Jump to content

Er bly i viltkjøtt en helserisiko? Ny undersøkelse på gang


villreinjegeren

Recommended Posts

Artig at du kritiserer en undersøkelse og mener at den sikkert er "uvitenskapelig", men kommer selv med et argument basert på at ett spesifikt individ (deg selv) ikke har høye blyverdier. Antar at du heller ikke vet detaljene rundt hvilken metodikk som er benyttet i denne undersøkelsen.

 

Jeg har aldri fått test av blyinnhold ved blodprøve og tror det er ganske uvanlig, men du har kanskje vært bekymret for blyforgiftning?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har aldri fått test av blyinnhold ved blodprøve og tror det er ganske uvanlig, men du har kanskje vært bekymret for blyforgiftning?

 

Etter noen tiår med skyting innendørs med varierende kvalitet på ventilasjonsanlegg så er blyforgiftning en nærliggende tanke. Jeg har også noen tiår med laboratoriearbeid bak meg, og da var det ikke noe å vente på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tatt en "bly" prøve i fjor, denne var rett i underkant av 6 eller 0.6 mikro ett eller annet (5.5 - 5.8 eller 0.55-0.58 tror jeg) Legen anså dette som ufarlig (Norske grenseverdier var vist 10 eller 1.0), jeg anser det for å være litt i overkant etter å ha lest at i USA er det påvist at ting begynner å skje med kroppen fra 5.0 eller 0.50 ett eller annet (kan noen komme med korrekt betegnelse?)

 

Men prøven var en blodprøve,og ikke en hår prøve.

 

Burde man egentlig få tatt en hår prøve?

I såfall hvordan får en ordnet slikt? (og til hvilken pris?).

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, det er ikke de som spiser viltkjøtt og går på jakt som løper en helserisiko. De som spiser sukker (karbohydrater) og mettet fett derimot, og ikke en gang gidder å bevege ræva si utenfor døra. Jeg burde ikke si mere, men av og til lurer jeg på hva faen som er problemet i dette samfunnet vi lever i. For mange byråkrater????? For mye penger??? Har vi det rett og slett for godt???

 

Skulle noe vært forbudt, så burde det være sukker. Det er nok grunnen til de fleste dødsfall i den vestlige verden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, om man ser på hvordan de eldre har det etter aktiv tjeneste i eget hjem. Så kan man da lure på hvorfor man skal stå over gledene i livet. Nei en får satse på at det inntreffer noe uventet underveis når man begynner og nærme seg gammel nok, slik at en blir liggende ute i skogen ett eller annet sted så korpen får seg litt i livet også.

Blir man 60 får man ta hver dag som bonus.

Link to comment
Share on other sites

Ja der fikk du sagt det bly!Det ER for mange godt betalte byråkrater i dette landet,som tydelig har for lite å gjøre!Jobben deres er å sitte på ræva å finne på nye forbud for bl.a jegere,og de har vel aldrig tatt i et våpen selv..Å finne ut om dette er en helserisiko er umulig,og blir like latterlig som å si at å jakte småvilt med blypatroner i hagla er en miljøkatastrofe og forby bly!For de som biter på dette,og tror det er farlig å spise vilt,la det bli frivillig!Jakt med homogene kuler de som vil!Jeg er IKKE blant dem!Og er møkklei å bli fortalt av disse byråkrater hva jeg skal og ikke skal!Nekter å tro at en liten kule på rundt 11gram gjennom lungene på et stort dyr kan være farlig for andre enn dyret..Kanskje de i samme slengen skal forby sukker,alkohol og bil og fly og...

Link to comment
Share on other sites

Mulig vandrehistorie men anyway;

 

I USA var det nokså store mediaoppslag om at bly kunne føre til hjerneskader som igjen kunne føre til kriminell/voldelig adferd(bakgrunnen var at store deler av drikkevannsnettet i større amerikanske byer er med rør med blypakning). En eldre politimann komenterte nokså tørt at hans erfaring var at ved riktig dosering stoppet bly kriminalitet.

Link to comment
Share on other sites

http://www.klif.no/nyheter/dokumenter/b ... 130601.htm

 

Undersøkelser fra Trondheim jeger- og fiskeforenings bane ved Jonsvannet viser at sigevannet og bekken som går gjennom nedslagsfeltet inneholder svært høye blykonsentrasjoner. NIVA har tatt stikkprøver på flere lerduebaner. Måleresultatene viser at det i dag er svært høye verdier i avrenningen fra lerduebaner og at blykonsentrasjonene i mange tilfeller er betydelige. Stikkprøvene avdekket blykonsentrasjoner på 10 - 150 µg/l. Konsentrasjoner over 5 µg/l er klassifisert som tilstandsklasse, meget sterkt forurenset, i følge SFTs kvalitetsnormer for vannkvalitet (Veiledning 97:04).

 

 

så kommer noe snodig fra Jonsvannet;

 

http://www.trondheim.kommune.no/drikkev ... litet2011/ , vannet inneholder bare 0,2µg/l

 

Skyldes vel at avrenning fra denne bekken er svært liten i forhold til Jonsvannet.

Link to comment
Share on other sites

så kommer noe snodig fra Jonsvannet;

 

http://www.trondheim.kommune.no/drikkev ... litet2011/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank , vannet inneholder bare 0,2µg/l

 

Skyldes vel at avrenning fra denne bekken er svært liten i forhold til Jonsvannet.

Ja, mulig det, men hvilke andre tilsig er det til Jonsvannet? Hva om denne bekken likevel står for en betydelig del tilførsel til Jonsvannet? Er ikke overrasket over de lave blyverdiene. Her må man huske på at for å mobilisere flere av tungmetallene av betydning i vann trengs en meget lav pH (dvs. høy surhetsgrad). Reduktive forhold kan også øke mobiliseringen.

Fant en rapport fra FFI om forsøk vedr. aktuelle tungmetaller utført på jordsmonn fra militære skytebaner, som er oversiktlig og informativ. Den er "halv-populistisk", og det kreves ikke særlige kjemikunnskaper for å få med seg innholdet:

http://www.ffi.no/no/Rapporter/10-00696.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ja, mulig det, men hvilke andre tilsig er det til Jonsvannet? Hva om denne bekken likevel står for en betydelig del tilførsel til Jonsvannet? Er ikke overrasket over de lave blyverdiene.

 

Om tilsiget fra denne bekken var "betydelig" burde vel blyverdiene i vannet være høyere, siden det er såpass høye konsentrasjoner i bekkevannet?

 

 

Bly og skytebaner er ihvertfall mer komplekst enn jeg har tenkt igjennom tidligere; det åpenbart at det varierer veldig med de lokale forhold (eks er det presentert undersøkelser fra andre baner som ikke viser bly i avrenningen; mens det ved Jonsvannet tydeligvis er tvert om).

 

Jeg vil tro avrenning fra en skytebane er håndterbart og kan med rette tiltak hindres. Fra en riflebane med normatl kulefang ( tørr jord/sanvoll) har jeg vanskelig for å tro at det er noen avrenning av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Har et problem med dama. Hun har fått med seg forskningen til Arnemo og nekter nå og gi ungene sine elgkjøtt hun får av meg.
Du kan jo henvise henne til "Kritisk tenkning"-tråden under OT i herværende nettsted - da vil hun hvertfall ha litt bakgrunn for å se forskjell mellom fakta og fiksjon, eller mellom påstander og dokumenterte resultater.
Finnes det noe forskning som motsier/motbeviser Arnemo.
I denne tråden er det vist til flere andre undersøkelser, som alle konkluderer med at bly i viltkjøtt ikke på noen måte er noe problem. Kanskje ikke noe "motbevis", men det er da også helt unødvendig. Det er den som framsetter en påstand, som har plikten til å sannsynliggjøre/bevise den påstanden. Kravet til bevis er sterkere, jo mer ytterliggående påstanden er. Når det gjelder Arnemo et al.s beregninger av bly i viltkjøtt, er disse, for enhver med noenlunde gangsyn, basert på en metodikk som ikke på noen måte holder mål.
Link to comment
Share on other sites

Har et problem med dama. Hun har fått med seg forskningen til Arnemo og nekter nå og gi ungene sine elgkjøtt hun får av meg. Finnes det noe forskning som motsier/motbeviser Arnemo. Gi meg gjerne noen lenker. Umulig å diskutere med henne. Jeg må ha forskning å vise til.

 

det er vel forsket ekstremt lite på området men du kan jo skumlese tråden: barn og bly. www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5 ... arn+og+bly

 

ingen fasit, men gode poeng fra kammerets glupinger og ernæringsfysiologen selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg var med og kjørte tipp-bil ute på Nesje fort,sanerte skytebaner der. Den gamle skytebana frå krigen,samt den nye skytebana frå 90 tallet eller deromkring. Sistnevnte hadde de også revet heile skytehuset på,det gamle stod enda :roll:

 

Var et voldsomt fokus på at ingenting skulle falle av bilen,og måtte tippast på ei presenning og skulle derifrå køyrast ut av landet til videre sanering.

Link to comment
Share on other sites

Var et voldsomt fokus på at ingenting skulle falle av bilen,og måtte tippast på ei presenning og skulle derifrå køyrast ut av landet til videre sanering.

 

Hadde det fått ligge i ro i jordsmonnet ville det ikke være noe problem, men når en først begynner å rote borti metallisk bly som har ligget en stund sliter en bort den stabile blyoksiden som har blitt dannet på utsida.

Link to comment
Share on other sites

Ja sånn er det når,etter mitt syn,hysteriet får ta overhånd.

 

Nå er det vel Skifte Eigendom som har ansvaret for å sanere det kystfortet,samt å stenge igjen/mure igjen alle bunkersene der ute(ei skam spør du meg!) for å tilbakeføre eigendommen til enten det private eller kommunen,

men er dette blitt noke som kansje må gjennomførast på alle skytebaner tilslutt rundtom i landet eller?

 

Har ei lokal skytebane der det er 2 fellesfjøser på kvar side,og dyra beiter rundt anlegget og drikk av elva som renn nedenfor 300 meteren,og dette er melkekyr som sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Bakgrunnen for oppdraget er at Mattilsynet har blitt kontaktet av forskere som er bekymret for at blyrester i kjøtt og kjøttprodukter fra hjortevilt felt med blyholdig rifleammunisjon kan være helseskadelig

 

er det arnemo & co som nekter å gi seg...?

Link to comment
Share on other sites

Dette er et eksempel på byråkratenes arbeidmetoder når de har sine kjepphester. Virkeligheten og erfaring teller ikke, en byråkrat med universitetsutdannelse vet alt så mye bedre enn jegerne.

Det er ikke umulig å finne blyfragmenter i et skuddsår, og lager en kjøttdeig av det jegeren kasserer så blir nok blyfragmentene malt opp til så små biter at noe av det kan absorberes på sin vei gjennom tarmen.

Men, dersom det brukes en jaktkule som holder sammen, normal slakte og renskjæringspraksis, og jegermessige fornuftige skudd så er dette et rent teoretisk problem.

Akkurat på dette området så har nok jeg vel så god kompetanse som angjeldende professor, men det er vel ingen i byråkratiet som er interessert i fakta, da blir det nok ingen sak for massemedia som kan bidra til at vedkommende får mer forskningsmidler. Dette er et av de få eksempler på perpetum mobile som faktisk virker.

Ved å fremme en tåpelig påstand skaffes det forskningsmidler til et prosjekt som konkluderer at det er behov for mer forskning, noe som gir mer forskningsmidler for en ny rapport som igjen krever mer forskning. Da er saken i gang, og angjeldende forsker har sikret seg levebrød for flere år frem i tid - på vår bekostning.

Når det ikke er mer midler å hente ut av samfunnet må det bli en konklusjon, for at den ikke skal vise at det hele var en bløff må det anbefales noen tiltak for å retferdiggjøre samfunnets investeringer i prosjektet. Da kommer forbudene rullende fra dumme politikere som lar seg bløffe - eller de må retferdiggjøre at de var dumme nok til å sette i gang undersøkelsen.

Slik er det dette virker, og derfor får vi stadig flere ubegrunnede og tåpelige forbud.

Ikke bare innen jakt og skyting, men overalt i samfunneet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå må det (...) meg bli slutt på dette maset og krisemaksimeringen. VG har nok en gang vekket til livet dyret "criticus katastrofus macsimus" og blåser det opp over hele nettsiden.

 

Bladet jakt sendte tre forsøkspersoner til test.

1. elgjeger (spiser vilt par ganger i uka)

2. average joe (spiser bilt ett par ganger i året)

3. Vegetarianer

 

testene viste at INGEN av disse hadde forhøyet blyverdier, Faktisk så lavt at videre tester ble ansett som bortkastet tid!

Gi ungene viltkjøtt og ta de med på jakt.

Jeg hater denne fordømte krisemaksimeringen som alltid skal skremme folk. Men neste uke er vel isbergsalat å anse som ren blåsyre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overbevist om at grunnen til at dette dukker opp igjen er at det nå jobbes for å få opphevet forbudet mot blyhagl. De som er FOR et forbud vil bruke alle midler for å få folk til å TRO at bly i ammunisjon er et alvorlig helseproblem. Lykkes de med det kan vi skyte en hvit pil etter opphevelse av forbudet.

Link to comment
Share on other sites

http://hjortevilt.no/dette-kjottet-gir- ... cCwV9iPt8E

 

Om dere leser artikkelen, og særlig om dere går inn i kildene for den, vil dere finne ut at helserisikoen sannsyligvis er svært liten for folk flest.

 

Men det skader ikke å skjære godt vekk rundt sårkanalen, og kanskje er det en fordel å benytte kule som gir lite blyavsetning. Uten at jeg er noen ekspert antar jeg at dette er ekvivalent med kulens restvekt...

 

Så kanskje jeg burde bytte til en hardere kule enn Oryx snart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...