Jump to content

Er bly i viltkjøtt en helserisiko? Ny undersøkelse på gang


villreinjegeren

Recommended Posts

  • Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis dere hadde giddet å lese så mye som de første 4 linjene av saken:

Vilt skutt med blyammunisjon har av og til vist seg å inneholde høyere nivåer av bly enn ønskelig. Man vet ikke om det er helsefarlig. Derfor har Vitenskapskomiteen for mattrygghet (VKM) gitt Nasjonalt folkehelseinstitutt i oppdrag å undersøke om inntak av viltkjøtt har sammenheng med blynivåene i blodet.

Så hadde dere sett at det man skal er å finne ut om dette er ett problem. Men det er vel mye morsommere å lalle ivei på noe om pottittland og byråkrater. Savner noen inlegg om kaffelatte og byfolk, men det kommer vel snart :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Vi har relativt lite kunnskap om de generelle nivåene av bly i blod hos personer i Norge", heter det i meldingen på Matportalen.

 

Hvorfor starter de da med jegere? Og hvorfor er det ikke noen referansegruppe, med lik kjønns- og aldersfordeling, av folk som ikke spiser viltkjøtt?

 

Forresten har man en del data på blynivå hos personer i Norge - og ingenting tyder på at jegere har høyere nivå enn andre, snarere tvert i mot. Og de undersøkelsene som er gjort, har vist at man er svært langt under noen som helst faregrense.

 

Undersøkelser av viltspisere i andre land, først og fremst USA, har heller ikke vist noen som helst overeksponering for bly.

 

Men jeg blir ikke forbauset om resultatet av at man finner "noe" bly i blodet til jegere (venteligvis 1/10-del av farenivået) blir at uvitende journalister lager sensasjonsoppslag om at de som spiser viltkjøtt, blir forgiftet. Finansdep. foreslår avgift på blyammo, og DN foreslår forbud. Og INGEN foreslår å gjøre en tilsvarende undersøkelse for ikke-viltspisere.

Link to comment
Share on other sites

Det kan då umuleg vere blodet dei skal sjekke??? Blynivået i blodet vil jo gå rett i veret dersom ein får i seg blyfragment gjennom viltkjøt. Like sikkert som at nivået går raskt ned igjen etter 1-3 dagar, det viser fleire utanlandske og velkjende studiar på emnet, utført på gris. Det avgjerande er vel om ein kan spore forhøga blyverdiar i organ, vev, ledd, muskulatur, hår osb, bly som ikkje blir skilt ut igjen av kroppen.

Link to comment
Share on other sites

En eller annen tullebukk som sikkert aldrig har tatt i et våpen,vil forby bly i kuler til jakt!Derfor min frustrasjon..er lei av dresskledde kontorfolk skal bestemme hva jeg lader mine våpen med!Slik var det med blyhagl og,massevis med skadeskytinger pga av slike bedrevitere..Det er feilen til Nordmenn at vi godtar alt(ikke jeg da)vi må tørre å protestere litt om vi skal få beholde hobbyen vår i det hele tatt!Andre land ville aldrig godtatt slik vås!Å påstå at en liten 180gr Oryx kule som går gjennom en Elg vil gjøre kjøttet farlig å spise er latterlig!Selv i enorme mengder!En ny Svensk undersøkelse viser det samme.

Link to comment
Share on other sites

hei.

ulf qvafort ved totalforsvarets forskningsinstitut har gjennført en mindre undersøkelse av mennesker som dagligt jobber på prosjektilavdelingen på norma precision. Av 10 stykker er 6 jeger. personalet på avdelingengjennomgår undersøkelser for å avdekke bly i blodet to ganger i året. og materialet går tilbake til 2009. Tallene viser att jegerene har i snitt 0,57 umol i blodet mens ikke jegerne har 0,71 umol i blodet. (sitert bladet jakt 2/2012)

 

å stiller da spørsmål er det virkeligt så farligt å spise en bit med bly som går den naturlige veien. Men selvfølgeligg her på berget får dei sikkert andre resultater slik att dei kan forby det meste av bly

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er på tide å finne ut om det virkelig er helseskadelig å svelge litt bly som eventuelt ligger i kjøttdeigen fra viltkjøtt, en gang for alle.

Så en slik undersøkelse ser i alle fall jeg velkommen.

 

 

Btw.

Fin kule Hallgeir. I denne kunne vi nesten ha undersøkt kjøttinnholdet i blyet. :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er reelt, og da snakker jeg ikke om bly men om forskningsteknikk.

 

Skal slike undersøkelser ha noen som helst relevans, må de innkludere referanse grupper. Viss ikke er det kun ett å si, og det er Bestilt, kjøpt og betalt.

 

Forskning som går inn på slikt som dette, er ikke verdt papiret man tørker seg i ræva med, uten at bakgrunnsmaterialet er med.

 

Spørsmålet er ikke om man blir blyforgiftet av å spise vilt kjøtt, men hva er det normale bly nivået hos Nordmenn (og da ikke blod, men ben/hår nivå som forteller om akumuleringen av miljøgifter).

Samtidig bør man teste for alle kjente miljøgifter, slik at disse også kommer med i undersøkelsen.

 

Så kan man trekke ut sær grupper og teste disse, som først da kan vurderes opp mot befolkningen som helhet.

 

Det er tall jeg gjerne vill se, men som av en eller annen grunn virker lite interessant å få frem. Hvorfor det egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke med i denne undersøkelsen, men bildet er mitt forøvrig ei 180 grs Rhino kule som jeg plukket ut av en gnu. har flere kuler liggende som jeg ikke har fotografert

 

Tror denne undersøkelsen er i ferd med å starte i samarbeid med NJFF og mattilsynet, skal egentlig bli interessant å se resultatet når det foreligger, bruker man homogene kuler så er jo problemet med bly borte er det ikke?

 

Myndighetene har sagt at alt bly skal væære vekke innen 2020, så da får vi vel se da

Link to comment
Share on other sites

Det er på tide å finne ut om det virkelig er helseskadelig å svelge litt bly som eventuelt ligger i kjøttdeigen fra viltkjøtt, en gang for alle.

Så en slik undersøkelse ser i alle fall jeg velkommen.

 

 

Btw.

Fin kule Hallgeir. I denne kunne vi nesten ha undersøkt kjøttinnholdet i blyet. :)

 

Slik er Rhinokulene hver gang, ei suveren kule, men prisen er ublu, her er det ikke mye vekttap

mener og husle at den veide 177 grs ekspandert

Link to comment
Share on other sites

I bunn og grunn er den undersøkelsen bare noe vås.

 

Hvor mange år har egentlig blyammo vært brukt på jakt, 150-200 år?

 

Jeg som styrer rundt med både våpen og ammo stort sett hver dag, samt skyter minst 2 ganger i uka og er nok heller ikke nøye med blyrestene på hendene og sånt. Eneste tegn på litt over gjennomsnittet fra den jevne nordmann, er litt misfarging på neglene.

Link to comment
Share on other sites

+1 til vingemuttern´s innlegg!

 

Hva med å få opp kulevekta og ned med hastigheten, da ville ikke varminteffekten på kulene være så stor.

Tror nok våre forfedre ikke fikk så mye bly i seg.

Kula til høyere har mistet 3 grains etter en tur gjennom sandblanda myr,ekspansjonen er det ikke noe å si på.Kaliber 0,535.

 

kule.jpg

Link to comment
Share on other sites

samt skyter minst 2 ganger i uka og er nok heller ikke nøye med blyrestene på hendene og sånt.

Jepp, nå skjønner vi det :wink:

 

Eneste tegn på litt over gjennomsnittet fra den jevne nordmann, er litt misfarging på neglene.

Det er det DU tror... Les deg opp på symptomer på blyforgiftning :idea:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne er fin: "kronisk lavgradig opptak av uorganisk bly fører til hjerneskade bedømt etter nevropsykologiske tester" - nå siterer jeg som fanden leser bibelen, men les linken under.

 

:mrgreen:

 

Blyforgiftning er ikke tull, det er vel dokumentert for de som måtte tvile på det. Med virkning på barn og voksne, konsentrasjoner, forskjellig inntak, alt mulig.

En oppsummering http://snl.no/.sml_artikkel/blyforgiftning

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er blyforgiftning en reell mulighet, Bly tas jo lett opp i kroppen. Vel og merke når det er i andre former enn fast (spesielt som gassform er det lett å få i seg).

 

Derfor forsøker jeg å vaske hendene før jeg tar meg til annsiktet/spiser noe på trening (innendørs), samt passer på at avtrekksvifter er påslått etc.

 

Jeg er mye mer opptatt av den reelle risikoen jeg utsetter meg for angående blyforgiftning på innendørs skytebaner, enn av eventuelle rester av metallisk bly i viltkjøtt. Som forøvrig bør være ett minimum om man har gjort jobben sin (der er det nok reelt å stille spørsmål om alle er like flinke), og det med hva som er god jobb er jeg interesert i å få vite mer om.

D.v.s. hvor mye som bør taes bort rundt skudd hullet etc. Og ikke kvasi forskning som ikke svarer på ett eneste spørsmål, og attpåtil ikke engang bruker metoder som er verd papiret det er trykket på. (Tenker da på fjorårets skremsels propaganda, som vel ikke engang spesifiserte hva slags bly type/r de fant).

Link to comment
Share on other sites

Blyforgiftning gir nok noe mer enn misfarging av neglene.

Vi opplever her på kammeret at mange blir tung å "snakke" med og at de lærer langsomt.

Nå er det ikke sikkert at det skyldes blyforgiftning, og det er ikke sikkert at blyforgiftning kommer gjennom viltkjøtt selv om det stammer fra ammunisjon.

Undersøkelsen i seg selv er ikke bortkastet, men den gir bare en liten bit av totalbildet.

For å trekke en gyldig konklusjon må hele puslespillet legges på plass.

Noen momenter er:

 

Hvordan dannes blyfragmenter i viltet.

Hvordan fordeles blyfragmentene i dyret

Hvordan er størrelsesfodeling på fragmenter fra ulike ammunisjonstyper

Hvilke ammunisjonstyper gir blyfragmenter

Er det kaliberforskjeller

Hvordan løses blyfragmenter under fordøyelesprosessen, og hvordan taes bly opp i kroppen.

Hvordan reagerer kroppen på blyet, hva lagres og hva skilles ut

Hva er normalverdien for personer som ikke driver jakt og skyting

Hva er spredningen av normalverdier.

Er det geografiske forskjeller på normalverdier

Er det kjønnsforskjeller

 

Dette er noen momenter, det finnes flere.

Link to comment
Share on other sites

I norge er det nok mye bly i viltkjøttet.

Det kommer nok av Gjennomsnittsjegeren skal spare penger på kuler, og kjøper følgelig den billigste dritten som finnes, disse kulene avgir alt de har av bly i dyrekroppen, så dette går nok mot blyforbud også, det som da er tragisk er at alle disse som kjøper billig ammo, må begynne å kjøpe noe dyrere ammo, det gjør vel sitt igjen til at de slutter å jakte

Link to comment
Share on other sites

For å trekke en gyldig konklusjon må hele puslespillet legges på plass.

Noen momenter er: - - - - - -

Dette er noen momenter, det finnes flere.

Et moment som må tas med, er hvordan kjøttet blir behandlet, brukt, tilberedt og servert. I hvor stor grad blir blyfragmenter skilt ut i produksjonen/tilberedningen?

 

Jeg bruker alt kjøtt i nærheten av kulehullet til maling. Jeg skjærer kjøttet i tynne skiver, radialt ut fra kulehullet, og skyller kjøttet flere ganger i rikelig med vann, både for å få bort blodrester, og evt. bly. Når jeg er ferdig med å skylle kjøttet, ligger det ofte noen små blyfragmenter på bunnen av baljen.

Link to comment
Share on other sites

Vi får vente i spenning på resultatene.

 

Samtidig kan en jo spørre seg om hva en finner ut ved kun å kontrollere en gruppe mennesker på denne måten.

 

Satt her om dagen og leste på en annen forskningsrapport, som riktignok går på en helt annen problemstilling og et helt annet grunnstoff. I dette tilfellet opptak av kobber hos sau (som er viktig fordi sauen kan få kobberforgiftning, men må også ha en viss mengde kobber). Der var det tatt prøver av flere dyr i samme besetning, flere besetninger i samme område, fra en rekke utvalgte områder i landet. Innenfor samme besetninger fant man variasjoner fra 9-160 mikrogram/gram i en besetning, fra 120-600 i en annen. Begge i samme geografiske region.

 

Relevansen av dette i forhold til blyproblematikken er at det viser hvilke store forskjeller en kan få mellom forholdsvis like organismer, selv om en burde forvente at de to ble utsatt for bortimot like miljøfaktorer.

 

Og dette er noe en må ha med seg når et resultat av en "blymåling av jegere" foreligger.

Link to comment
Share on other sites

@Jibrag: Du har rett i at alle forskningsresultater skal leses med skepsis, og metoden skal vurderes nøye. Tross dette kan jeg ikke se noe negativt ved en ny undersøkelse. Det verste som kan skje er at den ikke tilfører oss noen ny kunnskap. Verre er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tror man skal se dette i ett større perspektiv en bare å måle om man har mye eller lite, dette er sikkert tenkt i en nasjonal sammenheng og vinklet imot kosthold og slike ting

 

Det var mest ment som en oppfordring til viltspisende medlemmer å få bekreftet sitt eget blyinnhold. Men hvis resultatene ble samlet her inne kunne det jo gi en interessant oversikt selv om det ikke ville være vitenskapelig holdbart.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
@Jibrag: Du har rett i at alle forskningsresultater skal leses med skepsis, og metoden skal vurderes nøye. Tross dette kan jeg ikke se noe negativt ved en ny undersøkelse. Det verste som kan skje er at den ikke tilfører oss noen ny kunnskap. Verre er det ikke.

 

Tja, det er jo alltids grupperinger som vet å bruke undersøkelser til å fremme sine egne synspunkter, og klarer å vri resultater til sin fordel. Se f.eks den nylige undersøkelsen "The Global Food Index" hvor Norge ble rangert som nr 3 totalt sett, og som nr 14 ut fra innhold av sporstoffer i maten. Dette ut fra en rangering blant 105 nasjoner. I media har dette blitt fremstilt under overskrifter som "Usunn mat" osv...

 

Så en ting er forskningsresultater, en annen ting er hvordan de blir brukt. Vi må vel bare innse at folk flest ikke leser forskningsresultater, mens journalister leser dem for å finne de mest fengende sakene å skrive om. Og da er det ikke alltid at det er subjektive fremstillinger som ender opp i samfunnsdebatten...

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt dumt når folk prøver å vinkle det til noe negativt at man sjekker ut om noe er farlig, og kommer med råd for hvordan man kan unngå det.

Her er jo et kjempeeksempel, man terper på å bruke litt dyrere ammo samt skjære av rundt sårkanalen. Problem solved.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Kanskje ikke helt det resultatet "Noen" hadde ventet?

 

Hvem er "noen" her?

Det var en god ide å teste, og kjempeflott resultat for alle, da det viser at jegere flest ikke slurver i slaktejobben.

Så får man heller vurdere kildematerialet, hvor vidt de som slurver ville ønsket å melde seg frivillige. Skepsis er grunnpillaren i forskning.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt det resultatet "Noen" hadde ventet?

Hvem er "noen" her?

Det var en god ide å teste, og kjempeflott resultat for alle, - . Skepsis er grunnpillaren i forskning.

Neida, Varj, det var nok de "spøkelsene" som var på hjortejakt i Tingvoll, som trakk ut blyet med en "bly-magnet", et røverkjøp fra siste alternativ-messe! :mrgreen:

 

Hvem "noen" er (i tillegg til kunnskapsløse journalister, som kolporterer det aller meste)? Jeg vil driste meg til å svare - de som bare veier nanogram bly, og som, på tross av at dette er påpekt masse ganger, ikke ser på i hvilken form blyforbindelsene forekommer.

 

De av oss som ikke sov oss gjennom absolutt alle kjemitimene, har påpekt at bly som var tilsatt bensin, hadde legio muligheter til å inngå i forskjellige salter, under de trykk- og temperaturforhold det ble utsatt for i en eksplosjonsmotor. Disse saltene, som ble pustet inn av enhver som befant seg i nærheten av vei eller gate i flere ti-år, hadde mange ganger større mulighet til å gå inn i metabolismen enn metallisk bly, sjøl om dette ble utsatt for magesyre. Derfor vil sannsynligvis enhver ung jeger ha mindre bly i kroppen*/blodet, enn oss middelaldrende, som ufrivillig lagret bly i flere tiår.

 

* Blyforbindelser lagres i fettvev og knokler, og frigis, hvis fettvevet inngår i metabolismen. Derfor kan morsmelk inneholde bly, og stoffet, på den måten, bli overført fra generasjon til generasjon.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ingen tvil om det, all blydiskusjon ift ammunisjon drukner om man sammenligner med galskapen det var med blybensin.

Med god ventilasjon på bane, bortskjæring av kjøtt rett rundt såret istedenfor kjøttdeig, og vasking av hender før mat om man bedriver mye skyting, så tror jeg det er et ikke-problem. Er man veldig redd fungerer selvsagt homogen ammunisjon, men bruker man kvalitetsammunisjon av typen bonded spiller det nok minimal rolle.

Men det er aldri dumt å dokumentere ting likevel, så slipper man gjetting.

Link to comment
Share on other sites

I siste nummer av Shooting and Conservation (magasinet til The British Association for Shooting and Conservation, BASC) er det en artikkel om blyinnhold i mat.

 

Der fremgår bla at EFSA (European Food Safety Authority) har foretatt undersøkelser og det viser seg at poteter har vesentlig større blyinnhold enn viltkjøtt.

Viltkjøtt er faktis nederst på lista som presenteres, med vann fra springen, kornblandinger og poteter på topp.

Verdiene står ikke i oversikten.

 

Artikkelen tar for seg forskningsresultataer som WWT (The Wildfowl and Wetland Trust) har presentert og som ved nærmere ettersyn viste seg å inneholde mye suspekt materiale.

Bla. var såkalt "post mortem" av tusenvis av britiske andefugler foretatt over en 40 års periode, mens blyforbudet kun har vært i effekt de siste 10 årene.

Alikevel presenter WWT resultatene uten å ta hensyn til dette fakta.

 

De politiske partiene i UK har svart på forespørsel fra BASC og ingen av de har forbud av blyammunisjon på sin agenda.

Et tankekors da mengden bly britiske jegere etterlater seg i naturen nok er vesentlig større enn her i Norge, og sannsynligvis fordelt på et vesentlig mindre areal.

 

Det norske "føre var" prinsippet kan i enkelte sammenhenger oppleves noe hysterisk, og uten grunnleggende vitenskapelig eller logisk fundament, særlig i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

tja. kva har egenprodusert ammunisjon med saken og gjere? ein får kaupt ferdigrulla homogene kuler og.

Hjemmeladere er utsatt for bly bla. gjennom støvet fra tomhylser - da det er bly i tennhettene. Veldig lite, men i form av løselige salter.

Man skal være oppmerksom på det, og det er en langt mer sannsynlig blykilde enn viltkjøtt - en annen troverdig og dokumentert blykilde hos skyttere er blydamp fra skyting med eksponert bly i basen. Dette er selvsagt verre innendørs, med dårlig ventilasjon osv..

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt dumt når folk prøver å vinkle det til noe negativt at man sjekker ut om noe er farlig, og kommer med råd for hvordan man kan unngå det.

Her er jo et kjempeeksempel, man terper på å bruke litt dyrere ammo samt skjære av rundt sårkanalen. Problem solved.

 

1. Dette er sjekket ut mange ganger før.

2. Det gjøres ofte på et svært uvitenskapelig grunnlag, slik at "resultatene" fra en slik undersøkelse ofter er akkurat hva man ønsker at den skal være.

3. Som småviltjeger har jeg gomlet blyhagl i snart 4 tiår, uten å ha fohøyede blyverdier (OG aktiv hjemmelader OG skyter inne med openpistol)

 

Slike "undersøkelser" er kjempeeksempler på at man skal være kritiske til slike "undersøkelser"

 

Og så kan vi jo diskutere et direkte relatert eksempel. Forbudet mot blyhagl. Er det basert på gode vitenskapelige undersøkelser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...