Jump to content

Jakt på NRK


Wolverine67

Recommended Posts

Tanken er god, og det er positivt at de prøver å vise hvor flott det er med friluftsliv og jakt.

 

Men mye som skurrer. Våpenhåndteringen er nevnt. Men gåsejakta var jo grusom å se på. Skyter jo på overflygere på alt for lange hold!!! FY!

 

To unge jenter som banner kontinuerlig, røyker, våpenhåndtering under en hver kritikk og skadeskyting......

 

Støtter dette innlegg fult ut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eg skal si meg enig i at det var en del mye vimsing med våpen her.

 

At de ikkje bruker noe form for beskyttelse på ørene er jo helt opp til vær enkel om man har lyst til eller ei. Den dagen det begynner å pipe angrer de som ikkje bruker det.

 

Og de som synst de banner mye :lol::lol: Da har du aldri vert her på berget.

 

Synst det var litt mye skade skyting, men de bruker vel vismut så da er det ikkje så rart.

 

Men korfor skal vi hakke ned på de? har vi så lite å gjøre på?

Link to comment
Share on other sites

Er det noe nytt i verdensmesterjegerskinnhelligklubben? Disse jentene er ute å jakter..vi sitter her inne å kommenterer. Skulle tro de fleste her er ufeilbare yrkesjegere med tanke på enkelte uttalelser og måten enkelte klarer å både bedømme hold og skuddvinkler gjennom et kamera som er plassert et stykke unna skytter er helt fantastisk...

 

Synes det var et fint program med to livlige jenter med kjeften på rett plass. Våpenbehandlingen var så som så..åpenbart.

Flott at det lages program ifra ekte jakt..var ikke lenge siden det var et flott program med hjortejakt også. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser forferdelig dårlig ut. En umoden jente, fyrer av tre (?) hagleskudd mot hvit hare på kloss hold. Mulig bare fem meter. Presterer å skadeskyte. Slenger fra seg haglen i steinrøysa og går frem for å slå stakkaren i hjel.

Ikke særlig proffesjonelt.

Alt for mange har våpenløyve her til lands.

For det første skjøt hun to skudd, og avlivinga var vel grei nok. Skulle hun vetnet til den daua av seg selv? VÅKNE OPP dette er den virkelige verden og jeg er møkka lei av å se "sminka" "jakt"program. At for mange har våpenlisens sier du, det får stå for din regning. Hører jo at du ikke er jeger i hvert fall.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ser forferdelig dårlig ut. En umoden jente, fyrer av tre (?) hagleskudd mot hvit hare på kloss hold. Mulig bare fem meter. Presterer å skadeskyte. Slenger fra seg haglen i steinrøysa og går frem for å slå stakkaren i hjel.

Ikke særlig proffesjonelt.

Alt for mange har våpenløyve her til lands.

For det første skjøt hun to skudd, og avlivinga var vel grei nok. Skulle hun vetnet til den daua av seg selv? VÅKNE OPP dette er den virkelige verden og jeg er møkka lei av å se "sminka" "jakt"program. At for mange har våpenlisens sier du, det får stå for din regning. Hører jo at du ikke er jeger i hvert fall.... :evil:

 

Var våken når så programmet. Mulig ikke du var. Hadde ikke kommentert det uten.

Om en må gå frem å slå i hjel en hvit hare, en har beskutt med hagle på kort hold- har man prestert s v æ r t dårlig. Det er poenget. Altså, selve avlivningsmetoden er ikke det sentrale. Men at det i hele tatt er en nødvendig avlivningsmetode når man forsøker å "jakte" ned en hare på kort hold- utstyrt med dobbeltløpet hagle. Det sier seg selv, da skal jobben gjøres med haglen.. Om du må ha det inn med te-skje.

Link to comment
Share on other sites

Vel så mye hare har du tydeligvis ikke skutt (eller fugl for den saks skyld) Det er helt tydelig.... Det er slettes ikke uvanlig at både hare og fugl avlives med hendene. Hvis du føler deg støtt av det foreslår jeg at du ikke ser på jaktprogrammer.

 

Vel, har nå håndtert det våpenet noen ganger og har ikke hatt slike "uhell".. Men som "ulvinne" har du sikkert erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Vi er verdensmestre i kritikk. :cry::cry::cry:

Det blir litt mye av kritikk. Vi vet ikke hvor fotografen sto. Vi kan vanskelig bedømme avstand ut fra det vi ser på filmen.

To litt vel friske jenter, har funnet glede i naturen og jakten. Det var dette som var motivet for filmen.

Filmen var ikke og har sikkert ikke vært ment som en opplæring til jegerprøven.

Forøvrig var der en del stål amo i bruk. Og den er ikke kjent for verdens beste drepe evne. Men det er den mange bruker på jakt.

Nyt filmen, naturen og hundearbeidet.

.

Link to comment
Share on other sites

Ja nicket er vel barnslig nok, men det har fulgt meg i 10-15 år no. Wolverine er forresten JERV på engelsk...

Og med mine 47 år og 35 år som både små og storviltjeger har jeg skadeskutt noen ganger ja. Men du vet hva man sier om skadeskyting? Det vi så er forøvrig ikke skadeskyting i mine øyne, haren gikk ingen veier og ble avlivet etter 20-30 sekunder? Ene anda derimot.

Link to comment
Share on other sites

Vel så mye hare har du tydeligvis ikke skutt (eller fugl for den saks skyld) Det er helt tydelig.... Det er slettes ikke uvanlig at både hare og fugl avlives med hendene. Hvis du føler deg støtt av det foreslår jeg at du ikke ser på jaktprogrammer.

 

Vel, har nå håndtert det våpenet noen ganger og har ikke hatt slike "uhell".. Men som "ulvinne" har du sikkert erfaring.

Undrer på - din jakterfaring! Ingen (eller få) jegere skyter viltet, i DENNE situasjonen mer enn nødvndig! Hadde hun skutt mer på den avstanden, hadde haren blitt uspiselig. Her synes jeg hun gjorde rett valg, i å ikke skyte mer og bruke noen få sekunder mer på avlivningen.

Link to comment
Share on other sites

Vel, har nå håndtert det våpenet noen ganger og har ikke hatt slike "uhell".. Men som "ulvinne" har du sikkert erfaring.

 

kom igjen a! Er det noe Jegernorge virkelig trenger så er det unge, flotte kvinner med masser av jaktglede! Det finnes ikke en eneste jævel, hverken jeger eller ikkejeger som gjør alt helt perfekt hver gang i forskjellige situasjoner der avgjørelser må fattes raskt. Å kommentere avstandene det skytes på blir bare ikke riktig. ''Youtube'' deg igjennom en bunke med jaktklipp fra duejakt osv, så vil du se at det kameraet svært ofte får skuddholdene til å virke lenger enn de i realiteten er.

Wolverine betyr forresten jerv.

Link to comment
Share on other sites

Til alle som bare "må" kritisere språkbruk å våpenhåndtering......skjerp dere. Sikker på at disse to jentene ikke er noe dårligere enn dere selv er. Men bare pga at det var jenter, er det liksom lov å "belære" dem ????

Var et skikkelig bra program på alle måter.

Slikt trenger man mere av på tv.

 

Å til disse to herlige jentene...takk for en flott time :D

Link to comment
Share on other sites

Til alle som bare "må" kritisere språkbruk å våpenhåndtering......skjerp dere. Sikker på at disse to jentene ikke er noe dårligere enn dere selv er. Men bare pga at det var jenter, er det liksom lov å "belære" dem ????

Så hvitt jeg vet, har jeg har aldri pekt på andre folk, med lukket våpen og det på 2 - 4 meters avstand! Og det var flere uforsiktige "fomlinger" med våpen der. Så det var ikke bare skuddavstand, vi tenker på. Det er kritikkverdig og bør taes på alvor!

 

Ellers er programmet, veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Skal være den første til å legge meg flat om jeg tar feil. Men mitt inntrykk er at når de skyter på gjessene så er holdet alt for langt. Men det er mulig kameraet lyver. Jeg har selv drevet med litt gåsejakt og man blir ganske overrasket over hvor nært de må være for å ta dem, spesielt overflygere.

 

Når det kommer til våpenhåndtering, så er det på sin plass å kommentere dette, og er da på ingen måte "gulp". Det er jo det viktigste av alt for en jeger. At man i beste sendetid viser en, i beste fall, slurvete håndtering av våpen er kritikkverdig, og det må være lov å påpeke uten at det blir kalt for gulp eller sutring. Det betyr ikke at det er positivt at de viser et program som disse to jegerne.

 

Det har heller ikke noe med kjønn å gjøre, og heller ikke noe med at "jeg er bedre" enn dem. Synes det er veldig sporty og positivt at de har valgt dette livet.

 

Er ikke dette et diskusjonsforum hvor man ytrer sine meninger og ikke nødvendigvis er enige? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Er det noe nytt i verdensmesterjegerskinnhelligklubben? Disse jentene er ute å jakter..vi sitter her inne å kommenterer. Skulle tro de fleste her er ufeilbare yrkesjegere med tanke på enkelte uttalelser og måten enkelte klarer å både bedømme hold og skuddvinkler gjennom et kamera som er plassert et stykke unna skytter er helt fantastisk...

 

Synes det var et fint program med to livlige jenter med kjeften på rett plass. Våpenbehandlingen var så som så..åpenbart.

Flott at det lages program ifra ekte jakt..var ikke lenge siden det var et flott program med hjortejakt også. :)

 

Enig! Jeg så dette med mine to døtre på 8 og 10 år, og begge satt klistret til skjermen. Den yngste ville ut å skyte rype å ha til middag :lol: . Språkbruken reagerte de på "pappa hun sa banneordet", men da forklarte jeg bare at det er slik de snakker i nordnorge.

I stedet for å bruke tid på grine over alt som var "feil" her inne, så burde samtlige skrevet mail til nrk og oppfordret til flere slike programmer. Jeg kan ikke være den eneste som er lei av Ut i naturen som omhandler ekstremvær og turgåing.

 

PS: holdet er antakelig ikke for langt, en blir lurt vanvittig av kameraet. Jeg har alltid blitt imponert av skyting med rifle på lange hold i jaktfilmer, til de begynte å opplyse holdet, og det jeg trodde var minst 200m var rett over hundre.

Link to comment
Share on other sites

Amen til siste taler. Etter det hjorte jakt programmet som gikk for en stund siden på nrk kastet jeg meg på tastaturet for å rose nrk "ut i naturen" for et fantastisk bra program om hjorte jakt.

Tror det gagner oss mye å være flinke til å si fra når noe er bra.

Håper det kommer mere av dette.

Link to comment
Share on other sites

Våpen og sikkerhet bør være det viktigste jegerprøven skal bidra til...

 

NRK programmet viste to jegere som på det groveste gjentatte ganger ikke evnet å behandle sine våpen innen akseptable rammer for sikkerhet.

 

Våpnene ble gjentatte ganger dreid mot den andre jegeren ( og 360 grader) med mekanismen lukket...om det var skudd i våpenet eller ikke er irrelevant.

 

Hva dreide seg om selve jaktutøvelsen...flere brudd på viltloven også der...

 

Hundearbeidet og naturen var strålende.

 

Som rollemodeller synes jeg NRK bommer helt med å vise disse to såkalte jegerne...og programmet vil skape nye jaktmotstandere.

 

Håper NJFF sentralt og lokal forening kontakter jentene og tilbyr opplæring... slik det er nå er det bare flaks hvis de ikke skyter hverandre eller andre jegere/folk.

 

Kanskje det som er mest skremmende er at jeg tror jegerprøvekursene og opplæringen pt er så dårlig at det vi så i programmet er vanlig...her må NJFF gjøre en innsats ...dette er for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som tenker på at jentene kanskje ble litt "satt ut" av å ha kamera pekende på seg hele tiden, og dermed ikke var helt seg selv. Ikke alle som er vant til slikt.

Synes det står stor respekt av at de i hele tatt gikk med på å la seg filme under jakt. Spesielt med tanke på at de helt sikkert var klar over mengden bedrevitere og verdensmestere som kom til og kritisere i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg seriøst det bør være nok med kritikk av av jentene og programmet. Hva er det du vil ha på tv da grevlingen, mer med Hoffern? Hvilke brudd på viltloven registrerte du da?

Går det virkelig ikke an å se et jordnært ekte jaktprogram uten å lete med lys og lykte etter feil, eller å opptre som lovens lange internettarm i hver minste sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

 

Hva dreide seg om selve jaktutøvelsen...flere brudd på viltloven også der...

 

Kanskje det som er mest skremmende er at jeg tror jegerprøvekursene og opplæringen pt er så dårlig at det vi så i programmet er vanlig...her må NJFF gjøre en innsats ...dette er for dårlig.

 

Du er flink å hive ut påstander Grevlingen1 .

Har to spørsmål til deg.

Hvor var der brudd på viltloven ???

Mener du at NJFF gjør en dårlig jobb i forbindelse med jegerprøven. Eller er det innholdet i jegerprøven som er for dårlig?????

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det så problematisk om noen uttaler seg kritisk til enkelte ting ved dette programmet? De fleste sier jo at de likte programmet, men ikke våpenhåndtering. Husk på at disse jentene er glade i medieoppmerksomhet og ønsker eksponering. Da bør det være greit at atferd og væremåte debatteres på et internettforum.

Link to comment
Share on other sites

Ser forferdelig dårlig ut. En umoden jente, fyrer av tre (?) hagleskudd mot hvit hare på kloss hold. Mulig bare fem meter. Presterer å skadeskyte. Slenger fra seg haglen i steinrøysa og går frem for å slå stakkaren i hjel.

Ikke særlig proffesjonelt.

Alt for mange har våpenløyve her til lands.

 

Så du programmet? tre skudd? hun hadde en over og under hagle..og skjøt to skudd. Avlivingen gjorde hun raskt og på akkurat samme måte som de fleste jegere ville gjort!

Link to comment
Share on other sites

Fy f,,, som vanlig når jaktprogram vises på tv ,så sitter enkelte besservisere og gnir seg i hendene etter programet,,HER SKAL VI FAEN FLØTTE MEG KRITISERE!!! Går ikke an at en tv kanal sender noe som har med jakt og gjøre uten at en og anen TOSKEN her inne på forumet skal kritisere .,., SKIFT kanal og se på farmen i stede eller noe anet piss.. Skulle tro at di fleste her inne på kammeret gledet seg over 1 t jaktprogram på tv.. Jentene det her diskuteres om var ikke feilfrie, men hvem f,,, er det da?? Syns di to jentene var helt fornøyelige å se på jeg!

Link to comment
Share on other sites

Kjerringer....

 

og da mener jeg ikke de to friske jentene på TV :!:

Er du med denne kommentaren noe bedre enn de du henvender deg til?

 

Som jeg sa;

Hvorfor er det så problematisk om noen uttaler seg kritisk til enkelte ting ved dette programmet? De fleste sier jo at de likte programmet, men ikke våpenhåndtering. Husk på at disse jentene er glade i medieoppmerksomhet og ønsker eksponering. Da bør det være greit at atferd og væremåte debatteres på et internettforum.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som tenker på at jentene kanskje ble litt "satt ut" av å ha kamera pekende på seg hele tiden, og dermed ikke var helt seg selv. Ikke alle som er vant til slikt.

Synes det står stor respekt av at de i hele tatt gikk med på å la seg filme under jakt. Spesielt med tanke på at de helt sikkert var klar over mengden bedrevitere og verdensmestere som kom til og kritisere i etterkant.

 

 

Her har du et godt poeng. jeg har selv hatt NRK på ryggen i en jaktsituasjon og det var ikke gunstig for jaktutførelsen. det ble ganske forstyrrende, mentalt.

 

Tror også mange kuer her inne glemmer at man har vært kalver en gang.

 

Om man skadeskyter en hare så er det mye mer respektløst å skyte den i filler på kort hold enn å knuse skallen og ta vare på maten!!

 

 

Skulle ønske jeg var like gammel og kunne gjøre slikt!!

 

Glimrende naturglede og tusen takk for en god time

Link to comment
Share on other sites

Fy f,,, som vanlig når jaktprogram vises på tv ,så sitter enkelte besservisere og gnir seg i hendene etter programet,,HER SKAL VI FAEN FLØTTE MEG KRITISERE!!! Går ikke an at en tv kanal sender noe som har med jakt og gjøre uten at en og anen TOSKEN her inne på forumet skal kritisere .,., SKIFT kanal og se på farmen i stede eller noe anet piss.. Skulle tro at di fleste her inne på kammeret gledet seg over 1 t jaktprogram på tv.. Jentene det her diskuteres om var ikke feilfrie, men hvem f,,, er det da?? Syns di to jentene var helt fornøyelige å se på jeg!

 

Det er godt over 20000 registrerte brukere på kammeret, uansett hva man poster om noe som helst så vil det være noen som er negative, sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Fy faen så mange traurige surpeiser som frekventerer dette forumet.

 

Takk NRK for et fint program med realistisk jaktutøvelse. Ikke alt var bra men for pokker, endel av dere leser jo bibelen som fanden selv. Alt skal tydeligvis pirkes i og hakkes på, fra språkbruk og røyking til avliving av hare... Blir bare trist av å lese slikt. Jeg er glad jeg omgir meg med mennesker som er en del rausere enn hvordan noen av dere framstår her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Leste først tråden her om masse banning etc… Så programmet på nettet etterpå. Mye banning? Ehh, javel. Mulig vi ikke så det samme programmet! Det var litt banning, og mer enn jeg banner selv. Reagerte jeg på det? Nei!

Litt uvøren våpenbehandling, ja det skal sies. Men det er unge/flotte jenter som Norge trenger flere av. Ikke bare slike som aldri har vært utenfor fortauet.

 

Kanskje jeg skulle tilby "Ut i naturen" å være med meg på en jakttur… Så får hvertfall en del her inne ikke bare kaffekoppen i halsen, men hele termosen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjerringer....

 

og da mener jeg ikke de to friske jentene på TV :!:

Er du med denne kommentaren noe bedre enn de du henvender deg til?

 

Som jeg sa;

Hvorfor er det så problematisk om noen uttaler seg kritisk til enkelte ting ved dette programmet? De fleste sier jo at de likte programmet, men ikke våpenhåndtering. Husk på at disse jentene er glade i medieoppmerksomhet og ønsker eksponering. Da bør det være greit at atferd og væremåte debatteres på et internettforum.

 

Hadde folk vert fornøyde med å påpeke våpenhåndteringen hadde det vert en ting, fo det må da være lov. Men å skrive bastante uttalelser om avstand og skuddvinkler på noe de har sett på tv, og sure oppstøt om røyking av rullings og et fargerikt språk. Da blir det rett og slett for dumt. Ingen har da for svarte noe med om myndige jenter røyker rullings, sigaretter eller pipe for den saks skyld. Hylekoret må nøye seg med å påpeke det som faktisk kan med sikkerhet sies ut i fra tv bilder, og det var våpenhåndteringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror brorparten av dere som poster har satt caffelatten i halsen og blitt sure? :lol:

 

Skuddhold er umulig å bedømme på film, langt mindre på tv!

Våpenføring. Jeg så ingenting kritikkverdig.

Bannskapen hørte jeg særdeles lite til. Er dere fra bibelbeltet eller noe sånt? :lol:

Røykingen ser jeg ikke problemet med, jeg har selv astma men gir meg nå vel BENG i om folk røyker så lenge de ikke trykker siggen opp i trynet mitt! Hvorfor bryr dere dere om det? Om de røyker er det da deres eget valg?

 

 

 

Det er et av to, enten er dere sure fordi dere ikke har like god tilgang på jakt eller så er dere sofajegere hele gjengen! :D

Link to comment
Share on other sites

Her klare NRK å sende et program (i beste sendetid) som inneholder mine 4 viktigste interesser. Jakt, skyting, natur og pene jenter.

Norges største nettsted for jegere (der jeg forventer at det stort sett er likesinnede) klarer å produsere tre sider om hvor forferdelig det var. Jeg lurer på hvem som egentlig er her inne.

Link to comment
Share on other sites

Mye av grunnen til at det ikke er så mange jaktfilmer/serier på tv ser vi jo grunnen til her nå da!

 

jeg så programmet og syns det var relativt bra, noen ting jeg har å si på noe der, men gidder ikke da jeg ikke var der. holdene? ja dem vet jeg ikke grunnet jeg var ikke der, kun sett på det på tv så for meg så syns jeg det er bra skutt og noen fine jenter som vet hva dem driver med i forhold til mange som har kommentert i tråden her!

 

og det her er egentlig grunnen til at jeg så si ikke poster noe mer på forumet grunnet bare sure oppgulp og besserwissere som mener dem kan alt bedre en de som har drevet med det i 70 år!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror brorparten av dere som poster har satt caffelatten i halsen og blitt sure? :lol:

 

Skuddhold er umulig å bedømme på film, langt mindre på tv!

Våpenføring. Jeg så ingenting kritikkverdig.

Bannskapen hørte jeg særdeles lite til. Er dere fra bibelbeltet eller noe sånt? :lol:

Røykingen ser jeg ikke problemet med, jeg har selv astma men gir meg nå vel BENG i om folk røyker så lenge de ikke trykker siggen opp i trynet mitt! Hvorfor bryr dere dere om det? Om de røyker er det da deres eget valg?

 

 

 

Det er et av to, enten er dere sure fordi dere ikke har like god tilgang på jakt eller så er dere sofajegere hele gjengen! :D

 

 

Se programmet en gang til!

Link to comment
Share on other sites

Så du at jentene hadde ammo i børsene når de gikk? Det så ikke jeg.

Caveat lector: Jeg har ikke sett episoden ennå, dette er basert på beskrivelser her.

 

Det han vil se, er at jentene peker mot andre med våpenet (jeg antar hagla?) lukket. Hvorvidt våpenet er ladd eller ikke har ingenting med saken å gjøre; det gjør man bare ikke. Våpenet skal alltid pekes i trygg retning. For meg er dette en absolutt, ikke minst fordi jeg har vært i situasjoner der mine med-skyttere ikke har hatt kontroll på hvorvidt de hadde ammunisjon i våpenet eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Våpenføring. Jeg så ingenting kritikkverdig.
Se programmet en gang til!

Jeg har sett det to ganger faktisk. Dette er et TVPROGRAM! Redigeringen kan få det til å se ut som hva som helst skjer.

Det er på INGEN måter mulig for oss å vite om de var ladd eller ikke.

 

Snedig hvordan folk skal finne de minste mulig ting å sette fingeren på. Som om ethvert show kan skade oss jegere. Brodern, som jeg har skutt DFS sammen med når vi var yngre visste ikke bakfrem på rifla mi når jeg viste han den til jul. Skulle da folk som aldri har hatt jaktinteresse da skjønne om en minutiøs feil skulle ha noe å si?

 

Om dette er usaklig vet jeg ikke, men de fleste innleggene får meg til å tenke på denne memen.

tumblr_m33y01kNiL1r78gnqo1_500.jpg

 

Etter å ha lest innlegget mitt etter posting, skjønner jeg jo at i god jammerånd må jeg presisere at jeg ikke snakker om våpenføring, men alle andre moralske overlegne ting.

Jeg blir oppgitt av å lese en del innlegg både her og på facebook. Fordelen på facebook er at man kan angripe folk som gjør lite annet enn å sutre over ting de ikke liker...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...