topp program!!

 

Blir veldig skuffet over at enkelt idioter her inne på forumet alltid skal kritisere, og kome med sure oppstøt! (må vere slitsomt og vere så forbanna negativ heile tida.)

Eg hadde reist på jakt med desse jentene lenge før eg hadde reist på jakt med mange mindre erfarne "jegere" her inne på forumet. Når en leser og ser hvor negative mange er her, så hadde eg ikkje turt å gå i skauen med dei, med tanke på at dei har våpen med seg, kan no risikere at dei skyter seg selv eller kompisen, må no få noke negativt ut av det!!

 

Skjerping!!! Viss folk har eit problem med våpenhåndteringa til desse jentene, så ta kontakt med dei og forklar dei hvordan det skal gjøres, i stedet for å kritisere dei her på forumet!! (mail, facebook PM, telefon, brev o.s.v...)

Eg vil også tru at desse to unge jentene har mykje meir og allsidig jakt/friluftserfaring enn mange av "verdensmesterene" her på forumet! Prøv å lær litt av programet isteden for å kritisere programet!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...