Jump to content

fredrik

Members
  • Content Count

    4,061
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About fredrik

  • Birthday 03/16/1986

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Noen som kan si noe om når isen begynner å gå? Evt at det åpner seg i inn/ut-osene? Lyst på en tur i vårløsningen :)
  2. https://www.sloyd-detaljer.no/sortiment/laersloyd/skinn-laer/laerbit-25x30-cm-3076 Dette skinnet jeg bruker... Vet ikke om det er rett? Om det kan bankes slik? Takk for tips ang beskyttelse. Tror jeg går for en bit eik
  3. Hei Etter en del prøving og feiling har jeg endelig fullført min første kniv og slire (nesten fullført). Jeg har ikke noe oppheng til sliren. Kunne tenkt meg noe ala slik som Haretex har på sine, men er det mulig uten å bruke rårandslær? Dette er min aller første slire. Har aldri sydd i skinn (eller noe annet). Så der har jeg litt å gå på.. Må få lagt inn noe som beskytter sømmen fra innsiden, men hva? En liten treflis med epoxy gjør kanskje nytten? Eller vil det bare falle ut med tiden? Emnet til skaftet er sjølslakta bjørk. Midtpartiet er beiset rødt. Ble ikke så fremtredende som jeg håpet på ettersom resten av skaftet ble mye mørkere når det ble oljet og vokset.
  4. Ja se der, takk. Forsøkte med Casco sin rapid epoxy i dag. Den ble for gul. Snakket med Dana lim. De anbefalte denne: https://www.maxmaling.no/lagersalg/epoxy-rapid-lim-2-x-12-ml-detaljer Den skal være helt blank. Nytt forsøk blir gjort iløpet av helgen.
  5. fredrik

    Prosjekt kniv no1

    Ja jeg kapper emner på ca 130 x 50 x 40mm før tørking. Så har du litt å gå på når det skal trimmes ned etter tørking. Det vrir seg av og til veldig under tørking! Og du skal ende opp med et emne på ca 120 x 35 x 25mm. Jeg legger det bare på en dyptallerken i mikroen, slik at emnet får litt luft under seg. Så kjører jeg ett og ett minutt, lar den hvile noen min mellom hver gang. Snur litt på dem fra gang til gang og. Papir har jeg ikke giddet å bruke. Jeg slutter å tørke når jeg ikke hører noe fresing fra emnene lengre når jeg åpner døra. Evt når du kjenner svilukt - da har du dratt det litt for langt. OBS: Ha noe tilgjengelig å slukke med HVIS det skulle ta fyr. Jeg har tørket en god del emner slik nå, og har kun opplevd en gang at det fikk et lite svimerke. Aldri tatt fyr. Type blad: hvis du vil ha noen billige men gode blader så bestiller du karbon-bladene til Mora. Billigst å bestille direkte fra nettsiden deres i Sverige. Google it Husk tollgrensen på 350,- Jeg har foreløpig holdt meg til relativt billige blad. Har akkurat kjøpt inn 3 stk Helle Folkekniven. Syns det er pene og gode blad. Og ikke for dyre. Ca 150 pr stk. Festemiddel? Lim du tenker på? Vanlig epoxy fungerer upåklagelig. Jeg liker disse sprøytene som fordeler resin og herder likt. Bommer man litt på blandeforholdet her kan prosjektet bli ganske forringet. Anbefales å finne en epoxy som har litt lang tørketid til de første prosjektene. Jeg bruker disse: https://www.maxmaling.no/lagersalg/epoxy-rapid-lim-2-x-12-ml-detaljer https://www.maxmaling.no/lagersalg/epoxy-universal-lim-2-x-12-ml-detaljer
  6. fredrik

    Prosjekt kniv no1

    Ut ifra min lille erfaring så langt vil jeg anbefale å begynne med bjørk. Ikke for hardt, ikke for mykt. Gir mye pent spill i treverket selv om det ikke er rikule el. Bjørken tar og beis godt. Har og god erfaring med å tørke bjørk i mikrobølgeovn, som og gjør den godt egnet.
  7. Tøft Før jeg skrev denne tråden googlet jeg litt og kom over ice resin. Men dette fant jeg kun i større kvanta og ble litt dyrt bare for en ting... Men jeg skal teste med epoxy først i en prototype. Blir det ikke bra nok får jeg bestille
  8. Ikke for å pirke, men er ikke Araldite en epoxy det og? Jeg kan bare teste med den epoxyen jeg har i en prototype først.
  9. Flott det! Og denne er dekket av epoxy? Vanskelig å se av bildet.
  10. Hei Tenkte å lage en kniv til noen som jobber i politiet og som snart skal gå av. Tenkte da å legge inn en knapp fra uniformen (gullfarget knapp med riksløven) inn i skaftet og dekke det hele med epoxy eller polyester? Vil det funke? Holder polyester eller epoxy seg helt blank/klar?
  11. Litt større enn en knappenål. Men var og en sprekk som var ca 1mm. Denne tok jeg grønn zap-a-gap (middels tynn) og fylte opp, pusset slik du sa. Fungerte svært bra!! Så takk for tipset. Tørket så kjapt at jeg kunne beise og olje like etterpå. Så nå ligger herligheten å godgjør seg i kokt linolje. Bilde kommer etterhvert Første kniven jeg er noen lunde fornøyd med!
  12. Ah, så det er mulig ja Men når det er litt størrelse så kanskje bruke litt tykkere først? Prøver meg fram...
  13. Takk for tips. Tenkte epoxy ville bli hardere og holde bedre? Men klart, det vil ikke trekke noe beis og bli en lys flekk - ikke pent. Jeg kunne alternativt forsøkt å farge epoxyen til ca rett farge og kline det på før beising..? Det er fordi det stykket mellom de sorte platene skal beises i en egen farge (design ) Denne er svært lite surnet, bare så vidt. Og treverket kjennes svært hardt og fint ut. Andre biter fra samme stokk var for porøse. Tangen går helt gjennom emnet, bare en liten cm på slutten som ikke tangen går inn i. Rikelig med epoxy inni, så dette knekker ikke
  14. Spørsmål: skaftet har et par små hull/sprekker. Disse kan vel tettes med epoxy med litt støv/spon i? Men bør jeg gjøre det før eller etter beis?
×
×
  • Create New...