Jump to content

Anbefaling fra 22. juli komm. ang halvautomatiske våpen


SjefsElgen

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Klippet fra nettavisen:

Sett i lys av den pågående debatten etter 22.juli-tragedien, politiets dårlige respondstid og beredskapen i Norge, så er dette et godt eksempel på hvilke utfordringer og hva slags kultur vi har internt i politiet, sier han til Nettavisen.

 

Skal hive litt mer bensin på bålet!

 

Litt om kultur i politiet:

http://blogg.bt.no/preik/2012/08/18/uni ... ugelighet/" target="_blank" target="_blank

 

og

 

http://blogg.bt.no/preik/2012/08/18/dir ... -endelikt/" target="_blank" target="_blank

 

Jeg har forslått overfor styret i NOJS tidligere at de skulle gi meg et slikt oppdrag, men er ærlig talt blitt lei av å vente på en tilbakemelding fra dem.

Kom ikke som noe sjokk dette, da de fleste skytter- og våpenorganisasjoner her i landet er stort sett helt ubrukelig for sine medlemmer.

 

Helt konge initiativ, Istmus.

Vi trenger helt klart flere som deg.

Men tar jeg ikke mye feil, kommer du til å bli stanset av ren maktarroganse.

Link to comment
Share on other sites

En ting som bør trekkes frem i denne saken er hvem som IKKE feilet: Helsevesenet. De agerte slik jeg forstår det helt korrekt, de kalte inn alt mannskap umiddelbart og håndterte krisen alt i alt svært bra. Og generelt sett synes jeg brannvesenet også håndterer store hendelser bra, kanskje det er på tide å snu litt på hierarkiet? I dag er det Politiet som står øverst, jeg tror de kunne trenge å gå litt i lære hos de som tydeligvis kan dette med store kriser.

Link to comment
Share on other sites

Norge har fått den politi (og militære) beredskapen politikerene har bedt om og betalt for..

Og hvem instruerer politikerne? Folket. Til syvende og sist er det vi som må ta ansvaret for politikerne vi stemmer frem, og ikke minst betingelsene vi gir de. Å syte over dumme og slemme politikere er den ultimate ansvarsfraskrivelsen. Dette til informasjon.

Link to comment
Share on other sites

8 sider - som jeg ikke har tatt meg tid til å lese.

Helt klart dumt :oops: - når man legger inn et svar i tråden .

 

Trådens overskrift fenger meg - og jeg tror ikke det vil bli noen vesentlige forandringer fra dagens regler.

 

Gjørv & Co. - har selvsagt ikke så god greie på dette med våpen, og når partene møtes - tenker jeg at ting "klarner litt".

 

For ikke lenge siden - ble det litt "paranoide tilstander" på kammeret - vedr. våpenloven.

 

Har det skjedd store forandringer?

Link to comment
Share on other sites

Til syvende og sist er det vi som må ta ansvaret for politikerne vi stemmer frem, og ikke minst betingelsene vi gir de. Å syte over dumme og slemme politikere er den ultimate ansvarsfraskrivelsen. Dette til informasjon.

 

Helt sant, og sålenge norge er en oljedopet velferdsnasjon vill vi aldri få noen kursendring annet enn kortvarige (4 årige) forsøk!

Det hele koker ned til at folk faktisk tror at staten ordner opp og vet best.

Link to comment
Share on other sites

Helt sant, og sålenge norge er en oljedopet velferdsnasjon vill vi aldri få noen kursendring annet enn kortvarige (4 årige) forsøk!

Jepp, jeg ser det som en form for entropisk styringsform, hvis man hele tiden skifter makten vil det hele jevne seg ut til en pseudostabil kurs. Vi har det rett og slett for bra som vi har det til at noen tør å stake ut en klar kurs ut av eden.

 

Det hele koker ned til at folk faktisk tror at staten ordner opp og vet best.

Det er i det minste den enkleste løsningen, ved å skifte kontrollen over til staten slipper vi å ta vanskelige valg selv. Det er derfor vi godtar politikk som "alle" er i mot, feks avgiftspolitikken på alkohol og bensin. Vi liker det ikke men stoler på at staten gjør det som er til vårt eget beste. Ikke at jeg er noen stor motstander av velferdsstaten, men det må være nok en eller annen gang.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg ikke hatt taushetsplikt - kunne jeg sjokkert mange av dere.

Garantert mange med taushetsplikt som kunne fortalt sjokkerende ting (ikke sikkert alle blir sjokkert heller). Men hva er konsekvensen av brudd på taushetsplikten? Om samvittigheten sier det man vet må ut, å man fortsatt holder tett, er det vel pga bekvemmelighets hensyn? (straff, tap av stilling, osv er vel mulige utfall om man bryter taushetsplikt)

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske at bak politikerne sitter det en tungrodd materie av byråkrater, fast ansatte og rådgivere.

Dette er "De grå Eminenser" som man uhyre sjelden ser eller hører noe til, men som har stor innflytelse på gjennomføringen av de politiske vedtak som blir fattet.

 

Trenger jeg å nevne "de unevnelige" i POD?

 

Selv om mange politikere nok kunne tenke seg å forandre både på det ene og det andre, vil de hele tiden møte korreksjoner, innsigelser, og henvisninger til budsjett og gud hvet hva fra disse byråkratene.

Derfor ser vi vel ikke de store omveltningene selv om vi skifter regjering?

 

Når en person som Killengren som over 11 år tydeligvis har designet og gjennomført dagens politikorps slipper unna uten ripe i lakken, sier det litt om hvordan det politiske (og byråkratiske) Norge fungerer.

 

Premien til disse "livets nest beste menn" for å sitere Nordahl Grieg, er tydeligvis en lukrativ byråkratstilling som spesialrådgiver.

Go figure!

Link to comment
Share on other sites

Norge har fått den politi (og militære) beredskapen politikerene har bedt om og betalt for..

Og hvem instruerer politikerne? Folket. Til syvende og sist er det vi som må ta ansvaret for politikerne vi stemmer frem, og ikke minst betingelsene vi gir de. Å syte over dumme og slemme politikere er den ultimate ansvarsfraskrivelsen. Dette til informasjon.

Så det er vår egen feil at beredskapen i landet er på det nivået den er?

Da er det vel vår egen feil at politikerene bruker skattepengene på alt annet enn egen infrastruktur?

 

Det er folket som instruerer politikerene....hallo, hvor naiv går det an å bli!?

Link to comment
Share on other sites

Vel..

De har ikke feil i det de sier.. med unntak av at vi ikke instruerer annet enn at vi velger politikere.

Spørsmålet om hvorvidt det blir endringer om vi velger andre, det er vel mer åpent..

 

Politikere virker å være en litt egen rase som i mange tilfeller reagerer likt når noe har skjedd, og påstår seg å være proaktive mens de egentlig er reaktive.

Forskjellige verdigrunnlag endrer ikke nødvendigvis på handlingsmønsteret... ikke stort ihvertfall er jeg redd for..

Link to comment
Share on other sites

Velge politikere ???

 

Som et eksempel kan vi nevne valget i 2001 da Venstre kom inn med 2 mandater på Stortinget, noen en må få kalle en marginal representasjon.

 

Alikevel endte de opp med tre statsråder i Bondevik II regjeringen.

Gjenspeiler dette den makten velgerne ga Venstre gjennom stemmeseddelen?

 

Vi stemmer, men velger vi?

Link to comment
Share on other sites

[...]Så det er vår egen feil at beredskapen i landet er på det nivået den er?[...]

Ja, hvem andre vil du skylde på?

[...]Da er det vel vår egen feil at politikerene bruker skattepengene på alt annet enn egen infrastruktur?[...]

Nettop, det er begrenset med skattepenger men ingen som helst begrensning i ting de kan brukes på. Da blir det til at det går mest penger til det "de" tror folk flest vil/må/bør ha. Alle vil ha god beredskap, ett godt helsevesen, gode skoler med dyktige lærere, godt utbygd infrastruktur, ett rikt kulturtilbud og pent vær hele sommerferien. Men det er ikke sikkert alle vil ha flere helikoptere til politiet om det betyr at sykepleierene må ned i lønn eller flere seilingstimer til fregattene våre om det betyr 5 år lenger ventetid før ferga blir byttet ut med tunnel. Eller flere kilometer 4-feltsvei i Vestfold før skipstunnel på Stad, eller tog til Tromsø...

 

Så da blir det som musikken på radioen: det blir mest av det som færrest folk missliker.

Link to comment
Share on other sites

Velge politikere ???

 

Som et eksempel kan vi nevne valget i 2001 da Venstre kom inn med 2 mandater på Stortinget, noen en må få kalle en marginal representasjon.

 

Alikevel endte de opp med tre statsråder i Bondevik II regjeringen.

Gjenspeiler dette den makten velgerne ga Venstre gjennom stemmeseddelen?

 

Vi stemmer, men velger vi?

 

 

Etter min mening er dette en av de store feilene med det norske systemet; vi velger ikke statsminister og regjering. Det burde være et helt ufravikelig krav at regjeringen bestod av innvalgte stortingsrepresentanter.

 

Når feks en tidligere justisminister ikke en gang var medlem i det partiet hun representerte før om morgenen på vei til første statsråd kan en jo lure på hvorfor en skal stemme..

 

Litt snodig da, når folk som bor i feks Kristiansund forteller at "jeg stemmer på Siv Jensen/Jens Stoltenberg/Erna Solberg"..

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng Chief!

 

Som et apropos kan vi se på nyhetene i dag hvor Aaserud (som har ansvaret for at regjeringskvartalet ikke var sikret) proklamerer at hun har full tillit til Killengren (som har ansvaret for den sørgelige tilstanden i politiet).

 

Jeg er redd vi har en lang vei å gå før borgerne via sine stemmesedler har den minste antydning til politisk påvirkning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nettop, det er begrenset med skattepenger men ingen som helst begrensning i ting de kan brukes på. Da blir det til at det går mest penger til det "de" tror folk flest vil/må/bør ha. Alle vil ha god beredskap, ett godt helsevesen, gode skoler med dyktige lærere, godt utbygd infrastruktur, ett rikt kulturtilbud og pent vær hele sommerferien. Men det er ikke sikkert alle vil ha flere helikoptere til politiet om det betyr at sykepleierene må ned i lønn eller flere seilingstimer til fregattene våre om det betyr 5 år lenger ventetid før ferga blir byttet ut med tunnel. Eller flere kilometer 4-feltsvei i Vestfold før skipstunnel på Stad, eller tog til Tromsø...

For ikke å snakke om en sexy opera, lassevis med hjelp til terroristgrupper i midtøsten, asyl og fri rettshjelp til krigsherrer fra midtøsten, et helsikes tunggrodd byråkrati, omlegginger i skolevesenet før man er skikkelig ferdig med forrige omlegging, NAV-hjelp til hele europas befolkning samt ekstra støtte til halve EU...

 

Dra huet ut av ræva, ingen av de tingene du nevnte skjer, de tingene jeg nevnte skjer. Sykepleierne kan knapt gå mer ned i lønn, fregattene våre ligger og er fancy flytebrygger, flerfoldige bruer og tunneller de siste årene er så godt som fullstendig privatfinansiert (bom og næringsliv), og vi har vel bygd ut like mye høystandardvei de siste fem årene som svenskene gjør på fire måneder.

 

Edit: For ikke å snakke om at "budsjettet til politiet har økt og økt", og i sommer var det i perioder én enkelt stakkars politibetjent på vakt i hele Sogn og Fjordane.

Link to comment
Share on other sites

Da må du ikke glemme at det er lassevis av mennesker i Norge som gjærne vil ha ny opera, som vil ha flere asylinnvandrere, som vil ha mer penger til U-hjelp (eller terroriststøtte eller diktatorhjelp eller hva nå du kjenner det best som) og som tror at skoleværket faktisk blir bedre med den nye reformen. Hadde en av de større partiene trodd de kunne vinne valget på "ett kjempeløft for forsvaret" hadde kampanjen vært i gang innen lunch på tirsdag, grunnen til at det ikke skjer er at folk flest bare er sånn måtelig interesert i det, de er minst like interesert i barnehagedekning, sykkelstier, forbud mot vannscooter og helsekøer.

Link to comment
Share on other sites

Da må du ikke glemme at det er lassevis av mennesker i Norge som gjærne vil ha ny opera, som vil ha flere asylinnvandrere, som vil ha mer penger til U-hjelp (eller terroriststøtte eller diktatorhjelp eller hva nå du kjenner det best som) og som tror at skoleværket faktisk blir bedre med den nye reformen.
Tilfeldigvis mange av de samme menneskene som vil ha navnet sitt på en reform eller en sexy jobb i FN.
Hadde en av de større partiene trodd de kunne vinne valget på "ett kjempeløft for forsvaret" hadde kampanjen vært i gang innen lunch på tirsdag,
Her er vi hysterisk enige, når det gjelder å vinne valg og grabbe til seg makt er de raske.
grunnen til at det ikke skjer er at folk flest bare er sånn måtelig interesert i det, de er minst like interesert i barnehagedekning, sykkelstier, forbud mot vannscooter og helsekøer.
Og av disse har vi bare forbud mot vannscooter og helsekøer. Det andre koster jo penger som er bedre investert i egoboosting og maktgrafsing.

 

20mm'en har fryktelig rett...

 

Fryktelig offtopic edit ang. u-hjelp:

 

Selv om man ser bort fra at en uhyggelig del av pengene går til korrupsjon, er uhjelpen i dag fryktelig feilslått. Man pøser på med midler for overlevelse (mat og medisiner) men har ingen tanke for hverken sikkerhet eller sysselsetting etter at folk har blitt arbeidsføre. Resultatet er flere deltagere i "plyndre for å leve"-ruletten, med altfor mange våpen i omløp. Det er synd å si det, og ikke helt innenfor forumreglene, men for å ordne opp i den smørja som enkelte u-land er i må man sende inn sterke menn med farlige stålrør. Uten dette blir veldig mye av u-hjelpen "se på meg, jeg gir fattige barn mat, kan jeg få jobbe med kul tittel og privatsjåfør?"...

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, dessverre er jeg redd jeg har rett.

 

Men skal fortelle dere litt om 20mm cannon's ferie.

 

1. August, kom jeg til et land i midt Europa som heter Sveits.

 

Kjørte inn i en liten småby, og prøvde å finne meg et hotellrom til meg og familien.

Da jeg gikk ut av bilen, smalt det noe inni helvete oppe i åssiden.

Og ikke bare en gang, men en rekke ganger.

"Hva i helvete var det?" tenkte jeg.

Skulle tro man var havnet på østfronten i 1943.

Det var salver på garantert flere hundre kilo som gikk av.

Og mengder med fyrverkeri.

Det viste seg å være nasjonaldag der.

Jøsses, privatpersoner som fyrte av litt.

 

Etter litt om og men fikk jeg hotellrom, og fikk vite at det skulle være en stor fest i nabobygden.

20mm og familien dit.

20 000 mennesker. Pinneraketter. God drikke, god mat. Dans. Band som spilte.

Et helsikens liv.

Ingen slosskamper. 2 politifolk som overvar det hele.

Pinnerakettene ble sendt opp i luften, istedet for vannrett inn blandt folk.

Ingen arresterte. Og et offentlig fyrverkeri som varte i nesten 2 timer.

Hva har dette med saken å gjøre?

Jo, det var helt tydlig at dette folkeslaget var vant til å ta ansvar for sine handlinger, og oppførte seg der etter.

 

I Norge er det bare ett parti som kan styre denne nasjonen, og det er Arbeiderpartiet.

Hvorfor?

Fordi de har plassert alle "sine" i alle viktige posisjoner rundt om i byråkratiet, og i alle viktige stillinger i samfunnet. Sine venner og de politisk korrekte.

Hvis vi skulle få en annen regjering, vil den bli veltet, da disse maktpersonene kommer til å legge ut snubletråder for en annen regjering enn AP.

 

Så glem det gutter, stikk heller herfra mens dere kan, for slaget er antakelig tapt uansett.

Det så vi jo bare når den nye våpenforskriften ble vedtatt for noen år siden.

På toppen av alt, så har vi en rekke organisasjoner som skal tale vår sak, men som egentlig driter i deg som enkelt-medlem.

Link to comment
Share on other sites

Det sies her at vi kan bare stemme inn andre folk ved valg. Kan vi det?

 

"Systemet" fungerer slik at i alle partiene er det i hvert fylke "nominasjons"-møter, Der møter partiets topper i fylket, og en håndfull frelste tilhengere av partiet. Det kommer en nominasjonskomite som på forhånd har gjort opp seg i mellom og med partiledelsen hvem som skal nomineres. Av og til blir det en "kampvortering" om den usikre tredejplassen (eller hva det nå er) på lista, fordi ledelsen ikke har tilgodesett en eller annen utkant.

 

Ved Stortingsvalget går du inn i et lite avlukke der det er lagt ut lister fra de forskjellige partiene. Du har en liten mulighet for å påvirke personvalget ved å føre opp "slengere", gi en du liker en ekstra stemme, eller stryke noen. Denne muligheten har de fleste partiene elimelert ved å "kumulere" sine topper, dvs at de føres opp to ganger på listen, og således får to personstemmer for hver stemme partiet får. De som har vært så "frekke" at de ikke har akseptert partiledelsens valg får derved i høyden litt innflytelse på hvor på resultatlisten de som blir valgt står, det er visst litt presitsje om man er representant nr 1 eller 4 for sitt parti.

 

Den innflytelse vi velgere, stemmekveget, har er altså redusert til å velge hvilke partier som kommer inn, og hvor mange de kommer inn med. Vi har tilnærmet null innflytelse på hvem som kommer inn. Dette kalles "det representative demokrati".

 

For en del år siden var det en redaktør i en lokalavis som til et kommunevalg hadde "kurset" en del av bydgas kvinner i hvordan de kunne ha innflytelse på personvalgene. Resulutatet var, sjokk over alle sjokk, det ble rent kvinneflertall i kommunestyret, og altså aldeles ikke de herrene som partiledelsene hadde ført opp. Slik kunne man selvfølgelig ikke ha det, og i dag er denne muligheten langt på vei stengt gjennom "passende" lovendringer 8)

 

Partiledelsene vet best! :lol:

Link to comment
Share on other sites

[...]Tilfeldigvis mange av de samme menneskene som vil ha navnet sitt på en reform eller en sexy jobb i FN.[...]

Nei, ikke de. Dette er helt vanlige mennesker. De står forran deg i køen på Rimi og skal ha pils og kyllingfilet og kneipbrød og dagbla og de har både har stemmerett og har tenkt å bruke den. Ikke er de dumme heller, de er bare ikke enige med deg.

Link to comment
Share on other sites

Den innflytelse vi velgere, stemmekveget, har er altså redusert til å velge hvilke partier som kommer inn, og hvor mange de kommer inn med. Vi har tilnærmet null innflytelse på hvem som kommer inn. Dette kalles "det representative demokrati".

Ja men om ingen stemmer på et parti, så har man vel fjernet det partiets muligheter til å få inn representanter valgt inn....

(utjevningsmandater er jo litt uforutsigbart da...)

Men stortsett er det de partiene som har fått flest stemmer som får makta.

Link to comment
Share on other sites

[...]Tilfeldigvis mange av de samme menneskene som vil ha navnet sitt på en reform eller en sexy jobb i FN.[...]

Nei, ikke de. Dette er helt vanlige mennesker. De står forran deg i køen på Rimi og skal ha pils og kyllingfilet og kneipbrød og dagbla og de har både har stemmerett og har tenkt å bruke den. Ikke er de dumme heller, de er bare ikke enige med deg.

Om noen i fullt alvor mener at de siste skolereformene, helsereformene og budsjettøkningene til politiet faktisk har gjort ting bedre, skal det særdeles lite til for at jeg kaller dem nettopp dumme.

 

Dette blir for OT, skal det dras videre får vi dra det på PM.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tillatelse til å sitere forfatteren pr telefon i dag, samt å bruke det der jeg ville.

Kronikk i Bergens Tidende 18.08.12

Av Morten Strøksnes

 

Politidirektøren gikk av for handlinger hans nære venn Jens Stoltenberg må ha kjent til i ett år, uten å reagere. Kan statsministeren da bli sittende?

Tidlig på ettermiddagen den 23. juli i fjor opplevde jeg noe merkelig i Oslo. Sammen med venner satt jeg utenfor baren Internasjonalen på Youngstorget. Vinduene på utestedet var blåst inn, og det lå ennå skrot fra terrorbomben overalt på plassen. Likevel var det mye mer folk enn under vanlige omstendigheter.

Da en gruppe politifolk kom gående forbi på rekke, reiste nesten alle gjestene seg og applauderte. Det var en spontan, håpefull applaus som uttrykte behovet for helter i en verden som plutselig fremsto som splintret, kaotisk og utrygg.

Jeg klappet ikke i hendene. For det var allerede åpenbart at politiet hadde dummet seg ut i alle ledd. Først denne uken ble det offisielt. Bomben som gikk av mandag, da 22/7-kommisjonens rapport ble lagt frem, har dermed hatt norgeshistoriens lengste lunte.

Det de fleste, inkludert våre politiske ledere, trengte noen timer eller dager for å se, truer plutselig med å velte mektige byråkrater og ministere. Statsminister Stoltenberg har gått fra å være helt til å bli en syndebukk. Han kunne redusert omfanget av katastrofen om han hadde lyttet til klare anbefalinger som hadde hopet seg opp gjennom mange år.

22. juli-kommisjonen slår fast: Politiets udugelighet handler ikke om feige enkeltindivider, tabber eller mange uheldige forhold oppå hverandre.

Det handler om noe større.

Når en ukultur får leve lenge nok, gror den seg fast og blir en mentalitet. Og en mentalitet er svært vanskelig å endre, i hvert fall av folk som deler den. At dette er et problem, så man tydelig da politiets egen rapport (Sønderland-rapporten) ble lagt frem. Den var en ren hvitvasking og en hån mot de berørte – altså oss alle. Spesialenheten for politisaker burde vært omdøpt til «Politiets særskilte frikjenningsorgan».

Hvor dypt mentaliteten stikker vises klart i rapporten til 22/7-kommisjonen. Djevelen ligger i detaljene. Rapporten slår for eksempel fast at politidirektør Øystein Mæland, i likhet med den operative ledelsen, visste at det bare var én gjerningsmann på Utøya. Teorien om flere gjerningsmenn ble lansert i etterkant av Mæland selv. Han har med andre ord drevet en aktiv kampanje for å spre desinformasjon.

 

Mæland gikk av torsdag kveld fordi hans egne lusne handlinger tvang frem beslutningen. Selv om han har opptrådt sterkt kritikkverdig, vil hans frivillige avgang få mange til bruke ord som «integritet» og «ansvarsbevisst» – slik at han ender opp i en enda viktigere og bedre lønnet stilling i staten. Lederklassen i dypstaten tar godt vare på hverandre.

Svært mange politifolk har visst at Mæland snakket usant. Ingen av dem har stått frem og sagt sannheten. Heller ikke den på TV gråtende politimesteren fra Buskerud, Sissel Hammer. Hun syntes oppriktig synd på seg selv.

I flere år har jeg samlet på artikler og annen informasjon rundt utviklingen innen politivesenet. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Det handler om anmeldelser som blir henlagt, bortlagt, foreldet og dumpet langt til havs, kan det virke som.

Det handler om at politiet løslater fanger for å gå ut i streik. Om voldtekter og grov vold som likevel ikke blir etterforsket (innbrudd og tyveri: glem det). Om Politiets Fellesforbund og lederen Arne Johannesen, mannen som har gjort klaging til en form for toppidrett.

Han ”raser” uten opphold mot manglende bevilgninger og dårlige lønnsvilkår, enda politiet har fått enorme budsjettøkninger de siste årene. Nesten alt går til lønn og administrasjon. Oppklaringsprosenten (8,9 prosent i Oslo i perioden 2006-2010) synker til tross for enorme budsjettøkninger og færre saker.

Dessverre er ikke det norske politiet korrupt, som i mange andre land. Dermed kan man heller ikke stikke til dem et par tusenlapper for å få en sak etterforsket. Selv ikke denne muligheten eksisterer.

De siste månedene har jeg sett politiets inkompetanse i praksis og på nært hold. Jeg leier et kontor nede ved Akerselva. Hver gang jeg går ut døren blir jeg spurt gjentatte ganger om jeg vil kjøpe dop. Vestafrikanske bander driver butikken. De spør alle de møter, fra gravide mødre til tenåringer.

Hvorfor blir de aldri tatt? Alt politiet hadde trengt å gjøre er å kle seg i sivil. I andre land ville politiet rensket opp umiddelbart, om et ellers godt nabolag ble invadert av kriminelle som utførte sine lovbrudd fullstendig åpenlyst. I stedet velger mange å flytte fra strøket.

Lar politiet bandene holde på, slik at de kan peke på all den alvorlige kriminaliteten i Oslo, og slik kreve mer ”ressurser” fra politikerne?

Allerede noen dager etter 22. juli gikk Politiets Fellesforbund ut og fremmet krav om kompensasjon for ekstraarbeid i forbindelse med terroraksjonen. Arne Johannesen mente politiet kunne nekte å møte neste gang en lignende nasjonal katastrofe skjedde, om man ikke fikk en skikkelig avtale, altså mer penger.

Da Aps partisekretær Raymond Johansen kritiserte denne holdningen fikk han høre at han gikk ”til angrep på 22. juli-heltene”.

Heltene!

Problemene innen politiet er på et dypere plan de samme som rir sykehus, utdanningsinstitusjoner, Nav og store deler av det offentlige. Det handler om mentaliteten som statsminister Stoltenberg har drevet frem, som forkjemper for styringsformen New Public Management.

Overalt hvor den er innført har det resultert i ansvarsfraskrivelse, detaljstyring, skjemavelde, hemmeligholdelse, konsulentvelde, minkende effektivitet, økte kostnader, og stadige ”reformer” drevet frem av ledere som har null faglig erfaring innenfor feltet det er snakk om. De kan bare lede, men til gjengjeld kan de lede hva som helst.

Mæland kom typisk nok rett fra det kaotiske pengesluket som heter Oslo universitetssykehus.

Vi må komme oss over 22. juli uten helter, bortsett fra sivilistene som handlet på instinkt da skytingen startet på Utøya.

Link to comment
Share on other sites

At bæretillatelse i utgangspunktet varer livet ut er vel strengt tatt en litt naivt å tro er en god løsning.

Først og fremst, bæretillatelse er noe helt annet som vanlige folk IKKE får. Det er viktig å ikke kalle det bære tillatelse da det gir inntrykk av at vi kan fly rundt med våpen på innerlomma.

 

Dernest: Hva er problemet så lenge en er skikket til å eie våpen? Blir jeg mindre skikket om jeg ikke bruker det? Blir våpenet mindre MITT av å ikke bruke det? Hvis jeg kjøper noe for mine egne penger, er det da ikke min eiendel? Skal man kunne fratas eiendeler (eller retten til å eie de) uten at man har gjort noe som viser at man ikke er skikket?

 

Joda, man kan si at du ikke har behov for noe du ikke bruker, men da definerer DU hva MINE behov er. For meg er våpen jeg har brukt i mange år, stellet med, bygd om og tunet til eget ønske en personlig gjenstand. Det er noe jeg har investert mye tid og penger i og som er verdt mye mer for meg (om enn kun av sentimentale grunner) enn salgsverdien reflekterer. Det øyeblikket de slutter å ha slik verdi for meg selger jeg de selv (mauseren gikk ut senest denne uka).

 

Om noen skulle dokumentere at slike affeksjonsvåpen representerer et reelt problem skal (og må) jeg forholde meg til det, men ikke før.

Ved bæretilatelse tror jeg alle her skjønner hva det siktes til. Jeg vet ikke om noen som faktisk har lov til å bære skytevåpen synlig eller skjult annet enn politiet så det bør være innlysende hva som menes.

Hva som er problemet med å eie våpen så lenge man er skikket til det? Vet ikke. Ingen?

Mitt poeng var at så lenge man er snill gutt/jente så beholder man våpenet. Skulle man tilte over så mister man tillatselsen til å ha våpen i hus. Mitt andre poeng var også at det må i såfall være noen retningslinjer for hva som skulle tilsi at man mister våpenkortene sine, feks at litt bråk på byen ikke fører til at man mister våpenene, kjøre for fort ikke fører til at man mister våpenene osv, men om man raner en bank, ja da sliter man.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skulle ha et "demokratisk" valg så burde man ved stortingsvalg, ha EN liste pr. parti. for hele landet.

1 liste for landet, ikke 1 pr. fylke.

Så kan partiene velge hvem de vil ha hvor på den. Så kan vi få ha person stemmer etterpå.

 

Og en stemme skal telle en, ikke slik som i dag!

Link to comment
Share on other sites

Leste noen lederen i Dagbladet på søndag?

 

Lederskribenten mente absolutt at halvautomatiske våpen måtte forbys og at dette var en god måte å redusere muligheten for en reprise av 22.7.

 

Hvorfor nevne dette.. Fordi når media hiver seg tungt inn så former det "folkemeningen" blant uinvidde og politikere.

 

Det er all grunn til å påpeke gjeldende regelverk og jobbe aktivt med dette.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...