Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

[...]Sannheten er at vi hadde allt vi trengte for å få søkelyset på denne personen, men vi hadde ikke evnen til å sammenfatte de opplysningene som systemt hadde samlet. Der er der man burde se etter hva man kan gjøre, ikke begynne med å foreslå inndragelse av brave borgeres uskyldige gleder.

Nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg ville velge om valget sto mellom "nix mere halvauto" og "staten har full kontroll på hva jeg har kjøpt på apoteket og hagesenteret og dette kombineres med hvilke bøker jeg kjøper på amazon.com og låner på biblioteket". Alternativ 2 scorer hvertfall dårlig på "mer demokrati og åpenhet".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hassel, 60% større sjans, mener du at ca halvparten av drap med skytevåpen i Norge skjer av personer som ikke eier lovlige våpen? Utøya inkludert? Der ble det begått utrolig mange drap med lovlige våpen av våpeneieren. Å vi kan ikke se bort fra utøya heller.

 

Rausheim, personen i scenarioet ditt som roa seg ned mens han låste opp våpenskapet, tror du ikke samme persom ville roet seg ned mens han:

1) må montere sammen sin demonterte AG3 (SKULLE lagres adskilt),

2) åpna den lukka ammopakka man vanligvis bruker kniv eller andre spisse gjenstander for å åpne. Den plasten er seig.

De to tinga tar etter min mening minst like lang tid som å åpne våpenskapet, ta ut hagla og 2 patroner av beltet.

Link to comment
Share on other sites

@Jonah hex - det er en del ting som tyder på at det var lurt å forby håndvåpen i UK i forhold til drap.

Ja, Hassel, det var helt klart lurt å straffe alle de lovlydige borgeren for hva en galing gjorde.

 

For det første er kommisjonens rapport rimelig ullen. Snakker de om å forby ny ervev, inndragingenr, alla halvautor eller bare rifler osv. Vi vet ikke.

Flisespikking. Var ikke ordet de brukte forby?

Jeg syns budskapet var klart nok, de vil ikke at vi skal ha noen halv auto våpen.

 

.50bmg og helauto får vi sivilister klare oss uten. Det kan jeg leve med. Jeg tenkte på innskrenkelser som det hele tiden er forsøk på etter hver"episode". Refererte til Joska over som hadde et relevant inlegg.

Det har kommet mange små innskrenkinger fra 2000 og fram til nå. Det som er felles for dem, er at man sier at de ikke kan omsettes, i form av at ingen får innvilget. I mine øyner så er dette så og si det samme som å "stjele" våpene, da de er redusert til metal skrap uten verdi mere.

De fleste 50 BMG rifler i Norge er vel et skudds våpen som koster fra 20 000 ++++

Og nå kan eierne kun levere dem inn eller deaktivere dem, de får ingen erstattning.

 

Ja, vi kan skytte praktisk med revolvere, bolt og LA rifler, men jeg tviler på at jeg vil fortsette med de våpene. Hvis vi må levere våpene uten kompansasjon, så vil ikke jeg ha råd til å kjøpe mange nye for å fortsette.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å minne om det - drapsstatistikker i Norge er så tallfattige at det er galematias å bruke dem som beslutningsgrunnlag. Det går rett og slett ikke an å komme med noen prediksjoner basert på så små tall. Når det er sagt så går det an å si at det mest sannsynlig vil være få drap i Norge, om så folk flest får anledning til å kjøpe luftvernraketter, CIWS, stridsvogner og jagerfly med full bestykning.

 

Årsaken? Folk flest i Norge er, i motsetning til hva man kan forledes til å tro ved å lese debattsidene i VG, stort sett lovlydige og normale i hodet. Statistikk fra USA (jeg kan finne kildene hvis noen vil ha dem) viser at langt de fleste drapsmenn der enten allerede hadde et langt rulleblad, ofte med voldelig kriminalitet, eller hadde en psykisk lidelse. Det ville være interessant å se hvordan en tilsvarende undersøkelse ville falle ut i Norge, det hevdes ofte at "hvem som helst" kan bli morder når som helst, men jeg har aldri sett noen undersøkelser som viser dette. Det har riktignok vært gjort en der man viste at personer diagnostisert med schizofreni svært sjelden dreper, men det kan vel ha noe å gjøre med at diagnostiserte schizofrenikere gjerne blir passet på litt...

 

Ellers anbefaler jeg å ignorere leserinnlegg på avisenes nettsider om å forby våpen. Mange klikk på disse artiklene gjør bare at redaksjonen fatter interesse, og før man vet ordet av det er saken på forsiden og en artikkel full av faktafeil og desinformasjon fyller midtsidene.

Link to comment
Share on other sites

Ellers anbefaler jeg å ignorere leserinnlegg på avisenes nettsider om å forby våpen. Mange klikk på disse artiklene gjør bare at redaksjonen fatter interesse, og før man vet ordet av det er saken på forsiden og en artikkel full av faktafeil og desinformasjon fyller midtsidene.
Leste innleggene i artiklen fra VG over, og det var tydeligvis mange skyttere der.

 

Men vi får kanskje et slags svar senere i dag i Stortinget.

Link to comment
Share on other sites

@angående engelsk statistikk. En av grunnene til at jeg bruker begreper som: "visstnok" og "så vidt jeg har forstått" er for understreke at jeg ikke har sjekket opp statistikken. Jeg mener allikevel informasjonen er relevant for diskusjonen. Dette fordi omkvedet om at alt ble så mye værre i Australia og UK etter våpenforbud, er en myte jeg tror vi, dvs våpeneiere bør gå grundig igjennom. Statistikk er som kjent den ypperste form for løgn, jfr Samuel Clements. Men når begge parter i en diskusjon bruker samme statistikk bør man sjekke litt mer grundig før man kjøper den informasjonen som passer ens egen ønsketenking rått.

 

Du bør følge ditt eige råd. Å lage nye argument *for* eit forbod basert på statistikk du ikkje har sett noko særleg på men "visstnok" seier det eine og det andre tener ikkje nokon.

 

jeg har før skrevet om det å skille snørr og barter, og det å prøve å forstå motparten. Det jeg tror det egentlig koker ned til, ar at ingen påstår at jegere med halvautovåpen, eller praktiskskytter med AR15 er noen trussel for samfunnet. Det er ikke så mange som tror at vi vil begrense kriminalitet med å forby lovlige våpen (Selv om vi helst håper at det er slike tåpelig ting man driver med på den andre siden.) Men, man ønsker å ramme den legale muligheten for folk med dårlige intensjoner å skaffe seg effektiv redskap på en legal måte. Det handler altså om en ren vurdering av risiko opp mot tilgjengelighet. At vi kan teoriseere oss ihjel med at at terroristen ville ha valgt en annen metode hjelper ikke, når han benyttet seg av en lovlig måte å skaffe seg våpnet til. Det er der hvor jeg tror myndigheten er, og der vi da må kunne argumentere. Og det er altså vviktig å skille mellom kriminalitet og terror, selv om begge deler er ulovlig.

 

Det eg ikkje forstår er at du som skytter er så ivrig på å konstruere nye argument *for* eit forbod basert på vankunne og ting du meiner å ha høyrt/lest eingong. Mitt poeng er at desse personane som sit med makt til å øydelegge hobbyen vår (folkens, 22/7-kommisjonen skil ikkje mellom rifler og pistoler! Kvifor snakkar alle her berre om halvauto jaktvåpen?) må sette seg grundig inn i den kunnskapen som finns. Viss ingen tek på seg oppgåva å plukke forbodsargumenta frå kvarandre på ein sakleg og faktabasert måte kan vi på sikt seie takk og farvel til sporten/hobbyen vår. Å gi dei lillefingeren (halvauto jaktrifler) for å behalde handa kjem vi ingen veg med.

 

Logikken bak dette forslaget er at halvauto-våpen i privat eige utgjer ein så stor risiko at ein må forby dei. Med andre ord, enten er vi som eig desse våpna ikkje skikka til det, eller så er faren for at dei skal komme i hendene på uvedkommande stor. Med dette i tankane kan ein begynne å kikke litt på den kunnskapen som finns og sjå om denne logikken held vatn.

Link to comment
Share on other sites

@Joska

Jeg konstruer ikke argumenter mot halvauto våpen, jeg prøver å forutse de argumentene vi kommer til å møte.

(Jeg eier altså fler halvautovåpen en de fleste av dere har fingre og tær). Om vi bestemmer oss for å innta den behagleige situasjonen at de andre er dumme og tar feil - derfor vil vi vinne. så har vi tapt.

 

@Høggern

Utøya ikke medregnet, men altså drap ellers. men det er ullen statistikk og derfor ikke offentlig. Poenget er at man ikke nødvendigvis har større potenisale for å drep om man eier lovlige våpen, heller mindre...

 

@Jonah Hex

krangler du med meg? Hva er det du tror jeg egentlig skriver?

Jeg påstår ikke at det var lurt å forby håndvåpen i UK, men jeg sier at den andre siden kanskje sitter på tallmatriale som tyder på at det har spart liv, tolket på den måten som passer dem best.

Link to comment
Share on other sites

Om vi bestemmer oss for å innta den behagleige situasjonen at de andre er dumme og tar feil - derfor vil vi vinne. så har vi tapt.

Enig. I tillegg mener jeg at man ikke må bruke argumentasjon som lett kan brukes motsatt veg eller som kan tolkes som en litt rar virkelighetsoppfatning. Feks at "Hv soldatene var ikke egnet til å ha våpen hjemme" kan fort vris til at "jegere og skyttere er heller ikke egnet til å ha våpen hjemme" osv.

Link to comment
Share on other sites

Dersom dere skal delta i den offentlige debatten, så sørg nå for guds skyld for at dere bruker de rette ordene. Dere som snakker om affeksjonsdrap, sjekk disse definisjonene:

 

Affeksjon: hengivenhet, ømhet, kjærlighet

 

Affekt: sinnsbevegelse (sorg, glede, angst, raseri osv.), gjerne sterk og kortvarig

 

 

Jeg vet ikke hvor relevant argumentet er, men en av grunnen til at skytesportern står såpass sterkt i Norge kan også være at det er en av de veldig få idrettene der det er mulig å hevde seg etter at man har passert de noenogtredve. Norges beste pistolskytter fyller faktisk 50 neste år, og han er fortsatt NM-grossist i tillegg til at han hevder seg bra internasjonalt. For de av oss "gamlingene" som ikke spiller golf, er skyting så og si den eneste helårsidretten vi kan drive med som både mosjonister og konkurranseutøvere. Enda en grunn til å bevare skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

@Jonah Hex krangler du med meg? Hva er det du tror jeg egentlig skriver?

Jeg påstår ikke at det var lurt å forby håndvåpen i UK, men jeg sier at den andre siden kanskje sitter på tallmatriale som tyder på at det har spart liv, tolket på den måten som passer dem best.

Nei Hassel, jeg ønsker ikke/prøver ikke å krangel med deg.

Jeg er helt sikker på at vi begge ønsker det samme, dvs. beholde en hobby som vi begge finner glede i og å få beholde våre HA våpen.

 

Men jeg finner ofte dine argumenter og påstander noen ganger litt merkelige, selv om du også har flere gode poeng. Vi to er nok uenige om hvilken vei og argumenter som er best for oss skyttere, men vi jobber for samme sak.

 

Hvis vi gir lillefingeren så er jeg redd de "kapper armen".

Jeg er fustrert over argumenten til våpenmotstanderne og 22 komisjonen, da det som regel er så utrolig feil alt som kommer derifra.

Det er forferdelig at vi må begynne alle debatter med å forklare lover og regler for alle som er mot, skal man ha sterke meninger om noe så burde man sette deg inn i reglene for det det gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fustrert over argumenten til våpenmotstanderne og 22 komisjonen, da det som regel er så utrolig feil alt som kommer derifra.

Nettopp derfor er det viktig at de argumenter vi velger å bruke holder vann.

 

"guns dont kill people" retorikk, "en kjøkkenkniv er farligere enn en halvautomat" eller "hv soldater var dårligere egnet enn skyttere og jegere til å ha våpen" osv er argumenter som kan snus rett mot oss igjen.

Link to comment
Share on other sites

skal man ha sterke meninger om noe så burde man sette deg inn i reglene for det det gjelder.

Å vente at folk ikke skal ha meninger om noe de ikke har peiling på er omtrent like utopisk som å tro at man kan redde verden med et halvauto-forbud. Våpen er et område der følelsene rår, ikke fornuften. Derfor er det viktigere enn noensinne at skytterorganisasjonene profilerer sine "spiselige" medlemmer; altså kvinnene, de unge, og evt. de funksjonshemmede. En gjeng halvgamle gubber som breker om at de ikke utgjør en fare for andre og derfor skal få ha alt mulig rart, får dessverre ikke sympati blant hverken politikere, VG-lesere, eller kaffelattedrikkende bloggere.

 

Sukk. Hvorfor gjorde jeg ikke som eksen ville, jeg kunne sittet på en ranch i New Mexico med FN-forbud... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Der var bomben sluppet. Grete Faremo lover totalforbud mot halvautomatiske våpen i dagens redegjørelse for Stortinget.

Frihet og åpenhet...

 

Ho sa nå ikke det da? Ho sa at våpenlovutvalget og kommisjonen hadde ulike syn og at de skulle "behandle" dette videre.

Link to comment
Share on other sites

Dette er fra Faremos manuskript, jeg vet ikke om den muntlige framleggelsen skilte seg vesentlig:

Kommisjonen anbefaler at halvautomatiske våpen bør forbys. Utvalget som har gjennomgått våpenlovgivningen foreslo ikke et totalforbud mot halvautomatiske våpen. Våpenlovutvalgets utredning har vært på høring. Regjeringen vurderer høringsuttalelsene og kommisjonens forslag. Vi vil komme tilbake til Stortinget med forslag, eventuelt med endringer innenfor eksisterende reguleringer, så raskt som mulig.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/aktuelt/taler_og_artikler/ministeren/taler-og-artikler-av-grete-faremo/2012/justis--og-beredskapsministerens-redegjo.html?id=698070

 

Da er det antagelig stadig oppe i lufta... vi får vente på regjeringens forslag til Stortinget.

Link to comment
Share on other sites

"Regjeringen vil så snart som mulig komme med forslag knyttet til 22. juli-kommisjonens forslag om å forby halvautomatiske våpen, sier Grete Faremo (Ap)." er det som står. Det ville vært umulig for regjeringen å hoppe bukk over noen av punktene i kommisjonens anbefaling. Mitt stalltips er at forslaget vil gå ut på at man fortsetter behandlingen som er startet i utvalget. Her har organisasjonene en påvirkningsjobb å gjøre overfor medier og politikere, for det er de som vil sette tonen for hva som blir gjort videre.

Link to comment
Share on other sites

ska dem vise handlekraft å straffe vanslige borgere, noe som er ganske vanlig for denne regjering.

Kjenner jeg virkelig hater dem, liker strengt tatt ikke å bli tatt for en potensiell massemorder pga jeg har halvautomatisk rifle pistol osv.

Men ser jo det er gjensidig mistilitt!

Link to comment
Share on other sites

Leser overskriften på dagbladet nå om at de skal gjøre halvautomatiske våpen forbudt i Norge. Hva i granskauen er det de tenker på ?

Har politikken i norge synket så lavt at når statsministeren blir satt opp etter veggen for sviktende lederskap så er svaret å innføre forbud som ikke vil hjelpe en dritt og ødelegge for 400 000 lovlydige våpeneiere og gruslegge flere populære skytesporter i landet ?? Hvor er demokratiet og forbundene ?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på denne hekseprosessen mot halvautomatiske våpen, hva med en DA revolver?

Her trenger man jo også kun å dra i avtrekkeren for å løsne nytt skudd.

Hva er den praktiske forskjellen mellom en pistol og en DA revolver i en slik terrorsituasjon?

Med ladeklips omlader en jo ganske så kjapt og i praksis er ikke forskjellen så stor mellom emn singlestack pistol med 7 skudd magasin og en DA revolver med 6 i tønna.

 

Når vi ser hvordan HA "våpen" nå er blitt en sekkepost, kan vi risikere at de reguleringskåte drar denne videre til også og omfatte alle håndvåpen på lik linje med England etter Dunblane?

Link to comment
Share on other sites

Vi som har halvautomagiske rifler har rifler som det er gitt dispensasjon for på godkjenningslisten. Og slik skal det fortsette og være fremover, ikke bit på sludderet som husmorsavisene blåser opp.

Nå får skyttere og jegere ta ansvar og kutte ut alle klikk hos vg/db, disse avisene har jobbet mot skytesport og jakt i mange mange år, og like forbannet tjener disse til overlevelsen på de samme personene.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på denne hekseprosessen mot halvautomatiske våpen, hva med en DA revolver?

Her trenger man jo også kun å dra i avtrekkeren for å løsne nytt skudd.

Hva er den praktiske forskjellen mellom en pistol og en DA revolver i en slik terrorsituasjon?

Med ladeklips omlader en jo ganske så kjapt og i praksis er ikke forskjellen så stor mellom emn singlestack pistol med 7 skudd magasin og en DA revolver med 6 i tønna.

 

Når vi ser hvordan HA "våpen" nå er blitt en sekkepost, kan vi risikere at de reguleringskåte drar denne videre til også og omfatte alle håndvåpen på lik linje med England etter Dunblane?

 

Revolver er Repeter på mine våpenkort. Så hvis HA blir borte så blir det nok en veldig aktiv Revolverklasse i praktisk i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg ikke lenger overskriftene om forbud mot halvautomat lenger på hverken db eller vg. Forhåpentligvis får ikke dette mye oppmerksomhet og den demokratiske prosessen får gå sin gang og kanskje fornuften kan seire over idiotien allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Lysebakken støttet nettopp økt våpenkontroll på direkten, altså irrasjonell frihetsberøvelse. Er det fortsatt noen som tror vi kommer langt med gode faglige argumenter, og rent rulleblad? At SV fremstår som noen hasjrøykende virkelighetsfjærne drømmere for å si det mildt er mindre viktig, de er ikke alene. Problemet ligger ikke i ev. skadepotensiale, grad av farlighet, men overkjøring fra overformynderiet fundamentalt sett. Uten en løsning på fundamentalt nivå, samfunnsånd, er dette tapt. Kjøss meg i ......

Link to comment
Share on other sites

Nå får skyttere og jegere ta ansvar og kutte ut alle klikk hos vg/db, disse avisene har jobbet mot skytesport og jakt i mange mange år, og like forbannet tjener disse til overlevelsen på de samme personene.

 

Dette er veldig viktig! Jo flere som går inn på disse sakene jo mer møl av samme sort vil de spy ut! Antall treff bestemmer nok hvor mye fokus det blir på våpen i forhold til andre saker.

 

Vær så snill å boikott disse avisene!

Link to comment
Share on other sites

Nå får skyttere og jegere ta ansvar og kutte ut alle klikk hos vg/db, disse avisene har jobbet mot skytesport og jakt i mange mange år, og like forbannet tjener disse til overlevelsen på de samme personene.

 

Dette er veldig viktig! Jo flere som går inn på disse sakene jo mer møl av samme sort vil de spy ut! Antall treff bestemmer nok hvor mye fokus det blir på våpen i forhold til andre saker.

 

Vær så snill å boikott disse avisene!

 

Er det fortsatt folk med kritisk sans som leser den dritten? Jeg har sluttet med det for lengst! :-)

Link to comment
Share on other sites

Alt jeg har er også halvauto, med unntak av 2-3 boltrifler og en og annen revolver. Mine to favorittvåpen er halvauto og er grunnlag til å pakke seg hjem til USA om denne galskapen fortsetter.

 

Vi har all grunn til å frykte, for de rødgrønne er alt annet enn rasjonelle. Bare se på miljøfartsgrensene de satte opp, 50km/t på motorvei beregnet på 80-100km/t. Dette var det ikke lovhjemmel for politiet å sørge for at bilistene respekterte dette, så de satte heller en fast fartsgrense på 70km/t. Hva poenget er? De tør ikke innrømme de tar feil i saker og bruker nebb og klør for å vise "handlekraft".

 

Det våpeneiere bør gjøre, som det nevnes, er å skrive brev til sine respektive partier om hva de mener om saken.

En ting er sikkert og visst, stemmer dere på de som sitter i regjering nå, kan dere bare vinke farvel til våpnene deres. Venstresiden er kjent for å ville avvæpne befolkningen.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje vi skal tenke litt, og så skrive litt og så tenke litt en gang til, og eventuelt redigere litt, før man trykker "ok" for å poste innlegg. Diskusjoner om (parti)politikk havner lett ut på viddene og kommer raskt over grensen for hva som er "lov" her inne.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...