Jump to content

Heksejakten på mosjonsskytterne


dufus

Recommended Posts

"Når du ser historier som den om Anders Behring Breivik. Blir du skremt med tanke på andre passive medlemmer i pistolklubber og skytterlag?" sier nrk-journalisten her. Men Breivik var da ikke et passivt medlem? Ut fra det jeg har fått med meg, så var gærningen motivert nok til å tilfredsstille hva det måtte være av absurde aktivitetskrav, og om lovlige våpen ikke var å få tak i, så hadde garantert klart å skaffe seg et ulovlig våpen. Det ulovlige markedet hadde nok dessuten vært langt større enn dagens.

 

Jeg forstår at skytterorganisasjonene er opptatt av å luke ut de "useriøse" som kan skade omdømmet vårt, og at lovverket skal håndheves, uansett hvor irrasjonelt og kontraproduktivt det måtte være. Men jeg vil gjerne se noen tall på hvor mye kriminalitet som utøves av disse farlige "gratispassasjerene". Er det noen som har tallmateriale å vise til her, eller er dette nok en lov basert på føleri og snusfornuft?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror denne tråden kan legges død nå.

Om du så Knut Storberget på Tv i kveld, så skjønner du vel at han er en mann med forståelse for sporten. Og utifra det han sa etter 30 minutters forberedelse viser klart å tydelig at "De" ikke er ute etter å ta "Oss".

Ingen grunn til å frykte, det er tydelig at enkelte journalister kjører et solo-løp mot skytevåpen, men som det kom frem tydelig nå. Har de ikke politisk støtte, og klarte ikke å lage en sensasjon. Trolig derfor de tok saken av plakaten kl. 21. :P

Link to comment
Share on other sites

//Rant mode ON//

 

For det første; jeg skal ikke spørre hva som er irrasjonelt og kontraproduktivt med linken det henvises til, bare henstille om at denslags holdes så langt faenivold separert fra det vi holder på med som det overhodet er mulig å få det!

Denslags koplinger UTGÅR i min bok uansett hva som måtte foreligge av personlige meninger da det ikke er forenlig med idrett og hobby av noe kaliber...

 

For det andre; et visst krav til aktivitet er overhodet ikke absurd men det er derimot den generelle frykten for faktisk å måtte gjøre en viss egeninnsats som for eksempel å dokumentere aktivitet, være seg kort eller lang pang.

Jeg må gjerne beskyldes for å gå "motstandernes" ærend men fakta må jo være at hadde enkelte rutiner vært på plass så hadde ikke de forhindret en døyt av sommerens meget målrettede aksjonering men det hadde redusert peset og syndebukkjakten som har blitt iverksatt fra medias side i ettertid å kunne vise til mer utfyllende prosedyrer.

Det er mye annet som også er absurd uten at man derfor behøver å utbrodere det i 7 lange og 7 brede, men la meg forsøke likevel så får heller mods fjerne hele j%&¤@ tråden om dere måtte føle for:

 

Såkalte "passive" medlemmer som eier våpen men som ikke akkurat er de som renner ned dørene på klubben er som regel ikke noe stort samfunnsmessig problem.

De betaler sin kontigent uten å medføre de store kostnadene i slitasje på anlegg og utstyr og er for mange mindre klubber en del av det inntektsgrunnlaget som holder liv i økonomien, når "tippemidlene" fordeles fra blant annet kommunalt hold er våre organisasjoner de utpregede "taperne" sammenliknet med andre idretter så hver krone kommer godt med til å drive forholdsvis dyre anlegg hva slitasje og forbruksmateriell angår.

Så lenge man opprettholder medlemsskap og har et minimum oppmøte på i henhold til dagens lovverk 4 ganger i året så er man per definisjon mosjonsskytter og har rettigheter og plikter som sådanne.

Dersom dette er så vanskelig å gjennomføre får man selv vurdere om man bør bytte til alternativ hobby som ikke krever så mye innsats, men inntil videre er det ikke noe lovverk som forplikter klubber til å rapportere inn oppmøte så det blir som politimannen sier en tillitssak.

Det er klubbens plikt å rapportere inn til Politiet personer som på en eller annen måte lar sitt medlemsskap opphøre,der slutter klubbens ansvar overfor vedkommende og det er opp til Politiet å ta kontakt med vedkommende for å innhente opplysninger som så legges til grunn for eventuelt å vurdere vedkommendes behov for videre våpeneie.

Dette er i henhold til gjeldende regelverk, de fleste klubber er underlagt NSF som i sin tur er en særorganisasjon under NIF og som sådanne må forholde seg til NIFs regler om allmenn tilgjengelighet og inkluderende virksomhet, noe som i enkelte situasjoner kan vanskeliggjøre en eventuell utestengelsesprosess som ikke er sterkt begrunnet og dokumentert ut fra en eller annen form for "utilbørlig oppførsel"...

Dette er dog med på å hindre usaklig utestengelser grunnet "trynefaktor" så den døra svinger begge veier og det er slik demokratiet har bestemt at idrett og meget annet skal fungere i dagens samfunn, om dette faller enkelte tungt for brystet så er det enkelt nok å ta det opp i et seriøst fora og foreslå endringer, evt innførsel av særregler for våre "fagforeninger".

Inntil dette skjer har vi dagens regelverk å forholde oss til og det kan hverken vi eller sensasjonskåte supperådsjournalister gjøre noe med.

 

NRK-artikkelen det linkes til aspirerer uten tvil etter et sensasjonsoppslag, trist å se at til og med statskanalen har sunket minst like dypt som enkelte tabloider da vinklingen og enkelte formuleringer er langt under et seriøst lavmål, men representanten fra Politiet som intervjues er ganske nøktern i sine uttalelser selv om man ser spørsmålene er ganske spisset og svarene trolig satt på spissen av klipp-og-lim-redaksjonen...

Det oser ikke akkurat av hverken motvilje eller angrepslyst overfor skyttermiljøet, han påpeker fakta hverken mer eller mindre og det er reporteren som for egen regning fyller inn ramaskrikene.

Hva breiræv angår så er han et kasus som det blir totalt absurd å måle noe opp imot, å stille spørsmålstegn ved folks oppfatning eller mangel på sådanne av vedkommende i ettertid er milderst talt stygt og respektløst all den tid han gjorde det som var mulig for å gli ubemerket igjennom.

Å lage regler og lover ut fra hans handlinger er så "far out" som det er mulig å komme da man i så fall legger an til at han er den kommende "normalen" og at samfunnet må beskyttes mot en generell oppblomstring av slike blindgjengere.

Dette er paranoia av verste skuffe, det er faktisk akkurat like latterlig som konspirasjonsteoristene og mayakalenderen...

 

Det som gjør meg forbannet er for det første den elendige sensasjonsjournalistikken, for det andre de som på død og liv skal tøye strikken til den ryker og vel så det...

Gå på banen, smell de skuddene dere skal og drikk kaffe og kos dere, kan det være så innmari vanskelig?

For de som har problemer med å huske når så heng opp våpenkortet i sikringsskapet så det er synlig når måleren leses av kvartalsvis...

Ellers kan det fort hende at Praktisk Hekling og Feltstrikking blir alternativet, det er isåfall, slik ting utvikler seg, like mye grunnet løking fra "vår" side som fra noen andre...

 

//Rant complete//

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror denne tråden kan legges død nå.

Om du så Knut Storberget på Tv i kveld, så skjønner du vel at han er en mann med forståelse for sporten. Og utifra det han sa etter 30 minutters forberedelse viser klart å tydelig at "De" ikke er ute etter å ta "Oss".

Ingen grunn til å frykte, det er tydelig at enkelte journalister kjører et solo-løp mot skytevåpen, men som det kom frem tydelig nå. Har de ikke politisk støtte, og klarte ikke å lage en sensasjon. Trolig derfor de tok saken av plakaten kl. 21. :P

Jeg må si meg enig. Storberget slo faktisk beina fullstendig vekk under sensasjonsjaget.

Han poengterte at kjøkkenkniv faktisk var det mest brukte volds og drapsvåpenet de siste 25-30 årene, og han dro også fram vår lange tradisjon som jakt og skytesportsnasjon, og at man i den videre prosessen med forslag til nye våpenlov må ivareta det han kalte aktverdige våpeneiere, og ikke dra alle over en kam.

 

Overraskende bra egentlig, pussig.

Link to comment
Share on other sites

Jo. Helt sykt at begrepet passive medlemmer blir brukt som om det var værste heksejakten.

 

I januar blir jeg far, og sannsynligvis et passivt medlem i både klatreklubb og skytterlag.

Blir jeg automatisk en av disse tikkende bombene da, som samfunnet ønsker å avvepne på klokkeslaget kidden plopper ut?

Isåfall får jeg bytte inn zeissn mot ei barnevogn sånn som fruen drømmer om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde virkelig ikke ikke trodd jeg noen gang skulle skrive noe slikt, men for første gang er jeg rett og slett imponert over den sittende justisminister. Jeg tror mange politikere i mange partier fort ville kunne la seg friste til å forsøke å skåre billige poenger på slikt i disse tider.

Storberget er tydelig og klar, bruker relevant argumentasjon, henviser til våpenlovutvalgets rapport, presiserer at " vi skal ta vare på alle de aktverdige våpeneiere vi har i dette landet"

 

Han pulveriserer denne skammelig dårlige "saken" som ei enkel leirdue.

 

I forhold til trådens tittel vil jeg si at det kanskje er lurt at vi ikke lar elendige forsøk på sensasjonsjournalistikk få oss til å tro at vi er utsatt for noen heksejakt, eller liknende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett innslaget og må si jeg sitter igjen med en litt blande følelse.

 

På den ene siden så ja, litt dårlig repotasje med noen litt uheldige uttalelser fra lederen i Bergen pistolklubb. Mye hopping i reportasje fra Bergen, Løvenskiold, politiet og fram og tilbake.

Når det gjelder Storberget, så ja, han var veldig sakelig.

Vil jo være dumt en uke før et valg og si "Vi må fjerene alle våpen fra samfunnet", da kan han jo tape 500 000 stemmer. Bedre å vente til desember med det...

 

Tipper at han da sier "Disse halv auto riflene er et så stort skade potensisalet at de nå endelig skal forbys".

Og neste gang så blir det alle håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Trådens tittel er "heksejakten på mosjonsskytterne", de fleste som skyter praktisk har vel litt mer aktivitet å vise til enn de som klager over oppmøteplikt 4 ganger i året...

Dersom man har grunner for å i en periode unnlate disse oppmøtene, eksempelvis grunnet reise,sykdom, farsskap e.l, vil man meget trolig ha null problemer med å forklare dette for utøvende myndighet og få forståelse og aksept for dette.

Det står heller ingenting om at man MÅ ha 1 oppmøte hvert kvartal, vet man at man går inn i en periode med lite tid er det bare å ta 4 kvelder på rappen så holder det per definisjon for ett år.

De som ikke har andre grunner enn å ikke gidde, (og det er DISSE jeg føler den egentlige "jakten" i den grad noe slikt eksisterer gjelder) får selv vurdere hvorvidt de vil avlevere våpenkort eller gjenoppta et minimum aktivitetsnivå.

Det er faktisk så enkelt, å sutre over dette ødelegger for de av oss som faktisk tilbringer en del tid både på banen og i skogen og som har investert hundretusenvis i hobbyen...

Link to comment
Share on other sites

Under VM i PPC i sommer snakka jeg en del med noen skyttere fra Australia og de hadde og aktivitetskrav for å beholde våpen. Jeg mener å huske at det var likt som hos oss, altså 4 oppmøter i året. Pistolklubbene meldte inn til politiet en gang i året, men de meldte inn kun de som ikke hadde oppnådd aktivitetskravet, med andre ord lite jobb for klubbene(dersom de fleste er aktive vel å merke..... :smile: )

Politiet tok da kontakt med de som ble raportert inn og de fikk da mulighet til sende inn en skriftelig forklaring på hvorfor de ikke hadde vært aktive, for eksempel jobb, husbygging, barn osv.

Hvor mange år en kan få "utsettelse" på rad spurte jeg ikke om men vil vel annta at det kun er for ett år.

 

Dette synest jeg var en ryddig og grei måte å gjøre det på.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg hadde problem med på nevnte TV-innslag var han som tok klikk-avtrekk rett ned mot beina.

 

Forøvrig så er jeg enig at det må tas tak i det faktum at det er et fåtall håndvåpen (pistol/revolver) eiere som er tilstrekkelig aktive til å tilfredsstille dagens krav. Det er vel allerede idag skjønnsmessig unntak for sykdom, livssituasjon mv, disse reglene trenger dog en konkret grense, f.eks 5 år. Når det ryddes opp på dette området så vil forhandlere knapt selge nye våpen, bruktprisene vil falle som stein, baneanlegg vil være overfylte og børsemakere vil måtte kjøpe inn rekvisita til sveiseapparat.

 

Forøvrig så trengs det lettelser på følgende områder:

1. lettere å få reservevåpen. Ikke trenge så mange "stevner" for å kvalifisere til reservevåpen. Om en skulle ha problem med våpenet så er det ergerlig å gå glipp av stevne fordi enn ikke har reservevåpen. Leveringstider hos børsemakere, deler mv gjør at det ikke er gjort i en håndvending å få rettet en blodtrimma gunner.

2. Anledning til å prøvekjøpe et våpen til samme "gren". Et av våpnene må være solgt innen 12 mnd fra enn får levert våpen nr 2. Ofte vil enn ha et bedre våpen, problemet er at egentlig ikke vet om et våpen er bedre enn det enn allerede har. Med en slik regel har 1 år på finne det ut.

 

Hva om enn må oppgi våpenkort nr når enn melder seg på stevne, arrangører er forpliktet til å offentliggjøre resultatliste i fastsatt format der skytter er identifisert med våpenkort nr. Da ville det være relativt enkelt for politiet å kontrollere aktivitet. Våpenkort nr kan vel ikke brukes for å svindle banker osv osv. Tror også enn kommer rundt personvern problemstillinger dersom klubber rutinemessig må innrapportere medlemslister og aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett innslaget og må si jeg sitter igjen med en litt blande følelse.

 

Når det gjelder Storberget, så ja, han var veldig saklig.

Vil jo være dumt en uke før et valg og si "Vi må fjerene alle våpen fra samfunnet", da kan han jo tape 500 000 stemmer. Bedre å vente til desember med det...

Oppfattet innslaget i samme retning. Storberget uttalte seg på en måte som viste at han nok er klar over at 500.000 våpeneiere er en ikke ubetydelig mengde stemmer. De fleste våpeneiere er jo stemmeberettigede.

 

Strategien kan nok være den å ta fra oss rettighetene til å eie våpen bit for bit, over lang tid: Forby halvauto-rifler, deretter forby militært utseende bolt-rifler, deretter forby automatpistoler med magasinkapasistet over 8 skudd, deretter forby pistoler/reveolver i kaliber over .32, deretter ........

Håper jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Strategien kan nok være den å ta fra oss rettighetene til å eie våpen bit for bit, over lang tid: Forby halvauto-rifler, deretter forby militært utseende bolt-rifler, deretter forby automatpistoler med magasinkapasistet over 8 skudd, deretter forby pistoler/reveolver i kaliber over .32, deretter ........

Håper jeg tar feil.

Som jeg har skrevet mange ganger på kammeret, uten at folk ser ut til å få det med seg.

 

Det har de begynnt med allerede:

 

"Først tar vi alle halv auto som ikke står på listen,

så tar vi Walther G22

så tar vi 50 BMG

så tar vi håndvåpen over 45....

(og inni mellom tar vi bolt rifler i sære kalibere som vi ikke liker...)"

 

Selv om ikke mange våpen har blitt indratt så har de omsetnings forbud, da ingen får lov å kjøpe dem.

Og i mine øyner er det så og si det samme som forbud.

Link to comment
Share on other sites

De som ikke har andre grunner enn å ikke gidde, (og det er DISSE jeg føler den egentlige "jakten" i den grad noe slikt eksisterer gjelder) får selv vurdere hvorvidt de vil avlevere våpenkort eller gjenoppta et minimum aktivitetsnivå.
Hvorfor mener du at en som for eksempel trives med å ta seg en tur på banen en gang i året, eller annet hvert år for den saks skyld, er en større trussel for samfunnet enn en som gidder 4 ganger per år?

 

Det er veldig lett å synse om hva andre burde...

Link to comment
Share on other sites

Noen vil mene at de som ikke skyter oftere enn hvert annet år kanskje ikke trenger å ha våpen - i hvert fall ikke mer enn ett. En har tross alt fått innvilget tillatelse med bakgrunn i opplysninger om planlagt aktivitet.
Sirkelargument! Det jeg spør etter er hvorfor?

 

Det er mange våpensøknader som er innvilget før kravet om aktivitet kom...

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg hadde skutt bare annet hvert år, ville jeg heller brukt pengene mine på andre ting enn våpen. Da ville jeg ikka ha hatt hverken et reelt eller et følt behov for å eie egne våpen.

 

Hva med de som brukte masse penger på våpen først da? Kanskje de har skutt i en årrekke før de gikk lei, og nå sitter de på velbrukte og slitne våpen som er tilpasset deres ønsker og nykker. Salgsverdien er omtrent null, den sentimentale verdien ganske betydelig. Blir slike mennesker plutselig farlige? Og blir de mindre farlige av noen pliktoppmøter på banen? Vil krav om 4 oppmøter forhindre en gal faen som ABB fra å få tak i lovlige våpen?

 

Og så kan vi jo ta for oss dette med eiendomsrett. Hvis du kjøper et våpen for egne penger, hvem eier da det? Du? Blir det ikke da litt feil å bli pålagt å selge en eiendom du ikke bruker stort, langt mindre misbruker? Det øyeblikket man innfører tidsbegrensede lisenser har man i praksis fratatt skytterne eiendomsretten til våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig lett å synse om hva andre burde...

Og HVOR har jeg sagt at en inaktiv person er en større trussel enn en aktiv?

Det er uansett et argument helt på siden av poenget all den tid det ikke er snakk om trusselvurdering men snarere fjerning av ubrukte våpen som en direkte konsekvens av stadig høyere krav til nytte- og bruks-verdi for den enkelte våpeneier.

 

Jeg synser heller ikke, jeg sier rett ut som en konstatering av fakta at ifølge norsk lov er det krav til 4 oppmøter i året og det er opp til enhver å vurdere hvorvidt man ønsker å opprettholde denne minimumsaktiviteten eller avlevere våpenkort.

Det at våpensøknader ble innvilget før endring i aktivitetskrav endrer forsåvidt ingenting, lillebror hadde båt LENGE før kravet til båtførerprøven ble innvilget men han må like forbannet ta "lappen".

Samfunnet har bestemt at det skal være slik og det må på et tidspunkt ha vært en prosess der også disse som ønsker å være inaktive fikk si sin mening, hvorvidt disse ble nedstemt eller ikke gadd å stille opp vites ikke men slik er reglene per idag og det er hva vi har å forholde oss til.

Slik vil det også være når den nye våpenloven eventuelt trer i kraft, nå er vi i en prosess der folk får si sitt og når den er vedtatt så ER det slik og det må man forholde seg til om man liker det eller ikke, det er NÅ vi kan argumentere så fort vi vet hva vi må argumentere for/mot.

 

Alt vi kjenner som "gøy" vil før eller siden bli forbudt, det gjelder våpen, raske båter, biler og MC uten automatiske fartssperrer osv.

Selv ser jeg på oss som siste generasjon som fikk bygge motorsykler, bygge om biler, sjøsette diverse artige kreasjoner osv samt løpe rundt i skauen med smelljern forholdsvis fritt, samfunnet har bestemt seg for å passivisere seg foran "robinson" og gudhjelpemeg nok en sesong med "big brother" (som om ikke storebror ser oss nok), det er bare å innse at løpet slik vi ser det ER kjørt men det kan ta et stykke tid før det skjer da slike innstramminger som er en naturlig konsekvens av nye generasjoners krav til "sikkerhet" og "trygghet" og "behagelighet" skjer gradvis over generasjonsskiller så ikke det blir så merkbart.

Mange her inne savner nok svunne dager regner jeg med, men verden går videre og med den stadig økende krav til alt som kan dempe på eventuelle ubehageligheter.

 

Trøst dere med at etter 3. VK så slipper vi denslags, "finn ein pinne så tar mi dei!!!" :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

....men ingen tvinger han til å selge båten dersom han ikke får tatt 'båtlappen'... :twisted:

Flisespikker :mrgreen:

Det er faktisk fritt valg om man ønsker å holde på med skyting eller ikke, jeg mener det er viktigere å konsentrere seg om å unngå ytterligere innstramninger enn å argumentere hodeløst mot det allerede eksisterende, særlig i disse tider synes jeg det virker en tanke useriøst og vitner om at enten er man ikke mye interessert eller så har man ikke fulgt med i timen...

Nå skal jeg ut og se til MIN båt...og jeg trenger IKKE lappen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vil bare legge til et lite apropos når det gjelder aktivitet hos oss mosjonsskyttere.

I mitt tilfelle er jeg så heldig å bo slik til at det bare er å spasere ut på verandaen for å skyte en serie eller 5. Vil tro at jeg ikke er den eneste som benytter seg av private fasiliteter for å trene. Slik sett vil jeg påstå at aktiviteten hos veldig mange er betydelig større enn hva som kan dokumenteres ved besøk på klubbens bane.

Jeg skyter primært for moro skyld, og er for min egen del ikke avhengig av å dra på organisert trening for å konkurrere med meg selv. (Vil presisere at jeg er å se på banen med jevne mellomrom også..) Det blir derfor i mange tilfeller feil å hevde at de en sjelden ser på bane er for lite aktive. Personlig skyter jeg trolig mer totalt enn mange av de som er på banen tre ganger så ofte.

Link to comment
Share on other sites

Personlig skyter jeg trolig mer totalt enn mange av de som er på banen tre ganger så ofte.

 

Du er ikke alene om å være i den situasjonen. Men samfunnet foretrekker tilsynelatende at det meste som folk driver med skal skje i "ordnete former" nå i den moderne verden...

Link to comment
Share on other sites

En får håpe at forbund og klubber i iveren etter å opptre "korreekt" ikke glemmer at våpeninnehav er en sak mellom våpeneier og politiet; om ikke bør de sette seg ned å tenke nøye en gang til-er de virkelig villig til å påta seg ansvaret for å vurdere om en annen person er aktiv nok eller på annet vis vurdere egnethet/skikkethet med henblikk på våpeninnehav? Og er en villig til å ta ansvaret ved en evt "feilvurdering"?

Link to comment
Share on other sites

Og mer viktig, hvordan kan klubben som rapporterer vite hvor mye jeg trener på andre baner?

 

Jeg skyter på minst tre forskjellige baner, hvor kun en er til hovedklubben. Jeg er gjestemedlem i en annen klubb, og skyter praktisk i en tredje og skyter mer på banene til klubb to og tre enn hovedklubben (pga treningstider). Men jeg skyter stevner for hovedklubben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er riktig av oss å tenke på at dette nyhetsinnlaget er myntet på allmuen. Jeg tror dette innslaget sannsynligvis er myntet på beslutningstagerne våre.

 

Jeg har tidligere vært styremedlem i en litt traust norsk organisasjon med høy troverdighet som tok del i en kampanje for en statlig virksomhet. Formålet med kampanjen var i å få redusert virksomheten innen visse områder og få beslutningstagerne til å satse å andre felt som organisasjonen selv mente var viktigere, men som det fantes til dels omfattende motstand mot i befolkningen som ble berørt og innad i den statlige organisasjonen.

 

I den prosessen jeg var en del av brukte man mediene kynisk. Litt for å teste ut motstanden mot de enkelte elementene man ønsket å redusere. Ikke i befolkningen for øvrig, men blant de som hadde en stemme og tilgang til media. Men også for å forberede sakene opp i mot komiteen på Stortinget, ved å få luftet ut og skutt ned de fleste motforestillingene. Konsekvensen var at de fleste av besluttingene som ble fattet falt dit denne organisasjonen ønsket det. Dette skjedde i utstrakt grad på tvers av partigrenser.

 

Det kan være jeg er helt ute å kjører. Men jeg synes det er såpass mange artikler i media som har vinklingen mot lovlige våpeneiere og for økt makt og kontroll hos politiet. Derfor mener jeg det er viktig av oss å ha tenkt tanken om at noen har dette som sin agenda, og bruker mediene som høringsinstans. Gårsdagens NRKinnslag var i hvertfall for meg en klar indikasjon på at det finnes en agenda et eller annet sted.

 

Det kan som sakt godt være at jeg er ute å kjører men jeg tror at det er på tide at NOJS og NJFF reiser seg opp og snakker på vegne av 500.000 velgere, som også eier våpen. Politikerne frykter velgerne nesten like mye som media og dersom vi klarer å fremstå som klare, tydelige og trygge på vår posisjon som maktfaktor tror jeg vi er godt på vei.

 

Jeg mener vi bør vektlegge at det norske samfunn er preget av åpenhet og tillit, at det å skulle føre enda mer kontroll av 500.000 mennesker ikke er rett prioritering av knappe politiressurser.

 

Dersom noen i styret trenger mediatrening eller et kurs opp mot myndighetspåvirkning mener jeg dette er vel anvendte penger for NOJS. Vi har et vindu som lukker seg om kort tid i forhold til Våpenutvalget. Det er enda tid men vi må tørre å heve stemmen når ting så åpenbart bærer galt avsted.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være jeg er helt ute å kjører. Men jeg synes det er såpass mange artikler i media som har vinklingen mot lovlige våpeneiere og for økt makt og kontroll hos politiet. Derfor mener jeg det er viktig av oss å ha tenkt tanken om at noen har dette som sin agenda, og bruker mediene som høringsinstans.

 

Er vel ingen hemmelighet at en del journalister har sin politiske tilhørighet ute på venstresida, og nok gjerne ser at det strammes kraftig inn på våpeninnehav. Og jeg er enig i at det virker som at disse bruker denne saken for å fremme sin agenda og påvirke opinionen

Link to comment
Share on other sites

Det kan være jeg er helt ute å kjører. Men jeg synes det er såpass mange artikler i media som har vinklingen mot lovlige våpeneiere og for økt makt og kontroll hos politiet. Derfor mener jeg det er viktig av oss å ha tenkt tanken om at noen har dette som sin agenda, og bruker mediene som høringsinstans.

 

Er vel ingen hemmelighet at en del journalister har sin politiske tilhørighet ute på venstresida, og nok gjerne ser at det strammes kraftig inn på våpeninnehav. Og jeg er enig i at det virker som at disse bruker denne saken for å fremme sin agenda og påvirke opinionen

 

 

Hm, vi er ikke enige. Jeg mener ikke det er venstresiden som jobber her. (denne gangen) Dette er slik jeg ser det heller ikke myntet på å påvirke opinionen, men politikere. De er de meste mediekåte menneskene i landet, det er de som tar med seg dette inn når det skal skrives lover.

Link to comment
Share on other sites

Strategien kan nok være den å ta fra oss rettighetene til å eie våpen bit for bit, over lang tid: Forby halvauto-rifler, deretter forby militært utseende bolt-rifler, deretter forby automatpistoler med magasinkapasistet over 8 skudd, deretter forby pistoler/reveolver i kaliber over .32, deretter ........

Håper jeg tar feil.

 

Du tar nok ikke feil, den av de av oss som har lest VJ for over 20 år siden og før det også har da fått med seg spådommene der?

 

Vi er på tur i den rettningen, men vi ( skyttere og jegere) klarer nok å tilpasse oss enda en stund til nye regelverk og påbud. Men hvor langt hver enkelt lar det gå før de pakker sammen for godt det vet jeg ikke.

 

Jeg har hørt antydninger i media i det siste hvor jornalist/politi/politikere mer en antyder at det er helt greit med gjevnlige ransakelser og overvåkning av våpeneiere. Det blir jo ikke sakt rett ut men det ligger litt i kortene ved alt sankket om farlige passive våpeneiere, og "500 000" våpeneiere har mer enn 1,? mil våpen...

Link to comment
Share on other sites

Som en gammel VJ leser ser jeg att den gode gamle redaktør EB har hatt rett i det meste når det gjelder "dystre" spådommer vedrørende eierskap av våpen i fremtiden. Nei nå var det neppe spådommer EB skrev om, men heller hans evne til å forstå utviklingen av muligheten til

å eie våpen i det såkalte "moderne" samfunnet.

Link to comment
Share on other sites

Det er to diskusjoner her som må separeres etter min mening;

 

-Diskusjonen rundt unødvendige innstramninger i våpenlov og våpeneierskap av diverse våpentyper, særlig på bakgrunn av føleri angående utseende og uvitenhet rundt våpentekniske spørsmål.

Dette går på hva som kan erverves, jeg mener lista bør være lagt allerede og kan overhodet ikke se behov for ytterligere innstramninger her.

Å trekke frem sommerens hendelse mener jeg blir helt feil da man ikke kan anrette lover ut fra ekstremisters gale gjerninger, da kan vi like godt sette gitter på vinduer og dører i hele landet, kaste nøklene og være ferdig med det.

 

-Diskusjonen rundt personlige krav for å bli og være våpeneier i forskjellige kategorier.

Dette angår hvem som kan erverve hva og på hvilket grunnlag.

Hva man faktisk eier i de forskjellige "klassene" er totalt underordnet da farepotensialet er til stede uansett hva man har og det vil alltid være et argument at man er potensielt livsfarlig helt til husflidsspretterten også er bannlyst. Etter det er det bare kjøkkenkniven igjen....

I utgangspunktet mener jeg dagens krav er tilstrekkelige, særlig om myndighetene hadde gjort en mye bedre jobb i å samarbeide i forkant av familietragedier og å faktisk renske opp i kriminelle miljøer med jernhånd (slike som abb kan man overhodet ikke gardere seg mot så det er ikke relevant...) men det gavner ikke saken at man forsøker å unndra seg de eksisterende kravene til for eksempel aktivitet.

Det er alltid de som tøyer strikken lengst som sørger for at den ryker, dette gjelder i alle henseende.

Link to comment
Share on other sites

Domino

Dersom jeg hadde skutt bare annet hvert år, ville jeg heller brukt pengene mine på andre ting enn våpen. Da ville jeg ikka ha hatt hverken et reelt eller et følt behov for å eie egne våpen.
Javel. Men hva hvis din bestefar gjerne vil at du skal arve den lugeren han så stolt fikk kloa i under krigen. Han hadde snudd seg i grava hvis du valgte og blombere denne. Ser du ikke at "aktivitestskravet" er drepen for å beholde skytevåpen i familien gjennom arv?
Link to comment
Share on other sites

Har noen av dere tenk over at 4 500 000 nordmenn ikke er våpeneiere og kanskje har et annet synspunkt på hvem som bør ha våpen og hva slags våpen de skal få eie?

Så du mener at fotball er den eneste sporten som kan dyrkes fordi det er flere som ser på det??

Dette er retorikk som du kan spare meg for! Her kjemper vi for å beholde retten til å bedrive skyting som hobby og livsstil.

Mulig dette ikke betyr noe for deg "Mappy", men for meg så betyr det alt !!!

Så du skjønner, at "4 500 000" personer har et annet synspunkt funker ikke". Det betyr ikke en dritt! For da kan vi legge ned all idrett i landet, for hvem bryr seg om bil, bob, skeleton, golf, svømming, kart osv osv osv ????

Om det skal være et krav til idrett/sport/hobby at 4 500 000 andre skal synes det er ok, så kan vi jo bare si hei til det røde partiet som synes Stalin var en knakende go kar !

Link to comment
Share on other sites

Her er en vinkel jeg mener NJFF og NOJS ta opp med en neste gang.

 

"Dom kunne stanset Breiviks pistolkjøp" http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article650801.ece" target="_blank

 

"Bedre politiarbeid kunne forhindret at Breivik fikk kjøpe våpen" Det er overskriften og den mener jeg det er veldig viktig at vi selger inn nå!

"Dette viser Oslopolitiet manglende evner til å beskytte befolkningen. Lederen i NOJS, Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere, frykter at 500.000 lovlydige jegere og skyttere ofres fordi Oslopolitiet ikke gjorde en god nok jobb. Det hjelper lite om aktivitetskravet heves eller kravene til våpenkjøp blir strengere når de som er satt til å forvalte dette ikke makter oppgaven, uttaler N.N" Han frykter videre at jegere og skyttere gjøres til syndebukker for en manns handling og det som nå tydeligere trer frem som slett politiarbeid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...