Jump to content

Jakt på NRK


Wolverine67

Recommended Posts

Var et program jeg virkelig koste meg med, så kreditt til jentene som stilte opp, og NRK som legger ut usminka program. :)

Mange jakt situasjoner var det, og de hadde god kustus på hundene sine. :)

 

Syntes dette er nye takter fra NRK om jakt, noe jeg liker å se!

Så håper NRK har mere på lur!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var et program jeg virkelig koste meg med, så kreditt til jentene som stilte opp, og NRK som legger ut usminka program. :)

Mange jakt situasjoner var det, og de hadde god kustus på hundene sine. :)

 

Enig, dette var bra. Veldig forfriskande å sjå unge folk som drit i konvensjonar og gjer det dei likar. Er nok av unge jenter som brukar tida på å ta bilete av sitt eige spraytanna duckface. Men eg skal vere einig i kritikken som går på våpenhandtering, eg trur eg hadde blitt skvetten om eg skulle gått tur med desse.

Link to comment
Share on other sites

NRK Troms og Finnmark Vi ser at flere reagerer på at jentene gikk med tilsynelatende ladete hagler i programmet. Programskaper Hans Børge Hartvigsen kan fortelle at jentene går med uladde våpen, men at de ikke knekker opp kolben når de er på jakt alene, kun når de møter andre. De lader først når hundene tar stand på fugl./ Torill

 

https://www.facebook.com/nrknordnytt?fref=ts

 

Hentet fra NRK Troms og Finnmark sine Facebooksider!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare lyst til å utype litt mer hva jeg mener:

 

For det første; Når man stiller opp på et slikt TV-program og eksponerer seg selv på denne måten, så må man være klar over at det vil bli diskusjon rundt det. Dette er ikke noe unikt, det gjelder egentlig alt som blir publisert for offentligheten, om det er en film som får totalslakt eller en musikkplate som får terningkast 6. Man stikker hodet frem, og må være klar til å motta tilbakemeldinger på godt og ondt. Det er mye diskusjoner rundt andre jaktfilmprodusenter og deres filmer også.

 

Her er det et TV-program som viser 2 jenter på jakt. Det er jo soleklart at ivrige jegere har meninger om dette, og da må det tåles at man påpeker det man synes er kritikkverdig. Uten at dette skal gjøres med personangrep, og heller ikke bli svart med personangrep.

 

For det andre, la meg utdype litte hva jeg mente med mine kommentarer.

 

Når jeg snakket om gåsejakta, så snakket jeg om den første sekvensen, hvor det virket veldig ukontrollert når de skjøt etter gjessene. Jeg synes det ser ut som om det er veldig langt og uforsvarlig hold, men det er som sagt mulig kamera lyver her, og da legger jeg meg flat som en padde og beklager dette.

 

Når jeg nevner banning og røyking så har dette en direkte sammeheng med at dette er noe som vises på NRK i "prime time" med bl.a. barn som ser på. Mye blir vel både sagt og gjort på jakt uten at det er negativt. Men vi skal huske på at det ligger et ansvar hos NRK her. Dette var mer en kritkk mot NRK enn mot jentene.

 

Våpenhåndteringen er nevnt flere ganger, og det skulle da også bare mangle. Jeg kan ikke se noen grunn til å la være å kommentere dette på et diskusjonsforum, men det er selvsagt ingen grunn til å komme med hatefulle ytringer og personangrep. Å påpeke at det var flere tilfeller ved uforsiktig bruk av våpen er på sin plass, mener nå jeg.

 

Så til det positive som det jo stort sett er i dette programmet. Det er fantastisk morsomt å se disse jentene i aksjon og de har jo en genuin glede av å være i naturen, har en naturlig søskenkonkurranse, er blid og fornøyd. VELDIG imponert over hundene som rett og slett var eksemplariske og harmoniske. Fantastisk å se dem i aksjon. Må være en drøm å ha så velopdragne og dyktige hunder, og jeg tror dette er et bevis på at de behandler hundene svært godt.

 

Alt i alt et veldig flott program, men det må være lov å ta diskusjonen om de nevnte forholde, og spesielt om våpensikkerhet, uten at det skal bli usaklige krangler og mishagsytringer.

Link to comment
Share on other sites

 

Når jeg nevner banning og røyking så har dette en direkte sammeheng med at dette er noe som vises på NRK i "prime time" med bl.a. barn som ser på. Mye blir vel både sagt og gjort på jakt uten at det er negativt. Men vi skal huske på at det ligger et ansvar hos NRK her. Dette var mer en kritkk mot NRK enn mot jentene.

 

Vi har blitt så utrolig paranoide i Norge nå og skal overbeskytte barn så til de grader. Kan overhode ikke forstå at noen barn skal få arr på sjelen av å se og høre to myndige jenter røyke og banne litt, så her har ikke NRK feilet på noen som helst måte i mine øyne.

Bortsett fra det er det tommel opp fra meg for et godt oppsummerende innlegg :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

NRK Troms og Finnmark Vi ser at flere reagerer på at jentene gikk med tilsynelatende ladete hagler i programmet. Programskaper Hans Børge Hartvigsen kan fortelle at jentene går med uladde våpen, men at de ikke knekker opp kolben når de er på jakt alene, kun når de møter andre. De lader først når hundene tar stand på fugl./ Torill

 

https://www.facebook.com/nrknordnytt?fref=ts" target="_blank

 

Hentet fra NRK Troms og Finnmark sine Facebooksider!

 

Sako_35

 

I så fall- godt gjort å skyte rype og hare de støkker mens de tusler med haglene over skuldra og i reim på ryggen.....i hvert fall uten skudd i haglene. Om du går til 33.40 og 42.20 ut i programmet.

Uansett, friskt og morsomt program- jeg har ikke noe å klage på.

Link to comment
Share on other sites

når man ser såpass mangen reaksjoner i fra både jegere og ikke jegere så skal man ikke være særlig smart for og forstå at man ikke er tjent med den slags publisitet

og når såpass mangen reagerer så er det som oftest noe sanhet i det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter all kritikken både her inne, på Facebook og ellers blir det bare mer og mer tydelig for meg at dette programmet var nødvendig!!

 

Når voksne mennesker (som ikke er veganere) presterer å fortelle at de måtte slå av på grunn av all all drepinga, viser det ikke annet enn at vi er i ferd med å bli en nasjon av fremmedgjorte tullinger som tror at kjøtt vokser i plastbakker på Rema.

 

Må si meg enig i noe av kritikke om våpenhåndtering,men det meste er vel retta opp/klargjort av NRK.

 

Den friske språkbruken og rullingsen plaga ikke meg, hadde den gjort det hadde jeg ikke hatt mye på jakt å gjøre.

Vi nordlendinger prater friskt, spesielt nåt vi blir følelsesmessig engasjert!

Link to comment
Share on other sites

når man ser såpass mangen reaksjoner i fra både jegere og ikke jegere så skal man ikke være særlig smart for og forstå at man ikke er tjent med den slags publisitet

og når såpass mangen reagerer så er det som oftest noe sanhet i det :wink:

 

Tror du/dere frykter mer enn nødvendig. NRK sier at hovedtyngden av tilbakemeldingene de har fått er positive. Jeg tror folk flest er mer jordnær enn dere frykter. Noen skriker opp, men det vil det alltid være.

Link to comment
Share on other sites

NRK Troms og Finnmark Vi ser at flere reagerer på at jentene gikk med tilsynelatende ladete hagler i programmet. Programskaper Hans Børge Hartvigsen kan fortelle at jentene går med uladde våpen, men at de ikke knekker opp kolben når de er på jakt alene, kun når de møter andre. De lader først når hundene tar stand på fugl.

 

Det har skjedd mange episodar med "uladde" våpen. Sjølv har eg opplevd to. Første gongen i baksetet på ein Opel tidleg på 70-talet. Denne episoden huskar eg ikkje sjølv ettersom eg berre var to år, men eg har blitt fortalt av min far at vi var passasjerar i bilen til ein sambygding, og eg sat åleine i baksetet og leika med hagla hans som låg der "i tilfelle fugl" (jadda, men dette var altså på bøgda tidleg på 70-talet. Ikkje hadde eg barnesete eller sele heller). Den var uladd forsikra eigaren, men etterkvart tok paranoiaen faderen og han knekte hagla for å sjekke. Det var bra han gjorde det før eg kom til avtrekkeren i rekka av spennande ting å utforske.

 

Andre gongen var på skytebana for eit par år sidan. Ein kar skulle spenne ned ein uladd X-Esse. "Pang!" sa det, og det vart hol i golvet på standplass.

 

Det er menneskeleg å gløyme, alle gjer det. Difor veivar ein ikkje rundt med munningen på eit våpen. Men som eg sa tidlegare, dette var vel det einaste eg reagerte på i dette programmet. Det gjekk ikkje mange minutta før eg igjen tenkte at "pokker heller, må få ut fingeren og ta jegerprøva snart" :)

Link to comment
Share on other sites

"– Jentene har alltid uladde våpen når de beveger seg i skogen, men de pleier ikke å brekke opp kolben, sier programskaper Hans Børge Hartvigsen hos NRK i Tromsø."

 

Om du går til 33.40, 36.35 og 42.20 ut i programmet- så henger ikke dette på greip. Hvordan de pleier å jakte sammen skal ikke jeg legge meg borti.

Link to comment
Share on other sites

når man ser såpass mangen reaksjoner i fra både jegere og ikke jegere så skal man ikke være særlig smart for og forstå at man ikke er tjent med den slags publisitet

og når såpass mangen reagerer så er det som oftest noe sanhet i det :wink:

 

Tror du/dere frykter mer enn nødvendig. NRK sier at hovedtyngden av tilbakemeldingene de har fått er positive. Jeg tror folk flest er mer jordnær enn dere frykter. Noen skriker opp, men det vil det alltid være.

 

Sitter med samme intrykket etter å ha snakket med "byassa" som ikke er jegere. "Det er av dine egne du skal høre det" er det vel noe som heter, og det beviser desverre mange i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

når man ser såpass mangen reaksjoner i fra både jegere og ikke jegere så skal man ikke være særlig smart for og forstå at man ikke er tjent med den slags publisitet

og når såpass mangen reagerer så er det som oftest noe sanhet i det :wink:

 

Tror du/dere frykter mer enn nødvendig. NRK sier at hovedtyngden av tilbakemeldingene de har fått er positive. Jeg tror folk flest er mer jordnær enn dere frykter. Noen skriker opp, men det vil det alltid være.

 

at det er altid noen som må skrike høyere enn andre det vil det altid være

både på den ene og den andre siden :) for min del er det viktigeste at man ikke gir anti jakt parten ammo som kun kan brukes i mot oss

i evt andre saker :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest tråden her ser jeg at det er et marked for et nytt NRK-program: "Ut i naturen - Skinnhellige prester kommenterer våpenhåndtering". Håper dette programmet kommer straks sånn at alle blir fornøyde!

Link to comment
Share on other sites

Enda et realt og skikkelig jaktprogram fra NRK, som viser jakta slik den er.

Moro å se på ivrige og dyktige jegere.

Dette var et skikkelig friskt pust, synes de var flinke til å formidle gleden ved jakta og sunne holdninger vedrørende skadeskyting og hurtig avliving.

De går iallfall meg en høy gang når det kommer til fuglejakt og bikkjetrening.

 

Håper NRK satser mer på dette framover, de er kanskje best i verden på å formidle vintersport. Hadde vært moro om de brukte kompetansen sin til å gi oss flere skikkelige jaktprogrammer framover.

 

Eneste jeg synes var negativt var at programmet ikke varte minst dobbelt så lenge. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For det første; Når man stiller opp på et slikt TV-program og eksponerer seg selv på denne måten, så må man være klar over at det vil bli diskusjon rundt det. Dette er ikke noe unikt, det gjelder egentlig alt som blir publisert for offentligheten, om det er en film som får totalslakt eller en musikkplate som får terningkast 6. Man stikker hodet frem, og må være klar til å motta tilbakemeldinger på godt og ondt. Det er mye diskusjoner rundt andre jaktfilmprodusenter og deres filmer også.

 

Her er det et TV-program som viser 2 jenter på jakt. Det er jo soleklart at ivrige jegere har meninger om dette, og da må det tåles at man påpeker det man synes er kritikkverdig. Uten at dette skal gjøres med personangrep, og heller ikke bli svart med personangrep.

 

Bra skrevet, støttes 100%.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Joska sitt innlegg er det beste så langt i denne epistelen. Personlig får jeg helt hetta når noen stikker en haglemunning i trynet mitt, selv om de påstår den er tom. Mulig jeg er mye feigere enn brorparten her inne, men så har jeg opplevd noen høye smell av uladde våpen opp igjennom da. Både andres og mine egne...

 

Ellers har jeg et stort håp om at jentungen min blir nøyaktig som disse jentene, fremfor å sitte med ipaden hele dagen...

Link to comment
Share on other sites

"På jegerprøvekurs lærer potensielle jegere at hagla alltid skal være åpen og synlig uladet når jegeren beveger seg."

 

Fra artikkelen over.. Veel.. Kun posteringsjakt som er lov da? ;)

Jeg stusset litt på din sitering, og ville ettergå den. Joda, sitatet er korrekt nok, men det er tatt ut av sammenheng. Sitatet i sin helhet lyder (min utheving):

På jegerprøvekurs lærer potensielle jegere at hagla alltid skal være åpen og synlig uladet når jegeren beveger seg i vanskelig terreng, møter andre eller slår leir

Selvfølgelig er støkkjakt lov; ingen har påstått noe annet, og leser man hele setningen, så er ikke det mulig å misforstå. Hadde du vært journalist, hadde dette hett sitatfusk.

 

Edit: ser du under har opplyst at setningen, slik jeg har sitert den, er kommet på plass etter at du har gjort en presisering overfor journalisten. I så tilfelle er det naturligvis ikke sitatfusk, og jeg beklager formuleringen. Jeg lar den allikevel stå, for kontekstens skyld.

 

Jeg mener heller ikke at det er kritikkverdig at de beveger seg med uladd og lukket våpen. Det er vanlig praksis blant mange jegere, og slik jeg ser det uproblematisk.

 

Forøvrig, til Joskas innlegg har jeg opplevd lignende. Første gang jeg opplevde at et tomt og uladd våpen gikk av, var på rekrutten; heldigvis var det snakk om rødplast, og ingen ble skadet; våpenet pekte rett mot admin-teltet, som var fullt av befal. Jeg har også opplevd (senest i fjor) å bli anvist et våpen å skyte med på banen, med beskjed om at det er tomt, men når jeg sjekker er det alt annet enn. I det siste eksempelet har gode rutiner for alltid å peke våpen i trygg retning, og alltid sjekke våpenet, uavhengig av hva jeg blir fortalt vært avgjørende for at situasjonen, totalt sett, har vært trygg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ønsker ikke å hete opp diskusjonen igjen, men jeg trenger svar på noe. Derfor så spør jeg, så rolig og høflig jeg kan, deg razummy, om hvordan du kan mene dette:

 

Jeg mener heller ikke at det er kritikkverdig at de beveger seg med uladd og lukket våpen. Det er vanlig praksis blant mange jegere, og slik jeg ser det uproblematisk.

 

....når du sier du har opplevd dette:

Første gang jeg opplevde at et tomt og uladd våpen gikk av, var på rekrutten; heldigvis var det snakk om rødplast, og ingen ble skadet; våpenet pekte rett mot admin-teltet, som var fullt av befal. Jeg har også opplevd (senest i fjor) å bli anvist et våpen å skyte med på banen, med beskjed om at det er tomt, men når jeg sjekker er det alt annet enn.

 

Bare et spørsmål, uten mening om å provosere. Jeg får det bare ikke til å stemme.

Link to comment
Share on other sites

Herlige jenter.

 

Skulle ønske at de ikke røyka - for det er turn off nr. 1.

 

Men samtig er det herlig politisk ukorrekt av NRK å vise to kjederøykende babes.

 

Meningsløs kritikk av jentene - merker jeg er litt misunnelig på deres livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke dissonansen?

 

Jeg mener det er uproblematisk at man beveger seg med lukket, uladd våpen. Jeg har tidligere skrevet følgende:

 

...mitt standpunkt er at våpen ALLTID skal peke i trygg retning...

 

Jeg mener videre at det påligger enhver som håndterer våpen å håndtere dette på en trygg måte. Dette inkluderer at man sjekker våpenet dersom man ikke er sikker på om våpenet er tomt, og at man ikke tar det for gitt at et våpen man har fått beskjed om at er tomt faktisk er det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, razummy. Poenget mitt var den ikke uvesentlige faktoren "menneskelig feil". Glemmer man at våpenet er ladd, kan man vel også fort glemme å peke i ufarlig retning? Greit, vi er vel begge opptatt av trygg våpenbehandling. Nok om det.

 

Fjørhanen, hvis du jakter med folk som du ikke stoler på og som må ha hagla brekket, bolter i bakre stilling, sluttstykker tatt ut, ja da jakter du med feil kamerater :wink:

Jeg jakter ikke med folk jeg ikke stoler på. Vet ikke hvor du fikk dette fra.

 

Føler jeg har sagt mitt i denne tråden. Flott program, fantastiske hunder, flotte jenter, men ikke rollemodellene jeg ønsket meg i et slikt program. Så får jeg heller bli kalt gammal og gretten. Sjøl føler jeg meg fortsatt ung :lol: Over og ut :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke hagla di være ladd selv om du bytter choke?
Om spørsmålet er "er det mulig at hagla er ladd når man bytter choke" er svaret selvfølgelig ja. Derimot er det første jeg ville gjort når jeg skulle bytte choke være å tømme og kontrollere våpenet; unntaket er fra regelen om at våpenet skal peke i sikker retning, uavhengig av om det er ladd eller ikke; ikke fra å bruke sunn fornuft.
Link to comment
Share on other sites

Menneskelige feil forekommer, men de reduseres ved bruk av skikkelige rutiner. Et annet unntak er når børsemakeren skal sjekke om jeg monterer hagla skikkelig; da sikter jeg jo rent faktisk på ham. Med gode rutiner og konsekvent gjennomføring av "tøm våpen, kontroller" er det ikke forbundet med risiko.

Link to comment
Share on other sites

Fy f........te flisespikkeri nå da?? Selvfølgelig sjekker vi hagla FØR puss :roll: . Jeg har jaktet i snart 20 år, og dette med vådeskudd har jeg kun opplevd på HV- øvelse. Forklaringen på dette er at våpen her blir håndtert av personer som ikke er vant med våpen. Stoler på dem jeg jakter med, og om sluttstykke er lukket/hagla knekt og vi er inbevegelse, så sier vedkommende ifra om at kammer er tomt. Jeg forventer da at mine kammerater er så oppgående at de da vet at det er tomt. Om han ikke sier noe eller jeg er i tvil så spør jeg for å dobbelsjekke. At man i tillegg unngår å peke er en tilleggssikkerhet. Forstår ikke at enkelte her tørr jakte med andre, forskjell på å være ordentlig i våpenhåndtering og paranoid som enkelte her.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det at folk er paranoide, denne diskusjonen begynner å nærme seg det stadiet der det viktigste er å være moralsk overlegen.

Jeg ser to deler i "diskusjonen", den ene prøver fortvilet å være så politisk korrekt at overleppa deres må jo snurre som en løpsk rullegardin mens den andre delen gjør alt den kan for å gjøre narr av de førstnevnte. Mye morsomt om man liker å le av mennesker i denne tråden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fra NRK Troms sine sider, http://www.nrk.no/nordnytt/_-responsen- ... 1.11457402

 

"Forsvarer jaktsøstrene etter storm på sosiale medier

 

 

«Ut i naturen»-programmet om de jaktende tvillingene fra Nord-Troms fortsette å skape storm i sosiale medier, både på godt og vondt.

 

 

Noe av det som mange av seerne har reagert på er at jentene i mange scener går med hagla over skuldra, peker den mot kameramann og hverandre. Kolben på hagla er ikke brukket opp slik som er vanlig for å vise at våpenet er uladd.

 

Det har fått mange til å reagere og kommentere at jentene peker mot andre mennesker med skarpladd våpen. På jegerprøvekurs lærer potensielle jegere at hagla alltid skal være åpen og synlig uladet når jegeren beveger seg i vanskelig terreng, møter andre eller slår leir.

 

Når to personer går på jakt sammen går man med ladd våpen, men våpenet skal i enhver tid peke i sikker retning og ikke mot folk.

 

Gikk med uladde våpen

– Jentene har alltid uladde våpen når de beveger seg i skogen, men de pleier ikke å brekke opp kolben, sier programskaper Hans Børge Hartvigsen hos NRK i Tromsø.

 

Han var med de to jentene ut på tur. Han sier at han sitter igjen med et inntrykk av to jenter som har et veldig bevisst forhold til jakt og våpenhåndtering.

 

Han forteller at det er flere jegere i landsdelen som ikke har for vane å gå med brukket hagle når de er på jakt, såfremt de ikke møter på andre i naturen.

 

 

– Vi kunne sikkert ha tydeliggjort at våpnene var uladde ved å vise fram hvordan de stopper og lader hagla før de skyter, sier Hartvigsen.

•Les også: Tvillinger med lisens til å jakte

 

Han mener likevel at det ikke var rett av ham å be jentene om å gå med brukket hagle.

 

– Jeg ville ikke påvirke hvordan de oppførte seg, men vise hvordan de er på jakt, sier Hartvigsen.

 

Flere hundre tusen

 

505.000 TV-seere fikk med seg «Kjære søster» som ble sendt på NRK1 tirsdag. På nett har nærmere 300.000 lest om tvillingene.

 

Debatten om de jaktglade 22-åringene har rast på sosiale medier. Så langt er det kommet inn over 1.300 kommentarer på NRK Troms og Finnmark sine Facebook-sider.

 

Selv om hovedvekten av responsen er positiv, er det mange som har reagert på både jentenes språkbruk og røyking.

 

 

 

 

 

 

Kjempeflotte jenter som kan mer enn å ta selfies og digge sæ sjøl og telle likes på sosiale medier. Klart noen må komme med meningen sine men NRK har her klart å laga nok et bra naturprogram som får igang litt diskusjon åsaå! Æ ville gå på jakt med dem og lære Dem virka flinke!

 

Fra vår Facebookside

 

 

 

 

 

flinke jenter! med sneip og banne i anna hvert ord!

 

Fra vår facebookside

– Vet lite om jakt

 

Mange reagerer også på jaktscenene i programmet. Hartvigsen tror det kommer av at mange ikke har et realistisk forhold til jakt.

 

– Det er ikke uten grunn at det er forbudt å filme i norske slakteri. Å ta livet av et dyr er aldri pent, sier Hartvigsen, som selv er en ivrig jeger.

 

Hartvigsen forteller om en overveldende respons til ham som programskaper.

 

– Jeg får i hovedsak kommentarer på det faglige, hvordan jentene fungerer på skjermen og klippingen. Det har så godt som bare vært positivt, sier han.

 

Det har dessverre ikke lyktes NRK å komme i kontakt med tvillingene for å høre deres reaksjon på responsen etter programmet."

 

 

http://www.nrk.no/nordnytt/_-responsen- ... 1.11457402

Link to comment
Share on other sites

Nå er det kanskje på tide at man tenker litt mer over hva man skriver før man poster det her.

Det har tross alt gått såpass lang tid at de fleste burde ha kommet ned i normalt blodtrykk igjen, og for dere andre anbefaler jeg Nyco.

Tråden vingler mellom å repetere de påstandene som har blitt gjenntatt over 4 sider, og å skjelle ut hverandre pga. ulike synspunkter.

Vi kan anse begge deler som utdebattert nå, dere blir ikke enige, og noen vil ikke være istand til å formulere det på en pen måte.

 

Om man ønsker å diskutere røyking på TV eller på jakt kan det opprettes tråder for det på Off Topic.

Det samme gjelder banning og Nordnorske dialekter, takhøyden er stor på Off Topic delen av forumet.

Det kan til og med opprettes en egen tråd om korrekt håndtering av våpen under jakt om man ønsker.

 

Og for de som ikke evner å glede seg over at jentene fant en sunnere interesse enn å male grafitti på husvegger eller lange dop i skolegården er det fullt mulig å flytte samtlige av deres innlegg over til tråder av typen som er nevnt ovenfor.

 

Alternativet er at denne tråden blir stengt pga. støy og uro.

Link to comment
Share on other sites

OK, da har jeg fått sett programmet selv. Her er mine tanker:

 

Jeg sitter igjen med et enormt positivt inntrykk av disse to jentene, og skulle gjerne dratt på jakt med dem. Jeg hadde helt sikker lært masse av dem. De bryr seg om naturen, om hundene sine og om viltet. Hva angår røyking og banning synes jeg ikke noen av delene var noe å ta på vei for, men en del av jentenes naturlige væremåte, som bidro til koloritten i innslaget.

 

Jeg fikk med meg en hendelse med våpenhåndtering som så til dels svært grov ut, i forbindelse med kryssing av en elv. Med tanke på den generelle våpenhåndteringen de hadde, mener jeg dog at den er helt uskyldig, da de, når de har skudd i våpnene, bærer preg av å ha det i bakhodet. Den situasjonen jeg tenker på hadde forøvrig ikke skjedd dersom hun hadde hatt bærestropp på hagla, og hadde kunnet ha den over skulderen.

 

Alt i alt et flott og artig program, godt håndverk av NRK.

Link to comment
Share on other sites

Så programmet på nett tv igår og koste meg gjennom hele episoden, er enig med de fleste at våpen håndteringen ikke var bra, men og begynne og kommentere på at jentene røyker og banner bli bare for dumt. Og kommentarer på skadeskyting er også for dumt for det er sikkert at jegere kommer til og oppleve dette gjennom sitt jegerliv. Så min personlige mening er det var to herlige jenter som levde livet slik de ønsket og gikk på jakt så ofte de kunne. Må si jeg er rett og slett misunnelig på de!!

Link to comment
Share on other sites

Våpenhåndteringen var så som så...men uansett børsene var uladde under gange ifølge produsenten..Hva er problemet egentlig?

Jeg går lett alene på jakt med hagla lukket og uladd på ryggen under jakt..

Om den ikke er ladd under støkkjakt kan man like godt gå en tur uten hagle...

Link to comment
Share on other sites

Våpenhåndteringen var så som så...men uansett børsene var uladde under gange ifølge produsenten..Hva er problemet egentlig?

En irrelevant opplysning egentlig fra produsent da uladde våpen skal synligjøres. - Er et brekkvåpen stengt og lukket,.. skal det uansett behandles som ladet.

Ja, våpenhåndteringen var litt tvilsom,... mye ukontrollert "vifting" med

børsene. - Får bare håpe de ikke skyter hverandre,.. eller de flotte hundene -(har selv Irsk Setter).

 

Ellers et MEGET fint og "se-verdig"program med flott natur fra Troms...

får håpe det kommer flere lignende program som viser hvor flott rypejakta egentlig er.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...